Rivi-8-moottori kiehtoo

Lisävalofanaatikko

Se on nyt semmoinen juttu että olen tullut siihen tulokseen että rivi-8 olisi hyvin kiehtova moottori. Pitäisi pyöriä uskomattoman tasaisesti turhia hytkyilemättä ihan tyhjäkäynnistä lähtien. Ikinä en ole omin korvin moisen käyntiääntä kuullut. Kertokaa, jos jossain olisi mahdollisuus!

Kyllähän rivi-6:ssa on jo aika hieno saundi kun kierrättää kiihdytyksessä mutta tosiaan tuo "suora 8" on piirtynyt mielen syövereihin hohdokkaana.

Kysymys kuuluu että onko missään olemassa olevassa ajokuntoisessa autossa sellaista moottoria? Kuulin huhupuhetta että jossain 1950-luvun alun Buickissa voisi olla rivi-8-moottori. Eikö missään uudemmassa vimpaimessa sellaista ole?

Jätetään jäänmurtajien V16-moottorit rauhaan, nimenomaan pitäisi olla rivikone. Kyllähän V8-hörpöttäjiä Suomesta joka kylästä vähintään se yksi löytyy. Kaikki kunnia niille, kuulostaa hyvälle se tyhjäkäynnin "hörhön-hörhön" ja kiihdytyksen "tyky-tyky-tyky-tyky" mutta nyt ei siitä olekaan kyse.

Saas nähdä sattuuko kukaan konossööri eli asiantuntija lukemaan ja vastaamaan. Ei turhia örinäviestejä kiitos!

17

6899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne taisi jäädä 50-luvun alkupuolelle.

    • Lammikkolaivuri

      Olen viimeisten 10 vuoden aikana kuunnellut harva se kesä 8-sylinterisen rivimoottorin hörhötystä VESILLÄ. Kyseessä on 18-metrinen teräsalus, joka on tehty Uudenkaupungin telakalla 1960 (silloin Tasavallan Sotaväen tarpeisiin). Aluksessa on dieselmoottori Valmet 815 D, josta irtoaa 130 kW (n. 175-180 hv). Se on tehty tiettävästi Scanian (tai tuohon aikaan paremminkin Scania-Vabiksen) lisenssillä. Sama moottori oli aikoinaan käytössä VR:n sinisessä DM6- ja DM7-moottorivaunukalustossa (kiskobusseissa eli ns. "lättähatuissa", valmistusvuodet 1954-1963).

      Mitään jumalten musiikkia tuon moottorin ääni ei ole pakoputken kautta ulkoajopisteeseen kuultuna. Konehuoneessa panee mielisuosiolla kuulosuojaimet päähänsä.

      Mielestäni rivikuutonen ja vinkkelikasi laulavat kauniimmin, mutta kanssani saa olla vapaasti eri mieltä asiasta.

    • Lammikkolaivuri

      Eiköhän Vehoniemen automuseossa (Kangasalan Kaivannossa) oleva J.K. Paasikiven entinen edustusauto ZIS 110 liene varustettu suoralla kasilla?

      Neukut ovat käsittääkseni kopsanneet siihen tekniikkaa jenkkien 1940-luvun Packard Super Eight-autosta. Täällä tekniset tiedot 1930-luvun vastaavasta avo-Packardista:
      http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=1359

      • Lammikkolaivuri

      • Lammikkolaivuri

        Großer Mercedes, tietenkin!

        Eikös A. Hitler lahjoittanut Mannerheimillekin yhden tuollaisen W150- eli 770-mallin? 8-sylinterisessä rivimoottorissa tilavutta yli 7 litraa ja autossa painoa niin paljon että riittää.

        Tekniset tiedot esim. täällä:
        http://www.autogallery.org.ru/mb770150.htm


      • Lisävalofanaatikko
        Lammikkolaivuri kirjoitti:

        Großer Mercedes, tietenkin!

        Eikös A. Hitler lahjoittanut Mannerheimillekin yhden tuollaisen W150- eli 770-mallin? 8-sylinterisessä rivimoottorissa tilavutta yli 7 litraa ja autossa painoa niin paljon että riittää.

        Tekniset tiedot esim. täällä:
        http://www.autogallery.org.ru/mb770150.htm

        Niinpä arvelinkin ettei viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen ole autoissa sellaisia ollut. No täytyy tyytyä rivikuutosen lauluun.

        Olisi vain ollut mahtavaa kuulla omin korvin kasin täsmällinen jyrinä. V6-moottorin ovela mouruaminen on sekin ihan ok johonkin ompelukone rivi 4:ään verrattuna. Poikkeus vahvistaa säännön tässäkin, nimittäin moottoripyörissä neloskoneissa on poikkeuksetta upea saundi, V2:sta puhumattakaan.

        Se on tosiasia että V12-koneessa on siisti ääni. Tässä taannoin nimittäin olin kuuloetäisyydellä ja menin sanomaan että onpa hyvä ääni autossasi, mikä kone? Omistaja siihen että 400-heppainen 6 litran V12 (S-mersu). Minä siihen että hieno meininki, keep up the good thing.


      • Lammikkolaivuri
        Lisävalofanaatikko kirjoitti:

        Niinpä arvelinkin ettei viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen ole autoissa sellaisia ollut. No täytyy tyytyä rivikuutosen lauluun.

        Olisi vain ollut mahtavaa kuulla omin korvin kasin täsmällinen jyrinä. V6-moottorin ovela mouruaminen on sekin ihan ok johonkin ompelukone rivi 4:ään verrattuna. Poikkeus vahvistaa säännön tässäkin, nimittäin moottoripyörissä neloskoneissa on poikkeuksetta upea saundi, V2:sta puhumattakaan.

        Se on tosiasia että V12-koneessa on siisti ääni. Tässä taannoin nimittäin olin kuuloetäisyydellä ja menin sanomaan että onpa hyvä ääni autossasi, mikä kone? Omistaja siihen että 400-heppainen 6 litran V12 (S-mersu). Minä siihen että hieno meininki, keep up the good thing.

        Pääsin 15 vuotta sitten (kesällä 1989) ajamaan täysimoottorisella Jaggella (XJ12) aiemmin jo tyypittämäni puolikasmoottorisen (XJ6) asemesta. Sain ajaa Gautingista (Münchenin lähettyviltä) "pyhiinvaellusmatkalle" Andechsin luostariin, jonka munkit ovat pistämättömiä oluenpanijoita. Jaggen omistaja varasi itselleen kuskivuoron paluumatkalle, ja sehän sopi minulle!

        Soundista ei etupenkille saanut juuri selvää, oli sen verran kuiskaavaa kulkua. Kun automaattilaatikkoisen laitteen pedaljongin painaisi pohjaan suoremmalla maantieosuudella, ei kiihtyvyyskään häikäissyt – ensi alkuun. Juju oli siinä, että sitä kiihtyvyyttä löytyi lisää ja lisää ja lisää silloin kun sen luuli jo loppuneen aikoja sitten. Tuntui, että puolessatoista sadassa meininki oli aivan yhtä väkivaltaisen hyökkäävää kuin puolessa sadassa. Ja silloin oltiin jo saksalaisittainkin aivan laittomissa lukemissa (tavallisella maantiellä).

        Moottoritietä ei reitillemme osunut. Kysäisin omistajalta, paljonko mittariin oli kutiteltu parhaimmillaan. – "Tämä on ihan vaan sunnuntaiautoiluun hankittu auto. Kattonopeutena olen pitänyt sataakahdeksaakymppiä."

        Arkiajoihin miehellä oli senaikainen Mercedes 300 D.

        No, myöhemmin sain kuulla, että kaveri oli sentään kerran laulattanut Jaggea 240:een saakka, noin mittarin mukaan.

        Herrasmiesten ajopeli, noin lyhyen tutustumisen perusteella!


    • Jussa

      Se on luuloa että suorakasi pyörisi tasaisesti. Suorassa kutosessa tärinävoimat tasaantuvat automaattisesti ilman mitään ylimääräisiä tasapainoakseleita, samoin suorassa 3-pyttyisessä 2-tahtikoneessa.

      • jokke

        käy (ainakin buic eight mallissa) niin tasaisesti että kolikon voi panna öljykorkin päälle (halkaisia noin 5cm) eikä tipu tai liiku ainakaan tyhjä käynnillä.


      • Woimakone
        jokke kirjoitti:

        käy (ainakin buic eight mallissa) niin tasaisesti että kolikon voi panna öljykorkin päälle (halkaisia noin 5cm) eikä tipu tai liiku ainakaan tyhjä käynnillä.

        Muistaakseni Vaasan moottorimuseossa oli joskus Lennättimen entinen varavoimakone, jossa on suora 12. Miehenkorkuinen laitos ja starttimoottorit kampiakselin molemmissa päissä!


      • Anonyymi
        Woimakone kirjoitti:

        Muistaakseni Vaasan moottorimuseossa oli joskus Lennättimen entinen varavoimakone, jossa on suora 12. Miehenkorkuinen laitos ja starttimoottorit kampiakselin molemmissa päissä!

        Kaksi kuutosta pultattuna peräkkäin.


    • jmj
      • tuulia

        Isohkoissa agrekaateissa käytetään RR;n moottoreita jotka ovat n25l dieseleitä ja käyvät tasaisesti. Ottoteho n.400Kw , ei kun vuokraamoon kattoon ja kuuntelemaan.


    • 8rocks

      Kyllä rivikasi tasaisesti käy, sillä ristimallinen kampiakseli ei tarvi vastapainoja eikä sen koommin tasapainoakseleitakaan, koska puolestavälistä nähden molempiin suuntiin on tärinät ja värinät peilikuvia kampurassa ja lohkossa ja ne kumoo toisensa. Sama homma ku rivikuutosessakin: tasasesti käy. Rivikasi kuulostaa erehdyttävästi veekasilta, mutta tasasempana. Puuttuu se veemottien tyypillinen "lotkotus". Toiset tykkää toiset ei. tässä ääninäyte uudelta mantereelta:

      http://www.youtube.com/watch?v=HirKCzrd_ic

    • Anonyymi

      Lättähatussa eli VR:n kiskoautojuna DM7:ssa on Valmetin suora kasi, valmistettiin Suomessa vastaavanlaisen Scania-Vabiksen lisenssillä. Sitä tuli 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa kuunneltua sisältä ja ulkoa, sievä oli hyrinä.

    • Anonyymi

      Minua myös kiinnostaisi suora kasi moottori. Buick lienee niistä kuuluisin. Itse auto voisi olla Buick Eight 1953, jossa kyseinen moottori.

    • Anonyymi

      Suora kasi löytyy vetureista Dv11-16 MAN W8V22/30 A.m.A.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4330
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4079
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3736
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      99
      3602
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3547
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      65
      3351
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      86
      2921
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2636
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2344
    Aihe