Edunvalvojan ja holhoukseen asettaminen
Varallinen itsellle ymmpäristölle
Vastuuntunnoton Mielen Naamiossa Sielu Tefloisunut
Lääkärikirja
Psykiatrian erikoislääkäri
Jos henkilö ei ikääntymisen tai sairauden vuoksi kykene valvomaan etujaan, esimerkiksi huolehtimaan omaisuudestaan, hänelle voidaan määrätä edunvalvoja. Jos edunvalvojan asettaminen ei riitä henkilön omaisuuden tai muiden etujen suojaamiseksi, henkilön toimintakelpoisuutta voidaan rajoittaa ja ääritapauksissa julistaa hänet vajaavaltaiseksi.
Henkilön edunvalvoja toimii hänen asianhoitajana käyttäen hänelle kuuluvaa taloudellista valtaa tai vastuuta. Tämän päämääränä on suojata sairaan tai ikääntyneen henkilön etu esimerkiksi harkitsemattomilta lahjoituksilta tai painostettuna tai harhaanjohdettuna tehdyiltä kaupoilta.
Edunvalvojan määräämisen tai toimintakelpoisuuden rajoittamisen voi panna vireille holhousviranomainen, potilas itse, hänen edunvalvojansa, vanhempansa, Aviopuolisonsa, lapsensa tai muu läheisensä.
Holhousviranomainen on voimassa olevan lain mukaan maistraatti.
Edunvalvojaa määrättäessä on aina tiedettävä, kuinka henkilö itse asiaan suhtautuu. Jos henkilö itse pyytää edunvalvojan määräämistä ja ymmärtää asian merkityksen, päätöksen voi antaa maistraatti. Muussa tapauksessa ratkaisun tekee tuomioistuin. Edunvalvoja voidaan määrätä myös vastoin potilaan tahtoa, jos tuomioistuin katsoo tähän päätökseen olevan riittävät perusteet.
Henkilön aviopuolisolle on päätöstä tehtäessä varattava mahdollisuus tulla kuulluksi.
Täysi-ikäisen henkilön toimintakelpoisuutta voidaan rajoittaa vain, jos hänen tärkeiden etujensa katsotaan olevan vaarassa hänen sairautensa tai ikääntymisensä vuoksi.
Tuomioistuin harkitsee aina tapauskohtaisesti rajoituksen laajuuden pyrkien kuitenkin rajaamaan toimintakelpoisuuden rajoittamisen mahdollisimman vähäiseksi.
Päätös toimintakelpoisuuden rajoittamisesta voidaan tehdä joko määräajaksi tai toistaiseksi, jolloin maistraatti tarkistaa tilanteen joka neljäs vuosi.
Henkilöä hoitaneen tai tutkineen lääkärinlausunto on tärkeä asiakirja tuomioistuimen tai maistraatin tehdessä päätöstä edunvalvojan tai toimintakelpoisuuden määräämisestä henkilölle.
Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus salassapitosäännösten estämättä pyynnöstä antaa vireillä olevasta holhousasiasta tarpeelliset lausunnot holhousviranomaisille ja tuomioistuimelle.
Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on myös oikeus ilmoittaa holhousviranomaiselle sellaisesta henkilöstä, joka hänen käsityksensä mukaan on edunvalvonnan tarpeessa.
Jokainen voi edunvalvontavaltuutuksen tekemällä varautua etukäteen siihen, ettei tulevina vuosina ole kykenevä hoitamaan asioitaan, ks.
«Edunvalvontavaltuutus»1.
Muita muistihäiriöihin liittyviä artikkeleita
Miehet varokaa Lääkkeissä olevia Naisia ?
Sääli-Koukku ?
LÄÄKKEET TEFLONITUU MIELEN
IRTI TEVEESISTÄ ASTIMUKSISSA
SIVISTYNEISTÄ KAKSISUUNTAISISTA
VUOROVAIKUTUKSISTA
TERVE ITSETUNTO ON ELÄMÄNMITTAINEN KUMPPANI
Huolla Rakkauden enrgialla
Rakkaudettoman keho on jäykkä
LÄÄKEISSÄ OLEVA IHASTUU SILMITTÖMÄSTI
TIETOA-VARO-LÄÄKKEITÄ
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202970Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3612653Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o482410Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä302390Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581948Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181479Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121472- 721393
- 571349
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?141321