Kun on tyhmä eikä ymmärrä eron syytä

Syvällä

Olen kirjoittanut ennenkin, ja tuskin on viimeinen kerta. Kai minä olen viallinen, kun en meinaa päästä erosta yli. Jos jonkin aikaa tuntuu olevan paremmin, pieni linkki eksään suistaa maailman taas raiteiltaan. Elämä tuntuu ajoittain niin tuskaiselta, että haluan taas lakata elämästä, saada vapautuksen. En kehtaa enää lähemmille ihmisille kertoa totuutta vaan esitän, että kaikki on ok. En pysty edelleenkään näkemään, mikä oli niin vialla, että piti erota, en vaan pysty. Elämän piti helpottua, kun velat oli maksettu, ja sitten kävikin näin. Edelleen koen, että koko eletty yhteinen elämä oli huijausta, minä kelpasin vain piiaksi ja rahaa tuomaan. Olin niin arvoton, että minut sai jättää rumimmalla mahdollisella tavalla. Mitään hyvää en pysty avioliiton ajalta palauttamaan mieleen kuin vaivoin, kaiken päällä on sellainen paskakasa. En tiedä miten tästä eteenpäin, miten pääsisin elämän syrjään kiinni.

163

2364

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juustokumina

Kuules. Itsestäsi on kiinni, miten käsittelet tilannetta. Tuskin sinut rumasti jättänyt ihminen on sen arvoinen, että laittaisit- hänen aiheuttamanaan, ainoan, oman elämäsi pilalle?
      Eikun elämää. Arkea, ihmisten pariin ja aikaa. Ja jos kyseessä oli myös taloudellista hyväksikäyttöä, ole onnellinen- se on ohi, voit elää juuri niinkuin haluat.

Onnea matkaan. Helppoa ei ole muillakaan... Olen itse eronnut lähes 17 vuotta sitten, ja viime aamuyönäkin näin unta, jossa lasteni isä oli yhtenä hahmona.
      itseäni satutti silloin aikoinaan eniten, miten vähän perheellä on merkitystä maallisen haalimiseen nähden. Toivon että on edes siitä onnellinen, minkä kasasi.

Olen selviytynyt, aluksi lasten kanssa. Vakinaisesti työssä, ei valtavia ongelmia, ja mieskamukin, jonka ex vaimo oli vieraisiin taipuvainen...

• lkneo

Miten kauan erosta on? Hakeudu terapiaan ja eroryhmään, jos olo on huono. Voi sinne mennä pitkänkin ajan kuluttua ja uudelleenkin, ellei olo ole helpottanut.

Tunne arvottomuudesta voi tulla myös jostakin muusta kuin erosta. Monellekaan ikävälle asialle elämässä ei ole mitään tiettyä tai varsinkaan järkevää syytä, ei sillekään, että rakkaus loppui: syy on puolisossa tapahtuneissa asioissa. Ehkä eron syyn etsiminen on kuvausta siitä turvattomuudesta, jonka ero aiheutti. Jos löytäisit syyn, niin maailma tuntuisi turvallisemmalta?

Sinun pitäisi päästä puhumaan asiasta ilman että häpeät oloasi. Vihainen, katkera ja toivoton olotila hälvenee sitä kautta. Ero on iso kriisi, ei sitä tarvitse hävetä, että ottaa koville. Onhan se monille elämän isoimpia pettymyksiä. Eikö tavallaan ole sekin itsensä arvostamista, että pidät kiinni siitä omasta näkemyksestäsi, ettei mitään ollut vialla. Toisaalta puhut huijauksesta, jolloin kaikki olisi ollut vialla - kaksijakoisesta ajattelusta voisit päästä juttelun avulla monipuolisemmin puhumaan siitä, mitä sinulle oikein tässä tapahtui.

• kalileilai

Keskityt ihan väärään asiaan, kun mietit "henkesi edestä" mikä ex-liitossasi meni pieleen, et ymmärrä eron syytä. Näin keskität elämäsi menneeseen, murheisiin, ja pahaolosi senkun vain lisääntyy. Tärkeämpää olisi pohtia mikä SINUSSA on sellaista, ettet kynsin hampainkaan meinaa hyväksyä eroasi, etkä päästä siitä yli.

Vaikutat masentuneelta, omiin ajatusmalleihin kangistuneelta. Et arvosta itseäsi. Selvitä mistä noin voimakas arvottomuuden tunteesi johtuu, ja löydät keinot kohentaa sitä. Sinun pitäisi kehittää itsetuntoasi, parantaa itsetuntemustasi, olla armollisempi itsellesi (ja tätä kautta toisille), hyväksyä itsesi, rakastaa itseäsi. Virheineen päivineen. Anteeksiantamisen taito, niin itselle kuin exälle on myös tarpeen. Tähän kaikkeen etsi itsellesi ammattiauttajan jeesiä. Mutta muista, ettei kukaan muu kuin sinä itse voi muotoilla ajatusmaailmaasi, asennettasi yms. uudelleen.

"Edelleen koen, että koko eletty yhteinen elämä oli huijausta, minä kelpasin vain piiaksi ja rahaa tuomaan."

On HYVIN ristiriitaista, että koet tulleesi huijatuksi (petetyksi?), silti haikailet yhä exän perään ja mietit miksi erositte. Olen itse se eroa halunnut osapuoli. Erosin mm. koska exäni käytti minua ja vanhempiani taloudellisesti hyväkseen. Minusta tuossa sinun tapauksessasi kaikki on jotenkin päälaellaan tämän suhteen. Jos kerran aikuisten oikeasti tunnet tulleesi huijatuksi, olleesi kotiorjana (kuten minäkin), niin on sinun ONNESI, että puoliso halusi erota. Pääsit hänestä tosi näppärästi eroon. Toista kuin minulla. Sitä onkin syytä myös pohtia: MIKSI kaipaat sellaista ihmissuhdetta, joka ei millään muodoin tehnyt sinulle hyvää, joka sai tuntemaan olosi (entistä) arvottomammaksi? Taidetaan palata taas tuohon heikkoon itsetuntoon ja -arvostukseen.

• järkikäteen

"Elämän piti helpottua, kun velat oli maksettu, ja sitten kävikin näin."

Olet elänyt sitku elämää. Niin tapahtuu usein, vaikka juuri päinvastaista yrittää - elämää tässä ja nyt. Sitä hiljalleen tottuu sitkuun. Odottelee parempaa, kuka mitäkin, ja irrottaa otteensa kokonaan tästä hetkestä. Ihmiset joutuvat usein vasta avioeronsa myötä kohtaamaan menneisyytensä möröt, omat sielunsa pahimmat haavat. Sinulla niitä on. Suosittelen terapiaa. Opettele antamaan anteeksi ja heittäytymään hetkeen.

• elämävaanonsellaista

Nimenomaan kyse on tuosta sitkuelämästä. Tiesittekö muuten, että monet ihmiset eroavat esimerkiksi, jos toinen on ensin sairastunut vakavasti ja sitten toipunut, esim.syöpä. Ja yleensä eroa halunnut on sairaudesta toipunut ja tässä syynä monesti voi olla se, että toinen on rankkojen kokemusten kautta henkisesti kasvanut niin paljon, että hänellä ei ole enää yhteyttä siihen kumppaniin, Hän näkee elämän eri tavalla eikä todellakaan halua elää sellaista sitkuelämää. No, tämä oli vain yksi heitto keskusteluun.
        Mutta on huono juttu sinä syvällä, ap jos ette suhdetta sen päättyessä käsitelleet missään terapiassa tai mualla niin, että tietäisitte mitä suhteessanne meni pieleen. Yleensä nuo asiat ovat moninaisia ja pelkästään toisen syyttely ei auta mitään (vaikka itsekin voisin pääosin syyttä toista).

• menneisyydenote

Minusta on ihan normaalia, että välillä tulee notkahduksia eron jälkeen mielialassa pitkänkin ajan jälkeen. Jos kuitenkin välillä näyttää paremmalta.

Sen sijaan syyn jankkaaminen pitkän ajan kuluttua ei kuulosta ihan normaalilta. Onko niin, että syy on kerrottu, mutta se on syy jota et voi hyväksyä? Eli et näe toisen näkökulmaa, vaan sinun tulkintasi on ainoa oikea? Voimakas oikeassaolon tarve on sellainen joka haittaa sinua itseäsi, koska elämässä tarvitaan joustavuutta. Se on kriisin hyvä puoli, että se yleensä opettaa pois mustavalkoisuudesta ja jyrkkyydestä, kunhan kriisi on käsitelty. Se ettei liitossanne mielestäsi ollut isompaa vikaa ja silti exäsi halusi kertoo ehkä siitä, että et halua nähdä ongelmia joita teillä miehen mielestä oli.

Muut ovat tuoneet hyviä näkökulmia esille. Pääset eteenpäin, kun keskityt itseesi ja siihen, mikä saa sinut pitämään kiinni menneisyydestä vaikka masennuksen uhalla. Lue ero-oppaita ja katso elokuvia, älä jää yksin miettimään, vaan varaa aika terapiaan jo tänään. Ystävillekään ei kannata teeskennellä, vaan voi hyvin sanoa että välillä olo on edelleen karmea. Niin se on kaikilla muillakin, varsinkin, jos liitto on ollut pitkä. Ihmiset kyllä ymmärtävät, kunhan eivät joudu jatkuvasti kuuntelemaan esim puolison haukkumista. Sinua itseäsi myös auttaa että teet tietoisesti muita asioita ja keskityt normaaliin elämään.

• Syvällä

Yritän sanoa selvemmin. Luulin, elin siinä uskossa, että olin rakastettu ja rakastin. Mutta kun minut jätettiin valheiden, pettämisen ja petoksen kautta, mietin, onko koko yhteinen elämä ollutkin eksäni puolelta valhetta, olen kelvannut vain käytännön syistä, ja siksi minut on ollut niin helppo jättää. Jos niin, niin silloinhan elämäni on mennyt hukkaan. Kyllä me elimme nyt eikä sitku, mutta jotkut asiat, kuten lomailu, matkustus, olivat velkaisena viljelijänä kohtuu vaikeita järjestää, nyt piti helpottua sen suhteen.

Olen todellakin kangistut samoihin ajatuksiin, kyllä sen tajuan, ja haluaisin päästä irti. Mutta en osaa, olen käynyt erokurssin, ja terapeutilla jonkin aikaa, mutta kukaan ei ole osannut neuvoa, miten temppu tehdään. Tiedän, mitä pitäisi pystyä tekemään, mutta entäs kun ei vaan osaa, en hyväksyä, en antaa anteeksi niin itselleni kuin eksällekään? Tuntuu, etten vaan pääse irti menneisyydestä, sitä voimakkaammin takerrun, mitä enemmän pyrin irti. Olkoonkin, että suuntaan menneisyyteen, niin yksi syy on että koko ero jäi käsittämättömäksi, eksä ei halunnut puhua, eikä kirjoittaa, ei ennen eikä jälkeen. Ainoa oli, että hän haukkui minussa aivan kaiken, minussa ei ollut mitään hyvää, vaikka niin pitkän yhteisen elämän olimme eläneet ja olin omalta osaltani pitänyt liittoamme onnellisena. Tiesin, että oli huonompi vaihe menossa, mutta niitä on helposti pitkässä liitossa ja aikaisemmat huonommat vaiheet olivat menneet ohi.

En pysty näkemään tulevaisuudessa mitään hyvää. Ei se elämä, mitä nyt yksin elän, ole sitä mitä tahdon. Uutta suhdetta on ihan turha edes toivoa tällä iällä. Täällä syrjäkylillä ero on edelleen häpeällistä, siitä on leimattu epäonnistuneeksi. Pitäisi jättää koti ja muuttaa muualle, että pääsisi irti leimasta, jos sittenkään. Luulin, että masennus olisi jo helpottanut, mutta niin sekin vaan tunkee takaisin päivien pimetessä. No nyt elän kyllä taaskin sitkuvaihetta siinä mielessä, että minulle jäi velkaa, kun halusin pitää kodin, nyt kitkuttelen pikkurahalla, että saisin velan maksettua.

• menneisyydenote

Mene vain uudelleen terapeutille, tarvitset sitä! Tuossahan on juuri se ilmiö, että mitä voimakkaammin koettaa olla ajattelematta keltaista banaania, niin sitä tiukemmin ajatukset siihen tarttuvat. Tekeminen on silloin ratkaisu. Asioita pitäisi tehdä toisella tavalla kuin tähän asti olet tehnyt. Olet pitänyt kodin, siellä ehkä menneisyyden ote on vahvempi, kun kaikki entinen on paikoillaan exää lukuunottamatta. Uudet ympyrät tuovat myös uusia ajatuksia. Samoin uudet ihmisiet, jotka eivät edes tiedä erostasi. Olen melkoisen varma, että olet väärässä ajatellessasi, että sinua pidetään epäonnistuneena, mutta se ajatus häiritsee sinua suhteessa muihin ihmisiin, joten sinun kannattaisi etsiä aktiivisesti ihan uusia ihmisiä elämääsi. Ja miettiä vielä kertaalleen, onko sittenkään järkevä pitää tuota vanhaa asuntoa, koska se voi olla isokin tekijä siinä, ettet pysty menemään eteenpäin.Sinun pitäisi siis tehdä käytännön muutoksia myös, jotta voisit asennoitua uudella tavalla.

Sitä en oikein ymmärrä, että sanot olleen huonon vaiheen ja että niitä oli aiemminkin, mutta kaiken piti olla kunnossa. Nämä huonot vaiheet ovat varmastikin olleet miehellesi huonompia kuin sinulle, hän näki ehkä syyn teidän yhteensopimattomuudessanne, mistä vieritti syyn sinun harteillesi. Ehkä hän jousti, sinä et, sinun ei tarvinnut, kun olit tyytyväinen, mutta se ei tee sinusta epäonnistujaa eikä arvotonta ihmistä. Ei, sinulla on oma näkökulmasi ja saakin olla niin kuin miehelläsikin on ollut asioihin. Juuri se kenties oli syynä, että tienne johtivat erillenne, ette ymmärtäneet toisianne. Ainakin se on hyvää tulevaisuudessasi, että sinun ei tarvitse olla yhdessä miehen kanssa, joka haukkui sinut pitkän avioliiton päätteeksi, johtuipa se sitten mistä syystä hyvänsä.

Jos voit käyttää kaiken sen päättäväisyyden ja peräänantamattomuuden mikä sinussa on tämän asian ratkaisemiseen niin hyvä tulee. Koeta tehdä asioita eri tavalla, pieniäkin ja päivittäin, syrjäkylillä eläessä siihen on nähtävä enemmän vaivaa kuin kaupungissa. Kotiin ei pidä jumittua. Kannattaa vakavasti pohtia, voisitko muuttaa muualle. Tai sitten yrittää tehdä niitä asioita, joita teet silloin kun olosi on parempi, miettiä mistä se parempi olo tulee (minkä tekemisestä).

• piparminttuli

Nyt kyllä jo kuulostaa siltä että sinä tarvitset terapiaa. Syyksi varmaan pitäsi riittää se ettei toinen rakastanut sinua enään. Sehän se on ainut syy miksi ihmiset on yhdessä. Hae hyvä ihminen apua sillä täytyyhän sinun päästä tuosta yli. Muuten sinun elämä menee ihan pilalle.

• Syvällä

Menneisyydenote, en sanonut, että eksä olisi ollut aikaisemmin tyytymätön, silloin minä kriiseilin, syynä osin työ, osin vanhempien sairastelu ja kuolemat peräjälkeen. Minkä ikäinen olet, piparminttuli, millä elämänkokemuksella puhut? Ihminen voi rakastaa, vaikka rakkaus tilapäisesti voi hautautua ihan muista syistä johtuvien ongelmien alle. Siellä se on ja herää henkiin. Niin oli käynyt omalta kohdaltani. Olisin uskonut, että niin olisi käynyt eksällenikin.

En tiedä mikä terapia auttaisi. Sen tiedän, että olen aivan liian paljon yksin. Ilmankos on mahdollisuus pyöriä omissa ajatuksissaan. Sitä tässä pelkään, että elämä menee pilalle tai johan se on.

• menneisyydenote

Johonkin exäsi kuitenkin taisi elämässänne olla tyytymätön, jos halusi erota, eikö? Huomaatko, että haluat kovasti ajatella, ettei mitään vikaa ollut? Miehesi ajatteli asioista eri tavalla kuin sinä. Se ei kuitenkaan ole sinun vikasi millään lailla eikä myöskään kerro epäonnistumisesta.

Entäpä tuo huijaaminen? Se on kyllä hirveän tuttu tunne itsellenikin, pitkän vuosikymmenten liiton paljastuminen valheelliseksi. Tätä nykyä en ajattele, että kaikki oli joko kokonaan valheellista tai kokonaan totta, vaan ajattelen, että nuo väärät asiat olivat olemassa hyvien asioiden rinnalla. Oli kiintymystä, ehkä rakkauttakin, ainakin joskus se oli aitoa. Toisen epärehellisyyteen ei voi mitenkään varautua, se aiheuttaa turvattomuutta aivan kuten edellä jo joku sanottiin. Mustavalkoisesta ajattelusta pääsee eroon terapiassa.

• menneisyydenote

Uskot, että miehesi rakkaus olisi voinut vielä herätä, vaikka hän rakastui toiseen. Vieläkö sinä rakastat exääsi? Vieläkö kaiken sen jälkeen mitä hän teki ja sanoi olisit vielä ollut valmis jatkamaan liittoa? Kuinka realistisia nämä ajatukset mielestäsi ovat ihan oikeasti?

Monet asiat eivät ole mustavalkoisia, mutta minusta joko-tai ovat rakkaus ja luottamus ovat sellaisia. Joko rakastaa tai ei, luottaa tai ei, välimuotoja ei ole. Sinun rakkautesi oli horroksessa, mutta miehesi rakastui toiseen: se oli aika tavalla eri tilanne. Olisiko luottamuksesi mieheesi palautunut, vaikka hän olisikin jatkanut kanssasi? Veikkaanpa, ettei siitä kovin hyvää lopputulosta olisi tullut, vaan tuollaiset menevät usein niin, että soudetaan ja huovataan kahden naisen välillä. hirveää kaikille.

• näkemyksiämonia

Minusta avioliitto ihan niinkuin parisuhde yleensäkin on tahtotila. Ja mitä enemmän olen ihmisiä seurannut niin sitä enemmän olen myös havainnut ettei sillä rakkaudella niin merkitystä ole. Moni on yhdessä ihan tavan vuoksi. Mutta tuosta rakkaudesta kun puhutaan niin toisin siihen yhden näkemyksen vielä. Jostakin syystähän se rakkaus vähenee ja kuolee. Liitossa voivaan olla niin vaikeita asioita tai olsuhteet ovat sellaiset, että yhdessä ei voi olla, vaikka olisi rakkauttakin. En siis yhdistäisi pelkkää rakkautta avioliittoon.
        Mutta minusta on hyvin ymmärrettävää, että jos liitossa ei ole rakkautta, mutta mitään kummempaakaa ihmisellä ei ole tarjolla niin joku saattaa hyvinkin pysyä siinä liitossa, kunnes sitten kolahtaa ja löytyy tuo uusi, vahvempi, kummankinpuolinen rakkaus.

• ihmettelen-vain
        näkemyksiämonia kirjoitti:

Minusta avioliitto ihan niinkuin parisuhde yleensäkin on tahtotila. Ja mitä enemmän olen ihmisiä seurannut niin sitä enemmän olen myös havainnut ettei sillä rakkaudella niin merkitystä ole. Moni on yhdessä ihan tavan vuoksi. Mutta tuosta rakkaudesta kun puhutaan niin toisin siihen yhden näkemyksen vielä. Jostakin syystähän se rakkaus vähenee ja kuolee. Liitossa voivaan olla niin vaikeita asioita tai olsuhteet ovat sellaiset, että yhdessä ei voi olla, vaikka olisi rakkauttakin. En siis yhdistäisi pelkkää rakkautta avioliittoon.
        Mutta minusta on hyvin ymmärrettävää, että jos liitossa ei ole rakkautta, mutta mitään kummempaakaa ihmisellä ei ole tarjolla niin joku saattaa hyvinkin pysyä siinä liitossa, kunnes sitten kolahtaa ja löytyy tuo uusi, vahvempi, kummankinpuolinen rakkaus.

Mistä sinä sen voit tietää, ollaanko yhdessä tavan vai rakkauden vuoksi?

• abc123dfg
        ihmettelen-vain kirjoitti:

Mistä sinä sen voit tietää, ollaanko yhdessä tavan vai rakkauden vuoksi?

Aivan totta. Rakkautta ei pitäisi näihin juttuishin sotkea lainkaan. Millään muulla kuin eroammalla "rakkauden" vuoksi ei ole saatu niin paljon pahaa aikaan. Silloin saa "tavan vuoksi" oleet läheiset kylmää kyytiä.

Millään muulla ei uutta ihmistä ole helpompi liehitellä kuin ns. rakkaudella. Järki heitetään romukoppaan ja eletään kuin viimeistä päivää. Elämme vain kerran, mutta senkin pahaa muille aiheuttaen ei oikein vaikuta siltä oikealta rakkaudelta. Enemmän siinä on kyse himosta, ahneudesta ja kateudesta. Siinä on kyse välinpitämättömyydestä ja rakkauden tunteesta lähimpiä ihmisiä kohtaan. Puoliso, perhe, lapset, vanhemmat saavat potkut persuuksille ja monesti joutuvat myös kylmän juonittelun uhriksi, sillä aika moni pettäjistä haluaa anastaa myös omaisuudenkin. Hirvittävää peliä. Niin monta järkyttävää pettämistarinaa tiedän, että rakkauden käyttäminen siinä yhteydessä on yhtä rakastavaa kuin lapsen raiskaus.

• mitäeikukaanhaluaisi

Hmmm. Pettäminen on varastamista. Avioero ja puolison hylkääminen petoksen seurauksena ja on puolison, lasten ja vanhempien raiskaamista ja jättämistä ilman apua. Eivät enää kaikki lapsia, siksi niin rujoa ollakseen totta.

• korkkikiinnijo
        mitäeikukaanhaluaisi kirjoitti:

Hmmm. Pettäminen on varastamista. Avioero ja puolison hylkääminen petoksen seurauksena ja on puolison, lasten ja vanhempien raiskaamista ja jättämistä ilman apua. Eivät enää kaikki lapsia, siksi niin rujoa ollakseen totta.

Älä ota enää.

• kahdenkaupppa

Vai niin, selvästikin ihmiset ovat eri mieltä. Osa haluaa, että avioliitossa on rakkautta ja osa haluaa olla vain jollakin lailla toimivassa käytännön suhteessa ilman tunteita. No, itselleni tunteet ovat tärkeitä ja voin huonosti, jos joudun elämään tunneympäristöltään huonossa ilmapiirissä, olen kait jotenkin herkkä. Sama ilmiö on muuten työpaikan ilmapiirissäkin. Jos ilmapiiri on huono niin osa työntekijöistä kärsii tästä ja minun mielestäni tässäkään ei saisi mennä vain niiden vahvimpien ja järki-ihmisten näkökulmalla, että töitähän tässä vaan tehdään ei muulla niin väliä. Lisäksi kannattaa muistaa, että kaikki eivät työpaikalta pääse kodin rakastavaan ilmapiiriin vaan työyhteisössä saattaa olla sinkkuja, sairaita, sairastuneita vanhempiaan hoitavia tms. Eli työyhteisön aivan niinkuin kodinkin pitäisi olla kaikille osapuolille hyvä paikka elää ja olla, mutta monesti käy niin, että jos se toinen ihminen kokee kaiken olevan ok, niin mitäpäs siinä sitten muiden ihmisten ajatuksilla on väliä. No, tämä työpaikalla kertoisi huonosta organisaatiosta ja kotona samasta asiasta ja aiheuttaa kotona sen eron.
        Itse ajattelen myös niin, että jos toinen ei minua enää rakastaisi niin en haluaisi hänen kanssaan enää elää yhteiselämää. Mutta aivan kuten abc123... ja mitäeikukaanhaluaisi kertovat niin toki ajattelevat niin ettei sillä rakkaudella niin väliä ole siinä avioliitossa.

• menneisyydenote

Sellainenkin asia tuli mieleen, että syrjäseuduilla asuminen ei ehkä muutenkaan pitemmän päälle onnistu, jos kerran olet jo iäkäs. Parempi olisi miettiä jo nyt kun itse voit valita millaiseen asuntoon voisit muuttaa palvelujen äärelle, että kiinteistön arvo koko ajan laskee ja pavelut muuttavat kauemmaksi. Kun asut siellä yksin, joudut ehkä rahapulassa ja yksin tehdessä tinkimään kiinteistön kunnossapidosta, jolloin siitä saa paljon huonomman hinnan tulevaisuudessa.

Katsele asuntoja netistä, kuvittele itsellesi toisenlainen elämä muualla, miltä se tuntuisi? Pieni asunto, jotta rahaa jäisi matkusteluun, kaikkeen siihen, mitä et ole aiemmin tullut tehneeksi velkoja maksellessa - onhan sinun mahdollista vielä tehdä asioita, kun olet vielä terveenä ja ilmeisesti hyväkuntoinen ja saat itse määrätä elämästäsi.

Maalailet mielessäsi yksinäistä vanhuutta syrjäkylillä epäonnistuneena eronneena naisena, mutta kyllä sinulla itselläsi on valtaa noihin asioihin. Jos ei mieleesi (vielä) niin ainakin siihen, miten elämääsi hallinnoit. Nyt tavallaan annat exäsi määrätä elämäsi suuntaa, mikä on aivan tarpeetonta. Ajattele vain, jouti mennä, hyvä kun pääsin eroon, kun kerran oli epäluotettava ja epärehellinen!

Muuta itseäsi, pidä huolta itsestäsi erityisen hyvin (ulkonäkö, liikunta, uudet harrastukset) niin ajatuksesi alkavat muuttua. Pitkästä liitosta haukut päällensä saaneena voit myös sisuuntua ja näyttää, että pärjäät hyvin ilman miehenkutalettakin, velan maksamista sinun ei tarvitse enää jatkaa, kun teit sitä avioliitossakin? Jos taloustilanne on huono, niin sitä vähää ei kannata sitoa isoihin kiinteistöihin, jotka nielevät koko ajan kunnossapitorahaa. Sinua ei ilahduta ja virkistä uusi katto, rempottavien paikkojen korjaus läheskään niin paljon kuin se, että lähdet matkoille, ihmisten pariin.

• Syvällä

Mulla oli sellainen naurettava kuvitelma, että olemme toistemme tukena ja turvana loppuun asti. Se tässä romuttui. Meillä oli yhteiset lapset ja lapsenlapsia, nyt tämäkin puoli sai uuden käänteen. En pysty sisuuntumaan, vaikka tiedän, että jotkut pystyvät, lähin ystävänikin on sellainen.

Pettämisen jälkeen olisin voinut jatkaakin, jos eksä olisi tosissaan halunnut ja olisin uskonut, että kyse oli ennemmin randomista kuin rakkaudesta. Edelleen kaipaan, mutta en usko itsekään, että enää olisi paluuta. Jos elämän saisin elää uudelleen, olisin itsekkäämpi, ja jos tämän lopun tietäisin, en olisi ikinä lähtenyt yhteen. Mutta toisia kierroksia ei jaeta.

Kotoani en ole nyt lähtemässä, velka ei ole kokonaisuudessaan suuri, mutta aikataulu on tiukka, parissa kolmessa vuodessa hoidettu. Ei tämä paras ratkaisu ollut jäädä. Liian pieni paikkakunta.

Ehkä tässä näiden viestien voimalla taas jaksaa yrittää. Tutulle terapeutille varasin yhden ajan nyt alkuun.

• menneisyydenote

Niin minullakin oli ja lähes kaikilla eronneilla oli tuo sama kuvitelma, kun yhteen lähdettiin niin harvapa kuvittelee ikävää loppua, ei avioliitolle eikä sen paremmin elämälle muutenkaan. Mutta elämä ei mene niin kuin toivoisi tässäkään asiassa. En muista kuka viisas sanoi, että älä manaa elämäsi käännettä ennen kuin näet lopputuloksen. 10 vuoden kuluttua saatat olla tyytyväinen siitä, että kävi niin kuin kävi. Ei voi tietää tulevasta mitä on edessä, hyvä niin.

Hyvä on niinkin, että velat on pian maksettu, mutta varmasti voit tehdä jo nyt monia asioita, joista nautit. Sitkeästi teet, vaikka ei niin kivalta aina aloittaminen tuntuisikaan. Koti on rakas, jos siitä nautit eikä siitä pidä silloin luopua, toivottavasti sinulla on auto ja voit mennä tuulettumaan isommalle paikkakunnalle säännöllisesti. Terapiassa saat purettua raskaita ajatuksiasi ja voit varmasti käydä siellä pitempäänkin niin että tunnet olevasi varmalla pohjalla itsesi kanssa.

• love198

Joka päivä, syvällä, voit aloittaa uuden elämän. Se on vain tahdostasi kiinni. Jos olet ollut esim. liian kiltti ja sopeutuvainen, niin sinulla on toki mahdollisuus aivan uudenlaiseen suhteeseen. Mutta jumittamalla entisessä, rypemällä murheessa, et ehkä sellaista löydä.

Jo varsin varhaisessa vaiheessa päätin rahan sijasta keräillä kokemuksia ja ihmisiä. Elämääni on tämän vuoksi mahtunut paljon, hyvin mielenkiintoisia asioita, erittäin erilaisia ihmispersoonia. Suosittelen sinulle. Olen avartanut ihmisten kautta maailmaani esim. kertomalla muille itselleni vaikeista ja tärkeistä asioista, tapahtumista, tunteista jne. Olen saanut mielettömästi kiksejä siitä, että toisetkin ovat alkaneet avautumaan minulle. Asioista, joista en ikinä aiemmin olisi voinut uneksiakaan kuulevani livenä keneltäkään. Aloin myös arvostaa ihmisten erilaisuutta enemmän kuin arvasin. Itse puhun mielelläni, että ihminen tarvitsee kriisissä vertaistukea, mutta heti sen jälkeen "epävertaistukea". Näin ei synny ikävää vastakkainasettelua kuten esim. "hyvä uskollinen" ja "paha uskoton". Tällainen asettelu tappaa kaikki rakentavat keskustelun aloituksetkin.

• abc123dfg

Kuules, aika tekee tehtävänsä ja sinä eheydyt. Tietenkään petollisen ihmisen jättämät arvet eivät umpeudu. Kaikenlaista pitkäkantoista pahaa se pettäminen aina jättää jälkeensä. Voit lohduttautua sillä, ettei uuden parin onni ole sitä samaa, josta he omien läheistensä keskuudessa olisivat saaneet nauttia. Pitkäikäinen suhde ei aina tyydytä, vaan tuntuu raskaalta ja vaikealta. Näissä liitoissa elävät ihmiset joutaisivatkin mennä terapiaan avamaan silmiä sille, mitä kaikkea hyvää heidän elämässään on.

Olet saanut täältä monta hyvää neuvoa, harmi vaan ettei kaikki käy kaikille. On monelaisia syitä säilyttää elämässään olevia peruspilareita, mikäli niitä on jäljellä. Minua hävettää tänne kirjoittavien tarve arvailla ja esitellä sinulle vikoja, joita sinussa saattaisi olla. Kuvitteleeko joku muka, että pettävällä puolisolla olisi ollut vikoja paljon vähemmän?

Kyllä se on niin, että petturilla on todella vikaa päässä itsellään. Kiintymys ja toisen kunnioittaminen on olematonta. Se jos jokin, on erityisen merkityksellistä. Jos ihminen elää perushyvässä liitossa, niin sama ongelma tulee toistumaan ennen pitkään uudessakin liitossa. Petturista ei saa kumppanikseen kuin petturin. Se että sinä rakastit häntä, kertoon vain surullisesti sen, ettet ollut koskaan varautunut sellaiseen, koska itse et olisi toiminut niin. Aivan turha väitää, että itsekin olisit saattanut tehdä niin. Kaikki eivät lähde ihastustensa matkaan, vaikka kuinka sydän kyynelehtisi. Sinunlaisilla on sydäntä ajatella sitä lähintä ihmistä, jos muitakin. Siksi petos tuntuu pahalta, kun et ymmärrä miksi joku läheinen teki sellaista mitä et voi kuvitella itse tekeväsi. Peilaat tapahtumaa omaan sieluusi, joka kärsii oman hyvyytensä takia pahasta.

• love198

Miten voi sanoa kenenkään elävän "perushyvässä liitossa", ellei hän omasta mielestään elä sellaisessa?

• menneisyydenote

No jaa. Eiköhän ap osaa syyllistää exänsä ihan ilman apuakin. Meissä kaikissa on vikansa ja luonteessa heikkoutensa, joista jotkut vaikuttavat myös erossa. Selviämisessä on tärkeää, että pääsee tuosta syyttelystä eroon näkemään vähän laajemmin. Hyvänä sieluna oleminen on sekin taakka, parempi on hyväksyä itsensä ihan ihmisenä virheineen päivineen vain. Anteeksi antaminen itselleen niin kuin joku sanoikin.

• 9876543210_

abc123dfg
        Jokaisella on vikansa ja puutteensa. On kuitenkin hyödytöntä syyllistää niistä itseään tai toisia. Syyllistämisen sijaan pitää ratkaista ongelma. Toisten ongelmia ei pysty ratkaisemaan, ainoastaan omansa. On hyvä huomata, että oman (tai toisten) ongelman havainnointi ei ole samaa kuin itsensä syyllistäminen. Jotta ongelman voisi selvittää, täytyy tietää mitä selvittää, jotta asia saadaan ratkaistuksi.

Sillä kuinka hyvin tai huonosti exällä menee - mitä hän ajattelee, miksi halusi erota, ym. ei ole kerrassaan mitään merkitystä ap:n ja hänen tunteidensa, elämänsä selvittämisen kannalta. Jokainen on itse vastuussa elämästään, omista tunteistaan, niiden käsittelystä. Sehän se ongelma usein onkin. Että lähdetään syyttämään toisia omista tietynlaisista ikävistä tunteita eikä kuten pitäisi, aleta käsittelemään ja työstämään niitä.

Toisten syyttäminen omista tunteista on pakoa todellisuudesta, vastuun välttelyä, tosiasioilta silmänsä ummistamista. Esim. ap:lle on tästä itselleen suunnattomasti haittaa. Hän tuntuu olevan umpikujassa. Tämä ei ole syyttämistä, vaan hänen kirjoituksistaan havaittu tosiasia. Ap on omien tunteidensa vanki. Aina niin kauan kunnes ottaa vastuun, hyväksyy tapahtuneen ja ryhtyy käsittelemään tunteitaan. Vastaukset löytyy hänestä itsestään, ei ex-puolisosta.

• Helpotaoloasijotenkin

Näin vaan elämässä käy. Kun muuttaa yhteen toisen kanssa, ei ajattele eroavansa koskaan. Kuvittelee, että toinen tuntee samanlaisia tunteita. Väittäisin, että teillä kuitenkin on vuosia, joista molemmat olette nauttineet. Kaikkien kotitöiden haaliminen on oma syy. Ehkäs kannattaisi seuraavassa suhteessasi yrittää jakaa ne niin, että molemmat tekevät niitä itselle mieluisia hommia tahollaan ja kenkut työt tehdään yhdessä. Muistathan, että pankissa voi neuvotella lainaehdoista (maksullista), mutta jos kuitenkin olet hoitanut asiasi hyvin tähän asti, mitipä jos hakisit pidennystä laina-aikaan. Sinulle jäisi rahaa käyttää itseesi. Lähde vaikka pienelle kylpylämatkalle sellaiselle pakettimatkalle. Ota sisar tai ystävä mukaan. Pääsisit noista samoista pörräävistä ajatuksista. Matka-vekka, Matkapojat tai Ikaalisten matkatoimisto (en ole mikään agentti, mutta käyttänyt jotain näistä). Löydät paketteja netistä tarjouksista. Terrapian lisäksi tarvitset myös itsestäsi välittämistä. Nokka pystyyn, Tämä on tätä elämän opinstomatkaa. Välillä reputettaan, mutta kun valitaan toinen kurssi, niin alkaa sujua pikkuhiljaa. Oma pää vatvoo asioita. Ehkä kannattaisikin kuunnella ja keskustella muiden huolista ja vaikeuksista ja pyrkiä minä-keskeisyydestä vähän eroon. Voitahan olla hyvä kuuntelija tai keskustelija??

• love198

" Kun muuttaa yhteen toisen kanssa, ei ajattele eroavansa koskaan. Kuvittelee, että toinen tuntee samanlaisia tunteita. "

Niin, ei kai KUKAAN ajattele liiton/parisuhteen alussa eroavansa. Alussa, etenkin naiset voivat ajatella, ettei toinen tunnekaan samanlaisia, tai tarpeeksi rakastavia tunteita kuin itse tuntee. Voi pelätä, että toinen jättää. Sitä pelkää niin kauan kunnes voittaa pelon. Jos toinen sitten myöhemmin joskus jättääkin, se ei kuitenkaan tule "yllätyksenä". Yllätys sen sijaan voi olla suurikin, että itse onkin se, joka haluaa erota. Syystä tai toisesta. Koskaan ei voi tietää mitä huominen tuo.

AP: epäilen, kuten tuossa jo kirjoiteltiinkin, että menneisyys on vallannut sinut. Se yhdistettynä murehtimiseen johtaa vain - ei mihinkään. Se on murheen kehä. Sinun pitää katkaista se.

• elämäonelämää

Syvällä sinä rakastit miestä, mielestäni se riittää. On turhaa spekuloida rakastiko mies. Rakastuit ja luotit ihmiseen, joka ei kuitenkaan ollut luottamuksesi arvoinen. Teillä oli varmasti hyviä aikojakin, sinulla on oikeus nauttia niiden muistosta. Mies lähti juuri, kun olisi ollut kahdenkeskistä aikaa ja se on suuri suru. Et saa koskaan tietää oliko kyseessä hetken oikku vai pidemmän harkinnan tulos. Olet pettynyt ja vihainen ja tunteesi on oikeutettuja. Hae terapia apua, tarvitset ammattiauttajaa.

Auttaisiko sun ystävä talon uudelleen sisustamisesa? Sanoisit vaikka, että kaipaat uutta ilmettä kotiin, mutta et tiedä mitä muutoksia tekis. Kuuntelisit ystävän ehdotukset ja toteuttaisitte niistä joitakin yhdessä kotiisi. Muutokset auttavat surutyössä ja sureva ei yksin jaksa niihin tarttua.

Toinen mitä ehdotan on se, että matkustat kaupunkiin. Varaat ajan kampaajalle ja kysyt mielipidettä sinulle sopivasta kampauksesta ja uudistat hiustyylisi. Sitten varaat ajan pukeutumisneuvojalle ja pyydät häntä etsimään sinulle sopivan arki kokoonpanon vaatteita. Uusi ilme auttaa näkemään itsensä kauniina. Helpointa on toteuttaa muutosta ostamalla apua siihen muilta. Väsynyt ei jaksa näitä yksin itselleen toteuuttaa.

Jos rahat riittää, tekisin pieniä päivämatkoja pois kotiympyröistä. Olen toteuttanut tämmöisiä retkiä käymällä teatterissa, kirpputoreilla, kylpylöissä jne..

Olen testannut näitä konsteja itse. Ensin itseni toimimaan pakottamalla. Ajanoloon jo hetkittäin asioista nauttimalla. Minä tulin myös taloudellisesti petetyksi ja jätetyksi. Haavat ovat syvät ja luottamus vastakkaiseen sukupuoleen hukassa. Haluan kuitenkin nousta tästä tuskasta ja löytää elämänilon. Liitto ei mennyt niin kuin haaveilin, en saanut antamallni panokselle vastinetta, mutta elämä on sellaista epäonnistumisia täynnä. Voi siellä teidänkin kylällä saattaa mökissään istua montakin miestä ja naista suremassa itseään epäonnistujana. Moni voi sua siellä teidänkin kylällä mielessään ymmärtää vaikkei ääneen mitään sano.Monilla on häpeämiään asioita takanaan. Anna itsellesi anteeksi. Ei ketään voi liitossa väkipakolla pitää. Mies lähti ja se ei ole sinun syy.

• emailone

Avasit itsellesi sähköposti osoitteen, voisit saada kohtalotovereista ystäviä täältä@

• Syvällä

Kiitos kaikista näkökannoista, ja käytännön vihjeistä.

Hiukan tuolla linjoilla elämäonelämää kanssa olen ollut itsekin ja joitakin noista toteuttanutkin, kävin kampaajalla (tai olen nyt alkanut suht säännöllisesti käymään), ostin ystävän kanssa uusia vaatteita (joita en sittenkään ole pitänyt), olen jotakin uudistanut kotona. Olen käynyt yksin ja ystävän kanssa tuollaisilla päivämatkoilla, ja yksin muutaman päivän reissussa. Mutta vaikka hetkeksi voi auttaa, on reissusta yksinäiseen kotiin paluu murheellista ja toisaalta taas yksin reissulla, poissa arkirutiineista, saattavat ikävät asiat vallata mielen. Kävin tanssikurssilla, mutta sielläkin tuo surullinen pohjavireeni karkottaa muut ja silloin tuntuu todella yksinäiseltä. Muiden keskellä.

Outoa erossa oli se, että eksä ei pitänyt mitään kiirettä eron ja poismuuttamisen kanssa, vaikka oli jo uusi. 'Ykkösvaihetta hän vitkutteli ja kakkosvaihetta hän ei olisi hakenut vielä harkinta-ajan jälkeen heti vaan käski minun hakea yksin. No haettiin lopulta yhdessä. Se, että oli jo henkisesti uuden kanssa mutta asui vielä vanhassa kodissaan, oli minulle vaikeaa ja sai luulemaan, ettei olekaan haluamassa eroa. Oli kuitenkin. Ajoin lopulta aktiivisesti itse ajamaan eroa, koska sekava tilanne söi henkisiä voimia ja pelkäsin, että hän järjestelee rahaa ja omaisuutta piiloon. Syy hitaalle etenemiselle oli kai vaan uuden haluttomuus vielä erota kai lasten vuoksi.

Hommaan nimettömän sähköpostin, nimelläni olevaa en viitsi tänne antaa.

• terveystalot

Yksinäisyyden tunne on sinussa sisällä. Se ei johdu avioerostasi, vaikka avioero sai sen "heräämään". Puhut arvottomuuden tunteestasi, jota myös exäsi on ruokkinut. Teillä oli pitkä liitto? Onkohan tuossa käynyt niin vanhanaikaisesti, että "liian kiltti tyttö" on mennyt aikoinaan miehen kanssa naimisiin, koska niin "kuuluu" tehdä/sillä saa paremman statuksen/tulee paremmin hyväksytyksi? Ja ennen kaikkea siksi, ettei tarvitse elää yksin! Tällöin käy hyvinkin usein niin, että kiltti tyttö uhrautuu, palvelee yms. miestään, elää miehen kautta. Unohtaen itsensä vähitellen kokonaan. Kun ero sitten on tosiasia, kiltti tyttö palaa siihen pisteeseen mistä lähti: tuntee arvottomuutta, ei arvosta itseään, ei osaa olla yksin.

"on reissusta yksinäiseen kotiin paluu murheellista "

Muista, että vain itsestään ei voi erota. Itsesi kanssa olet joka hetki niin kauan kuin elät, vaikka sinulla olisi parisuhde ja ystäviä. Mistä vetoa, että olet pitkästä aikaa, nyt eron jälkeen, joutunut kohtamaan itsesi? Etkä tykkäisi yhtään sitä tehdä. Se menee mukavuusalueesi ulkopuolelle.

"Ajoin lopulta aktiivisesti itse ajamaan eroa, koska sekava tilanne söi henkisiä voimia ja pelkäsin, että hän järjestelee rahaa ja omaisuutta piiloon. "

Oli todella hyvä, että vihdoin aloit järjestämään eroa. Osoitus siitä, että liian kiltin tytön mitta tuli täyteen, tuli raja vastaan. Siitä on hyvä jatkaa. Sinun täytyy olla omalla puolellasi, ajatella itseäsi, arvojasi, mielenkiintosi kohteita, nautintoja jne. Ole itsellesi ystävä, jonka seurassa viihdyt. Vasta tämän jälkeen olet valmis terveempään parisuhteeseen.

• vaikeahyväksyä
        Syvällä kirjoitti:

Kiitos kaikista näkökannoista, ja käytännön vihjeistä.

Hiukan tuolla linjoilla elämäonelämää kanssa olen ollut itsekin ja joitakin noista toteuttanutkin, kävin kampaajalla (tai olen nyt alkanut suht säännöllisesti käymään), ostin ystävän kanssa uusia vaatteita (joita en sittenkään ole pitänyt), olen jotakin uudistanut kotona. Olen käynyt yksin ja ystävän kanssa tuollaisilla päivämatkoilla, ja yksin muutaman päivän reissussa. Mutta vaikka hetkeksi voi auttaa, on reissusta yksinäiseen kotiin paluu murheellista ja toisaalta taas yksin reissulla, poissa arkirutiineista, saattavat ikävät asiat vallata mielen. Kävin tanssikurssilla, mutta sielläkin tuo surullinen pohjavireeni karkottaa muut ja silloin tuntuu todella yksinäiseltä. Muiden keskellä.

Outoa erossa oli se, että eksä ei pitänyt mitään kiirettä eron ja poismuuttamisen kanssa, vaikka oli jo uusi. 'Ykkösvaihetta hän vitkutteli ja kakkosvaihetta hän ei olisi hakenut vielä harkinta-ajan jälkeen heti vaan käski minun hakea yksin. No haettiin lopulta yhdessä. Se, että oli jo henkisesti uuden kanssa mutta asui vielä vanhassa kodissaan, oli minulle vaikeaa ja sai luulemaan, ettei olekaan haluamassa eroa. Oli kuitenkin. Ajoin lopulta aktiivisesti itse ajamaan eroa, koska sekava tilanne söi henkisiä voimia ja pelkäsin, että hän järjestelee rahaa ja omaisuutta piiloon. Syy hitaalle etenemiselle oli kai vaan uuden haluttomuus vielä erota kai lasten vuoksi.

Hommaan nimettömän sähköpostin, nimelläni olevaa en viitsi tänne antaa.

Hyvä. Ihan samanlaisten asioiden kanssa painin. Paininut jo neljä vuotta elämästäni.

• kasvunpaikkoja

Hyvä kirjoitus terveystalot sinulta ja se kiltti tyttö voi olla myös se jättäjä tai oikeastaan se, joka sen lopullisen päätöksen tekee. Itselläni tuli iso pysähdys reilut kuusi vuotta sitten ja sen jälkeen havahduin todella miettimään mihin käytän elämääni, mitä haluan jne. Alkuun se oli kriisi ja aivan hirveä paikka, muistan vieläkin ja monen tekijän yhteisvaikutus. Silloin mietin, että olisinpa tuonkin jättänyt kokematta, mutta myöhemmin olen ollut kiitollinen siitä. Se kasvatti henkisesti aivan valtavasti, mutta aikaa myöden johti myös puolisosta erkaantumiseen, toki meillä oli siihen vakavia syitä, joita entinen minä kaikkien muiden etua ensin ajattelevana olisin varmaan yrittänyt kestää. Mutta edelleenkin huomaan itsessäni taipumuksen itseni syyllistämiseen ja herkästi muiden edun ajatteluun.

• tinja_65

Juuri noin. Itse muistan olleeni liittoni alkuvuodet pelänneeni, jos puoliso sittenkin jättää minut. Mitä ihmettä sitten teen? Vuodet kouluttivat, pelko katosi, kun ymmärsi, ettei itse pysty vaikuttamaan asiaan "whatever will be, will be".

Vuosia myöhemmin minut pysähdytti se, että itse aloin miettiä eroa puolisosta. Huomasin toimineeni juuri niin kiltisti, mistä nuorempana ajattelin "minä en ikinä...". Tärkein oli varmaan uhrautuminen. En aikonut uhrautua kuten äitini teki. Halusin säilyttää itseni, tehdä asioita, joista pidän. Olin myös sopeutunut liikaa miehen oikkuihin ( taloudelliseen hyväksikäyttöön). Pahinta oli iloisuuteni kadottaminen. Motokseni tuli Kummelin sketseistä muotoiltu "kyllä mikä tahansa kotiolot voittaa". Tunsin eläväni ja saavani olla oma itseni vain kodin ulkopuolella. Kun lopulta erosin, se oli aivan suunnaton helpotus. Ilo palasi elämään, ja kotiin. Myös lapset, jo teinit, saivat vihdoin tilaa hengittää. Jälkeenpäin on kamalaa huomata miten paljon huono suhde vie energiaa - kaikilta.

• tasa-arvosex

Syvällä

Muutama onnen salaisuus :):

Suhtaudu myönteisesti:

myönteisyyden perusteet ovat siinä, mitä ajattelet itsestäsi. Löydätkö itsestäsi, toisista ja elämästä hyvää, johon kiinnittää huomiota? Älä paisutttele epäonnistumisiasi. Muista olevasi inhimillinen. Jos jokin menee pieleen, se menee. Sillä kerralla. Kipua pitää tuntea, kunhan päästää siitä irti.

Pidä itsestäsi

Se, joka pitää itsestään, voi myöntää ja hyväksyä myös huonoja puoliaan. Älä ripusta itseesi muiden määritelmiä äläkä määrittele arvoasi ulkoisten mittausten perusteella. Jos arvosi riippuu ulkoisista asioista tai muiden mielipiteistä, olet herkästi haavoitettavissa.

Usko että voit vaikuttaa elämääsi

Kukaan ei pysty hallitsemaan kaikkea elämässään. Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa elämäänsä jotenkin. Mieti, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä, asetat itsellesi rajat ja pidä niistä kiinni.

Jos sortuu samanlaisiin ajatuksiin, voi ottaa tietoisesti käyttöön uusia ajattelutapoja.

Pidä ihmisistä

Myönteinen asenne muihin, ei tarkoita, että aina haluaisi hakeutua toisten seuraan. Älä yritä muuttaa itseäsi ollaksesi mieliksi muille.

Älä jättäydy yksin

Ihmisellä on tarve tuntea itsensä tarpeelliseksi. Kontaktien puute voi heikentää terveyttäsi. Jos haluaa tasapainoisia ihmissuhteita, ei pidä ripustautua toisiin, eikä antaa toisen ripustautua itseen.

Ole joustava

Varo mustavalkoista asennetta. Harjoittele joustavuutta ja erilaisten näkökulmien ymmärtämistä. Asiat muuttuvat kuitenkin, joten hyväksy muutokset. Omien asenteidensa ja toimintatapojen muuttamisella on vaikutusta, elämästä tulee tyydyttävämpää.

Anna elämän muuttaa

Anna elämässä vastaantulevien asioiden muokata ajatteluasi äläkä pidä kiinni väkisin vanhasa.

• VähänKiltti

Itselleni ero ei tullut yllätyksenä, sen nopeus ja ajankohta muiden vaikeuksien keskellä vain. Minusta oli tullut kaltaisesi piika, jopa orja, tosin miespuolinen. Ero johti taloudelliseen ahdinkoon, en kokenut tehneeni mitään väärin. Tai ainahan olisi jotain voinut paremmin tehdä, mutta sen pitäisi koskea molempia. Turha syyttää itseään. Meillä toinen osapuoli on lukenut erokirjat ja käynyt terapiassa. Pariterapian ohjeet eivät kiinnostaneet kun vielä oltiin yhdessä. Itse tyypillisenä miehenä olen pärjäillyt itsekseni ja keskittynyt lasten hyvinvointiin. Yritä keksiä jotain hyviä puolia erosta. Itse sain paljon vapautta elämääni ja pääsin ehkä aikaisemmin elämään elämääni ja päättämään asioistani. Ero olisi tullut hänenkaltaisen ihmisen kanssa joskus kuitenkin.

• VKi

Lisäys, kun luin koko ketjun.
        Sinulla on ystäviä ja tilaisuuksia harrastaa. Pidä niistä kiinni.
        Jos voit pahoin, se terapia on ihan hyvä, jos sinulla on mahdollisuuksia siihen.
        Älä hae vikoja itsestäsi tai puolisostasi, se on ajanhukkaa.
        Etsi sellaista tekemistä, jolloin et ajattele koko asiaa. Oli se sitten metsässä kävely, lastenlasten kanssa touhuaminen tai karaoke. Silloin aika parantaa haavat.
        Yritä miettiä asioita, jotka sinulla ovat hyvin. Kun tulee pahoja muistoja, palaa hyviin, jotka eivät liity puolisoosi.
        Älä ajattele itsestäsi pahaa, jos et ole tehnyt sellaista. Ei!
        Onnea.

• aamunterapia

Kommentoin nyt syvällä kirjoittajalle ja vähän kiltti. Kirjoituksistanne tuli sellainen käsitys, että eronne syy oli vain kotityöt. Oliko syy todellakin se? Se nimittäin harvoin on se todellinen syy ja sinä Vähänkiltti olisi todellakin kannattanut mennä terapiaan, sillä kyllä patiterapiasta saa parhaan hyödyn kummatkin osapuolet sinne menee, tällöin terapeutti voi myös muodostaa parhaan kuvan siitä minkälaisia kummatkin suhteen osapuolet ovat ja miksi suhde ei toimi. Minulla on tuttavaperhe, jonka mies ei oikeasti kotitöitä liittonsa aikana pahemmin tehnyt, hän kun oli vähän sellainen reppana ja vaimo kun tehokkaammin ja omalla tavalla ne nopeammin teki. Eron jälkeen tuo mies kasvoi suurempaan vastuuteen ja hoiti hommat hienosti. Minusta tuo teidän kotityöjuttu olisi ollut ehkä helpostikin pariterapiassa ollut käsiteltävissä. Omassa suhteessa niin pahoja ongelmia, että ei terapiakaan niihin auta, joten eipä jatkaminen varmaan auta. Terapia on kuitenkin avannut ymmärtämään muiden ihmisten käytöstä ja toisaalta omaa käytöstä.

• tinja_65

aamunterapia
        Eroon on aina monia syitä. Kotitöiden tekemättömyys tuskin koskaan on ainoa syy. Pikemminkin se on seuraus parin toimimattomasta vuorovaikutuksesta. Siinä ne todelliset syyt. Siksi ei kannata kuvitella, että parisuhdeterapia auttaisi kotitöiden tekemiseen. Jos toinen on kieltäytynyt/luistanut niistä vuosikaudet, jopa kymmenet, niin todellakaan asia ei parisuhdeterapiassa ratkea helposti, koska siellä pitäisi alkaa käsitellä niitä vuorovaikutusongelmia, joita suhteessa on.

On myös melko mahdotonta alkaa käsitellä ongelmia, jotka vain toinen kokee ongelmiksi. Tästä taas tullaan siihen, että "ongelmainen" ymmärtää eron olevan juuri hänelle paras vaihtoehto, koska toinen ei edes kykene/halua/viitsi/jaksa nähdä parisuhteen ongelmia. Kun terapiaan mennään, niin siinä pitäisi olla molemmilla halu jatkaa parisuhdetta, ja kyky toimimaan parisuhteen hyväksi. Mutta tämäkään ei välttämättä tuota mitään tulosta. Parisuhteen molemmat osapuolet, heidän persoonat ovat keskeisessä roolissa siinä tehoaako terapia. Myös terapeutin persoonalla ja taidoilla on vaikutusta.

Silloin kun toinen ei halua pariterapiaan on kyse joko siitä, että hän ei halua jatkaa suhteessa. Tai siitä, ettei hän koe suhteessa olevan mitään vikaa (vaikka puoliso kertoo ongelmista). Kun tilanne on tarpeeksi tulehtunut terapiasta, jo yhdestäkin käynnistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Monesti ihmisillä on sellainen käsitys, että puhuminen auttaa. Ei se yksin auta. Päinvastoin puhuminen saattaa olla puhujalle jopa vahingoksi. Jos toiselle tulee terapiassa, tai missä tahansa muualla tunne "kaikkea mitä sanon voidaan käyttää todisteena minua vastaan", niin kannattaa harkita todella tarkoin mitä sanoo.

• ymmärryspuuttuu

Kun ei ymmärrä eron syytä.....

Tähän kommentoin, että on hirveän vaikea jatkaa elämistä tai mennä edes terapiaan sellaisen puolison kanssa, joka ei pysty sen vertaa asettumaan toisen asemaan, että ottaisi vakavasti, kun toinen sanoo, että en ole tässä liitossa enää onnellinen. Siitähän tuo kertoo, että toisen tunteilla ja ajatuksilla ei ole merkitystä.

Silloin terapiastakin tulee vain syyttelyä siitä, että toinen eroaa "turhan takia hyvästä liitosta". Vain toisella osapuolella on muka oikeus määritellä kuinka asiat ovat. Siinä vaiheessa on turha puhua kotitöistä tai mistään muustakaan. Varmaan monelle tuttu tilanne.

• tinja_65

ymmärryspuuttuu
        Täyttä asiaa puhut. Liittyy läheisesti siihen mistä kirjoitin. Parisuhde, joista vain toisella on ongelmat ja toisella kaikki hyvin, ei toimi.

• nämäonvaikeitaasioita

Meillä ei ainakaan koskaan terapeutti ole sanonut, että olisi joitakin hyviä tai huonoja syitä eroon. Ei ole olemassa hyvää tai huonoa eroa siinä mielessä. Jos suhde ei toista osapuolta syystä tai toisesta enää tyydytä niin silloin on parempi erota. Terapia on siinä mielessä hyvästä, että siinä on mahdollisuus nähdä kummankin mahdollisia virheitä toimia ja parantaa kommunikaatiota. Ja monesti terapia voi pelastaa parisuhteen, jos terapiaan lähtee jo oletusarvoisesti silää mielialalla, että toinen sitä lyömäaseena minua vastaan käyttää niin ei se terapia silloin tule onnistumaan, mutta uskoisin että suurin osa haluaa suhteensa toimimaan tai ainakin jos lapsia on niin homman toimivan eron jälkeen (pariterapiahan voi muuttua myös eroa tukevaksi terapiaksi, jos havaitaan että parisuhdetta ei enää toimimaan saada). Ei se terapia siis aina paria pelasta (meillä ei auta), mutta siinä voi silti oppia jotain olennaista parisuhteesta tulevaisuuden parisuhteeseensa. Ja ei sekään aina paria pelasta, vaikka kummatkin terapian ottaisivat ihan tosissaan, joskus jotkut lapsuudenkodin asiat ja persoonallisuusasiat jäävät niin vahvasti vaikuttamaan, että niistä ei vaan pääse eroon.

• fglldfsg

nämäonvaikeitaasioita
        "jos terapiaan lähtee jo oletusarvoisesti silää mielialalla, että toinen sitä lyömäaseena minua vastaan käyttää niin ei se terapia silloin tule onnistumaan"

Jos noin on, ei kannatakaan lähteä terapiaan! Usein toinen haluaakin eroa, koska oikeastaan mikään ei suhteessa toimi. Ei voi olla oma itsensä, täytyy olla varuillaan, eikä missään nimessä paljastaa ajatuksiaan. Matkan varrella on opittu, että toinen ihan oikeasti käyttää niitä lyömäaseena. Se ei todellakaan riipu omasta mielialasta toista kohtaan, vaan perustuu koettuihin tosiasioihin.

" Ei se terapia siis aina paria pelasta (meillä ei auta), mutta siinä voi silti oppia jotain olennaista parisuhteesta tulevaisuuden parisuhteeseensa. "

Siinäpä se onkin, ettei usein juuri se osapuoli opi eikä kykene ymmärtämään omaa toimintaansa, tekojensa/sanojensa vaikutuksia läheisiin, jonka vuoksi se toinen haluaa erota. Liian monesti ajatellaan, kun parisuhde ei toimi, että syyt siihen ovat suhteessa 50/50. Näin vaan ei ole. Erittäin usein parisuhde ei toimi toisen puoliskon persoonallisuushäiriöiden tai mielenterveysongelmien, riippuvuuksien yms. vuoksi.

• etvoiymmärtää

Näet kyllä väärin sen, että kaikki ei eroa haluavat olisi persoonallisuusongelmaisia. On nääs usein päinvastoin. Eroa hakeva on tehnyt niin kammottavia juttuja, et ei millään pysty ymmärtämään et läheinen ihminen on tehnyt sellaista sinulle. Jossakin on nääs se raja, jota pahuutta voi ymmärtää. Se jälkeen on ikuiset kysymykset miksi, mut eihän niitä ihmisyyteen kykenemättömiltä koskaan saa. Joskus ymmärrät mistä puhun, enkä ole ollenkaan iloinen puolestasi siitä silloin.

• nämäonvaikeitaasioita

Olet kyllä oikeassakin fglldfsg, itse olen saanut paljon oivalluksia pariterapiasta, jonne toisen sain mukaani vasta kun puhuttiin, että jos mikään ei muutu niin ero tulee. Tiedän, että toinen halusi toimia oikein ja halusi liton pelastuvan ja tiesi, jopa mitä tekee väärin, mutta ei syystä tai toisesta vaan pysty toimimaan toisin. Minä en yksinkertaisesti vaan jaksa enää, vaikka muuten haluaisin. Toinen vaan selittelee ja selittelee. Joskus aiemmin totesi ettei usko minun eroavan, kun olen niin järkevä ym, no niin en tiedä onko järkevyyttä vai ei, loukkasi kyllä silläkin. Jotenkin vain tuntuu, että elämänhalukin alkaa vaan vähitellen hiipumaan, kaikki mitä teet teet vain väärin.

• 9876543210_
        etvoiymmärtää kirjoitti:

Näet kyllä väärin sen, että kaikki ei eroa haluavat olisi persoonallisuusongelmaisia. On nääs usein päinvastoin. Eroa hakeva on tehnyt niin kammottavia juttuja, et ei millään pysty ymmärtämään et läheinen ihminen on tehnyt sellaista sinulle. Jossakin on nääs se raja, jota pahuutta voi ymmärtää. Se jälkeen on ikuiset kysymykset miksi, mut eihän niitä ihmisyyteen kykenemättömiltä koskaan saa. Joskus ymmärrät mistä puhun, enkä ole ollenkaan iloinen puolestasi siitä silloin.

No ei tuossa edellä sanottu, että KAIKKI ei eroa haluavat ovat persoonallisuusongelmaisia.....

• 9876543210_

nämäonvaikeitaasioita, en malta olla kommentoimatta.

Sanoin myös ex-miehelle aikoinaan, että ero tulee, jos asiaan 1 ja 2 ei saada korjausta. Sitä olin pyytänyt muutaman vuoden. Hänellä selityksiä riitti, paljon myös "mukahalua". Oman itseni ja lastenkin jaksamisen kannalta ero oli välttämätön.

Pariterapiassa emme käyneet, sovittelussa eron jälkeen kylläkin muutaman kerran. Siitä ei ollut mitään hyötyä. Ex kehui itseään, puhui putkeen tunnin työstään ja haukkui minua. Terapeutit, mies ja nainen olivat aivan sanattomia. Saivat pikemminkin exän ummistamaan silmänsä vielä enemmän, ja minut täysin vakuuttuneeksi eropäätöksen oikeellisuudesta. Jos ihmisellä, kuten exällä, on suunnattomia vaikeuksia omien tunteidensa kanssa, ei parisuhdetta paranneta enää millään.

Kävin yksin psykologilla ennen eroa ja vähän sen jälkeen. Siitä oli hyötyä. Oli onni päästä hyvän asiantuntijan vastaanotolle. Hänellä oli kysymyksiä, ja ehdotuksia, toimintamalleja ym. Kun hän lopetti, yritin käydä vielä kahdella toisella psykologilla. Toinen oli jees, juttu luisti, joskin minun tahtiin aivan liian hitaasti. Toinen oli aivan yhtä tyhjän kanssa kuin pariterapeutit. Tai oikeastaan vaan ärsyttää terapeutit, jotka ovat tuppisuita eivätkä osaa tarttua asiaan.

Suosittelen sinullekin yksityisiä käyntejä, vaikka nyt psykologin vastaanotolla. Käynneistä saattaa saada paljon enemmän kuin pariterapiasta.

Minkä vuoksi et ole vielä eronnut? Eikö tuo elämänhalun hiipuminen kerro, että niin olisi parempi tehdä? Ilmeisesti teidänkin tilanne on jatkunut ja jatkunut. Sinä kiltisti odotat ihmettä, suhde paranisi, vaikka mitkään merkit eivät näytä siltä. Onko sinulla kenties samanlainen "lapsuudenusko" kuin minulla oli? Ex sai aivan liian pitkään jatkaa temppuiluaan, hyväksikäyttöä ym. Minä vain uskoin, että kyllä se siitä paranee ja korjaantuu. Vasta kun kaikki läheiseni, lapset, ystävät, aivan kaikki alkoivat kysellä, mitä sellaisia merkkejä näen liitossani, joista näkee, että parempaan ollaan menossa, aloin ajatella, todenteolla.

• casablanca_

Ota vastuu itsestäsi, ja hyvinvoinnistasi. Muuta asennettasi eroon. Ero, tai mikä tahansa asia, on juuri sellainen joksi sen itse itselleen tekee. Kirjoituksistasi päätellen, haluat mieluusti sysätä pahoinvointisi aivan täysillä exän päälle ja syyksi. Se kertoo epäterveestä narsismista. Vastustat vastoinkäymisiä, ja sitä että ex-kumppanisi ajatteli ja valitsi toisin kuin sinä. Koet kielteiset tunteesi exän vikana. Sanot tyhmyydeksi sitä ettet ymmärrä. Se ei ole tyhmyyttä, vaan mm. kyvyttömyyttä anteeksiantoon. Sekä itsellesi, että toiselle.

Keskustele muiden eronneiden kanssa, nimenomaan ns. jättäjien tai eroaloitteen tehneiden kanssa. Mieti eri näkökulmia. Sinulla on ongelmana, ettet ymmärrä itseäsi. Siksi et ymmärrä muitakaan. Minusta on aika hälyttävää, että esität ystävillesi kaiken olevan ok. Se ei ole ihan tervettä. Sinun kannattaisi ehdottomasti hakeutua terapiaan. Siitä huolimatta, että sielläkään et välttämättä heti ymmärtäisi ongelmien olevan sinussa, ei exässä, ei muissa ihmisissä tai tapahtumissa.

Näkökulmaasi voit laajentaa myös taiteiden avulla. Musiikissa on miljoonia kappaleita, joissa kerrotaan traagisia rakkaustarinoita, ja miten niistä selvitään. tai traagisia eivät olekaan ne, joista selvitään, vaan ne joista ei selvitä. Kuten nyt esim. Romeo ja Julia. On syytä pitää mielessä, että heidän VALINTANSA oli traaginen.

Useat tangojen sanoitukset ovat aivan fantastisia ylilyöntejä lemmen suhteen...

Ehdoton oma suosikkini on elokuva "Casablanca". Katsoin sen lapsena ensimmäisen kerran. Jo silloin hoksasin, ettei kaikki ole niin mustavalkoista kuin jotkut haluavat ymmärtää. Olen myöhemmin katsonut elokuvan monta kertaa uudelleen, ja aina löydän siitä jotain uutta. Aivan loistava suoritus kaikkinensa.

• fglldfsg

Hei
      Kuolema tulee kuitenkin jossain vaiheessa, kukaan ei siltä välty. Nyt aika nauttia elämästä. Keskity itseesi, löydä ilo.

• aionnoustasuosta

Elämä ei mene aina niin kuin haaveilee ja uskoo. Parisuhteesta luopuminen otttaa koville, kun rakastaa ja on uskonut kulkevansa toisen kanssa elämänloppuun saakka. Toista ei voi kuitenkaan määrätä, eikä pakottaa pysymään yhdessä. Ihmiset muuttuvat ja joskus se kumppani haluaakin muuta elämältään ja syyt eroon on yhtä moninaiset kuin on eroajiakin. Päästä irti menneestä.

Tyhjään kotiin paluuta voi helpottaa kehittämällä mieluisia kotiin paluu tekemisiä. Esim hyvää musiikkia soimaan, hyvä sarja tai leffa odottamassa tai kirja. Jalkakylpy, sauna. Herkkuateria yhdelle.. Kyllä itku välillä tulee, mutta pikkuhiljaa harvemmin kuin ennen..

Paritanssiharrastus on aika vaatelias laji, jos toipuu edellisestä suhteesta ja on kipuilu vielä pinnalla. Jooga voisi sopia paremmin.

Mulla toimii myös fyysinen väsyttäminen eli kuntoilu, halonhakkuu ym työ. Keskusteluapu ammattiauttajalla olisi kyllä myös hyväksi.

• kaunisruska

"Olen todellakin kangistut samoihin ajatuksiin, kyllä sen tajuan, ja haluaisin päästä irti. Mutta en osaa, olen käynyt erokurssin, ja terapeutilla jonkin aikaa, mutta kukaan ei ole osannut neuvoa, miten temppu tehdään. Tiedän, mitä pitäisi pystyä tekemään, mutta entäs kun ei vaan osaa, en hyväksyä, en antaa anteeksi niin itselleni kuin eksällekään?!"

Mistä sinä haluat päästää irti?

Katkeruus itselle tehdystä pahasta voi vaivata koko loppuelämän. Katkeruus syntyy usein siitä, että itsensä näkee viattomana uhrina, joka on joutunut törkeiden vääryyksien kohteeksi. Uhrin asema on houkutteleva, sillä voi kerätä samanmielisten sympatiaa, mutta samanaikaisesti se estää elämästä omaa nykyistä elämää ja saa takertumaan menneeseen. Avioerossa on hyvin harvoin kyse rikoksista, pettäminen ja toiseen rakastuminen ovat asioita, joita hyvin monet ihmiset joutuvat kohtaamaan ja käsittelemään. Ne eivät ole asioita, joita kannattaa vaalia ja hautoa elämää suurempina vääryyksinä, koska ne eivät sitä ole.

Olipa avioliitto tai ero millainen hyvänsä, niin itsen tutkiskelu toisen syyttelyn sijasta on tarpeellista. Monet sitä tässäkin ketjussa toivat esille. Toivon sulle hyvää terapiaa ja terapeuttia sekä parempaa syksyä!

• valinnatjaasenne

kaunisruska: aivan samaa mieltä. Ihmisillä menisi niin paljon paremmin, jos heillä olisi rohkeutta luopua ilman mitään syyttelyitä. Edellä oli kirjoituksia syyttämisen toimimattomuudesta, sitähän se on. Lisäksi se, että syyttää omista tunteista muita kertoo epäterveestä narsismista. Sanoit "Olipa avioliitto tai ero millainen hyvänsä, niin itsen tutkiskelu toisen syyttelyn sijasta on tarpeellista." Juuri näin.

• vääräeimuutuoikeaksi

"hyvin harvoin kyse rikosista?". Milloin sinun mielestä on rikos? Pettäminen on aina väärin ja harvinaisen ruma teko. Asia kyllä iskee ennemmin tai myöhemmin omaan nilkkaasi. Suurin osa ihmisistä halveksii pettäjää. Eniten ihmiset tuntevat myötätuntoa petettyä kohtaan. Ei vaikuta sekään, onko petetty jotenkin muutoin huonoksi tunnettu. Se asia kertoo sen, että pettäjää halveksitaan epäluotettavana ja pidetään löyhänä perästään ja reiluudestaan. Ja jos ympärilläsi on enimmäkseen ko. tyypin porukkaa, niin ei kaikilla.

• kaunisruska
        vääräeimuutuoikeaksi kirjoitti:

"hyvin harvoin kyse rikosista?". Milloin sinun mielestä on rikos? Pettäminen on aina väärin ja harvinaisen ruma teko. Asia kyllä iskee ennemmin tai myöhemmin omaan nilkkaasi. Suurin osa ihmisistä halveksii pettäjää. Eniten ihmiset tuntevat myötätuntoa petettyä kohtaan. Ei vaikuta sekään, onko petetty jotenkin muutoin huonoksi tunnettu. Se asia kertoo sen, että pettäjää halveksitaan epäluotettavana ja pidetään löyhänä perästään ja reiluudestaan. Ja jos ympärilläsi on enimmäkseen ko. tyypin porukkaa, niin ei kaikilla.

Pientä suhteellisuudentajua, kiitos. Rikokset on laissa määritelty, minusta on naurettavaa verrata pettämistä ja puolison rakastumista toiseen rikoksiin, jotka ovat aivan eri mittakaavalla vakavia ja peruuttamattomia. Se on mielestäni epäkunnioittavaa niitä kohtaan, joiden eroihin liittyy oikeasti vakavia rikoksia kuten perheväkivaltaa, uhkailua jne.

Tässä ketjussa on mielestäni suhteellisuudentaju mennyt täysin, kun jotkut keskustelijat ovat verranneet puolison pettämistä ja toiseen rakastumista murhaamiseen ja vaikka mihin rikoksiin. Ei ole ihan normaalia.

Itsekin olen pitkässä liitossa tullut petetyksi. Tuska on hirveä, mutta ei tulisi mieleenkään lähteä syyttämään toista osapuolta rikolliseksi (jo lastenkin takia, vaikka aikuisia ovatkin). Jokainen tekee joskus tekoja, jotka eivät ole reiluja ja oikeudenmukaisia, myös sinä nimimerkki vääräeimuutuoikeaksi. Anteeksiantavaisuutta ja armollisuutta tarvitsee jokainen meistä, joten ei pitäisi olla ensimmäisenä tuomitsematta muita ihmisiä.

Muut asiat, jotka tästä tulevat mieleen, on moneen kertaan sanottu muiden toimesta.

• efgyuvbkbk
        kaunisruska kirjoitti:

Pientä suhteellisuudentajua, kiitos. Rikokset on laissa määritelty, minusta on naurettavaa verrata pettämistä ja puolison rakastumista toiseen rikoksiin, jotka ovat aivan eri mittakaavalla vakavia ja peruuttamattomia. Se on mielestäni epäkunnioittavaa niitä kohtaan, joiden eroihin liittyy oikeasti vakavia rikoksia kuten perheväkivaltaa, uhkailua jne.

Tässä ketjussa on mielestäni suhteellisuudentaju mennyt täysin, kun jotkut keskustelijat ovat verranneet puolison pettämistä ja toiseen rakastumista murhaamiseen ja vaikka mihin rikoksiin. Ei ole ihan normaalia.

Itsekin olen pitkässä liitossa tullut petetyksi. Tuska on hirveä, mutta ei tulisi mieleenkään lähteä syyttämään toista osapuolta rikolliseksi (jo lastenkin takia, vaikka aikuisia ovatkin). Jokainen tekee joskus tekoja, jotka eivät ole reiluja ja oikeudenmukaisia, myös sinä nimimerkki vääräeimuutuoikeaksi. Anteeksiantavaisuutta ja armollisuutta tarvitsee jokainen meistä, joten ei pitäisi olla ensimmäisenä tuomitsematta muita ihmisiä.

Muut asiat, jotka tästä tulevat mieleen, on moneen kertaan sanottu muiden toimesta.

Minusta sinä mitätöit pahoja asioita. Ohitat ne kommenteissasi. Yrität valehdella jopa itsellesi...

• ydinjuttukadonnut

Porukalla näyttää olevan hirvittävä tarve perustella omaa eroaan. Kaikki heistä nasia oletan. Minusta on täysin eri asia erota jos ei ole pettänyt, ja jos on tehnyt jotain konkreettista asioiden korjaamiseksi, tai edes ilmaissut huonon vointinsa suhteessa.

Ap:n tapauksessa ei ole näin ollut. On vaan petetty, salailtu ja vitkuteltu. Oikeastiko uskotte, että mies parka on tehnyt kaikkensa tai edes yhtään mitään suhteensa eteen? Elätti ihan satumaailmoissa jos sellaiseen uskotte. Mahdollisuus saada tässä miespingossa samanlaisinen tapaus sen kuin kasvaa ajan myötä. Enemmän niitä on miehissä, kuin naisissa.

Naisissakin on. Jokainen varmaan tuntee yhden naisen joka tehtaillut lapsia useammalle miehelle. Juttu alkaa suuresta rakastumisesta ja päätyy toiseen rakastumiseen. Useimmat naiset näistä on todella valovoimaisia ja vetävät puoleensa miehiä kuin sokeri kärpäsiä. Miehet särkyvät siinä missä nainenkin pettämisestä.

• valinnatjaasenne

"Oikeastiko uskotte, että mies parka on tehnyt kaikkensa tai edes yhtään mitään suhteensa eteen?"

No mutta hei! Mitä ihmeen väliä tuolla on? Kysymyshän on pelkästään siitä mitä tahtoo, mitä valitsee. Ja omasta asenteesta tietysti. Ellei hyväksy kumppaninsa valintoja, niin erohan on mitä parhain vaihtoehto.

• ydinjuttukadonnut
        valinnatjaasenne kirjoitti:

"Oikeastiko uskotte, että mies parka on tehnyt kaikkensa tai edes yhtään mitään suhteensa eteen?"

No mutta hei! Mitä ihmeen väliä tuolla on? Kysymyshän on pelkästään siitä mitä tahtoo, mitä valitsee. Ja omasta asenteesta tietysti. Ellei hyväksy kumppaninsa valintoja, niin erohan on mitä parhain vaihtoehto.

Mitäkö väliä? Aloitus ymmärtääkseni koskee sitä. Se on yritystä ymmärtää tolkuttoman mieltä. Yrität aivan suotta mitätöidä asiaa ikivanhalla kulahtaneella "mitä parhain vaihtoehto" lauseella. Jos mitä parhain olisi toteutunut, niin mitään
        syytä tai pahaa mieltä ei olisi. Ja vielä senkin jälkeen aloittajalla on oikeus omiin tunteisiinsa. Ja tosiasia on, että häntä kohtaan on tehty väärin.

Se on henkilökohtainen isku. Jos sinua kopsauttaa lähin ystäväsi tai puolisosi vasaralla takaraivoon varoittamatta, niin asiaa vaivaa sinua ikuisuuden, jollet pysty löytämään siihen järkevää vastausta. Oikeastaan itse teko jää sen varjoon, miksi läheinen ihminen pystyy niin kylmään tekoon. Ja siihenhän ei löydy helpolla vastausta, koska teko on lähtökohtaisesti täysin järjetön.

Puhutaan luonnehäiriöisistä ihmisistä. Ihmisistä, jotka eivät kykene luomaan normaalia kiintymyssuhdetta. Pettäjän tapa jättää petetty, kuin tätä ei olisi ollut koskaan olemassakaan, kertoo paljon siitä, ettei tekijällä ole kykyä kantaa vastuuta omista teoistaan. Jotenkin tilanne kuvastaa kuin murhaajaa, joka peittää uhrinsa kasvot voidakseen olla näkemättä mitä on tehnyt.

Koska aloittajan entinen puoliso, kuin moni muu samaan rikokseen syylistynyt mies ei ole koskaan kirjoittanut sanaakaan tänne, niin kyseessä lähinnä lie tuo uhrin kasvojen peittäminen. Ei tarvitse ajatella omia tekojaan, eikä niiden seurauksia. Sellainen voisi olla liian ahdistavaa. Herättää jotakin vielä pahempaa, kuten silmitöntä raivoa ja vihaa. En usko hetkeäkään, että nämä ihmiset toimisivat samojen kaavojen mukaan, kuin ns. normaalit ihmiset. Me joilla on edes jotkut arvot ja tarve kyetä ihmismäiseen kohteluun lähimpiämme kohtaan.

• kaunisruska
        ydinjuttukadonnut kirjoitti:

Mitäkö väliä? Aloitus ymmärtääkseni koskee sitä. Se on yritystä ymmärtää tolkuttoman mieltä. Yrität aivan suotta mitätöidä asiaa ikivanhalla kulahtaneella "mitä parhain vaihtoehto" lauseella. Jos mitä parhain olisi toteutunut, niin mitään
        syytä tai pahaa mieltä ei olisi. Ja vielä senkin jälkeen aloittajalla on oikeus omiin tunteisiinsa. Ja tosiasia on, että häntä kohtaan on tehty väärin.

Se on henkilökohtainen isku. Jos sinua kopsauttaa lähin ystäväsi tai puolisosi vasaralla takaraivoon varoittamatta, niin asiaa vaivaa sinua ikuisuuden, jollet pysty löytämään siihen järkevää vastausta. Oikeastaan itse teko jää sen varjoon, miksi läheinen ihminen pystyy niin kylmään tekoon. Ja siihenhän ei löydy helpolla vastausta, koska teko on lähtökohtaisesti täysin järjetön.

Puhutaan luonnehäiriöisistä ihmisistä. Ihmisistä, jotka eivät kykene luomaan normaalia kiintymyssuhdetta. Pettäjän tapa jättää petetty, kuin tätä ei olisi ollut koskaan olemassakaan, kertoo paljon siitä, ettei tekijällä ole kykyä kantaa vastuuta omista teoistaan. Jotenkin tilanne kuvastaa kuin murhaajaa, joka peittää uhrinsa kasvot voidakseen olla näkemättä mitä on tehnyt.

Koska aloittajan entinen puoliso, kuin moni muu samaan rikokseen syylistynyt mies ei ole koskaan kirjoittanut sanaakaan tänne, niin kyseessä lähinnä lie tuo uhrin kasvojen peittäminen. Ei tarvitse ajatella omia tekojaan, eikä niiden seurauksia. Sellainen voisi olla liian ahdistavaa. Herättää jotakin vielä pahempaa, kuten silmitöntä raivoa ja vihaa. En usko hetkeäkään, että nämä ihmiset toimisivat samojen kaavojen mukaan, kuin ns. normaalit ihmiset. Me joilla on edes jotkut arvot ja tarve kyetä ihmismäiseen kohteluun lähimpiämme kohtaan.

Kukaan ei ole lyönyt vasaralla ap:ta eikä yrittänyt murhata häntä. Tällaiset ylimitoitetut syytökset ja väkivaltaiset kuvitelmat sekä vertaukset ovat minusta pelottavia. Tulee ihan mieleen suhteet, joissa on oikeaa väkivaltaa ja mustasukkaisuutta. "Kuka USKALTAA pettää ja jättää MINUT! Sehän on RIKOS!"

Mutta erossa tunteet tietysti käyvät välillä ylikierroksilla. Ero tuntuu maailmanlopulta, mutta lopulta siitä kuitenkin selviää, kun asiaa tarpeeksi käsittelee.

• niintainäinainaväärin

Ihmiset eroavat kovin erilaisista elämäntilanteista. Se miten on itse eron läpikäynyt ei ole koko totuus kaikista eroista. Jos synnyttää yhden lapsen ei tiedä kaikkea synnyttämisestä. Samallakin ihmisellä voi synnytykset olla kovin erilaisia keskenään. sama pätee eroihin. Ihmismieli käsittelee asioita omaan tahtiinsa. Syvällä käsittelee myös asiaa, jollei käsittelisi ei hän täällä kyselisi neuvoa. Se, että tuntee pakahtuvansa asiaan ja suru lyö ylitse, se kertoo ennenkaikkea siitä, että on elossa ja mieli yrittää ratkaista asiaa.Hyvä terapia voisi auttaa asiassa eteenpäin.

Kyllä pettämiseen liittyy muutakin kuin vieraan kanssa rakastelu. Usein siihen liittyy puolisolle valehtelu menoistaa, puolison ja parisuhteen laiminlyöntiä. Taloudellista petosta ja suunnitelmallista eron järjestelyä vuosikausia etukäteenkin . Kyllä on vaikeampi nousta, jos puoliso on salassa järjestelyt toisen jäävän tyhjän päälle myös taloudellisesti. Ennen sivusuhteet olivat rikoslain alaisia. Raamatussa kymmeneen käskyyn sisältyy älä himoitse lähimmäisesi puolisoa käsky. Niin, ettei tuo yltiöpäinen pettämisen hyväksyminen Ole kyllä ollut vielä kovinkaan monta vuosikymmentä ollut hyväksyttävää kuin hyvin pikkuruisessa piirissä.

Ihminen tekee kuitenkin virheitä. Asia on mielessä loppuun käsitelty vasta sitten, kun pystyy antamaan anteeksi. Itseensä ja omaan elämäänsä voi vaikuttaa. Lähimmäinen tekee ratkaisunsa aina itse. Empaattinen ihminen kunnioittaa läheisintään. Jotain on vialla ihmisen mielessä, joka lähtee pettämisen ja taloudellisen petoksen tielle. Pettänyt on aina tehnyt ratkaisun, jolla satuttaa puolisoaan. Joskus pettäjää ohjaa omat ongelmat, päihteiden sumentama mieli tms. Ihminen on muuttunut aivan toisenlaiseksi persoonaksi kuin on ennen päihdeongelmaansa ollut.

Avatkaapa pettäjän puolustelijat ihan faktaperustetta sille miksi pidätte pettäjää uhrina.

• kerraneronnutn

Mihinköhän rikokseen ap:n puoliso on syyllistynyt? Pettäminen ja jättäminen ei ole rikos. Hän rakastui toiseen ja sille ei voi kukaan mitään. Emme tiedä, millainen ap itse on ollut parisuhteessa. Onko hän vain kuvitellut kaiken olevan hyvin? Onko hän sulkenut korvansa puolison puheilta, että nyt ei mene hyvin? Hän ei pääse eteenpäin elämässä ennenkuin hän tunnustaa itselleen, ettei itsekään ollut täydellinen puoliso. Hyvästä liitosta en ole kuullut kenenkään eroavan. Parisuhteessa on aina kaksi ja yksin toinen ei tee siitä huonoa. Oman itsensä virheet on vaan niin hemmetin vaikeaa myöntää.
        Käsi sydämelle ap: olitko niin täydellinen puoliso, että sun jättäminen oli täysin järjetön teko?

• ydinjuttukadonnut
        niintainäinainaväärin kirjoitti:

Ihmiset eroavat kovin erilaisista elämäntilanteista. Se miten on itse eron läpikäynyt ei ole koko totuus kaikista eroista. Jos synnyttää yhden lapsen ei tiedä kaikkea synnyttämisestä. Samallakin ihmisellä voi synnytykset olla kovin erilaisia keskenään. sama pätee eroihin. Ihmismieli käsittelee asioita omaan tahtiinsa. Syvällä käsittelee myös asiaa, jollei käsittelisi ei hän täällä kyselisi neuvoa. Se, että tuntee pakahtuvansa asiaan ja suru lyö ylitse, se kertoo ennenkaikkea siitä, että on elossa ja mieli yrittää ratkaista asiaa.Hyvä terapia voisi auttaa asiassa eteenpäin.

Kyllä pettämiseen liittyy muutakin kuin vieraan kanssa rakastelu. Usein siihen liittyy puolisolle valehtelu menoistaa, puolison ja parisuhteen laiminlyöntiä. Taloudellista petosta ja suunnitelmallista eron järjestelyä vuosikausia etukäteenkin . Kyllä on vaikeampi nousta, jos puoliso on salassa järjestelyt toisen jäävän tyhjän päälle myös taloudellisesti. Ennen sivusuhteet olivat rikoslain alaisia. Raamatussa kymmeneen käskyyn sisältyy älä himoitse lähimmäisesi puolisoa käsky. Niin, ettei tuo yltiöpäinen pettämisen hyväksyminen Ole kyllä ollut vielä kovinkaan monta vuosikymmentä ollut hyväksyttävää kuin hyvin pikkuruisessa piirissä.

Ihminen tekee kuitenkin virheitä. Asia on mielessä loppuun käsitelty vasta sitten, kun pystyy antamaan anteeksi. Itseensä ja omaan elämäänsä voi vaikuttaa. Lähimmäinen tekee ratkaisunsa aina itse. Empaattinen ihminen kunnioittaa läheisintään. Jotain on vialla ihmisen mielessä, joka lähtee pettämisen ja taloudellisen petoksen tielle. Pettänyt on aina tehnyt ratkaisun, jolla satuttaa puolisoaan. Joskus pettäjää ohjaa omat ongelmat, päihteiden sumentama mieli tms. Ihminen on muuttunut aivan toisenlaiseksi persoonaksi kuin on ennen päihdeongelmaansa ollut.

Avatkaapa pettäjän puolustelijat ihan faktaperustetta sille miksi pidätte pettäjää uhrina.

Kiitos. Joskus tällä palstalla tuntuu kuin parisuhteessa: epäilee omaa järkeä eniten. Kuitenkin helpottaa kun joku ymmärtää ja sanoo hyvin ne asiat, jota itsekin tarkoittaa.

• ydinjuttukadonnut
        kaunisruska kirjoitti:

Kukaan ei ole lyönyt vasaralla ap:ta eikä yrittänyt murhata häntä. Tällaiset ylimitoitetut syytökset ja väkivaltaiset kuvitelmat sekä vertaukset ovat minusta pelottavia. Tulee ihan mieleen suhteet, joissa on oikeaa väkivaltaa ja mustasukkaisuutta. "Kuka USKALTAA pettää ja jättää MINUT! Sehän on RIKOS!"

Mutta erossa tunteet tietysti käyvät välillä ylikierroksilla. Ero tuntuu maailmanlopulta, mutta lopulta siitä kuitenkin selviää, kun asiaa tarpeeksi käsittelee.

Tarkoitus on, että miettisit miten sellainen tapahtuma vaikuttaisi sinuun ja elämääsi. Kuvittele oma läheisesi sellaiseen tekoon, vai etkö voi? Miksi?

• niintainäinainaväärin
        kerraneronnutn kirjoitti:

Mihinköhän rikokseen ap:n puoliso on syyllistynyt? Pettäminen ja jättäminen ei ole rikos. Hän rakastui toiseen ja sille ei voi kukaan mitään. Emme tiedä, millainen ap itse on ollut parisuhteessa. Onko hän vain kuvitellut kaiken olevan hyvin? Onko hän sulkenut korvansa puolison puheilta, että nyt ei mene hyvin? Hän ei pääse eteenpäin elämässä ennenkuin hän tunnustaa itselleen, ettei itsekään ollut täydellinen puoliso. Hyvästä liitosta en ole kuullut kenenkään eroavan. Parisuhteessa on aina kaksi ja yksin toinen ei tee siitä huonoa. Oman itsensä virheet on vaan niin hemmetin vaikeaa myöntää.
        Käsi sydämelle ap: olitko niin täydellinen puoliso, että sun jättäminen oli täysin järjetön teko?

Ei kuule kaikki puolisot kerro, jos suhteessa ei ole tyytyväinen. Osa miehistä esim odottaa, että puoliso pääsee jaloilleen menetyksestään ja jättää sitten. Ensin pettää, kehittää salassa uuden suhteen ja kotitilanteen seesteisyytyessä jättää puolison. Samalla paljastaen kuplan, jossa on antanut toisen elää ja jota kuplaa itse ruokkinut. Tämän pettäjä tekee varmistaakseen ettei itse jää tyhjän päälle, että on uusi kumppani ja elämä odottamassa. Tässä on se petos, josta ehkä aloittaja puhuu.
        Rikoslaki ei tunne tätä enää rikoksena. Selkeästi noin toimimalla rikkoo kymmentä käskyä vastaan. Se on itsekästä ajattelua ja loukkaa kyllä petettyä ja jätettyä. Loukkaa ihmistä jonka rakkauden tunne ei ole kuollut ja sammunut.

Luulempa, että syvällä tietää omat kipukohtansa ja heikkoutensa. Hän ehkä tuntee ne hyvin. Luulen, että hän uskoo rakkauteen ja olisi itse parisuhteessa tehnyt kaikkensa suhteen eteen. Ihmissuhteissa tuppaa tulemaan epätoimiviakin reagointitapoja. Keskustelevat ihmiset pääset niitä ruotimaan ja oppivat toimimaan paremmin. Yksin ei voi keskustella. Pettäjät keksivät aina tekosyitä, jotka oikeuttaa pettämisen. Kyse on pettäjän mielihalujen täyttämisestä. Näitä kuvioita ei syvällisesti ymmärrä kuin pitkällä elämänkokemuksella. Eroissa on eripituisissa suhteissa erilaisia taustajuttujansa. Eron näkee kovin erinäkövinkkelistä muutaman vuoden yhdessä elänyt kuin vuosikymmeniä yhdessä ollut. Monenkanssa yhtäaikaa seurustelu jättää aina jälkensä siihen yli jääneeseen, jota ei lopulta valittu.

• kaunisruska

Tarkoitus on, että miettisit miten sellainen tapahtuma vaikuttaisi sinuun ja elämääsi. Kuvittele oma läheisesi sellaiseen tekoon, vai etkö voi? Miksi?

Käsittääkseni tämän keskustelun tarkoitus oli vastata ap:lle, joka kaipasi apua jumiutuneeseen erokriisiin eikä pohtia sitä, onko puolisoaan pettänyt tehnyt väärin vai ei. Totta kai pettäminen on väärin, mutta siinä vellominen ei tule auttamaan ap:tä millään lailla. Sekin on totta, että löytyy maita, joissa pettäminen on rikos, josta seuraa jopa kuolemanrangaistus. Itse en tuollaisia lakeja kaipaa enkä minua pettänyttä puolisoa toivo edes jalkapuuhun, vaikka olinkin hyvin vihainen hänelle.

Jos pettäminen on rikos, jota ei voi millään puolustaa eikä koskaan ymmärtää, se herättää "silmitöntä raivoa ja vihaa" (niin kuin eräässä puheenvuorossa kirjoitettiin) niin siitä minulle tulevat mieleen tapaukset, joissa eroa seuraa vainoamista, väkivaltaa, huoltajuusriitoja, jotka tämä viaton jätetty kokee aivan oikeutetuiksi, onhan häntä peruuttamattomasti loukattu ja vahingoitettu, joten hänellä on oikeus tuhota ja toivoa toiselle pahaa. Näitäkin tarinoita on paljon, ja jotkut ajatusmallit tässä ketjussa tuovat ne mieleeni. Kyvyttömyys asettua millään lailla toisen asemaan ja puolison ajatusmaailmaan ei ole silloin syntynyt eron myötä, vaan on ollut olemassa jo avioliiton aikana. Merkitystä on ollut vain sillä, että MINÄ olen tyytyväinen, toisen ajatusmaailmaa ei ole tavallaan ollut edes olemassa.

Syvällä kirjoitti kyvyttömyydestään anteeksiantoon itselle ja toiselle. "Miten se temppu tehdään?" hän kysyi. Mielestäni vastaus on: käsittelemällä vihan ja syyllisyyden tunteet (omat eikä puolison) ja kaikki muutkin vaikeat tunteet, joita eroon liittyy. Ja kuten jo monet ovat sanoneetkin, niin eroon liittyvät tunteet voivat olla peräisin muustakin kuin erosta, esimerkiksi lapsuudenajan hylkäämiskokemuksista, jotka tekevät erossa tapahtuneesta hylkäämisestä raskaamman ja intensiivisemmän. Jos koko olemus, naiseus, elämänhalu, elämän tarkoitus tuntuu menevän puolison petoksen myötä vielä vuosia erosta, niin silloin minusta puolison syyttämiseen rohkaisu on erittäin huono ratkaisu. Se ei ratkaise mitään, vaan ainoastaan syventää jumitilannetta.

• kaunisruska
        niintainäinainaväärin kirjoitti:

Ei kuule kaikki puolisot kerro, jos suhteessa ei ole tyytyväinen. Osa miehistä esim odottaa, että puoliso pääsee jaloilleen menetyksestään ja jättää sitten. Ensin pettää, kehittää salassa uuden suhteen ja kotitilanteen seesteisyytyessä jättää puolison. Samalla paljastaen kuplan, jossa on antanut toisen elää ja jota kuplaa itse ruokkinut. Tämän pettäjä tekee varmistaakseen ettei itse jää tyhjän päälle, että on uusi kumppani ja elämä odottamassa. Tässä on se petos, josta ehkä aloittaja puhuu.
        Rikoslaki ei tunne tätä enää rikoksena. Selkeästi noin toimimalla rikkoo kymmentä käskyä vastaan. Se on itsekästä ajattelua ja loukkaa kyllä petettyä ja jätettyä. Loukkaa ihmistä jonka rakkauden tunne ei ole kuollut ja sammunut.

Luulempa, että syvällä tietää omat kipukohtansa ja heikkoutensa. Hän ehkä tuntee ne hyvin. Luulen, että hän uskoo rakkauteen ja olisi itse parisuhteessa tehnyt kaikkensa suhteen eteen. Ihmissuhteissa tuppaa tulemaan epätoimiviakin reagointitapoja. Keskustelevat ihmiset pääset niitä ruotimaan ja oppivat toimimaan paremmin. Yksin ei voi keskustella. Pettäjät keksivät aina tekosyitä, jotka oikeuttaa pettämisen. Kyse on pettäjän mielihalujen täyttämisestä. Näitä kuvioita ei syvällisesti ymmärrä kuin pitkällä elämänkokemuksella. Eroissa on eripituisissa suhteissa erilaisia taustajuttujansa. Eron näkee kovin erinäkövinkkelistä muutaman vuoden yhdessä elänyt kuin vuosikymmeniä yhdessä ollut. Monenkanssa yhtäaikaa seurustelu jättää aina jälkensä siihen yli jääneeseen, jota ei lopulta valittu.

Voisitko kertoa, miten tämän tyyppinen pohdiskelu mielestäsi hyödyttää ap:ta? Hän kertoi vaikeutenaan olevan mm. sen, ettei pysty antamaan anteeksi puolisolleen. Oletko sitä mieltä, että pettäjän demonisointi on sitä, mitä erosta eteenpäin pääsemisessä tarvitaan?

Tuskin tältä palstalta löytyy montaakaan eronnutta, joka pitää pettämistä oikeana ja hyvänä tekona. Kun korostat elämänkokemusta, niin minä 50 naisena näen elämänkokemuksena nimenomaan sen, että pystyn näkemään asioita myös muista kuin vääryyden ja oikeamielisyyden näkökulmista. Siihen ei mielestäni elämänkokemusta tarvita, että sanoo jonkun asian olevan väärin.

• ydinjuttukadonnut

Ainakin minua helpotti, että joku näki asiat sellaisena kuin ne on. En osaa edes kuvailla, miten hyvältä tuntuu että minua uskotaan. Empatian ja ymmärryksen puute on pahinta. Mutta ehkä ap. voi kertoa ajatuksistaan tuohon itse. Ymmärräthän sen, että olen eri henkilö kuin ap. vaikka samojen asioiden kanssa kipuilen.

• verikuu
        kaunisruska kirjoitti:

Käsittääkseni tämän keskustelun tarkoitus oli vastata ap:lle, joka kaipasi apua jumiutuneeseen erokriisiin eikä pohtia sitä, onko puolisoaan pettänyt tehnyt väärin vai ei. Totta kai pettäminen on väärin, mutta siinä vellominen ei tule auttamaan ap:tä millään lailla. Sekin on totta, että löytyy maita, joissa pettäminen on rikos, josta seuraa jopa kuolemanrangaistus. Itse en tuollaisia lakeja kaipaa enkä minua pettänyttä puolisoa toivo edes jalkapuuhun, vaikka olinkin hyvin vihainen hänelle.

Jos pettäminen on rikos, jota ei voi millään puolustaa eikä koskaan ymmärtää, se herättää "silmitöntä raivoa ja vihaa" (niin kuin eräässä puheenvuorossa kirjoitettiin) niin siitä minulle tulevat mieleen tapaukset, joissa eroa seuraa vainoamista, väkivaltaa, huoltajuusriitoja, jotka tämä viaton jätetty kokee aivan oikeutetuiksi, onhan häntä peruuttamattomasti loukattu ja vahingoitettu, joten hänellä on oikeus tuhota ja toivoa toiselle pahaa. Näitäkin tarinoita on paljon, ja jotkut ajatusmallit tässä ketjussa tuovat ne mieleeni. Kyvyttömyys asettua millään lailla toisen asemaan ja puolison ajatusmaailmaan ei ole silloin syntynyt eron myötä, vaan on ollut olemassa jo avioliiton aikana. Merkitystä on ollut vain sillä, että MINÄ olen tyytyväinen, toisen ajatusmaailmaa ei ole tavallaan ollut edes olemassa.

Syvällä kirjoitti kyvyttömyydestään anteeksiantoon itselle ja toiselle. "Miten se temppu tehdään?" hän kysyi. Mielestäni vastaus on: käsittelemällä vihan ja syyllisyyden tunteet (omat eikä puolison) ja kaikki muutkin vaikeat tunteet, joita eroon liittyy. Ja kuten jo monet ovat sanoneetkin, niin eroon liittyvät tunteet voivat olla peräisin muustakin kuin erosta, esimerkiksi lapsuudenajan hylkäämiskokemuksista, jotka tekevät erossa tapahtuneesta hylkäämisestä raskaamman ja intensiivisemmän. Jos koko olemus, naiseus, elämänhalu, elämän tarkoitus tuntuu menevän puolison petoksen myötä vielä vuosia erosta, niin silloin minusta puolison syyttämiseen rohkaisu on erittäin huono ratkaisu. Se ei ratkaise mitään, vaan ainoastaan syventää jumitilannetta.

kaunisruska, kommenttisi ovat täyttä asiaa.

• kaunisruska
        verikuu kirjoitti:

kaunisruska, kommenttisi ovat täyttä asiaa.

Kiitos, minusta tässä ketjussa on paljonkin hyvää asiaa erokriisissä kamppailevalle. Olen jopa yllättynyt, että näin asiallista keskustelua.

• kaunisruska

Ainakin minua helpotti, että joku näki asiat sellaisena kuin ne on. En osaa edes kuvailla, miten hyvältä tuntuu että minua uskotaan. Empatian ja ymmärryksen puute on pahinta. Mutta ehkä ap. voi kertoa ajatuksistaan tuohon itse. Ymmärräthän sen, että olen eri henkilö kuin ap. vaikka samojen asioiden kanssa kipuilen.

ydinjuttukadonnut, kyllä minä ja varmasti moni muukin uskoo sinua. Pettämistä seuraa epäusko, raivo, viha ja suuri epäoikeudenmukaisuuden tunne. Itselläni se vaihe kesti kolme vuotta ja luottamuksen palautuminen ihmiseen kesti sitäkin kauemmin. Minua petettiin useita kertoja yhä uudelleen. Tunsin itseni tyhmäksi, arvottomaksi ja huonoksi: roskan arvoiseksi.

• miettikääpävähän

Hyvä kommentti oli kerraneronnutn-kommentoijallakin. Ketjun kirjoitukset ovat muutenkin olleet pääosin asiallisia. Mutta kerraneronneella oli pointtia aloituksessa. Tajuatteko te muut kuinka kaksinaimoralisteja te olette!? Teistä huonossa liitossa toiseen siis ulkopuoliseen ihmiseen syntyneet rakkauden tunteet ovat vääriä ja teidän mielestä sen perusteella ei pitäisi erota, mutta kuitenkin samaan aikaan vastatkaa nyt ihan rehellisesti haluaisitte jatkaa liittoa sellaisen kanssa, joa ei teitä rakasta? Kumpaakin ei katsos voi saada, se jättäjä tekee päätöksen ja tekee hän sitten minkä tahansa päätöksen te voitte helposti tyrmätä sen.

• tuntuusiltä

Verikuu on samanväristä kuin kaunisruska. Joskus kommentoijilla on muitakin ongelmia kuin ero tai pettäminen...

• kaunisruska

Ongelmia on kaikilla, minullakin, mutta ei enää eron, pettämisen ja sensellaisen kanssa. Verikuu ja kaunisruska ovat molemmat luonnonilmiöitä, mutta eri henkilöitä nimimerkkien takana.

• unohtanutpaljon
        kaunisruska kirjoitti:

Ongelmia on kaikilla, minullakin, mutta ei enää eron, pettämisen ja sensellaisen kanssa. Verikuu ja kaunisruska ovat molemmat luonnonilmiöitä, mutta eri henkilöitä nimimerkkien takana.

Jos on aloittanut petollisesti suhteen, niin jääkö ne ongelmat eroon ja uuden suhteen myötä? Ehkä jos unohtaa kaiken entisen.. niin älkää muistelko?

• kaunisruska
        unohtanutpaljon kirjoitti:

Jos on aloittanut petollisesti suhteen, niin jääkö ne ongelmat eroon ja uuden suhteen myötä? Ehkä jos unohtaa kaiken entisen.. niin älkää muistelko?

En ole mikään ennustaja, joka tietäisi muiden suhteen tulevaisuuden. Ero tarkoittaa sitä, että lähdetään eri suuntiin ja eletään erillistä elämää, jonka asiat eivät enää toiselle kuulu (näin ainakin, kun lapsetkin jo ovat aikuisia). Ainoa kysymys, jota tuollaisen ongelman edessä kannattaa pohtia on se, että mitä se merkitsisi sinulle, jos tämä pettäjän suhde olisikin pitkäikäinen ja onnellinen? Tai se, että suhde päättyisi? Mikä tunteita exän parisuhteen sujumisen arvuuttelu sinussa herättää? Tällaisia juttuja kannattaa terapiassa käydä läpi niin ettei niitä tarvitse yksin pyöritellä.

• mennytolipahaa
        kaunisruska kirjoitti:

En ole mikään ennustaja, joka tietäisi muiden suhteen tulevaisuuden. Ero tarkoittaa sitä, että lähdetään eri suuntiin ja eletään erillistä elämää, jonka asiat eivät enää toiselle kuulu (näin ainakin, kun lapsetkin jo ovat aikuisia). Ainoa kysymys, jota tuollaisen ongelman edessä kannattaa pohtia on se, että mitä se merkitsisi sinulle, jos tämä pettäjän suhde olisikin pitkäikäinen ja onnellinen? Tai se, että suhde päättyisi? Mikä tunteita exän parisuhteen sujumisen arvuuttelu sinussa herättää? Tällaisia juttuja kannattaa terapiassa käydä läpi niin ettei niitä tarvitse yksin pyöritellä.

Hei, olipa mielenkiintoinen kysymys, vaikkei sitä minulle esitettykään!

Olen käsitellyt oman eroni joskus terapiassa. Jos he eroaisivat, ei asia vaikuttaisi minuun. En voisi kuvitella läheisyyttä entisen puolisoni kanssa. Hän ei ollut hyvä rakastaja, vaikka intohimoinen ja kyvykäs olikin. Olen alkanut ymmärtämään, ettei hän pysty rehellisen avoimeen läheisyyteen. Sellaisesta oli paljon viitteitä, mutta en osannut lukea merkkejä.

Se että eläisivät pitkäikäisesti on paljon mahdollista ulkoisista syistä johtuen. Se että eläisivät onnellisesti tuntuu epävarmalta. Alkua rasiattavat edellinen liitto ja epävarmuus, mikä estää selkeän näkemisen. Mutta myöhemmin, uskon että näkyviin tulisi entisen puolisoni tietynlainen sitoutumattomuus, jonkinlainen asioiden hoitamisen välttely, salailukin ja omien tarpeiden asettaminen etusijalle. Omalla kohdalla en osannut pitää sitä vaaran merkkinä, mutta näkeekö sellaisen yhden liiton läpikäynyt nainen ja miten se rasittaisi heidän suhdettaan? En todellakaan tiedä.

En siis näytä pohtivan onnistuuko heidän liittonsa vai ei. Näytän pohtivan sitä, pystyykö ihminen muuttumaan. Itse olen nykyään täysin eri ihminen, kuin silloin ennen eroa. Persoonallisuuteni on muuttunut. Minuuteni on pengottu ja laitettu uuteen järjestykseen. En luota enää ihmisiin samalla tavalla. En huoli epäkelpoja suhteita, vaan sanon niistä itseni irti. Uskallan sanoa, jos joku asia tuntuu väärältä. Eniten pelkään, että alkaisin suhteeseen jossa antaisin jonkun kohdella minua samalla tavalla kuin entinen puolisoni, enkä huomaisi sitä. Se on suurin pelkoni.

Mitä muut ajattelevat? Luulen, että ehkä sisimmässään moni petetty itkee hävitettyä parisuhdettaan ja kaipaakin sitä, mutta todellisuudessa ei kuitenkaan tekisi sellaista.

• eiainaniinherttaista

Onko tässä ketjussa joku puhunut jostakin pettämisestä. Mistä tässä kukaan tietää minkälainen suhde on ollut ap:n kumppanille. Onko ap:n suhde kumppaniin tosiaan ollut niin ihana, kun ap:n kumppani on eronnut ja hui kauhistus vielä uudenkin löytänyt. Miksi ap:n kumppani ei olisi uutta suhdetta aloittaa ja vanhaa päättää. Ehkä hän on voinut hakea itselleen apua, vaikka ap ei olekaan ja mitä sen ex:n asiat ap:lle enää kuuluu muutenkaan. Jotkut osaavat käsitellä virheensä ja nähdä omatkin virheensä.

• herttileijaa
        eiainaniinherttaista kirjoitti:

Onko tässä ketjussa joku puhunut jostakin pettämisestä. Mistä tässä kukaan tietää minkälainen suhde on ollut ap:n kumppanille. Onko ap:n suhde kumppaniin tosiaan ollut niin ihana, kun ap:n kumppani on eronnut ja hui kauhistus vielä uudenkin löytänyt. Miksi ap:n kumppani ei olisi uutta suhdetta aloittaa ja vanhaa päättää. Ehkä hän on voinut hakea itselleen apua, vaikka ap ei olekaan ja mitä sen ex:n asiat ap:lle enää kuuluu muutenkaan. Jotkut osaavat käsitellä virheensä ja nähdä omatkin virheensä.

Tässä ketjussa puhutaan pettämisestä, koska ap:tä petettiin. Joku varmaan tuolla aikaisemmin kirjoitti, että erot ilman pettämistä on erillaisia eroja. Minulla ei ole mitään syytä kyseenalaistaa ap:n kertomaa suhteestaan.

Näytät epäilevän ap:n kertomaa hyvin paljin. Vaadit kirjoituksillasi ikään kuin häntä myöntämään, että vika petetyksi joutumisessa on hänessä itsessään. Kaikissa suhteissa on sen verran vikaa, että pettämiseen voi keksiä syyn jos niin tahtoo.
        Enpä tiedä miten sinun lailla ajattelevat pettämisestä tai petetyksi joutumisesta, enkä periaatteessa halua tietääkään, kun saattanee poiketa normeista...

• eiainaniinherttaista

No voi herttileijaa niin. Kyllähän puoliso siinä pettää, kun lupaa korjata suhteen ongelmia vuodesta toiseen eikä tee niin eli kyllä minulla on kokemusta,kun puoliso pettää. Eikä minun mielestä pettämistä ole toisen kanssa suhteen jälkeen oleminen, mistä minä puhuin. Itse olisin ollut tyytyväinen, jos olisin miestä pettänyt, mutta olen niin luuseri etten pystynyt, mutta olisi ollut sille ihan oikein.

• kaunisruska

Tuli vielä yksi asia mieleen nimimerkki Syvällä. Otsikossa sanotaan, ettet ymmärrä eron syytä. Mitä sillä oikeastaan tarkoitat? Miehesi rakastui toiseen ja haukkui sinut, sinussa ei ollut hänen mielestään mitään hyvää, eivätkö ne syyt olleet siinä?

Ja varsinkin sinun kannaltasi! Aivan niin kuin mennytolipahaa kirjoittaa, lue hänen kirjoittamansa: tuollaista avioliittoa tuollaisen tyypin kanssa - kannattaako sitä surra vuosikausia? Aivan luokatonta käyttäytymistä, mielestäni. Alkeellista, sydämetöntä haukkua nainen, kun on kertonut toisesta naisesta. Miehesi ei ollut herrasmies. Kannattaako kaivata miestä, joka ei löytänyt sinusta mitään hyvää. Vai olivatko miehesi haukut tarkoitettu siihen, että pääset hänestä paremmin eroon, kun hän käyttäytyy julmasti? Itse tiedät, oliko miehesi objektiivisesti katsoen hyvä mies vai suretko hänessä vain unelmiesi raunioita? Viesteistäsi päätellen ehkä miehesi oli osa pakettia, johon kuului tila ja elinikäinen, kuolemaan saakka johtava liitto, suretko sitä etkä niinkään miestä persoonana? Mitäpä olisit tehnyt vanhana miehellä, joka ei sinua arvosta.

Ero on tilaisuus määritella myös parisuhde uudestaan. Takana on lastentekovaihe, lapsista huolehtimisvaihe, johon kumppanilta tarvitsee eri asioita kuin nyt. Mitä sinä nyt tarvitset? Koko elämän kestävää parisuhdetta ei välttämättä tarvitse haluta eikä varsinkaan idealisoida. Ei tarvitse rakastua jokaiseen mieheen, jota tapailee, miehiä voi tavata muuten vain ihmetelläkseen heitä ja elämän ihmeellisyyttä. Jotkut miehet (ehkä miehesikin) ottavat nuoruutensa takaisin erossa eivätkä suhtaudu suhteisiin niin vakavasti. Kaikkien suhteiden ei tarvitse olla pysyviä ollakseen hyviä ja tarpeellisia. Tämä tuli mieleen tuossa jonkun esittämistä kysymyksistä exän uudesta suhteesta (onnistunut suhde = kestävä). Monille suhde toiseen on keino paeta liitosta ja elää nuoruus uudestaan, jos se nuoruus tuntuu jääneen elämättä. Tehdä kaikki ne asiat, joista nuorena haaveili eikä uskaltanut toteuttaa. Tottahan se on, että enää vanhempana mikään ei estä elämästä juuri niin kuin tahtoo. Älä ajattele niin kapeasti elämästäsi, että se on hyvää vain, jos sinulla on elinikäinen liitto jne. Se voi olla jatkossa hyvää toisellakin tavalla. Anna itsellesi se mahdollisuus, muuthan eivät sitä voi sinulle antaa.

Avioero on unelmista luopumista jätetylle, mutta jättäjälle se on monesti unelmiin tarttumista. Voisihan se olla toisinkin päin.

• paljonajatuksia

Sinulla on hyviä ajatuksia kaunisruska, mutta sitä ajatusta vastustan, että eronneesta pitäisi tulla täysin vastakkainen edelliseen elämäänsä verrattuna eli tarkoitan sitä, että jos aiemmin on sitoutunut pysyvään suhteeseen ja sillä olattamuksella, että suhteessa ollaan loppuelämä, niin ei tuota ajatusta tarvitse vaihtaa tiheeän vaihtuviin ns.kevyt suhteisiin. Se ettei avioeron jälkeen osaa sitoutua, ei luota muihin ihmisiin tms. kertoo juurikin siitä, että eroa ei ole käsitellyt ja erosta ei ole päässyt yli. Minuakin on varotettu siitä mihin monet eronneet lähtevät eli vaihtuvia suhteita kerta toisensa perään, itsetunnon pönkitystä muiden ihmisten ihastuksella. Eli mennään niinkuin toiseen ääripäähän. Ei, se että liitto on epäonnistunut tarkoita sitä, että tulevaisuudenkin suhteen täytyy hajota ja mitään suhdetta ei saisi toimimaan. tiedän, että tähän on vaikea uskoa, itsekin sen ajatuksen kanssa olen tuskikskellut. Liiton hajoamisen voi myös ottaa oppimisena itsestään ja muista ihmisistä ja suhteesta ylipäätään ja tuo oppi olisi ainakin minun mielestä ihana viedä seuraavaan suhteeseen, mutta ikävästi tosiaan näyttää siltä että näin nelikymppisenä tuskin niistä opeista mitään hyötyä on, jos monet eronneet kuitenkin ajattelevat kuin kaunisruska, että kokeillaan nyt vaan hetki tätä suhdetta ja lähdetään kun ei enää ole hauskaa. Minun mielestäni täysi elämä on sitä, että se ei aina ole hauskaa vaan siinä on kaikenlaisia vivahteita. Mutta valitettavasti eronneet monesti itse omalla toiminnallaan vahvistavat kuvaa eronneesta: joko yksin elävä kohtaloonsa tyytynyt katkero eläjä ja taisitten vauhdikas suhteesta toiseen hyppijä. Aika itkettävää kuulua tuollaiseen porukkaan, jos ei tuollainen ole ja saa monen varmaan pysymään umpisurkeissa, rakkaudettomissa ja kuolleissa suhteissa. Ei vakava suhde muuten mielestäni tarkoita sitä, että se ei olisi hauska ja antoisa, ihmisethän sen suhteen tekevät.
        Niin ja vielä siitä, että ap miksi mietit ex.säsi tekemisiä. Minusta hänen suhteensa tai suhteettomuutensa ei sinulle kuulu, jos ette ole yhdessä. No tietysti jonkun verran siinä tapauksessa, että uusi kumppaninsa on aivan edesvatuuton ja teillä on yhteisiä lapsia. Mutta silloinkin asiasta saattaa saada vaan yhden tekosyyn kyttäämiselle.

• kaunisruska
        paljonajatuksia kirjoitti:

Sinulla on hyviä ajatuksia kaunisruska, mutta sitä ajatusta vastustan, että eronneesta pitäisi tulla täysin vastakkainen edelliseen elämäänsä verrattuna eli tarkoitan sitä, että jos aiemmin on sitoutunut pysyvään suhteeseen ja sillä olattamuksella, että suhteessa ollaan loppuelämä, niin ei tuota ajatusta tarvitse vaihtaa tiheeän vaihtuviin ns.kevyt suhteisiin. Se ettei avioeron jälkeen osaa sitoutua, ei luota muihin ihmisiin tms. kertoo juurikin siitä, että eroa ei ole käsitellyt ja erosta ei ole päässyt yli. Minuakin on varotettu siitä mihin monet eronneet lähtevät eli vaihtuvia suhteita kerta toisensa perään, itsetunnon pönkitystä muiden ihmisten ihastuksella. Eli mennään niinkuin toiseen ääripäähän. Ei, se että liitto on epäonnistunut tarkoita sitä, että tulevaisuudenkin suhteen täytyy hajota ja mitään suhdetta ei saisi toimimaan. tiedän, että tähän on vaikea uskoa, itsekin sen ajatuksen kanssa olen tuskikskellut. Liiton hajoamisen voi myös ottaa oppimisena itsestään ja muista ihmisistä ja suhteesta ylipäätään ja tuo oppi olisi ainakin minun mielestä ihana viedä seuraavaan suhteeseen, mutta ikävästi tosiaan näyttää siltä että näin nelikymppisenä tuskin niistä opeista mitään hyötyä on, jos monet eronneet kuitenkin ajattelevat kuin kaunisruska, että kokeillaan nyt vaan hetki tätä suhdetta ja lähdetään kun ei enää ole hauskaa. Minun mielestäni täysi elämä on sitä, että se ei aina ole hauskaa vaan siinä on kaikenlaisia vivahteita. Mutta valitettavasti eronneet monesti itse omalla toiminnallaan vahvistavat kuvaa eronneesta: joko yksin elävä kohtaloonsa tyytynyt katkero eläjä ja taisitten vauhdikas suhteesta toiseen hyppijä. Aika itkettävää kuulua tuollaiseen porukkaan, jos ei tuollainen ole ja saa monen varmaan pysymään umpisurkeissa, rakkaudettomissa ja kuolleissa suhteissa. Ei vakava suhde muuten mielestäni tarkoita sitä, että se ei olisi hauska ja antoisa, ihmisethän sen suhteen tekevät.
        Niin ja vielä siitä, että ap miksi mietit ex.säsi tekemisiä. Minusta hänen suhteensa tai suhteettomuutensa ei sinulle kuulu, jos ette ole yhdessä. No tietysti jonkun verran siinä tapauksessa, että uusi kumppaninsa on aivan edesvatuuton ja teillä on yhteisiä lapsia. Mutta silloinkin asiasta saattaa saada vaan yhden tekosyyn kyttäämiselle.

Minusta ei ole hyvä ajatella, että on vain yhdenlainen ideaali, jonka epäonnistuminen merkitsee monesti nimenomaan naisille koko elämän epäonnistumista. Ääripääajattelusta siis puhuin, mielestäni sinunkin viestisi edustaa sitä: että olisi yksi hyvä malli (pysyvä ja pitkä parisuhde) ja sitten huono malli (vaihtuvat suhteet). Tosiasiassa ei kukaan kuitenkaan voi suhteen aloittaessa tietää, mitä siitä tulee, tuleeko mitään. Eivätköhän kaikki ihmiset toivo hyvää, kunnioittavaa ja ihanaa rakkaussuhdetta, mutta jos asiat eivät sitten menekään niin, ei se merkitse, että olisi epäonnistunut. On realismia sanoa, ettei unelmien prinssi ratsasta eteen valkoisella ratsulla ja voit tietää ensi hetkestä asti, että joku ihana ihminen elää kanssasi onnellisena elämänsä loppuun asti. Mielestäni tuo on juuri sitä ajattelua, josta seuraa vain uusia pettymyksiä.

Mielestäni edustamassasi kannassa on moralistisia piirteitä, jotka eivät sovi yhteen tosielämän kanssa eli vaihtuvissa suhteissa olevat ihmiset leimataan kevytkenkäisiksi. Ja ikävä kyllä, sitä leimaa kantavat nimenomaan naiset. Viestissäni en puhunut siitä, että miesten kanssa pitäisi seurustella. Puhuin tapailusta. Eron jälkeen on mahdollista palata nuoruuden treffailukulttuuriin. Moni löytää myös pysyvän kumppanin. Mutta tapailun aloittaessaan ei kukaan voi tietää, onko suhde lopulta pysyvä.

• kaunisruska

Olen käynyt (moneen kertaan ja huolella petettynä) paljon läpi luottamukseen liittyviä kysymyksiä. Olen tullut siihen tulokseen, että sataprosenttista luottamusta ei ole itseen eikä toiseenkaan. Olen parantunut sinisilmäisyydestä, mutta se ei tarkoita, etten luottaisi kehenkään, missään, koskaan, ja pyrin siihen, että voin luottaa itseeni, että pystyn rakastamaan ja huolehtimaan itsestäni ja pystyn löytämään ne ihmiset, jotka eivät valehtele eivätkä huijaa ainakaan tietoisesti. (Paljonhan ihmiset valehtelevat itselleen ja sitä kautta myös toisille.)

Itsetunnon paikkailui muiden "kustannuksella" on melko kyyninen katsantokanta ihastumisiin, sillä siksihän ihmiset toistensa seuraa hakevat niin ystävyydessa kuin rakkaudessakin, että kokevat olevansa tärkeitä, hyviä, rakastettavia jne. Siitä on hyppy ajatukseen, että käyttäisi toista jotenkin hyväkseen, vaikka sellaistakin tietysti esiintyy.

• paljonajatuksia

En missään kohdissa maininnut että suhteen alkuvaiheessa tietäisi suhteen kestävyydestä. Luepa viestini uudelleen. Minä puhuin sitoumuksesta ja siihen sitoutumiseenkin heittäytymisestä, jos tuntuu toinen oikealta. Sillä kiintymystä ja luottamustahan menetykset kuten avioero syövät. No on varmaan totta, että juuri nuo teineiksi heittäytyvät uskovat johonkin valkoisella ratsulla eteen tulevaan kumppaniin, mutta eipä sitäkään kannatta yleistää. Lisäksi minä en missään kohdin maininnut, että minä jaottelisin eronneet noin vaan puhuin vallalla olevista yleisitä käsityksistä ja mikä näkyy myös täällä palstalla. Oma ajatuksesi siitä, että kaikki toivovat ihanaa ja kunnioittavaa rakkaussuhdetta, mutta jos asiat ei mene niin kuin on kuvitellut niin olisi epäonnistunut. No ihan oikeasti, jos olet halunnut ihanan ja kunnioittavan suhteen ja se ei ole toteutunut niin onhan se silloin epäonnistunut. En tarkoita, että se olisi sinusta kiinni, se voi olla yhtälailla siitä toisesta kiinni tai teistä molemmista kiinni. Miksi ei voi myöntää epäonnistumista, sillä sitähän se on tavalla tai toisella. Kyllähän ihmisen epäonnistumisiakin pitää sietää, ei ne siitä kieltämällä mihinkään poistu. Enkä minä tuominnut kenenkään sinkkuelämää tai sitoutunutta elämää. Itse en vaan ole niin pinnallinen, että sinkkuelämää haluaisin. Sillä tosiasia on, että kyllä se on aika raadollinen naisille ja varsinkin hieman vanhemmille (ja kaikkihan vanhenee). Täytyy näyttää hyvältä ja kilpailla siinä, baareja tms. En nyt sano sitä etteikö jokainen nainen haluaisi välillä pukeutua hyvin ja näyttää muutenkin hyvältä ja käydä jossain, mutta elämäntapana en jaksaisi ja kyllä minusta toinen ryhmä sinkuissa on nuo täysin yksineläjät, jotka toki ovat osa varmasti ihan tyytyväisiä elämäänsä (en minä heitä tuominnut). On tietysti niitäkin jotka treffailevat silloin tällöin eli en minä mitään karkeaa vastakkainasettelua tehnyt.

• kaunisruska

En missään kohdissa maininnut että suhteen alkuvaiheessa tietäisi suhteen kestävyydestä. Luepa viestini uudelleen. Minä puhuin sitoumuksesta ja siihen sitoutumiseenkin heittäytymisestä, jos tuntuu toinen oikealta. Sillä kiintymystä ja luottamustahan menetykset kuten avioero syövät. No on varmaan totta, että juuri nuo teineiksi heittäytyvät uskovat johonkin valkoisella ratsulla eteen tulevaan kumppaniin, mutta eipä sitäkään kannatta yleistää. Lisäksi minä en missään kohdin maininnut, että minä jaottelisin eronneet noin vaan puhuin vallalla olevista yleisitä käsityksistä ja mikä näkyy myös täällä palstalla. Oma ajatuksesi siitä, että kaikki toivovat ihanaa ja kunnioittavaa rakkaussuhdetta, mutta jos asiat ei mene niin kuin on kuvitellut niin olisi epäonnistunut. No ihan oikeasti, jos olet halunnut ihanan ja kunnioittavan suhteen ja se ei ole toteutunut niin onhan se silloin epäonnistunut. En tarkoita, että se olisi sinusta kiinni, se voi olla yhtälailla siitä toisesta kiinni tai teistä molemmista kiinni. Miksi ei voi myöntää epäonnistumista, sillä sitähän se on tavalla tai toisella. Kyllähän ihmisen epäonnistumisiakin pitää sietää, ei ne siitä kieltämällä mihinkään poistu. Enkä minä tuominnut kenenkään sinkkuelämää tai sitoutunutta elämää. Itse en vaan ole niin pinnallinen, että sinkkuelämää haluaisin. Sillä tosiasia on, että kyllä se on aika raadollinen naisille ja varsinkin hieman vanhemmille (ja kaikkihan vanhenee). Täytyy näyttää hyvältä ja kilpailla siinä, baareja tms. En nyt sano sitä etteikö jokainen nainen haluaisi välillä pukeutua hyvin ja näyttää muutenkin hyvältä ja käydä jossain, mutta elämäntapana en jaksaisi ja kyllä minusta toinen ryhmä sinkuissa on nuo täysin yksineläjät, jotka toki ovat osa varmasti ihan tyytyväisiä elämäänsä (en minä heitä tuominnut). On tietysti niitäkin jotka treffailevat silloin tällöin eli en minä mitään karkeaa vastakkainasettelua tehnyt.

Näitä asioita varmasti jokainen tarkastelee omasta näkökulmastaan ja omista ideaaleistaan käsin, siksi keskustelu on hyvästä. On niitä, jotka eivät halua sitoutunutta suhdetta, on niitä, jotka haluavat vain tapailla, on ikuisesta rakkaudesta haaveilijoita ja kaudet voivat myös vaihdella samalla henkilöllä.

Hyvä kun otit esille epäonnistumisen. Itselläni on sellainen ajatus, ettei elämä oikeastaan voi epäonnistua eikä elämää kannata tarkastella epäonnistumisen ja onnistumisen näkökulmasta. Kaikella on tarkoituksensa ja opetuksensa. Koen, että se antaa voimaa ja iloa ja liittyy omaan vakaumukseeni tai elämänfilosofiaani. Esimerkiksi jokin ihminen tai jokainen kohtaaminen on merkityksellistä sikäli, että sen avulla ymmärtää jotakin itsestään ja muista ihmisistä. Sitä ei tarvitse tarkastella onnistumisena ja epäonnistumisena. Ei pidä taistella vastaan sitä, että kaikki ei käy niin kuin itse ajatteli, vaan hyväksyä se. Tämä ajatus liittyy myös vanhenemiseen. Minulle on täysin vieras ajatus siitä, että kilpailisin baareissa ulkonäöllä, ei, sellaista en ikinä kokisi tekeväni. Minun arvoni ei liity siihen, miten minua arvotetaan.

• kaunisruska

Unohdin vielä yhden asian. Jos tekstistäni saa sellaisen käsityksen, että eronneesta "pitäisi tulla" jonkinlainen eron jälkeen, niin silloin olen epäonnistunut kirjoittamisessa. Tässä helposti tulee sellainen asetelma, että antaa neuvoja, ehkä sitten tein niin, mutta kuitenkin tarkoitus oli herätellä ajattelemaan, että on hyvin paljon erilaisia tapoja määrittää omaa elämää. Jos määrittelee sen mikä itselle sopii, niin silloin ehkä kannattaa tiedostaa myös muut vaihtoehdot, jotta saa enemmän vaihtoehtoja valittavakseen.

• idprojektio

No huh huh. Jos ne syyt ottaa todesta, jota toinen esittää puolisonsa syyksi puolisossaan pettäessään, uskoo luonnehäiriöistä, lapsen tasolle jäänyttä ja empatiakyvytöntä ihmistä. Moni tietysti uskookin. Terapeutit puhuvat projektiivisesta identifikaatiosta. Tämä ihminen ei kykene hyväksymään ja käsittelemään omia vikoja. Syyllisyys on liian suuri, siksi syy on kuviteltava olevan toisessa.

• paljonajatuksia

onko sinulla kaunistuska ajatus, että ei ole onnistumisia eikä epäonnistumisia olemassa? Minun mielestä ihminen voi epäonnistua, pointtini oli että sellainen pitää sietää ihan yhtä hyvin kuin onnistuminenkin. Mielestäni se, että kieltää epäonnistumisen on tunteiden ja asioiden välttelyä. Mutta ehkä me vain puhutaan eri sanoin samasta asiasta.
        Sain kyllä kirjoituksestasi sen uskomuksen, että määrität aika tarkasti mikä on sinun juttusi parisuhteessa eli tietynlaista jäykkyyttä näen myöskin suhtautumisessasi. Eikö elämään heittäytyminen pidä sisällään myös sen aspektin, että tarpeen mukaan pystyy muuttamaan ajatuksiaan ja esimerkiksi suhteissa tekemään kompromissejä. Eli ei vaikka hae mitään, mutta löytääkin jotain.
        Ulkonäöllä arvottamisessa en puhunut omasta näkemyksestä vaan ihan faktatiedosta. Eiköhän baarielämä kuule ole ulkonäkökeskeistä biletystä. Ei kyse ole omasta arvottamisestasi. Vai voitko muuten täysin rehellisesti väittää, että baarissa menet mieluummin juttelemaan rumilukselle vai jollekin komistukselle.
        Ehkä sinulla oli neuvova sävy, ehkä minullakin. Keskustelua vain.

• kaunisruska

onko sinulla kaunistuska ajatus, että ei ole onnistumisia eikä epäonnistumisia olemassa? Minun mielestä ihminen voi epäonnistua, pointtini oli että sellainen pitää sietää ihan yhtä hyvin kuin onnistuminenkin. Mielestäni se, että kieltää epäonnistumisen on tunteiden ja asioiden välttelyä. Mutta ehkä me vain puhutaan eri sanoin samasta asiasta.
        Sain kyllä kirjoituksestasi sen uskomuksen, että määrität aika tarkasti mikä on sinun juttusi parisuhteessa eli tietynlaista jäykkyyttä näen myöskin suhtautumisessasi. Eikö elämään heittäytyminen pidä sisällään myös sen aspektin, että tarpeen mukaan pystyy muuttamaan ajatuksiaan ja esimerkiksi suhteissa tekemään kompromissejä. Eli ei vaikka hae mitään, mutta löytääkin jotain.
        Ulkonäöllä arvottamisessa en puhunut omasta näkemyksestä vaan ihan faktatiedosta. Eiköhän baarielämä kuule ole ulkonäkökeskeistä biletystä. Ei kyse ole omasta arvottamisestasi. Vai voitko muuten täysin rehellisesti väittää, että baarissa menet mieluummin juttelemaan rumilukselle vai jollekin komistukselle.
        Ehkä sinulla oli neuvova sävy, ehkä minullakin. Keskustelua vain.

Hyviä näkökohtia, paljonajatuksia. Nämä pohdinnat menevät jo aika paljon sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta ei kai se haittaa. Epäonnistumiseen suhtautuminen on mielestäni vähän sellainen uskonnollisfilosofinen juttu ihmiselämässä eli miten suhtautuu kärsimykseen. Jokaisen täytyy muodostaa siihen oma suhtautuminen siinä hetkessä kun epäonnistumisen kohtaa. Siinä mielessä ei ole kyse sietämisestä, kun ei kysytä sietääkö vai ei, se ns. epäonnistuminen on joka tapauksessa tapahtunut. Epäonnistuminen voi kuitenkin näyttää jonkinajan kuluttua joltain muulta asialta, jopa onnistumiselta. Kaikki muuttuu koko ajan, minä itse muutun, kärsimystä aiheuttaa toive siitä, että kaikki sujuisi niin kuin minä itse sillä hetkellä toivon.

Parisuhteesta ajattelen juuri niin kuin kiteytit, en hae mitään, mutta saatan löytää jotakin. En aseta odotuksia, katson rauhassa miltä tuntuu ja miltä asiat alkavat näyttää eikä minun tarvitse tehdä kompromisseja, mutta voin niitä halutessani tehdä. Tärkeää on mielestäni tiedostaa omaa toimintaa ja valintoja. Minulle antaa isoimman elämänsisällön tällä hetkellä työ (en halua jäädä koskaan eläkkeelle) ja oma kehitys ja siihen liittyvät tavoitteet. Baarielämä tuntuu itselleni hyvin vieraalta (olen paljon sinua vanhempi), joten siitä ei ehkä olisi kannattanut kommentoidakaan. Tarkoitin vain, että olen tyytyväinen itseeni ulkonäkö mukaanlukien eikä kenenkään toisen mielipide vaikuta siihen.

Näin nämä asiat ovat hyvin persoonakohtaisia. Kun kaikki menee pirstaiksi, itsensä kokoaa uudelleen eikä lopputulos näytä enää samalta eikä entiseen ole paluuta. Joku kirjoittikin, että itse on muuttunut hyvin paljon, itse koen muuttuneeni paljon parempaan suuntaan, heh, kuinkas muuten :D

• Huolttamonpihas

Vitsi miten viisasta väkee täällä.Tiesin kyllä olevanki,mutta ei voi ku haukkoo henkeä.Tarkottaakohan se,että oon itekkin samoilla linjoilla.Ulosanti vaan ei oo tätä tasoo ku täällä.Ei voi ku ihailla;)Iha liia älykästä mun seuraa.

• paljonajatuksia

Minusta epäonnistuminen ei varsinaisesti liity itsessään ennakko-oletuksiin eli siihen, että kaikki menisi niinkuin olet suunnitellut. Tuollainen suunnitelmallisuus on enemmänkin kontrollointia ja elämän kontrollointi on aika turhaa sillä elämä näyttää monissa asioissa helposti häränpyllyä. Epäonnistuminen puolestaan on enemmän johonkin juttuun sen toimivuuten ym.liittyvä. Voithan sinä esimerkiksi, jos olet soittaja kokea, että joku esitys epäonnistui tai urheilijan suoritus voi epäonnistua.
        Nuo kommenttisi että voit tehdä kompromisseja tai olla tekemättä sopii hyvin itsenäistä ja itsekästä elämää viettävälle. Toivottavasti et siirrä niitä parisuhteeseen, jos sellaiseen joskus ryhdyt. Minusta pelkkä työ ja vapaalla hengailu olisi sisällötöntä ainakin pidemmän päälle eli minusta suhde tuo ihmiselle ekstraa. Sitäpaitsi nykypäivän työt ovat melko tuulisia. Mutta ollaan kyllä jo aiheesta eksytty kauas. Mistä muuten päättelet minun olevan nuorempi?

• Mikäoikeinmikäväärin

Joskus elämässä on parempi miettiä,antaa muille aikaa,päästää niitä "valkoisia" valheitakin.Vaikka totuus mulla ollut tehtävänä,jo vuosia,on elämässä tilanteita,aikoja joilloin ei voi pudottaa pommia toisen niskaan.Tiiän tekeväni väärin.Vai teenko sittenkään,,?Onko oikein jättää uppoava laiva.Laiva jossa on saanut itekkin olla ja kellua:Eikö pidä työntää omat halut syrjään,ajatella muita.Voih,kuink KAUAN oon riuhtonut,kaikin keinoin,mitään säästelemättä.Toinen ei vain halua pelottavasti jopa,päästää irti.En tiedä,Neuvoton olo.karsea.

• kaikenkarvaisetodottaa

Sontaa,sitä täällä jauhetaan.Pitää rauhoittua,ihmisten.Mietiskellä kunnolla syntyjä syviä.sitä pitäs tehä enempi.

• Syvällä

Nyt on tullut niin paljon keskustelua viime käyntini jälkeen, etten edes yritäkään kommentoida mihinkään tiettyyn viestiin vaan joihinkin ajatuksiin, jotka tuolta silmiini nousi.

Todellakin, ongelma on ajastusteni jumiutuminen ja tästä haluaisin päästä eteenpäin. Ehkä pääsenkin, mutta kovin hitaasti. Enkä ymmärrä eron syytä, siihenkin palaan tuossa myöhemmin.

Liiton lopun eksäni esitti jotain muuta kuin oli. Hän etsi uutta, löysi uuden. Ilmiselvästi hän oli tyytymätön, mutta ei halunnut puhua asioista, ja kysyessäni, mikä on pielessä, hän kiisti että mikään olisi ollut. Hän itsekin kertoi jälkeenpäin, että olisi jäänyt kanssani elämään, jossei olisi löytänyt uutta ja etsi uuden ensin, koska ei halunnut jäädä tyhjän päälle. Nämä hän itse kertoi jälkeenpäin, ei minun keksimiäni tulkintoja. Eli syy eroon oli jo ennen uutta. Jos olin niin huono, minkälaiseksi hän minut lopussa haukkui, miksi hän oli kanssani monta kymmentä vuotta? Oliko koko liittomme hänen puoleltaan koko ajan vaan joku käytännön järjestely? Ja nyt tämä uusi vasta rakkaus, niinkuin hän sanoi? Minun tulkintani mukaan kyllä me rakastimme toisiamme, mutta ehkä eksä koki jonkin osan elämästä jääneen kokematta, ja hän halusi kokea tämän ennenkuin oli liian myöhäistä, näinkin hän sanoi "tässäkö tämä elämä oli".

Joka tapauksessa vaikka aavistin, etteivät asiat olleet hyvin, ja kysyin, useastikin eksäni kiisti. Siksi todellisuuden paljastuttua koin tulleeni en vain petetyksi vain myös petkutetuksi. Ja luottamus oikeastaan kaikkiin ihmisiin romahti, sillä jos läheisin teki noin, voinko luottaa enää kehenkään?

Oli pohdintaa siitä, vaihtavatko ihmiset perisuhteen muotoa uusissa suhteissa, esim. sitoutunut vaihtaa pätkäsuhteisiin. Eksäni haaveili loppuelämästään uuden kanssa, eli hän on edelleen sitoutuva. Yritin tässä itse kevytsuhdetta, mutta omalta kohdaltani ei toimi. Tarvitsen kunnon luottamuksen, jossei nyt loppuelämän suhdetta, niin kuitenkin enemmän kuin petikaverin. Nyt en pysty sellaista muodostamaan. Eron käsittely on kesken.

Miksi olen kiinnostunut eksästä? Meillä on yhteisiä lapsia. Tosin aikuisia. Ja lastenlapsia, vielä pieniä. On edelleen siis linkki eksään, en voi olla kuulematta eksästä. Hänelle jäi osa maatilasta, joten sitäkin kautta olen vähän tekemisissä hänen kanssaan. Mieluiten en olisi. Ikävät ajatukset pulpahtavat pintaan juuri näiden törmäämisten herättäminä. Luulen päässeeni jo eteenpäin, mutta kohtaaminen tai pakollinen viestittely heittää taas uudestaan pohtimaan asioita.

Miksi kaipaan näin pahaa miestä? Uskon, että hän sanoi nuo rumat asiat minusta joko saadakseen minut irroittautumaan tai hän itse ajattelee niin irroittautuakseen. Jos niin ei ole, hän on oikeasti paha. Miksi ei osattu sitten erota paremmin? Tämä on ensimmäinen kerta kun kumpikaan meistä eroaa, lähipiirissäkään ei ole eroja, ei ole hyvää mallia eikä edes varoittavaa esimerkkiä. Tapahtunut on tapahtunutta, kaikki ei mennyt ehkä parhaalla tavalla, mutta nyt on tästä päästävä eteenpäin, tai sitten vaan luovutettava. Lasten vuoksi en halua päätyä mihinkään ääritekoihin, vaikka itsenäistyneitähän he jo ovat.

Eteenpäin pääsemiseksi tuntuu, että olisin tarvinnut tiedon, mikä oli eksäni mielestä väärin. Mutta sellaista tietoa en tule koskaan saamaan.

• tämmöinentälläkertaa

Kuulehan syvällä minusta on ikävää, että ex:äsi sanoi ja puhui sinulle ikävästi. Mielestäni hän todellakin teki väärin, kun sysäsi oman pahan olonsa sinun niskaan ja haukkui sinut. Lisäksi minusta on aivan käsittämätöntä, että pitkää suhdetta, jossa on lapsiakin ei yritetä korjata. Omassa suhteessani oli useita ongelmia, joita yritin tuoda puolisolle esiin, hän kyllä myönsikin ne, mutta jotenkin ei osannut/halunnut tai nähnyt tarpeelliseksi korjata niitä. Pariterapiaan lähti vasta kun ero kynnyksellä, no hyvä että edes silloin lähti, jotta toista ei tarvitse lähteä vihaamaan (siis minun häntä tai hänen minua) ja jotta voi nähdä sen mikä meni vikaan. Itse kuitenkin parisuhdeihmisenä toivon löytäväni sen rakkaudenkin vielä ja minusta ex tekisi väärin, jos ajattelisi että liittomme kariutui sen vuoksi.

• kaunisruska

Siinä mitä kerrot, on minusta ihan loogisia ja ymmärrettäviä syitä erolle exäsi kertomana ja tulkitsemanasi. Niin se taitaa olla, että monissa liitoissa, joista eroon päädytään, ei ole vuosiin ollut rakkautta sen toisen osapuolen taholta. Ollaan oltu yhdessä käytännön syistä, kun ei ole parempaakaan keksitty ja hiljaa haudottu lähdön ajatuksia puolisoa mielessä kritisoiden. Lähdön hetkellä exäsi sitten sinkosi kaiken salassa hautomansa kaunansa päällesi.

Onhan se tietysti mahdollista, että myös naimisiin on menty käytännön syistä ja muualla päin maailmaan näin toimitaan aina. Joskus mennään naimisiin siksi, että lapsi on tulossa tai tavoitellaan taloudellista hyötyä, itse tiedät, mikä tilanteenne oli. Jos olette asiallisissa väleissä, niin helpottaisiko se, jos kysyisit häneltä, rakastiko hän koskaan sinua ja jos rakasti, milloin lakkasi rakastamasta? Voisit sitten terapiassa käsitellä niitä tunteita, joita vastaus herätti. Ja jos et kysy, voit silti pohtia mitä merkitystä noilla kysymyksillä ja vastauksilla on sinulle. Avainasemassa on mielestäni se, että miten opit rakastamaan ja arvostamaan itseäsi riippumatta siitä, mitä miehesi oli ja ajatteli. Loppujen lopuksi ketään ei voi syyttää siitä, ettei rakasta, mutta epärehellisyys tuossa kai onkin se pahin asia.

Et ole missään vaiheessa kertonut, miten kauan erostasi on. Pitkästä liitosta toipuminen vie yksinkertaisesti aikansa, ei siitä selviä parissa kolmessakaan vuodessa.

• Rennoinottein

Ehkä on viisainta elää yksin ja koota itsensä,eikä polttaa kynttilää molemmista päistä.Ei hätiköinnistä hyvää yleensä seuraa.Sun jutut todella viisaita,opettavaisia ja huomaa,kuinka ryvettynyt olet näiden asioiden tiimoilta.Luen ne kaikki,kun aikaa on enemmän.Tunsin joskus erään,jolla samanmoisia pulmia.Luotto elämän ja ihmisten hyvyyteen oli no,sanoisinko kuollut.Ajan myötä oppi,että kaiken pahan ja ilkeän takana on usei joku suurempi syy.Teoille ja käytökselle.Helpottava ajatusmalli.Ei tarvitse ottaa niin henkilökohtaisesti toisten sanoja ja purkauksia,vaan ymmärtää,että takana on jotain,usein se on pelko.Näin ajattelen.Kaikille olen itse antanut kaiken anteeksi.Ja vaikka katkeruus nostaa päätää välillä,saa sen loppumaan,kun muistaa kaiken hyvän ja kauniin.On saanut,jos on otettukin,

• Punainenjasininen

Vanha työkaveri kuoli multa joku aika sitten.Piti itseään pahana ihmisenä.Kyllä käyttäytyi välillä sanotaanko tosi,tosi ilkeästi ihan itseänikin kohtaan.Heikkoina hetkinä jutteli vaikeista kokemuksistaan,lapsuudesta lähtien.Näin kuinka rikki tämä ihminen oli.Huonot geenit,huono kasvuympäristö.Viimeinen kerta kun näin hengissä,oli isommat juhlat työpaikalla,yksin.pää painuneena,nurkassa kyyhöttämässä.Menin,otin kiinni olkapäistä ja sanoin,"olet hyvä ihminen.Ymmärrän sinua".Muuta en sanonut,mutta olen kiitollinen että sen sanoin.

• voimahalijaksavielä

Niin vaikeaasti käyttäytyvän henkilön käytöksen takana on ongelmia. Ymmärrän, että on vaikeaa päästä yli, kun koko ajan toista näkee. On vaikeaa, kun luottamus on pahasti petetty. Kaikki ei toimi noin kylmästi hyvä nimimerkki syvällä. Uskon, että pääset ajankanssa tästä yli.

• tässäsyy

Rumasti jätettiin eli mies löysi uuden? Tai piti toista naista sun selän takana? Eikö tuossa ole eron syy: mies rakastui toiseen.

• sanottuonpaljon

Jostakin syystä aloituksesi nostavat valtavasti tunteita. Tuli mieleen, ettei jätetyn tunteita ole helppo hyväksyä. Ymmärrettävää, että jättäjät reagoivat kiivaasti...

Se että ihminen kaipaa sitä pahaa tehnyttä ihmistä, on niin kestämätöntä kaikille, ettei sitä haluta hyväksyä. Ihmiset eivät kestä itse omia pettymyksiä tai kaksinaamaisuuttaan kieltäessään jätetyn tunteet.

• vieläyksikommentti

Onkos tullut mieleen, että ne jätetytkin voivat olla niitä pahaa tehneitä. Mutta hienoa, että siinäkin tapauksessa keräävät muiden sympatiat. No, itselle aivan sama, en ole koskaan välittänyt muiden mielipiteistä siinä mitä teen. Pyrin toimimaan omalla järjelläni ja sydämelläni oikein, sama mitä muut ajattalee, vaikkei se silloin maailman helpoin rooli olekaan.

• ettälläinenenkin

No hyvänen aika, vähän sanattomaksi vetää että se myötätunto olisi pettureille annettava. Mitä enemmän on puoliso huutanut, sitä enemmän olette satuttaneet. Ihme juttu tuo sydän, joka vitun vähän välittää mistään muusta.

• kaunisruska

On hirveän yksioikoista ajatella omaa eroaan kaksinapaisesti pettäjä/petetty -lähtöisesti. Suhteessa on aina niin paljon muutakin kuin se loppuaika, josta ero syntyi. On molempien perheistä peritytyneet mallit, nuoruusiän valinnat, kriisit, joita pari on kohdannut yhdessä ja myös onnenhetket, joista on nautittu yhdessä. Tuo kaikki menee pirstaleiksi erossa, joten mitään muuta ei pysty näkemään kuin sen paskan lopun. Eikä myötätuntoa ole kukaan vaatimassakaan. Sehän vie eroa eteenpäin, että vihaa ja halveksii puolisoa, koska rakkaus on revittävä irti. Aikansa kutakin.

Ne, jotka kaipaavat pahaa tehnyttä, ovat olleet jonkinlaisessa riippuvuus- ja valtasuhteessa keskenään. Siitä syystä henkistä tai fyysistä väkivaltaa sisältävien suhteet ovat hyvin kestäviä eivätkä parit pääse toisistaan eroon. He ovat riippuvaisia rooleistaan riitaisassa parisuhteessa, toinen piinattu, toinen alistettu, kosto ja anteeksianto vuorottelevat ja kosto on erossakin pääosassa. Mutta voi sellaisestakin lähteä toipumaan, jos hakee apua.

• vieläyksikommentti

Hyvä kirjoitus kaunisruska ja todella paikkansa pitävä. Itse ainakin avun saamisen myötä ymmärtänyt nuo kaikki pointit. Se mikä minua ihmetyttää on se, että toinen ei niitä ymmärtänyt/ymmärrä eikä halunnut tarttua niihin, sillä ajoissa toimimalla olisi se voinut suhteen hajoamisen estää. Ainoa asia mitä toivon on, että en tulevaisuudessa ala suhteeseen sellaisen tampion kanssa, joka on eronnut tms. eikä itse ole ymmärtänyt missään vaiheessa tuollaisia asioita ja käsitellyt niitä.

• kaunisruska
        vieläyksikommentti kirjoitti:

Hyvä kirjoitus kaunisruska ja todella paikkansa pitävä. Itse ainakin avun saamisen myötä ymmärtänyt nuo kaikki pointit. Se mikä minua ihmetyttää on se, että toinen ei niitä ymmärtänyt/ymmärrä eikä halunnut tarttua niihin, sillä ajoissa toimimalla olisi se voinut suhteen hajoamisen estää. Ainoa asia mitä toivon on, että en tulevaisuudessa ala suhteeseen sellaisen tampion kanssa, joka on eronnut tms. eikä itse ole ymmärtänyt missään vaiheessa tuollaisia asioita ja käsitellyt niitä.

Nimenomaan! Tampioista olen saanut tarpeekseni minäkin :D

• ikäväihmisenluo
        kaunisruska kirjoitti:

On hirveän yksioikoista ajatella omaa eroaan kaksinapaisesti pettäjä/petetty -lähtöisesti. Suhteessa on aina niin paljon muutakin kuin se loppuaika, josta ero syntyi. On molempien perheistä peritytyneet mallit, nuoruusiän valinnat, kriisit, joita pari on kohdannut yhdessä ja myös onnenhetket, joista on nautittu yhdessä. Tuo kaikki menee pirstaleiksi erossa, joten mitään muuta ei pysty näkemään kuin sen paskan lopun. Eikä myötätuntoa ole kukaan vaatimassakaan. Sehän vie eroa eteenpäin, että vihaa ja halveksii puolisoa, koska rakkaus on revittävä irti. Aikansa kutakin.

Ne, jotka kaipaavat pahaa tehnyttä, ovat olleet jonkinlaisessa riippuvuus- ja valtasuhteessa keskenään. Siitä syystä henkistä tai fyysistä väkivaltaa sisältävien suhteet ovat hyvin kestäviä eivätkä parit pääse toisistaan eroon. He ovat riippuvaisia rooleistaan riitaisassa parisuhteessa, toinen piinattu, toinen alistettu, kosto ja anteeksianto vuorottelevat ja kosto on erossakin pääosassa. Mutta voi sellaisestakin lähteä toipumaan, jos hakee apua.

En kyllä allekirjoittaisi läheisriippivuutta. Ikävä ja kaipaus on valtava tunne historiassa hyvää. Tunteen toiselta kieltävällä on paljon peitettyä vihaa tai ymmärtämättömyyttä sisällään. Tosin aika tavallista, sillä petetyn ja jätetyn tunteiden käsittely on pelottavaa ja syyllisyyttä herättävää.

http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunteet/ikävä

• kaunisruska
        ikäväihmisenluo kirjoitti:

En kyllä allekirjoittaisi läheisriippivuutta. Ikävä ja kaipaus on valtava tunne historiassa hyvää. Tunteen toiselta kieltävällä on paljon peitettyä vihaa tai ymmärtämättömyyttä sisällään. Tosin aika tavallista, sillä petetyn ja jätetyn tunteiden käsittely on pelottavaa ja syyllisyyttä herättävää.

http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunteet/ikävä

En ymmärtänyt, miten viestisi liittyy minun kirjoittamaani viestiin. Läheisriippuvuus ei ole mikään virallinen, psykologiassa tai psykiatriassa käytettävä termi, ja se on monella tapaa ongelmallinen, mm. siksi, että sitä käytetään monesti lyömäaseena muita vastaan. Riippuvuus parisuhteessa on aina molemminpuolista, ei niin, että vain toinen olisi riippuvainen ja rooli/valtasuhde voi myös vaihdella suhteessa.

Kiva linkki!

• vieläyksikommenttilisää

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Petturin omatuntoa kolkuttaa ja siksi ei hyväksy jätetylle osoitettua myötätuntoa. pettäjä haluaa itsensä ulkopuolta oikeutuksen pettämiseen ja uuden puolison varmistamiseen ennen eroa. Pettäjä lilluu itsesyytöksessään jollei ymmärrä petetyn saamaa myötätuntoa.

• ettätällainenkin

Ymmärrän täysin vastauksenne ap:ole jota on petetty eikä pettämisessä ole mitään hyväksyttävää. Mutta itse ainakin puhuin noin yleisesti siitä, että jätetty voi yhtä lailla olla se, joka omalla toimillaan on vaikuttanut suhteen hajoamiseen. En tarvitse siihen ymmärrystä keneltäkään jäykkiksiltä vaan enemmän laitoin tämän kommentin vertaistueksi niille, jotka asian kanssa kamppailee, sillä he aivan niinkuin itsekin aiemmin saattavat kokea syyllisyyttäkin toimimattomasta tilanteesta. Minusta myöskin on inhimillistä rakastua johonkin toiseen huonon liiton aikana ja joskushan nuo tunteet ovat kummankinpuoliset ja voivat johtaa rakkauselämään liiton jälkeen, joskus tarvitaan useampia ihastumisia tai rakastumisia, jotka vasta ihmiset tuo yhteen.

• vieläyksikommentti

Ja pyydän anteeksi, nimimerkki ylemmässä tekstissä väärä, ei mene siis väärän immeisen kontolle viesti. Nimimerkki ei siis ettätällainenkin vaan vieläyksikommentti.

• dgyunvjk
        ettätällainenkin kirjoitti:

Ymmärrän täysin vastauksenne ap:ole jota on petetty eikä pettämisessä ole mitään hyväksyttävää. Mutta itse ainakin puhuin noin yleisesti siitä, että jätetty voi yhtä lailla olla se, joka omalla toimillaan on vaikuttanut suhteen hajoamiseen. En tarvitse siihen ymmärrystä keneltäkään jäykkiksiltä vaan enemmän laitoin tämän kommentin vertaistueksi niille, jotka asian kanssa kamppailee, sillä he aivan niinkuin itsekin aiemmin saattavat kokea syyllisyyttäkin toimimattomasta tilanteesta. Minusta myöskin on inhimillistä rakastua johonkin toiseen huonon liiton aikana ja joskushan nuo tunteet ovat kummankinpuoliset ja voivat johtaa rakkauselämään liiton jälkeen, joskus tarvitaan useampia ihastumisia tai rakastumisia, jotka vasta ihmiset tuo yhteen.

Inhimillistä on ihastua, rakastua ja rakastella. Pettäminen on itsekästä, ajattelematonta ja epäinhimillistä.

• Kasvunpaikka

Ihan totta.Ollut aina tätä mieltä.Vaikka itseäkin satutettu ja itsekkään ei ole viaton ja tuntee jo pienestäkin pahaa omaatuntoa..Löysin takaisin polulle,näiden kirjoitusten perusteella.Kiitos teille,kirjoittajat.Sitä vain väsyy,kun elämässä elää viikatemiehen varjossa tarpeeksi kauan,on turhautunut jatkuvaan taisteluun,ypöyksin.On niin helppo heittäytyä,virran vietäväksi,mutta selviytyminen jälkimainingeista voikin olla toinen juttu.Rikkooko sisinpänsä,muiden sisimmän..Elämä on valintoja ja itse haluaisin elää niin etten satuta muita.Naivia ehkä,myönnetään.En aina jaksa välittää omista tunteista tai tarpeista kun on niin paljon ihmisiä ympärillä ,jotka oikeasti tarvitsevat apua ja ymmärrystä.Mikään,ei mikään,ole minulle itsestäänselvä elämässä.Joka päivä on uusi mahdollisuus,kaikelle,hyvässä ja pahassa.Sen on elämä opettanut.Olen hyvin vähään tyytyväinen,onnellinen aidosti ihan pienistä asioista.Kuitenkin tämä on pysähdyksen paikka,täydellinen sellainen.Mitä haluaa,miksi haluaa.mihin on oikeus,mihin ei.Jokainen määrittelee sen itse...Tunteilleen ei mahda mitään,mutta se,miten toimia tunteiden kanssa,sille voi,hätiköinnistä,ja asioiden väkisin jouduttamisesta ei hyvää seuraa,kenellekkään..On helpompia aikoja ja vaikeimpia aikoja,päätöksen teolle.Joskus sattuu tielle ihminen,johon tuntee suurta yhteenkuuluvuutta ja joka on harvoja,joihin voi luottaa.Sitä kai kaipaa,jokainen tahollaan.Ystävyyttä,josta voi seurata jotain suurenmoista tai joka jää,hyväksi ystävyydeksi.

• Kipukuoleehuutamalla

Samat sanat.Eihän muuta vaihtoehtoa ole olemassa tässä tilanteessa.Etäinen sellainen,niin kauan,että nurkat kunnossa ja ihan molemmilla.Toteutuuko se sitä ei voi tietää niinkuin ei mitään muutakaan elämässä.Toinen vaihtoehto että tavataan heti,eletään sitten olojen kanssa hiljaa hissutellen,häveten,omatunto kolkuttaen.

• päähänpälkähdys

Tiedättekö te kipukuoleehuutamalla kuitenkin toistenne tunteet? Ei tunteita tarvitse häpeillä, ei niitä varmaan samalla tavoin toiselle voi osoittaa jos on suhteessa jonkun kanssa, mutta kesksutelemalla, ratkomalla tms. pääsee eteenpäin.

• Syvällä

Eihän ero suinkaan helppoa olisi ollut, vaikka eksä olisi kertonut eroaikeistaan ja tyytymättömyydestään. Ihan samoja tunteita olisin joutunut käymään läpi. Mutta jonkinlainen luottamus ihmisiin olisi varmaan säilynyt paremmin. Koen epäreiluna senkin, että hän käytti minua varavaihtoehtona etsiessään uutta, samalla kun minä edelleen satsasin yhteiseen tulevaisuuteen. Kaikkien näiden vuosien jälkeen hän sivuutti kokonaan ajatuksen, että minullekin pitäisi kertoa erosta, että se koskee minuakin, ei hän saanut sitä sanottua, vaikka uuden kanssa jo tapailikin ja suunnitteli avioliittoa. Kai se oli niin vaikeaa. Hän sanoi suojelleensa minua, minusta hän suojeli vaan itseään, ja toimi ajattelemattomasti ja itsekkäästi. Mutta sellaisia me ihmiset olemme, katselemme maailmaa omista lähtökohdistamme. Eikä hän liittommekaan aikana erityisen empaattinen ollut. En ole missään vaiheessa mielestäni sanonut, että eksäni oli ainut syypää eroon, mutta moni täällä on kyllä sanonut, että ero on vain minun vikani. Sillä tavoin ero oli aidosti yllätys, ettei meillä näyttänyt olevan isompia ristiriitoja, oli yhteisiksi luulemiani tulevaisuuden suunnitelmia, oli läheisyyttä. Nämä olivat vain omia luulojani. Olen kyllä todella surullinen tapahtuneesta.

Joku kysyi kauanko erosta on. Ei kauaa, vuosi sitten eksä muutti pois, virallisesta erosta nyt puoli vuotta. Ehkä olisikin oudompaa, jos en enää surisi ja ikävöisi, tai olisi ajoittain todella vihainen. Eksäni oli mielessään alkanut eron prosessoinnin jo ehkä neljä vuotta sitten. Tilanne erohetkellä oli meille aivan erilainen jo sopeutumisajan perusteella, saatikka että erotessa hän oli uuden rakkauden hurmiossa.

• satuttaavarmastikaikkia

Minusta on todella ikävää ettei teillä puhuttu eroaikeista eikä tyytymättömyydestä lainkaan vaan toinen vaan otti ja lähti. Minusta se on raukkamaista. Miehillä on ehkä tuo puhumattomuus ongelmana. Ehkä hän on voinut huonosti liittonsa aikana, mutta ei ole saanut siitä puhuttua sinulle, mutta ei se silti asialle oikeutusta tee.
        Se on varmasti aina totta, että jättäjä tekee sitä eroa jo suhteessa pidempään kuin jätetty. Samat vaiheet se jättäjäkin silti käy läpi, ehkä vain ajankohta on eri. Lisäksi jättäjä kokee syyllisyyttä päätöksestään, vaikka tietäisikin että muuta vaihtoehtoa ei ole. On luonnollista, että sinä syvällä jätettynä koet oman tilanteesi ikävämmäksi, mutta et sinä voi varmaksi tietää miltä siitä toisesta ihmisestä tuntuu.

• huomaantämän
        satuttaavarmastikaikkia kirjoitti:

Minusta on todella ikävää ettei teillä puhuttu eroaikeista eikä tyytymättömyydestä lainkaan vaan toinen vaan otti ja lähti. Minusta se on raukkamaista. Miehillä on ehkä tuo puhumattomuus ongelmana. Ehkä hän on voinut huonosti liittonsa aikana, mutta ei ole saanut siitä puhuttua sinulle, mutta ei se silti asialle oikeutusta tee.
        Se on varmasti aina totta, että jättäjä tekee sitä eroa jo suhteessa pidempään kuin jätetty. Samat vaiheet se jättäjäkin silti käy läpi, ehkä vain ajankohta on eri. Lisäksi jättäjä kokee syyllisyyttä päätöksestään, vaikka tietäisikin että muuta vaihtoehtoa ei ole. On luonnollista, että sinä syvällä jätettynä koet oman tilanteesi ikävämmäksi, mutta et sinä voi varmaksi tietää miltä siitä toisesta ihmisestä tuntuu.

Se kyllä nähdään täälläkin, että jos hänestä tai monista muista jättäjistä tuntuisi pahalta, niin kirjoittaisivat siitä täällä. Nämä asiat ymmärretään paljon myöhemmin kuinka paljon tulee loukanneeksi tuntevia ja läheisiä ihmisiä.

• aikasikamainenmeininki

Ihmisellä on itsellään ongelma, jos kykenee näkemään vain oman toimintansa ja oman pahan olonsa eikä ole kykeneväinen empatiaan. Siinäkin voi olla yksi syy miksi liitot hajoaa. Ei pettäminen ole ainoa syy jättämiselle vaan siinä suhteessa on voinut olla vikaa eikä kaikki lähde pettämään silti. Aivan turha täällä on miettiä kuka kärsii ja kuinka paljon. Varmasti kumpikin osapuoli kärsii, olennaista on se että kärsisivätkö sitten myöhemmin vielä enemmän jos yhdessä jatkaisivat. Se yleensä riittää, että toinen kärsii niin kyllä siinä vähän ajan päästä toinenkin kärsii.

• lähimmäisilleni
        aikasikamainenmeininki kirjoitti:

Ihmisellä on itsellään ongelma, jos kykenee näkemään vain oman toimintansa ja oman pahan olonsa eikä ole kykeneväinen empatiaan. Siinäkin voi olla yksi syy miksi liitot hajoaa. Ei pettäminen ole ainoa syy jättämiselle vaan siinä suhteessa on voinut olla vikaa eikä kaikki lähde pettämään silti. Aivan turha täällä on miettiä kuka kärsii ja kuinka paljon. Varmasti kumpikin osapuoli kärsii, olennaista on se että kärsisivätkö sitten myöhemmin vielä enemmän jos yhdessä jatkaisivat. Se yleensä riittää, että toinen kärsii niin kyllä siinä vähän ajan päästä toinenkin kärsii.

Olennaisinta olisi yrittää parantaa oma parisuhde, jolloin monelta pahalta asialta säästyisivät syyttömät ihmiset.

• kaunisruska

Erostasi on vielä todella vähän aikaa, joten anna itsellesi aikaa käydä läpi tunteitasi ja ajatuksia. Ero on vaikeampi, kun ette ole olleet terapiassa, jossa olisit saanut terapeutin avulla vastauksia kysymyksiisi (ehkä). Tunteissa ei ole mitään hävettävää eikä niitä kannata peitellä läheisiltä. Kun itse hyväksyt tunteesi luonnollisina (niin kuin tunnut tekevänkin), tulee niistä varmasti helpompia kestää. Opit tarkkailemaan itseäsi hiukan ulkopuolelta ja pääset "kuopasta" helpommin, kun tiedät, mikä pahan olon laukaisee (esim yhteys exään niin kuin kerrot). Tuo on inhottava vaihe, kun se paha olo taas tulee ja on itsekin siihen kyllästynyt, mutta vähitellen "kuopasta" kyllä tulee matalampi. Erossa on kyse myös suruprosessista. Täytyy hyvästellä paljon kun liitto on pitkä. Hyvä, kun pääset sinne terapiaan.

• mihg

Vaikea ymmärtää, miten et voi ymmärtää erosi syytä. Pelkästään siinä on riittävästi syytä eroon, jos toinen ei halua jatkaa liitossa. Jos kumppanilla on toinen, sekin on hyvä syy erota. Mikä siinä niin vaikeaa on ymmärtää???

Olet jotenkin liikaa takertunut kaikkeen menneeseen. Itseasiassa tuli mieleeni, ettet ole koskaan rakastanut exääsi. Jos olisit, päästäisit irti, luovuttaisit, antaisit anteeksi.

Itse erosin jokunen vuosi sitten. Minulla oli liittoni loppuvuodet pitkä salasuhde. En kuitenkaan eronnut salasuhteen vuoksi, vaan sen vuoksi, ettei exälle mennyt mikään perille. Kaikki ongelmat suhteessamme olivat minun ongelmia, exän mielestä. Loppujen lopuksi minulla oli vain yksi suuri ongelma, ex. Eron jälkeen tunsin syntyväni ja syttyväni uudelleen. Monet kysyivät eron jälkeen mitä mukavaa minulle oikein on tapahtunut. Ne, joille kerroin eronneeni, kysyivät modernisti "onko se hyvä vai huono asia?".

Toki eromme oli hankala, koska halusin erota, ex ei. Tunsin hyvin pitkään näytteleväni elämääni, en eläväni sitä. Jokainen "vuorosana" tuli harkita. Se kysyi kärsivällisyyttä. Sisälläni kiehui. Latelin mielessäni lukuisia kirosanoja exästäni. Puhuin mielessäni juuri niin rumasti kuin ajattelin. En vastannut edes exän ilkeilyihin rumasti, vaan mahdollisimman nätisti ja asiallisesti. Usein tästä oli vain haittaa, sillä ex alkoi taas kuvitella meillä menevän hyvin. Meillä meni exän mielestä "hyvin", kun toimin aina kuten hän halusi, hoidin asiat, tein kaikki hommat. Kun otin hänet ja lapset huomioon, ja jätin itseni huomioimatta. Näin hänellä oli aikaa ja resursseja puuhastella mitä ikinä tykkäsi. Olin turvallinen valinta: jos tai kun exältä rahat loppuivat, minulla oli ja näin "pelastin" hänet lukuisia ja lukuisia kertoja. Tarkemmin ajatellen ei mikään ihme, että ex viihtyi liitossamme. Itse tein sen mahdolliseksi pyörittämällä kaikkea. Minun ongelma, jos halusin jotain itselleni, jotain suhteeltakin. Yritin kaikkeni, liian pitkäänkin, jotta liitto olisi voinut toimia kannaltani edes tyydyttävästi. Ei onnistunut.

Olen samaa mieltä tuossa edellä kirjoittaneen kanssa, että suhteessa vaikuttaa hyvin monimutkaiset kuviot riippuvuuksissa, vallankäytössä, ajatusmalleissa, eri rooleissa ym. Ja etenkin noissa rooleissa.

• kummatunne

On kyllä hirvittävän koppavaa esittää epäilys rakastamisesta petetylle. Saat sen kuitenkin anteeksi, sillä huomaan ettet ymmärrä siitä mitään. En tiedä sorrunko samaan kuin sinä, mutta uskaltaisin väittää ettet osaa rakastaa. Eipä taida uudet suhteesi tulla kauan kestämään, tai ainakaan rakkauteen perustua.

• Syvällä

Mihg, minun silmissäni olet menetellyt perin kummallisesti. Ehkä siksi, että olet pettäjä et myöskään osaa samaistua petetyn kokemaan. Mieti itse, olet ollut epärehellinen itsellesi ja puolisollesi. Se on raskasta, niinkuin sanot, mutta itse teit valinnan lähtiessäsi sille tielle. Se että alkaa pyörittämään kaikkea ja pelastaa toista, kertoo juuri tuollaisestä vääristyneestä suhteesta, olet käytökselläsi ajanut puolisosi yhä avuttomammaksi. Hän on luultavasti nähnyt lävitsesi salasuhteet ja muun valheellisuuden, ja haastanut käytöksellään sinua rehellisyyteen. Ehkä hänellekin oli onni päästä sinusta eroon. Suosittelen lukemaan Fisherin Jälleenrakennusta, siellä on kuvaus käytöksestäsi, niinkuin myös monista muista huonoista parisuhdemalleista. En kuitenkaan tunnista kuvauksestasi eksäni ja minun parisuhdetta, joten tuskin olet eksäni.

• rehellinenkinvoiolla

Tämä on nyt sitten sikamaisesti mennyt taisteluksi siitä kuka on oikeassa jätetty vai jättäjä. Onko sillä oikeasti väliä? Meillä on terapiaa ollut pariterapiana ja yksilötasolla kummallekin. Joku tuolla ylempänä kuvailikin kuinka kumppani tiesi ongelmista ja hänen olisi pitänyt toimiaan korjata, mutta hän ei siihen pystynyt tai tahtonut. Näinhän se monesti on. Meilläkin suhteessa ongelmat ja mies on tiennyt siitä. Silti ainoa, joka on jotakin oppinut, korjannut ja kärsinyt olen minä itse. Eipä se paljoa ilahduta, kun liitto hajoaa. Mutta olen vähitellen oppinut hyväksymään sen, että jos toista ei asioiden korjaaminen kiinnosta niin ei ole minun vikani ja minulle on loppujen lopuksi aika sama kuka on syyllinen ja miksi. Lisäksi mieheni on tiennyt minun täällä kirjoittavan, ollaan luettukin joitakin juttuja täältä.

• selitysasioille

On oleellista tietää terapian kannalta onko jätetty vai jättäjä.

Käytättekö ap.n aloituksia yhdessä kiistoihinne? Joskus näistä huokuu tarve saada ap sulkemaan suunsa ja tarve määrittää syyt miksi hänet on petetty ja jätetty, vaikkeivat ne häneen käykään.

Tässäkö näiden lukuisuudellaan hämmentävien kirjoitusten syy?

Kyllä teidän pitäisi enemmän siellä omassa terapiassa puhua asioista, kun ilmiselvästi asia on näin pinnalla. Muiden ihmisten kohtalot sotkeutuvat täällä liikaa omiin ja sotkevat niitä.

• rehellinenkinvoiolla

Ei me nyt sentään tänne palstalle lukuisasti kirjoitella. Onkohan sinulla selitysasioille nyt todellisuudentaju karannut. Minä samoin kirjoittaneeni tänne jotakin ja jostakin on puhuttu ja kumppania ei edes ole kiinnostanut nämä jutut täällä (niinkuin ei koko parisuhde yleensäkään). Miksi me käyttäisimme ap:n aloituksia kiistoihin, haloo, ei meillä ole sellaisia ongelmia. Ihmettelen tuota tarvettasi neuvoa minua, jos tuntisit minut niin varmaan neuvoisit ihan irl. En oikein ymmärrä tuollaista kommentointia tuntemattomille.

• tällainenkinmahdollista

Minusta tässä ketjussa on ihmiset pettämisestäkin puhuneet vähän eri näkökulmista ja oikeastaan olen hieman eri mieltä, jopa siitä että mikä on pettämistä. On tunnettua, että monikin asuu huonossa liitossa. Jos elämässä ei ole mitään parempaa näköpiirissä niin kyllä moni pysyy huonossa liitossa ja kärsii, vaikka voisi olla onnellisempi. Jos monta vuotta on kitkuteltu huonossa liitossa niin eihän se mikään ihme ole, jos johonkuhun toiseen ihmiseen rakastutaan ja tämä kyllä monesti antaa sysäyksen erolle. Mielestäni on täysin ymmärrettävää, että suhteesta lähteminen on helpompaa uuden rakkauden myötä. Eihän se välttämättä niin "tyylikästä" ole, mutta ei siinä jaeta tyylipisteitä. Ja liitosta lähteminen uuden rakkauden myötä on minusta yksi eron syy, mutta ei se ole sama kuin pettäminen. Ihminen ei muutenkaan voi ennalta tietää, että elämään astuu joku sopiva kumppani.

• petoksenvale

Sinä tuhosit toisen liiton ja omasi, ja nyt yrität puhua itsesi puhtaaksi.

Sorry, en suostu syyllistymään tästä. Sinä et tiedä eroon johtaneita syitä, joten turha arvostella ja lisäksi en ole kenestäkään varatusta ollut kiinnostunut. Meillä ainakin se toinen on tuhonnut liittomme jo liiton aikana mm.epärehellisyydellä ja minä olen saanut sitä kestää. Sinun ei tarvitse ymmärtää kenekään muun mielipiteitä ja kommentteja, jos et halua, mutta joskus totuus saattaa kirpaista.
        Avioliitosta kannattaa pitää huolta ja ongelmia ratkaista ennenkuin on liian myöhäistä.

• Syvällä

Ehkä tämä on herättänyt paljon keskustelua siksi, kun koskettaa aihepiiriltään monia. Myös pettäjäksi tai jättäjiksi itsensä kokevat aloitukseni pohjalta tarvetta selventää eroa omalta kannaltaan.

Voi olla, että ajattelen eron jotenkin liian monimutkaisesti. Pitäisi osata ajatella, että liiton voi lopettaa ihan koska vain ilman, että kertoo syytä toiselle. Ihastuminen riittää eron syyksi. Saa elää mielestään huonossa liitossa vuosia, ilman että haluaa korjata tilannetta tai edes kertoo toiselle, ettei ole tyytyväinen. Nämä on kaikki ok. No, olin tyhmä, kun en itse tuota tajunnut.

Maatilan kysessä ollen ero on hankalaa, jos se on ollut osa molempien työpaikkakin. Olen toki itsekin ollut pitkän liiton aikana ollut pari kertaa ihastunut johonkin muuhun, kuin eksääni. Olen ajatellut, että tuollaisia tulee ja ne menevät ohi, niinkuin menivätkin, eivät toki pian mutta muutamassa vuodessa haihtuivat. Itse asetin silloin puolison ja perheen etusijalle, vaikka ihastumisen tunne oli voimakas. Ja jotenkin oletin, että eksäni tekisi samoin, mutta hän valitsi toisin.

Tähän liittyy niin paljon muuta, kaikki oli oikeasti hyvin, oli niitä yhteisiä haaveita ja suunnitelmia, mutta eksäni isä, joka oli auttanut tilan hommissa, kuoli, ja jotenkin eksän kiinnostus maanviljelyyn menetti lopahti. Missään vaiheessa hän ei kuitenkään hyväksynyt vaihdoehdoksi esim. peltojen vuokrausta pois. Sitten hän päätyi tällaiseen ratkaisuun, jossa hän hankkiutui eroon kaikesta entisestä, tilasta ja eukosta. Hän muuttui käytökseltään, pukeutumistyyli muuttui, valehtelua oli joka asiasta, pettämisen aikaisemmin tuominnut ihminen katsoi sen ok toimintatavaksi. Oli uusi rakas, joka ymmärsi kaiken, jonka kanssa ei ollut mitään ongelmia (mitä nyt oli naimisissa tahollaan).

Kai minun pitää vaan hyväksyä, että valehtelu, petos ja pettäminen on ihan hyväksyttävää toimintaa. Rakastumisen kyllä ymmärrän, ja senkin, ettei kaikkia yksityiskohtia tarvitse kertoa, mutta voisi nyt sen edes sanoa, että suunnittelee eroa. Minulta meni luotto ihmisiin kyllä niin perinpohjaisesti, että tuskin pystyn enää koskaan parisuhdetta solmimaan.

Mielestäni sinulta tuli hyvät kommentit siitä miksi sinua oli petetty ja et ymmärtänyt eroa. Sinulle ei ollut mitenkään kerrottu avioliittonne ongelmista, eli sinulla ei ollut mitään mahdollisuuksia edes korjata niitä. Lisäksi sinua petettiin jo avioliittonne aikana. Mutta turhaan arvostelet tässä ketjussa muita kirjoittajia ikävästi ja kapeakatseisesti, sillä eroja on monenlaisia. Oletkohan jo liittosi aikana ollut yhtä kapeakatseinen ja suvaitsematon. Minun tapauksessa ainakin kumppani tiesi ongelmista, apua oli haettu ja oli vain tyydytty siihen heikommin sujuvaan suhteeseen. Lasten vuoksi liittoa on hyvä aina yrittää saada toimimaan, mutta rajat siinäkin tulee vastaan ja kaikki alkaa kärsiä. Kyllä rakkauden kohtaaminen siinä vaiheessa voi hyvinkin saada liitosta luopumaan, jos tunteet rakkauden kohteen kanssa kohtaavat. Lisäksi sinä syvällä teet itsestäsi turhaan marttyyriä siis mainitsit, että itsekin olit ihastunut ja olisit voinut suhteesi jättää, no mikset jättänyt, sehän oli sinun ratkaisusi. Tunnut olevan kovin katkera ratkaisuistasi mihin et itse ole ryhtynyt, et sinä niistä ratkaisuistasi voi vastuuta kumppanillesi latoa. Etkä sinä voi koskaan tietää, tunteeko ex:säsi mahdollisesti voimakkaampia tunteita jotakuta toista kohtaan kuin mitä sinä tunsit. Eli ehkä itse et lähtenyt ihastuksesi vuoksi siksi, että ihastuksesi ei tuntenut samoin sinua kohtaan, hän ei halunnut suhdetta kanssasi tai itse et ollutkaan niin ihastunut.

• Syvällä

Meinasin tuohon edelliseen viestiini lisätä, mutta jätin turhana pois tuon, että tilanteet ovat kovin erilaisia. Olisi väärinkäsitysten välttämiseksi ehkä pitänyt mainita. Jos kommenttini tuntuu ahdasmieliselta ja toisia arvostelevalta, tarkoitukseni oli lähinnä vastata niihin viesteihin, joissa omaa tilannettani ahdettiin johonkin aivan toisenlaiseen muottiin. Tiedostan, että valintani pysyä aikanaan liitossa oli omani. Toisaalta, jos olisin tiennyt tämän lopun, olisin ehkä suhtautunut liittoon keveämmin. Itse asiassa jos olisin tämän lopun kivuliaisuuden tiennyt, olisin ollut niin raukka, etten olisi koskaan edes liittoon mennyt. Mutta tulevaisuutta ei koskaan tiedä, ja jos vain pelkää, ei voi elää. Omasta mielestäni en ole ahdasmielinen, mutta ihminen on helposti sokea omille virheilleen. Valaisisitko tällainenkinonmahdollista, mikä mielestäsi on erityisen ahdasmielistä?

Kuka tahansa eronnut tai eroa harkitseva varmasti miettii mielessään, että miksi ylipäätään koskaan valitsin tuommoista ihmistä kumppanikseni, miksi koskaan menin edes naimisiin tuollaisen kanssa. Niin minäkin olen tehnyt ja monesti, mutta mitä se hyödyttää, se on tapahtunut joskus aikoja sitten eikä siihen enää voi vaikuttaa. Itse mietin sitä, että olihan meillä hyviäkin aikoja, hassutteluja ja ihan kivaa yhdessä ja ollaanhan me saatu aivan ihanat lapset (vaikkei murkkuihmiset todellakaan aina tunnu siltä) ja kyllä toisaalta kironnut, että miksi olen ne lapset tuon kanssa koskaan mennyt tekemään, siis aivan järjetöntä inhoa myös, Mutta mitä se hyodyttää, jossain kohtaa alkoi mennä vikaan. Ihminen on aika pieni kaiken tämmöisen edessä.
        Kysyit ahdasmielisyydestä. Teksteistäsi olen saanut käsityksen ettet ajattelee asiaa kuin omalta kannaltasi, etkä näe omassa toiminnassasi mitään vikaa. En tarkoita, että olisit väärässä tai toimisit väärin vaan enemmänkin sellaista tutkiskelua mitä olisin voinut tehdä toisin. Oletko tukenut toista, jos toisella on ollut vaikeaa tai oletko edes huomannut tätä (vaikea tietysti huomata, jos toinen ei itseään ilmaise mitenkään), oletteko säilyttäneet yhteyden huonoilla ja paremillakin hetkillä, kysymyksiä voisi esittää lukuisia riippuen elämästäsi. En tiedä.

• Mihg

Syvällä
      Mihg, minun silmissäni olet menetellyt perin kummallisesti. Ehkä siksi, että olet pettäjä et myöskään osaa samaistua petetyn kokemaan. Mieti itse, olet ollut epärehellinen itsellesi ja puolisollesi. Se on raskasta, niinkuin sanot, mutta itse teit valinnan lähtiessäsi sille tielle. Se että alkaa pyörittämään kaikkea ja pelastaa toista, kertoo juuri tuollaisesta vääristyneestä suhteesta, olet käytökselläsi ajanut puolisosi yhä avuttomammaksi. Hän on luultavasti nähnyt lävitsesi salasuhteet ja muun valheellisuuden, ja haastanut käytöksellään sinua rehellisyyteen. Ehkä hänellekin oli onni päästä sinusta eroon. Suosittelen lukemaan Fisherin Jälleenrakennusta, siellä on kuvaus käytöksestäsi, niinkuin myös monista muista huonoista parisuhdemalleista. En kuitenkaan tunnista kuvauksestasi eksäni ja minun parisuhdetta, joten tuskin olet eksäni.
      Olin ex liitossani menetellyt "oikein" vuosikaudet. Aivan kuten "kilttien tyttöjen kuuluu". Yrittänyt tehdä suhteen parhaaksi, lasten parhaaksi kaiken, ja vielä enemmän. Uhrautunut, sopeutunut, aina vaan. Jossain vain tulee kärsivällisyydellä ja kiltteydellä raja vastaan. Tuo salasuhde ja ystävyyssuhteeni piti minut henkisesti elossa. Tosin tuskin olisin salasuhteeseen edes päätynyt, jos olisin voinut erota aiemmin. En voinut. Piti jaksaa ja kärsiä, syistä joita en tässä ala selitellä.

Ex ei ollut avuton, vaan pikemminkin laiska, mutta laskelmoiva hyväksikäyttäjä, joka ei ajatellut koskaan ketään muita kuin itseään. Lapsiaankin kiusasi mitä julmimmin. Salaa tietysti. Tottakai hän osasi luovia ja selitellä kaikki parhain päin. Minä tyhmä uskoin. En rakastanut exää aikoihin, en arvostanut pätkääkään. Tämä johtui siitä, ettei hänkään arvostanut ja rakastanut minua. Ja tiedätkö: kun ei rakasta puolisoaan, niin salarakas ei tosiaan ole mikään raskas juttu. Ei tosiaan tunne pettävänsä ketään. Aivan kuten Suvi Teräsniskan laulussa Vaiettu rakkaus:

"Kuinka voi rikkoa mitään sellaista
      Mitä ei olemassa ole enää pitkään aikaan ollutkaan
      Omasta mielestä en tehnyt syntiä
      Jos ei tunteita jäljellä oo on hyvä et on vierellä
      Joku toinen joku joka jakaa sen salaisuuden"

Myöhemmin, yli vuosi eron jälkeen kuulin myös, että exällä oli ollut maksullisia naisia. Olin silloin erityisen ylpeä salarakkaasta ja erosta. Siitä että vihdoin viimein, lähes viisikymppisenä uskalsin tehdä vaikeita ratkaisuja, ja ajatella ennen kaikkea itseäni ja jaksamista.

Ex ei ikävä kyllä ole saanut elämäänsä minkäänlaiseen hallintaan. Toivottavasti edes jonkinmoinen tasapaino löytyy.

• narsismionsairaus

Aika sairasta verrata aloittajaa huorissa käyvään mieheen. Sairasta myös narsistinen tarve etsiä aloittajan vioista syytä eroon ja pettämiseensä. Joku tekee sitä apinan vimmalla. Hälle sanoisin aika rumasti ja haluaisin arvostella yhtä ilkeästi, mutten välitä koska hän on sairas.

• elämä_on_laiffii

narsismionsairaus
      Verrattiinko tuossa edellä aloittajaa huorissa käyvään mieheen? Aika sairasta, jos niin kuvittelee....

• minätunnenmyöstuskaa

Syvällä mielipitesi ovat koskettavia niin tässä kuin muissa ketjuissa. Ymmärrän tuskasi asiassa. Sinun on kuitenkin päästävä asian yli jo itsesi tähden. On raskasta nähdä exää, mutta nähtävä on, kun on lapsia, lastenlapsia.

Ehä exäsi tunteet oli kuolleet jo ajat sitten ja hän ei kokenut pettämistä miksikään. Aika moni tuntuu täällä niin ajattelevan ,että pettäminen on luonnollista ja oikeutettua. Minusta se on itsekästä ja toisen ihmisen kunnioituksen puutetta. Niitä haavoja saa nuolla pitkään, jotka ihminen johon eniten luottaa aiheuttaa.

• Kristianj

Kirjoituksesi kosketti! Itsellä sama tilanne omilla mausteilla..... yhteiseiset yritykset ym.... ei oo helppoa. Kaikki voima sinullle! Ihmisten elämä on ala ja ylämäkee kaikki riipuu miten aallon harjalla pysyy ...

• oona-63

Jos yhtään pystyisit laajentamaan näkökulmaasi ja hyväksymään exäsi pettämisen tapahtuneena tosiasiana, niin ymmärtäisit paljon enemmän. Niin pari- kuin muissakin ihmissuhteissa jokaisella on täysi vapaus kertoa asioista, tai olla kertomatta. Kukin harkintansa mukaan. Valintoja nekin. Kaikista kirjoituksistasi paistaa läpi oikeastaan vain pari asiaa: et voi sietää kumppanisi valintaa. Et sitä, että hänellä oli toinen. Etkä sitä, ettei hän "ajoissa" kertonut. Ne olivat kuitenkin exäsi valintoja, ei sinun. Et voi vaikuttaa mitenkään toisten valintoihin, vain omiisi voit. Jokaisella on täysin samanlainen oikeus tehdä valintoja liittyen omaan elämäänsä, riippumatta siitä mitä muut heidän valinnoistaan ajattelevat.

• Syvällä

Pettäminen on todella pikkujuttu tässä. Sehän on seuraus, ei syy. Rakkauselämässään hän voi tehdä päätöksiä,ja vaikka ne harmittavat, en voi niihin vaikuttaa. Mutta rehellisyydellä hän olisi antanut minulle mahdollisuuden tehdä omat päätökseni olemassa olevien tietojen perusteella, ajatteletko sitä - salaamalla minua hyväksikäytettiin.

Unohdat myös, että avioliitto ei ole pelkkä tai oikeastaan ollenkaan rakkausjuttu, vaikka se usein on naimisiinmenon syynä, vaan nimenomaan omaisuusjuttu ja lastenhuoltojuttu.... Yhteisen yrityksen kyseessä ollen (yhteisestä tahdosta perustetun ja kummankin toimeentulon ollessa osittain riippuvainen siitä) tilanne olisi mielestäni edellyttänyt, että olisi pohdittu, miten puretaan järkevimmällä tavalla. Ja olisipahan jäänyt turha, kallis investointikin tekemättä, jos toinen olisi ollut rehellinen. Siksi en voi hyväksyä eksäni toimintatapaa oikeana, tapahtuneena tosiasianahan minun on se pakko hyväksyä.

• ihanvainheitto

Pettäminen on väärin, se loukkaa toista ja siihen en nyt ota kantaa, mutta parisuhteen huononemiseen on joskus vaikea ymmärtää sen toisen osapuolen näkemystä. Tiedetään, että on ongelmia, haetaan apua, ei pystytä korjaamaan, on huono olla ja tiedetään sekin. Silti toinen haluaa jatkaa niin anteeksi, mutta en pysty näkemään sitä rakkautena enemmänkin toisen orjuuttamisena ja alistamisena siihen huonoon, jollei siis toinen hae sitä eroa.

• sinnkuhyvää

Ehkä se toinen ei ole rohkea. On rakastunut ja rakastunut vuositolkulla. Toinen on elänyt sitä avointa elämää. Hän rakastaa ja luottaa. Mutta sinä et ole ollut aikoihin hänen kanssaan oikeasti. Et ole kertonut kiihkeästä rakastelusta, suihkusta, suudelmista. Ihosta omasi pinnalla. Ajattelet, että se on elämässä tärkeintä. Hän ei tiedä, ei ymmärrä siitä mitään, koska hänen arvoihinsa kuului uskollisuus. Se tekee koko jutusta vaikean, koska hän ei ymmärrä jättää sinua, silloin kun tahdot.

• ihanvainheitto

Anteeksi nyt vain, mutta etkö ymmärrä lukemaasi: en puhunut mitään pettämisestä. Meillä on kuule muita ongelmia. Ehkä sinulla oli tarpeesi ilkeillä minulle sinnkuhyvää. Olen kuule täysin uskollinen ja lisäksi parisuhdeihminen se toinenhan tässä nimenomaan haluaa kaiken rikkoa ja on jo tunteet särkenyt. Oletko oikeasti sitä mieltä sinnkuhyvää, että toisen pitäisi kestää ihan mitä vain kun toinen kerta rakastaa?

• aniela_111

"Mutta rehellisyydellä hän olisi antanut minulle mahdollisuuden tehdä omat päätökseni olemassa olevien tietojen perusteella, ajatteletko sitä - salaamalla minua hyväksikäytettiin. "

No huh. Varmaan lähes jokaisessa suhteessa molemmat tuntevat vähintään joskus tulleensa jotenkin hyväksikäytetyksi. Perusteellisesti ajatellen parisuhde toimii juuri siten, että molemmat saavat siitä jotain hyötyä. No, tietysti jotkut sanovat parisuhteestaan olevan vain haittaa, mutta he eroavatkin jossain vaiheessa. Elleivät ole kovin riippuvaisia luonteeltaan. No joka tapauksessa - jokainen määrittelee aina itse omat rajansa. Eli sen miten paljon sietävät suhteessa mitäkin. Tätä määrittelyä EI VOI tehdä kuin sen tiedon ja tunteen pohjalta, joka itsellä ON olemassa. Ei siis sen pohjalta mitä ei ole olemassa. Jokaisella on siis mahdollisuus tehdä omat päätökset tiedossa olevien faktojen pohjalta. Siitä mitä on tapahtunut, mitä on salattu, yms. on täysin hyödytöntä valittaa, saati jäädä siihen kiinni. Näin tekemällä vain kohtelee itseään huonosti.

Oletko koskaan miettinyt, jos itselläsi olisi ollut sivusuhde. Milloin tietäisit sen olevan "vakavaa"? Miltä tuntuisi kertoa siitä puolisolle? Missä vaiheessa? Tuskin ihan heti kuitenkaan. Monet kun jäävät itsekin odottamaan, että palavin hehku tms. menee ohi. Monet myös yrittävät puhua itseään ympäri, että voisivat jatkaa vanhaa liittoa kuten ennenkin. Monet eivät puhu liiton ongelmista sen vuoksi, etteivät oikeasti edes kuvittele saavansa liitosta tyydyttävää. Parisuhteessahan kumpaisenkin pitäisi hyväksyä toinen sellaisena kuin tämä on. Ellei voi hyväksyä, on valittava joko epätyydyttävä liitto tai ero. Usein tätä miettiessä sivusuhteelle on tilaus. On hyvin suuri todennäköisyys, että rakastuu toiseen, mikäli on tyytymätön puolisoonsa.

Monessa jutussasi olet sanonut, että miehesi olisi pitänyt puhua ongelmista, jotta olisit voinut parantaa suhdettanne. Kuvittelet aivan ehdottomasti, että pelkkä puhuminen olisi auttanut saamaan parisuhteenne kukoistamaan. Eihän se näin mene. Itse tiesin ex-suhteessani olevat ongelmat, ja puhuin niistä. Ei auttanut, vaikka miten päin yritin. Pikemminkin tunsin kiusaavani exääni. Vaikka kokonaisvaltaisesti tunsin, että hän kiusaa minua toiminnallaan. Jos suhteessa ei puhuta, se on jo sinällään pattitilanne, josta ei ole ulospääsyä. Aivan kuten pattitilanne on tuokin: toinen yrittää puhua, mutta toinen ei vastaa. Tai reagointi on täysin päinvastainen mitä odotetaan.

"Unohdat myös, että avioliitto ei ole pelkkä tai oikeastaan ollenkaan rakkausjuttu, vaikka se usein on naimisiinmenon syynä, vaan nimenomaan omaisuusjuttu"

Kun avioliitossa antaa painoarvoa nimenomaan "omaisuusjutuille", niin liitto voi jatkua hyvin pitkään ilman toisen/molempien rakkautta, kunnioitusta, arvostusta jne. Moni liitto on ns. järkiliitto, jossa tunnetta ei ole koskaan ollutkaan. Jos liitossa olisi kyse vain ja pelkästään rakkaudesta, tunteesta, niin luopuminen olisi paljon helpompaa. Etenkin, jos puoliso olisi rakastunut toiseen. Kaikista eniten ehkä kirvelee, kun järkiliitossa toinen rakastuu.

• Syvällä

Koska olisin kertonut, no vastaus on selvä, en ikinä hankkinut sivusuhdetta. Se ei olisi missään tilanteessa ollut minun ratkaisuni. Ja eksän kohdalla oikea vaihe kertoa olisi varmaan ollut siinä vaiheessa, kun alkoi suunnitella avioliittoa uuden kanssa. En ole niin sinisilmäinen, että kuvittelen puhumisen välttämättä auttavan suhteeseen vaan se olisi auttanut minua -ihan itsekkäästi- valmistautumaan tulevaan. Ero olisi voinut jossain vaiheessa olla minunkin ratkaisuni, niinkuin olen kertonut.

Mitä on rakkaus? Rakastuminen on voimakas tunne, tai ehkä oikeammin vietti, mutta rakkaus pitkässä suhteessa ei ole sama. Aniela_111, onko sinusta ainoa oikea tapa olla liitossa vain alkuroihahduksen ajan, joka kestää yleensä muutaman vuoden, ja sitten vaihtaa seuraavaan? Niinkö itse teet? Miten lapsesi, onko sinulla niitä, sopeutuvat siihen? Mitä sellaisen pohjalle voi rakentaa? Entä oliko meillä rakkautta? Alussa oli rakastuminen, ja enemmän intohimoa, joka viimeistään lasten myötä pikkuhiljaa vahvistui rakkaudeksi. Viihdyin puolisoni kanssa, oli läheisyyttä, hyviä tekoja, puolin ja toisin. Oli myös riitoja, erimielisyyksiä mutta myös luottamusta, pysyvyyttä, yhteisiä suunnitelmia, joihin rohkeasti heittäydyttiin. Kunnen jokin muuttui. Ehkä liittomme mystisesti olikin pelkkää järkeä. No nyt pitää aloittaa kaikki alusta, tässä iässä, ihan oikeasti ei jaksaisi. Ei järjellä eikä tunteella.

• satasalamaa100__

"Ihastuminen riittää eron syyksi. Saa elää mielestään huonossa liitossa vuosia, ilman että haluaa korjata tilannetta tai edes kertoo toiselle, ettei ole tyytyväinen. Nämä on kaikki ok. No, olin tyhmä, kun en itse tuota tajunnut."
      Ihastumisella toiseen on hyvin paljon merkityksiä. Usein vasta ihastuminen toiseen "herättää" huomaamaan ja pohtimaan liiton tilaa ja todellisuutta. Vaikka kuinka yrittäisi puhua itselleen liiton jatkamisen puolesta, se on monesti aika toivotonta, ainakaan pidemmässä juoksussa. Ihastunut yrittää pitkäänkin vakuutella itselleen liittonsa olevan "ihan hyvä" tai vähintään ok. Vie kauan ennen kuin hän huomaa vain valehtelevansa itselleen. Tämän vuoksi - kun ei oikein tiedä itsekään missä mennään, ei siitä puolisollekaan raportoi. Yleensäkin ihmisten välisessä kanssakäymisessä, kaikenlaisessa, on hyvä tietää mitä itse haluaa, toivoo, odottaa. Vasta sen jälkeen kun on valmis, voi keskustella asiasta toisten kanssa. Sinun on turha olla katkera siitä, ettei puolisosi kertonut asiasta aiemmin. Ajoitus menee hyvin harvoin nappiin. Ihmisen osa kaikissa suhteissaan on ottaa vastaa se mitä tarjotaan, milloin tarjotaan, koska mitään muuta ei yksinkertaisesti voi.

Sinun kannattaisi miettiä ainoastaan itseäsi. Kukaan muu ei osaa ratkaista asioita puolestasi, eikä päästä sinulle vaikeiden asioiden yli kuin sinä itse. On aivan samantekevää mitä on tapahtunut. Se on tapahtunut, that's it. Todetaan vain "shit happens" ja sitten mennään eteenpäin. Anna armoa ja anteeksi, itsellesi sekä exällesi. Näillä eväin pääset satavarmasti eteenpäin.

• satasalamaa100__

"vastaus on selvä, en ikinä hankkinut sivusuhdetta"

Ihan pakko kommentoida tähän:
      Ensinnäkin suurin osa sivusuhteilijoista on sanonut näin "minä en ikinä...". Sitten tapahtuu jotain, monesti hyvin paljonkin, ja kas - huomaa olevansa sivusuhteessa. Siksi toiseksi sivusuhdetta harvoin "hankitaan", vaan sille on oltava tilaus.

• nohöpötihös

No mitä tekee ne miehet ja naiset jotka hakee sivusuhde seuraa ihan niiden metsästykseen tehdyillä sivuilla? Hekö vaan lipuvat hups huomaamatta sivusuhteeseen. Aika naivia puhetta. Jonkun kohdalla ehkä pätee muttei todellakaan kaikkien saati enemmistön.

• aniela111

en ikinä hankkinut sivusuhdetta. Se ei olisi missään tilanteessa ollut minun ratkaisuni."

Niin, kiersit kysymykseni vastaamalla noin. Kysymykseni kuului JOS sinulla olisi ollut... Tällä kysymykselläni yritin hakea sinulle toisenlaista näkökulmaa ex-puolison tilanteesta. Usein se, että edes yrittää ymmärtää miksi joku toinen toimi kuten toimi, auttaa itseä eteenpäin. Ex kumppanisi ei kertonut asiasta sinulle sinun mielestäsi oikealla hetkellä, vaan hänen mielestään oikealla hetkellä. Näinhän elämässä menee kaikki. Emme voi vaikuttaa siihen mitä joku toinen kertoo ja valitsee, ja millä hetkellä.

Rakkaus ei ole vietti, vaan se on tunne. Jotkut puhuu jopa rakkaudellisesta elämäntavasta. Mikä puolestaan ei tarkoita ylenpalttista rakastamista, vaan omaa joustavaa, myötätuntoista asennetta ja suhtautumista eteen tuleviin vaikeisiinkin asioihin.

Rakkaudelle ei todellakaan ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa ja keinoa, vaan niitä on lukuisia. Omakohtaisesti minun rakkauteeni ei kuulu toisen syyttäminen, arvostelu, haukkuminen ym. suoranaiset ilkeät sanat ja teot. Rakkautta ei myöskään voi mitata ajalla. Monet ovat liitoissaan ilman rakkautta, järkisyistä, kuten jo todettiin. Monet jatkavat väkivaltaisissa, aivan sairaissa liitoissaan. Niistä on rakkaus kovin kaukana. Suuri osa eroaa rakkausliitoistaan sen vuoksi, ettei itse tai toinen tunne enää tunne rakastavansa. Tai järkiliitoistaan sen vuoksi, että toinen rakastuu. Ei tulevaisuutta voi ennustaa koskaan.

Minulla ja exälläni oli myös rakkautta. Päinvastoin kuin teillä, tai sinulla, rakkautemme alkoi hiipumaan nuorimman lapsen syntymästä, näin jälkikäteen ajatellen. Rakkaus kestää sen minkä kestää. Rakkaus voi myös kestää, vaikka liitto päättyy eroon. Useinmiten ei kestä, etenkään jos se on yksipuolista.

• mäenaltaylös

Rumaa on seläntakana tehdä talousellisia liikkuja ja varmistaa uusi suhde. Joutaa tuollainen possu menemäänkin pois rehdin ihmisen elämästä. Elämä on yllätyksiä täynnä. Sinä ansaiset parempaa. Sinun täytyy keksiä mitä haluat loppuelämältä. On hyvä löytää unelmat uudelleen.

• eijaksaenäätätäjankutus

Jos homma ei avioliitossa toimi niin se vain ei toimi. Minä en ainakaan jaksa etsiä syyllisiä. Pääpointti piti olla, että hommat olisi yritetty korjata eikä se kuka on syypää. Minä olen ihan oikeasti kaikissa asioissa kyllästynyt tähän vatvomiseen kuka teki, mitä teki , kenen syy ja ihan tiedäksi EN NYT PUHU PETTÄMISESTÄ.
      Ja kyllä, vaikka liitto kaatuu niin ei se sitä tarkoita, että se toinen yleensä täysi kusipää olisi ja ettei suhteessa olisi mitään hyvää ollut ja rakkauttakin ollut. Homma vaan ei aina toimi.

• aikaariittää

Ei näitä ole pakko lukea, vielä vähemmän tarve kommentoida jos ei kosketa. Silti kieput siinä niin pitkään kun tarvitset aikaa.

• eijaksaenäätätäjankutus

Mitä yritit kommentillasi kertoa aikariittää? Itse vastailin vähän omien tuntemuksieni mukaisesti ja myös siihen mitä muuta täällä palstalla on kirjoitettu. Minun oma pointtini on, että kun pölvästinä olen vain yrittänyt uskoa asioiden korjaantumiseen, tuntenut avuttomuutta, tuntenut vihaa niin loputtomasti sitä ei vaan jaksa sitä suhteen tuomaa pahaaoloa ja ratkaisu vaan vähitellen syntyy ja täytyy heittää pyyhe kehään. Toisaalta en suostu syyllistämään itseäni siitä mitä toinen on tehnyt tai jättänyt tekemättä.

• maryCX

Tiedät kyllä eron syyn, et vain halua myöntää sitä itsellesi. Se on ongelmasi. Ja kyllä se on niinkin, ettei tässä maailmassa kaikkea voi edes ymmärtää. Miksi pitäisi? Ota rennommin, keskity tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Äläkä missään nimessä enää mieti miksi exäsi teki noin tai näin. Lakkaa myös syyttämästä ja arvostelemasta, niin itseäsi kuin exää. Niillä kun tuppaa olemaan pelkästään haittavaikutuksia kaikkeen ja kaikkiin.

• maryCX

nohöpötihös: sivusuhteita on erilaisia. Joillekin sellainen vain "ilmaantuu", toiset hakevat Tindereistä sun muista vain seksiseuraa. Mutta kuten tuossa edellä sanottiin, sivusuhteelle on "oltava tilaus".

• Syvällä

Eksä ei siis kertonut koskaan omasta tahdostaan, en tiedä koska hänen oikea aikansa sitten olisi ollut, hän vaan paljastui.

Vaikka ei siltä kyllä kuulosta, niin oikeasti haluaisin päästä tästä eteenpäin, mutta kun en osaa. Itsetuntoni oli kaiketi surkea, ja erossa se romahti. No mitä tällaisen ihmisen pitäisi sitten tehdä? Raivata itsensä pois ja jättää tilaa paremmille? Vai onko huononkin itsetunnon omaavilla, avioerosta särkyneillä, oikeus elää ja koittaa toipua? En ole sellaista mahtikäskyä tai menettelytapaa vielä löytänyt, joka olisi auttanut pois surkeiden ajatuksien kehästä. Jotenkin olen tähän asti elänyt elämässäni täysillä, mutta nyt minulta on yhtäkkiä pois niin paljon. Onko elämässäni enää mitään positiivista jäljellä? Ei minusta ole rakastamaan ketään, ei ainakaan vielä. Olen epätasapainossa, mutta en tiedä, jaksanko saada yksin itseni kuntoon?

• Haastaitsesietsimäänonni

Itse olen työstänyt kolme vuotta,huonoa epämääräistä oloa terapiassa,on ollut aiheellista lamauttavaa pelkoa kaikin mahdollisin tavoin läheisten menettämisestä ja siinä sivussa etsinyt itseäni,sitä kuka olen ,kuka haluan olla ja mitä tarvitsen elämässä voidakseni hyvin.Sen avulla saanut oivallettua asioita itsestä,muista ja ylipäätään elämästä.Pystynyt antamaan anteeksi toisille ja ennen kaikkea itselleni.On ollut usein tunteita,ettei ole tehnyt riittävästi läheisten eteen,tuntenut riittämättömyyttä.Vaikka muut sanovatkin minun tehneen kaikkeni ja olen sen vihdoin tajunnut itsekkin.Tie on ollut..hm..haastava mutta erittäin antoisa.En vieläkään ole "kuivilla",mutta tunnen jo itseni ja elämänkaareni,hyväksyn asiat enkä yritä niitä väkisin muuttaa.Kaiken kivun arvoista,sanoisin.Ilman tukea olisin tuskin enää täällä ja ymmärtäisi,kuinka paljosta saan olla kiitollinen,mitä tarvitsen ollakseni onnellinen tai oikeastaan tyytyväinen.Ihminen tarvitsee loppujen lopuksi hyvin vähän,minun mielestäni,kaikki muu "yli" on extraa;)Onnen avaimet on käsissäsi,käytä niitä ennenkuin on myöhäistä.

• Haastaitsesietsimäänonni

Itselläkin tie vielä kesken,mutta aika näyttää,minne se vie,paljon on muututtava ennenkuin voi sanoa voivansa hyvin.Antaa aikaa asioille eikä kiirehtiä.Tämä tästä.

• ainoXZ

Sinulla on huolestuttavan paljon itsetuhoisia ajatuksia. Oletko puhunut niistä kenellekään? Kannattaisi ainakin, ja ihan asiantuntijan kanssa. Taustalla saattaa olla, tai melko varmasti onkin masennusta, jonka avioerosi "herätti". Olisitko elänyt elämääsi liikaa ex-miehesi kautta, unohtaen itsesi? Näin nimittäin kun tekee, niin ero ottaa liian koville, eikä näe enää mitään positiivista elämässään.

Sinun kannattaisi siis hakeutua terapeutin pakeille. Itsetuntosi ei kohene, koska et arvostat itseäsi, ilkeät ajatuksesi itsestäsi kiertävät kehää, lannistaen sinua jatkuvasti lisää. Olet ajatustesi vankina. Ainoa keino päästä niistä eroon, on opetella pois kriittisestä ajattelutavasta, ja rakastamaan itseään.

• sinulle-ap

Minä ymmärrän aloitajan dilemman. Itselläni oli jotakuinkin samanlainen tilanne. Me olimme kyllä jo eronneet miehen naisseikkailujen vuoksi. Olin luullut päässeeni hänestä irti kun hän eräänä päivänä soitti ja pyysi vielä mahdollisuutta. Kertoi olevansa muuttunut mies. Kertoi ymmärtäneensä kuinka väärin oli tehnyt ja että kaipasi sitä rauhaa jonka oli kanssani kokenut. Sulin siihen paikkaan ja annoin vileä mahdollisuuden.
        Muutama viiikko oli kuin silloin joskus seurustellessa täynnä lupauskisa ylistystä ja ruusuja. Aloin uskoon että hän todellakin oli muuttunut mies.

Siksi oli myös minulla vaikeuksia ymmärtää ja hyväksyä tekonsa kun hän mitään sanomatta vain katosi. Ilmaan minkäänlaista selitystä. VAihtoi puhelinnumeronkin että en saanut yhteyttä häneen. Ensimmäiset päivät kuluivat kuin sumussa, pelkäsin että hänelle oliis sattunut jotain. Sitten kuulin ystäviltäni kuinka mies oli ilmestynyt toisen naisen kanssa ravintolaan, jossa ruukasimme yhdessä käydä tanssimassa
        Nainen oli sama joka oli aikoinaan ollut kolmas osapuoli avioerossammekin.

Ainoa selitys jonka olen mieheltä saanut oli syytös että olisin paljastanut miehestä intiimejä asioita tuolle naiselle. (nainen oli kertonut tällasia).
        Muuta selitystä en ole mieheltä saanut. YHdessä he kyllä ovat pilkannet, ivanneet syytelleet, haukkuneet ja mustamaalanneet minua jopa ystävillenikin ja työpaikallanikin.

Kaikesta tuota eteenpääsy on todellakin ollut rankkaa. Rankaa siksi kun en ymmärrä miksi ihmeessä mies teki kaiken tuon? Halusiko hän pilata elämäni.
        OLen vuosien varrella hyväksynyt että asioihin ei saa vastausta. Eikä syy olen minun, vaan hänen joka ei osaa ottaa vastuuta teoistaan.

Aloitajalle sanonkin että; Päivä kerrallaan, syy ei ole sinun vaan miehen joka ei osannut sanoa mitä haluaa. Pitää myös oppia hyväksyyn että kaikkiin kysymyksiin ei koskaan saa vastausta. Tärkeintä on oppia arvostaan itseään ja antaa anteeksi että on rakastanut ihmistä joka ei ole ollut rakkautesi arvoinen.

• mindaT

"sinulle-ap"
      "Halusiko hän pilata elämäni"
      Tuskin halusi. Miksi ajattelet noin? Ja vaikka olisi jostain perverssistä syystä halunnutkin, mitä merkitystä sillä on kaiken tuon jälkeen? Nyt olet erossa, mitään parempaa sinulla ei hänen kanssaan voi olla. Toivottavasti olet nyt vaihtanut puhelinnumerosi itsekin, salaiseksi. Ihan varmuuden vuoksi.

Sinulle syvällä:
      Olet varmasti masentunut, kuten tuossa edellä jo viitattiin. Sinun ei missään nimessä kannata murehtia menneitä, vaan keskittyä ajattelemaan pelkästään itseäsi. Minäkuvasi ei ole hyvällä pohjalla. Ehkä se johtuu lapsuudesta, ehkä jotain. Mutta sitäkään ei kannata miettiä. Keskity siihen kuka oikein olet, miten voit löytää itsesi ja elämänhalusi, iloisuutesi, onnen. Menneitä kaivelemalla ne ei löydy. Suosittelen myös asiantuntija-apua, tarvitset sitä. Jos olisit avautunut ystävillesi asiasta pidempään, olen vakuuttunut siitä, että hekin suosittelisivat terapiaa. Monesti kriisin yhteydessä kaikki aiemmin villasella painetut traumat, murheet ja selvittämättömät asiat ja ongelmat nousevat pintaan. Siinä sitä onkin tekemistä, kun pitäisi kerralla hoitaa monta asiaa kuntoon. Jos itse reagoisin eroon tuolla tavoin, niin miettisin vakavasti mitkä tärkeät asiat ovat elämässäni jääneet täysin käsittelemättä. Olenko ollut kenties liian uhrautuva? Kuten me naiset usein olemme. Niin minäkin olin. Tai testin mukaan olen yhä. Mutta kun minulla ei ole mitään oireita, en ole huolestunut. Olen tyytyväisempi elämääni nyt, eron myötä, nuorinkin lapsi muutti omilleen.

Sinun tapauksessa pitkä, parivuotinen psykoterapia olisi niin paikallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5785
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5295
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3688
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3643
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3181
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2864
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57