Minkä pyörä 150cm pystyasento?

Hansu-71

Ostin viime kesänä Insera Bulevardin 7 vaihteinen pyöräkoko 28" ja runko 51cm. Yritin etsiä semmoista pyörää missä ei kädet puutuisi, mutta edelleen vasen käsi ja oikean jalan varvas puutuu. Polvet kipeytyvät entisestään. Kokeilin pienempirunkoisia mutta tankoa mistään ei saanut tarapeeksi korkeaksi ja tuntui että joko polkimien väli oli hurjan pieni "sipsuttava" poljenta ja tuntui että olisin lentänyt tangon yli kun satulan joutui nostamaan ylöspäin. Kukaan myyjistä ei oikein osannut neuvoa mikä pyörä olisi ollut hyvä.
Kokeilin kesällä miehen veljen pyörää joka oli 26" maastopyörä 21 vaihdetta (vanha pyörä). Polviin ei sattunut, mutta tankoa ei saatu tarpeeksi ylös ja paino oli ihan harteilla ja maha "paineessa".
Nyt mies sanoi että pyörä on sittenkin liian suuri. Painavalta se kyllä tuntuu. Haaveissa pyöräillä työmatkat 20km yhteensä.
Mistä sen oikeankokoisen pyörän löytäisi? Etsitty Vantaan Tammiston kaupat läpi.

25

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16-5

Jos löytyy muuten oikeankokoinen pyörä, mutta siinä on liian matala ajoasento, niin sen saa huomattavasti pystymmäksi esim vaihdattamalla siihen etuhaarukan jota ei leikata liian lyhyeksi. Omassa pyörässä etuhaarukasta ei leikattu juuri lainkaan, tuli kivan pysty ajoasento. Ei hakkaa jalat enää mahaa. Itselläni ei pitänyt vaihtaa edes stemmiä.

Alunperin ei ollut puutumisongelmaa, mutta jouduin irrottamaan kahvat ja laitoin ne sitten väärään asentoon kun en laittanut asentoa muistiin. Nyt on taas ongelmana vasemmassa kädessä vanhasta pyörästä tuttu pyöräilijän kämmenhermojen puristus. Samalla rupesi oikea jalkapöytä puutumaan.

Alunperin pyörän mitoitus tuntui täydelliseltä, nyt se tuntuu jotenkin väärältä. Ihmeellistä miten paljon kahvojen asentokin voi vaikuttaa. Mikään muu ei ole muuttunut, kuin kahvojen asento.

Kämmenten puutumiseen vaikuttaa moni asia. Se voi olla yksilöllinen vaiva tai johtua pyörästä. Syitä voi etsiä mm rungon pituudesta, ohjaustangon leveydestä, ohjaustangon mallista ja kahvoista. Ohjaustangon korkeus ei välttämättä ole ratkaisevin.

Asiantuntevilla pyöräliikkeillä on aina tarjolla maksullinen pyörän mitoituspalvelu. Missä päin asut, ehkä joku voi suositella missä osataan(/halutaan) mitoittaa asiakkaalle oikea pyörä?

• 16-5

Nyt vasta huomasin että asut Vantaalla.

• Hansu-71

Ei kuulemma pysty vaihtamaan, ei niiltä tullut oikeen mitään neuvoja. Ne vaan etti sopivan pyörän heidän liikkeestään.

• Hansu-71

Oikean käden sormista keskisormi, nimetön ja pikkurilli puutuu. Vasemmasta jalasta samaten. Polvilumpioiden ympäristön reunat kipeytyy joka on uusi ilmiö. Lumpioiden sisäpuoli on ollut jo aiemmin kipeä ja pistävä kipu tuntuu sisäsyrjällä jopa kämmenenlevyisenä kipeänä alueena, välillä "lukkiutuu" mutta painon ollessa pois pystyy liikuttelemaan mutta painoa ei anna laittaa jalalle. Kesän alussa kuvattu, mutta mitään ei löytynyt. Lääkäri ei suostunut muihin tutkimuksiin. Ei kuulemma ole lukkiutunut tarpeeksi. Isovarpaissa mulla on kulumaa ja toinen jäykistetty.

• Alkup_maantiepyöräi
        Hansu-71 kirjoitti:

Oikean käden sormista keskisormi, nimetön ja pikkurilli puutuu. Vasemmasta jalasta samaten. Polvilumpioiden ympäristön reunat kipeytyy joka on uusi ilmiö. Lumpioiden sisäpuoli on ollut jo aiemmin kipeä ja pistävä kipu tuntuu sisäsyrjällä jopa kämmenenlevyisenä kipeänä alueena, välillä "lukkiutuu" mutta painon ollessa pois pystyy liikuttelemaan mutta painoa ei anna laittaa jalalle. Kesän alussa kuvattu, mutta mitään ei löytynyt. Lääkäri ei suostunut muihin tutkimuksiin. Ei kuulemma ole lukkiutunut tarpeeksi. Isovarpaissa mulla on kulumaa ja toinen jäykistetty.

Aloitetaan siitä, että täysin pysty asento on yleensä paha selälle ja puuduttaa kroppaa. Ajoasento pitää olla riittävän matala ollakseen siedettävä.

Käsien puutuminen saattaisi viitata ennemmän liian pitkään runkoon. Olet yrittänyt ajaa kädet suorana? Alumiini- ja halpojen "joustohaarukoiden" tärinä puuduttaa myös tehokkaasti.

Kolmas asia, joka vaikuttaa, on käsien asenot. Droppi- tai perhostankoinen pyörä on paljon parempi kuin suoratankoinen pyörä. Itselläni puutuu maasturin suoralla tangolla kädet vastaavasti 20 km lenkillä, mutta droppitankoisella pyörällä voin ajaa 100 km, eikä tapahdu samaa.

Pyörähuolto.com Lauttasaaressa on ainakin ennen ollut paikka, joka on osannut sovittaa myös pienille ihmisille pyörän. Myös kilpapyöriä myyvät liikkeet, kuten Lundberg Keravalla yms. osaavat. Tarvitset tosi lyhyen rungon. Joku kuitu- tai teräsrunkoinen maantie- tai touringpyörä olisi ihanteellinen, mutta ne ovat kohtuu arvokkaita. Vaikka päätyisit alumiiniseen trekkingpyörään, katso että haarukka on kuitua tai terästä.

• kannatin
      • Alkup_maantiepyöräi

Mutta kun oireet viittaavat jo nyt liian pitkään ajoasentoon, ei suinkaan liian matalaan.

• kannatin
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

Mutta kun oireet viittaavat jo nyt liian pitkään ajoasentoon, ei suinkaan liian matalaan.

Mutta kun aloittaja haluaa nimen omaan mahdollisimman pystyn ajoasennon.
        Minulla oli vastaavia puutumis ongelmia droppitangolla ajaessani, mutta ongelma poistui, kun vaihdoin maantiepyörääni suoran tangon ja stemmin, jossa oli säätömahdollisuus tangon noston mahdollisimman ylös. Samalla tanko tuli lähemmäksi satulaa, joka oli myös hyvä juttu tuohon puutumis ongelmaan.

• Alkup_maantiepyöräi
        kannatin kirjoitti:

Mutta kun aloittaja haluaa nimen omaan mahdollisimman pystyn ajoasennon.
        Minulla oli vastaavia puutumis ongelmia droppitangolla ajaessani, mutta ongelma poistui, kun vaihdoin maantiepyörääni suoran tangon ja stemmin, jossa oli säätömahdollisuus tangon noston mahdollisimman ylös. Samalla tanko tuli lähemmäksi satulaa, joka oli myös hyvä juttu tuohon puutumis ongelmaan.

Nimim. "kannatin" totesi tuossa juuri, että hänelläkin pyörän pituus oli väärä! Jos "kannatin" olisi alunperin hankkinut oikean pituisen pyörän, olisi se nykyistä parempi ajaa. Nyt hän oli joutunut tekemään todella kalliin muutoksen, koska vaihdettaessa tanko menee vähintään jarrukahvat uusiksi.

Jos ei itse osaa mitoittaa polkupyörää, kannattaa ensin käyttää jotain netistä löytyvää laskuria ja sitten oikeaa polkuyöräliikettä. Harvempi marketti, edes urheilumarketti, osaa mitoittaa pyörää. Pyörää mitoitettaessa jokainen sentti on tärkeä.

Mutta kuten jo todettiin, alkuperäisen kysyjän halu pystyyn ajoasentoon vie ojasta allikkoon. Maantiepyörä, kosrkealla geometrialla, eli pitkällä emäputkellä on oikea ratkaisu. Pyörän pitää vain olla oikean pituinen.

• kannatin

Nimim. "kannatin" totesi tuossa juuri, että hänelläkin pyörän pituus oli väärä! Jos "kannatin" olisi alunperin hankkinut oikean pituisen pyörän, olisi se nykyistä parempi ajaa. Nyt hän oli joutunut tekemään todella kalliin muutoksen, koska vaihdettaessa tanko menee vähintään jarrukahvat uusiksi.

Jos ei itse osaa mitoittaa polkupyörää, kannattaa ensin käyttää jotain netistä löytyvää laskuria ja sitten oikeaa polkuyöräliikettä. Harvempi marketti, edes urheilumarketti, osaa mitoittaa pyörää. Pyörää mitoitettaessa jokainen sentti on tärkeä.

Mutta kuten jo todettiin, alkuperäisen kysyjän halu pystyyn ajoasentoon vie ojasta allikkoon. Maantiepyörä, kosrkealla geometrialla, eli pitkällä emäputkellä on oikea ratkaisu. Pyörän pitää vain olla oikean pituinen.

" Nyt hän oli joutunut tekemään todella kalliin muutoksen, koska vaihdettaessa tanko menee vähintään jarrukahvat uusiksi"

En tiedä sinun taloudellista tilannettasi, mutta voin todeta, että minulle tuo tangon, stemmin ja jarru/vaihdekahvojen muutos maksoi 51 euroa ja pidän sitä halpana hintana.
        Lisäksi totean pyöräni olevan tismalleen oikean pituinen ja kokoinen minulle, mutta joillain mölleillä on vaikea tajuta, että ihmisellä saattaa olla kehossa ns valuvikoja, jotka aiheuttaa esim pyöräilyssä ongelmia ja jotka voivat helpottua tai jopa poistua, kun pyörään tekee muutoksia, jotka saattaa teoreetikon mielestä olla vääriä. Ei ole mitään faktaa olemassa, mikä on oikea ohjaustankomalli tai stemmin pituus, on vain mielipiteitä ja mielipiteistä voidaan aina väitellä maailman tappiin, mutta faktoista ei.

• CrossMasterTeam

Todella kallis muutos??? Minä vaihdoin cyclostani droppitangon suoraan ja myös lyhemmän stemmin. Stemmi maksoi pyöräliikkeessä 18e, suora tanko 10e ja jarru/vaihdekahvasetti 37e. Laitoin vaihtamani droppitangon kahvoineen tori.fi palstalle myyntiin ja kahden tunnin päästä ne meni hintaan 100e, joten jokainen osaa laskea tuon vaihdon kannattavuden tai kannattamattomuuden taloudellisesti. Minulle tuli oikean kokoiseen pyörääni mukavampi ajoasento(lue minulle tuli ja juuri minun mielestä, en yleistä)ja rahaa jäi muutama kymppi sekä alkuperäinen stemmikin jäi hyllylle. Jos ei pidä droppitangosta niin kurjuutta ei pidä maksimoida, vaan vaihtaa mukava ja kiva suora tanko tilalle. Tossa ylempää todettiin fakta asia, ettei ole mitään faktaa lyödä tiskiin, että minkä mallinen tanko on paras kullekkin henkilölle.

• Alkup_maantiepyöräi
        kannatin kirjoitti:

" Nyt hän oli joutunut tekemään todella kalliin muutoksen, koska vaihdettaessa tanko menee vähintään jarrukahvat uusiksi"

En tiedä sinun taloudellista tilannettasi, mutta voin todeta, että minulle tuo tangon, stemmin ja jarru/vaihdekahvojen muutos maksoi 51 euroa ja pidän sitä halpana hintana.
        Lisäksi totean pyöräni olevan tismalleen oikean pituinen ja kokoinen minulle, mutta joillain mölleillä on vaikea tajuta, että ihmisellä saattaa olla kehossa ns valuvikoja, jotka aiheuttaa esim pyöräilyssä ongelmia ja jotka voivat helpottua tai jopa poistua, kun pyörään tekee muutoksia, jotka saattaa teoreetikon mielestä olla vääriä. Ei ole mitään faktaa olemassa, mikä on oikea ohjaustankomalli tai stemmin pituus, on vain mielipiteitä ja mielipiteistä voidaan aina väitellä maailman tappiin, mutta faktoista ei.

Eli olet pistänyt osiksi jotain "vain halvin on kyllin hyvää"? Onko hankittu kenties ihan B-kaupasta. Vielä huonompi juttu. Suosittelisin hankkimaan oikean kokoisen polkupyörän.

• CrossMasterTeam

Eli olet pistänyt osiksi jotain "vain halvin on kyllin hyvää"? Onko hankittu kenties ihan B-kaupasta. Vielä huonompi juttu. Suosittelisin hankkimaan oikean kokoisen polkupyörän.

Kyllä olet idiootti. Sekä "kannatin" ja Crosmasterteam" totesivat, että heillä on tismalleen oikean kokoinen pyörä kummallakin! Näyt kärsivän luetun tekstin ymmärrystä, joka on on yleisin oire lukihöiriössä. Lukihäiriöön saa varttuneenpikin henkilö apua, rohkeasti vaan.
        Pääkaupungin johtavassa urheilupyöräliikkeessä minulle nuo osat myytiin, esim ohjaustanko oli kallein ja halvin maksoi 8 euroa. 75mm temmiä ei saa mistään kivijalkaliikkeestä kalliimmalla, kuin maksamani 18e. Vaihde/jarrukahva settejä oli neljä halvenpaakin ja toki kalliinpiakin löytyi neljä kpl.
        Kokeile muuten pyöräillessäsi pullojen ja tölkkien keräilyä, siintä moni laisesi vähävarainen kerää sievoisen summan rahaa ja näin viiden kympin pyörän asatkaan ei tunnu kalliilta.

• Alkup_maantiepyöräi
        CrossMasterTeam kirjoitti:

Kyllä olet idiootti. Sekä "kannatin" ja Crosmasterteam" totesivat, että heillä on tismalleen oikean kokoinen pyörä kummallakin! Näyt kärsivän luetun tekstin ymmärrystä, joka on on yleisin oire lukihöiriössä. Lukihäiriöön saa varttuneenpikin henkilö apua, rohkeasti vaan.
        Pääkaupungin johtavassa urheilupyöräliikkeessä minulle nuo osat myytiin, esim ohjaustanko oli kallein ja halvin maksoi 8 euroa. 75mm temmiä ei saa mistään kivijalkaliikkeestä kalliimmalla, kuin maksamani 18e. Vaihde/jarrukahva settejä oli neljä halvenpaakin ja toki kalliinpiakin löytyi neljä kpl.
        Kokeile muuten pyöräillessäsi pullojen ja tölkkien keräilyä, siintä moni laisesi vähävarainen kerää sievoisen summan rahaa ja näin viiden kympin pyörän asatkaan ei tunnu kalliilta.

Luepa vastauksesi molemmilla nimimerkeillä uudestaan ja koita ymmärtää tangon, stemmin ja pyörän pituuden suhde.

• mpyöra
        CrossMasterTeam kirjoitti:

Ei tosta jankkaajasta kannata paineita ottaa. Keskusteltiin kaverista eräällä toisella foorumilla ja tehdään tossa piakkoin asiaan liittyviä toimenpiteitä myös tällä foorumilla.

• Nyt.pomppas
        mpyöra kirjoitti:

Ei tosta jankkaajasta kannata paineita ottaa. Keskusteltiin kaverista eräällä toisella foorumilla ja tehdään tossa piakkoin asiaan liittyviä toimenpiteitä myös tällä foorumilla.

Hahahahaha olen aina tiennyt että sinä multinimimerkki olet idiootti, mutta nyt se vasta selvää onkin.

Vai luulet sinä voivasi puuttua tällä foorumilla sääntöjä noudattavien keskustelijoiden oikeuteen käyttää palvelua..

Nishiki-mies tältä palstalta pitää pois ajaa jos joku.. Vuosia jatkunutta häiriintynyttä jankkaamista..

• Janek
        Nyt.pomppas kirjoitti:

Hahahahaha olen aina tiennyt että sinä multinimimerkki olet idiootti, mutta nyt se vasta selvää onkin.

Vai luulet sinä voivasi puuttua tällä foorumilla sääntöjä noudattavien keskustelijoiden oikeuteen käyttää palvelua..

Nishiki-mies tältä palstalta pitää pois ajaa jos joku.. Vuosia jatkunutta häiriintynyttä jankkaamista..

Joo, toi alkup luulee olevansa jokin guru, vaikka on pelkkä sohvienmies. Laittakaa vaan bannaan tyyppi. Hyvä juttu.

• Alkup_maantiepyöräi
        Janek kirjoitti:

Joo, toi alkup luulee olevansa jokin guru, vaikka on pelkkä sohvienmies. Laittakaa vaan bannaan tyyppi. Hyvä juttu.

Mitä pyörää siis ehdotit Janek/kannatin/jne?

Riittävän pienen rungon löytäminen 150 cm pituiselle on todella haasteellista. Lähinnä kyseeseen tulee joku maantiepyöriä myyvä liike, jolla voisi olla sopivia runkoja varastossa. Rungon pitäisi olla jotain luokkaa 45 cm ja sellaisia ei ole kovinkaan monessa rungossa.

Pyörää valittaessa on hyvä muistaa, että vähän pienellä pyörällä pärjää, mutta vähääkään liian isolla ei. Eli lopullinen mitoitus kannattaa teettää ammattilaisella. Kun on kerran saanut oikein mitoitetun fillarin, on uusien hankkiminen kokemuksen karttuessa helpompaa.

• johtavapyöräliike

mie kerään pyöriä ...pyörin yöllä kulmilla ja aina löytyy pyörittävää kamaa.... osta ...miult pyöriväpyörä siin on tarakka tölkeikk ja pulloill... ja sit viel yks naiselle ........... Osta----

• Alkup_maantiepyöräi
      • Hybridijäbä

Jep, olet oikeassa, hyvä fillari lyhyille lenkeille ja ton tärinän hoidin 42mm matalapaine renkailla. Sen minkä vastuksessa hävii, voittaa mukavuudessa.

• Alkup_maantiepyöräi
        Hybridijäbä kirjoitti:

Jep, olet oikeassa, hyvä fillari lyhyille lenkeille ja ton tärinän hoidin 42mm matalapaine renkailla. Sen minkä vastuksessa hävii, voittaa mukavuudessa.

Pyörän sielu on sen runko. Alurungot ovat aina kovia ja Comp:n rungosta ei ole kuin huonoja kokemuksia. Se oli äärimmäisen kova. Älytöntä on kuitenkin pilata loputkin ajo-ominaisuudet liian leveillä renkailla. Alla on silloin kova pyörä, jonka ohjaus vetelee.

Teräsrungot apsorboivat aina tärinät melko hyvin. Kuidusta voidaan tehdä sekä kovia että hyvin apsorboivia rakenteita. Jos päätyy alurunkoon, kannattaa valita malli, jossa etuhaarukka on kuitua tai terästä. Äkkiä en pienikokoista sellaista missään huomannut. Tosin itse haeskelen vähän isompaa kokoa ja parempilaatuista pyörää muksuille.

• antikkivaari

tänään mummon JUPITER ladylla 78,4 km ( ikä 65 v )

• Hansu-71

Kävin yhdessä liikkeessä kyselemässä eräästä pyörästä ja myyjä nyt sanoi heti että ei missään nimessä niin isoa. Selitin minkälainen minun oli ja hän sanoi että myyjällä on ollut rahankiilu silmissä. Minulle sopisi jokin nuorisopyörä 46-48cm rungolla. Nyt olen kokeillut 45cm rungonkokoa ja 26" ja siinä ei saa tankoa tarpeeksi ylös kun satulaa joutuu nostamaa. Olen nyt ihmetellyt että miksi ei missään niistä pyöräliikkeistä missä kävin etsimässä sanottu että ei niin korkeaa pyörää ja kukaan ei ehdottanut nuorisopyöristäkään. Olisin ollut hyvilläni. Ja kyllä etsin silloin netistä tietoa minkä kokoinen pyörä pitäisi olla, mutta jostain syystä sain käsityksen että 50-51 on sopiva.

• Alkup_maantiepyöräi

Perusmarketit myyvät sitä, mitä on varastossa. Koska halpiksista tehdään vain paria kokoa, niin kaikki markettipyörät (ml. urheilumarketit) ovat liian isoja 150 cm henkilölle. Sitten vielä se pieni ero, eli naiset tarvitsevat lyhyemmän pyörän kuin miehet.

Oikean kokoisen pyörän saat vain liikkeestä, jossa osataan mitoittaa polkupyörä. Käytännössä sellaisia on vain myös kilpapyöriä myyvät liikkeet. Valitettavasti osa niistäkin haluaa halpisasiakkaalta vain rahat pois, koska olettavat, ettei asiakas kuitenkaan tule koskaan uudestaan.

Fillarifoorumilla on linkkejä sellaisiin sivustoihin, joilla on kunnollisia mitoituslaskureita. Käy siellä.

Pysty ajoesento ei sovi 20 km matkalle. Se on epämukava sekä /C:lle että paha selälle. Ajoasennon pitää olla tasapainossa, eli tuossa tapauksessa tanko voisi olla ehkä 50 mm satulan alapuolella, niin mitoitus on mukava, kunhan pyörän pituus on oikea..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      446
      3839
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1652
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1444
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1378
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1336
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1049
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe