Voiko näin muka psykiatri tehdä? Lähes kiristystä

dsadasda

Tässä on nyt aika paljon tekstiä ja toivon että jaksatte lukea loppuun.

Olen nyt ollut työkyvyttömyyseläkkeellä toukokuusta alkaen ja päättyy vuodenlopussa. Silloin lääkärinäni toimi Työkkärin Psykiatri ja psykologi. Siellä tehtiin testejä kuukauden ajan ja kartoitettiin vointiani. Mitään edellytyksiä psyydelääkkeistä ei ollut eläkkeelle pääsemiseen, vaan katsottiin mikä on tilanne ja lääkäri kirjoitti raportin.

Nyt pitäisiä uusia eläke päätös ja kartoittaa tilannetta, mutta lääkärinä toimii oma psyko/logi ja Menneleen kaltainen, huonosti Suomea puhuva lääkäri mielenterveystoimistossa.

Vähän taustaa kyseisestä lääkäristä. Hän pari vuotta sitten yritti tuputtaa minulle psyykenlääkettä ja kyseiset lääkkeet olivat Risperidon ja Peratsin. Sana "ei" ei kelvannut hänelle ja koko lääkärin aika meni silloinkin siihen että miksi minun pitäisi aloittaa psyykenlääke ja vieläpä kokeeksi, kun ei SSRI lääkkeet toimi. Minulla ei ole Skitsofreniaa, eikä mitään sairautta joka tekisi minusta vaarallisen itselleni tai muille, eikä voimakkaita harhoja. Tämä "mennele" myös väitti että Psyykelääkkeet ovat todella turvallisia ja eivätkä aiheuta mitään pysyviä tai pitkä aikaisia oireita, vaikka tuhannet muut niin väittävät, esim. Oma siskoni, joka lihoi n. 20 kiloa nopeasti ja oireili kahta kauheammin ja sai liudan lisää oireita.

Olin noihin aikoihin tavannut muutaman muunkin lääkärin, jotka olivat yksityisiä ja sanoivat ettei minun kannata aloittaa mitään psyykenlääkettä, koska minun pää oireeni on tällä hetkellä pakko oireinen häiriö (ei ainut syy eläkepäätökseen).

Nyt, kun pitäisi tehdä jatko hakemusta eläkkeeseen niin yhtäkkiä Psyykelääkkeen aloittaminen onkin jokin kriteeri ja hän vieläkin ehdottaa samoja paska nappeja kuin viimeksi. Kysyin että minkä takia minun pitää aloittaa psyykelääkkeen syöminen eläkkeentakia ja hän sanoi että he eivät muka myönnä kuntoutustukea jos ei ole suunniltemia jatkon suhteen...VITTU SIELLÄ MITÄÄN SUUNNITELMIA OLE KOSKAAN TEHTY SAATANA! siis ainoa miekkarin idea kuntoutuksesta on että pumpataan ihmiseen jotain kyseenalaisia neuroleptejä, varsinkin kuin mitään muuta ei ole ikinä miekkarista tarjottu?

Miten tämä voi olla yhtäkkiä jokin kriteeri eläkkeen saamiseen, kun työkkärin väkikään ei semmoista vaatinut? Tässä on nyt jotain mätää.

Saakohan tuo miekkarin naikkonen jotain provikkaa lääkeyhtiöstä kun tuntuu hänelle olevan niin helvetin tärkeää se lääkkeiden syöttäminen? Hän vielä kaikenlisäksi valehtelee psyykelääkkeiden turvallisuudesta ja mahdollisista pitkä aikaisista haittavaikutuksista. Ei kuulosta vastuun tuntoiselta lääkäriltä.

Myös psykologini ja lääkärini molemmat lähes suuttuivat siitä että sanoin olevani psyykelääkkeitä vastaan ja kerroin etten halua ottaa riskiä että saisin mahdollisia pahoja sivu oireita jotka ei enää lähde pois. Molemmat alkoivat korottaa ääntään ja tällöin alkoi myös se uhkailu tk eläkkeen saamisen eväämisestä.

Kysyisinkin että mitäs nyt? Pitäisi kuukauden kahden sisällä lähettää raporttia eläkkeen jatkamisen suhteen ja ilmeisesti tämä "hoitava" lääkärini kirjoittaa sinne jotain negatiivista jos en tuhoa aivojani psyykelääkkeillä, esim. "henkilö kieltäytyy hoidosta" tai jotain muuta hauskaa. En ymmärrä miten lääkäri voi suuttua noin paljon jos potilas ei halua syödä lääkkeitä.

Voin kyllä jatkaa SSRI lääkityksellä, esim. annostuksen nostoa tai jotain. Tosin tätäkin paskaa olen syönyt jo 10 vuotta ilman että on ikinä mietitty sen hyötyjä tai haittoja tai edes määrätty veri kokeita maksan ja munuaisten suhteen, joissa molemmissa on jotain lievää poikkeamaa havaittu viime kahdessa veri kokeessa jotka teetätettiin kun kävin terveskeskus lääkärillä muita vaivoja hoidettaessa.

Tunnen tällä hetkellä että lääkärini lähes kiristää minua aloittamaan psyykelääkkeen aloittamisen. Pahin ongelmani on ollut jo viimeiset 3 vuotta pakko oireinen häiriö ja olen yrittänyt siitä keskustella psykologin kanssa, mutta hän ei osaa sanoa mitään hyödyllistä ja usein vaihtaa aihetta johonkin mikä häntä itseään kiinnostaa.

Onko minulla mitään tehtävissä, vai pitääkö tässä nyt valehdella että aloittaisin ne lääkkeet?

36

1862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lsfjjel

No jos tilanne on tuo, niin sinuna alkaisin työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon. Ei kenenkään ole periaatteessa pakko pumpata itseensä lääkkeitä jos tosiaan kokee, ettei ole kenellekään vaaraksi. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse ihan helpolla. Ei edes skitsofrenia diagnoosilla.

• muistankooikein

Mitenköhän neuroleptit tekee ihmisistä turvallisempiakaan ?

Luin joskus jostain, että potilaalla on kai lain mukaan oikeus kieltäytyä hoidosta ja hänelle silloin pitäisi tarjota jotakin toista olemassaolevaa vaihtoehtoa.
      (Mutta tarkistanette tuon lain, kun ulkomuistista vain kirjoittelen, että muistanko oikein.)

• potilaan_oikeuksista

Moi!

Tässä annan oman vinkkini kokemuksieni perusteella. Eduskunnan oikeusasiamies on julkaissut näkemyksensä, jonka mukaan asiakkaalla on oikeus nauhoittaa viranomaisen kanssa käytävät keskustelut ilman viranomaisen tietoa asiasta.

Mene vastaanotolle ja nauhoita keskustelu kännykällä, älä ilmoita siitä lääkärillesi mitään. Oikeusturvasi kannalta kannattaa alkaa olla varovainen, koska jos hoitava taho vetäytyy asioidesi selvittämisestä vedoten siihen, että et suostu lääkitykseen, ei mahdollisuuksia asioiden selvittämiseen ole.

Esitä seuraavat dokumentit vastaanottokäynnilläsi ja vaadi lääkäriä perustelemaan sinulle lääkitykseen liittyviä riskejä ja vaadi lääkäriä selvittämään sinulle psyykelääkityksen riskit sekä haittavaikutukset. Ota esiin kaikki mahdolliset veriarvoihisi liittyvät ongelmat, jotka saattavat liittyä psyykelääkitykseesi.

Potilaslain mukaan lääkärisi on selvitettävä asia sinulle ja hänen on myös kirjattava niistä asianmukaiset tiedot hoitotietoihisi. Jälkeenpäin voin kertoa, että hoitotietojasi ei tule kukaan korjaamaan, mikäli niissä todetaan esimerkiksi valitusprosessissa olevan puutteita.

Veikkaan, että tulet joutumaan ongelmiin asiasi suhteen. Oikeusturvasi kannalta kannattaa nyt olla tarkkana, koska olet hoitavan tahon mukaan "hoitoon sitoutumaton" henkilö.

Mikäli joudut myöhemmin esim. tekemään muistutuksen tai valituksen hoitavan tahon toimista, kannattaa tarkastaa myös kaikki potilasmerkinnät ja että merkintöihin on kirjattu kaikki hoidon kannalta tarpeellinen.

Tulosta seuraavat paperit lääkärillesi ja vaadi heiltä selvitystä asiasta:

Potilaslaki:

5 §

Potilaan tiedonsaantioikeus

Potilaalle on annettava selvitys hänen terveydentilastaan, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä päätettäessä hänen hoitamisestaan. Selvitystä ei kuitenkaan tule antaa vastoin potilaan tahtoa tai silloin, kun on ilmeistä, että selvityksen antamisesta aiheutuisi vakavaa vaaraa potilaan hengelle tai terveydelle.

Terveydenhuollon ammattihenkilön on annettava selvitys siten, että potilas riittävästi ymmärtää sen sisällön. Jos terveydenhuollon ammattihenkilö ei osaa potilaan käyttämää kieltä taikka potilas ei aisti- tai puhevian vuoksi voi tulla ymmärretyksi, on mahdollisuuksien mukaan huolehdittava tulkitsemisesta.

6 §

Potilaan itsemääräämisoikeus

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus
      potilasasiakirjoista

12 §

Sairauden ja hoidon kulkua koskevat merkinnät

Potilasasiakirjoihin tehtävistä merkinnöistä tulee riittävässä laajuudessa käydä ilmi taudinmäärityksen, valitun hoidon ja tehtyjen hoitoratkaisujen perusteet. Vaikutuksiltaan ja riskeiltään erilaisten tutkimus- ja hoitomenetelmien valinnasta tulee tehdä merkinnät, joista ilmenee, millaisin perustein valittuun menetelmään on päädytty. Jokaisen toimenpiteen peruste tulee määritellä selkeästi potilasasiakirjoissa.

Potilasasiakirjoihin tehtävistä merkinnöistä tulee käydä ilmi, miten hoito on toteutettu, onko hoidon aikana ilmennyt jotakin erityistä ja millaisia hoitoa koskevia ratkaisuja sen kuluessa on tehty. Hoitoon osallistuneet on tarvittaessa kyettävä selvittämään.

• potilaan_oikeuksista

Aloittajalle:

käy tutustumassa mm. Ketipinorin/antipsykoottisten lääkkeiden haittoihin, on yleisesti tiedossa myös suomalaisten tutkijoiden mukaan, että psykiatrialal ei raportoida psyykelääkkeiden haittavaikutuksista.

http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-suomessa

En suosittele missään nimessä aloittamaan mitään antipsykoottista lääkitystä, jos et kärsi psykoottisesta oireilusta.

• nainen39v

Olen ennenkin kirjoittanut omasta ketipinorin käytöstä.Mitä lääkettä suosittelet kun imovane,tenox ja monet muut unettomuuteen tarkoitetut lääkkeet eivät ole tehonneet.Ja kyllä olen kokeilut kaikki normaalit tavat paitsi en lukemista koska en tykkää lukea kirjoja. En päivällä enkä illalla.Kumman haittavaikutukset ovat pahemmat ketipinorin vai jatkuvan valvomisen/univajeen haitat?Voin toki laittaa sulle univajeen haittavaikutuksista pitkän listan jos haluat.

• potilaan_oikeuksista

Ensiksi lähtisin liikkeelle elämäntilanteestasi. Harrastatko liikuntaa, syötkö terveellisesti? Onko sinulla jotain muita hoidettavia perussairauksia, jotka haittaavat unen saantia? Raskaita ihmissuhteita, joista olisi hyvä päästä etäämmälle?

Olen kärsinyt itse vuosia uniongelmista, joten listaa sen haittavaikutuksista en tarvitse, ja se löytyy netistä muutenkin. On jokaisen oma asia päättää lääkkeiden käytöstä, lääkärin kanssa yhdessä. Itse olen parantunut ja palannut työkuntoiseksi lopetettuani antipsykoottisen lääkityksen. Lääkitys vaurioitti hermostoani, jätti neurologisia oireita ja aiheutti loppuvaiheessa lähes täydellisen unettomuuden sekä työkyvyttömyyden.

Ketipinorin tiedetään vaikuttavan aivojen luontaiseen kykyyn saada unta. Ketipinor poistuu myös elimistöstä nopesti, 8 tunnissa, joten sen käyttö on jatkuvaa ja aiheuttaa aivoissa dopamiinireseptorien herkistymisen, joka on siis vasta-aiheinen lääkityksen aiheuttama reaktio elimistössä. Jatkuva dopamiinireseptorien herkistyminen aiheuttaa pitkässä käytössä uusia psykoottisia oireita.

Kerron sinulle nyt omasta kokemuksestani sekä tutkimustietoa siitä tästä Ketipinorista. Pitkäaikainen antipsykootin käyttö johtaa 2/3 potilailla täysin uusien psykoottisten oireiden puhkeamiseen ja jos siis käytät antipsykoottista lääkettä unettomuuteen esim. 2-3 vuotta, sinun on hyvä olla tietoinen siitä tosiasiasta, että kun lopetat lääkityksen, sinulla on myös suuri riski sairastua itseasiassa psykoottisiin oireisiin, joka on lääkkeen käytöstä aiheutuva sivuoire (kirjallisuudessa termi ilmiölle on "pyöröovi-ilmiö").

Duodecim 2015 julkaisusta voi lukea mm. Ketipinorin haittavaikutuksista ja myös Huttunen (2015) on julkaissut tutkimusta, jossa todetaan 2/3 osalla antipsykoottista lääkettä lopettavilla potilailla uusia psykoottisia oireita.

• dsadasda

Tällä hetkellä fyysinen kuntoni ja mielentilani aika huono, tai siis fyysinen on niin huono kuin olla ja voi.

Mikä johti lopulliseen romahtamiseen oli voimakkaat fyysiset oireet joihin en löytänyt apua. Se alkoi voimakkaana väsymyksenä ja sen jälkeen rupesi vatsa oireilemaan. Rupesi tulemaan väsymys piikkejä jolloin meni vatsa sekaisin. Pystyin myös nukkumaan 12 tuntia putkeen helposti ilman että tunsin oloani pirteämmäksi. Tuota kesti varmaan vuoden ja väsymys helpottui, muttei mennyt kokonaan pois. Vatsa oireilee myös paljon vieläkin. Tuon rääkin jälkeen rupesin jo luovuttamaan kun tuntui että kroppa antoi periksi, enkä jaksanut enää mitään.

Sen jälkeen olin passiivisessa tilassa puolitoista vuotta ja pikku hiljaa alkoi kehittyä pakko oireista häiriötä ja se on pilannut viimeiset 3 vuotta elämästäni. Menee kaikki aika sen kurittamiseen.

Nykyään ravintoni on roska ruokaa, ei liikuntaa, unirytmi vaeltaa koska suihkussa käymiseni kääntää sitä, kiitos OCD:n (lika kammo, tai oikeastaan ruumiin eritteiden. Suihkussa menee 45 minuuttia raanan varmistaminen että se on kiinni 10 - 15 minuuttia ja suihkuun menemisen valmistautiminen 3 tuntia, sisältää siis rituaaleja ja pitää olla pitkä väli virtaamisessa koska pelkään virtsaavani suihkussa), ei sosiaalisia kontakteja. Pelkkää tyhjyyttä oikeastaa.

• Anonyymi

Potilalain 6 § 4 momentti:

Potilaan tahdosta riippumatta annettavasta hoidosta on voimassa, mitä siitä mielenterveyslaissa, päihdehuoltolaissa (41/86), tartuntatautilaissa ja kehitysvammaisten erityishuollosta annetussa laissa (519/77) säädetään.

Mielenterveyslaissa tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä ja hoidon lopettamista koskee 2 luku. 4 a luvussa taas on säädetty potilaan perusoikeuksien rajoittamisesta tahdosta riippumatoman hoidon ja tutkimuksen aikana. Muilla kuin laissa määritellyillä edellytyksillä ja tavoilla perusoikeuksia ei saa rajoittaa. Psykiatrisissa sairaaloissa rajoitetaan Suomessa perusoikeuksia aika paljon laittomasti ja mm. eduskunnan oikeusasiamies on antanut asiasta sairaaloille paljon huomautuksia.

Muualla kuin psykiatrisissa sairaaloissa tahdosta riippumaton hoito ja potilaan perusoikeuksien rajoittaminen on aina laitonta.

• Bust_the_scam

Olettaen, että aidosti ansaitset eläkkeen esimerkiksi SSRI:stä saatujen aivovaurioiden tai muun aikaisemman _todellisen_ sairauden vuoksi, mieli(kuvitus)sairaus ei kelpaa, niin vaihtoehtoja on muutama. Itselleni tuli kanssa ensimmäisenä mieleen vaihtoehto ostaa aineet, mutta olla käyttämättä. Tällöin tyydytät KELA:n teollisuustukitarpeen ja saat ansaitsemasi eläkkeen. Toinen vaihtoehto on vaihtaa kontaktia ja katsoa miten asia etenisi jonkun toisen henkilön kanssa.

Missään nimessä en suosittele pilaamaan terveyttästi ja elämääsi yhtään enempää kuin mitä aikaisemmalla SSRI-käytölle ole mahdollisesti saanut aikaan. Risperidoni ja perfenatsiini ovat kuitenkin kovia neurotoksiineja siinä missä SSRI:tkin. Käytöstä voi saada mittavia keskushermostovaurioita, jotka ovat, potentiaalisesti ja usealle, elinikäisiä. Millä risperidonin ja perfanatsiinin käytön aloittamista perusteltiin? Uskooko lekurisi, että niillä sinut saadaan työkuntoon (vai ajatteleekohan, että riistetään tuosta kansalaisesta nyt ainakin rahat teollisuudelle, kun ei se yhteiskunnalle muutoin tuota mitään). Tiesitkin jo, että reseptihuumeista ('psykiatrisista lääkkeistä') voi saada aivovaurioita siinä missä kadulla myytävistäkin, joten en saarnaa siitä sen enempää.

Psykiatrit, ja psykologit, voivat suuttua aineista kieltäytymisestä, koska he kokevat sen arvovaltatappiona. Psykiatrialla ei ole mitään muuta tarjota, joten se käy ammattiylpeyden päälle. Siksi saattavat alkaa haukkumaan "hoitovastaiseksi" tai "sairaudentunnottomaksi". Se kaikki on ammattikunnan oman epäonnistumisen ja huonon omatunnon seurausta. Vielä sanon, että skitsofrenia ei ole sairaus niin kuin ei mikään muukaan niin kutsuttu mielisairaus. Mielisairaus, skitsofrenia mukaan lukien, kuvaa jonkun auktoriteetin ja/tai asianomaisen näkökulmasta ei-haluttua käytöstä, ajatuksia ja/tai tunteita. Ei sen enempää.

• LÄÄKKEELLÄ.TUHOTTU

Annan neuvon:osta lääkkeet. älä syö niitä, mutta valehtele, että syöt. Minulle kasaantui trastui ja kirkastui mutta väsymsmasenus jäi. Tuli siten vielä SSRIläksi ja R jätettiin päälle.Kun minulla ei ollut mtään sch:n ylikierteillä olevaa dopamiininuppia,lääkkeet lamasivat minut turraksi, puhekyvyttömäksi muumioksi, joka ei enää pystynyt edes ajattelemaan.Minulle syötettiin lääkkeitä vuosikausia ja pidettiin siinä tilassa. Sitten minulle tuli niin pahoja hengitysvaikeuksia ja nielemisvakeikeksia,että aloin purkaa lääkitystä pois. Hivittiä vieroitusoireita kolmisen vuotta. Sitten selvisi aivovauriot. Potilasasiamiehen stelyistä huolimatta kirjoitin valituksia useampaan paikkaan.Yritin tutkituttaa pääni, mutta siinäkin vaan yritettiin estellä valituksen tekoa. -Lyhyesti:potilasvahinkokeskus:hoitovirhe myönnettiin. lääkitys olisi pitänyt lopettaa useita vuosia aikaisemmmin,"mutta eipä tuosta näytä haittaa olleen."Sitten pistin jatkoon.Sellä myönnettiin haitat, mutta vedottiin siihen, että koska oli kokenut lääkäri, tapahtunutta ei varmaan voitu välttää. -Tällä hetkellä minulla on koko lääkärikunnan vihat päälläni. En voi käyttää terveyspalveluja lainkaan, jne.Pahempaakin tapahtu. Tämä lääkebisnes on niin kova juttu, että et uskoisi, jo kertoisin.-SIIS OSTA LÄÄKKEET,VALEHTELE, ETTÄ SYÖT NIITÄ, MUTTA ÄLÄ SYÖ.

• dsadasda

Voi hyvinkin olla että erittäin iso osa ongelmistani johtuu tällä hetkellä SSRI lääkkeiden vaurioista. Olen niitä syönyt tosiaan sen 10 vuotta melkein. Työkyvyttömyyseläkkeelle päätymiseni on lähes kokonaan henkisen puolen ongelmien takia. 17 vuotiaasta lähtien on tapahtunut tasaista toimintakyvyn laskua tähän päivään asti, mikä on myös todettavissa säännöllisesti tehdyistä testeistä. Tähän liittyy niin paljon kaikenlaista että joutuisin kirjoittamaan todella pitkän selityksen tähän, jota en kyllä jaksa tehdä.

Kiitos kaikille neuvoista. En varmaan rupea taistelemaan vastaan koska näyttää siltä että olen niin pahasti altavastaajan asemassa ettei kannata. Otan lääkkeet ja en niitä syö.

Jos minulla olisi vastuuntuntoinen ja pätevä lääkäri niin voisin jopa harkita asiaa. Jos heillä ei ole mitään ongelmaa pitää ihminen SSRI lääkityksessä lähes kymmenen vuotta ilman että mietitään edes lopettamista, tai seurataan tilaa säännöllisesti niin psyykelääkkeen aloitus tällä henkilökunnalla on sama kuin pysyvä aivovaurio. Ei heillä varmaan mitään ongelmaa olisi syöttää tätäkin paskaa minulle 10 vuotta putkeen tapaamatta lääkäriä kuin 2 vuoden välein ja seuraamatta lääkkeen sopivuutta tai tarpeellisuutta minulle.

• lääkevaurioitunut

SSRI-lääkkeiden vierotusoireet ovat kauheat. Lopeta hitaasti. Ihan vaikka kuukausien aikana.

• Anonyymi

Oli miten oli, pakkolääkitys sairaalan ulkopuolella on aina laitonta ja sairaalassakin silloin kun lääkitsemättä jättäminen ei vaaranna kenenkään terveyttä ja turvallisuutta, eli lähes aina. Psykiatrit ovat kusipäitä jotka eivät osaa lukea lakia.

• En.siis.ole.alalla

Monta hyvää vastausta olet jo saanutkin.

Ei, ei ja ei.

Näin ei psykiatriassa tule toimia! Kela on nimenomaan ilmoittanut, ettei se vaadi lääkekokeiluja eikä niillä potilaita saa kiristää. Ottaisin sinuna yhteyttä sekä potilasasiamieheen (sähköposti käy) että Kelaan. Myös noiden psykiatrin ja psykologin esimieheen. Kyllä ammatti-ihmisillä pitää olla itsetuntoa kuunnella potilasta ja neuvotella asiallisesti ja kunnioittavasti hoidon eri vaihtoehdoista. Tiedän itse, että lääkkeillä on voimakkaitakin sivuvaikutuksia ja ainahan on parempi, jos omilla voimilla (esim. terapian tuella) pärjää ilman kemiallista tukea (sekoitusta). Joskus lääkkeet ovat paikallaan,mutta kertomasi kuullostaa aika rajulta (kyse ei ole mistään miedosta mielialalääkkeestä).

Olen pahoillani puolestasi. Toivottavasti asiat selviävät. Tsemppiä!

• käytä.omaa.järkeä

Lääkkeet ovat pyhä lehmä lääkäreille. Ja niiden takana ovat lääketehtaiden mahtivoimat. -Ei kannata ruveta taistelemaan. Esim.Mehiläisen kehitysjohtaja Aku Kopakkala, psykologi, tuli TV:ssä sanoneeksi, että masennuslääkkeillä voi olla haittavaikutuksiakin. seuraavana päivänä ei ollut enää töitä.Luultavasti koko ura tyssäsi siihen. -edelleen vaan suosittelen:osta lääkkeet , mutta älä syö. Olet haavoittuvassa tilassa.Kannattaisi hakeutua lauman suojiin. Eli yritä löytää itsellesi joku ryhmä, yhdistys,tms. - TAISTELLUT, VAURIOITUNUT, KOSTON KOHTEENA.

• ahne

Minä olen tehnyt juuri niin,hakenut lääkkeet,mutta en syönyt niitä.Tökäri varasi mulle ajan psykiatrille,vain sen takia että olisin saanut eläkepaperit.Pari kertaa kävin,45min/kerta. Pyysin niistä lausunnoista kopiot itselleni,nytkään 2v.jälkeen en ole saanut mitään lausuntoo.Yhtäkään vahvempaa pilleriä en ole ottanut,kun buranaa.

• pää.pilattu

Sen tiedän ihan tätä palstaa luettuani, että ihmisiltä vaaditaan masennuslääkkeen syömistä terapian saamisen ehtona. Pitäisi jakaa oikein kunnolla tietoa: ostakaa lääkkeet, mutta älkää syökö.

• kerronpa-vaan

Tulipa tässä mieleeni eräs omakohtainen kokemus vuosien takaa. En jaksa tässä kertoa mitään pitkää tarinaa, mutta kyse oli kuitenkin kuntoutustuen jatkosta. Kieltäydyin syömästä lääkkeitä ja sanoin lääkärille suoraan, että en voi syödä niitä lääkkeitä (toinen neurolepti, toinen masennuslääke), koska saan niistä kamalia sivuvaikutuksia. Joka psykiatrin ja joskus psykiatrin/sairaanhoitajan yhteiskäynnillä minulle tuputettiin aina samaa lääkeyhdistelmää. Kerroin sitten vihdoin syöväni masennuslääkettä, mutta en neuroleptiä, todellisuudessa en ollut syönyt mitään lääkkeitä. No sitten psykiatri kysyi, että onko minulta otettu koskaan verikokeita. Koska minulla oli ollut erilaisia oireita, sanoin että on otettu vaikka kuinka paljon verikokeita. Yllätys olikin tämä: mutta onko otettu verikokeita, joissa mitataan, ovatko lääkeainepitoisuudet riittävän korkealla? Psykiatri sanoi, että tukea ei voi jatkaa, jos lääkkeitä ei syö. Siis wtf? Voiko avohoidossa vaatia kuntoutustuen jatkolle, että otetaan verikokeita, joilla varmistetaan, että on todella syönyt niitä lääkkeitä?

No, sen jälkeen tapahtui erinäisiä asioita ja nykyään olen aivan eri työryhmässä eri psykiatrien ja eri hoitajien alaisuudessa. Tukien jatkolle ei ole ollut estettä, vaikka en ole lääkkeitä syönyt ja olen sen myös avoimesti sanonut.

• se.pilattu.pää

Psykiatreissa on paljon hyvin häiriintyneitä ihmisiä. Yhteenaikaan asioita läheltä nähneet tiesivät kertoa, että oli tavallista, että sellaiset lääkärit, jotka eivät selviä somaattisen puolen hommissa, hakeutuvat psykiatrin hommiin. - Se on niin raskas erikoisala nykyään ja vaatii enemmän kuin ennen sairaala-aikana ,että nykyään ei haluta erikoistua siihen. Suomalaisia lääkäreitä ei saa edes sijaisiksi.Viroon on käännetty katse ja mamuja on aina vaan enemmän. -Potilaan pitäiis itse tietää ja osata arvioida omaa tilaansa mutta entäs kun on henkisesti ihan loppu, masentunt tai mieli sekasortoinen. -Lääkekapinaa tarvittaisiin.

• tiedä_oikeutesi

Ei voi vaatia. Sinulla on oikeus olla käyttämättä aineita. Älä mene psykiatrian vedätykseen. Yrittävät painostaa ja hiostaa sinua. Älä murru. Tiedä oikeutesi. Huumausainekäyttö ei ole edellytys tuille eikä muulle apuvaihtoehdoille. Hyvä, että löysit toisen kontaktin. Siinä huomaat selvästi, ettei asiaa oikeasti edellytetä. Psykiatrit kusettavat tietämättömiä kansalaisia mennen tullen.

• uhrilammasko

En ota kantaa sinun tilanteeseen, mutta ottaen huomioon gang stalking vainot ja niihin liittyvät venäläispiirteet, niin en luottaisi ollenkaan ulkomaalaisiin lääkäreihin.

• Psykiatriasta

Pienistä asioista saatetaan kerryttää isoja ongelmia psykiatrien taholta, ja voidaan mahdollisesti keksiä vähäisestä ongelmasta syy rankentaa hoitoja ja pakottaakin ottamaan lääkehoitoja. Mahdollisesti näin.

Hyvä olisi olla varuillaan psykiatrian suhteen ja välttää tätä.
      Teillähän ei ole "psyykeongelmia".

• aregoaegeagpk

Muistathan että aina voi kusettaa. Eli suostu lääkitykseen jos pääset eläkkeelle. Sitten käy ostamassa jokunen paketti riippuen siitä kuinka usein sulla on vielä kontrolliaikoja. Heitä ostetut lääkkeet roskiin. Sitku lääkäriaikoja ei enää ole nii lopeta ostelu. Kukaan ei valvo syötkö sä niitä vai et.

• Bust_the_scam

Antti Heikkilä kertoi Maikkarin haastattelussa esimerkin omasta praktiikastaan, jossa KELA oli katkaissut tuet, kun nappikauppa oli tyssännyt. KELA siis seuraisi, että aineet on ostettu apteekista, jotta tukea saa. Tukea saadakseen kansalaisen pitää omin sekä verorahoin tukea lääketeollisuutta. Onko sinulla erilainen kokemus? Sadistisimmat psykiatrit ovat jopa vaatineet ihmisiä verikokeisiin, jotta voisivat todentaa, että myrkyt on otettu. En ole vakuuttunut, että tämä olisi lain mukainen tapa toimia, mutta menee läpi, jos henkilöä on helppo painostaa tai ei tiedä oikeuksiaan.

Antti Heikkilä - Mielialalääkkeet
        https://www.youtube.com/watch?v=madDmzadBdQ

• dsadasda

Voi olla että saattavat jotain verikoe testauksia tehdä, koska saattavat olla aika epäileväisiä lääkkeen syömiseni suhteen, koska ilmaisin kantani psyykelääkkeitä kohtaa. Mitäs sitten tapahtuu jos huomaavat etten olekaan lääkkeitä syönyt?

• grGRs

Lääkkeet pitää hakea apteekista, mutta niitä ei ole pakko syödä. Mietipä tätä.

• voitehdä.etsitoinen

"Kuntoutustuki tarkoittaa määräajaksi myönnettyä työkyvyttömyyseläkettä. Kuntoutustuki voidaan myöntää, jos työkykysi arvioidaan voitavan palauttaa hoidon tai kuntoutuksen avulla." (Keva)
      Tapauksessasi hoito olisi tuota lääkitystä. Hoitava lääkärisi voi hyvinkin todeta, etteivät kuntoutustuen (l. määräaikaisen eläkkeen) perusteet täyty, jos kieltäydyt hoidosta.
      Miten olisi yksityinen lääkäri? Periaatteessahan pakko-oireista häiriötä voidaan hoitaa kognitiivisen terapian keinoin. Terapiahan täyttäisi tuon kuntoutuskriteerin määräaikaisen eläkkeen myöntämisen osalta.
      Vaihtoehtona on myös luopua yrittämästä työkyvyttömyyseläkettä ja ryhtyä tavalliseksi työttömäksi, mutta ilmeisesti häiriösi on sen verran vaikea, ettei tämä tule kyseeseen.
      Jos varasi riittävät, suosittelen yksityistä ja terapeuttista kuntoutusta mahdollisesti tuettuna jollain muulla lääkityksellä kuin neurolepteilla.

• Pilleripertti

Tee mitä teet, mutta älä laita suuhusi ensimmäistäkään psyykenlääkepilleriä. Pahinta myrkkyä mitä ihmiskunta on koskaan kehittänyt.

Suostu lääkitykseen ja nouda lääkettä apteekista mutta älä syö pilleriä. Kieltäydy lääkityksestä ja kärsi seuraukset. Hanki oikeusapua ja ryhdy taisteluun.

ÄLÄ SYÖ PSYYKENLÄÄKETTÄ

• Anonyymi

Noi tuputtaa lääkkeitä koska lobbaavat niitä ja saavat niistä siivun.
      Vetoa terveeseen järkeen. Liiallinen medikalisaatio, lääkkeiden sivuoireet, lihavuus, riski sairastua diabetekseen yms yms, tai ota lääkeresepti pyyhi sillä persausta ...
      Jos alennutte lääkitykselle, pian olette diabeetikkoja, niihin omat lääkkeet, sitten verisuoni ja sydänsairaudet, niihin lääkkeet, ja hups hukutte lääkkeiden aiheuttamiin oheissairauksiin niin että huppuheiluu ja hups aivoinfarkti ja se on sitten siinä.

Itel riittää melatoniini, jota saa kaupasta ja luokitellaan ravintolisäksi. Keskaria noille Lääketeollisuuden ihmelapsukaisille jotka myrkkyjä lobbaavat. Esm USA.ssa tuhansia kuollut opiaatteihin, ja sama homma ympärimaailmaa, Afrikkaa mukaan lukien.

• Anonyymi

olen skitsofreenikko joka on työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta silloinkaan ei lysti lopu kesken,

pistetään töihin, yms. kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin että kuntoutuu, nyt oli...hmm..a-studiossa muistaakseni, että ei ole mitään järkeä pompottaa mielenterveyspotialsta vuodesta toiseen erilaisissa kuntoutustoimenpiteissä minkä vaikutus aivoihin on hyvin kyseenalainen.

huomattu on ettei resurssit enää riitä siihen kun suomella on rahat vähissä, joten hoidot täytyy priorisoida mahdollisimman hyvin ja yksinkertaistaa.

nyt vasta se huomattu, hah hah!

mutta kuten sanoin ei se lysti edes työkyvyttömyyseläkkeellä lopu,

kommentteja?

• Anonyymi

Jos lääkityksen kanssa aikoo huijata ostamalla mutta jättämällä syömättä niin kannattaa lääkkeestä selvittää se että näkyykö aine verikokeessa. Joidenkin lääkkeiden käytön pystyy toteamaan verestä. Minunkaan mielestäni lääkityksestä kieltäytyminen ei saa olla ehtona hoidon jatkumiselle tai estona eläkkeen hakemista varten. Itsellenikin on kerran sanottu psykiatrian puolella että me ei tällä puolella voida sua hoitaa kun sä et syö lääkkeitä. Tuo on tosi tylyä. Joskus on tullut mieleen kysyä joltain psykiatrilta ihan suoraan että laittaisitko itse napin nappia suuhusi. Parempi kuitenkin olla sanomatta, siitä ei seuraisi kuin ongelmia. Lääketeollisuus on todella suuri bisnes maailmassa. Edustajat kiertävät eri hoitopaikoissa, seminaareissa ym. esittelemässä pillereitään ja lääkäreillä on mahdollisuus tehdä jonkinlaisia sopimuksia. Ihan tarkkaan en tiedä noista systeemeistä mutta olen paljon lukenut aiheesta. Joku tuolla jo aiemmin mainitsi psykologi Aku Kopakkalan, hän kun sai aikoinaan potkut töistä sen MOT-ohjelmassa esiin tuomansa asian takia ja mitä mieltä hän on lääkkeistä. Jo pelkästään se että potkut tuli, kertoo siitä että totuus mitä ei olisi saanut kertoa suurelle yleisölle, oli totta. Siitähän saa rangaistuksen jos salaisuuden julkistaa. Ihan samalla tavalla kun on myöhemmin tulleet esille väärinkäytökset hoitolaitoksissa, henkilökunta ei ole uskaltanut paljastaa alkuun mitään kun tiesivät että potkut tulee. On vaan hyvä että joku sanoo ensimmäisenä niin se rohkaisee muitakin puhumaan. Paljon enemmän pitäisi kaikista asioista saada keskustelua julkisesti aikaan. Koska jos kukaan ei mistään puhu niin ei millekkään mitään voida tehdäkään.

• Anonyymi

tuokin on jännä että kun mainitsee lääkkeiden pienentämisen, hoitohenkilöstö vaan pyörittelee silmiään. nyt on uusi lääke (en halua manita nimeä, gedeon richretin valmistava kuitenkin muistaakseni),

tarkoitan vain sitä että on pakko ottaa näitä melkeinpä makmisimiannoksina, mutta kuitenkin eläke, tulee uusia lääkkeitä tulee nopeampaa ja nopeampaa vauhtia, juuri negatiivisiin oireisiin.

jos ei jumankekkulis, pienentäminen onnistu, otan vain vuoesta toiseen yhä uudempia ja uudempia lääkkeitä ja tulen sitä kautta parempaan kuntoon.

se on melkein paras eläkkeen ja itseni takia.

toi on todella ikävää että ei anneta hoitoa, jos ei syö lääkkeitä, se on heittelle jättöä,
      ikävää toimintaa suomi, kröhöm.. hyvinvointivaltiossa?

• Anonyymi

Ihmettelin jo kolmisenkymmentä vuotta sitten juuri tuota haittavaikutuksista johtuvien oireiden lääkitsemiseen. Mietin että eikö olisi helpompi vaihtaa vaikka lääke toiseen kuin että syöttää lisäksi toista lääkettä joka ehkä poistaisi edellisen haitat. Samoin kävi niin että ensin kun sain neuroleptejä niin sitten makasin lamaantuneena ja voimattomana, sitä väitettiin masennukseksi ja annettiin masennuslääkkeet. Ne aiheuttivat manian, eli liikaa vauhtia ja taas tarvittiin (?) uutta lääkettä. Ei ihme jos jossain vaiheessa menee aivokemiat lopullisesti sekaisin.

• Anonyymi

se on sitä, LÄÄKEBISNESTÄ !!

• Anonyymi

Toistan vielä: Pakkolääkitys on aina laitonta muualla kuin pakkohoidossa, ja sielläkin silloin kun lääkitsemättä jättäminen ei vaaranna kenenkään terveyttä ja turvallisuutta, eli lähes aina. Eduskunnan oikeusasiamie on antanut jollekin sairaalaalle huomautuksen vuonna 2018, näkyy viraston vuosikertomuksesta.

• Anonyymi

Vaikka kuinka julistetaan että pakkolääkitys on laitonta jos ei ole pakkohoidossa niin mitä se hyödyttää ketään? Mistä löytyisi sellainen taho joka OIKEASTI saisi lääkärit sen uskomaan ja lopettamaan moinen ihmisoikeus rikos.

Psykiatriseen sairaalaan kun joutuu niin siellä ei ole ketään jolle ei pakkosyötettäisi lääkettä, eli lääkkeetöntä potilasta ei ole. Lääke osataan nykyään tuputtaa niin ovelasti että potilas saadaan uskomaan että lääke on hyväksi. Tiedän henkilön joka lähti hakemaan apua masennuslääkkieden tuomiin vakaviin fyysisiin haittoihin ja joutui osastolle. Lääke lopetettiin mutta lääkäri sanoi heti, että kokeillaan brintellixiä ja jos huomataan että se ei ole hyvä, lääke lopetetaan heti, täällä ei ketään pakolla lääkitä. Potilas tällä lääkärin valheellisella lupauksella rupesi syömään lääkettä. Lääke ei tepsinyt yhtään, painvastoin kunto huononi ja ei jaksanut muuta kuin maata aloitekyvyttömänä sängyssä. Mukana oli myös lopetetun lääkkeen vieroitusoireet. Silloin hänellä olikin äkkiä psykoottinen masennus ja lisätään toinen lääke rinnalle. Vielä neljän kuukauden kuluttua hän syö näitä lääkkeitä, koska sairaalassa pidettiin niin kauan että riippuvuus syntyi eikä lopettamiseen löydy mitään tukea.

Tällä tavalla tehdään niitä ikuisia kiertolaisia psykiatrisessa hoidossa. Sitten heitä kierrätetään eri sairaaloissa ja poliklinikoilla koska yhdessä paikassa ei voi olla kuin kolme kuukautta, niin siirretään toiselle hoitovastuu. Suurimmalla osalla mitään paranemista ole näköpiirissä koska lääkkeet lamaannuttavat elimistöä edelleen, niillä vaan sidotaan ihmiset järjestelmään pyörimään. Kalliiksi tulee yhteiskunnallekin pakkolääkitys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      93
      2566
    2. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      91
      1506
    3. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1485
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      13
      1218
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      953
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      17
      942
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      39
      848
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      112
      841
    9. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      793
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      726
    Aihe