Miksi diplomi-insinööri on ruotsiksi civilingenjör eli vapaasti suomennettuna siviili-insinööri?
Siviili-insinööri
9
3216
Vastaukset
Historiassa ensimmäiset insinöörikoulutuksen saaneet olivat Ruotsissa armeijan palveluksessa. Vasta myöhemmin vastaavaa koulutusta hyödynnettiin yhteiskunnan siviilipuolella, ja siksi otettiin käyttöön nimitys civilingenjör. Tämä tieto löytyy Wikipediasta.
Ruotsalaiset eivät keksineet sanaa ”civilingenjör”, vaan lainasivat ilmauksen lähinnä ranskasta (ingénieur civil). Nimitys otettiin käyttöön siinä vaiheessa, kun insinöörejä alkoi olla vapaina ammatinharjoittajina – sitä ennen insinöörikunta oli ollut sotilaallisesti järjestetty ja sotalaitoksen palveluksessa. Yleensä insinööri-sanan vastineiden merkitys on laventunut, mutta Ruotsissa säilyi ainakin jossain määrin jako ”insinööreihin” ja ”siviili-insinööreihin”.Tämä tieto löytyy oikeasta tietosanakirjasta: http://runeberg.org/tieto/8/0753.html
Tekniikka palveli alussa lähinnä sotilaallisia tarkoituksia – jo antiikin aikana, jolloin Arkhimedeen monet merkittävät keksinnöt olivat sotakoneita. Toki oli myös rakennustekniikkaa ym., mutta niitä pidettiin eri asioina. Kun insinööri-sanan alkumuoto muinaisranskan ”engigneor” tuli käyttöön keskiajalla, se tarkoitti ensisijaisesti juuri sotakoneiden suunnittelijaa, ja ”civil sense, in reference to public works, is recorded from c. 1600 but not the common meaning of the word until 19c (hence lingering distinction as civil engineer)”; lähde: http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=engineer&searchmode=none- Kesänuha
Suomessa on suomeksi sanottu myös siviili-insinööri ennen diplomi-insinööriä. Saksassa sanotaan myös civil ingenjör.
Kesänuha kirjoitti:
Suomessa on suomeksi sanottu myös siviili-insinööri ennen diplomi-insinööriä. Saksassa sanotaan myös civil ingenjör.
Tokkopa saksassa noin sanotaan, ehkäpä Zivilingenieur tai Diplom-Ingenieur.
- Näinkin_päin
Tuttava-/ystäväpiiriini kuuluu (vaimon sukulaisten kautta) suomalainen, suomalaisen diplomi-insinöörin tutkinnon suorittanut henkilö, joka voi tuon DI-tittelinsä ohella käyttää myös titteliä insinöörieversti evp. Palvelusvuosinaan hän käytti työssään sotilaallista virkapukua arvomerkkeineen päivineen, joten ”siviili-insinööri” ei hänen virkaolemuksestaan tullut aivan ensimmäiseksi mieleen.
Itse olen ammoisina aikoina teknillisen opiston inssinpaperit saanut eläkeläinen ja kaikki kertausharjoitukset välttämään onnistunut vänr. varares., joten miellän itseni ent. insinööriksi ja hyvinkin siviilisellaiseksi. - aaaaaaaaaaaaaa
Englannin kielessä engineer tarkoittaa myös armeijan pioneeriä.
- hohkhkh
Tuntemistani diplomi-insinööreistä tulee mieleen termi fakki-idiootti, joka lienee ruotsinkielistä perua oleva sana. Mitä lienee fakki-idiootti englanniksi?
- Rakentaja_
En tunne asiaa sen paremmin, mutta minulle on jäänyt jostain syystä sellainen mielikuva, että siviili-insinööri tarkoittaisi rakentamistekniikan insinööriä. Siis niitä insinöörejä, jotka suunnittelevat rakennuksia, siltoja, teitä ja niin edelleen. Näin ollen termiä ei voisi käyttää esimerkiksi sähkö-, tietotekniikka-, prosessi,- ympäristö-, kone-tai tuotantotalouden insinööreistä.
Juuri noinhan se anglosaksisissa maissa menee: Civil Engineer. Ruotsissa sen sijaan civilingenjör on tosiaankin viisivuotisen korkeakoulutason teknisen koulutuksen tutkinnon suorittanut, vastaten suomalaista diplomi-insinöörin tutkintoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110881"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483