onko joku (hååpå) menossa svenska finlandiaan

voisitteko kertoa mikä siellä on tilanne. till ex läget i kirkkonummi

10

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 62062

Kirkkonummelaisista 77 prosenttia on suomenkielisiä ja 18 prosenttia ruotsinkielisiä. Ei se mitään svenskfinlandia ole.

• sehän (taas kerran) selittääkin evitskogin mamuhotellin sijoituspaikan.

• outo_alue

Folktingetin kielikartoissa Vantaakin on Svenskfinlandia, vaikka kaupungissa asuu alle 3% täysin kaksikielisiä suruja. Suurin osa heistä osa paremmin suomea.

• takanasynkkyys

Laskekaa vain tilastoja mutta uusi elämänilo löytyi, kun muutin Itä-Suomesta Varsinais-Suomeen. Ei ole kaipuuta takaisin synkkyyteen.

• SyyLöytyy
        takanasynkkyys kirjoitti:

Laskekaa vain tilastoja mutta uusi elämänilo löytyi, kun muutin Itä-Suomesta Varsinais-Suomeen. Ei ole kaipuuta takaisin synkkyyteen.

Varsinais-Suomi onkin lähes kokonaan suomenkielistä aluetta. Oliko se pettymys?

• fennomaista

Varsinais-Suomessa puhutaan ruotsia ja monia vieraita kieliä huomattavan paljon. Ei ole enää tuppukylän tuntua, jossa kaikki puhuu samaa suomalaista murretta. Jopa niin, että saa turpiinsa, jos ei puhu paikallista murretta, koska paikalliset tykkää, että väärää murretta puhuva on ylpeä ja ylimielinen. Niin fennomaista, niin fennomaista.

• svekomaistako
        fennomaista kirjoitti:

Varsinais-Suomessa puhutaan ruotsia ja monia vieraita kieliä huomattavan paljon. Ei ole enää tuppukylän tuntua, jossa kaikki puhuu samaa suomalaista murretta. Jopa niin, että saa turpiinsa, jos ei puhu paikallista murretta, koska paikalliset tykkää, että väärää murretta puhuva on ylpeä ja ylimielinen. Niin fennomaista, niin fennomaista.

Kuvauksestasi tulee mieleen Pohjanmaan sururannikko ja sen peräkylät. Myös Tammisaari. Mistä luulet sen johtuvan?

• persasenne

Aivan, mutta nuo persasenteet ovat lähtöisin fennosuomesta.

• väärin_taas
        persasenne kirjoitti:

Aivan, mutta nuo persasenteet ovat lähtöisin fennosuomesta.

Pahimmat suvaitsemattomuudet Suomessa tapahtuvat surualueiden peräkylissä.

• Ettänaurattaa

Ja loppukevennykseksi: Närpiön kansallislaulu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe