Mistä johtuu tämä yleinen ilmiö?

SLÖgmvxzc

Mitä raskaampaa ja kuluttavampaa työ on, sitä heikommin siitä maksetaan (siivoojat). Taas jos työ on löysää ja kevyttä, siitä maksetaan aivan järjettömästi (johtajat).

MIKSI? Eikö homman kuuluisi mennä just päin vastoin!

20

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Capitalists

      Tuo erittäin hyvä kysymys, joka juolahtelee itsellekin välillä mieleen. Mutta totuus esim. juuri siivoamisesta on se, että se vain kuluttaa, eikä tuota varsinaisesti mitään taloudellisesti katsottuna. Lisäksi ko. hommaan suhtaudutaan siten että "kaikkihan tuohon" pystyy. OIkeasti asia on niin, että jokainen joka on siivoajana ollut tietää ettei se homma ole mikään ihan helppo, varsinkaan pidemmän päälle. Tiedän ettei esimerkiksi itsestäni olisi niihin hommiin ollenkaan. Eikä syy ole huonossa palkassa. Sama koskee mm. lastenhoitajia tai sairaanhoitajia. Lääkärit ovat monesti vain kovapalkkaisia sairaanhoitajia.

      Monissa ammateissa tehdään pirusti töitä sen minimipalkan eteen ja se on sitä modernia orjuutta. Ja tämä ilmiö tulee tulevaisuudessa laajenemaan, koska länsimaihin iskee laaja työttömyys. Tämä tilanne on jo nyt USA:ssa ilmiselvä ja todellinen. Pohjois-Afrikan pakolaislautat ovat oikeita kulttuurien tuhon ennusmerkkejä, ja se tulva täytyisi saada pian poikki tai ei hyvä heilu.

      Onko esimerkiksi katolisella sonni Soinilla näihin tosiasioihin mitään vastausta? Ei ole, koska hän edustaa juuri sitä porukkaa joka kaiken on myös aiheuttanut. Katolilainen kiihkokapitalisti, joiden toiminta on vain ja ainoastaan yksi: tuhon tie.

      • KilttiOpettaja

        " jokainen joka on siivoajana ollut tietää ettei se homma ole mikään ihan helppo"
        - Sama koskee suurinta osaa kaikista maailman töistä. Asiahan on niin, että mikään työ ei ole erityisen vaativaa eikä vaadi juuri mitään osaamista - ennen kuin sitä joutuu itse tekemään. Opiskeluaikana olin muutaman kuukauden ajan siivoojana, ja ei se työ ainakaan nuorta ja tervettä ihmistä mitenkään erityisesti kuormittanut. Yksi syy siihen, miksi kouluttauduin, oli se, että halusin hiukan enemmän valinnanvaraa siinä, millä itseni, perheeni ja lemmikkini elätän.

        Totta on kyllä, että monista raskaista ja vaativista töistä maksetaan liian huonoa palkkaa. Näitä töitä on jättimäärä muitakin kuin siivoojan työ. Tosiasiassa kuitenkin pitää ottaa työelämässä huomioon monia muitakin asioita kuin palkka, vaikka se useimmille meistä onkin merkittävin motivaatio työntekoon.

        Minä olen yläkoulun ja lukion aineenopettaja ja tiedättehän te kaikki, miten helppoa se työ on: Pari tuntia päivässä kevyttä leikkimistä ja laulelua kilttien kirkassilmäisten pilttien kanssa ja vartin kahvitauko niiden parin tunnin välissä. Huimaavan pitkät lomat ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Eikö niin?


      • Capitalists
        KilttiOpettaja kirjoitti:

        " jokainen joka on siivoajana ollut tietää ettei se homma ole mikään ihan helppo"
        - Sama koskee suurinta osaa kaikista maailman töistä. Asiahan on niin, että mikään työ ei ole erityisen vaativaa eikä vaadi juuri mitään osaamista - ennen kuin sitä joutuu itse tekemään. Opiskeluaikana olin muutaman kuukauden ajan siivoojana, ja ei se työ ainakaan nuorta ja tervettä ihmistä mitenkään erityisesti kuormittanut. Yksi syy siihen, miksi kouluttauduin, oli se, että halusin hiukan enemmän valinnanvaraa siinä, millä itseni, perheeni ja lemmikkini elätän.

        Totta on kyllä, että monista raskaista ja vaativista töistä maksetaan liian huonoa palkkaa. Näitä töitä on jättimäärä muitakin kuin siivoojan työ. Tosiasiassa kuitenkin pitää ottaa työelämässä huomioon monia muitakin asioita kuin palkka, vaikka se useimmille meistä onkin merkittävin motivaatio työntekoon.

        Minä olen yläkoulun ja lukion aineenopettaja ja tiedättehän te kaikki, miten helppoa se työ on: Pari tuntia päivässä kevyttä leikkimistä ja laulelua kilttien kirkassilmäisten pilttien kanssa ja vartin kahvitauko niiden parin tunnin välissä. Huimaavan pitkät lomat ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Eikö niin?

        Vai kiltti? Sarkasmi lienee vahvin osa-alueesi, eikö? Ja sinä, jos nyt oikea opettaja edes olet, näet oikeasti sen ihmiskunnan varjopuolen aivan joka päivä. Nippu tulevaisuuden epätoivoja joka päivä. Eipä käy kateeksi sinuakaan. Voi olla että oma työelämäni onkin vielä ihan jees kun on tullut kasvettua samaan kasaan.

        Ja mitäköhän kirjoitin tuonne aiemmin koskien juuri tätä:
        "Opiskeluaikana olin muutaman kuukauden ajan siivoojana, ja ei se työ ainakaan nuorta ja tervettä ihmistä mitenkään erityisesti kuormittanut. "

        En todellakan tarkoittanut mitään "muutamaa kuukautta" tietenkään. Toimisikin tämä minäminä maailma noin saatanan simppelisti että vain opiskelijat siivoilisivat jos mieli sattuu tekemään.


      • KilttiOpettaja
        Capitalists kirjoitti:

        Vai kiltti? Sarkasmi lienee vahvin osa-alueesi, eikö? Ja sinä, jos nyt oikea opettaja edes olet, näet oikeasti sen ihmiskunnan varjopuolen aivan joka päivä. Nippu tulevaisuuden epätoivoja joka päivä. Eipä käy kateeksi sinuakaan. Voi olla että oma työelämäni onkin vielä ihan jees kun on tullut kasvettua samaan kasaan.

        Ja mitäköhän kirjoitin tuonne aiemmin koskien juuri tätä:
        "Opiskeluaikana olin muutaman kuukauden ajan siivoojana, ja ei se työ ainakaan nuorta ja tervettä ihmistä mitenkään erityisesti kuormittanut. "

        En todellakan tarkoittanut mitään "muutamaa kuukautta" tietenkään. Toimisikin tämä minäminä maailma noin saatanan simppelisti että vain opiskelijat siivoilisivat jos mieli sattuu tekemään.

        " jos nyt oikea opettaja edes olet, näet oikeasti sen ihmiskunnan varjopuolen aivan joka päivä. Nippu tulevaisuuden epätoivoja joka päivä.

        - Kyllä, olen oikea opettaja. Tällä hetkellä vapaalla kesäkeskeytyksen vuoksi. Kouluvuoden opetukselliseen aikaan ansaitsemani palkka jaetaan kahdellatoista ja nyt minulle maksetaan sitä, mitä olen ns. tehnyt sisään. Moni tekisi mielellään näin, mutta monilla aloilla se ei ole mahdollista. Opettajalla ei muuta mahdollisuutta olekaan.

        - Kyllä, näen varjopuolen, mutta näen myös paljon nuoria, jotka oikeasti ovat valmiita ponnistelemaan (osa vanhempien tuella, osa itsekseen) saavuttaakseen tavoitteensa. Yhtenä tärkeimmistä tehtävistäni pidän heidän jokaisen tukemista ja kannustamista. Yritän olla heille kaikille kiltti, ylen harvoin minulta palaa hihat.


      • Capitalists
        KilttiOpettaja kirjoitti:

        " jos nyt oikea opettaja edes olet, näet oikeasti sen ihmiskunnan varjopuolen aivan joka päivä. Nippu tulevaisuuden epätoivoja joka päivä.

        - Kyllä, olen oikea opettaja. Tällä hetkellä vapaalla kesäkeskeytyksen vuoksi. Kouluvuoden opetukselliseen aikaan ansaitsemani palkka jaetaan kahdellatoista ja nyt minulle maksetaan sitä, mitä olen ns. tehnyt sisään. Moni tekisi mielellään näin, mutta monilla aloilla se ei ole mahdollista. Opettajalla ei muuta mahdollisuutta olekaan.

        - Kyllä, näen varjopuolen, mutta näen myös paljon nuoria, jotka oikeasti ovat valmiita ponnistelemaan (osa vanhempien tuella, osa itsekseen) saavuttaakseen tavoitteensa. Yhtenä tärkeimmistä tehtävistäni pidän heidän jokaisen tukemista ja kannustamista. Yritän olla heille kaikille kiltti, ylen harvoin minulta palaa hihat.

        "Yritän olla heille kaikille kiltti, ylen harvoin minulta palaa hihat."

        Miksi ns. kiltti? Oman mukulani opetan kyllä vähemmän kiltiksi. Turhaan kiltteyteen tässä maailmassa ei ole mitään tarvetta. Itselleni siitä ominaisuudesta ei ole ollut muuta kuin harmia, koska niitä "kilttejä" tai sellaisena itse itseään pitäviä ei oikeasti ole yhtään missään. Mutta järjen kanssa saa eteen päin mennä, sitä en toivottavasti tule mitenkään estämään.


      • KilttiOpettaja
        Capitalists kirjoitti:

        "Yritän olla heille kaikille kiltti, ylen harvoin minulta palaa hihat."

        Miksi ns. kiltti? Oman mukulani opetan kyllä vähemmän kiltiksi. Turhaan kiltteyteen tässä maailmassa ei ole mitään tarvetta. Itselleni siitä ominaisuudesta ei ole ollut muuta kuin harmia, koska niitä "kilttejä" tai sellaisena itse itseään pitäviä ei oikeasti ole yhtään missään. Mutta järjen kanssa saa eteen päin mennä, sitä en toivottavasti tule mitenkään estämään.

        Riippuu tietysti siitä, mitä kiltteydellä tarkoitetaan. Minä en ymmärrä sitä miellyttämisentarpeeksi tai oman tahdon kieltämiseksi, paremminkin ihan vain ystävällisyydeksi ja haluksi ymmärtää ja mahdollisuuksiensa mukaan auttaa toisia.

        Turhaan kiltteyteen ei ole tarvetta, sanot. Nyt tuleekin miljoonan taalan kysymys: mikä on TURHAA kiltteyttä? Kiltteyden vastakohta on ilkeys ja turhaa ilkeyttä maailmassa kyllä on.


      • Capitalists
        KilttiOpettaja kirjoitti:

        Riippuu tietysti siitä, mitä kiltteydellä tarkoitetaan. Minä en ymmärrä sitä miellyttämisentarpeeksi tai oman tahdon kieltämiseksi, paremminkin ihan vain ystävällisyydeksi ja haluksi ymmärtää ja mahdollisuuksiensa mukaan auttaa toisia.

        Turhaan kiltteyteen ei ole tarvetta, sanot. Nyt tuleekin miljoonan taalan kysymys: mikä on TURHAA kiltteyttä? Kiltteyden vastakohta on ilkeys ja turhaa ilkeyttä maailmassa kyllä on.

        "...turhaa ilkeyttä maailmassa kyllä on."

        No niin saatana onkin, ja aivan joka paikassa. Ja juuri siksi täällä ei mitään "kilttejä" tarvita. Idiootteja on aivan liikaa jotta mitään sellaisia oikesti tarvittaisiin. Pahuus, tyhmyys, ahneus ja vittumaisuus on viemässä kokonaisvaltaisen voiton.

        Olen nähnyt monesti kuinka liian kiltit ovat joutuneet heikkoon asemaan siksi koska muut tönivät kyynärpäät ylhäällä. Ja tämä ilmiö tulee lisääntymään koska alamme vasta asettua suureen työttömyyden aikakauteen. Näin tulee käymään eikä siitä kiltteydellä selvitä. Ei tietenkään turhalla pahuudella tai ilkeydelläkään, se on aivan varmaa se.


      • ååååååååååååå.k

        Suomessa opetetaan kaikenlaista turhaa ,mitä elämässä ei koskaan tarvita ,siivoojia kunnioitan.


    • saatanan_kyrvät_prkl

      Huono palkka johtuu siitä että kovapalkkaiset johtajat eivät arvosta niitä lattiatason duunarien töitä koska uskovat olevansa itse ainut syy miksi yritys menestyy. Edes oikeasti tuottaville duunareille, esim. vientiteollisuuden töissä ei makseta kovinkaan kummoista palkkaa ainakaan puualalla, jälleen koska niitä töitä ei arvosteta.
      Sen sijaan yritykset maksavat mielellään koko ajan enemmän ja enemmän osinkoja sijoittajille vaikka he eivät pistä rikkaa ristiin käytännön tasolla yrityksen eteen. Ne rahat käytetään pörssipeleihin ja muuhun porsasteluun mitkä ennen pistettiin tutkimukseen, tuotekehitykseen ja työntekijöiden palkkoihin, ehkä jopa palkitsemiseen.
      Nykyäänhän bonukset ja palkkojen palkkio-osuuudetkaan eivät todellisuudessa ole kannustusta varten vaan työkaluja työntekijöiden palkankorotusten vesittämiseksi, muutetaan vain palkkion saamisen ehtoja ja siinäpä se palkankorotus vesittyy kun palkkio-osuutta saakin entistä vähemmän...

    • Luusereillevinkiksi

      Pelkästään se, että omaa "johtaja"-tittelin, oikeuttaa korkeaan palkkaan. Kyse on puhtaasti koulutuksesta, kunnianhimosta ja itsekurista - jos elämässä ei jaksa ponnistaa korkealle, joutaa kärsiä tekemällä raskasta ja likaista paskaduunia. Sen sijaan jos osoittaa olevansa huippuyksilö ja on valmis tekemään hommia sen eteen että nousee korkealle, se palkitaan johtajuudella ja hyvällä palkalla.

      • FullOfIdiots

        Tyypillinen kusipään kommentti.


      • Luuseriolet
        FullOfIdiots kirjoitti:

        Tyypillinen kusipään kommentti.

        Tyypillinen luuserin vastaus.


      • paskapomo_olet

        ylimielinen luonnevikainen pöyhkeä kyrpä.


      • FullOfIdiots
        Luuseriolet kirjoitti:

        Tyypillinen luuserin vastaus.

        Ja vielä älykkökin luulet olevasi vai? Voin sanoa, että ET ole!


    • Ymmärtäivisitkö

      Ymmärtäisivätkö paremmin nyky hallitus jos heille annettaisi ikiomat siivousvälineet ja siivoisivat työpaikkansa. Sillä viisiin hekin konkreettisesti tähän talkoisiin tulisivat mukaan käytännön tasolla.

    • 0-saaja

      Se johtuu siitä, että työelämä yliarvostaa teoreettista ja muodollisesti pätevöittävää koulutusta ja aliarvostaa käytännön taitoja ja osaamista. Jäkälistä väitellyt tohtori ansaitsee ilman muuta 5-6 tonnia kuussa mutta tuotantotyöntekijä, jonka vuositulot ovat 35 tuhatta € ja työpanos saa aikaan 500 tuhannen liikevaihdon onkin aivan pohjasakkaa ja välttämätön paha työnantajalle.

      • puupaskapuhetta

        Puualan tuotantotyöntekijälle ei makseta tuonkaan vertaa, hyvä jos 24.000e ja siihenkin pitää tehdä jo ylitöitä. Älköön kukaan erehtykö puualalle töihin vaikka nyt puhutaankin puualasta Suomen pelastajaa. Ei Suomi pelastu paskoilla palkoilla.


      • fjslkfjsdlgsjdl

        Sitten niiden käytännön työstä ja elämästä mitään ymmärtämättömien teoriapellejen päähänpistoja kun yritetään pistää käytäntöön niin hommat menevät vain päin persettä kun teoriat nyt eivät vain kertakaikkiaan toimi käytännössä kun teoreetikko ei ole älynnyt ottaa huomioon niitä miljoonia asioihin vaikuttavia muuttujia, hankaluuksia ja muita pikkujuttuja mitkä tulee esiin käytännössä.
        Vaikuttaa että mitä pidemmälle koulutettu insinööri tms. valkokauluskyrpä niin sitä vähemmän on hajulla mitä homma käytännössä on. Sitten kiroillaan ja stressataan kun teoriat eivät toimikaan käytännössä.

        Paras tulos varmasti tulisi jos käytännön työssä ollut kohoaisi pikkuhiljaa kohti johtoporrasta jolloin hänellä olisi käytännön kokemustakin asioista eikä asioita päättäisi suoraan koulun penkiltä tulleet nulikat joilla ei ole päivääkään käytännön työkokemusta!


      • Alinta_kastia

        Moni herran persettä nuollut duunarikin on itse perkeleestä kun pääsee johtotehtäviin.

        Kokemuksesta seuranneena työelämässä näitä mulkeroita on selvinnyt että vain kieroimmat ja mielisairaimmat duunarit pääsevät herraleiriin kun ovat myyneet
        ensin olemattoman selkärankansa ja pettäneet koko työyhteisön luottamuksen lopullisesti.

        Toisinsanoen duunari pomona on pahin mahdollinen valinta työelämässä.


    • matalapalkkainen

      Mitäs jos ei siivottaisi, paljonko se hankaloittaisi elämää ja toisten työn tekemistä. Paljonko syntyisi yhteiskunnalle kustannuksia. Pomot, korkeastikoulutetut käyttäkääpä nyt sitä järkeä jota teillä pitäisi olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe