pakettiautosta matkailuauto sähköistys

6734

Tarkoituksenani olisi rakentaa pakettiautosta matkailuauto. Auto pysyy rekisterissä pakettiautona, takatilassa ei ole tarkoitus matkustaa, se mitä eteen menee 3, riittää.
En myöskään tarvitse juoksevaa vettä, wc tai suihkua enkä myöskään lämmitystä.
Itse auto sisustaminen ei ole ongelma, se onnistuu itseltä. Mutta sähköistys tuottaa päänvaivaa.
Normaalisti ajon aikana en tarvi sähköä kuin jääkaapille, eli laitetaanko 12 v, 220w, vai kaasulla.
Sähköt tarvin ainoastaan takatilan valoille (ledit), tv:n sähkö sekä muutama pistorasia.
Laiteenko ylimääräinen akku taakse, johon laturi, invertteri joka muuttaa 220w vai miten. Leirintäalueella haluan auton piuhan perään.

14

2352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kosteudenpoistoon

Minä rakensin myös omavalmisteisen,mutta kylmien kesäöiden vuoksi laitoin myös autoon Rumatikin,pystyy puhaltelemaan kosteuden pois.

• pakettiautosta

Tiei vastaavan
      Minusta kaasu 12V jääkaappi on hyvä ratkaisu.
      Kaikki valot kannattaa laittaa ledeillä.
      Laita toiseen akkuun rele joka irroittaa se ajoakusta. Releen ohjauksen voi ottaa esim takavalosta.
      Invertteri ja 230V lienee turha (kun et tarvii lämmitintä).
      Kaasujääkaappi lämmittää hieman.
      Jos autossasi on sisätilanlämmitin niin sitä kannattaa käyttää tarvittaessa.

• 6734

Olen sen verran tutkinut ja tullut siihen johtopäätökseen, verkkovirtaa en tarvi lainkaan. 12V kaasu pitäisi pärjätä.
      Eli jääkaapin otan 12V autosta ajonaikana ja paikallaollessa kaasulla samoin kaasupoltin ruuanlaittoon.
      Entä sitten muut laitteet mitä tulee olemaan ainoastaan valot, tv, mikro ja yksi pistoke (puh. lataus ym.)
      eli valot saan auton omasta akusta(ledit) luulisin auton akun riittävän pitkään parkissa. mutta entä muu, miten tv, satunnaisesti mikro, pistoke.
      täytyykö laittaa erillinen akku taakse, lataus, invertterillä muuttaa verkkovirraksi vai miten.

• näin-meillä

Nyt pitäisi ehkä päättää aikooko yöpyä a) pelkästään leirintäalueella vai b) sekä puskaparkissa että leirintäalueella. Ja kytkennät sen mukaan.
        Jos käyttää pelkästään valoja, niin riittää varmaan pelkkä auton akku, mutta jos pitää käyttää muita laitteita, niin tarvii myös lisäakun (hupiakku), niin ei starttiakun jännite pääse laskemaan.
        Miksi pitää veivata sen kaasun/12v:n kanssa. Eikö olisi parasta antaa jääkaapin olla kaasulla koko ajan (pysyy myös kylmempänä), kun kaasupullo riittää kuukaudeksi jääkaapille ja aamu iltakahville.
        Ainakin Upo Mobilife 90 toimii kaasupullolla yli kuukauden.
        Enempään sähköntuottoon käy hupiakku inventterin kautta tai leirintäalueen sähkö tai jopa agregaatti, mitää saa alle tonnilla.
        Onko autossa esim sisätilan lämmitintä ?. Silloinhan johdotus olisi jo valmiina 1) tilapäiseen lämmitykseen, tv/mikrokäyttöön ja muihinkin mahd. verkkovirtaa tarvitseviin kohteisiin kuten akun lataus valaistus
        JOs on vain pieni kylmälaatikko (peltier-elementti), niin siihen saa verkkolaitteen kautta virran leirinnässä ja tupakansytyttimen kautta ajon aikana hupiakusta kun auto seisoo vaikka torilla.

• Pieninumero

Portapottu ei vie virtaa ja pienemmänhädän voi tehdä lavuaariin,Aromipesä on myös erittäin energiaystävällinen.Rumatikkiä ei tarvitse kuin suvella.

• Napaisuus

Rumatikin jos asentaa pitää olla tarkkana akun napaisuudenkanssa,naapuri kytkin väärinpäin ja alkoi imemään pahviputkista.

• Hiacella

Karjapuskuri on valojen kanssa myös ehdottomasti laitettava autoon

• 6734

Kiitos näin- meillä nimimerkille valaisevista vinkeistä. Auton käytän enemmän puskaparkissa kuin leirintäalueella. Verkkovirtaa en aio autoon yhdistää lainkaan (voi itse tehdä liittännät), poikkeuksena sisätilanlämmittimestä otettava virta leirintäalueella. Pakettiautossahan on 2 akkua, joista toisesta voi tehdä hupiakun.

Yhdellä akulla pärjää norm. autonsähkötoiminnat ja käyntiin lähtö, kun autoa en käytä talvisin. Akkujen väliin releen, että ottaa virran pelkästään hupiakusta, eikä tyhjennä auton virallista akkua, mutta ajon aikana lataa kuitenkin molempia.

Olen korkeintaan 2 päivää samassa paikassa, joten luulisin hupiakun virran riittävän.Hupiakun virtaa käytän pelkästään takatilan valoihin(led) ja tv ja yksi pistoke satunnaiseen käyttöön. Valoja ja TV käytän muutaman tunnin päivässä, , niin kysyn vielä riittääkö se hupiakku kyseiseen käytöön ja invertterihän täytyy väliin pistää ja sehän kuluttaa hukkasähköä.

Jääkaapin laittaisin ohjeesi mukaan pelkällä kaasulla, jos se kestävyys on noin pitkä.

• pari-akkua

Dieselissä lienee joku 72 Ah akku, joten melko pitkälle riittää varsinkin kun kesällä tarvii vain vähän valoja. Riittävyys on kokonaan kiinni siitä, mitä tv:n tyyppikilvessä lukee eli kuinka paljon kuluttaa tunnissa.
        Taitaa noita olla olemassa ihan 12 V:n telkkareitakin, niin jää pois ne virtaa syövät välikappaleet. Kohtahan ne kaikki ohjelmat näkyy jopa läppäristä, niin ei tarvi tv-vastaanotinta lainkaan. Voihan sitä läppäriä ladata inventterin kautta tai suoraan tupakansytyttimen liitännästä.

• lisäakku-eduksi

Maksaa n. 200 € semmonen 12 V:n tv hobby hallissa tai Gigantissa ja sähkönkulutus on vain 19-22 W, joten sillä hupiakulla pärjää oikein hyvin.
        Latailee sitten matkan aikana parempaan vireeseen sen toisen akun.

• Suoraanseinästä

Meillä täällä Kuopiossa Reinon kanssa tulee sähkö suoraan seinästä,pistorasiasta.T.Palstavahtijoksu.

• 6734

Minkäs kokoinen invertteri sopiva, jos käyttökohteena thermo autojääkaappi ja läppäri. Sinivirta varmaan täytyy olla. Akku 75A norm. pakettiauton akku, eiköhän jos invertteri turhan suuri, syö turhaan akkua. Eli mikä sopiva.

• Rumarillumareii

Rumatikki on kyllä sopiva kohteeseen kuin kohteeseen

• Tyäeläkeläinen

Rumatikillä mennään, Toijalan lisäksi reissataan pikkupakkasilla myös Viialassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe