Olen jostain lukenut, että shampoota tulisi käyttää puoli teelusikallista! Entäs sitten hoitoaineen kanssa?! Hiukseni ovat suht pitkät, puolipitkät hiukset, eikä varmasti puoli teelusikallista riitä yhtään mihinkään! Olen myös lukenut, että shampoo pitäisi laimentaa veteen, ennen kuin sen "länttää" päähän? Tekeekö noin kaikki kampaajat muka? Vai onko tämä vanhaa tietoa/ "ei mitään järkeä" puhetta?
Vielä jos joku osaisi neuvoa minulle, miten saisin hiukset "selviksi", kun pesun jälkeen ne suht helposti tai miltein erittäin helposti saa "selviksi", mutta sitten jos menee ulos, ja laittaa kädellä hulmauttaa hiukset taakse, niin tottakai löytyy hirveäitä takkuja, joita ei sitten ihan helpolla saakkaan auki, ja sitten kun on kammannut hiukset ihan selviksi, ja muutaman minuutin vaikka kävelee ihan sisällä, eli ei siis joudu hiukset tuulialttiiksi, niin eiköhän hiukset taas ole, ellei nyt niin takussa, niin ainakin edes vähän latvoista sekaisin/takussa. Mistä johtuu? käytän hoitoainetta shampoon kanssa aina, kun menen pesemään hiukset, ja hiukseni ovat melko ohuet, ja latvoista n. 5cm kuivahkot. Pesen joka toinen päivä hiukset.
Ajattelin mennä leikkaamaan ihan kunnolla tasapitkiksi hiukset, jotka yltäisivät sitten leikkauksen jälkeen vähän yli leuan, auttaisko tilannetta yhtään, ettei enää niin takkuuntuisi hiukset? Aion kuitenkin siitä kasvattaa sen jälkeen ihan kunnon letin.
ja vielä, mitä tapahtuu jos hiuksia huuhtelee ihan kuumalla/tulikuumalla, onko pahempaa kuin föönaus? (En itse siis niin tee) Ja entäs jos huuhtelee ihan kylmällä/jääkylmällä (niin olen monesti tehnyt (parantaa kuulemma verenkiertoa, kun ensin huuhtelee ihan kylmällä ja sen jälkeen lämpimällä, (ei siis kuumalla) vedellä, ja näin ollen nopeuttaisi hiusten kasvamista.
Eihän se riitä mihinkään!
14
2624
Vastaukset
- kampaaja 55
shampoota 50% , suosittelen huuhtomista viileällä vedellä, jos huuhtelet kuumalla päänahka hikoilee
heti ja hiukset rasvoittuu heti uudestaan.
Nykyiset pesuaineet on liian vahvoja ja johtaa siihen että hoitoaineita on käytettävä ettei hiukset katkeile liian pesemisen vaikutuksesta!
Pesuainefirmojen pakkomyyntiä/markkinoiti kiikoja :)- Riia
..Dove tai suomalainen erittäin hieno shampoo, en ole muutakuin aikoinaan tuolla Dovella pessyt ja on pessyt ihan hellävaraisesti hiuksia rasittamatta, tuota toista en ole kokeillut ja ne ovat ihan marketti shampoita, olisikohan kyseiset shampoot tarpeeksi hellävaraisia, ja onko niihin uskominen missä shampoo/hoito pulloissa lukee "mieto, voi käyttää päivittäiseen käyttöön". Ja tarvitseekohan noita "erittäin mieto shampoo/hoitoaineita enää mihinkään veteen sekoittaa?
- neitokainen
shampoon laimennus?? Eikö pesuteho häviä? Ainakin hoitoaine laimentuu jos sitä menee vedellä lantrailemaan/laittaa liian märkiin hiuksiin.
- xxxx
Kannattaisi kyllä jo jäädä eläkkeelle...
- sudenkorento75
shampoon laimentaminen laimentaa kaikkea mitä shampoossa on, myöskin hoitavia aineita! Näin ollen shampoosta tulee jopa PESEVÄMPI. Pesuaineet eivät ole liian vahvoja vaan johtunee ihan väärästä valinnasta tai sitten tuosta laimentamisesta!
- N27
Minä ainakin olen tyytyväinen hiuksiini, laitan shampoota kädelle aina n. 1,5 tai 2 teelusikallisen verran ja hoitoainetta varmaankin n. 2 (tarvittaessa enemmänkin?) ruokalusikallisen verran. Hoitoaineen laitan pyyhekuivattuihin hiuksiin.
Silloin kun pintahiukset tuntuu kuivemmilta, pesen hiukset pää ylhäällä ja laitan hoitoaineetkin pää pystyssä pintahiuksiin ja latvoihin - muulloin pesen ja laitan hoitoaineet pää alhaalla. Huuhtelen sitten enimmät hoitoaineet ensin pois, ja sitten jatkan huuhtelua KAMMAN kanssa kammaten, sellaisen missä on pitkät piikit. Sillä tavalla hiukset selviää hyvin jo siellä suihkussa, eikä niitä tarvitse "repiä" auki sitten pyyhekuivattunakaan!
Kannattaa ne kuivat leikata pois, helpompaa on hiustenhoito sitten. Ei tartte turhaan käyttää sellaisia kuiville tai rasittuneille hiuksille tarkoitettuja aineita, jos muu tukka on kuitenkin ihan eri kunnossa!- Riia
En oikein tiedä minkälaiset nämä minun "muut" hiukseni ovat, että onko siis samanlaisessa kunnossa kuin latvat, mutta kysymys kuuluukin; Onko siitä haittaa jos hiukset pesee kuiville hiuksille tarkoitetulla shampoolla ja hoitoaineella, jos ei kuitenkaan ole yhtään kuivat ja vaurioutuneet hiukset, vaan esim. normaalit, (mitä minulla ei kylläkään ole)
Ja miksiköhän yleensä jos shampoota on 250ml, niin saman sarjan hoitoainetta on purkissa vähemmän; 200ml? Sehän pitäisi mennä ihan toisinpäin;Enemmän hoitoainetta, sitähän pitkiin hiuksiin enemmän joutuu laittamaan, kun shampoota. - Jennie25
Riia kirjoitti:
En oikein tiedä minkälaiset nämä minun "muut" hiukseni ovat, että onko siis samanlaisessa kunnossa kuin latvat, mutta kysymys kuuluukin; Onko siitä haittaa jos hiukset pesee kuiville hiuksille tarkoitetulla shampoolla ja hoitoaineella, jos ei kuitenkaan ole yhtään kuivat ja vaurioutuneet hiukset, vaan esim. normaalit, (mitä minulla ei kylläkään ole)
Ja miksiköhän yleensä jos shampoota on 250ml, niin saman sarjan hoitoainetta on purkissa vähemmän; 200ml? Sehän pitäisi mennä ihan toisinpäin;Enemmän hoitoainetta, sitähän pitkiin hiuksiin enemmän joutuu laittamaan, kun shampoota.Kuivat latvat kannattaa aina leikkauttaa pois. Hoitoainetta menee vähemmän, selvitys helpompaa ja hiukset ovat latvasta irtonaiset. Kasvua se ei nopeuta kuten jotkut monesti luulee. Latvoja tasaamalla hiukset näytävät aina paksummilta.
Itse en koskaan laimenna mitään shampoota. Sen sijaan ollessani suihkun alla otan valmiiksi käteeni shampoota ja v'istyn suihkun alta ja samantien länttään shampoon kämmeneltäni päähäni ennekuin vesi ehtii valua hiuksista. Näin se vaahdottuu paremmin ja shampoota ei kulu niin paljoa. Pesen shampoon pois "emulgoimalla", eli lisään hiukan vettä ja vaahdotan, sama uudelleen ja siten huuhtelen loput. tulee puhdasta! :)Sureaavaa vaihetta ajatellen (hoitoaine), älä muussaa hiuksia shampoon kans ihan sekaisin, vaan ujuta vain sormenpäät hiustenjuuriin ja hiero. kämmenellä voi pyyhkiä tai hieroa kevyesti pituutta. Älä pese latvoja.
Hoitoainetta menee hitusen enemmän kuin shampoota. jos hiuksesi ovat edestä ja päältä sekä latvasta huonossa kunnossa, levitä hoitoaine pään ollessa alhaalla. Kun kuivaharjoittelet, huomaat että juuri nämä optimaaliset kohdat ovat näin helpoimmin tavoitettavissa ja hoitoainetta ei mene päänahkaan lainkaan, kuten ei kuulukaan. - N27
Riia kirjoitti:
Ja miksiköhän yleensä jos shampoota on 250ml, niin saman sarjan hoitoainetta on purkissa vähemmän; 200ml? Sehän pitäisi mennä ihan toisinpäin;Enemmän hoitoainetta, sitähän pitkiin hiuksiin enemmän joutuu laittamaan, kun shampoota.No minkäköhänlaiset ne sinun hiuksesi tosiaankin ovat :) kun eivät ole "normaalit" eivätkä kuivatkaan? Onko ne sitten kenties nopeasti rasvoittuvat? Silloin kannattaa käyttää herkästi rasvoittuville hiuksille tarkoitettuja shampoita. Jos et tiedä millaiset hiuksesi muuten ovat, mutta ne ovat värjätyt, silloin käytä värjätyille hiuksille tarkoitettuja tuotteita. Kuitenkin jos vain latvat ovat kuivat ja muu osa ei, kannattaa käyttää reilusti latvasuojaa tai mieluummin leikkauttaa latvoja pois, koska pelkkien latvojen perusteella valittu kuivien hiusten pesuaine&hoito "ei toimi sen muun tukan hyväksi"! Eli hiuspohja saattaa tarvita hyvää puhdistusta, ja latvat taasen kunnon hoitoa = mahdoton yhtälö yhdellä aineella.
Ei siitä kyllä mitään VAHINKOA tule, jos pesee joillakin kerroilla "väärällä" aineella - sen "väärän" aineen vaan huomaa siitä, ettei se aine välttämättä poista sitä OIKEAA ongelmaa. Esim. jos tukka on ihan normaali, hiuksiin saa vaan liikaa turhia jäämiä, jos pesee aina jollain käsitellyille hiuksille tarkoitetulla tuotteella. Eihän ihollekaan laiteta laastaria, jos ei ole haavaakaan ;) ....
Tuossa hoitoainepullon ja shampoopullon kokoasiassa olen kyllä aivan samaa mieltä - hoitoainetta pitäisi myydä vaikka 300-400 ml:n "tonkassa"! :D Onneksi pullot on usein tarjouksessa, eli voi ottaa vaikka yhden pullon shampoota ja kolme hoitoainetta - ja seuraavalla kerralla pelkkiä hoitoja kaikki pullot! Se on sitä kaupallisuutta se pienissä erissä myyminen - onneksi ne pullot saa laittaa edes energiajätteisiin, niin ei niistäkään tule "maanvaivaa"! :)
- Ilovehair
Shampoita on hyvin erilaisia, joten yleistyksiä on vähän hankala tehdä, mutta ellei shampoossa lue, että se on tiiviste ja laimennettava, se on silloin tarkoitettu käytettäväksi sellaisenaan.
Omasta mielestäni ruokalusikallinen alkaa olla lähempänä totuutta. Kastele hiukset ensin erittäin hyvin, sillä shampoo ei vaahtoa (ja vaahdon avulla leviä hiuksiin) ilman vettä. Levitä sitten shampoo kämmeniin ja siitä hiuksiin, lähinnä tyveen. Latva kyllä peseytyy shampoota pois huuhdellessa.
Kampaajilla on käytössään ns. tiivisteshampoita, jotka kyllä laimennetaan, mutta nykyisin niitä ei juuri kukaan enää käytä, vaan shampoo valitaan hoitoshampoista asiakkaan hiuksen tarpeiden mukaan (siis samoja shampoita, joita kampaamosta myydään ulos) Näitä tuotteita EI KOSKAAN laimenneta. Tämänpäivän shampoot on tarkoitettu käytettäväksi sellaisenaan, vettä lisäämällä sekä pesu-, että hoitoteho laskee.
Hoitoaineen määrän kanssa ei kannata liioitella, mutta sitä on kuitenkin käytettävä sen verran, että helposti saa hiukset pesun jälkeen selvitettyä. Jos puhtaat, kuivat hiukset takkuuntuu "päätä heilauttamalla", on varmasti paljonkin kyse hiuslaadusta, huonot kuivat latvat leikkauttamalla tilanne varmaankin vähän helpottuu. Suosittelen kyllä kokeilemaan eri hoitoaineita (käytä toki vanhat purkit loppuun) Ehkäpä joku hiuksiin jätettävä hoitoaine toimisikin paremmin. Usein suomalaisessa suorassakin tukassa on seassa pientä luonnonkiharuutta, joka helposti takkuunnuttaa koko tukkaa. ns. siloittavia shampoita ja hoitoaineita on myös markkinoilla.
Parhaat neuvot saat varmasti, kun latvoja leikatessa kerrot huolesi kampaajalle. Meiltä saa kysyä vaikka kuinka "tyhmiä"! - oona
ÄLÄ missään nimessä laimenna shampoota. Nykyiset shampoot ovat niin hellävaraisia ettei niitä kannata laimentaa. Ei niitä ole tehty laimennettaviksi.
Riippu shampoomerkistä kuinka paljon sitä tarvitsee. Oma kokemukseni on että marketin shampoota pitää laittaa reilusti enemmän kuin kampaamon shampoota. Ja tämä on MINUN mielipiteeni!! - sini
Shampoissa ja hoitoaineissa on valtavia eroja.
Se, että hiuksesi tuntuvat olevan takkuiset, voi johtua sinulle sopimattomista tuotteista. Itselläni on pitkät, vyötärölle asti yltävät hiukset ja voin kokemuksesta sanoa, että jo pesun aikana uudesta shampoosta tietää sopiiko se hiuksille vai ei. Paniikki on iskenyt joskus, kun pesuvaiheessa uusi shampoo suorastaa takuttaa hiukset. Siihen ei auta, kuin tuttu hyväksi havaittu hoitoaine, jolla selvittää tilanteen. Kokeile ja etsi itsellesi sopivat tuotteet. - takkutukka
shampoota tulisi käyttää noin euron kolikon verran, tietysti jos hiukset ovat erityisen pitkät se ei aivan riitä. Shampoota ei kuitenkaan tarvitse levittää kaikkielle hiuksiin, riittää kun pesee päänahan, ja sitten ehkä niitä pituuksiaki mutta huuhdellessä shampoovesi pesee kuitenki pituuksiakin, eihän ne hiukset rasvoitu kuin sieltä tyvestä. Toisin kuin hoitoainetta käytetään lähinnä pituuksiin eikä sitä tarvitse hinkata päänahkaan. Sitä shampoota ei kannata läntätä koko määrää keskelle päätä vaan hieroa päähän "osissa" niin huomaat kyllä että pienikin määrä riittää.
Niin kampaamoista kuin tavallisistakin kaupoista saa tehokkaita hoitoaineita, syvähoidot ja naamiot saattaisi helpottaa hiusten takkuuntumiseen. Talvisin hiukset olisi tietysti järkevä suojata kylmältä ja kuivalta ilmalta.. - Pitkät hiukset
Kyllä teelusikallinen riittää, ainakin mun pitkiin (lapaluihin asti) ja paksuihin hiuksiin. Pointti on se, että käyttää laadukkaita tuotteita; esim. Tigin Dumb Blonde vaahtoaa ihan älyttömästi (verrattuna markettikamaan) ja vaahto riittää pesemään suuremmankin hiusmassan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."442176Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1841978- 1161372
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78879Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki45857Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933825- 56716