Olen 16 vuotias ja reilusti ylipainoinen tyttö. Olen vain 160cm pitkä, mutta puntarin lukema näyttää huimat 90kg. Lukema nolottaa ja oksettaa. Haluan ja aion saada sen pienenemään oman terveyteni ja ulkonäköni vuoksi. En vain yhtään tiedä mitä syödä ja miten paljon ja kuinka pitäisi liikkua että saisi niitä tuloksia aikaan..
Lukion ensimmäinen vuosi meni pääsäännöllisesti 84kg painossa mutta se heittelehti 82-86kg lukuvuoden aikana. Ysiltä päästyä painoin 92kg ja nyt kesäloman aikana olen päässyt taas 90kg lukemiin... Syy on selvästi syömisissä ja liikunnan puutteessa, sen tiedostan. Koulun aikana mun syömiset on siinä että syön kerran tai kaksi päivässä, sillä aamupalaa en syö yleensä ja koulussa en käy syömässä enkä ota evästäkään mukaan ja lopulta syön ensimmäisen kerran about 17:00 aikoihin päivällä.. sen lisäksi olen todella väsynyt koulupäivän jälkeen ja saatan hyvinkin syönnin jälkeen nukkua päiväunet jotka hyvin usein venyvät 20:00 tai 21:00 asti. Lomilla tulee syötyä taas enemmän, sillä olen yleensä kotona ja aikaa syömiselle on liikaaki. Onko kouluarki tapani hyvä tapa pudottaa painoa jos siihen lisää vielä liikuntaa nukkumisen tilalle, sillä se ainakin on toiminut jonkin verran. Auttakaa te viisaat minua ahdingossani, jotta ei tapahtuisi enää tällaisia hurjia painonnousuja :( !
16vuotias tyttö tarvii apua kipeästi
17
<50
Vastaukset
- Guvu
Syö säännöllisemmin, sillä tällä hetkellä kehosi varastoi rasvat, koska se ei tiedä milloin seuraavan kerran saa ruokaa.
Eli syö usein ja pieniä annoksia.- 160cm
Yllä oleva pitää täysin paikkansa. Kaikki eivät sitä tajua, mutta niin se vaan menee. Olen kanssasi saman mittainen, joten voin kuvitella miltä sinusta tuntuu, jos ajattelen miltä itsestäni tuntuisi jos mittari näyttäisi lukemasi. Silloin tällöin kun huomaan oman painoni nousevan muutaman kilon, pidän omia pieniä itsekuri-kuukausia. Yritän syödä tervellisesti, kaikki ateriat, teen enemmän salaatteja ja smoothieta, liha ei ole kieltolistalla, mutta suosin kananmunia, kaloja, kanaa ym. terveellisempää. Vettä olisi hyvä juoda riittävästi, vähintään litra päivässä, mieluummin enemmän.
Lisää liikuntaa edes vähän. Oma suosikkini on uinti, ja pidennetyt lenkit koirien kanssa, keksi itse omasi.
Ja iltasyöminen on itsekuri kuukausinani kielletty. Tarkoittaa syömistä kle 20. jälkeen illalla. Silloin sallin itselleni vain vettä, tai jotain hyvää yrttiteetä.
Ja karkit, sipsit, keksit ym. roska, on tietysti kielletty koko aikana, mutta kun vauhtiin pääsee, niin eipä sitä oikeastaan edes kaipaa.
Joku puhdistuskuuri, jonka kanssa joutuu juomaan paljon vettä, voi saada aikaan pientä kevennystä myös, plus että kropasta lähtee ylimääräiset nesteet juoksemaan. Jos ei ole rahaa puhdistuskuureihin, voit lisätä aamulla vesilasiin puolikkaan sitruunan mehun. Olisi hyvä, jos vesi ehtii ensin hetken seistä, eikä ole ihan jääkylmää.
Tsemppiä.
Saat toivottavasti hyviä ohjeita muiltakin. Sitten vaan itsekuria ja omat säännölliset suunnitelmat toteen, niin tuloksia alkaa pikkuhiljaa tulla. Syö säännöllisesti, mutta oikein.
- hpv
Karkit, virvoitusjuomat, mehut, napostelutuotteet ja pulla boikottiin ja lautaselle enemmän kasviksia.
Jos energiantarpeesi on 2000 kcal päivässä niin iso viineri sisältää neljänneksen energiantarpeesta. 1.5 litran sokerilla makeutettu virvoitusjuoma jo noin kolmanneksen jne.. - ateriapiristää
Ihan ensimmäisenä alat syödä säännöllisesti.
Aamulla: puuro, maitoa tai jugurtti, hedelmä tai marjoja. Juot vettä vähintään lasillista. Lisäksi saat syödä leipää päällyksineen ja juoda esimerkiksi teetä.
Lounas: Syöt lautasmallin mukaan lounaan koulussa. Yleensä kouluilla on mallilautanen. Voit kysyä myös keittäjiltä apua.
Välipala: Jos on pitkä koulupäivä, voit ottaa kouluun mukaan hedelmän tai leipää, vaikka molemmat.
Välipala: Ehkä tarvitset toisen välipalan kotiin palattuasi. Hedelmä, leipä, rahka, mikä hyvältä tuntuu.
Päivällinen: Vastaava kuin lounas. Jos lounas oli raskas, niin tämä voi olla keitto tai päinvastoin. Juomana vesi tai rasvaton maito tai piimä
Iltapala: Leipää, salaattia, hedelmää, juustoa.
Kun syöt aamulla ja päivällä, sinua ei väsytä koulussa. Verensokerisi pysyy tasaisena, kun syöt 5-6 kertaa päivässä.
Tärkeintä on, että joka aterialla on kasviksia (hedelmät, marjat, vihannekset, juurekset) ja aterioilla salaatin kanssa on öljyä. Toinen tärkeä asia on proteiini (liha, kala, kana, maitotuotteet, kananmuna, pavut).
Mene koulun terveydenhoitajan vastaanotolle. Saat häneltä ruokaohjeita ja hänen kanssaan voit sopia uudet kannustavat tapaamiset.
Malta aloittaa liikkuminen vähitellen. - näinmä
Aluksi et voi syödä 2000 kcal päivässä jos et liiku oikeasti järkyttävän paljon, 1200 on sopivampi. Katso tuotteiden kalorimäärä! Tiedän sen, koska itekkin 14v tiputin 25 kiloo n. puolessa vuodessa. Painoin 79 kg, nyt 53.8. Liikuin melkeinpä joka päivä, joskus oli kyllä pakko pitää lepopäivä. Jos iskee herkkunälkä, osta kaupasta nelliebennies merkkisiä karkkeja. Ei oo paljoon kaloreita. Saa esim. k citymarket, prisma ja jostain pikkukaupoista.
Esimerkki ruokavaliosta
Aamupala: Omena
Päivällinen: Salaattia suurimmaks osaksi, 50-100g mieluiten kanaa tai kalaa ja 1 peruna
Välipala: Maustamaton jogurtti ja hedelmiä sekaan
Iltapala: RUISleipä vihanneksia päällä ja leikkele
Vältä valkoisia leipiä, koska turhia hiilareita! :) Onnee matkaan.- hpv
Tuosta taitaa tulla aika paljon vähemmän kuin 1200 kcal. Finelin mukaan:
Elintarvike Määrä Yksikkö Paino g energia kJ kcal
Omena, keskiarvo, punnittu kuorineen 300 gramma 300 408,36 97,6
Jogurtti, maustamaton, rasvaton 250 gramma 250 354,05 84,62
Peruna, kuorineen, keitetty, suolaa 200 gramma 200 458,14 109,5
Jäävuorisalaatti, rapea, amerikansalaatti 200 gramma 200 108,78 26
Broileri, rintafilee, nahaton 100 gramma 100 448,2 107,12
Ruisleipä, oululainen jälkiuuniviipaleet, fazer 50 gramma 50 493,74 118
Yhteensä 1100 2271,27 542,83
Tuottaa vain 543 kcal. Proteiinia on 40 g ja sitä olisi hyvä saada enemmän. Leivän päälle hiukan täysrasvaista margariinia jotta välttämättömät rasvahapot saadaan ja ehkä hiukan enemmän vaikka kalkkunaleikettä leivän päälle. Annoksetkin voisivat olla isompia, tuollainen 1200 kcal olisi hyvä tavoite ja proteiinia siitä noin 100 g.
Fineli on mainio paikka laskea ruuan ravintosisältöjä. Ortoreksiaan ei kuitenkaan kannata sairastua ja vielä vähemmän anoreksiaan.
- hitaastihyvätu
Maltillisemmalla laihdutustahdilla kilot pysyvät paremmin poissa.
Koska painoa on 90 kiloa, voi hyvin syödä reippaammin, jopa 2000 kaloria. Alle 1500 kalorin syötäessä, jää helposti jotain tärkeitä ravintoaineita pois.
16-vuotiaan on ajateltava koko elämää, ei tilannetta puolen vuoden päähän.- läskimpikuinsä
Mulla on vielä pahempi ongelma
Olen 16v ja pAinan 130kg - tarviinapua
Hei me ollaan ihan samassa jamassa! Tarkotus ei myöskään ollut loukata sinua millään tavalla, mutta olen kaukana normaalista kuten sinulle toinen henkilö on jo vastannut. Haluan muuttua ei pelkästään sen takia, että peilistä mua katsoo iso ihminen josta en pidä, vaan senkin takia ettei olo olisi jatkuvasti kamalan väsynyt, turvonnut, pahoinvoiva ja ärtyisä, koska sellaiseksi nykyinen elämäntyylini minut tekee. Olen melko surullinen että en ole jaksanut tai halunnut pitää itsestäni huolta aikaisemmin vaan että herätyskelloni soi vasta kun ikää on 16 & painoa 90kg, mutta mikään ei ole siltikään myöhäistä vielä. Ei minun eikä sinunkaan kohdalla. Totuus on vain se, että kukaan ei tee tätä sun puolesta. Mitään ei saa ilmaiseksi. Sun pitää itse ymmärtää se, että sä olet se henkilö joka voi kääntää sun oman elämän suunnan oikeeseen eikä kukaan muu. Sä ite sen määräät mitä sä suuhusi laitat tai vietätkö aikasi mielummin koneen tai television edessä kuin vaikkapa lenkillä tai jonkin kivan liikuntaharrastuksen parissa. Jos sä tahdot että vaaka pysyy lukemassa 130kg tai jopa kasvaa niin se on sun päätös, sun ei tarvi silloin kuin jatkaa samaa rataa mut jos sä haluut että se luku pienenee niin sillon sun pitää tehdä itse töitä.
- läskimpikuinsä
Tosa ki sä oot kirjottanu : "reilusti ylipainoinen" sulla sun paino on viel normaali
- mamikka
90 KG 160 CM on BMI-laskurin mukaisesti vaikeasti lihava. Eli paino ei ole normaali,
mutta pienempi kuin sinulle. Sinä olet sairaaloisesti lihava
- tarviinapua
Kiitos kaikille kommenteista, vinkeistä ja tsempeistä! :) Oikeanlainen syöminen tuntuu olevan itselleni se kaikista vaikein asia saada kuntoon. Varsinkin ruokailun rytmitys tai se mitä suuhun panee. Kunhan saa irrottautuneeksi valmisruuista, jotka tosiaan ovat helppo ja nopea tapa saada "ruokaa" mutta samalla erittäin huono sekä herkuista ja virvoitusjuomista, mutta teiltä tuli niin hyviä vinkkejä ja valaistusta asioihin, että varmasti niitä noudatan ja innolla odotan lopputuloksia! Liikkumisen aloitan tietenkin myös ja siihenkin yritän keksiä vaihtelua lenkkeilyn lisäksi ettei into lopahda, sillä haluan ja aion sekä teen todellakin kaikkeni, että mulla itellä ois parempi olla jatkossa niin henkisesti kuin fyysisesti, koska olo ei todellakaan ole hyvä huonon elämantapojen kanssa. Kiitos vielä kaikille kommentoimaan vaivautuneille :) !
- hyviäkinpuolia
Valmisruuissa on myös hyviä vaihtoehtoja.
Kaupasta löytyy hernekeitto, pinaattikeitto, verilätyt, maksalaatikko ym. ym. Ne eivät tarvitse kylkeensä kuin vihanneksia ja pinaattikeitto on mukava syödä keitetyn kananmunan kanssa.
Itse en alkaisi maksalaatikon tekoon ja joskus on kiva päästä helpolla ja ostaa pinaattikeitto.
- kokenutsaman
Jo sillä laihtuu mukavasti, että jättää pullat, karkit ja limut pois. Annoskokoja sopii hieman pienentää. Ryhdy syömään salaatteja ja hedelmiä. Niillä pitäisi painon alkaa pudota ja tietty liikuntaa voi lisätä.
- jätkä123
Aamupala on päivän tärkein ateria, ilman sitä olet koko päivän väsynyt koulussa ja vielä väsyneempi kotiin päästyäsi. Aamupuuro leivän kanssa on ravitseva ja täyttää eikä lihota ja jaksat pitempään. Jos et syö aamupalaa etkä lounasta, olet kotiin päästyäsi niin nälkäinen että ahmit helposti paljon. Opettele syömään aamiaisella ja lounaalla vaikka vähänkin, ruokaillessa tulee ottaa kasviksia puolet lautaselle tulevasta ruoasta. Ota lounaalle ja päivälliselle huoleti salaattia vaikka enemmän kuin puolet ruoan määrästä, vatsasi täyttyy, tulet kylläiseksi ja siitä se painon putoaminen vähitellen alkaa, terveellisellä tasapainoisella syönnillä. Opettele tekemään itse ruokaa, säästät huomattavasti rahaa ja ruoasta tulee parempaa kuin valmisruoista kun taidot karttuu.
Pitkistä päiväunistasi sinun tulee päästä eroon. Voit vähentää väsymystäsi kotona nukkumalla syötyäsi 20-30 minuuttia. Tähtää siihen, että rupeat tästä lähtien nukkumaan klo 20-21 välisenä aikana, niin tulet saamaan riittävästi yöunta ja vähitellen alat tulla yhä virkeämmäksi joka aamu ja olet virkeä myös koulussa ja jaksat tehdä läksyt ja muut jutut vielä koulun jälkeenkin. Mutta älä unohda ruokailuja!
Miten kaukana asut koululta? Ala kävelemään tai pyöräilemään joka päivä koulumatkasi. Kumppani huomasi, kuinka oma vartaloni oli kiinteytynyt mukavasti jo yhdessä kuukaudessa, kun kävelin opiskellessa jotain 3 km koulumatkat. Kuvittele miten paljon muutaman vuoden opiskelun aikana kävellyt tai pyöräillyt koulumatkat vähentävät rasvan määrää kehosta! Opiskellessa kävelin 2-3 km matkat ja pyöräilin 5-6 km matkat. En ole urheilijatyyppiä ja pystyin helposti tuohon. Mielikin piristyy kun saa raikasta ilmaa aamulla ja iltapäivällä koulumatkalla. - jatkä123
ps. minäkin olin pyöreä sinun iässä. Mahassa on vieläkin muotoa, mutta painoa on tuntuvasti vähemmän kun vaan pyöräilee autossa istumisen sijasta ja syö hyvin ja syö kasviksia ja hedelmiä herkkujen sijaan.
- tarviinapua
Hei, kiitos kommenteistasi! Mulla on kouluun matkaa sellaiset 21km.. muuten kyllä ehdottomasti kulkisin matkat pyöräilen tai kävellen, mutta tuntuu että 21km on vähän liikaa kun joutuu muutenkin joka aamu herämään kuudelta, vaikka koulu alkaisi klo. 8:00 tai 9:30, mutta kun kyytini lähtee yleensä 6:45 aikaan niin siihen täytyy keretä ja istuskella sitten lukiolla ja odotella tunnin alkua. Kasviksia ja hedelmiä tulen lisäämään ruokavaliooni ja herkut jätän ehdottomasti pois, niihin on jo kyllästynyt ja samoten siihen kamalaan pahoinvoivaan oloon jonka ne aiheuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895