Mieliteolle periksi antaminen

SugarBabe798

Haluan laihduttaa muutaman kilon. Olen huomannut, että nyt kolmekymppisenä se ei enää olekaan mikään nopea juttu, ei ainakaan niin helppoa kuin vielä parikymppisenä oli.

Tänään en ostanut kaupasta mitään makeaa herkkua, mutta nyt, kun olen alkamassa katsoa elokuvaa, alkoi kauheasti tehdä mieli salmiakkia ja DrPepperiä! En tiedä, miksi juuri noita :D

Päätin, että jos vielä huomenna tämä mieliteko on olemassa, niin toteutan sen. Siitä tulisi lähemmäs 900 kaloria (vissiin...?) yhteensä, mutta mitä jos vähentäisin ruoan määrää vaikka 400 kalorilla, en esim. söisi aamulla mitään?

Kuinka usein annatte mieliteoillenne periksi? Pakkohan joskus on antaa periksi.. Itsekin aloin äsken melkein itkeä, kun tajusin, etten saa salmiakkia ja DrPepperiä mistään enää.

31

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwoowoo

      Tottakai jokainen välillä herkuttelee. Pysyy laihduttaminen terveenä ku osaa välil syyäkki jotai herkkua. :)

    • SugarBabe798

      Joo, niinhän se on, että täytyy joskus antaa mieliteoilleen periksi. Ostin nyt sitten tänään kaksi pussia Turkinpippureita :) Toinen pussi on värikkäitä, eli hot&sour -makua ja toinen Original-makua. En aio syödä molempia pusseja kokonaan tänään tietenkään, vaan molemmista yhteensä 150 g, jossa on 550 kcal. DrPepperiä en ostanut, koska en koe sitä nyt täysin välttämättömäksi, kuten salmiakin koin.

      Olen myös huomannut, että limsa (tavallinen sokerillinen) lihottaa minua enemmän kuin saman kalorimäärän edestä suklaa / leivonnaiset yms. Onko mahdollista, että elimistö muuttaa nestemäisessä muodossa olevan energian rasvaksi jotenkin tehokkaammin kuin kiinteässä muodossa olevan? Joka tapauksessa limsa on minulle erittäin vaarallinen aine nykyään. Aivan hillittömään limsanhimoon on onneksi Hartwallin ananaslimsaa, joka on light (mutta silti minusta hyvää), eli ei sisällä kaloreita.

    • Näin

      Älä ainakaan jätä välistä aterioita jos aiot sen sijaan syödä karkkia. Nälkä vain on kovempi ja salmiakit ja muut menee sitten kertaheitolla alas! Sen sijaan syö jotain kunnollista ennen herkuttelua niin ei tule vedettyä herkkuja niin paljon. Sen sijaan käy vaikka lenkillä. Hyvällä tuurilla lenkin ja kunnollisen ruoan jälkeen ei tee mieli karkkia ja vaikka tekeekin niin A) sä olet jo kuluttanut lenkillä ylimääräistä pois B) et sentään syö karkkia nälkääsi ja vedä kaikkea kerralla parissa minuutissa.

      • Ruokaensin

        Ehdottomasti samaa mieltä. Pahin virhe on alkaa korvata ruokaa karkeilla. Kierre on valmis.


      • SugarBabe798

        Tuo pitää kyllä paikkaansa, että monipuolisen aterian jälkeen karkkia menee vähemmän. Nautin vaan erityisesti siitä tunteesta, kun sokeri kihahtaa verenkiertoon ja aivoihin, se on minulle lähes euforinen tunne. En himoitse rasvaisia ja suolaisia herkkuja ollenkaan (en esim. ikinä syö sipsejä tms.), vaan sokeri on niin mun juttu! Valitettavasti...

        Mutta olen huomannut, että todella kannattaa syödä vaikka yksi kananmunavoileipä ennen karkkeja, niin taatusti karkkimäärä jää puoleen siitä, mitä tyhjään mahaan syödessä.


      • 506
        SugarBabe798 kirjoitti:

        Tuo pitää kyllä paikkaansa, että monipuolisen aterian jälkeen karkkia menee vähemmän. Nautin vaan erityisesti siitä tunteesta, kun sokeri kihahtaa verenkiertoon ja aivoihin, se on minulle lähes euforinen tunne. En himoitse rasvaisia ja suolaisia herkkuja ollenkaan (en esim. ikinä syö sipsejä tms.), vaan sokeri on niin mun juttu! Valitettavasti...

        Mutta olen huomannut, että todella kannattaa syödä vaikka yksi kananmunavoileipä ennen karkkeja, niin taatusti karkkimäärä jää puoleen siitä, mitä tyhjään mahaan syödessä.

        Yritä löytää mielihyvää ja iloa muista asioista kuin sokerihumalasta. Kuten vaikka liikunnasta, joogasta ja meditoinnista. Äläkä päästä itseäsi voimakkaaseen nälkään ikinä.


    • Syömishäiriö
    • aryip84

      jos vedän naamaan vaan lusikalla puhdasta sokeria. voi jopa olla terveempi vaihtoehto kuin karkit ja limpsa

    • SugarBabe798

      Kävin äsken tunnin reippaalla kävelylenkillä. Oli ihanaa kävellä mm. läheisessä puistossa, mukavan viileässä kesäilmassa, kun erilaisten pensaiden kostea tuoksu leijui ympärille. Puistossa on runsaasti erilaisia puita ja pensaista, joten koko ajan tuoksut vaihtelivat.

      Lopuksi juoksin portaat ylös neljänteen kerrokseen. Paita oli aivan märkä selästä ja rintojen välistä, kun saavuin kotiin.

      Tykkään erityisesti näin myöhäisillassa käydä lenkillä. Ei tarvitse väistellä lastenrattaita, taaperoita, polkupyöriä... suojatienkin voi ylittää pysähtymättä.

      Tänään olen syönyt makeana vain puolet Fazerin sinisestä. Toinen puoli olisi vielä jääkaapissa, mutta jätän sen huomiseksi.

      • 717

        Puolet Fazerin sinisestä on aika paljon. Siinä on paljon sokeria ja rasvaa. Parempi vaihtoehto olisi sokeriton raakasuklaa tai kaakao.

        Kokeile myös varhaista aamua lenkkeilyyn. Silloinkaan ei tarvitse pahemmin väistellä muita. Lisäksi olo on pirteämpi päivällä eikä ruokahalu ole niin voimakas.


      • SugarBabe798
        717 kirjoitti:

        Puolet Fazerin sinisestä on aika paljon. Siinä on paljon sokeria ja rasvaa. Parempi vaihtoehto olisi sokeriton raakasuklaa tai kaakao.

        Kokeile myös varhaista aamua lenkkeilyyn. Silloinkaan ei tarvitse pahemmin väistellä muita. Lisäksi olo on pirteämpi päivällä eikä ruokahalu ole niin voimakas.

        Ihan niin pitkälle en sentään mene, että sokeritonta suklaata rupeaisin syömään :D

        Syömisistä sokeri on ainoa varsinainen nautinto minulle.

        Tyypillisesti olen syönyt päivässä esim. kokonaisen Fazerin Sinisen (200g = reilu 1000 kaloria). Määrän vähentäminen puoleen on lähes uskomaton edistys minulle. Syön päivässä n. 1700 kaloria. 100 g maitosuklaata tekee n. 580 kaloria.

        Kyllä elämässä täytyy nautintojakin olla!


      • 137

        "Kyllä elämässä täytyy nautintojakin olla!" sanoi alkoholisti juotuaan pullon kossua.

        Jos oikeasti haluat läskeistäsi eroon, niin sokerista luopuminen olisi järkevää. Samaten myös terveytesi kannalta. Elämän nautinnot pitää saada jostakin muusta kuin sokerista.


      • SugarBabe798
        137 kirjoitti:

        "Kyllä elämässä täytyy nautintojakin olla!" sanoi alkoholisti juotuaan pullon kossua.

        Jos oikeasti haluat läskeistäsi eroon, niin sokerista luopuminen olisi järkevää. Samaten myös terveytesi kannalta. Elämän nautinnot pitää saada jostakin muusta kuin sokerista.

        Minulla ei ole läskejä. Olen normaalipainoinen, mutta haluan pudottaa muutaman kilon, koska mieluiten olen huomattavan hoikka (muuta en liian laiha). Alkoholia en käytä yhtään.


    • TylleröKalliosta

      Mulla oli vähän samanlainen ongelma. Annoin tosi helposti periksi herkuille... Mutta tuloksia alkoi tulemaan, kun kävin yhdessä PT-yrityksessä ilmaisessa konsultaatiossa ja sain hyviä vinkkejä ja apuja :) Kannattaa hyödyntää :D Ainakin Proteus-Fitness tarjoaa tälläisiä konsultaatioita. itse kävin siellä ja oon kyllä tyytyväinen! :)

    • SugarBabe798

      Muutama vuosi sitten matkustin kuumana kesäpäivänä junalla toiseen kaupunkiin. Etuoikealle minun paikaltani katsottuna tuli puolivälissä matkaa istumaan reilusti ylipainoinen nainen. Nainen alkoi lukea kirjaa ja piakkoin avasi leipomon paperipussin, joka oli täynnä munkkeja – sokerissa pyöriteltyjä, tuoreita munkkeja, jotka tuoksuivat taivaallisilta.

      Ajattelin, että nainen varmaan syö pari kolme, korkeintaan, reilu pari tuntia kestävän matkan aikana, mutta hän söi koko pussillisen! En voinut olla pistämättä merkille munkkien määrää, kun uuden munkin ottaminen rapisevasta pussista aina kiinnitti huomioni. Munkkeja oli laskujeni mukaan 12!

      Jäimme samalla asemalla pois, ja lopuksi nainen vain rutisti tyhjän pussin ja heitti roskikseen.

      En ole koskaan muulloin nähnyt noin läheltä ns. ahmimiskohtausta (sellaisesta siinä ilmeisesti ole kyse). Silloin aloin ensimmäistä kertaa miettiä omaa makeansyömistäni ja miettiä keinoja sen vähentämiseksi.

      • pikkupullablues

        12 munkkia on liikaa. Tosin muistan joskus teininä leiponeeni pellillisen pullia (varmaan jotain 20 pikkupullaa) ja syöneeni ne samana päivänä kaikki. Joten ei se mahdotonta ole =)


      • munkkirinkilöitä

        Ai ai rupesipas tekemään mieli tuoreita sokerimunkkeja! Taidan viikonloppuna paistaa itse. Täytyy vaan tehdä esim. 1/3 kokoinen munkkitaikina, niin ei tule sitten liikaa niitä. Munkkirinkilät on melkein vielä makoisampia, mutta niissä lienee enemmän kaloreita, koska rasvaista paistopintaa on enemmän. Toisaalta rinkilöissä on vähempi taikinaa. Ehkä ne on yhtä kalorikkaita.


    • kassamin

      Minä olen saanut viimein itseni uskomaan, että makeaa ei ole pakko syödä joka päivä eikä edes joka viikko, ihan totta! Yritän elää sillai vanhanaikaisesti, eli herkkuja syön vain jos on oikeasti aihetta juhlaan, esim joulu, pääsiäinen tai synttärit. Arkena syödään "köyhemmin" (lue Fiksummin) ja normi viikonloppu ei sit tarkoita sitä Oikeaa Juhlaa...
      Näillä eväillä olen nyt vajaan vuoden aikan pudottanut ylikilot, - 18 kg ja olen nykyään normipainoissa.

      • munkkirinkilöitä

        Onpa hienoa, kassamin. 18 kg on paljon.

        Minusta olisi jo hyvä, jos makean syömisen rajoittaa vain viikonloppuun.


    • Tillymaari

      Kolmikymppisenä oli todella helppoa laihduttaa, ja vielä neljävitosenakin verrattuna vaihdevuosissa (51v.) laihduttamiseen. Tosin en ole ylipainoinen, mutta tahdon saada vyötäröltä hieman pois. Kromitablettien syöminen auttaa makeanhimoon. Sokerikoukusta kannattaa joka tapauksessa pyrkiä pois, ei vain sokerin lihottavuuden takia: sokeri vanhentaa kittaamalla kudoksia yhteen, juuttumalla verisuonten seinämiin, saa aikaan ryppyjä ja ihon kuivumista, sotkee suoliston bakteeritoimintaa, kuluttaa tärkeitä ravintoaineita jne. Salmiakki nostaa verenpainetta ja kuluttaa kalsiumia elimistöstä: siitäkin pääsin eroon, vaikka joskus olen turvautunut Pirkka- ym. sokerittomiin salmiakkeihin. Ruokaan ja syömisiin on tärkeää saada muuten makuja: chilistä, etikasta, inkivääristä, sitruunasta, wasabista. Vaihda suklaa Lindtin tummaan suklaaseen (mulla on 90%-sta, sitä syön korkeintaan pari palaa päivässä ja saan terveyshyödyn). Makeannälkään suosittelen tuoreita kirsikoita ja mansikoita, mutta niitäkään ei liikaa (10 kpl sisältää n. 100kcl:a, mielellään jälkiruokana tilkan kermaa kera).Satsaa selkeisiin ruokailuhetkiin ja pidä vähintään 3 tunnin välit ruokailuissa, älä napostele, älä juo limppareita, älä syö jäätelöitä välissä. Teetä (varsinkin vihreää tai valkoista), yrttiteetä, vettä tai kahvia voit juoda. Limpparista ja mehuista sokerit imeytyvät tosiaankin verenkiertoon oitis: kannattaa jättää kokonaan pois. Liikunta ja riittävät unet auttavat myös herkuttelunhaluun. Parhaat tulokset laihtumisessa sain pari kolme vuotta sitten, kun söin lähinnä tuoreita kasviksia ja hyvin alkalista ruokaa, join paljon vettä ja juoksin HIIT-lenkkejä pari kertaa viikossa ja yhden muun lenkin: laihduin kokonumerosta 40 numeroon 36. Valitettavasti tuli töissä ja yksityisesti rankka talvi, jolloin söin stressiinin ja liikunta jäi. Nyt olen koossa 38.

      • safsaf

        Voi että, itselläni tavoitteena laihtua koosta 44-46 kokoon 40. Tasan ei käy onnen lahjat.


    • munkkirinkilöitä

      Olisikohan terveellisempää, jos vaihtaisi makeiset, kuten suklaan, suolaisiin herkkuihin, kuten sipseihin ja dippikastikkeeseen? Jos pystyis siihen paremmin kuin pois jättämiseen.

    • toofatformyshirt

      mielitekoja auttaa, kun korvaat sen drpepperin light juomilla ja vaikka sokeroimattomilla pastilleilla. Ja tärkein: kun kärvistelet viikon - pari, tapahtuu jotain siistiä. Nimittäin makuhermosi alkavat maistaa kaiken paljon voimakkaammin. Oltuasi sokerilakossa jonkin aikaa, alkaa omena ja appelsiini maistua TODELLA HYVÄLTÄ. ja se alkaa sinänsä jo riittää makean nälkään.

    • SugarBabe798

      Tänään olen syönyt seuraavaa:

      - 2 lohkoa vesimelonia (eli yhdestä sektorista kaksi siivua), vettä
      - jauhelihakastiketta 100 grammasta naudan jauhelihaa, 2 dl täysjyväspagettia
      - 4 dl vihersmoothieta, jossa 1/2 avokado, 1 dl vadelmia, 2 kourallista salaatinlehtiä, vettä
      - 100 g Fazerin maitosuklaata, vettä

      Illalla syönen vielä 1 Jacky-maitosuklaavanukkaan ja kenties mukillisen maitokaakaota, jossa hyppysellinen vanilliinisokeria.

      Yritän etten söisi enää tänään noita makeita, mutta saatan silti syödä ne – kuka tietää? Onhan nyt perjantai ja olen suunnitellut katsovani kauhuelokuvan illan hämärtyessä.

      • SugarBabe798

        En syönytkään enää mitään 100 g Fazerin maitosuklaan jälkeen!

        Arvioisin siis eilisen kalorisaldoksi n. 1500 kcal.

        Se oli ehkä vähän liikaa huomioiden, etten eilen käynyt hikilenkillä.


    • SugarBabe798

      Nyt olen laihtunut kokonaista kaksi kiloa siitä, kun aloitin laihduttamisen noin kuukausi sitten. Vielä yhden kilon pudotan, ja sitten olen tavoitteessani.

      Metodeinani ovat olleet 5-6 kertaa viikossa 30-60 minuutin hikilenkki sekä makeisten vähentäminen n. 50%:lla.

      Olen käynyt useimpina viikkoina 6 päivänä lenkillä, joskus jopa 7 päivänä!

      Olen onnistunut myös päivittäisten makeisten vähentämisessä, eli siinä missä ennen söin esim. yhden Fazerin suklaalevyn päivässä (200g), nykyään tyydyn puolikkaaseen levyyn, eli 100 grammaan. Ruoan syömisen olen kuitenkin pitänyt samassa, joten vähennystä päivittäiseen kalorimäärään on tullut n. 600 kcal!

      Yllättävän hitaasti on nämä kaksi kiloa kuitenkin lähtenyt.. Uskoisin, että ne eivät helpolla tule takaisinkaan.

    • calorus

      Kilo suklaakonfekteja. Palatessani työmatkalta ostin Porvoon karkkitehtalta kaksi puolen kilon pussia suklaatryffeleitä tuliaisiksi lapsilleni. Ajellessani Imatran suuntaan maistoin toisesta pussista yhden.
      Tasapuolisuuden vuoksi otin toisestakin pussista yhden.
      Sen jälkeen ajattelin, ettei puolessa kilossa kahdenkaan vajaus juurikaan tunnu. Ja tietenkin molemmista pusseista. Jne.

      Kun olin syönyt noin 1/3 tryffeleistä totesin, että antaa mennä.
      Ennen Imatraa olin syönyt kaiken, kilon tryffelikonfkteja.
      Ostin lapsille tuliaisiksi R-kioskilta siniset suklaalevyt.

      Tuo on pahin retkahtamiseni.

      • SugarBabe798

        Kiitos todistuksestasi, sisar Calorus :)

        Porvoon makeistehtaan Brunbergin suklaatryffelit ovat kirjaimellisesti suussa sulavia. Onneksi niitä myydään vain harvoissa kaupoissa ja pienemmissä pusseissa.


    • Entaidaosataitsekään

      Aterioiden korvaaminen karkilla ja limsalla on huono siksikin, että siinä jää kaikki normaalin terveellisen aterian hyvä aineet saamatta. Tavallaan tuplahaitta siis. Ja aamupala ei missään nimessä ole se ateria, joka ensimmäisenä kannattaisi jättää pois. Se vaan aiheuttaa hillitöntä nälkää ja ahmimishaluja myöhemmin. Jos jotain täytyy keventää, niin iltapalaa ja mahdollisia välipaloja. Säännöllinen ateriarytmi myös auttaa herkuttelun pitämisessä kohtuudessa.

    • SugarBabe798

      No nyt alkoi tehdä mieli spagetti bolognesea, jossa on runsaasti mehukasta tomaattia ja valkosipulia. Oheen valkosipulileipää.

      Että pitääkin olla tällainen ihminen, jolle tulee mielitekoja jatkuvasti. Ärsyttävää!

    • SugarBabe798

      Tuore ranskanleipä. Ah.

      En ole koko aikuiselämässäni (nyt 30 ) ostanut kertaakaan ranskanleipää. En ole edes muistanut, että sellaistakin on. Onhan nykyään vielä ranskanleipää myytävänä? Ei ole osunut silmiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe