Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuna moottori tuhoutuu keskimäärin 195.000km ajosuoritteella. Tätä moottoria käytetään paitsi Peugeotin ja Citroenin tuotteissa, niin myös Fordeissa, Mazdoissa ja Mineissä.
1,6 HDI moottorin turbon rikkoutuminen on yleensä merkkinä siitä, että moottori on jo täynnä likaa ja todennäköisesti ehtinyt vaurioitumaan sisäosiltaan puutteellisen voitelun seurauksena.
Varoitus PSA:n 1,6 HDI dieselistä!
33
8470
Vastaukset
- hhdgddfghdhd
Taitaa olla myös Volvoissa sama masiina ja samat murheet
- Ennaltehkäise
Mites,mahtaisiko ennaltaehkäistä jos silloin tällöin ennen öljynvaihtoja tehopuhdistaisi koneen "Engine Flush"ainein joita monilla eri tuotenimillä mutta siis sinne vanhan öljyn sekaan ennen tyhjennystä,tyhjäkäyttää sen 10-15min ja tyhjäys suodatinvaihto ennen uusia öljyjä.
Pikimustaa kuraa odotettavissa ennätysmäärä...
Tämä pätee kaikkiin diesel kuin bensa moottoreihin turbolla tai ilman!
Korostaa ei voi koskaan liikaa myös että jos puolittaa öljynvaihtovälin ja laittaa vaikka vähän halvempaakin mutta laatuluokitukset kuin viskositeetit täyttävää öljyä niin kone kiittää eikä kustannuksetkaan nouse.
Toki sinne voi laittaa "TM testivoittajia" tai valmistajan "merkkiöljyä" jos siltä tuntuu mutta käytännössä nuo luokitukset takaa sen että merkki kuin merkki,laatu on riittävä koska perusöljyt on samoja ja samoilta jalostamoilta monetkin eikä raakaöljy tiedä mistä se on tullut=)- JarnesK
Ei ehkäise. Itse asiassa Forten Motor Flush tehtiin juuri eräälle Pösön 1,6 HDI- moottorille ja muutama viikko sen jälkeen todettiin motin olevan täynnä paskaa imusihti tukossa ja laakeripinnat risana, sekä turbo paskana.
Ainoa keino millä pikku-pösön kestoikää voisi oikeasti tavoitella lisää on öljypohjan avaus 50.000 km:n välein ja samalla imusihdin puhdistus. Sitten oma juttunsa on kuitenkin FAP-EGR problematiikka.
Itse en ottaisi tuollaista riesakseni. - hmmmmn
No voi jeesus. Olisiko kannattanut puhdistaa imusihti käsittelyn jälkeen. Varsinaisia asiantuntijoita. Puhdistusaineiden ohjeissakin sitä suositellaan. Kyllä se sihti ehkä 100tkm välein kannattaa puhdistaa tai ainakin tarkistaa. Ei mikään iso juttu.
- PenaRemontti
Olisi ja olisi. Mutta kun ei kuulu huolto-ohjelmaan!
Autojen huolto-ohjelmissa määritellään auton elinkaaren aikana tarvittavat toimenpiteet. Ei suinkaan Suomi24 sivustoilla. - Hyväkunhäipyy
Pökötti on nyt paskonut pesäänsä oikein kunnon tuuban. Näinköhän ranskalainen vetäytyy miettimään moottoriteknologian alkeita ...
PenaRemontti kirjoitti:
Olisi ja olisi. Mutta kun ei kuulu huolto-ohjelmaan!
Autojen huolto-ohjelmissa määritellään auton elinkaaren aikana tarvittavat toimenpiteet. Ei suinkaan Suomi24 sivustoilla.Kuuluuko Forte -käsittely huolto-ohjelmaan? Erikoista...
- JarvisT
Folkkari on sitten rajoittanut EGR-kiertoa moottoreissaan... Ne kyllä kestävätkin aivan toisella tapaa kuin Peugeotin moottorit.
- Anonyymi
Vielä kun volsun laatikot saataisiin kestämään samat kilometrit.
- EiKannataYleistää
Yksittäistapaus. HDi -diesel on yksi markkinoiden parhaista ja kehittyneistä dieseleistä.
Itselläni on kokemusta niistä useammalta vuodelta.- Korjaamoxxx
Se pitää yleistää, sillä kysymys on ko dieselin ominaisuudesta, joka johtuu moottorin sisäänsä kertyvästä liasta ja noesta. Moottorin öljypohja säilöö noin 8 mm kerroksen metallia, nokea ja muuta likaa, jota EGR/FAP syöttää jatkuvasti lisää. Tietyn rajan saavutettuaan likaantuneisuus estää moottorin normaalin öljynkierron ja moottori tuhoutuu.
Sinänsä fiksu ja hyvä moottori, mutta lyhytikäinen.
- raswaakoneeseen
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13845943/on-posossa-jotain-kestavaakin
älkää mollatko psa saa kuskin kyyneliin... - Heikoinmoottoriikinä
100.000km lyhyttä työmatka-ajoa riittää rikkomaan 1,6HDI:n.
Käsittämättömän heikko moottori. Turbot ovat pahimmillaan kulutustavaraa. Nokka-akseleista häipyy pinnat, jakoketjut ei kestä, kytkin rikkoutuu jne.
Todella masentavan surkeaa tekoa tämä PSA:n moottori.- kertakaäyttöauto
Ruiskutussuuttimet alkavat vuotaa myös moottorin öljytilaan ja siitäpä syntyy sellainen sotku, että öljypumpun imusihti tukkeutuu ja alkaa kavitoimaan seurauksena moottorin kiinnileikkautuminen.
Kuten tuossa jossakin luin, ei Peugeoteja kannata pitää paljon yli sadan tuhannen kilometrin. Ei sitä rahanpolttoa kestä kenenkään massi. Eikä siinä ole kyllä mitään järkeäkään.
- Putipuhdas96tkmKone
Ratkaisu tähän kesto-ongelmaan näissä nykydieseleissä joissa pakokaasuja kierrätellään,on turboa ja liian pitkiä öljynvaihtovälejä on hyvin yksinkertainen:
Puolita öljynvaihtoväli ja kunhan käytät oikeaa viskositeettejä kuin ok luokituksia niin merkki voi olla halvempi kuin se "Long Life"tavara ylipitkin vaihtovälein joka ihan huuhaata jos meinaat pitkäikäistä moottoria pidellä itsellesi.
Voi sinne toki laittaa kallista mielimerkkiäkin,miten vaan herralle sopii,mutta pääasia ettet aja mitään 20tuhatta jolloin öljy ei todellakaan ole enää ok voiteluominaisuuksiltaan.
Pikimustaa kamalan näköistä mönjää!!
Toki jos ajat autolla sen 5v ja vaihtoon,älä turhaan tihentele ,kestää se takuuajan ja seuraavan ongelmia nämä kakkakerrostumat koneessa ja seuraukset.
Mikäli olet käytetyn auton jo ostanut ja haluat omalta osaltasi antaa sille hyvän kodin niin tee moottorin sisäpesu,siis vanhoihin öljyihin Engine Flushit sekaan koneeseen,tyhjäkäyttöä n15min ja lorottelet öljyt pois,vaihdat suodattimen ja uudet öljyt suod koneeseen.
Saatat ihmetellä minkä näköistä tavaraa sieltä on ulos tullut?
Moinen purkki maksaa alle 10e,löytyy tarvikeliikkeistä jos marketeistakin eri merkkisinä.
Niiden umpimustien pikimäisten öljyjen lisäksi tullut hienojakoista kuraa,kuin savea,ja rutkasti!!
Tämän jälkeen öljyt eivät enää pahemmin likaannukkaan käytössä,vielä jopa muutaman sadan kilometrin jälkeen ovat putipuhtaan kirkkaat,siis käytetyssä dieselissä, kun tikusta tarkistelet.
Tietysti mootori oltava mekaanisesti kunnossa oleva ja myös ilmansuodatin polttoainesuodatin hyvä olla uusittuja säännöllisesti.
On moottorilla taas kivat oltavat kun paikat puhtaina ja öljyt voitelevat kunnolla!!
Tuon toimenpiteen kun uusii vaikka muutaman kympin välein niin kone kiittää ja yhä puolitetuin vaihtovälein ajellaan tietty=) - Dieselvan
Ei se öljy ole tuon moottorin ongelma, vaan löystyvät suuttimet, jotka työntävät nokikarstaa moottoriin.
PSA:n 1,6 HDI on niin monella tavoin ongelmamoottori, että yleensä se pääsee jossain vaiheessa yllättämään ja rikkomaan itsensä ja varsin pienillä kilometreillä. - Savikone
HDI tarkoittaa mekaanikon mukaan hullun dieseliä ja pitää varmasti paikkansa.
- NäinpäTeenkin
Voipi tosiaan olla ettei noki&karsta&kökkäreet ole juuri tuon moottorin pääasiallisin ongelma,mutta noin yleisesti kaikki moottorit huomioonottaen en pitäisi noita ohjeita ollenkaan huonoina ja tokko Pösön kone täysin noista nokimurheista vapaa on sekään.
Jostainhan se leviäminen alkaa ja tuo ainakin yhden syyn poistaisi listalta,puhumattakaan että puolitetut öljynvaihtovälit on autoistaan huolehtivan&oikeasti moottoreista jotain tietävän vakiojuttuja ja hyväksi vakuutukseksi havaittu ennenaikaisiin moottorimurheisiin.- 4xpösötietääjo
Pösön pikkudiesel hajoaa salakavalasti. Siinä ei ehdi kissaa sanomaan, kun konehuone on täynnä romua. Ei siinä auta lyhyet öljynvaihtovälit eikä flushit.
Siihen kannattaa vaan asennoitua sillä tavoin, että moottori on lyhytikäinen. Ei tule pettymystä. - Jaska_puhetta
4xpösötietääjo kirjoitti:
Pösön pikkudiesel hajoaa salakavalasti. Siinä ei ehdi kissaa sanomaan, kun konehuone on täynnä romua. Ei siinä auta lyhyet öljynvaihtovälit eikä flushit.
Siihen kannattaa vaan asennoitua sillä tavoin, että moottori on lyhytikäinen. Ei tule pettymystä.Kuinka lyhyillä öljynvaihtoväleillä sait nuo 4 Pösöä rikki? Mitä öljyä käytit? Miksi ostit noin monta ennenkuin uskoit? Mulla on vasta eka menossa.
- RP3
15.000kmm vaihtovälit ja Mobil 1. Kotiin ja firmaan samanaikaisesti PSA:n kalustoa.
- peugeotkauppias
No vaihda kuule ne neljä uusiin pösöihin, 308 ja 508 on testivoittajia!
- Niminerkki
peugeotkauppias kirjoitti:
No vaihda kuule ne neljä uusiin pösöihin, 308 ja 508 on testivoittajia!
No kuule, en vaihda! Peugeot on Peugeot vaikka voissa paistaisi. Toki se voi mennä ensimmäiset pari kolme vuotta suuremmitta murheitta, mutta sitten se totuus alkaa. Moottorit ovat aivan samoja kuin edellisissä malleissa ja niissä totisesti ongelmia riitti. Mm 508 kärsii puolestaan uusista lisämurheista, joten kyllä on parempi jättää nuo kauppaan.
- OnKokeiltuEiEnää
Testivoittaja..Joo..Sehän tuntuu täällä Suomessa olevan kuin Auringon-nousu ja kiveen hakattu totuus kun joku kaupallinen autolehti julistaa asian niin!
Ehkä se jotain osviittaa antaa,mutta on niissä olosuhteissa,muutaman ihmisen henk kohtainen mielipide,niillä varusteilla renkailla ja ammattimaisen ratinpyörittäjän jarru/väistötestit läpikäynyt ennakolta ne tietäen,ei yllättäen amatööripohjalta.
Mikä tahansa uusi auto kestää kestotestin lehti kuin lehti ja jos ei kestä ilman vikoja niin mitä odotettavissa jo 3-5 vuoden iässä jos sähkölaitteet reistaa uutena,nivelet väljinä tai teknisiä murheita....
Aikuisten oikeasti Ranskalaiset on hienoja ajettavia mutta ei niistä huoletonta kaveria saa eikä ole ikinä saanut vaikka varusteita hienoine teknisine vempaimineen ei pahemmin edes ollut lisävikoja tuomassa.
Kaikki me jotka uskallamme asian tunnustaa niin vähävikaisimmat autot tulee ja on tullut Japanista kuin Koreastakin.
Nykyään kun kokoonpanotehtaita voi olla missä tahansa,silti nuo merkit pitävät silti laatunsa korkealla eivätkä päästä teknisesti tai sähköisesti reistaavia autoja maailmalle eikä niiden ulkonäkö saati ajo-ominaisuudetkaan sen huonompia ole kuin muissakaan saman hintaluokan euroautoissa.
Pellit samaa paperia tai sekin muovitettu ja kunnolliset ruostesuojaukset puuttuu,muovista muotollut sisätilat ja hyvin samanmoiset koneet laatikot.
Japski Koreaperäiset merkit kuitenkin suunnitellut koneensa ja laatikot toimivaan luotettavasti,jopa sähköiset kertakäyttö automaattivaihteistot jotka euromerkeissä harvoin näkevät 100 tuhatta...- Hdi_on_pop
Jos 308 Pösö valitaan vuoden autoksi, on kyse sinun mielestä muutaman ihmisen mielipiteistä ? Olen ajanut kahdella Pösöllä yhteensä 270tkm/11vuotta. Toiseen piti vaihtaa raidetangon päät n.165tkm kohdalla, toiseen EGR-venttiili. Muuten vain normi huollot, vain öljynvaihtovälin olen lyhentänyt 10tkm. Ruostetta ei ole ollut kummassakaan. Kai joku auto voi vielä parempi olla , mutta minä olen ollut näihin tyytyväinen.
- 407
2006 mallin 1,6hdi tuli täyteen 330 tuhatta ilman mitään turbo- tai muita moottorimurheita. Vaihtoväli öljyissä 10-15 tuhatta ja öljynä Mobil 1 esp . Kytkin kesti 310 tuhatta mutta kaksoismassavauhtipyörällä varustettu kytkin ei ole ikuinen muillakaan merkeillä. Nyt on ajossa 2009 mallinen samalla moottorilla, kilometrit 210 tuhatta eikä murheita. Tuo mainittu ruiskutussuuttimen vuoto on mahdollista eli pitää paikkansa, mutta sen kyllä huomaa sisätilaan tulevasta kärystä esim liikennevaloissa ja kannattaahan se käydä korjaamassa.
Muuten pidän ko autoa hinta/laatusuhteeltaan asiallisena valintana. Moottorin ominaisuudet mm kulutus ja hdi:n käynnistyminen kylmästä ylivoimaiset. Suosittelen, jos haussa on 6000-8000 tonnin diesel. Tuskin löydät parempaa dieseliä 2007-2009 mallista tuolla rahalla - HDIkuinAREVAluotet
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=77694.0
ranskalaisen mittapuun mukaan oikein hyvä kun 30tkm kestää hyvin huollettuna- ehdi1.6
Psa diesel on erittäin luotettana pidetty moottori jonka sivistyneet ominaisuudet on helppo käydä toteamassa koeajamalla auto joss kyseinen moottori on. Merkkivalikoimassa Volvo C30, V50 ja S40, Ford Mondeo smax, cmax, focus, galaxy, Citroen c5,6, Peugeot 407, 408, 508, 2011 lähtien PSA yhteistyömoottori myös mini/BMW kanssa.Sen jälkeen on helppo tehdä päätös esim Korean dieselin ja ranskalaisenpeugeot/ford yhteistyömoottorin välillä.
- kunnon_huolto
Avauksen otsikointi on epärehtiä yleistystä. Nykydieselit ja varsikin tubosellaiset saa herkemmin rikki jo ihan omilla virheellisillä käyttötavoilla.
Sama tilanne toteutuu seuraamalla kaikkien nyky-autovalmistajien moottoriteknisesti aivan järjettömiä Long Life, eli ennenaikaisen kuoleman ohjelmia, jotka takuuvarmasti karstoittavat koneet ennen aikojaan ja vielä pahemmin jos ajosuorite sisältää paljon lyhyttä ajoa.
Pitkät "huolto"-välit ovat puhdasta markkinointia ja myyntipuheita, josta lasku tulee useinkin maksuun auton omistajalle takuuajan jälkeen. Näissäkin asioissa on hyvä käyttää niitä ihan omia aivoja.
Ennaltaehkäiseväksi lääkkeeksi ja koneen pitkäikäisyyden varmistamiseksi tulee ottaa käyttöön lyhyet ko. moottoriin sertifikoidun öljyn ja laadukkaan suodattimen vaihtovälit. Myös se sihvilä tulee tarkistaa ja tarvittaessa puhdistaa mieluummin hieman liian usein kuin päinvastoin.
konetta ei tule liiaksi rasittaa ennekuin se on hyvissä lämmöissa ja turbokonetta ei tule sammuttaa suoraan raskaasta kuormituksesta, turbo vaatii jäähdyttelyä.
Ilmeisesti tuossa koneessa saa imemällä enempi vanhaa öljyä pois kuin pohjaropun kautta, joka taitaa sijaita hieman pohjaa ylempänä (?).
Mitä sitten tulee moottoripesu Forten & Co käyttöön, niin aivan ensimmäinen asia on tiukasti noudattaa kunkin tuotteen käyttöohjeita, sillä ne eroavat toisistaan. Sitten tietenkin tulee se sihvilä puhdistaa heti moottoripesun jälkeen, yksi ihan perusasia.
Ongelma on se, että koneet ajetaan karstaiseen kuntoon noilla Long Life "huolloilla" ja sitten kun kone jo on melko huonossa kuosissa, niin sitten vasta ajatellaan moottoripesua pelastavana tekijänä, kun asia olisi pitänyt pitää kuosissa jo heti paremmilla huoltoväleillä.
Ps. Eivät ne manuaalivaihteistonkaan tai takavetoisen perän öljyt ole ikuisia, eli nekin olisi viisasta vaihtaa tietyin välein / kilometrein... ennnenkuin ongelmia alkaa ilmetä. - 1231232323
Näissä öljynvaihtoväli max 10tkm jos tehtaan vakio öljypohja mikä jättää about 200ml vanhaa öljyä koneeseen vaikka viahtaa öljyt propusta
- Anonyymi
Itellä käytössä lääkeruisku ja siinä käyrä muoviletkun pätkä. Sillä öljynvaihdossa imaisen pohjasakan pois. Ei tarvitse murehtia jääkö vanhaa vai ei. Ja tosiaan vaihdot viimeistään siinä 15 tkm paikkeilla.
- Anonyymi
1,6 HDI 10 000 km:in välein öljynvaihto. Imen öljyn mittatikusta alarajaan ja sen jälkeen 1,5 l dieseliä öljyn sekaan ja tyhjäkäyntiä 40 min. Huuhtelun voi tehdä joka toisella kertaa eli 20 000 km välein. Turbon syöttöputkesta banjopultista sihti pois. Alipainepumpussa on sihti ja öljynlauhdutin on myös tukkeutuvia paikkoja. Tällä dieselhuuhtelulla puhdistuu kaikki paikat.
- Anonyymi
Ei puhdistu mitään . Aivan turhaa puuhaa tuollainen . Pösön , eikä minkään muunkaan valmistajan diiselissä ole öljynlauhdutinta . Käsitätkö mikä on öljynlauhdutin ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859