Ystävyys- ja kaverisuhteiden ylläpitäminen

252525___25

Kaverit eivät enää soittele niin usein kuin aikaisemmin, jotkut eivät enää ollenkaan. Ja he, joihin yritän itse olla yhteydessä, ovat usein kiireisiä. Esimerkiksi viimeisen vuoden sisällä olen yrittänyt järkätä kolmea suurempaa tapaamista, mutta kaksi niistä epäonnistui täysin ja yksi onnistui vain osittain. Olisi mukava kuulla näkemyksiä siitä, mistä tämä tällainen voisi oikein johtua...

Minkä takia esim. kaksi ihmistä, jotka ovat olleet toistensa kanssa tekemisissä kymmenisen vuotta, eivät yhtäkkiä olekaan enää niin aktiivisesti toistensa kanssa tekemissisä vaan ns. kasvavat erilleen? Mitä syitä tällaiseen voi olla? Miksi jotkut ihmiset ihan oikeasti vaikuttavat siltä, että he haluavat heittää pitkät ihmissuhteet roskakoriin?

Keskustelua aiheesta, kiitos!

45

1637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vali-vali

      Yhteydenpito on siirtynyt someen melkein kaikilla. Miksi soitella, kun kuulumiset näkee toisen seinältä? Mistä keskustella, kun kaikki on kerrottu julkisesti kaikille? Lopeta someilu, tai rajoita mitä julkaiset ja mitä luet, niin puheluihinkin tulee sisältöä.
      Tai sitten valitat kaikesta aina kun tapaatte ja soittelette. Valittajat ovat raskas taakka ja moni pitää sellaisia fiksusti hiukan kauempana itsestään.

      • 252525___25

        Hmm...vaikka olenkin iloinen siitä, että päätit ottaa osaa aiheeseeni, kuten toivon mukaan tekee myös moni muukin, niin täytyy sanoa, että viestisi sävy oli vähintäänkin ikävä. Se ei ollut rakentava ja hyvin perusteltu vaan suorastaan hyökkäävä.

        Toisaalta ethän sinä voi tietää, millainen ihminen minä olen, joten siinä mielessä ymmärrä, että otit hieman tuollaisen spekulatiivisemman otteen. No, niin tai näin, olet pahasti väärässä syytöksissäsi. Käytännössä katsoen väitit, että olen joko pahemman luokan somettaja tai sitten jonkinlainen himovalittaja. En juurikaan someta, ja elämänasenteeni on melkoisen positiivinen; enkä ole oikeastaan edes varma, mistä valittaisin, kun elämässäni menee tällä hetkellä sen verran hyvin. Näistä syistä koen, että olet väärässä.

        Oli miten oli, toivoisin kuitenkin, ettei tämä keskustelu pyörisi täysin minun ympärilläni. Haluaisin nimittäin keskustella tästä aiheesta, siis ystävyys- ja kaverisuhteiden ylläpidosta (miten se onnistuu, mitä se vaatii yms.) yleisesti, en vain ja ainostaan itsestäni.

        No, kiitos kumminkin osallistumisestasi.


      • op_

        En juurikaan someta, ja elämänasenteeni on positiivinen, joten näin ollen totean esittämäsi kaksi syytä virheellisiksi. (Enkä totta puhuen edes tiedä, miksi valittaisin, kun elämäni on kuitenkin loppujen lopuksi aika hyvällä mallilla.)

        Oli miten oli, kiitän kuitenkin osallistumisestasi, ja toivoisin, että tässä aiheessa voitaisiin keskustella ystävyys- ja kaverisuhteiden ylläpitämisestä ylipäätänsä, ei vain juuri minuun tai johonkuhun muuhun yksittäiseen henkilöön liittyen.

        PS Kirjoitin tätä ennen jonkin verran pidemmän ja huolellisesti harkitumman viesitin, mutta Suomi24 hävitti sen ja tilalle tuli tuo alempi viesti nimimerkiltä "tahallasisotket".


      • 252525___25
        op_ kirjoitti:

        En juurikaan someta, ja elämänasenteeni on positiivinen, joten näin ollen totean esittämäsi kaksi syytä virheellisiksi. (Enkä totta puhuen edes tiedä, miksi valittaisin, kun elämäni on kuitenkin loppujen lopuksi aika hyvällä mallilla.)

        Oli miten oli, kiitän kuitenkin osallistumisestasi, ja toivoisin, että tässä aiheessa voitaisiin keskustella ystävyys- ja kaverisuhteiden ylläpitämisestä ylipäätänsä, ei vain juuri minuun tai johonkuhun muuhun yksittäiseen henkilöön liittyen.

        PS Kirjoitin tätä ennen jonkin verran pidemmän ja huolellisesti harkitumman viesitin, mutta Suomi24 hävitti sen ja tilalle tuli tuo alempi viesti nimimerkiltä "tahallasisotket".

        Ja sieltähän se viestini esiin ilmestyikin. Kello 00.43 on siis se alkuperäinen, ns. oikea viesti, joten keskity siihen.


      • akufheyfgh
        op_ kirjoitti:

        En juurikaan someta, ja elämänasenteeni on positiivinen, joten näin ollen totean esittämäsi kaksi syytä virheellisiksi. (Enkä totta puhuen edes tiedä, miksi valittaisin, kun elämäni on kuitenkin loppujen lopuksi aika hyvällä mallilla.)

        Oli miten oli, kiitän kuitenkin osallistumisestasi, ja toivoisin, että tässä aiheessa voitaisiin keskustella ystävyys- ja kaverisuhteiden ylläpitämisestä ylipäätänsä, ei vain juuri minuun tai johonkuhun muuhun yksittäiseen henkilöön liittyen.

        PS Kirjoitin tätä ennen jonkin verran pidemmän ja huolellisesti harkitumman viesitin, mutta Suomi24 hävitti sen ja tilalle tuli tuo alempi viesti nimimerkiltä "tahallasisotket".

        Mitä on "somettaminen", kas kun ei sormettaminen, kun tämä jokin pervofoorumi KOKO TÄMÄ SUOMI24-FOORUMI kerran on, missä ihmisiä herjataan syyttä ja missä tänne keskustelupalstoille minne tahansa palstalle kirjoittava jokainen joutuu aiheetta leimatuksi pervoksi tai oudoksi riippumatta siitä mille palstalle tekstinsä valitsee postata ja riippumatta siitä miten asiallisesti tähän julkiinternetiin käyttäytyy! Jos vitun paskapäät nettiruippijat jättäisitte rauhaan kansalaiset, jotka eivät ole Facebookin jäsenistössä ollenkaan!!!! Ymmärrän, että teitä häiritsee ja te varmaan olette uteliaina, että kuka muka mahdollisesti teille olisi kateellinen tai muuta, jos olette jonkun Facebookin jäseniä ja jos siellä olette saaneet epämairittelevaa palautetta Suuresta Persoonastanne, kun siellähän suuruudenhullulla tavalla jokainen jopa työtön kotiäiti, tai tositv- ohjelma Bib Brotherissa esiintynyt pölvästi, tai työtön moninkertainen rikosksenuusia luulee omaavansa armeijan kadehtivia ihmisiä jokainen itselleen taviksista, mutta sellaisten tulkintojen perustaminen ei SAA perustua siihen, että luette nimettömiä keskustelufoorumeita ja sieltä lukemastanne laskette yhteen yksi plus öö, että joku joo mua joku tietty muka vainoaa juuri teitä. En usko, että tätä tekstiä ymmärretään. Se vaatis liikaa älyä niiltä, jotka tän tekstin lukee.


      • ksufhyufhryghryg

        Sä olet oikeasti jotenkin häiriintynyt, sä Suomi24-palstalle kirjoittava, mikä sitten lienetkin ja minä en tiedä mikä olet... Mitä sulle kuuluu, mistä jotkut ystävät keskenään puhelimessa puhuu? Puhelinkeskustelut on yksityisasia! Ja missä muka "seinällä" "kaikki" kerrotaan "kaikille"? Oletko joku kyylä? Kyselet, että miksi jotkut ihmiset haluavat "heittää pitkät ihmissuhteet" "roskakoriin"? Ymmärrätkö, että tuollaisten termien käyttö on häiriintynyttä palstan aihe huomioiden? Tämä on Suomi24 yleinen palsta ja sinä jos joku jakelet täällä julkisesti ihmisten yksityisasioita, jos ihan todella muka kyselet aloituksella Suomi24:sta jonkun kahden ihmisen asioista?


        Se voi hyvinkin olla totta, että ehkä jotkut ihmiset jakelee kaikki yksityisasiansa sosiaalisessa mediassa julkiseen jakoon joko inhimillistä ymmärtämättömyyttään tai tahallisesti, mutta tämän kyseisen keskustelupalstan aihe on ystävyys. Mikä motiivi sulla on tulla tuntemattomien kanssa keskustelemaan nimimerkin takaa tänne Suomi24- keskustelupalstalle aiheesta ystävyys, jos haluat vain mollata jotakuta? On tietysti todella surullista, että jos sosiaaliseen mediaan kuuluvilla sitten on "kavereita", jotka mahdollistaa sellaisen, että mahdollista selän takana joistakin ihmisistä jauhaa p*skaa täällä. Mutta en usko, että kukaan omia ystäviään tai läheisiään mollaisi.


        Sinun mielestäsi on varmaan ollut todella kiinnostavaa, että kuinka minäkin olen täällä Suomi24:ssa ns. avautunut erinäisistä asioista... Mulle on usein tullut lukiessa ja kirjoitellessa tunne, että tätä foorumia lukevat ja aloituksia laativat vain pahansuovan uteliaat ihmiset, enkä pidä siitä tunteesta. Tosin, siitä olen pitänyt aina huolen, että ei pysty tunnistamaan ketään ihmistä minun jutuistani, jos jostakin elämääni liittyvästä aiheesta olen kirjoittanut. Enkä myöskään ole sikäli tyhmä, että ikinä riitelisin internetissä kenenkään tuntemani, tahi kenenkään, kanssa.


        Ja tuo termi "kasvaa erilleen" ei viittaa siihen, että puhuisit ystävyydestä, mikä on palstan aihe. Teini-ikäisillä korkeintaan voi olla sellaisia ongelmia, että yhtäkkiä joku ystävä ei enää kiinnostakaan ja ystävät vaihtuu toisiin tuosta vaan, mutta ei aikuisilla. Ja käsittääkseni tämä palsta on yleistä keskustelua ystävyydestä.


        Kyselet, että mistä syystä jotkut ihmiset "kasvavat erilleen". No mistäs minä sen voisin tietää! Syitä on lukemattomia. Joku ehkä ei vaan pidä jostakin ihmisestä ja siksi ei halua olla/ole jonkun ihmisen kanssa tekemisissä ollenkaan. Joku voi olla niin kateellinen, että oikeaa ystäväänsä ei siksi arvosta nettitoiminnassaan. Tai joku voi luulla, että pelkkä tuttavuussuhde on syvä ystävyyssuhde. Tai joku voi haluta tahallisesti sotkea ja pilata joidenkin tuntemiensa ystävyyssuhteita, ihmisiä edes läheisesti mitenkään tuntematta ( mikä sitten olisikin jo erittäin häiriintynyttä käytöstä). Tai joku voi ajatella, että häntä on loukattu, jos häneen ei pidetä yhteyttä tai jos joku on hänestä "somessa" jotakin sanonut.


        Minulla asiat menny siten, että opin tossa parinkymmenen ikäisestä ylöspäin valitsemaan ystäväni sen verran hyvin, että ei ole tarvinnut loukkaavasta käytöksestä ystävien taholta kärsiä koskaan. Joskus nuorena sitä oli kaveri joidenkin sellaistenkin kanssa, joilla oli ihan täydellisen erilainen arvomaailma ja ajatukset kuin itsellä ja sellaiset "ystävyyssuhteet" oli vain sellaisia "ystävyyssuhteita", joista sai vain pahaa mieltä aina, mutta aikuisiällä kaikki ystävikseni valikoituneet on olleet sellaisia, että heitä ihan aidosti arvostaa.


        On hyvin vaikea uskoa, että mitään pitkäaikaista ystäväänsä kukaan internetissä mollaisi. Sellainen on täysi mahdottomuus.


    • tahallasisotket

      Et sitten omaa nimimerkkiä keksinyt, kun juuri kirjoittamani omit.

    • naisiinpettynyt

      Ystävyyssuhteiden kariutuminen voi johtua monesta syystä. Itselläni on jotkut ystävät lopettaneet pitämästä yhteyttä kun ovat pariutuneet. Ennen soittelivat paljon ja kertoilivat treffeistään, pyysivät bilettämään yms., mutta sitten siihen ei ilmeisesti ollut enää tarvetta, kun parisuhde tuli elämään eikä heitä hirveesti ilmeisesti mun elämä tai kuulumiset kiinnostaneet.
      Osa on sitten vain kuihtunut, että molemmat ovat pitäneet vähemmän yhteyttä, kun kiire omassa elämässä.
      Kaveriporukat hajoavat myös usein riitojen, kateuden ja selän takana puhumisen takia. Isommassa naisporukassa tulee helposti ongelmia.
      Itse olen lopettanut yhteydenpidon pariin kaveriin, koska heihin ei ole voinut luottaa; aina perutaan viime tingassa ja puhutaan asioita eteenpäin.
      Onneksi on sentään yksi hyvä ystävä ollut jo yli 20v, johon voi luottaa, yhteydenpito on molemminpuolista ja sanotaan asiat suoraan.

      • kdjfhdsfhggg

        Taidat olla aika nuori, jos sinulla ystävyyssuhteesi perustuvat johonkin "bilettämiseen"? Minullakin oli kaksikymppisenä yks kaveri, joka kun alkoi seurustella, ei enää yhtäkkiä aikaa jäänyt kaverille ollenkaan. Vaikka olis ollut millainen elämänkriisi ja olis tarvinnut lojaalin ihmisen olkapäätä ja ystävältä aikaa edes joskus, sitä aikaa ei järjestynyt koskaan, kun piti istua kultsipuppelinsa kanssa kotona ja ihan suoraan sanottiin, että ei jaksa nyt tulla, esimerkiks kun itse erosin vaikeasta parisuhteesta, ei "jaksanut" edes pariksi tunniksi tulla luokseni kuuntelemaan huoliani. Ratkaisin sen asian sitten siten, että kun sillä myöhemmin oliskin yhtäkkiä taas löytynyt aikaa, kun tarvitsi lastenhoitoapua ja muuta, en erityisen innokkaasti apuani tarjonnut ja sellaisten ihmisten kanssa en ole edes tekemisissä, joista minulla ei pelkästään positiivinen mielipide ole. Mutta se olikin silloin, kun olin parikymppinen.


        "Kaveriporukat" eivät "hajoa riitojen takia" aikuisilla ihmisillä, eikä muutenkaan ystävien kanssa riidellä. Ja ystävien asioista ei kukaan puhu eteenpäin, sellainen käsite minulle on käsite ystävyys. Voi olla, että jossakin sosiaalisessa mediassa sitten onkin jonkinlaista kateutta, jopa tarvetta sotkea toisten ihmisten läheisiä ystävyyssuhteita p*skapuheilla, mutta siksipä minä en missään Facebookissa edes ole. Ei ole tarvinnut ystävien kanssa riidellä.

        Minkä takia muuten tän Suomi24- foorumin keskustelupalstojen keskustelupalstaviestipostauksen vaatima laskutoimitus roskapostin estämiseksi antaa minulle aina ensimmäisellä kerralla oikeaan yhteenlaskutoimitukseen ilmoituksen, että olisi muka väärä yhteenlaskutoimitus?


      • samakuäsken

        Ja lisään vielä, että tuli inhimillinen kirjoitusvirhe..tarkotin sanoa empaattisesti sen, että mullakin oli parikymppisenä yks kaveri, jolla ei seurustelun vuoksi ollut mulle sitten aikaa vaikka oli vaikeaa yhdessä ihmissuhteessa ja elämässä muutenkin, ei parisuhteessa, vaan muussa ihmissuhteessa. Yritin olla empaattinen.


    • hikisinkkumies

      Kun muille tulee puoliso ja lapsia niin vapaata aikaa on tietysti vähemmän. Helpommin varmaan pidetään yhteyttä ihmisiin, joilla on yhteisiä intressejä kuten juuri perheasiat. Ikisinkkumies ei ole enää suosittua seuraa.

      • aksdheufhyurhg

        Se on kylläkin yleensä päinvastoin... Vanhalla kansalla oli Suomen maassa aikoinaan sanonta, että vanhat piiat ja vanhat pojat lapsettomat ovat niitä, joilta tulee perintöä jota muiden lapset kärkkyvät jos ihmisellä ei ole omia lapsia, joten kyllä myös sinkut ovat monasti erittäin suosittua seuraa - erityisesti lapsiperheiden monet lapset ovat saaneet nauttia sinkkukavereiden avokätisistä lahjoista lapsilleen.


    • Yksinäinen_ikisinkku

      Joo, ikisinkkumies täälläkin - ja aika yksinäinen. Kaverit löysivät kumppanin ja useimmat saivat lapsiakin. Jostain syystä yhteydenpito sinkkukaveriin ei enää kiinnostanut. Ja samanlaista on ollut, jos olen yrittänyt ystävystyä uusien perheellisten tuttavuuksien kanssa. Kuitenkin tykkään lapsista - on minulla yksi kummilapsikin. Ja kyllähän jotkut jatkoivat yhteydenpitoa ja kävivät siippansa tai koko perheensä kanssa kylässä ja meikäläinen laittoi ruokaa yms. ja oli käsittääkseni kaikilla ihan hauskaa, mutta meikäläistä ei koskaan kutsuttu kylään. Joten annoin minäkin tuollaisten ystävyyssuhteiden katketa. - Mutta en ihan tarkalleen ymmärrä, mistä sinkkujen vieroksuminen johtuu. Kai perheellisetkin haluavat joskus jutella muustakin kuin lapsista ja lastenhoidosta?

      • skhufuerfhryughty

        Veikkaan trollaukseksi, koska en luota mihinkään täältä lukemaani ( anteeksi vain!), ja kommentoin tota viestiä ainoastaan siksi, että erityisesti mua kiinnostaa perhevaltanormi sosiaalisessa ja taloudellisen vallan kontekstissa ja sitä kautta yksinelävien perheellistymisikäisten sosiaalinen tahaton/tahallinen sorsinta yhteiskunnassa, en halua v*ttuilla.


        Miksi väität, että ainoastaan sinkkumiehet saisivat osakseen ylimalkaista kohtelua? Kyllä se on myös niin, että jos vaikka nainen VALITSEE olla perustamatta perhettä ja jos sinkkunainen valitsee elämän elää ilman lapsiperheelliselämänormiin pyrkimistä, niin vaikka kuinka lapsirakas ja kunnollinen ihminen olisi sinkku ja vaikka aina kuinka valmiina hoitamaan ja auttamaan vaikkapa ystävien lasten hoitamisessa ja valmiina auttamaan ystäviä, niin miksi luulet, että ainoastaan sinkkuina eläviä perheellistymisiässä olevia miehiä kohdeltaisiin siten, kuin kerrot? Kyllä sinkkunaisistakin väitetään, että ne nyt on joko a.) niin meneviä tai b.) vaihtoehtoisesti mitään omaa elämää omaamattomia rassukoita, että kyllä ne ehtii aina laittamaan muille pöperöt pöytään tai auttamaan ja palvelemaan ja sinkkunaisen asema on aika tukala yhteiskunnan sosiaalisessa normistossa, jos nainen on länsimaisessa yhteiskunnassa vapaasta tahdostaan valinnut elää sinkkuna ja jos on yli kolmikymppinen... Osa kohtelee alentuvasti vanhana piikana jota pitäisi sääliä ja sääli osoitetaan rivien välistä jopa suoraan vaikka ihminen itse ei kärsisi parisuhteen puuttumisesta tai lapsettomuudestaan sinänsä, osa käyttää sinkkua vain palvelusten tekemisen ilmaispiikana, osa ehkä niin sivistyneitä että ymmärtää sinkkuystävienkin kaipaavan joskus yhteistä aikuisten keskeistä sosiaalista ajanviettoa ystäviensä kanssa.


        Kyllä aivan varmasti lapsiperheelliset juttelevat usein muista asioista kuin lapsista ja lastenhoidosta. Se olisi ikävää, jos lapsiperheissä sellainen vapaa-aika vietetään vain lapsettomien ikäistensä ystävien järjestäessä lapsiperheille huvituksia ja "lapsiperheellisille pariskunnille pariskuntien omaa aikaa", mihin käytökseen tuo nimetön teksti viittaa... Otan osaa, jos olet joutunut palkattomana palvelijana ystäville toimimisen asemaan. Toivottavasti ei ole herjausta, no sen tiedän että en herjaukseen ole osallinen.


      • Yksinäinen_ikisinkku

        Jos kirjoituksesi oli vastaus minulle, niin en missään väittänyt enkä väitä, että lapsiperheet syrjisivät ainoastaan sinkkumiehiä. Kirjoitin vain vastauksen viestiketjuun, omista aidoista vuosien mittaan kertyneistä kokemuksistani, ja minä olen mies; en osaa kirjoittaa sinkkunaisten kokemuksista tai näkökulmasta. - Ja tottahan olen itse saanut kokea, että kelpaan kyllä muuttoavuksi ja kyläilykohteeksi, mutta todellakaan en ole ystävieni perheellistymisen myötä enää saanut ainuttakaan kyläilykutsua tai edes vastakutsua. Tökeröimmät vieraani näyttivät lapsilleen hyvää esimerkkiä, miten pitkän päivällisvierailun päätteeksi tuijotetaan eteisessä kattoa ja mumistaan kiitos ja livahdetaan ovesta ulos. Ja sitten oltiin jonkin ajan perässä kuulostelemassa, että me voitais tulla taas kylään, kun sielläpäin muutenkin liikutaan. - Joopa, ei kiinnosta enää yhteydenpito tuollaisiin "ystäviin".


      • ksduhfdufhug

        No jos tuo todella ei herjausta ole, vaan vilpitön mielipide(kö?), niin yksinäisen ikisinkkumiehen kirjoituksesta syntyis sellainen käsitys, että sinulla on vain sellaisia ystäviä, joille seurasi kelpaa vain silloin, jos sinä teet heille palveluksia. Sellainen on tietysti ikävää. Jos olet yksin asuva ihminen kuten kerrot, niin tokihan joku ruokien laittaminen ja ihmisten kestitseminen, esimerkiksi kokonaisten lapsiperheiden kestitseminen, myös tulee paljon kalliimmaksi sinkulle kuin perheellisille, joten sikäli en minäkään olisi tekemisissä ihmisten kanssa, joille seurani kelpais vain silloin, kun saavat joitakin "ilmaisetuja ystävyydestä" ja jotka menee toisten kotiinkin pitkällisesti kestittäviksi tuomatta edes mitään ruokaa mukanaan... Tosin, useimmat sinkkuihmiset kyllä asuukin niin ahtaasti, ettei siinä mitään kokonaisia perheitä sinkut edes pystyisi kestitsemään tai majoittamaan, vaikka olisi kuinka hyvistä ystävistä kyse.


        Voi olla, että taustalla vaikuttaa pelkkä välinpitämättömyys ja itsekkyys, että jos luullaan sinkkuihmisten nauttivan lapsiperheellisten ystäviensä seurasta palvelijana. Onhan se toki pyyteetöntä auttamista jos vaikka toimii muuttoapuna ( kuten kirjoitit) tai jos hoitaa palkatta ystäviensä lapsia ja tiettyyn rajaan asti auttamisestahan saa vain hyvän mielen ja sitä tekee vain mielellään jos on ystävistä kyse, mutta jos jokin mikään ihmissuhde muodostuu vain sellaiseksi, että itselle ei vastavuoroisesti koskaan ehdoteta mitään yhteistä ajanviettämistä, ei kutsuta koskaan kylään ja muuta, ei varmaan sitten kovin hyvistä ystävistä kyse.


        Jotkut ihmiset ovat myös ihan oikeasti todella pihejä, naurettavuuteen asti. Vaikka olisivat hyvin varakkaitakin. Tiesin kerrankin yhdenkin melkoisen sanotaanko nyt varakkaaksi kerrotun ihmisen, ja se tyyppi oli luonteeltaan sellainen, että sillä tyypillä oli tapana aika työkeikkojensa aikoihin majoituttaa itsensä päiviksi tai jopa viikkokausiksi tuttaviensa nurkkiin ja siinä odotti isäntäväeltä passausta. Koskaan se ihminen ei itse tuonut mukanaan mitään tuliaisia isännilleen kuullun mukaan, joten jossakin vaiheessa sitten aika moni tuttava alkoi sanoa ei hänen ilmoituksilleen, että "onkos sauna jo päällä, olen tällä suunnalla", kun taas olis ollut tulossa äkkivaroituksella kylään. Se tyyppi säästi kaiketi verotuksessa sillä, että sen ei tarttenut asua hotellissa työkeikoillaan, kun asusti ja söi tuttujensa luona työkeikkojensa aikana. Jos sitten sen luokse meni kylään, kuullun mukaan itse piti vieraiden maksaa kaikki, jos ehdotti mitään esimerkiksi ajanvietettä. Jopa ulkona ravintolassa syömiset. Sellaisia ihmisiä ihan oikeasti on ja paljon. Sellaiset ihmiset eivät suuremmin myöskään viitsi pitää yhteyttä ystäviinsä, jotka katsovat vähemmän varakkaiksi, koska hyötynäkökulma on keskeinen.


        Tarkoitan sanoa, että joskus voi kai olla myös niin, että joku lapsiperhekin voi vain ajattelee säästävänsä sillä omissa kuluissaan, että menee ja majoituttaa itsensä "ystäviensä" luo syömään pariksi päiväksi kesäisin. Onhan parin päivän ruoat isolle sakille laitettuna jo iso summa isäntäväen pussista. Tietysti eri asia, jos vieraat ovat toivottuja ja jos jos ei ole ilmiselvästä hyötymistarkoituksesta kyse, vaan oikeasta vastavuoroisesta ystävyydestä.

        Mutta minä en paljoa juttujen todenmukaisuuteen täällä usko.


      • Yksinäinen_ikisinkku

        Ihan varmana täällä jotkut levittää valheita, mutta kyllä minä uskon, että useimmat jutut täällä ovat tosia. Nimimerkkien suojissa voi käsitellä arkojakin aiheita, kuten näitä ystävyyssuhdeasioita. En minä kehtais heittää esim. luonani kylässä käyjille tai kylään taas pyrkiville suoraan, että eikös olis jo minun vuoro käydä teillä. Niitä juttuja voi puida täällä ja ehkä saada neuvojakin, jos on asiallisia keskustelijoita.

        Joskus olen virittänyt ystävieni (?) kanssa keskustelua siihen suuntaan ja soittaessani kysynyt suoraan, voisinko joskus lähiaikoina poiketa, mutta kovin kovin kiireisiä ovat nämä ystäväni tai siis "ystäväni". Ei sovi eikä mahdu kalenteriin, ainakaan meikäläinen.

        Kerran yksi kaveri poikkesi luonani lapsensa kanssa - minun piti eräiden juttujen takia käydä sinä päivänä 100 kilometrin päässä, mutta niin vain autottomana järjestin aikatauluni siten, että ennätin juuri ajoissa takaisin kotiin ja saatoin taas kerran aterian valmistaa. Ja sitten kaveri saapuu lapsensa kanssa: "sori, että tullaan tyhjin käsin; on ollut niin kiire, ettei ollut aikaa käydä tuliaisia hankkimassa". No, meikäläinen tietysti sanoo, mitäs noista, pääasia, että pääsitte käymään. Ja sitten taas nähtiin se läksiäisrituaali, jossa kiireisten kiitosten jälkeen häivytään, ettei vahingossakaan esitettäis vastakutsua. Joo, kovin monta kertaa olen tällaista kokenut, nimenomaan sitä vastavuoroisuuden puutetta. Kummilastakin pääsin ani harvoin katsomaan - en aina kelvannut edes syntymäpäiville eikä ollut aikaa kummisedälle, jos olisin pistäytynyt muulloin samalla viikolla. Lahja kyllä edellytettiin. Jos tavattiin, niin yleensä minun luonani. No, nekin ystävät ovat aika lailla taakse jäänyttä elämää, koska muistan nykyisin kummilasta vain kortilla. Mitta tuli täyteen.

        Ei ehkä silti voi yleistää, että kaikki lapsiperheet kohtelevat sinkkuystäviään tällä tavalla, mutta tällaista olen todella saanut sietää omilta ystäviltäni, jos niitä nyt voi ystäviksi kutsua. Ja samoin niiltä perheellisiltä, joiden kanssa olen yrittänyt ystävystyä. Joskus ajattelin, että minussa itsessäni on jotain vikaa, etten kelpaa seuraksi tai jotain sellaista, mutta kummasti minun luokseni oltiin tuppautumassa. Olen kaiketi osannut tarjota maistuvia ilmaisia aterioita.


      • ksdghyfgrftrf

        No aivan naurettavaa ja luultavasti pihin "ystäväsi" ns. valkoinen valhe, että jos menee ystävänsä luo lapsineen kylään omasta aloitteestaan syömään ja sanoo, että "sori on ollut niin kiire, ettei ehtinyt tuoda tuliaisia", tai itseasiassa olisi järkyttävän röyhkeää, jos tilanne ollut sellainen, että toinen tulee toisen luokse passattavaksi omasta pyynnöstään ja ilman edes kutsua. Jotkut kahvit ehkä voi sosiaalisessa etiketissä keittää yllätysvieraille ilman oletusta, että vieraiden tarttee mitään tuoda, mutta jos kyse on pitkän kaavan päivällisistä ystävien kesken, jotka maksaa esim. satoja euroja illan isännille tai emännille jos on iso lapsiperhe syömässä, niin ei varmaan ole iso vaiva viedä edes tuore rieskalimppu ja pari rasiaa mansikoita tai ylipäätään jotakin, jos menee toisen luo omasta kutsustaan hartaudella valmistetulle aterialle. Ihan järkyttävää ainakin mun sivistyskäsityksessä, jos joku menis toisen luo lapsineen syömään, viemättä yhtään mitään - jollei kyse ole isäntien omasta toiveesta, ettei tuoda mitään. Otan osaa tilanteeseesi. Sinkkuihmisen tunteita ei tuossa mitä kerrot ilmeisesti ole ajateltu.


        Ja tuo on muuten tietyllä tapaa tuttu minullekin se outo ilmiö, että lahjaa lapsillensa monet lapsiperheelliset odottaa aina, jokaisena niiden merkkipäivänä ja jotkut jopa jos edes menee kylään pikaisestikin. Yhdenkin kerran itse tingin viikon ruoistani voidakseni ostaa yhdenkin kakaroille lahjat, ja kakaransa palkitsi sen valittamalla äänekkäästi, että "ei oo hyvä lahja". Silloin oli vaikeaa pitää suu kiinni ja olla sanomatta lasten vanhemmille pari valittua sanaa, kun viemieni lahjojen ja tuliaisten arvo oli koko viikon ruokarahani. Joidenkin kohdalla on myös sillä tavalla, että sinkkukaverille eivät itse osta mitään eikä käy edes mielessä, ei edes kun sinkkukaverilla syntymäpäivä.:D Ja silti pitäisi jokainen lasten nimipäivä ja syntymäpäivä huomioida lapsiperheellisten kylään lapsiperheiden luo menevien aikuisten lapsiperheellisten mielestä. Sitä pidetään kaiketi ihan normaalina, että jos lapseton menee lapsiperheiden luokse kylään, että kaikille perheenjäsenille sinkkuihminen ostaa lahjat ja tuliaiset, ja harva ajattelee sitä, että sinkkuihminen joutuu miettimään ja punnitsemaan, onko ehkäpä jopa konkurssissa (kärjistys ja kielikuva!) syystä että illastaisi tai menisi kylään lapsiperheellisten ystävien luo.:/


        Yks hyvä vanha etikettineuvo sosiaalisten suhteiden ja ystävyyssuhteiden hyvänä pysymiseen on minusta se, minkä opin kotikasvatuksessa. Jos menee ystävän luo kylään pariksi tunniksi, riittää että tuo itsensä ja tuliaisia ei tarvitse välttämättä olla, jollei isäntäväki pyydä. Jos viipyy vieraana yön yli, tulee ruokaa ja muita tuliaisia isäntäväelle olla enemmän ja suuremman väen tarpeisiin kuin mitä itse tai oma perheensä syö. Jos viipyy lähemmäs viikon tai yli viikon vieraisilla, tulee itse maksaa ainakin omansa ja perheensä kulut osallistumalla ruokakuluihin, jos syö toisen rahoilla. Ja todellakin: jos itse ehdottaa vierailua, on röyhkeää olla viemättä mitään tuliaisia.


        Sinun kirjoittelustasi tulee tunne, että sinua on alettu siksi ehkä käyttää ystäväpiirissäsi hyväksi, että olet ollut ns. "liian" kohtelias. Moni ihminen kun ei valitettavasti ajattele, jos hyvään tottuu, että ei se mitään pelkkää iloa ystävälle ole se, että ystävät tekee palveluksia.


      • Yksinäinen_ikisinkku

        Kiitos ymmärtämyksestä ja kokemusten jakamisesta. Joo, olen varmaan ollut liian kohtelias, mutta on niin vaikea sanoa päin naamaa, kun kutakuinkin jokainen ystäväksi kuvittelema käyttäytyy perheen perustettuaan kuin tosiurpo eikä ollenkaan niin niiden mallien mukaan, joilla minut kasvatettiin ja joita näin vanhempieni ja heidän ystäviensä noudattavan omassa kanssakäymisessään. Ja vaikka minun ystäväpiirissäni on ollut tavallista, että ihmiset tulivat luokseni paitsi minun kutsuminani myös omasta aloitteestaan, en itse oikein kehtaa enkä välitä kerjätä kutsua kenenkään kotiin, jos ei oma-aloitteisesti osata eikä haluta kutsua eikä asia innosta, jos sellaista joskus ehdotan - mitäpä iloa sellaisesta vierailusta edes olisi.

        Olen vetänyt sen johtopäätöksen, että jostain syystä, jota en vieläkään tajua, perheelliset pitävät sinkkuja huonompina ihmisinä ja tosiaankin jonkinlaisen ilmaisen palvelijan ja majatalon asemassa. Sinun kertomasi vahvistaa tätä tulkintaa. Varmastikin on poikkeuksiakin, mutta minun kohdalleni sellaisia ei ainakaan vielä ole osunut.


      • sdkfugrygiuh

        No siihen voi vetää rajan, että todella jos ei mitään koskaan vastapalveluksia saa lapsiperheellisiltä sinkku. He ehkä eivät ymmärrä, mutta lapsettomat joilla on parempi taloustilanne joskus myöhemmin, eivät välttämättä myöhemmin muistele ilolla aikaa, jolloin piti yksi istua kaupunkivuorayksiössään ilman kutsuja minnekään illanviettoihin joiltakin lapsiperheellisiltä ystäviltä. Itse olen esimerkiksi istunut kuumassa hikisessä yksiövuokrakopperossa monet kesät siten, että harvalla tilaa ja rantoja ja omakotitaloja omaavista ystävistä on käynyt edes mielessä kutsua minut kylään. Ykskin röyhkeä soitteli mulle yhtenä kuumana kesänä: että käytiin tässä just uimassa ja saatiin paljon kalaa. Joo: ihmiselle joka hikoillut 20:n neliön vuokrakopperossa 40 celsiuksen helteessä ja etäisyys ei olis ollut suuri mennä kylään, mutta ilman kutsua ei tietenkään mene. Sillä tyypillä oma lampi ja hehtaaritilat.

        Satunnaisesti merkkipäivinä on kyllä lahjojen kera vierailuni kelvanneet monellekin, ja toki kaikenmoinen ilmaispalveleminen kaikillekäyville muutenkin. Vaikka olen ihminen joka veisin omat ruokani ja ostaisin isäntäväellekin ruokaa sen verran, että ei todellakaan ole tarvinnut koskaan kenenkään lompakkoaan avata mun keskitsemiseen.


        Perheelliset - kyllä - pitävät sinkkuja huonompina ihmisinä, se on valitettavan totta. Lapsiperheellisillä ja lapsiperheiden taloudellisen erityisaseman puolustajilla on ainakin julkisuudessa taipumus täysin sivuuttaa fakta, että KEIDEN rahoista se otettaisiin, jos lapsiperheiden etuuksia yhteiskunnassa lisättäisiin. Minusta jos lapsiperheiden etuuksia lisätään, se on pois : Yksineläviltä? Vanhuksilta? Minusta ei ole mitään muuta ihmisryhmää tässä maassa, kuin pikkulapsiperheet, jotka pystyy elämään yhteiskunnan tuillakin.


    • ToinenIhmettelijä

      Olen miettinyt viime aikoina kovastikin tätä, että miksi ihmiset "hylkäävät" pitkät ystävyyssuhteensa. Luulen, että tässä ap:nkin kuvailemassa tapauksessa on kyse siitä, että näitä "kavereita" ei vain kiinnosta riittävästi että viitsisivät nähdä vaivaa tapaamisten eteen. Ei heillä varmasti ole mitään kyseisiä ihmisiä vastaan, ja periaatteessa voisikin olla mukava tavata, mutta elämässä on muita tärkeämpiä asioita ja ihmisiä jotka menevät edelle. Mielestäni voit ap ihan hyvin antaa olla näiden ystävien ja panostaa muihin ystäväsuhteisiin. Ei tosin kannata mielestäni laittaa välejä poikki, lakkaat vaan olemasta mitenkään aloitteellinen, suhtaudut varauksella jos joku sattuu jotain ehdottamaan jne niin ei turhaan pahoita mieltänsä. Laitat hyvän joulun toivotukset näille kavereille, mutta et muuta.

      Omista kavereista sanon sen verran, että harmia on vuosien ajan tuottanut eräs naisporukka, mm. menneenä keväänä. Meitä on 5 naista, joista yksi sai vauvan reilu 5 kk sitten. Yksi näistä naisista keksi ennen vauvan syntymää, että pitäisimme vauvajuhlat tulevalle äidille, ja hän pitää siis keskustelua yllä aiheesta edelleenkin. Puhetta on ollut näistä juhlista yli puoli vuotta, mutta eipä vaan koskaan näytä kenellekään sopivan. Kerran saimme jo ajankohdan sovittua, ja loppujen lopuksi minä olin ainoa joka tulin paikalle tarjottavien kanssa. Mukavaa meillä oli tämän tuoreen äidin kanssa kahdestaankin. Mutta kyllä minua ihmetyttää; ystävän tie äidiksi on ollut hyvin vaikea ja olemme puhuneet että tuntuisi oikealta muistaa ystävää ja järjestää hänelle jotain mukavaa, mutta tästä sovitusta jutustakin muut lipesivät kuka milläkin selityksellä, yksi ei edes ilmoittanut ettei tulekaan. Tämä äidiksi tullut ystävä on myös toivonut tätä porukkatapaamista ja kysellyt sen perään vielä muutama viikko sitten. Meistä 5:stä naisesta 4 ei ole edes töissä nyt kesällä (2:lla tosin lapsi), ja siltikään ei koskaan ajankohtaa löydy tapaamiselle. Ja tälläistä samanlaista se on ollut jo vuosia.

      Vertailun vuoksi olen myös kahdessa muussa naisporukassa mukana. Aina saadaan tapaamiset järjestettyä johonkin ajankohtaan. Sovituista jutuista pyritään pitämään kiinni, mitään ihmeen venkoilua tai ohareita ei ole. Toki ihmisille voi tulla joskus esteitä, sellaistahan elämä on. Ja näissäkin porukoissa on perheellisiä, on töissäkäyviä, vuorotyöläisiä, muuten vaan haastavassa tai kiireisessä elämäntilanteessa olevia. Silti tapaamiset saadaan sovittua ja toteutettua. Yhdessä pitkäaikaisessa kaveriporukassa asumme kaikki 4 naista eri paikkakunnilla ja silti saamme järjestettyä mökkireissuja, risteilyjä tai muuten vaan kyläilyä toistemme luona. Ja ihan normaalia elämää elämme töiden, perheiden ja arkiaskareiden, remonttien ym parissa. Eli yhteenvetona sanon, että kyllä se on halusta kiinni usein se tapaaminen. Aikaa on rajallisesti itse kullakin, mutta harva elää oikeasti niin kiireistä elämää, ettei mitään vapaa-aikaa olisi moneen kuukauteen.

      • skdjhffdryfhghg

        Jospa erottaisit pitkät ystävyyssuhteet käsitteenä muista ystävyyssuhteista? Tuskinpa kukaan "hylkää" ystäväänsä, jonka on tuntenut läheisesti yli kymmenen vuotta... Yleensä "huonot ystävät" hylätään heti, ei "huonojen ystävien" kanssa olla yli kymmentä vuotta ystävä.


        Kyllä se on tietysti totta, että harva elää niin kiireistä elämää, ettei mitään vapaa-aikaa olisi moneen kuukauteen. Jotenkin tulee lukiessa taas sellainen epämiellyttävä tunne, että jotakin mollataan näissä Suomi24-keskusteluissa, toivottavasti olen väärässä... No itsestäni voin sanoa sen, että en ole ihminen, joka internetissä ystäviä mollais. Toivottavasti kirjoituksistani oli apua aloituksen laatineelle kysyneelle(?!?), vaikka vaikeaahan se on ihmistä mitenkään tuntematta sanoa, mistä edes olisi kyse.


        Jos jollekin ystävälle pitää porukassa ystäviensä keksiä jotakin kivaa, esimerkiksi siksi että joku olisi saanut vauvan mistä kirjoitat, niin varmaankin siinä on aika oleellista, että kaikki ystävät osallistuvat tasaveroisesti kuluihin. Ei voida todellakaan ajatella sillä tavalla, että joku yks vaan järjestää ja muut istuvat valmiiseen pöytään, ikävä jos sinulla on sellainen kokemus ystävyydestä. Samatenkin ystävien keskinäisissä tapaamisissa pitää ottaa huomioon, että mihin kullakin on mahdollisuus ja varaa. Nyt on esimerkisi paljon työttömyyttä ja vaikkapa, esimerkiksi, työttömänä olevalle ihmiselle voi olla vaikeaa ottaa osaa hyvienkään ystäviensä suunnittelemiin tapaamisiin, jos ne maksavat kovin paljon ja vaativat matkustamista tai muuta. Siinä sitten ystävien pitäisi keksiä sellainen tapaamisen muoto, mikä ei rasita kohtuuttomasti kenenkään kukkaroa. Tai sitten..tai sitten voi olla sellainen tilanne, että joku ei oikeasti ehdi, voi olla sairautta tai voi olla muuten kiirettä elämässä. Minä en onneksi ainakaan sosiaalisen median avulla ystäväasioitani pui.


      • ToinenIhmettelijä

        En ihan ymmärtänyt kaikkea viestistäsi. Kyllä minulla (ja palstan perusteella monella muullakin) on kokemus siitä, että pitkäaikaiset ystäväsuhteet päättyvät ja hiipuvat. Ehkä tyypillisin tilanne on (omalla kohdallani), että aletaan seurustella, tutustutaan miehen kavereihin ja heidän tyttöystäviinsä, ja vanhat kaverit jäävät pikkuhiljaa. Minulla on (ollut) paljon ystäviä sieltä lapsuusvuosilta asti, uusia tullut tietysti myöhemminkin esim. opiskeluaikoina. Melko pitkäaikaisia ystäviä nämä entiset opiskelukaveritkin alkavat olla, koska olemme jo kuitenkin yli kolmekymppisiä ja heihin parikymppisenä on tutustunut. Edelleen tapaamme säännöllisesti opiskelukavereiden kanssa.

        En ole koskaan joutunut yksin miksikään maksumieheksi jos jotain tapaamisia tai juhlia on järjestetty. Olen samaa mieltä siinä, että kaiken ei todellakaan tarvitse olla kallista. Näissä vauvajuhlissa meidän oli tarkoitus tuoda ruokaa ja herkkuja nyyttärimeiningillä, niin että tuore äiti saa vain olla. Koko ajan on ollut tarkoitus viettää muutama tunti joko piknikillä tai hänen luonaan. Järjestimme vastaavalla tavalla toiset vauvajuhlat alkuvuodesta, ja kaikki olivat oikein tyytyväisiä. Yksi leipoi muffinseja, toinen suolaisen piirakan, yksi teki salaatin, yksi toi juomat (kahvi, limppari) jne. Ohjelma oli lähes ilmaista (tuleva äiti harjoitteli nukella vaipan vaihtoa, me vieraat veikkasimme paperille lapsen sukupuolen ja syntymäpäivän, yksi vieras toi omana osuutenaan muutaman pilttipurkin, ja tuleva äiti sai maistella niitä ja arvata mitä niissä on). Jokaiselta maksoi n. 10 euroa juhlien järjestäminen. Erityisiä matkakuluja ei tullut, koska asumme samassa kaupungissa, sama tilanne toisessakin vauvajuhlassa. Tietysti jos on täysin nollabudjetti, se kymppikin on liikaa, mutta en usko että rahasta on kiinni tässä viimeisimmässä tapauksessa. Kaikilla on vakaa elämäntilanne taloudellisestikin, ja on oikeastaan sattumaa että meistä niin moni on nyt kesän pois töistä. Oikeastaan, taidan olla itse se pienituloisin ja huonoimmassa elämäntilanteessa oleva tällä hetkellä.

        Luulen, että näitä asioita pohditaan netissä, kun ei oikein suoraankaan kehdata kavereille sanoa. Ehkä on pelkona, että ystävyys voi päättyä kokonaan tai jää vähintään "särö" ystävyyteen. Ehkä samalla halutaan vertaistukea toisista ja perspektiiviäkin asiaan. Itse en muuten ole facebookissa enkä muissakaan vastaavissa mukana, kun joku siitä aiemmin täällä kirjoitteli.


      • djfhdfyuhrt
        ToinenIhmettelijä kirjoitti:

        En ihan ymmärtänyt kaikkea viestistäsi. Kyllä minulla (ja palstan perusteella monella muullakin) on kokemus siitä, että pitkäaikaiset ystäväsuhteet päättyvät ja hiipuvat. Ehkä tyypillisin tilanne on (omalla kohdallani), että aletaan seurustella, tutustutaan miehen kavereihin ja heidän tyttöystäviinsä, ja vanhat kaverit jäävät pikkuhiljaa. Minulla on (ollut) paljon ystäviä sieltä lapsuusvuosilta asti, uusia tullut tietysti myöhemminkin esim. opiskeluaikoina. Melko pitkäaikaisia ystäviä nämä entiset opiskelukaveritkin alkavat olla, koska olemme jo kuitenkin yli kolmekymppisiä ja heihin parikymppisenä on tutustunut. Edelleen tapaamme säännöllisesti opiskelukavereiden kanssa.

        En ole koskaan joutunut yksin miksikään maksumieheksi jos jotain tapaamisia tai juhlia on järjestetty. Olen samaa mieltä siinä, että kaiken ei todellakaan tarvitse olla kallista. Näissä vauvajuhlissa meidän oli tarkoitus tuoda ruokaa ja herkkuja nyyttärimeiningillä, niin että tuore äiti saa vain olla. Koko ajan on ollut tarkoitus viettää muutama tunti joko piknikillä tai hänen luonaan. Järjestimme vastaavalla tavalla toiset vauvajuhlat alkuvuodesta, ja kaikki olivat oikein tyytyväisiä. Yksi leipoi muffinseja, toinen suolaisen piirakan, yksi teki salaatin, yksi toi juomat (kahvi, limppari) jne. Ohjelma oli lähes ilmaista (tuleva äiti harjoitteli nukella vaipan vaihtoa, me vieraat veikkasimme paperille lapsen sukupuolen ja syntymäpäivän, yksi vieras toi omana osuutenaan muutaman pilttipurkin, ja tuleva äiti sai maistella niitä ja arvata mitä niissä on). Jokaiselta maksoi n. 10 euroa juhlien järjestäminen. Erityisiä matkakuluja ei tullut, koska asumme samassa kaupungissa, sama tilanne toisessakin vauvajuhlassa. Tietysti jos on täysin nollabudjetti, se kymppikin on liikaa, mutta en usko että rahasta on kiinni tässä viimeisimmässä tapauksessa. Kaikilla on vakaa elämäntilanne taloudellisestikin, ja on oikeastaan sattumaa että meistä niin moni on nyt kesän pois töistä. Oikeastaan, taidan olla itse se pienituloisin ja huonoimmassa elämäntilanteessa oleva tällä hetkellä.

        Luulen, että näitä asioita pohditaan netissä, kun ei oikein suoraankaan kehdata kavereille sanoa. Ehkä on pelkona, että ystävyys voi päättyä kokonaan tai jää vähintään "särö" ystävyyteen. Ehkä samalla halutaan vertaistukea toisista ja perspektiiviäkin asiaan. Itse en muuten ole facebookissa enkä muissakaan vastaavissa mukana, kun joku siitä aiemmin täällä kirjoitteli.

        Uskon, että olette "samasta kaupungista". Muuten: törmäsin tossa kadulla juuri yhteenkin yliopistolla olevaan nettinörttiin, josta en vielä ole osannut päätellä, että onko rikollinen vaiko hyvis, mutta leuhki suureen ääneen "hajottaneensa jonkun kovalevyn" jollekin kaljapsurgulle joka istui kaupan kulmalla... Jos sellainen toiminta johtuu jostakin sellaisesta, että mitä internetissä on lukenut, suositukseni on että menisi mielenterveyshoitoon. Koska tavallisille ihmisille tietokoneensa korjauttaminen maksaa, eikä tavalliset ihmiset ole syypäitä siihen, että jos sosiaalisessa mediassa on laittomuuksia.

        Vai että ystäville kekkereitä, missä tuleva äiti harjoitellut VAUVANUKELLA vaipan vaihtoa ja silmät sidottuna Piltti-tuotteiden maistamista? Vittu täällä on sekopäitä!

        Kenen elämään toivot säröjä ihmisen ystävyyssuhteisiin ja miksi? Miksi jonkun ihmisen ystävyyssuhteen rakkaan ystävänsä kanssa pitäisi "päättyä", miksi sellainen on sinulle niin maan tärkeä asia, että oikein riehut ympäri Suomi24:a? Ja joo, en ole minäkään Facebookissa ja juuri siksi puhuin siitä, että en ole. Ettei kävis epäselväksi, että jos mua vainotaan tai mollataan, ettei syynä ole ainakaan se, että minä muka somessa aloituksilla kyselisin OMILTA TUNTEMILTA miksi ette pidä yhteyttä, ei sellainen ei kuulu mun tapoihin.

        Jos lukukyky on peruste, osannet lukea myös sen, että kirjoittaja kirjoittaa tuntemattomille nimettömille Suomi24- nimettömällä keskustelupalstalla, ja ettei ole ollenkaan sosiaalisessa mediassa.


      • sdkufhgtughythg
        ToinenIhmettelijä kirjoitti:

        En ihan ymmärtänyt kaikkea viestistäsi. Kyllä minulla (ja palstan perusteella monella muullakin) on kokemus siitä, että pitkäaikaiset ystäväsuhteet päättyvät ja hiipuvat. Ehkä tyypillisin tilanne on (omalla kohdallani), että aletaan seurustella, tutustutaan miehen kavereihin ja heidän tyttöystäviinsä, ja vanhat kaverit jäävät pikkuhiljaa. Minulla on (ollut) paljon ystäviä sieltä lapsuusvuosilta asti, uusia tullut tietysti myöhemminkin esim. opiskeluaikoina. Melko pitkäaikaisia ystäviä nämä entiset opiskelukaveritkin alkavat olla, koska olemme jo kuitenkin yli kolmekymppisiä ja heihin parikymppisenä on tutustunut. Edelleen tapaamme säännöllisesti opiskelukavereiden kanssa.

        En ole koskaan joutunut yksin miksikään maksumieheksi jos jotain tapaamisia tai juhlia on järjestetty. Olen samaa mieltä siinä, että kaiken ei todellakaan tarvitse olla kallista. Näissä vauvajuhlissa meidän oli tarkoitus tuoda ruokaa ja herkkuja nyyttärimeiningillä, niin että tuore äiti saa vain olla. Koko ajan on ollut tarkoitus viettää muutama tunti joko piknikillä tai hänen luonaan. Järjestimme vastaavalla tavalla toiset vauvajuhlat alkuvuodesta, ja kaikki olivat oikein tyytyväisiä. Yksi leipoi muffinseja, toinen suolaisen piirakan, yksi teki salaatin, yksi toi juomat (kahvi, limppari) jne. Ohjelma oli lähes ilmaista (tuleva äiti harjoitteli nukella vaipan vaihtoa, me vieraat veikkasimme paperille lapsen sukupuolen ja syntymäpäivän, yksi vieras toi omana osuutenaan muutaman pilttipurkin, ja tuleva äiti sai maistella niitä ja arvata mitä niissä on). Jokaiselta maksoi n. 10 euroa juhlien järjestäminen. Erityisiä matkakuluja ei tullut, koska asumme samassa kaupungissa, sama tilanne toisessakin vauvajuhlassa. Tietysti jos on täysin nollabudjetti, se kymppikin on liikaa, mutta en usko että rahasta on kiinni tässä viimeisimmässä tapauksessa. Kaikilla on vakaa elämäntilanne taloudellisestikin, ja on oikeastaan sattumaa että meistä niin moni on nyt kesän pois töistä. Oikeastaan, taidan olla itse se pienituloisin ja huonoimmassa elämäntilanteessa oleva tällä hetkellä.

        Luulen, että näitä asioita pohditaan netissä, kun ei oikein suoraankaan kehdata kavereille sanoa. Ehkä on pelkona, että ystävyys voi päättyä kokonaan tai jää vähintään "särö" ystävyyteen. Ehkä samalla halutaan vertaistukea toisista ja perspektiiviäkin asiaan. Itse en muuten ole facebookissa enkä muissakaan vastaavissa mukana, kun joku siitä aiemmin täällä kirjoitteli.

        Ja vielä sinulle, joo paljonhan olen tässä kirjoittanut off-topiciakin, mutta se nyt on varsin ymmärrettävää kun ei mitään tiedä ihmisistä, joiden kanssa keskustelee. Suosittelisin ihan oikeasti, että puhuisitte ystävienne kanssa suoraan. Sitten ei tarvitse netissä pohtia, että miksi joku käyttäytyy miten käyttäytyy, jos on ystävistä kyse. Minä ainakaan en ikinä ole pitänyt ihmisistä, jotka eivät osaa puhua suoraan ja luulen, että siksi ystäväni myös ovat minusta pitäneet, että minun kanssani ei tarvitse arvailla mitä mieltä olen. Olen ehkä vähän jyrkkä ja kai joidenkin mielestä mustavalkoinenkin ihminen ja netissä tekstit tietysti voi näyttää toiselta kuin millainen ihminen oikeasti on ihan face-to-face, mutta minut tuntevat tietävät, että pahaa en halua kenellekään. Ja jos olen jossakin joistakin omaan elämääni liittyvistä asioista jutellut, olen kyllä omien toimieni osalta pitänyt huolen, että yksikään ihminen ei ole tunnistettavissa tai yksilöitävissä minun harmittomista jorinoistani täällä Suomi24:ssa. Täällä tosin on paljon kiusaajia, sellaisia jotka rekisteröi ja paljastelee toisten identiteettejä ja jotka yrittää harhauttaa ja saada ihmisiä luulemaan, että aivan väärillä tyypeillä olis jotakin juuri heitä vastaan. Sellainen on surullista käytöstä. Ja etenkin jos aiheena on ihmissuhteet tai vaikka joku politiikka.


        En ikinä netissä jauha kenenkään selän takana paskapuheita. Enkä ole minäkään Facebookissa tai vastaavissa. Minä vähän luulen, että monien someihmisten ongelma on se, että heillä on Facebookissa "kavereita", joista eivät todellisuudessa tiedä yhtään mitään, sellaista "kaverikeräilyähän" se touhu kai joillekin on, että kun ei haluta vaikuttaa yksinäisiltä, kavereiksi pyydetään tai hyväksytään ketä vain, jopa ihmisiä joille on kerran sanonut päivää. Ikävintä kaikkinainen nettikiusaaminen ja internetissä ihmisten yksityisasioiden penkominen ja vääristely ja levittely = herjaaminen ympäri nettiä on tietysti kaikkien ihmisten kannalta, joiden on pakko ammatillisista tai muista syistä olla sosiaalisten medioiden jäseniä tai joille sosiaaliset mediat ovat tärkeitä kommunikaation muotoja.


    • 234_123

      Mikähän ihmeen hullu tähän aiheeseen oikein tuli? (Viittaan noihin sekalaisiin nimimerkkeihin tyyliä "asdjghel".)

      • ksejhfurghuthgh

        Taitaa kuule se "hullu" olla sinä, jos olet aloituksen laatinut... Sä olet julkisella NIMETTÖMÄLLÄ keskustelupalstalla Suomi24. Aloituksen on laatinut anonyymi kirjoittaja. Ei tänne kuulu tulla kyselemään omista ystävistään. Mistäs täällä tuntematon keskustelupalstalle kirjoittava ihminen voisi tietää, että miks jonkun kaverit eivät pidä yhteyttä? Miten mun olisi mielestäsi pitänyt aihetta kommentoida? Jos joku haluaa keskustella siitä, miksi kaverinsa eivät pidä yhteyttä, sellaiset keskustelut voi varmaan hoitaa niiden kavereidensa kanssa, eikä tulla kyselemään tuntemattomalta, että miksi jotkut ei pidä yhteyttä tai soittele... En ole mikään ennustajaeukko, joten voin kommentoida tekstejä vain sillä perusteella mitä niissä lukee.


      • 234_123
        ksejhfurghuthgh kirjoitti:

        Taitaa kuule se "hullu" olla sinä, jos olet aloituksen laatinut... Sä olet julkisella NIMETTÖMÄLLÄ keskustelupalstalla Suomi24. Aloituksen on laatinut anonyymi kirjoittaja. Ei tänne kuulu tulla kyselemään omista ystävistään. Mistäs täällä tuntematon keskustelupalstalle kirjoittava ihminen voisi tietää, että miks jonkun kaverit eivät pidä yhteyttä? Miten mun olisi mielestäsi pitänyt aihetta kommentoida? Jos joku haluaa keskustella siitä, miksi kaverinsa eivät pidä yhteyttä, sellaiset keskustelut voi varmaan hoitaa niiden kavereidensa kanssa, eikä tulla kyselemään tuntemattomalta, että miksi jotkut ei pidä yhteyttä tai soittele... En ole mikään ennustajaeukko, joten voin kommentoida tekstejä vain sillä perusteella mitä niissä lukee.

        Oletko sinä ihan vakavissasi?


      • surullista

        Harmillista, että näihin asiallisiinkin avauksiin ja ketjuihin ilmestyy joku trolli riehumaan. Ilmeisesti joillain on liikaa aikaa eikä sitä ensimmäistäkään ystävää jonka kanssa aikaansa viettää. Eihän normaalilla, tasapainoista elämää elävällä ihmisellä oikeasti ole aikaa kirjoitella pitkin päivää pitkiä viestejä moneen keskusteluketjuun huvin ja kiusan vuoksi. Säälittävää touhua. Ja surullistakin. Nämä ihmiset eivät varmaan oikeassa elämässä kiinnosta oikein ketään. Pahaa oloa puretaan sitten täällä.


      • ksdufhruihyguhty
        234_123 kirjoitti:

        Oletko sinä ihan vakavissasi?

        Sikäli vakavissani, että kirjoitan nimettömänä nettisurffaajana vain Suomi24:ssa keskustelupalstoilla jossa olen vastannut tuntemattoman keskustelunaloitukseen, että kirjoitan nimettömässä kontekstissa nimettömästi ja olematta koskaan sidonnaisena sosiaaliseen mediaan mitenkään tai missään mitenkään kun tänne foorumille Suomi24 kirjoittanut olen. Yritätkö kysyä, että onko minulla profiili Suomi24:ssa? Tai että olenko Facebookin jäsen? Tai että olenko missään sosiaalisessa mediassa? Siihen kysymyslaatuun vastaus on _ei_. Yritätkö sanoa, että Suomi24 keskustelupalstoille ei siis saisi kirjoittaa, jos ei ole sosiaalisen median jäsen?!! Tämä on toki osin ( minä en tiedä asiasta) seuranhakusivustokin kaiketi tämäkin Suomi24, mutta en ole toimillani foorumin jäsenenä ollut koskaan enkä mitenkään ja minun käsitykseni on, että tänne keskustelupalstoille saa kirjoittaa palstan aiheesta ystävyys, kun kirjoittaa yleisluontoisesti ja yksilöimättä.


        Miten mielestäsi tuntemattoman pitäisi vastata anonyymiin kyselyyn, jossa joku aloituksella kyselee miksi kaverinsa eivät pidä yhteyttä? Valitan, että syvällinen empatiantajuni josta kaikkien tuntemieni piireissä aina olen joskus jopa kiitosta saanut, ei erityisemmin käy selväksi Suomi24- asiayhteyksistä, kun kirjoitan ihmisille, joista en näe enkä tiedä muuta kuin tekstin ohessa näkyvän nimimerkin ja keskustelupalstaviestien keskustelupalstatekstissä lukevan asian. Se olisi varmasti paljon helpompaa kirjoituksissaan olla empaattinen ja osoittaa in real "sosiaalinen älykkyytensä", JOS tietäisi keiden tai millaisten ihmisten kanssa keskustelee tai JOS tietäisi edes yhtään mitään kirjoittajista, joiden kanssa tässä keskustelee. Täällä itseään naisiksi väittävät voi olla vaikka karvanaamoja nettitrollaajia, ystävyyssuhteistaan puhuvat toisten pilkkaajia tai mitä ikinä, millä tahansa lukemattomilla motiiveilla voi ihmiset netissä olla, eikä niitä motiiveja voi päätellä tuosta vaan. Et sinä eikä kukaan muukaan voi olettaa, että minä olisin joku älyn ylijumala, joka pystyisin päättelemään nimettömästä viestinnästä mitä pitäisi sanoa.


      • asihfurfhryghtr
        surullista kirjoitti:

        Harmillista, että näihin asiallisiinkin avauksiin ja ketjuihin ilmestyy joku trolli riehumaan. Ilmeisesti joillain on liikaa aikaa eikä sitä ensimmäistäkään ystävää jonka kanssa aikaansa viettää. Eihän normaalilla, tasapainoista elämää elävällä ihmisellä oikeasti ole aikaa kirjoitella pitkin päivää pitkiä viestejä moneen keskusteluketjuun huvin ja kiusan vuoksi. Säälittävää touhua. Ja surullistakin. Nämä ihmiset eivät varmaan oikeassa elämässä kiinnosta oikein ketään. Pahaa oloa puretaan sitten täällä.

        Voi voi. Tuntematon yrittää netissä olla empaattinen tuntemattomille ja tuollaisen "kiitoksen" itselleen tuntemattomilta tuntematon saa. Olen usein sanonut, että jos ihmiset haluaa puhua omien ystäviensä kanssa, sitten ei varmaan kannata ängätä internetin julkisille keskustelufoorumeille, missä ihan kuka tahansa voi kommentoida, jos ei kaipaa tuntemattomien kommentointia.


        Ja suorastaan naurettavaa sun herjauksesi, sairasta käytöstä. En ole Facebookissa, joten en tiedä sellaisesta, mutta miten voit nimittää naurettavaksi käytökseksi sitä, että tuntematon käy kirjoittelemassa Suomi24-palstalle rekisteröitymättä tuntemattomille voi hellantuutelis pitkiä keskustelupalstakommentteja, kun suurin osa kansasta kirjoittelee KAIKKI PÄIVÄT PITKÄT PITKIÄ KOMMENTTEJA ESIMERKIKSI FACEBOOKISSA. Missä mielessä susta on sairasta, että mulla on harrastuksena satunnaisesti käydä keskustelemassa Suomi24:ssa? En mä sentään kännykästäni mitään nettipalstoja vahtaa ( en edes omista älypuhelinta), enkä ole sosiaalisten medioiden jäsen, vaan ainoastaan kotikoneeltani silloin tällöin nimettömästi kommentoin jotakin tänne nimettömyyden laillisesti sallivalle Suomi24-foorumille. Sekö käytös on sinusta sairasta? Että tuntematon kirjoittaa itselleen tuntemattomille keskustelupalstoilla? Ja miks mulla pitäis olla lyhyitä viestejä? Ei ole käytöstapoihini kuuluvaa julkisuudessa tuntemattomille kirjoittaa perustelematta mielipidettä.


      • Asialinjalla

        Voisitko silti kirjoittaa vähemmän hyökkäävästi? On totta, ettemme tiedä näiden kirjoitusten todenperäisyydestä, mutta koko saitin pointti onkin, että täällä saa anonyymisti purkaa tunteitaan ja huoliaan ja jakaa kokemuksiaan ja pyytää neuvoja tai tietoa yms. Tuskin moni viitsii keksiä tänne tekaistuja ongelmia vain ajankulukseen. Jos siis jotkut haluavat keskustella täällä vaikka juuri yksinäisyydestään tai ongelmistaan ystäviensä kanssa, se heille sallittakoon. Jos jotkut eivät halua niin tehdä, he voivat siirtyä toisen aihepiirin tai saitin tai muiden harrastusten pariin. Olennaista ainakin minun mielestäni on se, että omissa puheenvuoroissa pysytään asialinjalla.


      • sidfihrughryghty
        Asialinjalla kirjoitti:

        Voisitko silti kirjoittaa vähemmän hyökkäävästi? On totta, ettemme tiedä näiden kirjoitusten todenperäisyydestä, mutta koko saitin pointti onkin, että täällä saa anonyymisti purkaa tunteitaan ja huoliaan ja jakaa kokemuksiaan ja pyytää neuvoja tai tietoa yms. Tuskin moni viitsii keksiä tänne tekaistuja ongelmia vain ajankulukseen. Jos siis jotkut haluavat keskustella täällä vaikka juuri yksinäisyydestään tai ongelmistaan ystäviensä kanssa, se heille sallittakoon. Jos jotkut eivät halua niin tehdä, he voivat siirtyä toisen aihepiirin tai saitin tai muiden harrastusten pariin. Olennaista ainakin minun mielestäni on se, että omissa puheenvuoroissa pysytään asialinjalla.

        En tiedä, mutta mitä tähän Suomi24:n tulee, itse määritän asian siten, että keskusteluketjujen aloitustekstit ovat useimmiten niitä asiattomimpia tekstejä. En ala laskea, mutta asiallisten aloitustekstien suhde asiattomiin jos alkaa foorumilla olla luokkaa yksi asiallinen keskustelunavaus ja sata tai tuhat asiatonta, voi hyvin kysyä, että onko tää maineiden lokaamissivusto vai keskustelufoorumi. Ja siitä syystä olen raivonnut, että miksi (?!) tän foorumin ylläpito ei valvo palstoja riittävästi.


        Olen eri mieltä siitä, että kirjoittavat ei keksisi tekaistuja ongelmia. Mun esimerkiksi olis aika vaikeaa pystyä käsittämään, että kukaan kirjoittais parhaista ystävistään mollausaloituksia internetissä. Tai että kukaan kirjoittaisi lähisukulaisistaan herjauksia internetissä. Tuskin sitä tapahtuu.


        Minulle ainakin olis vastenmielistä kertoa mitään arjen asioitani internetissä, en koskaan siten toimi. Voin toki nimeämättä ja nimiä kertomatta joskus kirjoitella siitä, että mitä minulle tyystin merkityksettömät nimeämättömät ihmiset joiden kanssa ei tartte sosiaalisesti eikä muutenkaan olla tekemisissä ovat joskus aikoinaan kauan sitten harmia elämääni aiheuttaneet tai puhua siitä, että mitä kadulla kävellessäni näen, mutta ei käy päässäkään alkaa jauhaa omaa elämän ihmisiin liittyvää vahingoittavaa sontaa.


        Minulla ei ole ongelmia ystävien kanssa. Ystävikseni valikoituneet ja kaikki tuntemani ovat sellaisia, että ystävistä tietää, että ei internetissä yksityisasioiden jaarittelu julkisuuteen ole harrastus. Minusta on ollut outoa, että vaikken koskaan ole täällä Suomi24:ssa ollut tekemisissä kenenkään kanssa, on täällä monet olleet "tietävinään" niin maan paljoa minustakin. Ei luulis mun persoonan kiinnostavan teitä tuntemattomia. Valitettavasti varmaan vaan pitäis itseni olla Facebookin jäsen, jotta edes alkeellisesti tietäis, mitä täällä oleva jorina ja jorisemisten motiivit on, ja en ole.:(


        Aina mulle kuitenkin tärkeämpi on joku lähisukulainen ja lähisuku kuin mikään puolituttu. Ja erityisen tärkeitä mulle myös ovat mun aikuisiällä solmimani erittäin pitkäaikaiset ystävyyssuhteet. Saisin aivan älyttömän raivarin, jos joku solvais ihan ketä tahansa ketään mun tuntemaa, mutta en lähtis nettiin valittamaan sellaisesta, vaan jos mulla olis varma tieto että jotakin todella on solvattu tai herjattu, kävelisin poliisiasemalle ja tekisin rikosilmoituksen, jos saisin tietooni jotakin mulle rakasta solvatun.


        Nykypäivänä taitaa olla niin, että perkeleenepäsikiöfacebook- formaatin syntymisen jälkeen ei yhdelläkään kansalaisella ole ollut mahdollisuutta olla ja elää rauhassa. Tuskin tänne kukaan sellainen kirjoittaisi, joka on sosiaalisen median jäsen. Ihan oikeasti tuskinpa.


      • 1515_asd

        "Nykypäivänä taitaa olla niin, että perkeleenepäsikiöfacebook- formaatin syntymisen jälkeen ei yhdelläkään kansalaisella ole ollut mahdollisuutta olla ja elää rauhassa. Tuskin tänne kukaan sellainen kirjoittaisi, joka on sosiaalisen median jäsen. Ihan oikeasti tuskinpa."

        Voi jeesus, en ole ikinjä lukenut suurempaa sontaa. Mene pois, ennen kuin pilaat aiheen täysin.


      • fkgjhguyuhyju
        1515_asd kirjoitti:

        "Nykypäivänä taitaa olla niin, että perkeleenepäsikiöfacebook- formaatin syntymisen jälkeen ei yhdelläkään kansalaisella ole ollut mahdollisuutta olla ja elää rauhassa. Tuskin tänne kukaan sellainen kirjoittaisi, joka on sosiaalisen median jäsen. Ihan oikeasti tuskinpa."

        Voi jeesus, en ole ikinjä lukenut suurempaa sontaa. Mene pois, ennen kuin pilaat aiheen täysin.

        Aha? Minä en ikinä ole lukenut suurempaa sontaa kuin kaikki Suomi24-palstojen keskustelunaloitukset ovat...

        Muutama yleinen kysymys ihmettelevältä lukijalta: Mistä syystä kukaan EDES TULISI tänne julkiselle Suomi24-palstalle kyselemään omista ystävyyssuhteistaan aloituksen tyylillä? Jos muka aloittaneen teksti on asiallisempi, kuin mun kommentit, SÄ JOKA KÄSKET MUA TÄÄLTÄ HÄIPYMÄÄN, SULLE KYSYMYS... Itse en ainakaan pystyis edes kuvittelemaan, että laatisin koko kansan Suomi24- palstalle aloituksen siitä, että omat kaverit ei pidä yhteyttä, kuten ANONYYMISSA KESKUSTELUKETJUN aloitustekstissä lukee ja mulla on silmät päässäni. Mistä syystä te käskette minua häipymään täältä, kun itse kirjoitatte juttujanne EPÄSOSIAALISESTI? En minä kenenkään Facebookeja menis häiriköimään, mutta minulla on täysi oikeus kyllä minullakin käydä lukemassa ja kommentoimassa näitä YLEISIÄ Suomi24-palstoja. Ilman että minua kehotetaan häipymään jos mielipiteet ei miellytä. Jos ette kaipaa tuntemattomien kommentteja, voinette kirjoitella sellaisissa paikoissa missä asioitanne tuntemattomia kaltaisiani nettikommentoijia ei ole.


        Ja taitaa olla aika häiriintynyttä porukkaa täällä, kun kerran joku on NIIN UTELIAS, että mun virusturva joka on vuoskausia toiminut oikein, alkoi just renkata todennäköisesti sen takia, että joku hullu haluaa tietää MINUSTA ETTÄ KUKA MINÄ OLEN JA ETTÄ KUKA KIRJOITTELEE Suomi24-palstoille, että KUKA MINÄ OLEN. MITÄ VITTUA TEILLE KUULUU KUKA MINÄ OLEN? En minä rieku internetissä kiusaamassa ihmisiä, ei kuulu toimintaani.


        Sinun mielestäsi siis on "sontaa" ja sontamielipide tuntemattoman nimetön Suomi24-palstalla kirjoittama mielipide, että jos joku kertoo, ettei arvosta Facebook- yrityksen yksityisyydensuojan tasoa? Minä olen kuullu aika paljon juttuja julkisuudesta & muutenkin tiedän, että kuinka jotkut SUORASTAAN KYTTÄÄ tuntemiaan Facebookin avulla. Jossakin Facebookissa kyseistä "sosiaalista mediaa" paremmin taitavat nettiaktiivit oikeasti VALITETTAVASTI pystyy jopa sitä seurailemaan ( laittomasti ja yksityisyydensuojaa loukkaavasti tietysti, mutta siitähän ne ei piittaa), että mitä naapurinsa tekee netissä TAI ETTÄ keiden kaveri kaverinsa yksityisesti olisi, Facebookin yksityisyydensuoja on NOLLA.

        Joo voi olla, että häivynkin näistä keskusteluista toiveesi mukaisesti, koska en tiedä uskaltaako tänne Suomi24:n miten kirjoittaa, jos virusturvaohjelma ilmoittaa ongelmaa. Kiitos "erittäin paljon" tuntemattomat, kuinka "sosiaalisesti" *reps* osallistitte tuntematonta keskusteluunne. En sosiaalisena ihmisenä ihmisten asioita kommentoi kuin palstoilla jotka on yleisiä ja mahdollisia kaikille kommentoida, kuten nämä Suomi24- keskustelupalstat käsitykseni mukaan ovat.

        Keskusteluketjun aloittaneelle toivon, että ystävänsä pitäisivät enemmän yhteyttä. Mitäs muuta vois sanoa tuntematon. Tsemppiä vaan.


      • Mene_itseesi
        fkgjhguyuhyju kirjoitti:

        Aha? Minä en ikinä ole lukenut suurempaa sontaa kuin kaikki Suomi24-palstojen keskustelunaloitukset ovat...

        Muutama yleinen kysymys ihmettelevältä lukijalta: Mistä syystä kukaan EDES TULISI tänne julkiselle Suomi24-palstalle kyselemään omista ystävyyssuhteistaan aloituksen tyylillä? Jos muka aloittaneen teksti on asiallisempi, kuin mun kommentit, SÄ JOKA KÄSKET MUA TÄÄLTÄ HÄIPYMÄÄN, SULLE KYSYMYS... Itse en ainakaan pystyis edes kuvittelemaan, että laatisin koko kansan Suomi24- palstalle aloituksen siitä, että omat kaverit ei pidä yhteyttä, kuten ANONYYMISSA KESKUSTELUKETJUN aloitustekstissä lukee ja mulla on silmät päässäni. Mistä syystä te käskette minua häipymään täältä, kun itse kirjoitatte juttujanne EPÄSOSIAALISESTI? En minä kenenkään Facebookeja menis häiriköimään, mutta minulla on täysi oikeus kyllä minullakin käydä lukemassa ja kommentoimassa näitä YLEISIÄ Suomi24-palstoja. Ilman että minua kehotetaan häipymään jos mielipiteet ei miellytä. Jos ette kaipaa tuntemattomien kommentteja, voinette kirjoitella sellaisissa paikoissa missä asioitanne tuntemattomia kaltaisiani nettikommentoijia ei ole.


        Ja taitaa olla aika häiriintynyttä porukkaa täällä, kun kerran joku on NIIN UTELIAS, että mun virusturva joka on vuoskausia toiminut oikein, alkoi just renkata todennäköisesti sen takia, että joku hullu haluaa tietää MINUSTA ETTÄ KUKA MINÄ OLEN JA ETTÄ KUKA KIRJOITTELEE Suomi24-palstoille, että KUKA MINÄ OLEN. MITÄ VITTUA TEILLE KUULUU KUKA MINÄ OLEN? En minä rieku internetissä kiusaamassa ihmisiä, ei kuulu toimintaani.


        Sinun mielestäsi siis on "sontaa" ja sontamielipide tuntemattoman nimetön Suomi24-palstalla kirjoittama mielipide, että jos joku kertoo, ettei arvosta Facebook- yrityksen yksityisyydensuojan tasoa? Minä olen kuullu aika paljon juttuja julkisuudesta & muutenkin tiedän, että kuinka jotkut SUORASTAAN KYTTÄÄ tuntemiaan Facebookin avulla. Jossakin Facebookissa kyseistä "sosiaalista mediaa" paremmin taitavat nettiaktiivit oikeasti VALITETTAVASTI pystyy jopa sitä seurailemaan ( laittomasti ja yksityisyydensuojaa loukkaavasti tietysti, mutta siitähän ne ei piittaa), että mitä naapurinsa tekee netissä TAI ETTÄ keiden kaveri kaverinsa yksityisesti olisi, Facebookin yksityisyydensuoja on NOLLA.

        Joo voi olla, että häivynkin näistä keskusteluista toiveesi mukaisesti, koska en tiedä uskaltaako tänne Suomi24:n miten kirjoittaa, jos virusturvaohjelma ilmoittaa ongelmaa. Kiitos "erittäin paljon" tuntemattomat, kuinka "sosiaalisesti" *reps* osallistitte tuntematonta keskusteluunne. En sosiaalisena ihmisenä ihmisten asioita kommentoi kuin palstoilla jotka on yleisiä ja mahdollisia kaikille kommentoida, kuten nämä Suomi24- keskustelupalstat käsitykseni mukaan ovat.

        Keskusteluketjun aloittaneelle toivon, että ystävänsä pitäisivät enemmän yhteyttä. Mitäs muuta vois sanoa tuntematon. Tsemppiä vaan.

        "Itse en ainakaan pystyis edes kuvittelemaan, että laatisin koko kansan Suomi24- palstalle aloituksen siitä, että omat kaverit ei pidä yhteyttä, kuten ANONYYMISSA KESKUSTELUKETJUN aloitustekstissä lukee ja mulla on silmät päässäni. "

        Tottakai sinullakin on oikeus olla täällä, mutta jos et kerran arvosta etkä hyväksy sitä, että toiset käyttävät sananvapauttaan, antaisit keskustelun edetä asialinjalla niiden kesken, jotka haluavat sanoa muutakin kuin huutamalla ja riehumalla ja tuomitsemalla - siltä sinun puheenvuorosi ikävä kyllä vaikuttavat.


      • skfuhfryghtgt
        Mene_itseesi kirjoitti:

        "Itse en ainakaan pystyis edes kuvittelemaan, että laatisin koko kansan Suomi24- palstalle aloituksen siitä, että omat kaverit ei pidä yhteyttä, kuten ANONYYMISSA KESKUSTELUKETJUN aloitustekstissä lukee ja mulla on silmät päässäni. "

        Tottakai sinullakin on oikeus olla täällä, mutta jos et kerran arvosta etkä hyväksy sitä, että toiset käyttävät sananvapauttaan, antaisit keskustelun edetä asialinjalla niiden kesken, jotka haluavat sanoa muutakin kuin huutamalla ja riehumalla ja tuomitsemalla - siltä sinun puheenvuorosi ikävä kyllä vaikuttavat.

        Vai että niin juhlallisesti nimettömällä foorumilla nimitetään nimetöntä harmitonta ajanvietekirjoittelua jossa viaton kirjoittaja kirjoittaa ihmisille joista ei mitään tiedä ja missä kirjoittaa anonyymeille anonyymisti nimettömästi anonymifoorumilla, että tyyliin "puheenvuoro".

        Valaisetko minua siitä, että mitä asiallista on Suomi24-keskustelupalstalle laaditussa nimettömässä keskustelun aloituksessa, jossa yleiseltä palstalta kysellään, että miksi omat ystävät eivät pidä yhteyttä? Minulle sellainen keskusteunaloitus haisee kiusaamiselta, koska on aivan päivänselvää, että tietämätön ei voi kommentoisa asiaa ymmärtävällä tavalla. Ja älä ruipi mun tekstejä.


    • sdhferughtrught

      Kerron vielä, että Hesarin Enkeli- Elisan tarinoiden kirjoittelija herätti minussa suurta vihaa. Olisi erittäin vastenmielistä joutua sellaisen tai carldanhammereiden multinikkikirjoitelun kohteeksi, kun kirjoittaa tavisnettitaidoilla normaalisti keskustelupalstalla Suomi24. En ole häiriköinyt tällä foorumilla, eikä tarkoitukseni ole koskaan ollut mollata ketään, kun olen kirjoittanut. Enkä ole niin raasuli, että netissä kyselisin kysymyksiä miksi ystävät eivät pidä yhteyttä, eikä ole kukaan tietämäni muukaan.

      • LP_a

        "Enkä ole niin raasuli, että netissä kyselisin kysymyksiä miksi ystävät eivät pidä yhteyttä, eikä ole kukaan tietämäni muukaan."

        Joo, tuota noin...oletkohan muistanut ottaa lääkkeet viime aikoina? Tekstisi on koko tämän aiheen ajan ollut sen verran kummallista, että epäilen mielenterveyttäsi.


      • skdhfesuyfhrythy

        Saat ilmeisen suurta tyydytystä nimittelemällä mielenterveyspotilaaksi sinulle tyystin tuntematonta. Vai on "kummallisia" mun tekstit: mielestäni teen suuren palveluksen tälle keskusteluntasoltaan pelkkää sontaa olevalle Suomi24-foorumille kirjoittelemalla tänne mielipiteitä, vaikkakaan sille en voi mitään, että kommentoitavissani olevat kaikki keskustelunaloitukset ovat kiusaamista.


        Minä ymmärrtän sentään sen, että jos koko keskustelufoorumin olemassaolo perustuu ihmisten kiusaamiseen, voin omalla toiminnallani harjoitella täällä vapaata spontaania tekstikirjoittamista kun kommentoin kiusaajille. En voisi kirjoittaa niin ihmisille, mutta voin kirjoittaa anonyymeille juuri mitä mieleeni juolahtaa. Jos lukemani keskustelunaloitus on "paskaa", ette voi olettaa että kirjoittaisin muuta kuin "paskaa". Kukaanhan ei; kuten sinäkin kommentillasi todistat, ole täällä kiinnostunut mielipiteistäni tai siitä että _mitä_ minä kirjoitan, vaan saatte ilonne siitä, että pilkkaatte. Mitään iloa minä en koskaan ole saanut lukiessani Suomi24-palstoilla olevia keskustelunaloituksia, vaan lähinnä kironnut sitä, että voi vttu miten sairasta että täältä ei poistateta kiusaajaihmisten nettiin kirjoittamia tekstejä...


      • LP_a
        skdhfesuyfhrythy kirjoitti:

        Saat ilmeisen suurta tyydytystä nimittelemällä mielenterveyspotilaaksi sinulle tyystin tuntematonta. Vai on "kummallisia" mun tekstit: mielestäni teen suuren palveluksen tälle keskusteluntasoltaan pelkkää sontaa olevalle Suomi24-foorumille kirjoittelemalla tänne mielipiteitä, vaikkakaan sille en voi mitään, että kommentoitavissani olevat kaikki keskustelunaloitukset ovat kiusaamista.


        Minä ymmärrtän sentään sen, että jos koko keskustelufoorumin olemassaolo perustuu ihmisten kiusaamiseen, voin omalla toiminnallani harjoitella täällä vapaata spontaania tekstikirjoittamista kun kommentoin kiusaajille. En voisi kirjoittaa niin ihmisille, mutta voin kirjoittaa anonyymeille juuri mitä mieleeni juolahtaa. Jos lukemani keskustelunaloitus on "paskaa", ette voi olettaa että kirjoittaisin muuta kuin "paskaa". Kukaanhan ei; kuten sinäkin kommentillasi todistat, ole täällä kiinnostunut mielipiteistäni tai siitä että _mitä_ minä kirjoitan, vaan saatte ilonne siitä, että pilkkaatte. Mitään iloa minä en koskaan ole saanut lukiessani Suomi24-palstoilla olevia keskustelunaloituksia, vaan lähinnä kironnut sitä, että voi vttu miten sairasta että täältä ei poistateta kiusaajaihmisten nettiin kirjoittamia tekstejä...

        Hetkinen, haukut keskustelunaloitusta "paskaksi" ja foorumia sontaa täynnä olevaksi (en edes viitsi mennä noihin aikaisempiin viesteihisi), mutta samaan aikaan uliset siitä, miten sinua kiusataan, kun hölmöihin viesteihisi reagoidaan juuri sillä tavalla kuin olet omalla kirjoituskäyttäytymiselläsi ansainnut. Käytöksesi on sellaista, mitä odottaisi juuri sellaiselta henkilöltä, jolla ei ole kaikki inkkarit kanootissa. Poistu aiheesta.


    • fffdffddfdf

      Tuo taitaa olla sama tyyppi, joka täällä s24 -foorumilla huutaa, kuinka häntä nettikiusataan ja vainotaan kaiken aikaa ja kaikkialla. Kirjoittelee pitkiä, sekavia tekstejä ollen itse aggressiivinen ja ilkeä kaikkia muita kohtaan.

      Sitten kun ihmiset reagoivat hänen teksteihinsä ainoalla tavalla, jolla niihin voi reagoida, ulvoo taas joutuneensa nettikiusaamisen ja häntä "ympäri nettiä vainoovien" nettikiusaajien jälleen vainoamaksi.
      Kuten muutkin aistivat, ei taida olla ihan terve yksilö. Pahasti harhainen tai tosielämän kiusaamisen mielenterveydeltään järkyttämä.

      • Hypätään_yli

        Samaa mieltä. Tosiaan ikävää, että nämä keskusteluketjut joskus ajautuvat sivupoluille häiriköinnin tai häiriintyneiden kirjoittajien takia. Luulen, että tässä tapauksessa häirikkö on oikeasti jossain määrin häiriintynyt - että hänellä ainakin on pahasti vääristynyt todellisuudentaju.

        Tosin eihän kenenkään ole pakko reagoida asiattomiin viesteihin - niiden yli voisi yksinkertaisesti hypätä. "Vastaankirjoittaminen" tuntuu vain yllyttävän häiriköimään lisää, mutta jos kukaan ei piittaisi asiattomista viesteistä, tuskinpa sellaisten kirjoittajat kauaa viitsisivät näillä sivustoilla riehua.


    • Anonyymi

      Ihmiset perustaa perheen, sitten on työt ja omat harrastukset. Ei sitä ehdi enää samalla tavalla tapailla kavereita kuin nuorena. Ihmiset voi olla myös väsyneitä arjesta ja eivät jaksa töiden jälkeen enää nähdä kavereita. Sekin jos koittaa saada isoa kaveriporukkaa kasaan, voi olla hankalaa juuri edellä mainittujen asioiden tiimoilta. On vain vaikea löytää aikaa tässä hektisessä maailmassa.

    • Anonyymi

      Kaverini nussi minun vaimoa sillä välin kun kaupassa kävin siihen loppu kaveruus. Kysyin vaimoltani miksi annot....Sano ett haluttas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe