Siviili-insinööri

väke

Miksi diplomi-insinööri on ruotsiksi civilingenjör eli vapaasti suomennettuna siviili-insinööri?

9

3216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Historiassa ensimmäiset insinöörikoulutuksen saaneet olivat Ruotsissa armeijan palveluksessa. Vasta myöhemmin vastaavaa koulutusta hyödynnettiin yhteiskunnan siviilipuolella, ja siksi otettiin käyttöön nimitys civilingenjör. Tämä tieto löytyy Wikipediasta.

      • Ruotsalaiset eivät keksineet sanaa ”civilingenjör”, vaan lainasivat ilmauksen lähinnä ranskasta (ingénieur civil). Nimitys otettiin käyttöön siinä vaiheessa, kun insinöörejä alkoi olla vapaina ammatinharjoittajina – sitä ennen insinöörikunta oli ollut sotilaallisesti järjestetty ja sotalaitoksen palveluksessa. Yleensä insinööri-sanan vastineiden merkitys on laventunut, mutta Ruotsissa säilyi ainakin jossain määrin jako ”insinööreihin” ja ”siviili-insinööreihin”.Tämä tieto löytyy oikeasta tietosanakirjasta: http://runeberg.org/tieto/8/0753.html

        Tekniikka palveli alussa lähinnä sotilaallisia tarkoituksia – jo antiikin aikana, jolloin Arkhimedeen monet merkittävät keksinnöt olivat sotakoneita. Toki oli myös rakennustekniikkaa ym., mutta niitä pidettiin eri asioina. Kun insinööri-sanan alkumuoto muinaisranskan ”engigneor” tuli käyttöön keskiajalla, se tarkoitti ensisijaisesti juuri sotakoneiden suunnittelijaa, ja ”civil sense, in reference to public works, is recorded from c. 1600 but not the common meaning of the word until 19c (hence lingering distinction as civil engineer)”; lähde: http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=engineer&searchmode=none


      • Kesänuha

        Suomessa on suomeksi sanottu myös siviili-insinööri ennen diplomi-insinööriä. Saksassa sanotaan myös civil ingenjör.


      • Kesänuha kirjoitti:

        Suomessa on suomeksi sanottu myös siviili-insinööri ennen diplomi-insinööriä. Saksassa sanotaan myös civil ingenjör.

        Tokkopa saksassa noin sanotaan, ehkäpä Zivilingenieur tai Diplom-Ingenieur.


    • Näinkin_päin

      Tuttava-/ystäväpiiriini kuuluu (vaimon sukulaisten kautta) suomalainen, suomalaisen diplomi-insinöörin tutkinnon suorittanut henkilö, joka voi tuon DI-tittelinsä ohella käyttää myös titteliä insinöörieversti evp. Palvelusvuosinaan hän käytti työssään sotilaallista virkapukua arvomerkkeineen päivineen, joten ”siviili-insinööri” ei hänen virkaolemuksestaan tullut aivan ensimmäiseksi mieleen.

      Itse olen ammoisina aikoina teknillisen opiston inssinpaperit saanut eläkeläinen ja kaikki kertausharjoitukset välttämään onnistunut vänr. varares., joten miellän itseni ent. insinööriksi ja hyvinkin siviilisellaiseksi.

    • aaaaaaaaaaaaaa

      Englannin kielessä engineer tarkoittaa myös armeijan pioneeriä.

    • hohkhkh

      Tuntemistani diplomi-insinööreistä tulee mieleen termi fakki-idiootti, joka lienee ruotsinkielistä perua oleva sana. Mitä lienee fakki-idiootti englanniksi?

    • Rakentaja_

      En tunne asiaa sen paremmin, mutta minulle on jäänyt jostain syystä sellainen mielikuva, että siviili-insinööri tarkoittaisi rakentamistekniikan insinööriä. Siis niitä insinöörejä, jotka suunnittelevat rakennuksia, siltoja, teitä ja niin edelleen. Näin ollen termiä ei voisi käyttää esimerkiksi sähkö-, tietotekniikka-, prosessi,- ympäristö-, kone-tai tuotantotalouden insinööreistä.

      • Juuri noinhan se anglosaksisissa maissa menee: Civil Engineer. Ruotsissa sen sijaan civilingenjör on tosiaankin viisivuotisen korkeakoulutason teknisen koulutuksen tutkinnon suorittanut, vastaten suomalaista diplomi-insinöörin tutkintoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe