tuhoamisleirillä meni usko

pistäämiettimään

tuli hyvä dokumentti treblinkan tuhoamisleiriltä selvinneistä. olivat menettäneet uskonsa jumalaan. he kysyivät missä oli jumala? jos joku on ymmärrettävää niin se on että ne kauhut koetteluaan menettää uskonsa. kristinuskovien mukaan uskosta osattomat päätyvät kadotukseen. kohtuullista ja oikeudenmukaista?

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • woewoe

      Monet keskitysleiriltä selvinneet myös säilyttivät uskonsa. Jos usko on muutakin kuin pyhäkouluteologiaa, se ei ole riippuvainen olosuhteista. Uskovaiset eivät ole sen vapaampia elämän tragedioista kuin muutkaan. Usko auttaa kylläkin selviämään niistä. Ellei kyseessä ole sellainen lapsellinen ja virheellinen usko, että Jumala kulkee varjelemassa jokaista omaansa, niin että luonnonlait ja ihmisen pahuus ei häntä kosketa.

      • tottakaisekatoaa

        ihmisen pahuus joo. mutta unohdat sen että jos jumala on kaikkivoipa ja rakastava sekä oikeudenmukainen, se PUUTTUU tuollaisiin tekoihin. kykenisitkö sinä kaikkivoipana katselemaan sivusto holokaustia? jumala pystyy, joten turha sanoa häntä rakastavaksi. on täysin ymmärrettävää että noissa olosuhteissa usko katoaa.


      • asiastapuhutaan

        "Jos usko on muutakin kuin pyhäkouluteologiaa, se ei ole riippuvainen olosuhteista. "

        kyllä on ainakin jos uskotaan rakastavaan jumalaan jolla on kaikki kyvyt. jumala joka seurailee toimettomana kun ihmisryhmää tapetaan ja kidutetaan vuodesta toiseen miljoonittain, ei voi olla rakastava ja oikeudenmukainen. tai sitten häneltä puuttuu kyky puuttua asioihin jolloin häntä ei voi kutsua jumalaksi.

        monella ihmisellä on tahto poistaa kärsimys maailmasta mutta heiltä puuttuu kyvyt. jumalalla taas olisi kyvyt mutta ei tahtoa. jotenka moni ihminen on rakkaudellisempi kuin väitetty jumala.


      • asiastapuhutaan kirjoitti:

        "Jos usko on muutakin kuin pyhäkouluteologiaa, se ei ole riippuvainen olosuhteista. "

        kyllä on ainakin jos uskotaan rakastavaan jumalaan jolla on kaikki kyvyt. jumala joka seurailee toimettomana kun ihmisryhmää tapetaan ja kidutetaan vuodesta toiseen miljoonittain, ei voi olla rakastava ja oikeudenmukainen. tai sitten häneltä puuttuu kyky puuttua asioihin jolloin häntä ei voi kutsua jumalaksi.

        monella ihmisellä on tahto poistaa kärsimys maailmasta mutta heiltä puuttuu kyvyt. jumalalla taas olisi kyvyt mutta ei tahtoa. jotenka moni ihminen on rakkaudellisempi kuin väitetty jumala.

        Mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Jumalan kaikkivaltius ja kaikkihyvyys eivät ole ristiriidassa maailman kärsimyksen kanssa, jos on mahdollista, että Jumalalla on riittävä syy sallia kärsimys. Miksi Jumalalla ei voisi olla sellaista syytä?

        Jos taas Jumalaa ei ole edes olemassa, kärsimyksen aiheuttamisessa ei ole mitään pahaa eikä tuhoamisleireistä tarvitse välittää.


      • huhmitäjuttuja
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Jumalan kaikkivaltius ja kaikkihyvyys eivät ole ristiriidassa maailman kärsimyksen kanssa, jos on mahdollista, että Jumalalla on riittävä syy sallia kärsimys. Miksi Jumalalla ei voisi olla sellaista syytä?

        Jos taas Jumalaa ei ole edes olemassa, kärsimyksen aiheuttamisessa ei ole mitään pahaa eikä tuhoamisleireistä tarvitse välittää.

        "Jos taas Jumalaa ei ole edes olemassa, kärsimyksen aiheuttamisessa ei ole mitään pahaa eikä tuhoamisleireistä tarvitse välittää."

        tämä on kerrassaan pöyristyttävä lausunto. eli sinun mielestä ihmisille saa tehdä pahuutta jos jumalaa ei ole olemassa?? olet pelottava ihminen. vältät siis pahoja tekoja vain taivaspaikan toivossa piittaamatta lainkaan toisten ihmisten kärsimyksistä?

        onneksi suurin osa ateisteja ei ajattele noin vaan kuuntelevat omaatuntoa ja pyrkivät samaistumaan toisenkin ihmisen tilanteeseen.


      • huhmitäjuttuja kirjoitti:

        "Jos taas Jumalaa ei ole edes olemassa, kärsimyksen aiheuttamisessa ei ole mitään pahaa eikä tuhoamisleireistä tarvitse välittää."

        tämä on kerrassaan pöyristyttävä lausunto. eli sinun mielestä ihmisille saa tehdä pahuutta jos jumalaa ei ole olemassa?? olet pelottava ihminen. vältät siis pahoja tekoja vain taivaspaikan toivossa piittaamatta lainkaan toisten ihmisten kärsimyksistä?

        onneksi suurin osa ateisteja ei ajattele noin vaan kuuntelevat omaatuntoa ja pyrkivät samaistumaan toisenkin ihmisen tilanteeseen.

        Ei, vaan minun mielestäni pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ihmisille ei voi tehdä pahaa.

        On yhdentekevää, mitä minun mielestäni saa tai ei saa tehdä. Oleellista on se, mitä saa ja mitä ei saa tehdä minusta tai kenestäkään riippumatta.


      • jopasonjutut
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ei, vaan minun mielestäni pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ihmisille ei voi tehdä pahaa.

        On yhdentekevää, mitä minun mielestäni saa tai ei saa tehdä. Oleellista on se, mitä saa ja mitä ei saa tehdä minusta tai kenestäkään riippumatta.

        "Ei, vaan minun mielestäni pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ihmisille ei voi tehdä pahaa."

        riippuu pahuuden määritelmästä. pahuutta ei ole olemassa absoluuttisella tasolla koska ei ole jumalaa. mutta pahantekemistä ja kärsimystä on olemassa tässä jumalattomassakin maailmassa. ja sinun mukaasi tuhoamisleireistä ei tarvi välittää jos jumalaa ei ole olemassa. suomennettuna olisit ateistina täysin tunnekylmä ja epäempaattinen ihminen. oletettu jumala kyllä näkisi sydämeesi ja tietäisit nämäkin sinun todelliset ajatuksesi.

        minusta taas tuhoamisleirit tuotta yhtä paljon kärsimystä kuten muukin pahanteko riittumatta lainkaan jumalan olemassaolosta.


      • jopasonjutut kirjoitti:

        "Ei, vaan minun mielestäni pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ihmisille ei voi tehdä pahaa."

        riippuu pahuuden määritelmästä. pahuutta ei ole olemassa absoluuttisella tasolla koska ei ole jumalaa. mutta pahantekemistä ja kärsimystä on olemassa tässä jumalattomassakin maailmassa. ja sinun mukaasi tuhoamisleireistä ei tarvi välittää jos jumalaa ei ole olemassa. suomennettuna olisit ateistina täysin tunnekylmä ja epäempaattinen ihminen. oletettu jumala kyllä näkisi sydämeesi ja tietäisit nämäkin sinun todelliset ajatuksesi.

        minusta taas tuhoamisleirit tuotta yhtä paljon kärsimystä kuten muukin pahanteko riittumatta lainkaan jumalan olemassaolosta.

        Ei sillä ole nyt mitään merkitystä, mitä minä olen kristittynä tai mitä olisin ateistina (tai muslimina, juutalaisena, hinduna, buddhalaisena, taolaisena jne.).

        Tuhoamisleireistä nimenomaan ei tarvitsisi välittää, jos Jumalaa ei olisi olemassa, koska ilman Jumalaa ei olisi moraalisia velvollisuuksia. Mutta onneksi Jumala on olemassa ja tuhoamisleireistä täytyy välittää. Itsekin katsot, että pahuus on määrittelykysymys ja että absoluuttisessa mielessä pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa, joten olemme samaa mieltä.

        Mutta varsinainen kysymys oli se, voiko Jumalalla olla riittävät syyt sallia pahuus. Jos voi, Jumalan kaikkivaltius ja kaikkihyvyys eivät ole ristiriidassa maailman pahuuden kanssa eikä pahuuden olemassaolo näin ollen kumoa Jumalan olemassaoloa.


      • huhmitäjuttuja
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ei sillä ole nyt mitään merkitystä, mitä minä olen kristittynä tai mitä olisin ateistina (tai muslimina, juutalaisena, hinduna, buddhalaisena, taolaisena jne.).

        Tuhoamisleireistä nimenomaan ei tarvitsisi välittää, jos Jumalaa ei olisi olemassa, koska ilman Jumalaa ei olisi moraalisia velvollisuuksia. Mutta onneksi Jumala on olemassa ja tuhoamisleireistä täytyy välittää. Itsekin katsot, että pahuus on määrittelykysymys ja että absoluuttisessa mielessä pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa, joten olemme samaa mieltä.

        Mutta varsinainen kysymys oli se, voiko Jumalalla olla riittävät syyt sallia pahuus. Jos voi, Jumalan kaikkivaltius ja kaikkihyvyys eivät ole ristiriidassa maailman pahuuden kanssa eikä pahuuden olemassaolo näin ollen kumoa Jumalan olemassaoloa.

        "Tuhoamisleireistä nimenomaan ei tarvitsisi välittää, jos Jumalaa ei olisi olemassa, koska ilman Jumalaa ei olisi moraalisia velvollisuuksia. "

        tällä täysin käsittämättömällä ajatuksella sanot epäsuorasti että sinua saisi kiduttaa jos jumala ei olisi olemassa, kun kerran moraalista ei tarvitse välittää. väitämpä että kärsisit holokaustissa ihan yhtä paljon vaikka jumalaa ei olisi, mutta hyväksyisit täysin kiusaajien teot.

        ei, ei ei, minä en ymmärrä sinua enkä ajatuksiasi. tuskin ymmärrät itsekään, et muutoin tuollaisia laukoisi. mietihän asiaa vielä yön yli.


      • jopasonjutut
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ei sillä ole nyt mitään merkitystä, mitä minä olen kristittynä tai mitä olisin ateistina (tai muslimina, juutalaisena, hinduna, buddhalaisena, taolaisena jne.).

        Tuhoamisleireistä nimenomaan ei tarvitsisi välittää, jos Jumalaa ei olisi olemassa, koska ilman Jumalaa ei olisi moraalisia velvollisuuksia. Mutta onneksi Jumala on olemassa ja tuhoamisleireistä täytyy välittää. Itsekin katsot, että pahuus on määrittelykysymys ja että absoluuttisessa mielessä pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa, joten olemme samaa mieltä.

        Mutta varsinainen kysymys oli se, voiko Jumalalla olla riittävät syyt sallia pahuus. Jos voi, Jumalan kaikkivaltius ja kaikkihyvyys eivät ole ristiriidassa maailman pahuuden kanssa eikä pahuuden olemassaolo näin ollen kumoa Jumalan olemassaoloa.

        "Itsekin katsot, että pahuus on määrittelykysymys ja että absoluuttisessa mielessä pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa, joten olemme samaa mieltä"

        tämä taas ei tarkoita sitä ettei kärsimystä olisi olemassa. kärsimys on olemassa ja on idioottimaista tuottaa sitä ihmisille siitäkin huolimatta ettei jumalaa ole olemassa.


      • huhmitäjuttuja kirjoitti:

        "Tuhoamisleireistä nimenomaan ei tarvitsisi välittää, jos Jumalaa ei olisi olemassa, koska ilman Jumalaa ei olisi moraalisia velvollisuuksia. "

        tällä täysin käsittämättömällä ajatuksella sanot epäsuorasti että sinua saisi kiduttaa jos jumala ei olisi olemassa, kun kerran moraalista ei tarvitse välittää. väitämpä että kärsisit holokaustissa ihan yhtä paljon vaikka jumalaa ei olisi, mutta hyväksyisit täysin kiusaajien teot.

        ei, ei ei, minä en ymmärrä sinua enkä ajatuksiasi. tuskin ymmärrät itsekään, et muutoin tuollaisia laukoisi. mietihän asiaa vielä yön yli.

        En suinkaan sano epäsuorasti, että jos Jumalaa ei olisi olemassa, minua saisi kiduttaa, vaan sanon sen ihan suoraan: jos Jumalaa ei olisi olemassa, minua saisi kiduttaa. Tämä johtuu siitä, että ilman Jumalaa ei olisi olemassa moraalista velvollisuutta, joka kieltäisi kiduttamisen. En siis sano, että moraalista ei tarvitsisi välittää, jos Jumalaa ei olisi olemassa, vaan sanon, että jos Jumalaa ei olisi olemassa, moraaliakaan ei olisi olemassa, ja jos moraalia ei olisi olemassa, mistään ei tietenkään tarvitsisi välittää. Sillä ei olisi mitään merkitystä, kärsisinkö minä ja hyväksyisinkö kiusaajien teot, sillä ei minulla olisi mitään arvoa, jos Jumala ei olisi antanut minulle arvoa, ja tietenkään Jumala ei olisi antanut minulle arvoa, jos Jumalaa ei olisi olemassa.


      • jopasonjutut kirjoitti:

        "Itsekin katsot, että pahuus on määrittelykysymys ja että absoluuttisessa mielessä pahuutta ei ole olemassa, jos Jumalaa ei ole olemassa, joten olemme samaa mieltä"

        tämä taas ei tarkoita sitä ettei kärsimystä olisi olemassa. kärsimys on olemassa ja on idioottimaista tuottaa sitä ihmisille siitäkin huolimatta ettei jumalaa ole olemassa.

        Kärsimystä on totta kai olemassa Jumalan olemassaolosta riippumatta. Kärsimyksen tuottaminen voi myös olla idioottimaista Jumalan olemassaolosta riippumatta. Pointti on kuitenkin se, että kärsimyksen tuottaminen ei olisi pahaa (tai ei ainakaan väärin), jos Jumalaa ei olisi olemassa.


      • öäöäöäöäöäö
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Jumalan kaikkivaltius ja kaikkihyvyys eivät ole ristiriidassa maailman kärsimyksen kanssa, jos on mahdollista, että Jumalalla on riittävä syy sallia kärsimys. Miksi Jumalalla ei voisi olla sellaista syytä?

        Jos taas Jumalaa ei ole edes olemassa, kärsimyksen aiheuttamisessa ei ole mitään pahaa eikä tuhoamisleireistä tarvitse välittää.

        Jos taas Jumalaa ei ole edes olemassa, kärsimyksen aiheuttamisessa ei ole mitään pahaa eikä tuhoamisleireistä tarvitse välittää.

        Näinkö ajattelisit? Mieti vielä.


    • pettymyskasvaa

      Jos Jumala kerran tuntee jokaisen sydämen ja määrää hänen päivänsä,niin eikö ole aivan kohtuutonta ja täydellisen epäoikeudenmukaista ja silmitöntä väkivaltaa Häneltä sallia sellaisten ihmisten,jotka menettävät uskonsa tällaisissa koetuksissa joutua epäinhimilliseen piinaan??? Ja jos eivät ole alunalkaenkaan olleet "todellisesti" uskossa,miksi Jumala on vienyt näin heiltä viimeisetkin pelastumisen mahdollisuuden rippeet ottamalla pois KAIKEN uskon Jumalaan? Eikö teillä uskoon aivopestyillä todella ole mitään muuta perustetta uskollenne kuin että se nyt vaan on niin..

      • hesusnistus

        uskovan mielenrauha järkkyisi siitä jos jumala olisi niin suvaitsevainen ja ymmärtäväinen että ymmärtäisi sen jos yhdenkin uskoa kaikkoaa. se tekisi heidän omastakin uskosta heille itselle tarpeettoman. siksi kai he pitävät jumalaa varsin jyrkkänä enemmän kuin oikeudenmukaisena.


      • pettymyskasvaa

        Ehkäpä näin.. en oikein jaksa uskoa,että yksikään ihminen,joka ei varsinaisesti hyödy uskostaan ja uskomisestaan johonkin mitään jaksaisi uskoa sekuntiakaan. Sellaiset henkilöt,jotka esimerkiksi baptisti tai helluntai tms. YHTEISÖSSÄ hyötyvät uskovaisen habituksesta,jatkavat uskomistaan vaivautumatta milloinkaan kysymään itseltään,uskonko oikeasti yhtään mihinkään muuhun kuin ympärilläni olevaan ihmislaumaan,joka veisaa tätä samaa virttä päivästä toiseen? Seurakunnat ovat täynnä teeskentelijöitä ja keskinkertaista ajattelemattomampia ihmisiä. Ovatko uskomattomat sitten parempaa seuraa? En tiedä,kun en tunne montaakaan. Olin aivopesun uhri. Nyt koitan rämpiä ylös tuosta ihmisoppien suosta,vaikka tiedänkin,että monet uskovat Jumalaan,kun eivät muuten enää jaksaisi elääkään. Minusta sekin on hel-vetin huono peruste uskolle-mitä Jumala joka on muka on rakkaus,saa siitä,että kiduttaa ja ahdistaa omiaan sallimalla ylivoimien käyvää vaikeutta ja pahuutta heidän elämässään? Sekö olisi rakkautta? Sellainen on raakuutta ja tuhoamisvimmaa,ei mitään muuta. Jos Jeesus on lähettämässä minut helvettiin siksi,että Hän salli elämääni tulla ihmisten kautta hirvittävät määrät pahuutta,en voi uskoa sellaisen henkilön olevan jumala. Ainakaan hyvä jumala. Jos uskovat olsivat välittäneet, uskoisin yhä- vaan he eivät välittäneet ja näin kertoivat totuuden herrastaan mammonasta ja oman edun tavoittelusta seurakuntayhteisöissä. Itken itkuni yksin,puhun ei-uskoville asiani,en enää etsi jumalaa. Siinä lopputulos yli kymmenen vuotta kestäneestä etsinnästäni. Toivon,että tämä helvettipalkokin joskus järjen äänen avulla katoaa ja saan taas olla vapaa-uskovaisuus ei minua ainakaan parantanut,päinvastoin.


    • alfa123om222

      Ei ole ihme, jos usko menee kun tilanne on ollut Profeetta Sakarjan kirjan 11. luvun mukainen. Jumala hylkäsi lähes koko lauman harhailemaan vuorilla ja menemään tuhoon, miekkaan, nälkään. Ja vielä hän herätti paimenen, joka oli itsekäs ja julma.
      (Profeetta Hesekielin kirjassa puhutaan samasta asiasta).

      Itsekin olen harhaillut 40 vuoden ajan "vuorilla" vailla paimenta. Rukouksiin ei ole vastauksia ollut ja ohjausta ei ole saanut elämän ongelmiin. Paimenet ovat olleet täysin omissa kuvioissaan.

      En keksi mitään keinoa selvityä tässä tilanteessa kun lauma on hylätty paitsi kovettaa mieli ja luottaa itseensä. Omaan voimaansa, apuunsa ja selvitymiskykyynsä. Se on ihme, että valerauha on kantanut kymmeniä vuosia näinkin hyvin. Tuossa Sakarjan kirjassa puhutaan: Kauppiaista yms. Ilmeisesti he ovat aiheuttaneet sen, että ympäristön olosuhteet ovat olleet aika ajoin inhimilliset; toisinaan antikristilliset.

      Jumala TODELLA HYLKÄSI LAUMAN eikä vain uskotellut hylkäävänsä. Hän myös todella nosti paimeniksi itsekkäät ja julmat henkilöt. Ainoa ratkaisu on omalla kohdallani ollut teismi. Kiitos siis kauppiaille, jos tässä ajassa jotakin hyvää on ollut.

    • MunMielipide

      Jumala on oikeudenmukainen tapahtui mitä tahansa, ja tuhoamisleireilläkin oli tarkoituksensa, me ei vai sitä oikein kunnolla ymmärretä. Uskotteko että Hitler joutui helvettiin?

      Mm. yksi ihan älytön seikka kristinuskossa on helvetillä pelottelu. Jumalasta tehdään rankaiseva Jumala. Oho katsos vaan olen uskossa ja turvaan Jeesukseen.. siis pääsen taivaaseen.. vaan jos en enään uskokaan mihinkään ja joudun helvettiin.. voinhan taas kohta alkaa uskomaan ja näin olen pelastettu.. Aivan järjetöntä ihmismielen aivopesua.

      Ihminen on osa Jumalaa ja luo oman helvettinsä, mutta mitään ikuista kadotusta ei ole.

      • Jos ihminen on osa Jumalaa, silloinhan Jumala ei ole oikeudenmukainen. Jos Hitler on osa Jumalaa ja joutui helvettiin, silloinhan Jumala joutui helvettiin. Jos ihminen on osa Jumalaa ja luo oman helvettinsä, silloinhan Jumala luo helvetin.


      • lrgjlihgorhle
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Jos ihminen on osa Jumalaa, silloinhan Jumala ei ole oikeudenmukainen. Jos Hitler on osa Jumalaa ja joutui helvettiin, silloinhan Jumala joutui helvettiin. Jos ihminen on osa Jumalaa ja luo oman helvettinsä, silloinhan Jumala luo helvetin.

        Niinpä ainakin raamatun sadistista sadistisempi ilmoitus on,että Jumala on tosiaan luonut helvetin. Tiedon puute on myös eräänlainen helvetti,samoin liika taikka väärä tieto tai valheet,jotka nyt tietenkään eivät olekkaan oikeaa tietoa,siitä nimitys valhe :) Mistä siis saada oikeaa tietoa? Yliopistosta? Vajavaiset ihmiset opettavat toisiaan..Parempi kuitenkin sekin,kuin täysin oman mielikuvituksensa ja kokemusmaailmojensa varassa olevat mustavalkoiset saarnaajat. Miksi ihmiset uskovat tällaiseen jumalaan,joka tuomitsee helvettiin jopa lapsia? Molokin palvontaa,sanon minä.


    • rellllllllllllllllllllll

      No, jos asiaa katsoo kristillisestä näkökulmasta, niin Treblinkaan joutuneet eivät yleensä olleet kristittyjä alunperinkään eivätkä nämä eloonjääneet siis menettäneet kristillistä uskoa, kun heillä ei ole sitä ollutkaan.

    • kerty

      Googeta:Concentration camps
      Rakentaneet lisää nuita paikkoja.

    • olknjuhb

      Jakomielisten tekstiä monilta. Kristitty ja kristillinen ei ole samaa herraa palveleva.
      Ette osaa erottaa kumpaa ryhmään kuulutte.

      Aito, Jeesuksen seuraaja on kristillinen.
      Jeesuskaan ei ollut kristitty vaan kristillinen.

      Siis kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä:
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleinnen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina. Luterilaisuus sisäpiiri lestadiolaisineen kuuluu tähän ryhmään.

      Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien seurakuntalaisia opetuslapsineen.
      Älkää sotkeko näitä toisistaan eroavia oppeja ja seurakuntia
      toisiinsa osoittakaa edes sen verran kunnioitusta...

      Ja kristittyjen olis aika olla sen verran rehellisiä, ettei esiinnyt kristillisten nimissä kun ovat kristittyjä, vaikka häpeättekin todellista herraanne.

      • muutväärässä

        on se sinullakin jutut. juuri tätä vain tämä usko on oikeaa tyylista paskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe