jälkiviisastelua

mistänäkyi

Haluaisin muiden ajatuksia siitä, milloin ja mitkä olivat ensimmäiset merkit siitä, että joku ihmissuhde tulee katkeamaan, jotakin eroa tehdään pitkään, jotakin lyhyesti, jotkut kuolevat hetkessä, toisia tekohengitellään pitkään turhaan.
Minun kokemus siitä, että välit hiipuneet jo pitkän aikaa sitten, ajoittaista tekohengitystä saanut, mutta pitkään näyttänyt, että toiselta ei tahtoa eikä iloa ole ollut aikoihin ja suoraan puhumiseen ja välien lopettamiseenkaan ei jostain syystä kykene. Tällainen mälsä - jos ollaan kuin ei oltaisikaan oltu, niin sillä kaikki häviää hänen puoleltaan- tilanne ja asian voisi kääntää vaikka niin että kaikki oli kuvitelmaa.
Huonoja merkkejä ollut pitkään. Ei enää jutellut asioistaan oma-aloitteisesti mitään, oli fyysisesti paikalla, mutta mitään asiaa, tilannetta, ajatusta, tunnetta, tapahtumaa ei jakanut, kaikki henkilökohtaisuudet loppuivat, vaikka sinänsä tapaamisia oli, asiat korostetun yleisiä. Puhetyylikin muuttui ajoittain virallisemmaksi, etäisen kohteliaaksi tai ajoittain kuitenkin epäsuoraksi arvosteluksi tai tylyksi. Ilo, huumori ja nauru katosi, tilalle tuli epäsuora arvostelu. Aikaa tapaamisiin ei voinut sovitella, jos hänen tavallaan ei käynyt, ei muuta voinut sovitella. Käytännössä hakeutuu ajoittain tapaamaan, mutta kun ihmisestä ei tiedä mitään, ja voi sanoa, että ei tunne. Tunnetasolla ei toimi millään tavalla, fyysisesti on toisinaan läsnä. En tiedä, miksi näin tekee.
Mitä muita merkkejä/kokemuksia on siitä, että näyttää siltä, että joku selkeästi alkaa hakea eroon, vaikka haluaa tilanteen mitä ilmeisimmin tehdä näennäisesti niin, että ei kertaakaan tarvitsisi asiasta edes puhua?

6

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maru767

      Aivan mun ajatuksia omasta parisuhteesta. Takana 12 vuotta avioliittoa ja viimeiset 2 vuotta olleet juuri noin. Ei mitään kiinnostusta yhteisistä asioista, kodista, pihasta, vaimon mielipiteistä. Kokoajan roikkuu puhelimessa tai siis netissä tai peleissä. Ärähtelee kysyttäessä, ainoat keskustelut käydään fb seinällä eteen tulevista asioista. Ei vaan enää jaksais. Harmittaa vain rikkoa lasten perhekokonaisuus. En ole ollut onnellinen aikoihin. Lisäksi seksiä on ollut kahden vuoden aikana pari kertaa, ei läheisyyttä ei mitään. Olen kuitenkin halunnut sinnitellä. Viimeistään ensi kesänä teen ratkaisuni

      • Addiktiotkuriin

        Viskaa ne pelit roskapönttöön ja somesta pois, miehelläsi on addiktio, kannattaa viedä hänet ammattiauttajan juttusille, jos häntä kumminkin rakastat ja hänestä välität. Kun kaikki ylimääräinen hilpetööri on elämästä poistettu, niin hän voi suuntautua takaisin perhe-elämäänne.


    • TyhjyyttäVain

      Elämä on ollut aika lailla samanlaista kuin ketjun aloittajalla. Suhde päättyi parinkymmenen vuoden jälkeen eroon. Koskaan ei oikein tiennyt onko asiat hyvin vai ei: välttelyä, puhumattomuutta, etäistä kohteliaisuutta. Ihmismieli on niin arvaamaton ja toinen osapuoli jää täysin yksin ääneen lausuttuine ja lausumatta jääneine kysymyksineen. Miksi ei voisi selvittää ajatuksensa ja olla avoin?

      • tuskaton

        Niinpä! Kaikki ihmiset eivät vaan ole oppineet puhumaan eivätkä välitäkään oppia. Saa siinä sitten toinen arvailla, missä tässä mennään. Onnistunut suhde toiseen ihmiseen kun vaatii avoimuutta ja itsensä likoon laittamista. Olisikohan näiden umpimielisten sittenkin viisainta elää yksin, eivätpähän ainakaan aiheuttaisi läheiselleen niin paljon vastaamattomia kysymyksiä ja tuskaa.


      • silmiäavaava

        Samassa veneessä siskot. Välttelevä kiintymyssuhde on yleinen "häiriö" suomalaisilla ja nimenomaan miehillä, vanhemmassa polvessa. Kelloja kilisi ja ahaa-elämyksiä tuli täälläkin. Aion vaatia nyt kerrankin puhumaan tunteistaan/rakastaako/asiat selviksi. Tavallaan helpottaa sekin jos kertoo ettei rakasta eikä ole kiinnostunut opettelemaankaan. Omat rakastamislihakseni ovat jo maitohapoilla vuosien yksipuolisesta sinnikkäästä yrittämisestä. Nyt on toisen vuoro paiskia töitä suhteen eteen tai muuten loppui tähän viikkoon.

        Mitä hyödyttää antaa rakkauttaan vuosia, saamatta vastarakkautta?


      • Jäneskoira

        Täällä samantapainen tilanne, mutta minä olen vain mies. Olen eronnut vuosia aiemmin ja nyt "vain" seurustelusuhteessa, etä-sellaisessa. Molemmilla omat huushollit lapset jne. Mutta tilanne kuitenkin se, että tyttöystävä alkoi yhtäkkiä välttelemään, eikä halua sen enempää keskustella tilanteesta. Jotain yksittäisiä heittoja "syistä" on suostunut kertomaan, muttei mitään yksiselitteistä. Muutaman viikon vältteli ja mitä häntä tunnen, niin en voi edes kysyä mikä vaivaa, koska se on jankuttamista ja ärsyttävää. No minä en sitten kysele ja tilanne menee siihen, että tulee vain ilmoitusluontoinen asia suhteen lopettamisesta. Miksi? No kun sitä ja tätä, sinun lapset sitä ja tätä, käyttäydyit silloin huonosti jne... Myönnän kyllä käyttäytyneeni huonosti eräässä yksittäisessä tilanteessa, mitä kadun ja olen anteeksi pyytänyt. Provosoiduin hänen omasta tiuskimisestaan ja ylikontrolloinnista, mikä tietysti oli minun puolelta väärin. Mutta luulisi kahden aikuisen ihmisen pystyvän asiasta keskustelemaan ja jotain oppimaan. Ainakin itse koin oppivani.

        Vuosi sitten hyvin samankaltainen tilanne vetäytymisen suhteen ja sen päälle monen kuukauden erossaolo. Syyt on vieläkin vähän epäselvät, mutta annoin asian olla ja halusin unohtaa menneet, kun yhteen taas palasimme. Nyt sovittiin pitävämme vähän taukoa. Onpahan tilaa itselläkin ajatella, kun ei tarvi olla varpaillaan, ettei vahingossakaan sano mitään poikkipuolista. Mutta hyvät ajat on sitten olleet superhyviä, täynnä huomionosoituksia, intohimoa, tulevaisuuden suunnittelua ja kaikkea hyvää, mitä nyt vain etäsuhteen raameissa pystyy parhaimmillaan olemaan.

        Summa summarum. Tästä asiasta voinee keskustella sen enempää lokeroimatta ihmisiä sukupuoleen. Tuntemukset ovat varmasti hyvin samankaltaiset sukupuolesta riippumatta, jos on kokenut välttelyä omalta kumppanilta. Merkkejä erosta voi olla, mutta ei aidosti rakastunut ihminen niitä välttämättä huomaa. Itselläni kaikki vaan kävi kovin nopeasti, muutamassa viikossa. Välttelyn huomasin heti, koska muutos oli niin radikaali. Ehkä hän haluaa seikkailla, ennenkun on valmis sitoutumaan. Mene ja tiedä.. :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe