Valmis omaan hevoseen?

suokkki

Moi oon -02 syntyny tyttö ja oon vähä miettiny sen oman hepan hankkimista mut en oo 100% varma oonko valmis ja haluan kuulla muiden mielipiteitä, mutta siis oon harrastanu ratsastusta melkei 6 vuotta ja ollu hevosten kanssa tekemisissä 10 vuotta. olen heC/heB tasoinen ja mul on ollu 4vuokra heppaa ja 3 hoitsua. juoksuttanu, ruokkinu ym oon myös. ps. ihan vaan kaikille tiedoksi että raha ja aika asiat on jo mietitty :)

6

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z----

      Sanon nyt samaa kuin aina ennenkin.

      Nuo sinun muutamat lauseet ei kerro yhtään mitään siitä, oeltko valmis omaan hevoseen.
      Esim. kuka tahansa osaa ruokkia hevosen ohjeiden mukaan. Mutta ymmärrätkö oikeasti ruokinnasta? Tiedätkö miksi hevonen syö mitäkin ja osaatko suunnitella ruokinta? Samoin osaat varmasti laittaa hevoselle varusteet, mutta osaatko katsoa millaiset varusteet on sopivat? Ja osaat juoksuttaa, mutta tiedätkö koska ja kuinka paljon on hyvä juoksuttaa? Entä tiedätkö miten hevosen kuuluisi juoksutuksesa käyttäytyä, jotta juoksutuksesta olisi oikeasti koulutetulle hevoselle hyötyä?
      Ja ratsastaakin varmaan osaat, mutta osaatko esim. suunnitella hevoselle sopivan liikunnan, huomaatko jos hevonen liikkuu epäpuhtaasti ja pärjäätkö hevosen kanssa myös täysin itsenäisesti?

      noh, turha kysymys, koska suurin osa ekan hevosen omistajista ei osaa.

      Mutta se ei haittaa, jos on apujoukot kunnossa.
      Noin nuorella tulee ehdottomasti olla hyvä valmentaja, hevosista kiinnostuneet vanhemmat ja hevosen tulisi olla täysihoitotallilla (jos vanhemmilla ei omaa tallia ja oikeasti hevosmiestaitoa).

      Kun apujoukot on kunnossa ja riittävästi rahaa, ei sinun taidoilla oikeastaan enää olekaan väliä. Kunhan olet valmis oppimaan ja ymmärrät että olet vielä hyvin hyvin kokematon. Eli hyväksyt sen, että tarvitset varmasti vielä paljon apua.

      • tappara69

        Ei jumalauta XDD


      • suokkkiii

        kiitos mielipiteestäsi.


    • hevosenomistaja88

      Omasta mielestäni lukemani perusteella oisit hyvinkin valmis jos saisit alkuun joiltain henkilöiltä apua :) Mutta muistathan sen että tunnet itsesi parhaiten eli oikeasti sinä tiedät oletko valmis.

      • suokkii

        Okei kiitos mielelipiteestäsi ;) Saisin ainakin alkuun apua sillä heppa menis täysihoitotalliin.


    • Minustakin kuulostaa siltä että olisit valmis, mutta muista, että ensimmäisen oman hevosen kanssa tulee lähes poikkeuksetta ongelmia vaikka olisi ollut kuinka monta vuokra- tai yp-hevosta, joten osaavien tukijoukkojen on todellakin syytä olla kunnossa.

      Jos omissa taidoissa onkin jotakin puutteita, siitä tuskin on paljonkaan haittaa. Perustaidoilla pääsee jo pitkälle ja loppuja oppii ajan kanssa tekemällä ja kyselemällä kokeneemmilta.

      Huomaa kuitenkin, että vaikka täysihoitotalli on sinänsä hyvä, juurikin siksi että siellä ei tarvitse paljonkaan osata koska talli hoitaa hevosen, niin toisaalta siellä ei sitten myöskään välttämättä opi paljonkaan samasta syystä. Itse suosin enemmän puolihoitotalleja, koska siellä hevonen yleensä hoidetaan aamulla ja päivällä, mutta illalla omistajat ja hoitajat huolehtivat hevosistaan itse. Silloin niiden kanssa tulee touhuttua paljon enemmän, mikä kartuttaa omaa kokemusta ja taitoa aivan toisella tavalla. Ja kun kyse on kuitenkin yleisestä tallista, siellä on silti aina joku jolta pyytää apua ongelmien tullen.

      Alkuun täysihoitotalli voi ollakin hyvä ratkaisu, mutta myöhemmin kannattaa harkita huolellisesti, kumpi on parempi, täysi- vai puolihoitotalli. Kummassakin on puolensa.

      Kannattaa myös miettiä, miten hevosen käy kun aikanaan lähdet opiskelemaan. Useimmat joutuvat muuttamaan opintojen perässä toiselle paikkakunnalle. Mitä teet hevoselle, jos et voikaan ottaa sitä mukaasi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe