Loman alkaminen vapaapäivänä

meneekö.oikein

Olen osa-aikainen ja normaalisti teen töitä ti-to. Kesän aikana ja elokuussa alkavaan lomaani asti olen tehnyt pidempää viikkoa ma-pe. Lomaa ei saisi laittaa alkamaan työntekijän vapaapäivänä. Loma pitäisi alkaa elokuun ensimmäisellä viikolla. Mielestäni maanantai 3.8. ei saisi kuluttaa lomapäiviäni, koska se on normaalisti minulle vapaapäivä, eli loman pitäisi alkaa vasta tiistaina.

Työnantajan mielestä loma alkaa maanantaina ja se kuluttaa minulta yhden lomapäivän, koska olen koko heinäkuun ollut maanantait töissä. Eikö sillä ole mitään merkitystä, että vakiintuneet työpäiväni ovat ti-to ja loman jälkeenkin jatkuu näin? On vain poikkeus että olen kesällä tehnyt myös maanantaita.

Toki loman aikana kaikki päivät ma-la kuluttavat lomapäiviä, mutta loma ei saisi alkaa vapaa-päivänä, jollainen maanantai minulle normaalisti on.

3

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mykkyly

Kun sun loma alkaa maanantaina, niin se ei yhtään lyhene sen takia. Sulle lasketaan kuhunkin lomaviikkoon yhtä monta työpäivää (ti-to) ja vapaapäivää (ma, pe) kuin silloin, kun olet töissä, lauantai. elikkä työnantajasi on oikeassa.

• nimenomaan-lyhenee

No kun se nimenomaan lyhenee. Lomapäiviä on kertynyt sen verran, että jos loma alkaa maanantaina, niin se päättyy keskiviikkona elokuun loppupuolella, jolloin joudun sen viikon torstaina aloittamaan työt. Jos loma alkaa tiistaina, viimeinen lomapäivä on torstai elokuun loppupuolella, ja perjantaina en joudu töihin, koska se ei ole minulle työpäivä.

• Momentumloma

Aloittaja on oikeassa. Jos vuosiloma lyhenee vapaapäivänä aloittamisen takia, vuosilomaa ei aloiteta vapaapäivänä ilman työntekijän suostumusta. Näin sanotaan vuosilomalain 24 § 1 momentissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      348
      12176
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      174
      11210
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      280
      6563
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      255
      5347
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      205
      3850
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      176
      3633
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      61
      2695
    8. Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille

Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö
      Perussuomalaiset
      175
      2415
    9. Nyt on kova paikka "suvaitsevaisille" naisille", kun naisille tuli oma taksi

ja syy siihen on kehitysmaalaiset taksisuharit, joista on koitunut paljon "ongelmia" naismatkustajille. Nimittäin "suva
      Maailman menoa
      48
      2211
    10. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      13
      1904
    Aihe