tervehdys! auttakeepa miestä mäessä ...mikäköhän mahtaa olla kun fillarini oli vuosihuollossa jossa ketjut vaihdettiin ...ennen ei ollut mitään ongelmaa vaan nyt tuon huollon jälkeen ajaessani vähänkin reilummalla polkaisulla ketjut rusahtelee rattailla...toki olen kuullutkin että monesti taitaa noin käydä jos rattaat on kulunut pikkasen ja hommataan uudet ketjut..voisikohan tossa olla ihan vaan esim säätöhomma? itselle aliviot ei ole tuttu jotenka vinkkejä kaivataan.kiitos
shimano alivio ongelma
22
349
Vastaukset
- Alkup_maantiepyöräi
Pakka on todennäköisesti liian kulunut uudelle ketjulle. Vaihda pakka ennen kuin uusi ketju on pilalla.
- huoletjäi
Lainatussa pyörässäni oli samaa.
- pp_as
Alivio on halvinta kuraa, mitä pyöriin asennetaan. Mutta nyt vastaus kysymykseesi, eli aina ketjujen vaihdon yhteydessä pitää vaihtaa myös vähintään takarataspakka. Etu ratas/rattaat kestävät usein joka kolmet ketjut/takarattaat. Todella ammattitaitoinen huoltoliike, joka vaihtaa vain ketjut, mutta ei rattaita, heh.
- hezekiel
jepulis....näin juuri ajattelinkin....sanotaanko että todellakin eron huomaan eihän tolla fillarilla ole ajettu kuin tonni ni huomaa että paikat alkaa prakaamaan...ykkös kalustossani on 105 osasarjaa maantie pyörässäni ja crossarissa niin täytyy todeta että niillä ajelee kymmenen tuhatta helposti ja kestää ja kestää...mutta tohon kyseiseen alivio filatsuun tuli kaupan päälle muutamat vuosihuollot ja tosiaan siellä sitten sanoi että ketjut loppu ja uusitaan ois nyt tosiaan sit uusinut samalla rattaankin...kun vikaa ei ollut ennen vaan nyt se tuli
Eipä ollut hääppönen ketju jos tonnissa oli loppu. Harvemmin rattaat noin äkkiä loppuun kuluvat. Se on tosin helppo itsekin tarkistaa, katot minkä muotoiset hampaat rattaassa ovat. Jos ovat "piikillä", eli hampaan kärjessä ei ole enää suoraa osaa, ne on loppu. Tämän varmaan tiesitkin. Luultavimmin ovat liikkeessä katsoneet, että rattailla vielä käyttöikää jäljellä ja jättäneet vaihtamatta. Ajele menemään, varmaankin lopettaa rutinan kun ketju hiukan kuluu ja "istuu" hampaisiin. Seuraavalla kerralla sitten koko voimansiirto vaihtoon.
- hezekiel111
joo ajattelin ihan samaa....ei kyllä huomannut koskaan ennen huoltoa minkään moista ongelmaa vaihteiden kanssa mutta NIIN VAIN SANO että ketjut alko lopussa ja vaihdoin ne ..totesin että no mikäs siinä. ja ajattelinkin että ketju lutviutuu ajan saatossa rattaiden kanssa vaan ei..tänäänki kävin ajamassa 80km lenkin ja oli tuskaa tyhjän polkaisut...ja rattaat kyllä mun mielestä näyttää suht ok.lle. tuntuu joo olevan nuo aliviot .....acerat..ym ,,, hyvinkin skeidaa..tiagrakin kesti edellisessä crossarissa hyvin ...mutta nämä A.lla alkavat ovat kyl kuraa
- Kampeilija
Ketjut kannattaa vaihtaa hyvissä ajoin, ennen kuin alkaa aiheuttaa damagea takapakalle. Itsellä ketjujen vaihtoväli noin 1000-1500 km. Suosittelen ostamaan "kamman", jolla voi mittailla ketjuvälejä....
- hezekiel
Joo ei käyny mielessäkään että ketjut ei kestäisi tuhatta kilometriä kun vielä pidin suht hyvää huolta..sillon tällöin pesaisten ja putsaten..mutta mutta tästä viisastuneena en kelpuuta tästä edes 105 osasarjaa kehnompaa..ne on vaan paperista tehty
- Alkup_maantiepyöräi
Puhtaankin Alivion ja 105:n ero kestävyydessä on todella iso, mutta noihin halpispyöriin laitetaan usein vain takavaihtaja ko sarjaa ja muu on vielä halvempaa. Ketju voi olla ihan mitä vain. Shimano on tunnettu siitä, että se valmistaa erittäin huonojakin osia, eikä ketju välttämättä halpiksessa edes ole Shimano.
- 37män
Enpä usko, että vaihteiston merkillä, olisi mitään tekemistä ketjujen venymisen kanssa.
Ajotyylillä on sen sijaan mielestäni paljonkin merkitystä.
Jos tykkää ajaa isoilla vaihteilla väkisin vääntäen ja varsinkin jos ylämäet haluaa ajaa seisten isoilla vaihteilla koko painollaan, niin johan ketjut venyvät ja kyllä se rasittaa myös hammasrattaita.
Olen kokenut tuon saman aloittajan ongelman useinkin, eli rutisevat uudet ketjut, mutta onneksi se on yleensä ollut ohimenevä ilmiö. Muutaman kymmenen, ehkä sadan sisäänajokilometrin jälkeen ketjut mukautuvat vanhoihin rattaisiin ja vaihteet toimivat taas moitteettomasti. Sisäänajolla tarkoitan varovaista ajoa aluksi isommilla hammaspyörillä ja sitten vähitellen kaikilla.
Ketjujen vaihdon jälkeen säädöt tuntuvat aluksi olevan jatkuvasti väärin, aivan niin kuin aloittaja kirjoittikin.
Minä vaihdan ketjut noin 2000 km välein.- Alkup_pyörätiepyöräi
Totta, ketjujen kulumiseen vaikuttaa paljolti myös pyörän runkomateriaali ja kuskin pyöräilyvaatteiden hinta. "Jos kuskilla on lidlin kledjut, kuluu takuulla pyörän ketjut" tuota lausetta usein hoemme eräällä toisella pyöräilypalstalla.
- 4861jäljellä
Seisoviltaan ajoa silloin tällöin kannattaa suositella pitkiä pyöräreissuja tekeville, sillä muutoin vaimot lakkaavat olemasta tyytyväisiä.
- Alkup_maantiepyöräi
Alkup_pyörätiepyöräi kirjoitti:
Totta, ketjujen kulumiseen vaikuttaa paljolti myös pyörän runkomateriaali ja kuskin pyöräilyvaatteiden hinta. "Jos kuskilla on lidlin kledjut, kuluu takuulla pyörän ketjut" tuota lausetta usein hoemme eräällä toisella pyöräilypalstalla.
Ketjujen laadussa on isoja eroja. B-kaupasta muuten saa joskus KMC:n hyvälaatuisia ketjuja pakattuna B-kaupan laatikkoon!
Sinänsä mode voisi plokata pois tämän usealla nimimerkillä soopaa kirjoittavan Alkup_pyörätiepyöräi:n jne. Bisnes on muuttunut ja ihmiset haluavat laadukkaampia, käyttötarkoitukseen sopivia pyöriä.
Nyrkkisääntö, joka alkaa olla asiakkailla selvä, on:
- tielle maantiepyörä,
- maastoon maastopyörä ja
- kaupunkiin mummis, Jopo tai fixi.
Et voi enää myydä yhtä pyörää ja siitä yhtä kokoa. - veio
Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:
Ketjujen laadussa on isoja eroja. B-kaupasta muuten saa joskus KMC:n hyvälaatuisia ketjuja pakattuna B-kaupan laatikkoon!
Sinänsä mode voisi plokata pois tämän usealla nimimerkillä soopaa kirjoittavan Alkup_pyörätiepyöräi:n jne. Bisnes on muuttunut ja ihmiset haluavat laadukkaampia, käyttötarkoitukseen sopivia pyöriä.
Nyrkkisääntö, joka alkaa olla asiakkailla selvä, on:
- tielle maantiepyörä,
- maastoon maastopyörä ja
- kaupunkiin mummis, Jopo tai fixi.
Et voi enää myydä yhtä pyörää ja siitä yhtä kokoa."Nyrkkisääntö, joka alkaa olla asiakkailla selvä, on:"
Onko sulla nyt jotain "asiakkaita"? Näetkö "asiakkaita" ympärilläsi paljonkin?
Alkaako "asiakkailla"olla nyt selvä mielipide pyörien hankinnan suhteen?
Tarpeeksi kun hokee honkytonkeja ja nyrkkisääntöjä niin alkaa näkymään "asiakkaita" nurkissa. - 37män
Alkup_pyörätiepyöräi kirjoitti:
Totta, ketjujen kulumiseen vaikuttaa paljolti myös pyörän runkomateriaali ja kuskin pyöräilyvaatteiden hinta. "Jos kuskilla on lidlin kledjut, kuluu takuulla pyörän ketjut" tuota lausetta usein hoemme eräällä toisella pyöräilypalstalla.
"Totta, ketjujen kulumiseen vaikuttaa paljolti myös pyörän runkomateriaali"
Joo, varsin nuo kevlar-runkoiset maatiemenijä vaativat ketjujen vaihtoa jopa joka kuukausi.
Että sellaisia ketjunkuluttajia.
- hezekiel
mutta joo kävipä mielessä että kävin katsomassa tarkemmin tota vaihteistoa ...rattaat vaikuttavat hyvältä...ei kulumaa ainakaan silmämääräisesti ....ketjun kävin läpi nivel niveleltä ei ollut lukkiutumia joka saattaisi nytkäyttää ajossa tyhjää ....koeajossa sama vika jatkui ...seisaaltaan ei voinut polkea ollenkaan rusahdus/tyhjää lyönti oli aikamoinen ..sama liikkelle lähtö oli tehtävä erityisen varovaisesti. noh pitänee käyttää samassa putiikissa ...mikä lie sitten tuossa onkaan..voihan olla ihan joku pikku juttu mitä vaan itse ei hiffaa..joka tapauksessa tuo ylilyönti alkoi ketjun vaihteen jälkeen..ja vaihteet muuten vaihtuvat oikeinkin hyvin
- www1
Kyllä nuo oireet viittaa vahvasti kuluneisiin rattaisiin. Hyvällä tuurilla homma hoituu takarattaat vaihtamalla. Takarattaiden vaihtaminen on helppo homma, tarvitset ketjupiiskan ja erikoishylsyn. Molemmat saa biltemasta edukkaasti. Myös takarattaat saa sieltä samasta kaupasta. Tuo Alivio on jo ihan toimiva vaihtaja, ei mitään huippuosastoa mutta paljon parempi kuin ne shimanon tourneyt ja sun muut 10euron vaihtajat.
Oireet viittaa kuluneisiin rattaisiin, mutta kyllä sen kuluneisuuden pitäisi olla silmin havaittavissa. Jos lisäksi vaihteet toimii normaalisti, pitäisi säädönkin olla kohdallaan. Voisiko olla, ettei ketju kiristy riittävästi ja sen vuoksi kovassa vedossa hypähtelee. Olisivatko jättäneet ketjun liian pitkäksi, yleensä ketjua joutuu lyhentämään jonkin verran.
- 37män
Oletko ihan varma, että vaihtamasi ketju on oikea?
Ketjun pasuushan vaihtelee hammasrattaiden määrään. - hezekiel111
Tuota tuota..ketju vaihdettiin talon tarjoamassa vuosihuollossa en siis itse vaihtanut.ja tosiaan silloin vika syntyi
- Ketjut
Ja rattaat pitää vaihtaa aina samaan aikaan. Ei uusi ketju toimi kuluneissa rattaissa.
- 37män
Kyllä toimii
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002777Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342427
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212294Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232286- 642080