Miehelläni ei ole mitään käsitystä järjestyksestä. Kämppä on pahempi kuin kaatopaikka. Aamulehtiä löytyy parin kuukauden takaa ympäri lattioita ja pöytiä, joka huoneesta. Meneen niitä ei saa heittää, koska ei ole ehtinyt lukea. Roskia ja pölyä on joka nurkassa.Vaatteet säilytetään tuolien selkänojilla. Tavaroita ei koskaan laiteta paikoilleen. Ja minä en jaksa siivota, koska tiedän, että seuraavana päivänä on taas saman näköistä. Ja minä en halua olla se, joka huolehtii hänen sotkuistaan, varsinkin, kun kaikki roska ja lehdet on pakko hamstrata, mitään ei saa heittää roskiin.
Olen totaalisen kyllästynyt elämään tällaisessa sotkussa. Ketään ei voi kutsua kylään, kun on kaikki ihan sekaisin. Miten saan mieheni tajuamaan tai oppimaan siisteyteen? Vai onko hän parantumaton romunkerääjä. Luulen, että tämä on peräsin hänen kotioloistaan, jossa isänsä on samanlainen ja äiti hoitaa yksin talouden.
siivoton sika kotonani
23
2467
Vastaukset
- Onnenetsijä
Voi kun kuulosti tutulle!
Olen kirjoittanut aikaisemmin samasta aiheesta, kun olin täysin kypsynyt tilanteeseen. Meillä kun jopa lapset ymmärtää paremmin kuin mies....
No nyt viimein olin täynnä tuota ja kaikkea muutakin epätyydyttävää avioelämää ja kerroin sen miehelle - sanoin haluavani erota!
Siinä vaiheessa mies "heräsi" ja sanoi haluavansa muuttaa tapansa, ja ainakin ensimmäiset pari viikoa on sujunut huomattavasti paremmin!!!
Eli suora puhe on tehokkain keino... - muillakin
Näitä "sikoja" riittää, tosin en ole itse sellaisen kanssa elänyt. (Hermoni eivät kestäisi sitä!) Hyvä esimerkki on ystäväni mies, jolla on jopa kokonainen huone täynnä "tärkeitä papereita", joihin ei saa koskea, tai muuten näytetään ulko-ovea. Pitäisiköhän sinunkin hankkia miehellesi oma "pyhäkkö"? Muuta en osaa sanoa, toisen tapoja on vaikea muuttaa, jos toisella ei ole siihen mitään haluja. Huutaminen ja huomauttelu taitaa olla turhaa...
- ystäväsi
Tarkoititko minua kenties? :)
- katariinatar
Asia nyt vaan on niin ettei miehet opi siivousta joten jos se sinua vaivaa niin laita kierrätykseen.
- Koti
Rakastatko miestä noin muuten? Jos, niin sitten et voi aikuiselle miehelle yhtään mitään. Jos et rakasta ja jos sinulla on mahdollisuus niin häippäse pois ja jätä tuollainen mies jollekin toiselle siivoojalle. Ei kämppä voi olla kun sikala ja toinen vaan siivoaa. Minulla miehet on olleet aina liiankin siistejä...ongelma toisinpäin...
- muuta pois
Meillä on ihan sama ongelma. Kaikki mitä mieheni tekee, aiheuttaa siivottomuutta ja epäjärjestystä. Jos korjaa jonkin kapineen, työkalut jäävät siihen lojumaan, jos en ruuvimeisseleitä,vasaroita,nauloja paikoilleen kiikuta.
Lehdet jää luettua auki levälleen, voipaketti pöydälle kissan syötäväksi. Kengistä likalammikoita lattioille.
Taskun pohjien aarresammiosta tipahtaneita ruuveja ja muttereita yms. rojua noukin pitkin lattioita kuin mitäkin marjoja, tai niitä löytyy mille tahansa tasolle lämäistynä.
Käytetyt kalsarit jäävät lattialle lojumaan, peili, hana aina pärskeissä hampaanpesunsa jäljiltä jne. jne. Asiasta sanominen on vettä hanhen selkään.
Aikani yritin pitää siisteyttä, sitten luovutin. Siivoan lähinnä kun on vieraita tulossa. Mutta muutos tähän on tulossa. Mies ei muutu, mutta minä ja lapset muutamme! - tee se
Onneksi sinä olet täydellinen. Tilanne on siis kuitenkin balanssissa.
- vaikka hölmöyttä kesti turh...
Edelliseen vastauksena. Siivottomuus ei ole suinkaan tulevaan eroon ainoa syy, on muitakin joita en välitä tässä kertoa.
En kuvittele itse olevani täydellinen. En ole sinne päinkään mikään himosiivoaja, mutta jonkinlaista siisteyttä haluan kodissani pitää. Mieheni kaltaisen siivottoman ihmisen kanssa se on mahdotonta, jollei alistu joka päivä kulkemaan hänen jäljissään; noukkimaan, kantamaan, viemään, pyyhkimään, pesemään hänen jätöksiään. Kun käytännössä kaiken mitä käsiinsä ottaa, jättää niille sijoilleen ja se muu töhryisyys päälle.
Kyseessä on miehen puolelta selvä alistaminen: paskat sulle (kirjaimellisesti) -asenne. - vaan liian kiltti
vaikka hölmöyttä kesti turh... kirjoitti:
Edelliseen vastauksena. Siivottomuus ei ole suinkaan tulevaan eroon ainoa syy, on muitakin joita en välitä tässä kertoa.
En kuvittele itse olevani täydellinen. En ole sinne päinkään mikään himosiivoaja, mutta jonkinlaista siisteyttä haluan kodissani pitää. Mieheni kaltaisen siivottoman ihmisen kanssa se on mahdotonta, jollei alistu joka päivä kulkemaan hänen jäljissään; noukkimaan, kantamaan, viemään, pyyhkimään, pesemään hänen jätöksiään. Kun käytännössä kaiken mitä käsiinsä ottaa, jättää niille sijoilleen ja se muu töhryisyys päälle.
Kyseessä on miehen puolelta selvä alistaminen: paskat sulle (kirjaimellisesti) -asenne.Ymmärrän sua täysin. Ei kukaan jaksa aina siivota aikuisen miehen sotkuja, eikä se ole mielestäni tarkoituskaan! Kyllä aikuisen ihmisen perusedellytyksiin kuuluu siisteys! Eikös sitä jo lapsille yritetä opettaa, mitä on perussiisteys. Orjaksihan sitä itsensä lähinnä tuntee tuollaisessa suhteessa. Jätä vaan edellisen kirjoittajan kommentti omaan arvoonsa, kovin on kaponen hänenkin maailmansa...
- sikako?
En oikeastaan ymmärrä mihin tällaisilla kommenteilla pyritään! Onko tämä nyt jotenkin aikuismaista lähetymistapaa?! Mielestäsi "sika" kotona on söpö vai? Kyllä se kuule opetetaan jo lapsille, että perussiisteys kuuluu normaaliin elämään.
PS. Mielestäni kirjoittaja ei millään tavalla osoittanut olevansa muiden, edes miehensä, yläpuolella, että turhaan siinä nokittelet. Luuletko itse olevasi täydellinen?
- N21
Nyt tyttö lähdet siitä sikolätistä ja kovaa! Itse heittäisin pihalle saman tien! Ei se siitä mihinkään muutu...
- mitä tehdä
En kyllä ihan eroa kuitenkaan ole ajatellut, vaikka välillä hermot menevätkin. Itse en ole mikään himosiivooja, mutta viihdyn kodissa silloin, kun siellä on siistiä.Jos kaikki ovat sekasin, olen koko ajan kiukkuinen. En oikein usko, että mieheni kaikkea tekee edes tarkoituksella, hän ei vain ymmärrä/osaa pitää järjestystä. Hänen vanhempiensa luonakin kaikki on epäjärjestyksessä, vaikka muuten on siistiä. Osa tietysti menee laiskuuden piikkiinkin...Mutta olen sitä mieltä, että läheskään kaikki ihmiset eivät OSAA siivota tai järjestellä.
Miehelläni on myös ärsyttävä tapa kerätä roskia taskuunsa. Joskus löysin hänen takin taskustaan ainakin 30 korvatulppaa, muovikassin ja kiloittain paperiroskaa. en käsitä miksi se on niin suuri vaiva heittää niitä roskiin? Itseäni ainakin häiritsisi.
Muistan myös, kun muutin asumaan hänen luokseen ja kävin kaikki kaapit läpi ja siivosin. Kaapit olivat täynnä pelkkää pahvi ja muoviroskaa. Ei voinut muuta, kun silmät pyöreänä ihmetellä, että mitä???!!
Monta kertaa yritän sanoa miehelle, että opettelisi laittamaan tavarat paikoilleen.vähän aikaa hän yrittää, mutta hänellä on kyllä varsin omalaatuinen tapa järjestää.Ja taas minä kuljen hänen perässään ja järjestän kaiken uudelleen...tai sitten annan vaan olla!
Kyllä minun mielestäni pitäisi peruskoulussa olla erikseen aine, jossa opeteltaisiin siivousta.
- sama mies?
Kuulostaa niin hiton tutulta? :)
- heli
En siis tarkota sulle nauraa, huvittaa vaan nuo sikamiehet... Mun mies ei sentään ole aivan toivoton tapaus. Kun muutettiin yhteen, aloin pikkuhiljaa "kouluttamaan" sitä esim, likapyykki pyykkikoriin eikä lattialle. Vaati toistoa, mutta vaivannäkö kannatti, nyt pyykki menee oikeaan paikkaan. Roskatkin osaa jo laittaa suoraan roskikseen, aiemmin kasasi roskaläjän ensin pöydälle ja siitä sitten myöhemmin (läjän ollessa tarpeeksi suuri) roskikseen.
Tavaroiden ja papereiden paikoilleen laittamista meillä vielä harjoitellaan. Mies on sitä mieltä, että jos tavaran laittaa kaappiin, sitä ei enää koskaan löydä. Niinpä se laitetaan pöydälle/tuolille/lattialle, olipa sitten kyseessä vakuutuspaperi tai auton osa. Olen ehdottanut, että siivoaisi kaappinsa ja järjestelisi ne järkeväksi, jotta tavarat olisivat löydettävissä. Ei ole vielä oikein onnistunut, koska entisiä kamoja ei voi heittää pois (on raahannut lapsuuden kodistaan käsittämätöntä roinaa, johdonpätkiä, koulussa rakennettuja hilavitkuttimia jne), eikä uusia tavaroita mahdu, jos ei heitä mitään pois. Parempaan suuntaan ollaan tosin menossa, pari kertaa on jo poistanut muutaman turhan tavaran.- Markus
Meidänkin taloudessa tilanne on juuri samanlainen, kuten monella muullakin teistä. Erona vaan se, että se sotkija on tyttöystäväni. Laiskuus tuntuu olevan hänellä se suurin syy. Keskustelu asiasta on aiheuttanut aina vaan ikäviä riitoja, eikä parannusta tilanteeseen ole tapahtunut. Siinäpä ongelma, miten tämänkin tilanteen saisi korjattua. Ärsyttävä elää sikalassa ja siivota kokoajan toisen sotkuja. Itsekään en ole niin siivousintoilija, mutta on siistissä asunnossa oleminen mukavaa.
- nuori rouva
...tommonen ihme vanhan roinan keräily on sitte aika kummaa ja ilmeisen tavallista miesten puolelta! Minäkin juuri muuttanut syksyllä miehen kanssa asumaan, ja puolet kaappitilasta täyttyi alkuunsa lapsuudenkodistaan kannetulla roinalla. Ei kai sillä nyt ihan kaikella voi olla edes tunnearvoa! Muutaman muiston joistain tilanteista ymmärtäis, mutta mitään ei saa heittää pois.
- marie
samajuttu meilläkin... olen yrittnyt kauniisti sanomalla ja neuvomalla, keskustelemalla.. mies työtön ja minä töissä käyvä, joten töiden jälkeen alkaa minulla sotkujen siivoaminen, ruuan laitto,pyykin pesu yms yms. mies ei voi auttaa koska hommat ovat ns. naisten hommia. voitte kuvitella miten hermoja kiristää aina välillä.
- Hyväksikäytetty palvelija
Sama ongelma meilläkin. Avopuolisoni siirtyi puoli vuotta sitten suoraan mamman luota minun hoidettavaksi, eikä hän ole vielä oppinut siivoamaan Tässä esimerkkejä elämästämme:
- Hän ei ole vielä ymmärtänyt käsitettä vaatteiden/tavaroiden laittaminen kaappiin. Hän vain myllertää vaatekaappinsa ottaessaan sieltä vaatteita pois, mutta mitään ei mene takaisin kaappiin.
- Vaaleat matot likaantuvat parissa viikossa, kun niille kaatuu lattialla lojuvia puoliksi juotuja limpsapulloja, jogurtteja tai kun matoilla on kävelty kengät jalassa.
- Takit, reput ja kaikki mahdollinen muu sisään tuleva tavara jää eteisen lattialla, mikä johtaa siihen, ettei asuntoon meinaa välillä päästä sisään, kun välioven edessä on vuori tavaraa. Koska tiesin takin laittamisen henkariin olevan hänelle liian vaikeaa, laitoin seinään koukkuja, mutta myös niihin laittaminen on liian vaikeaa.
- Jääkaapista otetut ruoat jäävät pöydille pilaantumaan, tai tyhjät ruokatarvikepakkaukset laitetaan takaisin jääkaappiin.
- Roskat jäävät pöydille/lattialla/on työnnetty sohvan tyynyjen alle
- Likavaatteet kuten myös pyyhe suihkusta tultaessa jäävät lattialle.
- Lautanen otetaan leivän alle, mutta leipä syödään niin kaukana lautasesta, että kaikki murut tippuvat lattialle.
Mielestäni avopuolisoni kuuluisi opetella pikkuhiljaa edes elämään sisäsiististi, kun hänelle ei sitä kotona ole opetettu. Perussiivoamisen voisin kyllä itse hoitaa. Yritän olla nalkuttamatta asiasta, mutta välillä muiden ongelmien yhteisvaikutuksesta menee hermot.
Avopuolisoni kaverit suosittelevat kuulemma eroa minusta. Ei naisen valittamisesta tarvitse kärsiä. En tiedä sitten, onko hän kertonut kavereilleen olevansa itse ahdistunut, aggressiivinen ja kiukkuinen. Hän ei ota minua mitenkään huomioon, eikä kaipaa ja anna minkäänlaista läheisyyttä. Hän haukkuu päivittäin minut aiheettomasti, pakottaa minut myöntymään hänen tahtoonsa ja vaatii minua maksamaan kaikki pakolliset kustannukset sekä tekemään hänelle isojakin laiteinvestointeja, koska hänen opiskelijan avustukset on varattu ryyppäämiseen.
Tunnen itseni hyväksikäytetyksi palvelijaksi.- 13+20
En kyllä jäis tuollaseen suhteeseen. Eroa siitä tyypistä. Paska jätkä.
- errorerror
Niin.. Mieheni muutti "sotkuisesta läävästään" kotoaan itseni kanssa.. nyt on siivouskoulutus kestänyt 10 vuotta ... tänään taas kilahdin, sillä meillä on eläimiä ja itse olen todella pikkutarkka hygieniasta. Eli siinä suhteessa meilläkin on ollut risukkoista. Tosiaan useimmat miehet täällä landella eivät kyllä mitään siivoa. Hyvä ettei vc harja ja hiusharja mene sekaisin (tai mistä senkin tietää).. kaikki muu kyllä meneekin..
no, ei kai kukaan valitse kumppaniaan siivous-ominaisuuksien takia. Tai ehkä joku mutten minä. On tuossa possukassani ne hyvätkin puolensa kuten rauhallinen luonne ja alkoholiton rauhallinen elämäntapa.- errorerror
piti vielä lisätä että minunkin anoppi on yksin hoitanut talouden, omassa kodissani kokkasi ja siivosi yleensä myös isäni..
- siistis mies
Eivät sanomalehdet mitään kakkaa olo tai mitään ruuanjämiä mädäntymässä. Osa ihmisistä on nipoja ja osa vähän hällä väliä tyyppejä.
Ongelma tulee kun monesti nipo ei käy töissä ja hälläväliä tyyppi ei viitsi toidensä päälle siivota kämppää. Töitä ne kotityötkin, eli nipot nokka kiinni siivoamaan. - hermot ei mene
Minäkin seurustelen vastaavan miehen kanssa. Tässä on yksi hyvä puoli: minulla on oma koti ja hänellä oma läävänsä. Kun olen hänen luonaan, olen kasvattanut asenteen olla välittämättä - koska TODELLAKAAN minä en ole mikään siivooja. Välillä sieppaa kaaos, ja silloin otan hatkat ainakin joksikin aikaa.
Mies on kuitenkin muuten ihana.
Ihmisillä on erilaiset siisteyskäsitykset, ja aidosti oikeasti olen vakuuttunut, että epäjärjestys ei häntä millään lailla vaivaa.
Toisekseen kotikasvatuksella on iso osa. Mieheni on viikonloppuisä, ja poikansa (15 v) tasan on oppinut isältään samat tavat: astiat jäävät taatusti pöytään ruuan jälkeen - samoin kuin kaikki ruokailuun liittyvä mikä siihen pöytään ikinä on kannettu. Vaatteet putoavat päältä niille sijoilleen, ja ovat siinä vaikka tuomiopäivään saakka. Ja hölmö mies sitten pojan lähdettyä keräilee ja siivoa tämän jäljet.
Voi kun hyvää tarkoittavat vanhemmat eivät passaisi poikiaan piloille, niin että ne raukat ovat ihan uusavuttomia kun joskus vihdoin muuttavat omilleen. Kotitöihin ja siisteyteen täytyy oppia, ei se kaikilla sisäisenä kutsumuksena ole.
Kun olen miehen luona pesen kyllä normaalisti muidenkin pyykit JOS ne ovat likapyykkikorissa. Kuivat laitan pinoon pöydälle (hänen jäljiltään ne ovat kuivurin jäljiltä pyykkikoreissa kasassa ja sitten saa arvuutella onko ne likaisia vai puhtaita. Ja siitä pöydältä hän niitä sitten käyttää...
Ihme kyllä, kun hän on minun luonani, hän tsemppaa ja siivoaa kiltisti jälkensä. Siinä toinen huomio: minun luona on minun säännöt - hänen luonaan hänen sääntönsä eikä kumpikaan niistä nalkuta.
Mutta tsemppiä vaan teille, jotka joudutte asumaan 24/7 moisen sottapytyn kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628