Svenskspråkiga församlingar redo att erbjuda

kristligttänkande

husrum åt flyktigar.
Det råder en stark vilja att hjälpa till bland de svenskspråkiga församlingarna i Finland i och med den stora mängden flyktingar som anländer till landet.
Vissa har redan förberett inkvartering och andra utreder om man erbjuda lämpliga utrymmen.

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jesusfotspår

Det är rätt,kristna borde ju vara de första som räcker ut en hjälpande hand.

• jåå men försök först att sluta förakta finnar. tack ni "kristna"

• finskasvenska
        libertas kirjoitti:

jåå men försök först att sluta förakta finnar. tack ni "kristna"

Jag undrar nu varför ALLA svenskspråkiga skulle förakta finnar ?Jag och över 40 000 andra har en finskspråkig äkta hälft,vi tvärtom älskar dem.

• finskasvenska kirjoitti:

Jag undrar nu varför ALLA svenskspråkiga skulle förakta finnar ?Jag och över 40 000 andra har en finskspråkig äkta hälft,vi tvärtom älskar dem.

menade int alla (lyckligtvist) men många gör det, i synnerhet i sfp kretsar , tyvärr

• vitunhurri
        libertas kirjoitti:

menade int alla (lyckligtvist) men många gör det, i synnerhet i sfp kretsar , tyvärr

Tack för det medgivandet,jag har aldrig hört någon svenskspråkig finländare skymfa finskspråkiga människor.men säkert finns det sådana också.Sedan kunde du vara ärlig och erkänna att det finns många finskspråkiga som föraktar "hurrit " också.

• vitunhurri kirjoitti:

Tack för det medgivandet,jag har aldrig hört någon svenskspråkig finländare skymfa finskspråkiga människor.men säkert finns det sådana också.Sedan kunde du vara ärlig och erkänna att det finns många finskspråkiga som föraktar "hurrit " också.

säkert men här kommer vi till det mest troligaste orsaken och det vill säga tvångsvenskan. en gång till. inga normala människor vill ha tillbaks urgammla språkstrider men sfp "lever" om dessa. Varför ?? I alla moderna samhällena frivilligheten rules, särskillt om det gäller minoritets språkena. så enkelt, problem solved.

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

säkert men här kommer vi till det mest troligaste orsaken och det vill säga tvångsvenskan. en gång till. inga normala människor vill ha tillbaks urgammla språkstrider men sfp "lever" om dessa. Varför ?? I alla moderna samhällena frivilligheten rules, särskillt om det gäller minoritets språkena. så enkelt, problem solved.

Varför i all sin dar röstade era invalda riksdagsledamöter emot medborgarinitiativet för fria språkval ?SFP har endast 9 representanter plus 1 från ÅLAND ?

• majoritetsbeslut kirjoitti:

Varför i all sin dar röstade era invalda riksdagsledamöter emot medborgarinitiativet för fria språkval ?SFP har endast 9 representanter plus 1 från ÅLAND ?

säj det ! en annan varför ? majoritetet av folket vill att skolsvenskan ska vara frivilligt men i vår "demokratin" det är vad det är. sorgligt.

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

säj det ! en annan varför ? majoritetet av folket vill att skolsvenskan ska vara frivilligt men i vår "demokratin" det är vad det är. sorgligt.

Men det är fel att bara utpeka SFP som syndabock,hela riksdagen (utom sannfinländarna ) kunde se sig i spegeln.

Men det är fel att bara utpeka SFP som syndabock,hela riksdagen (utom sannfinländarna ) kunde se sig i spegeln.

kanske så men det tycks att sfp och andra partiets svenskspråkiga har alldeles för stor betoning på detta fråga. vad fan skulle hända om skolsvenskan vore frivillig? skulle sfp förlora sin stridsvilja och trovärdighet bland sina röstare ??? och de andra sen?

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

kanske så men det tycks att sfp och andra partiets svenskspråkiga har alldeles för stor betoning på detta fråga. vad fan skulle hända om skolsvenskan vore frivillig? skulle sfp förlora sin stridsvilja och trovärdighet bland sina röstare ??? och de andra sen?

Jag har åtminstone ännu inte sett ett enda inlägg som flaggar för obligatorisk svenska på den här spalten åtminstone ?

Jag har åtminstone ännu inte sett ett enda inlägg som flaggar för obligatorisk svenska på den här spalten åtminstone ?

inte äns ankdam (: men det här handlade om politiken som är skumma affär dirty business som alla vet och några har nyttan av

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

inte äns ankdam (: men det här handlade om politiken som är skumma affär dirty business som alla vet och några har nyttan av

Jag har några gånger läst att hon skiter i pakkoruotsi .

Jag har några gånger läst att hon skiter i pakkoruotsi .

hon är inte dumm.

• majoritetsbeslut
        libertas kirjoitti:

hon är inte dumm.

Det är hon faktiskt inte,en av debattörernas kommentarer som man gärna läser.

• uppupp

• visstvisst

På finskspråkiga sidan lämnar man kyrkan när ärkebiskopen manar till hjälverksamhet .

• kristligt

Kyrkan borde väl hjälpa alla nödlidande oberoende av ras,språk eller religiös åsikt.

• bättremänniskor

Soini anser åtminstone att kristliga asylsökande borde hjälpas i första hand.

• fgfvdr4
        bättremänniskor kirjoitti:

Soini anser åtminstone att kristliga asylsökande borde hjälpas i första hand.

Katoliker tänker väl mest på sig själva ?

• iokjiuy67
        fgfvdr4 kirjoitti:

Katoliker tänker väl mest på sig själva ?

Åtminstone Soini.

• detvissteviju
        iokjiuy67 kirjoitti:

Åtminstone Soini.

Alla som inte är kristna och persur är inte lika värda.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      32
      4868
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      71
      3224
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      81
      3111
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      308
      2597
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2222
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2171
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1361
    8. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      15
      1350
    9. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      47
      1298
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1210
    Aihe