Olen nyt parin kuukauden ajan käynyt suht aktiivisesti lenkillä. Viime aikoina sykkeeni lenkkeillä ovat nousseet erikoisen korkealle. Aikaisemmin 5-10km lenkillä keskisykkeeni oli n.165 tienoilla ja pystyin sen siellä pitämään halutessani. Nyt kuitenkin esim. 10km lenkillä keskisykkeeni ovat olleet lähemmäs 180, ylämäissä noustaan jo lähelle 190, vaikka yritin pitää vauhdin hyvin matalana, lähes ripeää kävelyvauhtia. Kympin lenkillä aikaa kului 1h 10 min.
Puolimaratonia olen lähitulevaisuudessa harkinnut juoksevani ja nämä sykkeet kuulostavat aika hurjilta pidemmille matkoille. En usko asian johtuvan ylikunnosta sillä viime aikoina olen pitänyt enemmän taukoa treenien välissä ja sykemittarinkin uskon näyttävän ihan oikeaa lukemaa. Mistähän tämä voisi johtua?
Taustatietoina olen 22v mies ja maksimisykkeeni on n.210.
Syketasojen muutos
6
<50
Vastaukset
- minä12345
Millainen on oma fiilis juostessa? Kuulostais ylirasitukselta, tai sykemittarin vialta. Itsellä on ollut saman tyyppistä ongelmaa ja se loppui kun pesin sykevyön normaalia paremmin. Oma maksimi sykkeeni on hiukan pääälle 190 ja yleensä lenkillä keskisyke 130-140, eli helpon tuntuista juoksua. Jos oma fiilis on se ettei rasitus ole norm. Kovempaa niin vika saattaa olla mittarissa (vyössä), jos taas on raskasta se voi olla yli rasitusta... Se voi toki olla jotain muutakin. ..
- Juoksuu
Hidas vauhtikin tuntui kyllä melko raskaalta. En olisi ainakaan nopeutta voinut yhtään nostaa tai olisin väsähtänyt. Pitänee ottaa rennosti hetken aikaa ja katsella jos alkaisi taas juoksu kulkea paremmin.
- kolmeneljäsosakaasulla
Hidasta hetkeksi ja hengitä pari kertaa syvään. Jos tukala olo helpottaa heti ja sykkeet laskee, harjoittelua voi jatkaa huoletta.
- treenivinkkejä
Voisit kokeilla ottaa välillä useamman treenin peräkkäin niin, että pidät sykettä korkealla. Treenit ovat siis nopeampi vauhtisia (esim ylämäkijuoksua), joissa syke hetkellisesti nousee jopa 190, sitten hidasvauhtinen ja matalasykkeinen palautus ja uusi ryntäys ylämäkeen.
Ongelmaan saattaisi löyty ratkaisu sykealueen vaihteleva treenaaminen ja ehdottomasti pohjakunnon (matalan sykealuuen) treenaaminen.
Jos olet juossut 5km sykkeellä 165 ja nyt juokset 10km, niin vaikuttaisi, kuin sinulta loppuisi kestävyys ja kroppasi ylirasittuu. - vlasicblanka
Juoksijan anemia. Usein veriarvot laskevat km-määrien noustessa. Ota esim. Floradix-kuuri. Saksalaisvalmisteista vitamiinijuomaa, jota saa esim. apteekeista.
Millä tavalla olet mitannut ton maksimisykkeen?Vaikuttaa noin oman kokemuksen perusteella että vain yksinkertaisesti kilometrivauhti liian kova.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2364016Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232317Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411481
- 77939
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127937Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37930Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770