Helposti kuunneltavia jazz- ja bluesbiisejä

kuuntelujamit

En ole päässyt bluesiin tai varsinkaan jazziin sisälle ja haluaisin harjoitella korvaa niille. Bluesia olen luullakseni kuunnellut vain 60-luvun rakkausbiisien verran.

Haluaisin siis, että ehdottelisitte jazz- & bluesbiisejä, joiden kauneuteen pääsee helposti sisälle vaikkei genreä ole kuunnellutkaan. Mikä sinulle oli ensimmäinen sytyttävä ja huomiosi kiinnittävä biisi? Mitä biisiä kaikki rakastaa?

12

507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perinteistä
    • aikasihana
      • aikasihana

• aikasihana

• hilimajaonni

nightwish-hilma ja onni.

• Kaikkime
    • Kaikkime
    • Jatsidude-79

Mikä vaan, ehkä free jazzia lukuunottamatta. Ns. modulaarinen eli klassiseen musiikkin nojautuva pianotrio-matsku on hyvää ja yksinkertaista: esim. mikä vaan Bill Evansin soololevyistä. Vähän tummempaa ja särmikkäämpää hakee, niin Thelonious Monkia. Sitten mitä vaan, missä ko. herrat soittivat, tyyliin Miles Davisin parhaat 50-luvun jutut, Cannonball Adderley, Charles Mingus, Trane - lista on loputon. Rock-faneille kevyt aloitus voisi olla fuusiokamaa tyyliin Weather Report, jonka kulta-aika esitteli suuremmalle yleisölle sähköbasson suurimman neron, suomalaisjuurisen Jaco Pastoriouksen. Kehittyneemmille jazzin ystäville suosittelen Colemanin Orenettea, joka tuotti maailman kauneinta "meteliä".

Laulettu matsu on oma juttunsa, kokeile Nina Simonea, Louis Armstrongia tai vaikka jotain Sinatran juttuja. Kertovat, että Tony Bennettin Lady Gaga hommat ovat vähän sinnepäin...

• heleppoo
    • FuusisJazzia
    • Anonyymi

muddy Waters mannish boy vanhat taltioinnit toistuvat nyt käsittämättömästi paremmin kuin esim 2010->taltioidut tyylin ja sävellys/sanoitus voi ottaa ihasteluunsa.

• Anonyymi

noh en muista pahus vie mut yks levy jossa joku varsin tuntematon jazz-bändi soittaa rokkia &rocken rollia jazzin muodossa. Soitto on pelkistetyn yksinkertaista. Sopii hyvin noin ja sen kuuluukin sen soiton mennä niin koska rock ja rockn roll kuuluu kai soittaa noin vaikka toisaalta ei välttämättä huippuammattilaiset aina luo tiettyä raamia musalleen ja joskus jos luo liikaa raameja, niin se voi olla kehityksen kannalta huonokin asia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4523
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3125
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      47
      3001
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2823
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      345
      2730
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2725
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      41
      2570
    8. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      6
      2280
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2145
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1713
    Aihe