Eräs lähisukulainen itsepintaisesti muistaa minua jouluisin joulupaketilla. Olen yrittänyt vuosien varrella häntä opettaa siihen, että ei aikuiset tarvitse joululahjoja. Mutta jossain vaiheessa hän on taas alkanut lahjojen lähettelyn. Enkä ilkeä olla itse sitten lähettämättä vastalahjaa.
Hän on minua huomattavasti parempituloisempi ja itselläni ei oikein olisi varaa lahjoja lähetellä. Joskus on tullut mieleen näistä lahjoista, että lienevätkö ne sellaisia "epäonnistuneita ostoksia" joista hän haluaa päästä eroon.
Vuosia sitten lähetin hänelle lahjakortin kun hän täytti pyöreitä vuosia. Kun sitten itse täytin pyöreitä vuosia, sain häneltä puseron, jossa oli liian avonainen kaula-aukko, eikä puseron värikään miellyttänyt. Vein sen puseron sittemmin kirpputorille.
Olen nyt hyvissä ajoin jo ilmoittanut hänelle, että en toivo joululahjoja enkä niitä lähetä itsekään. Laitoin mukaan myös vinkin, että voi antaa sen lahjan vaikka pakolaisille tai Patmoksen joulunlapsi -keräykseen. Noihin osoitteisiin laitettuna lahjoista on varmaan paljon enemmän iloa.
Mietin sitä, että jos hän kuitenkin lähettää vielä joulupaketin, niin voisinko vain jättää sen noutamatta tai palauttaa sen? Kun en aio itsekään lähettää lahjaa. Onko sitten pakko ottaa itse vastaan jos on nimenomaan toivonut, ettei lahjoja lähetetä? Mielestäni on noloa ottaa pakettia vastaan jos ei itse laita vastalahjaa.
Olisiko asiaan liittyviä kokemuksia tai mielipiteitä?
Ei-toivotut joululahjat
6
229
Vastaukset
- Oppeliini1
Kaunis kiitos lahjasta riittää. Sinä voit aina lajoittaa tavaran eteenpäin tai keräykseen. Sinun ei tarvitse lähettää vastalahjaa ellet halua.
Saatuasi lahjan häneltä, kaunis kiitos riittää; oli tuo lahja sitten kallis tai halpa, tarpeellinen tai tarpeeton.
Toisen huomioinnista tavalla tai toisella sinua kohtaan, henkilökohtainen kiitos on AINA paikallaan. Siis ei tekstari eikä sähköposti käy. - Höpönlöpönlöps
"Toisen huomioinnista tavalla tai toisella sinua kohtaan, henkilökohtainen kiitos on AINA paikallaan. Siis ei tekstari eikä sähköposti käy."
Tekstari tai sähköposti on ihan hyvä tapa kiittää siinä missä joku muukin.
Huomioida voi vaikka kiusallaankin. Esim. jos toinen on vaihtanut etunimensä jo
vuosia sitten, niin mielestäni on aika mautonta lähettää nimipäiväonnitteluja sen väärän nimen nimipäivänä. Jos nimenvaihdos ei olisi
tiedossa, niin voisi ymmärtää, mutta kun asia on ollut tiedossa vuosikaudet.
Kiusallaan voidaan myös lähetellä typeriä mauttomia lahjoja.- Oppeliini1
Taidat olla alle 10 vuotias. Tuossa iässä ei tiedetä kovin paljon käytöstavoista eikä toisen arvostuksesta. Kaikki mikä ( tuossa iässä) ei itseä miellytä, luullaan kiusanteoksi tai ärsytykseksi .
Tai sitten omassa pienessä, vielä kehittymättömässä mielessä, nähdään se aivan kierossa valossa.
Kasva ja ota opiksi, toisen kunnioitus, tai vähintään huomiointi AINA, AINA vetää pidemmän korren.
Tekstarit muut parin sekunnin viestit eivät koskaan korvaa kiitoskorttia tai lausuttua kiitosta!
( tosin jossain korvessa, männyn juurella, vähän muita ihmisiä koskaan nähnyt, uskoo aivan varmasti ettei mitään käytöstapoja ole olemassa ) - sivustaihmettelen
Oppeliini1 kirjoitti:
Taidat olla alle 10 vuotias. Tuossa iässä ei tiedetä kovin paljon käytöstavoista eikä toisen arvostuksesta. Kaikki mikä ( tuossa iässä) ei itseä miellytä, luullaan kiusanteoksi tai ärsytykseksi .
Tai sitten omassa pienessä, vielä kehittymättömässä mielessä, nähdään se aivan kierossa valossa.
Kasva ja ota opiksi, toisen kunnioitus, tai vähintään huomiointi AINA, AINA vetää pidemmän korren.
Tekstarit muut parin sekunnin viestit eivät koskaan korvaa kiitoskorttia tai lausuttua kiitosta!
( tosin jossain korvessa, männyn juurella, vähän muita ihmisiä koskaan nähnyt, uskoo aivan varmasti ettei mitään käytöstapoja ole olemassa )Sinullahan tuntuu olevan kova tarve olla yläpuolella nokkimassa. Ei noista vastauksistasi erityisen hyvä käytös käy esiin. Tuliko asia jotenkin sinua kohti ja onko ongelma sinulle henkilökohtainen?
Minä ainakin ilahdun kavereiden tekstareista, olipa ne sitten onnitteluja tai muista asioita. Ei meillä ole edes tapana laitella kortteja nykyään. Että ole sinäkin kiitollinen jos joku edes sillä tekstarilla muistaa - kun monta kertaa ei edes muisteta.
Pitäisi sinunkin yrittää mukautua tähän aikakauteen. Ei enää soudeta kirkkoveneillä eikä kuljeta hevoskärryillä vaan on nykyaikaisempiakin tapoja - myös viestinnässä. - Oppeliini1
Mikä on kirkkovene? Miten hevoskärryillä käytetää tiedon viestittämiseen? Sinä tiedät paljon enemmä kuin minä!!!
Tekstari viestitys on juuri alle kymmenvuotiaiden leikkiä, tosin olen huomannut että isommatkin tekevät sitä.
Itse jatkuvasti kyhnätessä työni takia tietokoneen kimpussa, pakostakin tulee vaihdettua uutiset skypen kanssa nenä nenä vasten. Siinä omanikäisteni kanssa kutsutaan vierailulle, kiitetään vierailuista, suunitellaan porukalla ( conference skype) yhteisiä matkoja ja kaikista arvokkaimmille ja eniten vaivaa nähneille laitetaan oikea paperinen kortti jonka snail mail vie perille.
Joten sum summarum; pysyn kannassani että toisen huomioon ottaminen on aina paikallaan.
JA että saadusta lahjasta tulee AINA kiittää joko suullisesti ( puhelimessa, skypessä tai tavatessa) tai paperisella viestillä.
- helppoo
Sukulaisesi olisi saattanut lopettaa lahjojen lähettämisen jo kauan sitten, jollet olisi itse lähettänyt vastalahjoja. Ei sinun ole pakko antaa vastalahjaa, jos olet sanonutkin toiselle, ettet halua vaihtaa lahjoja. Eikä olisi pakko, vaikket olisikaan sanonut. Mielestäni kuitenkin lähetetyn paketin noutamatta jättäminen tai takaisin lähettäminen olisi epäkohteliasta, jos muuten olet ko. henkilön kanssa väleissä. Et vain anna vastalahjaa, ehkä hän siitä tajuaa, että olet oikeasti tarkoittanut sanojasi, kun olet toivonut, ettei lahjoja vaihdettaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818