Heips!
Olen 18 vuotias nuori nainen, joka on hiljattain aloittanut salitreenaamisen.
Mitat 160/55. Olen siis normaalipainoinen, mutta ylimääräistä löytyy käsistä, vatsanseudulta, selästä ja eritoten reisistä. Tavoitteenani on päästä hyvään kuntoon; saada rasvaprosentti (en edes tiedä nykyistä) matalammaksi, ja kasvattaa lihasta. Tiedän, että tavoitteiteni samanaikainen toteuttaminen on vaikeaa, jollei mahdotonta.
Ruokavaliooni ei kuulu pasta, leipä, peruna eikä riisi. En myöskään herkuttele, eli namut ja limut eivät kuulu kuvioihin. Olen vähentänyt/lopettanut alkoholin käytön.
Päätin aloittaa kiinteyttämällä itseäni. En ole vielä alkanut laskea kaloreita kunnolla, mutta syön päivittäin vihanneksia ja kalaa/kanaa, ja lisäksi raejuustoa ja maitorahkaa. Maitoa menee ainoastaan kahvissa. Olen tällä hetkellä miinuskaloreilla. Salilla treenaan 3x15; nostan painoja sarjoissa, enkä mielestäni päästä itseäni liian helpolla. Käyn salilla 3-6 kertaa viikossa.
Mitä teen? Teinkö oikean päätöksen, kun päätin aloittaa treenaamisen kiinteyttämällä itseäni, enkä lihasten kasvattamisella? Vinkkejä? Makeanhimo on lähtenyt, mutta silti turvottaa- missä vika?
Missä rasvaprosentin voi käydä mittauttamassa, ja mikä olisi ihanteellinen pituiselleni?
Kiinteyttäminen, lihaskasvu, ruokavalio?
2
130
Vastaukset
Sillä ei oikeastaan ole merkitystä, aloitatko laihduttamisella vai lihasten kasvatuksella. Itse olisin kyllä noilla mitoilla aloittanut ensin lihasten kasvatuksen, koska ylipainoa ei kuitenkaan ole. (Ainakin teoriassa) laihduttaminen on helpompaa, kun kropassa on enemmän lihasta, sillä energiankulutus on suurempaa. Olemassa olevien lihasten säilyttäminen dieetillä on sitten tietty oma hommansa.
Sarjasi ovat turhan pitkiä ja yksipuolisia lihasten kasvatukseen, mikä sinänsä on melko yhdentekevää, jos olet miinuskaloreilla. Laihdutuksen tueksi suosittelen enemmän aerobista liikuntaa.
Ruokavaliostasi et kovin paljoa kerro, mutta ensimmäisenä turvotuksen syyksi mieleeni tulee kuitujen vähäisyys, jos olet (jostain kumman syystä) jättänyt kaikki viljat pois ruokavaliosta. Kannattaa vähän laskeskella, saatko kasviksista likimainkaan niitä tarpeeksi.- Noviisiko
Kiitos vastauksesta!
Ajattelinkin, että kun varsinainen lihasten kasvatus alkaa, teen sarjat 6-8x3, kovilla painoilla.
Ehkä pitänee siis alkaakin miettiä, siirtyäkkö heti voimaharjoitteluun, ja vasta sitten kiinteyttää.
Alan käydä pumpissa ja muilla jumppatunneilla. Pidän vain eniten saliharjoittelusta, pyöräilystä ja lenkkeilystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1817617
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes883599- 592454
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se721589Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3741504Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201406- 571393
Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171091Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791040Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841038