Olen 29-vuotias mies, ja tällä hetkellä olen sairaslomalla mielenterveysongelmien takia. Lapsuuteni oli traumaattinen ja todella erilainen, mihin muut ihmiset ovat yleisesti tottuneet.
Mitä mieltä ihmiset ovat yleisesti näistä asioista, että onko minulla edes mahdollista kunnolliseen parisuhteeseen tälläisenä kuin olen? Olen kuulemma hyvännäköinen, älykäs ja osaan käyttäytyä, ja välittää, ja olen yleisesti positiivinen ja tuomitsematon ihminen. Olen myös ehkä joillekin tylsyyteenkin asti rauhallinen, en kaipaa paljoa, enkä vaadi paljoa, ja osaan myös sijoittaa paljon parisuhteeseen ja teen niin mielelläni, jos suhde tuntuu hyvältä. Ja omalla tavallani taas otan suhteet ehkä vakavammin kuin muut, koska itsellä ei ole perhettä tai muutakaan, niin suhde vähän korvaa sen osan elämässäni.
Yhdenillan juttihin on ollut mahdollisuuksia, ja parisuhteisiinkin, mutta kaipaan jotain parempaa, mutta samalla taas kaipaan todella paljon ihmisen kosketusta.. Silti kieltäydyn yhdenillan jutuista, koska haluaisin vain jotain luotettavaa ja mukavaa, samanhenkisen ihmisen kanssa.
Ongelma on, että fiksut naiset eivät ymmärrettävästi ole ihan heti valmiita suhteeseen ihmisen kanssa, jolla on kaltaisiani ongelmia. Ne jotka on, ovat yleensä sitten jotenkin itselle sopimattomia. He eivät tunnu ajattelevan mitään.. Haluaisin, että parisuhde olisi hyvällä pohjalla. Huonoja kokemuksiakin.
Ja ongelmaisten ihmisten keskeltä on ollut todella vaikea löytää joku, jonka kanssa ongelmat ei menisi ristiin.
Onko sellaisia naisia olemassa, joilla on myös ollut vaikeaa, mutta jotka kuitenkin ovat itse äkykkäitä, välittäviä, "normaaleja" (eli siis että heillä ei ole sen koommin mitään todisteltavaa tai esittämistä päällä), jotka eivät välttämättä täytä ihan yhteiskunnan standardeja, mutta ovat silti mukavia, välittäviä, kaken ongelmaisuutensa keskellä?
Mielenterveysongelmat on asia, joka ei katso luokkaa, tai oikein muitakaan asioita. Itse en päättänyt syntyä elämääni, ja yritän pärjätä ja luovuttaminen ei kuulu sanastooni, mutta tunnen koko ajan olevani altavastaaja. Joskus se ei haittaa, mutta suurimman osan ajasta en edes lähesty naisia, koska en halua tuottaa heille sitten pettymystä.
Heitänkö toivon vain kaivoon ja jatkan yksineloa, vai mitä mieltä olette? Ja ymmärrän kyllä ideologisen tuen sille, että rakkaus on sokea ja niin edespäin, mutta ei se ihan niin mene, paitsi ehkä harvoissa tapauksissa. Itseäni ei kiinnosta toisen ihmisen menestys, vaan se, minkälainen hän on ihmisenä, mutta suurinosa ei taida ajatella ihan näin, tai jos ajattelee, he eivät välttämättä ole joutuneet asian kanssa kasvotusten.
Seurustelu ja Mielenterveysongelmat
13
899
Vastaukset
- riippuuasiasta
Millä tavoin tilanne vaikuttaa toimintakykyysi tai reagointitapaasi tai vuorovaikutukseen?
- tarjaR
Mietitköhän nyt liikaa mielenterveysongelmiasi? Jokaisella ihmisellä on omat ongelmansa, mielenterveysongelmat eivät ole maailman ainoita. Pelkästään se, ettei kovin mieluusti ala tuomitsemaan kanssaihmisiään, antaa parisuhteelle todella hyvän lähtökohdan, vaikka ongelmia olisikin. Kukaan ei ole virheetön, ei ongelmaton. Kaikilla on ristiriitoja jonkun asian suhteen.
"Joskus se ei haittaa, mutta suurimman osan ajasta en edes lähesty naisia, koska en halua tuottaa heille sitten pettymystä."
Vai olisiko niin, että pelkäät itse pettymystä? Pelkäät, että mahdollinen suhde kariutuisi mielenterveysongelmiesi vuoksi? Voisitko ajatella, että varmaan päivittäin päättyy moni suhde/liitto. Ihan ilman kummankaan mielenterveysongelmia, vaan täysin muista syistä. Ja jos vaikka suhde päättyisikin mielenterveysongelmiesi vuoksi - näin nainen vielä sanoisi - niin entä sitten? Ei kun uutta matoa koukkuun...Turha pelätä ja varoa elämää. Relaa, älä suhtaudu mielenterveysongelmiisi, mitä ikinä ne ovatkaan, niin vakavasti. Ne ovat vain yksi haaste muiden joukossa. - hdgfyrte
Lopeta tuollainen ihme höpötys. Et todellisuudessa kaipaa ketään muuta kuin etsit palvelijaa. Olet erakko.
- itsestä_on_paljon_kiinni
Odotatko, että nainen on älykäs, menestyvä ja koulutettu. Hallitsee elämänsä ja pystyy työn tekoon, normaaliin elämään taustoista yms huolimatta. Kun et itse pysty, odotat toisen olevan ns parempi. Yhtälö ei yleensä mene niin. Kumppani pitää tyyytyä etsimään samalla viivalla olevista ihmisistä, ei paremmin pärjäävistä.
Monilla on varmasti ihan yhtä huonot lähtökohdat ja he syövät lääkeensä ja sinnittelevät hoitaen elämänsä normaalisti. Jos heidän sitten pitäisi yhtä äkkiä ryhtyä huolehtimaan miehestä, joka ei siihen itse pysty, olisi heidän oma jaksamisensa vaakalaudalla.
Eli ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta itsesäälissä rypeminen, joka kuullostaa olevan iso osa mielenterveysongelmaasi. Monet kuvittelevat, että heidän lapsuutensa oli kovin traumaattinen ja toisilla ei ollut vastaavaa. Osalla ei tietty ollut, mutta monella on vaikka millaisia kokemuksia ja siitä huolimatta he elävät ja nauttivat elämästä.
Jos haluat normaalia elämään älykkään ihmisen kanssa, niin osoita itse olevasi älykäs ja hautaa menneisyys sinne minne se kuuluu ja ala nauttia nykyisyydestä. - 2017
Oikeastaan odotan juuri päinvastaista, että nainen ei olisi menestynyt ja niin edespäin, koska se juuri luo itselle huonon olon, että toisen elämä on aivan eri raiteilla kuin oma. Mutta ei minua sitten haittaa se menestyskään, jos tiedän että toinen varmasti tietää, ettei häntä haittaa tämä tilanne. Mutta odottaisin, että toinen olisi kuitenkin fiksu ja positiivinen, ja halukas yrittämään ongelmistaan huolimatta. Silloin voisin itsekin rentoutua.
Ongelma tietysti on siinä, että jos suhteen alusta asti tilanne on se, että itsellä on ongelmia, niin se on eri asia, kuin jos pitkässä suhteesa ongelmat alkaa, koska silloin ollaan jo saavutettu jonkinlainen olemisen taso.
Ja palvelijaa en halua, ajatuskin tuntuu kamalalta. Seurustelin joitain vuosia alentuvan ihmisen kanssa, ja se oli pahinta mitä koin, ja typeränä yritin sitten antaa toiselle voimaa ja itseluottamusta, ja kulutin itseni loppuun sellaisessa. Ja viimeisin suhde kariutui juuri siitä syystä, että tyttö odotti minun "paranevan", kun taas itse sellainen ajattelu oli vielä aika kaukaista. Hänestä ei ole mitään pahaa sanottavaa, mutta tilanne ei vain sopinut minulle ollenkaan.
Kai nämä olot vähän vaikuttavat omaan kykyyni sosialisoida, mutta en ota sitä liian vakavasti, ihan hyvin olen pärjännyt sosiaalisissa tilanteissa ottaen huomioon ongelmat. Mutta tosiaan, se etten lähesty naisia on sitä omaa pelkoa, että tuotan pettymyksen, ja kokemuksesta tiedän, että monelle ihmisele ongelmat ovat iso asia, enkä tuomitse heitä ollenkaan siitä, ymmärrän että he eivät voi heti tietää, minkälainen olen, ja että hekin haluavat jotain varmuutta suhteeseen.
Nyt kävi sen verran hassusti, että olen menossa treffeille huomenna. Tälle naiselle sanoin jo heti kättelyssä, että mikä tilanne on. Mutta heti alan miettimään sitä, että hän varmasti kysyy sitten tarkemmin menneisyydestäni, ja siitä on vaikea puhua ilman, että keskustelu menisi vaikeaksi, koska sitten pitää alkaa vakuuttelemaan, että en ole enää sellainen kuin ennen, tai että tilanteet eivät olleet minun hallinnassani silloin, esim perheettömyys lapsesta asti, huonot ihmissuhteet kun olin nuori ja tyhmä, ja niin edespäin. Mutta voisin kokeilla kääntää keskustelun sitten tulevaisuuteen mielummin kuin menneisyyteen. Ja siis en tässä ala enempää menneisyyttäni avaamaan, mutta matkalle mahtuu yhtä sun toista ihmettelemistä..
Mutta katsotaan miten tämä menee, hän vaikuttaa rauhalliselta, mutta hän taitaa olla todella menestynyt ihminen muuten, joka taas luo sitä painetta itselle.- ei.itsekeskeisyydelle
Miksi ajattelet, että ihmisille pitäisi kertoa kaikki menneisyydestäsi? Enemmänkin ihmiset odottavat, että olet heistä kiinnostunut.
Hyvin monilla ihmisillä on hankalat taustat, mutta niiden asioiden kanssa vain eletään eikä niistä tarvitse sen kummemmin kenellekään tilittää.
Ajatuksesi puhua mieluummin tulevaisuudesta on oikein hyvä. Jos menneisyys tulee esille, niin sano vaikka kokeneesi yhtä ja toista vaikeaakin, mikä on saanut sinut ymmärtämään paremmin elämää ja muidenkin vaikeuksia. Mennyt on mennyttä, sitä ei kannata raahata joka päivä mukanaan.
Yleisesti ottaen turn off on mielestäni ihminen, joka puhuu vain itsestään eikä ole muista kiinnostnut. Jos seurustelukumppani alkaisi tilittää menneisyydestään heti suhteen alussa, niin pitäisin häntä aika itsekeskeisenä. Vaikeat asiat eivät ole mikään este suhteelle, mutta se on, jos kumppani olettaa että hänen asiansa (olivat ne sitten murheita, ongelmia tai menestystä) ovat se olennaisin ja tärkein asia. - Nimettömänä
Olen minäkin sortunut siihen että olen kertonut suhteen alussa että on ollut paniikkihäiriö tai ym menneisyydestä, sen takia ettei tule yllätyksenä ja pettymyksenä, tietää sitten heti mimmoinen olen eikä ole mitään luurankoja kaapissa. Olkoon siiten turn off..mutten tietenkää heti ensi tapaamisella! Koska sen kuuluu olla mukavaa ja iloista, ei ankeutus tunnelmaa..=D
Ja aplle voin sanoa että jokaisella ihmisellä on omat ongelmansa ja menneisyytensä, mutta sinä itse voit vaikuttaa siihen miten elät kaiken kanssa. Menneisyys on kumminkin mennyttä eikä sen pidä hallita koko elämää,mitä olet joskus tehnyt ja ollut. - 2017
ei.itsekeskeisyydelle kirjoitti:
Miksi ajattelet, että ihmisille pitäisi kertoa kaikki menneisyydestäsi? Enemmänkin ihmiset odottavat, että olet heistä kiinnostunut.
Hyvin monilla ihmisillä on hankalat taustat, mutta niiden asioiden kanssa vain eletään eikä niistä tarvitse sen kummemmin kenellekään tilittää.
Ajatuksesi puhua mieluummin tulevaisuudesta on oikein hyvä. Jos menneisyys tulee esille, niin sano vaikka kokeneesi yhtä ja toista vaikeaakin, mikä on saanut sinut ymmärtämään paremmin elämää ja muidenkin vaikeuksia. Mennyt on mennyttä, sitä ei kannata raahata joka päivä mukanaan.
Yleisesti ottaen turn off on mielestäni ihminen, joka puhuu vain itsestään eikä ole muista kiinnostnut. Jos seurustelukumppani alkaisi tilittää menneisyydestään heti suhteen alussa, niin pitäisin häntä aika itsekeskeisenä. Vaikeat asiat eivät ole mikään este suhteelle, mutta se on, jos kumppani olettaa että hänen asiansa (olivat ne sitten murheita, ongelmia tai menestystä) ovat se olennaisin ja tärkein asia.Ne asiat tulee yllättävän nopeasti puheeksi joskus, ja ajattelin tässä vaiheessa mainita edes vähän, ettei sitten tule täysin yllätyksenä toiselle, ja siitä voi tulla vähän vaivaannuttavaa keskustelua ensitreffeille yhtäkkiä. Varsinkin jos sanoisi, ettei halua puhua asiasta. Nyt kun kissa on pöydällä, ei asiasta tarvitse puhua enempää, ja voi keskittyä olennaiseen.
- TamariiniTamara
Mä seurustelin muutaman kuukauden tuollaisen miehen kanssa...ei minua hänen ongelmansa haitanneet, itsellänikin oli sellaisia ollut, tosin nuorempana ja olin ne selättänyt ja kasannut elämän uudestaan. Ongelma hänen kanssaan tuli kuitenkin siitä, että hän ei hyväksynyt minun nykyistä sosiaalisuuttani, paljoa kavereita, unelmia, harrastuksia....Hänellä kun ei ollut kavereita tai harrastuksia juuri erilaisten rajoittuvuuksien takia, niin hän etsi parisuhdetta täyttämään koko elämänsä ja vapaa-aikansa ja siinä meillä meni mönkään. Muuten luulen, että meillä olisi pyyhkinyt ihan kivasti hänen ahdistuslääkityksestään huolimatta..
- 2017
Minua ei haittaa ystävät tai meneminen. Itselläkin on ystäviä ihan runsain mitoin, ja tekemistä kyllä löytyy. Seurustelin pitkään tytön kanssa, jolla ei ollut ketään, ja se toimi ihan mukavasti, kunnes en kestänyt enää olla "ihan kaikki" sille toiselle.
Enemmän sitten häiritsee ehkä se, etten ihan ulkomaanmatkoille pystyisi tässä vaiheessa elämää menemään. Toinen suhde, joka oli ehkä paras suhteeni ikinä, päättyi siihen, kun olisi pitänyt muuttaa tämän tytön kotimaahan ulkomaille, kunnes hänen opiskelunsa olisi loppuneet. Mutta en pystynyt siihen, ja siihen päättyi se suhde sitten, kun asioiden selvittely oli aika hankalaa kun hän oli jo lähtenyt edeltä.
Pitää olla muutakin elämää kuin pelkkä suhde, mutta suhteen tärkeys on sitten kuitenkin ehkä vähän korkeammalla tasolla kuin mitä se olisi, jos olisi esimerkiksi perhettä sun muuta.
- jgfhgfhs
Nimettömänä.
Minä puolestani en aikoinaan kertonut, jo nykyiselle ex-miehelleni, paniikkihäiriöstäni, koska siihen aikaan 1980-luvulla siitä ei tiedetty vielä mitään :D. Ramppasin lääkäreissä kaikenlaisten "outojen" oireiden vuoksi. Onneksi jotenkin vaikeimman kautta mutta kuitenkin osasin itse hoitaa itseäni. Yhden päivän sallin kököttää pois ihmisten ilmoilta, mutta seuraavana päivänä oli pakko lähteä ulos, kauppaan. Vaikka kassajonossa meinasi taju lähteä... - Psychodad
Itse olen perheellinen pahaa mt-sairautta poteva mies jonka sairaus on kuitenkin hyvin hallinnassa. Käyn töissä, hoidan kotityöt, hoidan lapsia ja ohimennen myös parisuhdetta. Pahimpina aikoina olisin toivonut että puolisoni olisi kuunnellut enemmän mitä mulla oli sanottavana mutta ei halunnut ottaa osaa mun ongelmiin. Nyt menee ihan mukavasti ja joka päivä oivallan jotain uutta itsestäni/sairaudesta mikä vie mun eteenpäin tervehtymisessä.
Mä kertoisin mahdolliselle kumppaniehdokkaalle sitten vasta kun hän on nähnyt sua jo jonkin aikaa. Siis tajuaa että oot normaalissa mitois tuottava tunteva ihminen joka kykenee rakentavaan kommunikointiin. Eli hän ymmärtää ikäänkuin olisi terveen ihmisen kanssa tekemisis. MUTTA en pitkittäisi kertomista liian myöhään ettei kumppanille tule fiilistä etttä miks nyt vasta kertoi ts. tuli ikäänkuin petetyksi siinä mielessä että olisit terve. Kumppanikandidaatti saattaa lopettaa tapaamisen jokatapauksessa kumminpäin vaan toimit.- 2017
Tuossa se ongelma piileekin, että milloin asiasta on hyvä mainita. Ajattelin sen niin, kun tämä nainen kysyi minua treffeille, niin sanon sen siinä vaiheessa, että hän saa vapaasti miettiä asiaa, ja sanoin sen jotenkin niin, että joitakin se haittaa itsessään, ja joitakin ei, mutta on reilua ilmoittaa asiasta etukäteen. Ja näin ollen siitä ei sitten ole tarve puhua enempää treffeillä, ellei hän tietysti halua.
Itse en ole kykenevä työhön vielä, tai kouluun siis enemmänkin. Oloni paheni kun aloin miettiä koulua viimeksi, ja sanoinkin tälle naiselle, että nyt en yritä liikaa enkä syyllistä itseäni asiasta sen enempää, ja jos hänelle tosiaan olisi ongelmaksi tämänlainen tilanne, niin asia olisi heti pois alta eikä meidän tarvitsisi tuhlata toistemme aikaa.
Liikkeessä kuitenkin yritän pysyä sen verran mitä kykenen, muilla ystävilläni kun tuppaa olemaan töitä tai koulua, niin viikot heillä yleensä menee muissa asioissa, kun minä taas koitan keksiä itselleni kuntouttavaa tekemistä.
Pitää siis vaan varmaankin käydä tuuri, että tapaa ihmisen jonka kanssa voi olla rauhassa ja ilman, että nämä asiat vaikuttavat liikaa. Juuri näin ystävääni yksi päivä, joka sanoi, että hänestä on mukava keskustella kanssani vaikeista asioista, koska ne ovat meille vain asioita, eikä sellaista että pitäisi alkaa säälimään toista jne. On jonkinlainen yhteys. Se on mukavaa. Tämänkin tytön kanssa joskus mietin seurustelua, mutta hän ei ole ihan samanlainen kuin minä muuten, kun on todella mukava ja kiltti ihminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4602748Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152575Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671555Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41918- 56879
- 79865