Laihdutan - miten syön?

painopois

Olen 21v tyttö 173cm/113kg.
Vuosia ollut mielessä laihduttaa mutta aina herkut voittaneet eikä löytynyt motivaatiota.
Olen jo ainakin puolen vuoden ajan ollut innoissani liikkumisesta, olen saanut kuntoni kohoamaan hieman. Ennen kävelin 2-3 kilometriä ja pidin 5 kilometrin kävelylenkkiä pitkänä. Nykyään kävelen joka päivä 2 kertaa ja kerran pyöräilen. Pienin kävelylenkkini on 2,5km mutta normaali lenkki minkä useimmiten kävelen on 4km ja toisinaan innostun pidempiin lenkkeihin esim 6,5km ja harvemmin jopa 10km. Pyörälenkit ovat 4km-8km ja tänä kesänä pyöräilin kerran 17km. Olen ajatellut myös aloittaa rullaluistelun kun kokeilin sitä taas pitkästä aikaa ja rullistelin 10km. Joka lenkillä hengästyn enemmän tai vähemmän, toiset lenkkini sisältävät isompia ylämäkia yms ja aina tulee hiki.
En ole kuitenkaan laihtunut kahta kiloa enempää ruokavalioni ollessa edelleen järjettömän huono kun syön sipsejä ja muita herkkuja paljon. Tosin en ole lihonutkaan. Kunto on kohonnut, sen olen huomannut.
Nyt kun on liikunnan ilo löytynyt niin pitäisi saada ruokavalio kuriin jotta kilot putoaisi. Onko siis jotain vinkkejä syömisten suhteen? Vaikeinta on olla herkuttelematta. Tykkään syödä erilaisia kasviksia ja salaatteja, mutta ei auta kun kaupasta ostaa aina mukaan lihottavia tuotteita. Ruoka-aikojakaan ei ole.
Jos saan pysyteltyä poissa herkkujen luota niin lähteekö paino putoamaan tuolla liikunnalla mitä teen päivittäin? Liikun melko säännöllisin kellonajoin koska minulla on koira.
Ruokavalioon siis keinoja!

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheOtus

      Suosittelisin ainakin 10 km kävelyä joka toinen päivä, joka toinen päivä vaikka se normaalimääräsi. Syödä kannattaa 2 - 3 tunnin välein. Hedelmiä en suosittelisi koska paljon sokeria. Kasvikset käyvät, proteiinia saatava paljon, esimerkiksi rahkaa voisit syödä kaksi purkkia päivässä. Juomaksi lähinnä vettä. Jos laihtua tahdot, sipsit, limsa, alkoholi ja karkit eivät todellakaan voi kuulua joka päivään eivätkä oikein joka viikkoonkaan. Riittävä uni myös tärkeää.

      Netistä löytyy paljon laskureita joiden avulla voit hieman hahmottaa kalorikulutustasi. Olisi järkevää myös hieman laskea mitä syö, pääsee nopeammin kiinni itse laihtumiseen. Helppoa ja kovin hauskaa se ei ole mutta tulos toki palkitsee.

    • thisishowido

      Syö 1200 kcal, 5 pientä ateriaa päivässä.Raejuusto, maitorahka, skyr, ruisleipä päälle'' ohuen ohut keittokinkku '', kananmuna (valkuaiset), kaurapuuro, kala, kana, täysjyväpasta, täysjyväriisi, vähärasvainen naudanliha, vihannekset, marjat... Näistä mun ruokavalioni koostuu ja laihtunut olen 25kg puolessa vuodessa. Jos et voi elää ilman herkkua suosittelen banaanilettuja, pari palaa tummasuklaata tai sokerittomia karkkeja. Tietysti jos haluat pidä vaikka karkkipäivä kerran viikossa, muista kuitenkin kohtuudella.. :)

    • hpv

      90% laihtumisesta tulee dieetistä ja 10% liikunnasta. Itsellä toimii ruokavaliopuolella proteiinismoothie aamuin ja illoin (piimää, heraproteiinia, banaani tai mango ja psyllium) sekä runsaat kasvikset aterialla. Pidän itselleni sääntönä sitä, että ennen lämmintä ruokaa syödään paljon salaattia.

      Liikuntapuolella kannattaa aloittaa myös voimaharjoittelu. Se estää lihashukkaa.

      Snack-tuotteista itse tehdyssä popcornissa on kohtuullisen vähän energiaa tilavuusmitoissa mitattuna (500 kcal/100 g mutta tuo on todella paljon tilavuudeltaan) mutta annoskoko täytyy niissäkin pitää pienenä. Jos syö 200 g sipsejä niin siinä on 1100 kcal.

    • yksikerrallaan

      Hienoa, että olet löytänyt liikkumisen ja olet edelleen innostunut siitä.
      Mielestäni on hyvä, että jaat päivän liikunnan moneen osaan. yhä tärkeämpänä pidetään sitä, että ihmiset eivät istu pitkään yhtäjaksoisesti.
      Liikunta pysyy myös mielekkäänä, kun kerralla ei tarvitse käyttää siihen niin paljon aikaa.
      Olet löytänyt hyvän rytmin liikuntaan.
      Kannattaa kokeilla myös jotain voimailulajia. Etsi itsellesi sopiva. Minä en yhtään tykkää kuntosalilaitteista, mutta minusta on kiva heilutella kahvakuulaa. Tykkään myös jumpista, joissa käytetään erilaisia painoja oman kehon painon lisäksi.

      Sinä olet onnistunut tekemään liikunnasta säännöllistä.
      Nyt sinun pitää tehdä ruokailusta säännöllistä. Mikä on sinulle sopiva rytmi? 4-6 kertaa päivässä on useimmilla hyvä. Vähintään kolme ateriaa on reippaita aamiainen, lounas ja päivällinen tai illallinen. Laitan vaihtoehtoisena tuon päivällinen tai illallisen, koska omaan liikuntarytmiini sopii usein se, että syö vasta ennen nukkumaanmenoa reilummin. Reilu ateria töiden ja ohjatun jumpan välissä vain vähentää tehoja jumpasta. Pari sopivaa välipalaa on parempi lounaan ja illallisen välissä. Löydä oma rytmisi.

      Kun olet löytänyt hyvän ateriarytmin, lisäät kasviksia ja vähennät sipsejä. Pelkkä ateriarytmin löytyminen yleensä vähentää sipsihimoa.

      Älä yritä mitään kitudieettiä 1200 kaloria. Se on varma tapa hankkiutua yhä uudelleen sipsipussille.

      Muista, olet onnistunut säännöllisen liikunnan ja liikunnanilon löytämisessä. Seuraavaksi onnistut ateriarytmin löytämisessä.
      Suosittelen Patrick Borgin kirjaa Rentoa painonhallintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe