Elikkä meillä on koulutehtävä. Tehtävässä lukee näin: Päättele muodostuvan ionin varaus ja anna kaksi esimerkkiä ioneista (nimi ja kemiallinen merkintä)
A) 1. Pääryhmä
B) 2. Pääryhmä
C) 3. Pääryhmä
Jne. Jatkuu siis seiskaan asti.
opettajamme ei opettanut, että miten näitä sitten lasketaan tmv.
Auttakaa!
Apua ioneiden kanssa!
1
172
Vastaukset
1) Lue kirjasta
2) Pyydä opettajaltasi tukiopetusta. Hän on velvollinen sitä antamaan.
3) Jos opettaja ei opeta kurssin keskeisiä sisältöjä, niin valita hänen esimiehelleen eli rehtorille. Vaikea kyllä uskoa, että tästä olisi oikeasti kyse.
Ioni muodostuu siten, että atomi luovuttaa tai vastaanottaa niin monta elektronia, että se saavuttaa uloimmalle kuorelleen oktetin. Pääryhmän järjestysnumero kertoo suoraan, montako elektronia uloimmalla kuorella on atomissa.
Esim. pääryhmän 7 alkuaine muodostaa ionin vastaanottamalla yhden elektronin lisää, jolloin sillä on oktetti. Varaukseksi tulee tällöin -1, kun elektroneja on yksi "liikaa". Esim. Cl-
Esim. pääryhmän 1 alkuaine taas saavuttaa oktetin helpoiten luovuttamalla ainoan ulkokuorensa elektronin, jolloin jäljelle jää alempi kuori, jossa on jo valmiiksi oktetti. Näin varaukseksi tulee 1, kun elektroneja on yksi "liian vähän". Esim. Na
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 104991
- 96834
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap93749- 48635
- 75632
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16560- 34486
- 43472
- 44459
- 25455