Hei, mitäs sitten jos firman luottamusmies ryhtyy veljeilemään liikaa työnantajan kanssa ja suunnittelee kaikenlaisia asioita mitä työnantaja haluaa, mm. TES:in määritelmistä heikompia paikallisia sopimuksia? Onko liitto ihan voimaton tällaisten kanssa? Varmasti palkankorotuksetkin menee taas kerran paikallisen sopimisen kautta ja yllättäen luottamusmies on niiden muutamien joukossa ketkä saavat tuntuvat korotukset.
Ketä luottamusmies edustaa?
29
588
Vastaukset
- ay_pomo
älä huoli, maksa vaan kiltisti jäsenmaksusi.
- Nimimerkki-varattu
Porukka kasaan ja luottis vaihtoon. Ongelmana monasti on vain, että niitä halukkaita korvaamaan edellinen luottamusmies on vähemmän kuin täytettäviä paikkoja.
- JuoLämmintäMaitoa
Luottamusmies ei voi sopia kuin liiton jäsenten asioista. Eroa liitosta ja sovi itse asiasi. Vai oletko pillittävä hiiri ja tarvitset päivähoitajaa työpaikallesikin. Eikö äiti auta enää?
- PäälutkaOnLoinen
Luottamusmies on pelkkä lutka, joka nuolee kenen tahansa persvaon, kunhan hinnasta sovitaan.
- sdpsdpsdpsdp
Sellaistakin näkyy monesti ja kyllä työnantaja tykkää sellaisista luottamusmiehistä!
- palkanlaskija
Tuossa on kyllä vinha perä. Olen vuosikymmenten aikana työskennellyt monissa yrityksissä palkanlaskijana ja koskaan ei luottamusmies ole työskennellyt TES-palkalla, päinvastoin.
Luottisten palkka on ollut huomattavasti korkeampi kuin vastaavalla osaamisella, kokemuksella ja vastaavissa työtehtävissä työskentelevän. Ainakin jo pitempään luottamusmiehenä toimineitten. Tätä ei selitä mikään luottamusmieslisä, onhan se toki rikkana rokassa. - noloprovo
palkanlaskija kirjoitti:
Tuossa on kyllä vinha perä. Olen vuosikymmenten aikana työskennellyt monissa yrityksissä palkanlaskijana ja koskaan ei luottamusmies ole työskennellyt TES-palkalla, päinvastoin.
Luottisten palkka on ollut huomattavasti korkeampi kuin vastaavalla osaamisella, kokemuksella ja vastaavissa työtehtävissä työskentelevän. Ainakin jo pitempään luottamusmiehenä toimineitten. Tätä ei selitä mikään luottamusmieslisä, onhan se toki rikkana rokassa.No voi että:)))))))))))))))
Jos kerran olit palkanlaskijana, miksi et laskenut luottarin palkkaa ?? - tikataan
Työpaikallani on ollut YTt. Ennen YT-neuvotteluja aloitettiin joidenkin työntekijöiden savustaminen ulos työpaikasta. Minä olin yksi savustettavista. Minua vastaan tehtiin kimpassa nimettömiä ilmiantoja, joista en saanut edes tietää mitä pahaa muka olin tehnyt. Minut vain leimattiin työpaikan ongelmaksi ja asiaani käsiteteltiin myös Terveystalon työterveyshuollossa, jossa minua vastaan esitettiin kaikenlaisia nimettömiä syytöksiä. Itse asiassa en edes tiennyt mistä minua syytetään. Ihmettelen, että työterveyshuolto voi olla tällaisessa mukana, kun näissä keskusteluissa työntekijään kohdistetaan kova paine, eikä tämä saa edes tietää syytä. Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä, voiko työterveyshuolto olla tällaisessa mukana?
Luottamusmies, joka edustaa ammattiliitto Prota, on ollut kaikissa keskusteluissa mukana. Luottamusmies on aktiivisesti ajanut työnantajan asiaa, soitellut minusta jopa työsuojeluviranomaisille ja kysynyt työnantajan puolesta, mitä tälle työpaikan ongelmalle pitäisi tehdä. Luottamusmies myös suoraan valehtelee minulle laeista, mm. että häntä koskee hallintomenettelylaki ja hän ei voi hoitaa minun asioitani, koska en luota häneen. Tässä asiassa hallintomenettelylaki tekee hänet jääviksi.
Onko mitään lakia, jonka perusteella luottamusmiehen pitäisi olla työntekijän puolella? Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti seuraavansa lain toteutumista, mutta hänen lakiosaamisensa on ihan nollassa, joten lain noudattamista hän ei voi mitenkään seurata. Voiko tällaisesta luottamusmiehestä valittaa millekään taholle? - booring
tikataan kirjoitti:
Työpaikallani on ollut YTt. Ennen YT-neuvotteluja aloitettiin joidenkin työntekijöiden savustaminen ulos työpaikasta. Minä olin yksi savustettavista. Minua vastaan tehtiin kimpassa nimettömiä ilmiantoja, joista en saanut edes tietää mitä pahaa muka olin tehnyt. Minut vain leimattiin työpaikan ongelmaksi ja asiaani käsiteteltiin myös Terveystalon työterveyshuollossa, jossa minua vastaan esitettiin kaikenlaisia nimettömiä syytöksiä. Itse asiassa en edes tiennyt mistä minua syytetään. Ihmettelen, että työterveyshuolto voi olla tällaisessa mukana, kun näissä keskusteluissa työntekijään kohdistetaan kova paine, eikä tämä saa edes tietää syytä. Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä, voiko työterveyshuolto olla tällaisessa mukana?
Luottamusmies, joka edustaa ammattiliitto Prota, on ollut kaikissa keskusteluissa mukana. Luottamusmies on aktiivisesti ajanut työnantajan asiaa, soitellut minusta jopa työsuojeluviranomaisille ja kysynyt työnantajan puolesta, mitä tälle työpaikan ongelmalle pitäisi tehdä. Luottamusmies myös suoraan valehtelee minulle laeista, mm. että häntä koskee hallintomenettelylaki ja hän ei voi hoitaa minun asioitani, koska en luota häneen. Tässä asiassa hallintomenettelylaki tekee hänet jääviksi.
Onko mitään lakia, jonka perusteella luottamusmiehen pitäisi olla työntekijän puolella? Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti seuraavansa lain toteutumista, mutta hänen lakiosaamisensa on ihan nollassa, joten lain noudattamista hän ei voi mitenkään seurata. Voiko tällaisesta luottamusmiehestä valittaa millekään taholle?"Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti ..."
Joopajoo...luottohenkilö ei osallistu millään tavoin ko.neuvonpitoon.
"Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä...."
Niin näyttää käyneen. Varaa aika paikallisesta terveyskeskuksesta. - KylläseSiitä
tikataan kirjoitti:
Onko mitään lakia, jonka perusteella luottamusmiehen pitäisi olla työntekijän puolella? Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti seuraavansa lain toteutumista, mutta hänen lakiosaamisensa on ihan nollassa, joten lain noudattamista hän ei voi mitenkään seurata. Voiko tällaisesta luottamusmiehestä valittaa millekään taholle?Kai tuosta ammattiliittoon tai työsuojelupiiriin voi valittaa, mutta turhaa se lienee. Olen törmännyt vastaavaan, jossa joku leimataan kaiken sijaiskärsijäksi. (Usein tämä sattuu vielä olemaan ahkera ja tunnollinen työntekijä). Hankala tilanne kun tukea ei saa mistään ja joudut henkisen painostuksen uhriksi joka taholta. Siinä pitää olla henkisesti vahva, jotta sen kestää. Ei pidä provosoitua vaan tehdä omantuntonsa ja kykyjen mukaan mitä sen mitä pystyy. Kyllä se oikeus lopulta tapahtuu tavalla tai toisella.
- sesiitä
KylläseSiitä kirjoitti:
Kai tuosta ammattiliittoon tai työsuojelupiiriin voi valittaa, mutta turhaa se lienee. Olen törmännyt vastaavaan, jossa joku leimataan kaiken sijaiskärsijäksi. (Usein tämä sattuu vielä olemaan ahkera ja tunnollinen työntekijä). Hankala tilanne kun tukea ei saa mistään ja joudut henkisen painostuksen uhriksi joka taholta. Siinä pitää olla henkisesti vahva, jotta sen kestää. Ei pidä provosoitua vaan tehdä omantuntonsa ja kykyjen mukaan mitä sen mitä pystyy. Kyllä se oikeus lopulta tapahtuu tavalla tai toisella.
Oman viestin kommentointi on noloa.......
- pelleellet
Ei täällä muut noloile kuin sinä hymiöinesi :)))))))))))))))
- ns3t
pelleellet kirjoitti:
Ei täällä muut noloile kuin sinä hymiöinesi :)))))))))))))))
Usein pelkkä käynti optikolla auttaa.
- täysikymppi
booring kirjoitti:
"Työterveyshuollon neuvotteluissa luottamusmies ilmoitti ..."
Joopajoo...luottohenkilö ei osallistu millään tavoin ko.neuvonpitoon.
"Tällaisessa menettelyssä työntekijä voisi menettää mielenterveytensä...."
Niin näyttää käyneen. Varaa aika paikallisesta terveyskeskuksesta.Luottamusmies on mukana työterveydenhuollon neuvotteluissa, mikäli työnantaja tai työntekijä niin haluaa. Ei kannata väittää sellaisia asioita, joista ei tiedä. Booringin kannattaisi itse hakea itselleen apua esim. terveyskeskuksesta.
- kärsijä
Luottamusmieshan ei saa käytännössä mitään korvausta siitä paskasta, mitä hän joutuu sietämään.
- Porvarillinen
Suomessa on järjestäytymisvapaus. Miksi ay-liike ei hyväksy sitä, että liittoon kuulumattomat voivat olla valitsemassa hlö-kunnan edustajaa jos/kun asioista sovitaan jatkossa yhä enemmän työpaikoilla?
Vastaan itse :"Ammattiliitot eivät hyväksy todellista demokratiaa."
Miksi kaikki ay-hallintohenkilöt ovat demareita tai vasureita? Miksi ay-liikkeen saamat osinkotuotot ovat vapaita pääomaverosta?
Maamme hallitus HETI TÖIHIN korjaamaan epäkohdat. - viikon_naurut
täysikymppi kirjoitti:
Luottamusmies on mukana työterveydenhuollon neuvotteluissa, mikäli työnantaja tai työntekijä niin haluaa. Ei kannata väittää sellaisia asioita, joista ei tiedä. Booringin kannattaisi itse hakea itselleen apua esim. terveyskeskuksesta.
"Luottamusmies on mukana työterveydenhuollon neuvotteluissa, mikäli työnantaja ... niin haluaa."
Ja perään kirjoitat:
"Ei kannata väittää sellaisia asioita, joista ei tiedä."
Kuules poju, se työnantaja ei määrittele kuka työntekijää edustaa työterveydenhuollon neuvotteluissa ja omaksi edustajakseen työnataja ei voi luottamusmiestä ottaa.
Niin vähän kuin sinäkin tunnut asioista tietävän, niin kannattaisiko sinun noudattaa omaa ohjettasi???
- jankutijankuti
Ei pelkästään telkkarissa ole kesällä uusintoja;)
Monesko kerta kun tätä samaa roskaa postaat ? - luottari5
Mihin saakka luottamusmiehen kausi on voimassa? Yleensä ne on jotain kaksi vuotta. Jos kauden päättyminen lähellä, vaihtakaa luottamusmiestä. Kannattaa kysyä liitostanne neuvoja moiseen tilanteeseen.
- Tue_Luottamusmiestäsi
Jos työntekijäkunta ei itse kykene valitsemaan asiallisesti omaa luottamusmiestä porukastansa, niin aivan varmasti työnantaja sen tekee. Sitä saa mitä tilaa !! Kun kaikki pakoilevat vastuutansa, niin luonnon laki on, että valituksi tulee luopio, joka huudattaa itsensä luottamusmieheksi. Homman A & O myöskin, että tuetaan vaaleilla valittua luottamusmiestä. Osalla porukasta on kumma lapsen uskomus, että kun luottamusmies on kerran valittu niin ei tarvitse tukea luottamusmiestä, vaan odotetaan, että luottamusmies yksin hoitaa kaikki hankalat jutut, joita matkan varrella eteen tulee. Jätetään hänet yksin kun vaikeat ajat tulevat. Jos on ay-jäsen, niin ei ole syytä mennä puun taakse piiloon. Itse olen ay-jäsen omassa liitossani ja tuen työpaikan luottamusmiestä, kun hän tukea tarvitsee ja pyytää. Tämä on ollut minulle itsestään selvyys jo vuodesta 1974 lähtien! En syö vain ay-jäsenyyden tuomia rusinoita! Se mikä usein näyttää munattomalta luottamusmieheltä onkin itse asiassa munaton työpaikan väki, joka ei puutu tilanteeseen jos vaaleissa on tarjolla vain yksi ehdokas luottamusmieheksi.
- yleensä_syrjäytyneet
Luottamusmies ei edusta ketään, meillä yleensä valitaan luottamusmieheksi sellainen, josta muut haluavat päästä eroon, eli saa näperrellä rauhassa niitä "tärkeitä" asioitaan ja pysyy poissa ammattimiesten tieltä.
- Viilinki
Aika usein ne ovat työnantajan puolella. Ei ne uskalla alkaa työntekijän etuja valvomaan, kun pelkäävät joutuvansa työnantajan silmätikuksi.
- 1946
http://metalli49turku-fi-bin.directo.fi/@Bin/5c56648754fd7ed36deb2e823d73c614/1450344211/application/pdf/122579/Metalli 49_1_2010.pdf
Löysin sattumalta kirjoituksen Paavilaisen Pekasta jota 1000 lakon mieheksi tituleerattiin. Ei tainnut olla Pekka työnantajalle mieluinen pääluottari
Samoin on lehdessä Yrttiahon ennustus halpatyövoimasta joka on käynyt toteen.
Kannattaa myös lukekaa Pasin pakina joka sopii hyvin myös tähän päivään. - Annige
Tätä meilläkin on ihmetelty. Sen verran historiaa meillä pidettiin vaalit. Vanha hyvä ääntä pitävä hävisi yhdellä äänellä. Uskalsi jopa kommentoida johtajien boonuksiin yleisessä palaverissa. Nyt valittiin nainen joka piti meteliä ennen vaaleja. Sai voiton nyt ei näkynyt ei kuulunut vaikka pitää kaksi päivää viikossa luotispäivää. Nyt jengi joutuu tekemään yhtä aikaa monta hommaa työn tahtia tiukennettu. Kukaan ei puolusta. Liitto TEAM ja ala kirjatyöntekijät. Viisi kuukkautta mennyt ei näkynyt ei kuulunut. Tämmösiä nämä pääluottamusmiehet on. Vanhat kävi moikkaamassa joka tosrstai.
- plmplm
Hei. Tällaisissa asioissa kannattaa olla yhteydessä ammattiliittoon sekä ammattiosastoon. Luottamusmiehen valitsee työehtosopimuksen tehneen ammattiliiton jäsenet,eli luottiksen valinnan tekee käytännössä ammattiosasto. Ammattiosastolla on näin ollen oikeus erottaa myös luottamusmies tai valita uusi luottamusmies. Keskustelkaa työporukassa.
- Annige
Yhteydessä voi olla mutta mitään ei tapahdu. Team;lle on aivan sama kuka ja mitä tapahtuu. Jäsenmaksut on bin teamin ykkösasia. Itse pakkolomalla ja samaan aikaan porukka ylitöissä. Pura teetkö mitään teamin johdossa. Ainut mikä toimii ja keskustelee on työsuojeluvaltuutettu. Yritys tekee turvatuotteita. Ammattiliitot teillä on kentällä töitä.
- vlsb
Höpöhöpö. Luottaria ei eroteta vaan tilalle valitaan uusi ja valinnan tekevät jäsenet.
- Tiiage
Team ei ainakaan valitse ilmoittaa että eivät puutu työpaikan valintoihin. Tossa jokunen vuosi sitten nykynenpl ja turvapäälikkö oli miesten vessassa pikkujouluissa äihinää ja lotinaa .... varmaan neuvottelua näin teollisuusalojennammattiliitossa pitäskö vaihtaa nimeksi tärkeitäettäantaamulkulle
- Tiiage
Nykyinen kuukauden sairauslomalla. Eipä mitään ilmoitusta. Tissit kasvaa ja perse leviää. Mitä tekee PL istuu painajien pöydässä ja nauraa vittumuvoumoisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942