Miksi lapsettomuutta täytyy selitellä?

Miksioimiksi

Ei oikein ottanut tuulta alle tämä keskustelu toisella alueella, joten laitan sen tänne, koska haluan vastauksia tähän kysymykseen.

----

"Kyllä se mieli vielä muuttuu *typerää virnuilua*, kun se kello alkaa tikittää *lisää typerää virnuilua*!" - Kuulostaako tutulta?

Kaikista ihmisistä ei ole vanhemmiksi. Kaikki eivät pidä lapsista tai eivät muuten vain halua niitä itselleen (voivat kyllä noin yleisesti ottaen pitää niistä, kunhan ne ovat muiden). Jos on 15-v. teinityttö ja julistaa intohimoisesti vihaavansa lapsia, on ihan ok vielä siinä vaiheessa sanoa, että mieli saattaa muuttua (tosin miksi 15-vuotiasta edes kannustetaan hullaantumaan lapsista? Ei sen ikäinen ole valmis vanhemmaksi!). Mutta kun alkaa olla kyseessä aikuinen nainen, noin 20-30-vuotias, niin miksi ihmiset katsovat oikeudekseen mitätöidä tämän mielipiteen vapaaehtoisesta lapsettomuudesta?

Paljon näkee netissä sitäkin, että kehotetaan vain "sanomaan, etteivät lapset ole juuri nyt ajankohtaisia". Miksi näin pitäisi sanoa, jos kerran on oikeasti sitä mieltä, ettei _koskaan_ hanki niitä? Miksi sitä todellista mielipidettä pitäisi jotenkin piilotella tai selitellä? Eihän sitäkään kenenkään tarvitse selitellä, jos _haluaa_ lapsen/lapsia, eikä sellaiselle ihmiselle ole ok sanoa "vielä se mieli muuttuu".

Miksi on myös ok sanoa lapsettomalle ihmiselle, että hänen elämästään "puuttuu jotain" tai yrittää selitellä "siis kyllä lapset on se elämän juttu, ilman niitä ei olisi mitään". Siis ihan niinkuin se, joka ei alun alkaenkaan halunnut lapsia, jotenkin kärsisi siitä, ettei koskaan niitä saanut?

Lisäksi kovin yleisesti tunnutaan ajattelevan, että jos on parisuhteessa (vähänkin pitempiaikaisessa vieläpä), lapset "kuuluvat kuvioon" ja niiden saantia OLETETAAN, vaikkei pariskunta itse koskaan puhuisi kenellekään siitä, että he haluaisivat tai olisivat joskus halukkaita hankkimaan lapsia. Silti heiltä oletetaan, että "kyllä se sieltä kohta varmaan tulee" ja jos ei ala tulla, niin puhutaan "ne eivät varmaan saa, voi kuinka surullista!"

Muutenkin, miksi tämä asia koskee paljon enemmän naisia, kuin miehiä? Joka naisen oletetaan haluavan tulla äidiksi tavalla tai toisella, mutta jos joku ilmoittaa, ettei haluakaan, niin heti pöyristellään ja säälitellään, että naisparka, siinä on jotain vikaa eikä sen elämä koskaan tule olemaan kokonaista.

Tämä aihe ei koske nyt niitä, jotka haluaisivat lapset mutteivat syystä tai toisesta sitä saa aikaiseksi, vaan nimenomaan niitä, jotka eivät omasta vapaasta tahdostaan aio lapsia hankkia.

Ps. kyllä se mieli joillakin toki voi muuttua, eikä se ole mikään synti tai häpeä. Mutta jos jollakin on se mielipide NYT, niin miksei sitä voida kunnioittaa? Ihan sama kuin joku sanoisi "tykkäään maksalaatikosta" ja toinen vastaisi "Täh, no etkä tykkää. Kyllä se mieli vielä muuttuu!"

162

1989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dpokpoker

      Se kommentti että "kyllä se mieli voi muuttua" nyt vaan sattuu olemaan totuus. Se mieli todellakin voi muuttua, ja usein muuttuukin. Etenkin jos sen meilipiteen sanoo 20-30 vuotias nainen... Sitten 36 vuotiaana saadaan hädässä lapsi jonkun satunnaisen kumppanin kanssa tms. Ei ole mitenkään harvinaista. Miehet saattavat havahtua haluamaan lapsen vasta sitäkin myöhemmin.

      Esimerkiksi omassa ystäväpiirissäni on mies, joka on koko ikänsä heittänyt läppää siitä, ettei todellakaan koskaan halua lapsia. Hänellä oli jopa seinällään taulu jossa luki, että "Kukaan joka vihaa lapsia, ei voi olla läpeensä paha." Hän oli pari kertaa vuosia naimisissakin, eikä lapsia tullut. Ei mies halunnut. No, nyt mies on n. 60v. Hän suree elämässään tasan yhtä asiaa -sitä ettei koskaan tajunnut haluta lapsia, ja nyt ei enää jaksa.

      Mitäpä sinä siis siitä pahastuisit, jos joku sanoo sinulle niin kuin asia on? Ja jos se mieli ei sitten muutu, niin sittenpä ei muutu. Sitten et vaan saa lapsia, ja olet tyytyväinen.

      Henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä, jotka ovat omasta halustaan lapsettomia vielä pitkälle aikuisikään (esim 35 vuotiaina) jollain tavalla epäempaattisina ja arveluttavina. Yksi sellainen nainen ystäväpiirissä on, joka on piuhat katkaissut, koska ei lapsia todellakaan halua. Hän on persoonana vähintääkin erikoinen.

      • vapaaehtoisestilapseton

        Et voi olla tosissasi. Ei todellakaan kerro mistään empatian puutteesta, jos ei lapsia tahdo! Kaikki lapsettomat joita itse tunnen, ovat todella hyväsydämmisiä, fiksuja ihmisiä! Se. että joku mies suree vanhana sitä, ettei lapsia ole saanut, ei kerro kuin hänen elämästään, ei tarkoita, että kaikki lapsettomuuttaan vanhana katuisivat.

        Mielestäni on myös typerää jankuttaa lausetta "Kyllä se mieli voi vielä muuttua". Kyllä lapsettomat sen tietävät, että jollakin se mieli voi muuttua. On myös perheellisiä ihmisiä, jotka eivät nautikaan niin satasella siitä perhe-elämästä. Rakkaita varmasti lapset ovat, mutta totuus on, että ei se elämä välttämättä ruusuisemmaksi muutu, voi syntyä kehitysvammainen lapsi tmv.


      • kultaakalliimmat

        Ei lapsiperheen arki aina ruusuista ole,mutta parasta mitä olen elämässäni saanut aikaiseksi tai saanut lahjaksi,ihan miten vaan.Ne ovat lapseni.Kehitysvamma ym.On varmasti vaikea paikka,itse en edes tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin kuullut raskausaikana lapsen olevan sairas,vaikeita päätöksiä.Veikkaan,etten olisi pystynyt raskauden keskeytykseen. olen aina halunnut lapsia,jopa useammankin mitä tällä hetkellä on.Kerran ajattelin,että voisin alkaa sijaisäidiksi ja oisin alkanutkin jos puoliso olisi ollut samoilla linjoilla.


      • Eräskinerikoinenpersoona

        "Henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä, jotka ovat omasta halustaan lapsettomia vielä pitkälle aikuisikään (esim 35 vuotiaina) jollain tavalla epäempaattisina ja arveluttavina. Yksi sellainen nainen ystäväpiirissä on, joka on piuhat katkaissut, koska ei lapsia todellakaan halua. Hän on persoonana vähintääkin erikoinen."

        Olet vain kateellinen kun he ovat ÄLYKKÄÄMPIÄ kuin sinä!


      • Rauhaarakastava
        kultaakalliimmat kirjoitti:

        Ei lapsiperheen arki aina ruusuista ole,mutta parasta mitä olen elämässäni saanut aikaiseksi tai saanut lahjaksi,ihan miten vaan.Ne ovat lapseni.Kehitysvamma ym.On varmasti vaikea paikka,itse en edes tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin kuullut raskausaikana lapsen olevan sairas,vaikeita päätöksiä.Veikkaan,etten olisi pystynyt raskauden keskeytykseen. olen aina halunnut lapsia,jopa useammankin mitä tällä hetkellä on.Kerran ajattelin,että voisin alkaa sijaisäidiksi ja oisin alkanutkin jos puoliso olisi ollut samoilla linjoilla.

        Toiset saa jotain muuta lahjaksi tai aikaiseksi. Parasta mitä olen saanut lahjaksi on älykkyys jotenka nautin yksinolosta ja harrastuksista missä ei kauheasti tarvitse ihmisten kanssa olla tekemisissä. En ole koskaan ollut laumaeläin niin että olisi ollut tarve tehdä ja elää toisten perässä tai toisten vaatimusten mukaisesti. Voin käyttää omaa järkeä ihan vapaasti elämäni suunnittelussa enkä ole kenestäkään riippuvainen. Täydellisiähän me ihmiset ei olla ketkään mutta olen ollut valintoihini niin tyytyväinen kuin suinkin voi olla näin viidenkympin paremmalla puolella olevana.


      • wernus
        Eräskinerikoinenpersoona kirjoitti:

        "Henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä, jotka ovat omasta halustaan lapsettomia vielä pitkälle aikuisikään (esim 35 vuotiaina) jollain tavalla epäempaattisina ja arveluttavina. Yksi sellainen nainen ystäväpiirissä on, joka on piuhat katkaissut, koska ei lapsia todellakaan halua. Hän on persoonana vähintääkin erikoinen."

        Olet vain kateellinen kun he ovat ÄLYKKÄÄMPIÄ kuin sinä!

        =D =D En ole edellinen kirjoittaja, mutta hänen kanssa samoilla linjoilla. Mitenköhän sellaiset ihmiset, jotka eivät halua lapsia, voidaan määritellä älykkäiksi? Tämä on retorinen kysymys, ei tarvitse vastata. Ymmärrät varmasti itsekin, että kommenttisi on naurettava.

        Niin juu, mullakaan ei lapsia ole, ja ikää 36. Mutta en ole halustani lapseton, vaan vauvakuume on armoton. Ihan näin miehellekin.


      • I.S.Ä
        vapaaehtoisestilapseton kirjoitti:

        Et voi olla tosissasi. Ei todellakaan kerro mistään empatian puutteesta, jos ei lapsia tahdo! Kaikki lapsettomat joita itse tunnen, ovat todella hyväsydämmisiä, fiksuja ihmisiä! Se. että joku mies suree vanhana sitä, ettei lapsia ole saanut, ei kerro kuin hänen elämästään, ei tarkoita, että kaikki lapsettomuuttaan vanhana katuisivat.

        Mielestäni on myös typerää jankuttaa lausetta "Kyllä se mieli voi vielä muuttua". Kyllä lapsettomat sen tietävät, että jollakin se mieli voi muuttua. On myös perheellisiä ihmisiä, jotka eivät nautikaan niin satasella siitä perhe-elämästä. Rakkaita varmasti lapset ovat, mutta totuus on, että ei se elämä välttämättä ruusuisemmaksi muutu, voi syntyä kehitysvammainen lapsi tmv.

        Minäkin tunnen paljon empaattisia ja ihania ihmisiä, joilla ei ole lapsia, MUTTA he eivät ole omasta halustaan lapsettomia koko ikäänsä. Joku on vielä hyvin nuori, parilla on jo ikää ja kovasti haluaa löytää kumppani ja perustaa perhe ja yhdeltä tutulta naiselta on kohtu poistettu ja haaveilee sijaisvanhemmuudesta.

        Kaikki omasta halustaan lapsettomat minunkin tuttavapiirissä elävät jollain tavalla aika erilaista elämää, kuin mitä itse arvostan. Elämässä arvot ovat lähtökohtaisesti erilaisia. Ja niin... Turhahan se on sellaiselle ihmiselle sanoa, että hän ei ymmärrä miltä se tuntuu, kun elämässä ja arjessa on lapsia. Että hän ei voi ymmärtää, että vaikka lapsista on vaivaa ja riesaa, vaikka he aiheuttavat väsymystä, rahanmenoa ja hermojen kiristymistä, niin silti suurin onni tulee siitä lapsen olemassaolosta. Ei, sitä ei voi selittää ihmiselle, joka ei lapsia halua.

        Sain itse esikoiseni kun oli jo 36v. 32 vuotiaaksi olin aika varma, ettei lapset ole kovin tärkeä juttu -en tosin ollut kiveen hakannut, etten niitä haluaisi, mutta en ajatellut asiaa. Sen jälkeen asia alkoi mietityttää. Sopivan ihmisen kohdatessani lapsi tulikin parin vuoden sisään. Nyt lapsia on kolme.

        Ennen lapsia en tiennyt mitä tarkoittaa ehdoton rakkaus, pohjaton onni tai ylipäätään mikä on arvoni tai muiden arvo tässä elämässä.

        Kuulun ehdottomasti niihin ihmisiin, jotka sanovat että "saattaa se mieli muuttua..." ja toivon niiden ihmisten parasta ajatellen, että joskus pääsisivät tämän onnen kokemaan.


      • voitsiisusssssh
        I.S.Ä kirjoitti:

        Minäkin tunnen paljon empaattisia ja ihania ihmisiä, joilla ei ole lapsia, MUTTA he eivät ole omasta halustaan lapsettomia koko ikäänsä. Joku on vielä hyvin nuori, parilla on jo ikää ja kovasti haluaa löytää kumppani ja perustaa perhe ja yhdeltä tutulta naiselta on kohtu poistettu ja haaveilee sijaisvanhemmuudesta.

        Kaikki omasta halustaan lapsettomat minunkin tuttavapiirissä elävät jollain tavalla aika erilaista elämää, kuin mitä itse arvostan. Elämässä arvot ovat lähtökohtaisesti erilaisia. Ja niin... Turhahan se on sellaiselle ihmiselle sanoa, että hän ei ymmärrä miltä se tuntuu, kun elämässä ja arjessa on lapsia. Että hän ei voi ymmärtää, että vaikka lapsista on vaivaa ja riesaa, vaikka he aiheuttavat väsymystä, rahanmenoa ja hermojen kiristymistä, niin silti suurin onni tulee siitä lapsen olemassaolosta. Ei, sitä ei voi selittää ihmiselle, joka ei lapsia halua.

        Sain itse esikoiseni kun oli jo 36v. 32 vuotiaaksi olin aika varma, ettei lapset ole kovin tärkeä juttu -en tosin ollut kiveen hakannut, etten niitä haluaisi, mutta en ajatellut asiaa. Sen jälkeen asia alkoi mietityttää. Sopivan ihmisen kohdatessani lapsi tulikin parin vuoden sisään. Nyt lapsia on kolme.

        Ennen lapsia en tiennyt mitä tarkoittaa ehdoton rakkaus, pohjaton onni tai ylipäätään mikä on arvoni tai muiden arvo tässä elämässä.

        Kuulun ehdottomasti niihin ihmisiin, jotka sanovat että "saattaa se mieli muuttua..." ja toivon niiden ihmisten parasta ajatellen, että joskus pääsisivät tämän onnen kokemaan.

        Ai, jos on omasta tahdostaan lapseton, on jotenkin epäempaattisempi, ei niin ihana ja pälä pälä,mussun mussun?! Sellaisen kuvan saa tuosta mutta-sanan korostamisesta. Olen niin erimieltä. Todella epäempaattisia ei niin mukavia ihmisiä löytyy ihan niistäkin ihmisistä, joilla omia lapsia. Ei lapsien haluaminen mitään kerro empatiasta tai onko ihminen ihana!

        Itse arvostan monenlaisia tapoja elää. Tehköön he lapsia tänne maailmaan jotka niitä haluavat, ei ole minulta pois, mutta en tajua kuinka heidän on vaikea ymmärtää erilaisuutta ja arvostaa sitä. Ei ole mitään kaavaa mitä tulee elämässä jokaisen noudattaa. On ihan hyväkin, ettei täällä kaikki rupea lapsia vääntämään, ihan luontoakin ajatellen. On ymmärrettävää olla tekemättä lapsia, jos esim. tuntee, ettei pysty elättämään lasta. On ihmisiä, jotka valitettavasti ovat köyhiä. Jotenkin tuntuu, että moni lapsia tehnyt tai haluava on jotenkin ahdasmielinen. Mikä siinä on niin vaikea tajuta, että kaikki ei lapsia tahdo! Piste. Eikä se missään nimessä tarkoita, että ihminen jotenkin vihaisi lapsia, olisi sekopää, epäempaattinen hullu.


      • näillekö_lupa_lisääntyä

        Olet erityisen hyvä esimerkki lokeroivasta, eriarvoistavasta ihmisestä. Toivottavasti et ole vielä äiti ja toivotaan että valaistut näkemään elämää laajemmassa spektrissä ennenkuin sellaiseksi tulet, ettet myrkytä lapsiasi samanlaisiksi.


      • PISTEL

        Nainen päättää kyllä aivan itse, haluaako lihoa 9kk ja tehdä lapsi maailmaan peläten raskauden tuomia muutoksia kroppaan ja niin edelleen. En itse vaatisi naistani lapsentekoon, vaan naiselle tulee se halu tai ei. Jos rakastaa toista, niin myös kunnioittaa sitä. Ei se lapsi ole täydellisyyden kuva perheestä. Pieni tupa ja perunamaa lapsikatraan kera. On väärin katsoa "vinoon" epäillen lapsettomuutta, haluttomuutta tai muita "mahdollisia" syitä. Jos minulta kysyttäisiin, voisin jopa vastata, että veetäkö se sulle kuuluu. Niin kuin ei kuulukaan. Minä ja rakkaampani olemme onnellisia tässä ja nyt. Niin pitäisi muidenkin olla. PISTE


      • voitsiisusssssh
        näillekö_lupa_lisääntyä kirjoitti:

        Olet erityisen hyvä esimerkki lokeroivasta, eriarvoistavasta ihmisestä. Toivottavasti et ole vielä äiti ja toivotaan että valaistut näkemään elämää laajemmassa spektrissä ennenkuin sellaiseksi tulet, ettet myrkytä lapsiasi samanlaisiksi.

        Sinä et tainnut ymmärtää lukemaasi. :D Mitä lokeroimista se on, jos sanoo totuuden: Ei kaikki perheenisät ja -äidit ole rakastavaisempia, empaattisempia ihmisiä, parempia ihmisiä kuin vapaaehtoisesti lapsettomat. Ihan laidasta laitaan ihmisistä löytyy niitä ei niin ihania tapauksia. Ei ne lapset oikeasti kerro mitään siitä onko aikuinen hyvä ihminen vai ei. He keillä on lapsia, eivät ole yhtään sen parempia kuin muut. Samalla viivalla kuuleppa ovat lapsen tehneet ja lapsettomat! Ei voi olla totta miten vaikeaa se on (aikuisten?) ihmisten tajuta. :D


      • neitoska

        Asiahan tässä on se, että kun joku ilmoittaa ettei halua lapsia niin jotkut lapselliset ja lapsia haluavat sitten luulevat että heillä on oikeus pamauttaa sanan "mieli voi vielä muuttua", se on oikeastaan pientä vinoilua toiselle ja kuvitella että toinen ei tajua mitä haluaa, eli ei oikeasti kunnioiteta toisen sanomaa siitä ettei halua lapsia. Jos joku kahvipöydässä niin sanoo niin silloinhan todellakin täytyy olla sympaattinen ja fiksu ja ymmärtää mitä toinen kertoo eikä laukoa heti mitä mieleen tulee ja loukata toista. Tuon sanonnan olen kuullut monta kertaa ja kyllä se todellakin ärsyttää sivustakin seuranneena. Kaikille lapsellisille ja lapsia haluaville tiedoksi että sillä hetkellä sanottu En halua lapsia -sanoja pitää kunnioittaa. Itselle ei tulisi todellakaan mieleen sanoa siihen mitään vaan sanoa vain että jokainen elää niin kuin haluaa ja kunnioittaisin toisen rohkeaa mielipidettä. Eipä siitä sen kummempaa, jokainen elää tässä maailmassa niin kuin haluaa, kunnioitus toista kohtaan on hänen oikeanlaista kuuntelemista. Eikä kaikkien todellakaan tarvitse tehdä lapsia, ei se ole elämän se ainoa oikea juttu. On monta tapaa elää ja nauttia elämästä.


      • näillekö_lupa_lisääntyä
        voitsiisusssssh kirjoitti:

        Sinä et tainnut ymmärtää lukemaasi. :D Mitä lokeroimista se on, jos sanoo totuuden: Ei kaikki perheenisät ja -äidit ole rakastavaisempia, empaattisempia ihmisiä, parempia ihmisiä kuin vapaaehtoisesti lapsettomat. Ihan laidasta laitaan ihmisistä löytyy niitä ei niin ihania tapauksia. Ei ne lapset oikeasti kerro mitään siitä onko aikuinen hyvä ihminen vai ei. He keillä on lapsia, eivät ole yhtään sen parempia kuin muut. Samalla viivalla kuuleppa ovat lapsen tehneet ja lapsettomat! Ei voi olla totta miten vaikeaa se on (aikuisten?) ihmisten tajuta. :D

        "Henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä, jotka ovat omasta halustaan lapsettomia vielä pitkälle aikuisikään (esim 35 vuotiaina) jollain tavalla epäempaattisina ja arveluttavina. "

        Mitä tuosta asennevammasta voi ymmärtää väärin?


      • pposos
        näillekö_lupa_lisääntyä kirjoitti:

        "Henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä, jotka ovat omasta halustaan lapsettomia vielä pitkälle aikuisikään (esim 35 vuotiaina) jollain tavalla epäempaattisina ja arveluttavina. "

        Mitä tuosta asennevammasta voi ymmärtää väärin?

        Arvatenkin nimimerkki voitsiisusssssh tulkitsi kommenttisi liittyvän hänen kommenttiin, eikä alkuperäsitä nimimerkin dpokpoker kommenttia..


      • voitsiisusssssh
        pposos kirjoitti:

        Arvatenkin nimimerkki voitsiisusssssh tulkitsi kommenttisi liittyvän hänen kommenttiin, eikä alkuperäsitä nimimerkin dpokpoker kommenttia..

        Joo, sori.

        Pitkässä ketjussa kannattaa lainata tekstiä johon vastaa, ettei tule sekaannuksia :)


      • xxlmisukuumana

        jos ikää alkaa kertyä ei siemenneste pysty hedelmöittämään munasolua.ainut mikä saattaa auttaa myöhemmin että harrastaa seksiä useiden urhoijen kanssa että on mahdollisimman paljon siemennestettä josko joku siemen sitten hedelmöittäisi.itse käytän mahdollisimman mone siemenestettä että tärppäisi.mutta ei vieläkään ole tärpännyt


      • älyhoiäläjätä123

        "Henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä, jotka ovat omasta halustaan lapsettomia vielä pitkälle aikuisikään (esim 35 vuotiaina) jollain tavalla epäempaattisina ja arveluttavina. Yksi sellainen nainen ystäväpiirissä on, joka on piuhat katkaissut, koska ei lapsia todellakaan halua. Hän on persoonana vähintääkin erikoinen."

        Ööh, miksi pidät sitä naista erikoisena? Siksikö koska on piuhansa katkaissut eikä halua lapsia? Taitaapa olla niin että itse olet se erikoinen tapaus. Miksi lapseton ja lapsia haluamaton ihminen olisi mitenkään erikoisempi tai huonompi ihminen? Sinulta on muutama inkkari karannut kanootista koska et pysty hyväksymään toista ihmistä (vapaaehtoisesti lapsetonta).


      • vapausvalita

        Itselläni on ainakin ihan hyvä ratkaisu ollut olla tekemättä lapsia. En olisi jaksanut, ja niistä olisi kasvanut samanlaisia kurjalaisia kuin itse olen. Moni tekee lapsen/lapsia puolison mieliksi, ja ihan oikeasti, kaikista naisista ei ole äidiksi. Paljon näkee niitä, jotka kännäävät ja rääkyvät ei-toivotulle katraalleen. Jaksavat ehkä tsempata neuvolakäynnin ajaksi. On se kumma, että äitimyytti kukoistaa vielä, vaikka maapallolla on noin 95 % liikaa ihmisiä, ja nyt vielä kaikki hedelmällinen etelän väki valuu tänne pohjolaan.

        Eli jos sinulle lapsettomuus on jokin ongelma, niin jollekin toiselle lapsettomuus voi olla helpotus. Lapsettomia ihmisiä on ollut aina, noin 15 % väestöstä.


      • höpötitihöps

        "Henkilökohtaisesti pidän sellaisia ihmisiä, jotka ovat omasta halustaan lapsettomia vielä pitkälle aikuisikään (esim 35 vuotiaina) jollain tavalla epäempaattisina ja arveluttavina. "

        WAU! Ihmishirviö! Pidätkö minua kylmänä ja epäempaattisena ihmisenä 35v eronnut 10 vuotisesta suhteesta?
        Jos olisin itsekäs olisin "hankkinut" lapsen tämän miehen kanssa. Se olis nyt "suoritettu" lapsella hyvä isä ja voisin alkaa elään jo vähän omaa elämää. Se olisi ollut mahdollista. Niinhän suurin osa idiooteista tekee. Koska se "kuuluu pakettiin."

        Valitettavasti ja omaksi haitakseni olen liian älykäs ja empaattinen, ajattelen muiden etua aina ennen itseäni. Siksi en pystynyt sellaista tekemään että olisin tuon vätyksen isäksi huolinut. Jotkut ihmiset eivät vain sovi vanhemmiksi. Miksi minun pitää olla näin periaatteelinen ja hyvä. Häviän tällä tyylillä aina.
        Isähän se olis ollut tunnevammainenkin isä. Sellaisia ja huomattavasti huonompia on paljon. Suurin osa ihmisistä ovat vastuuttomia idiotteeja - esim. hankkivat lapsia mutta eivät kasvata heitä tai kommentoivat arvostellen ihmisten lapsettomuutta -> järkyttävää, moukkamaista, alhaista, noloa, HÄVETKÄÄ!

        Sinäkin empaattinen, lämmin ihminen - olet tietenkin empaattipäissäsi adoptoinut lapsesi... arvaanko oikein? Eikös hyvä ihminen anna kodittomalle kodin ennemmin kuin tuo lapsia lisää tähän tuhoutuvaan maailmaan? Vai etkö ole adoptoinut? hmmmm.... no, sehän on sinun henkilökohtainen valintasi, eikä sitä kuulu arvostella.


    • vapaaehtoisestilapseton

      Niin enpä tiedä miksi oletetaan, että kaikki naiset tahtovat omia lapsia. Kai se on siinä, että nainen on se joka tulee raskaaksi ja useimmin on se, joka hoitaa lapsia enemmän, jää kotiäidiksi. Toki mieskin voi koti-isänä toimia

      Olen päättänyt, etten omia lapsia tee. Olen siis se kummallinen nainen, jossa on pakko olla jotain vikaa, kun en äidiksi halua :D Tuo siis useimmin heidän mielipide, jotka itse tahtovat jälkikasvua. Onneksi tunnen ihmisiä, jotka eivät ajattele pahaa lapsettomista.

      Olen saanut kuulla, että jään paljosta paitsi, mua on haukuttu luuseriksi, kun en ole tähän ikään mennessä lapsia saanut. Tietoisesti pidän tuollaiset ihmiset kaukana elämästäni. Eikö heillä ole käynyt mielessä, jos vaikka en voisi edes saada lapsia? Silti haukutaan. Raskaaksi kai vielä tulisin, mutta olen tehnyt päätöksen, että raskaaksi en halua. Lapsista pidän, kunhan ei tarvitse sellaisesta huolehtia 24/7. Yksi ärsyttävimmistä asioista on kitisevä, rääkyvä lapsi. Siis sen hetken, kun lapsi kitisee. Elämäni ei ole aukotonta, minulla on työ ja ihania ystäviä. Voi tehdä mitä haluaa, nukkua yönsä hyvin, ei repeile paikat missään synnytyksissä jne. Rakkauttakin saan. Hyvä heille, jotka haluavat lapsia. Ihmisarvoa ei kuitenkaan mitata lapsien lukumäärällä (:

      • elämätönelämäehkä

        Minulla kaksi lapsetonta ystävää.Molemmat "kipuilleet"jossain vaiheessa asian kanssa,mutta elämä ei aina mene haaveiden mukaan.Varmaan helpompaa jos on itse päättänyt ettei ikinä halua lapsia.


      • injvhcc
        elämätönelämäehkä kirjoitti:

        Minulla kaksi lapsetonta ystävää.Molemmat "kipuilleet"jossain vaiheessa asian kanssa,mutta elämä ei aina mene haaveiden mukaan.Varmaan helpompaa jos on itse päättänyt ettei ikinä halua lapsia.

        Itse todennut kyseenalaistajille töissä että eikä Ole hyvä etten Ole vauvakuumeessa (ei puolisoa tai mahd. Saada lasta) ja hajoile siellä kun muut kertoo muksuistaan ja raskauksistaan. Mitenköhän suu pantaisiin kun puhkeaisin aina itkuun kun muut kertoisi lapsistaan tai mököttäisin. Tai syyllistäisin että niin vaan teillä on lapset ja minä lapsettomana uhri. Vollottaisin jokaisesta muiden raskausuutisesta julkisesti. Yleensä tämän jälkeen painostaminen ja kaivelu loppuu, kun ymmärtävät edut siitä että olen sinut (tahdostariippumattoman) lapsettomuuteni kanssa


      • luciddreamer

        Juuri näin, kiitos toivottavasti joillekin avartavasta tekstistä. Tunnen asiasta samoin, kuten myös pari ystävääni. Lapset eivät ole päämäärämme eivätkä he sovi kuvaan. Kunnioitan heitä, jotka lapsia haluavat ja saavat tai eivät, mutta 'perheen perustaminen' ei ole onnellisuuden mittari. Ihmiset ovat lopulta hyvinkin erilaisia ja kaikkiin ei päde samat perinteiset odotukset.


      • Mies30v

        Ensinnäkin, HIENOA että joku osaa käyttää omaa päätään! Ihmiset jotka osaavat tehdä selkeän analyysin itselleen että eivät halua lapsia, ovat enemmän oikealla tiellä kuin 70% muusta väestöstä.

        Itse en nimittäin ymmärrä sitä että lapsia tehdään koska naapurin Kaija tai ystävär Raija sai lapsen niin onhan se meidänkin tehtävä.Siis haloo! Lapsia ei tehdä sitä varten koska joku muu sai tai että olisi yhteiskunnallinen "pakko" jotta olisi "normaali". Itsestäni on suoranaista idiotismia ja aivottomuutta mennä jossain virrassa mukana ja tehdä jotain sellaista mitä ei todellisuudessa edes halua.Tänäpäivänä kun jokainen saa olla sellainen kun eikä ketään syrjitä kovin pienestä.
        Lapsi ja sen kasvattaminen kun on äärinmäisen tärkeää ja vastuullista hommaa.Siitä kun pitäisi saada sellainen ihminen aikaiseksi että sillä olisi hyvät eväät elämänvarrelle jotta pärjäisi itsenäisenä ihmisenä.

        Joten, ihmiset! Miettikkää oikeasti haluatteko lapsia ja jos tuntuu yhtään raskaalta,ahdistavalta yms. ajatukselta, jättäkää tekemättä!Näitä lapsia joilla ei ole rakastavaa kotia on jo tässä maailmassa aivan tarpeeksi.


      • KolikollaMontaPuolta
        Mies30v kirjoitti:

        Ensinnäkin, HIENOA että joku osaa käyttää omaa päätään! Ihmiset jotka osaavat tehdä selkeän analyysin itselleen että eivät halua lapsia, ovat enemmän oikealla tiellä kuin 70% muusta väestöstä.

        Itse en nimittäin ymmärrä sitä että lapsia tehdään koska naapurin Kaija tai ystävär Raija sai lapsen niin onhan se meidänkin tehtävä.Siis haloo! Lapsia ei tehdä sitä varten koska joku muu sai tai että olisi yhteiskunnallinen "pakko" jotta olisi "normaali". Itsestäni on suoranaista idiotismia ja aivottomuutta mennä jossain virrassa mukana ja tehdä jotain sellaista mitä ei todellisuudessa edes halua.Tänäpäivänä kun jokainen saa olla sellainen kun eikä ketään syrjitä kovin pienestä.
        Lapsi ja sen kasvattaminen kun on äärinmäisen tärkeää ja vastuullista hommaa.Siitä kun pitäisi saada sellainen ihminen aikaiseksi että sillä olisi hyvät eväät elämänvarrelle jotta pärjäisi itsenäisenä ihmisenä.

        Joten, ihmiset! Miettikkää oikeasti haluatteko lapsia ja jos tuntuu yhtään raskaalta,ahdistavalta yms. ajatukselta, jättäkää tekemättä!Näitä lapsia joilla ei ole rakastavaa kotia on jo tässä maailmassa aivan tarpeeksi.

        No en tiedä idiotismistä, mutta ne ovat ihmisen sisäänrakennettuja ominaisuuksia.

        Aivojen kapasiteetista vain muutama prosentti on tietoista. Loput ovat tiedostamatonta.

        Ihmisellä syntyy vaistomaisesti tiettyjä reaktioita tietyissä tilanteissa.

        Ei ne siis sikäli mitään idiotismiä ole, vaan evoluution tuottamia ominaisuuksia. Kuten vietti lisääntyä, löytää kumppani, rakastua jne.

        Mutta tietysti tietoinen puoli voi tehdä tarkempaa analyysiä tilanteen mukaan.


      • KolikollaMontaPuolta
        Mies30v kirjoitti:

        Ensinnäkin, HIENOA että joku osaa käyttää omaa päätään! Ihmiset jotka osaavat tehdä selkeän analyysin itselleen että eivät halua lapsia, ovat enemmän oikealla tiellä kuin 70% muusta väestöstä.

        Itse en nimittäin ymmärrä sitä että lapsia tehdään koska naapurin Kaija tai ystävär Raija sai lapsen niin onhan se meidänkin tehtävä.Siis haloo! Lapsia ei tehdä sitä varten koska joku muu sai tai että olisi yhteiskunnallinen "pakko" jotta olisi "normaali". Itsestäni on suoranaista idiotismia ja aivottomuutta mennä jossain virrassa mukana ja tehdä jotain sellaista mitä ei todellisuudessa edes halua.Tänäpäivänä kun jokainen saa olla sellainen kun eikä ketään syrjitä kovin pienestä.
        Lapsi ja sen kasvattaminen kun on äärinmäisen tärkeää ja vastuullista hommaa.Siitä kun pitäisi saada sellainen ihminen aikaiseksi että sillä olisi hyvät eväät elämänvarrelle jotta pärjäisi itsenäisenä ihmisenä.

        Joten, ihmiset! Miettikkää oikeasti haluatteko lapsia ja jos tuntuu yhtään raskaalta,ahdistavalta yms. ajatukselta, jättäkää tekemättä!Näitä lapsia joilla ei ole rakastavaa kotia on jo tässä maailmassa aivan tarpeeksi.

        Muilta osin hyvä kirjoitus ja olen toki samaa mieltä. Vastuunkantoa tarvitaan.


      • Mies30v
        KolikollaMontaPuolta kirjoitti:

        No en tiedä idiotismistä, mutta ne ovat ihmisen sisäänrakennettuja ominaisuuksia.

        Aivojen kapasiteetista vain muutama prosentti on tietoista. Loput ovat tiedostamatonta.

        Ihmisellä syntyy vaistomaisesti tiettyjä reaktioita tietyissä tilanteissa.

        Ei ne siis sikäli mitään idiotismiä ole, vaan evoluution tuottamia ominaisuuksia. Kuten vietti lisääntyä, löytää kumppani, rakastua jne.

        Mutta tietysti tietoinen puoli voi tehdä tarkempaa analyysiä tilanteen mukaan.

        "Ei ne siis sikäli mitään idiotismiä ole, vaan evoluution tuottamia ominaisuuksia. Kuten vietti lisääntyä, löytää kumppani, rakastua jne."


        Niin, no ihan yleisestikkin ottaen olen huomannut että monet aikuiset ihmiset toimivat juuri tuolla periaatteella "vieti vie,järki jää".Ajatella siis saisi ihmiset ennen kuin toimivat tai tekevät asioita.

        Tämä koskee kuitenkin erityisesti parisuhdetta ja varsinkin lapsien tekoa.Se että naapurin Kaija pieni käärö on söpö, ei ole syy tehdä lapsia vaikka mikä vietti heräisi. Jokaisen tulee miettiä itsenäisesti sekä pariskuntana mitä ajattelee/ajattelvat lapsista.Onko niille oikeasti tulevaisuudessa ja elämässä tilaa?Jaksaako todella kasvattaa seuraavat 20 vuotta?Haluaako niitä todella ja oikeasti?
        Sitten pitää huomioida talous ja mitenkä lapsi vie rahaa.Onko sitä ja miltä tulevaisuus näyttää?

        Lapsien kasvattaminen on erittäin vastuullista touhua eikä niitä piidä hankkia jollei todella, aidosti niitä halua.Eihän kukaan ota koiraakaan jolleii todella ole valmis sitoutumaan.


    • röihinmene

      Lopeta toi tyhmä yksinpuhelu ja mene sinne röihin.

    • äitikahdellelapselle

      Kenenkään ei tarvitse selitellä omaa elämäänsä kellekään. Mun mielestä on törkeää kysellä ihmisiltä että miksi sulla ei ole lapsia ja sanoa että kyllä se mieli siitä muuttuu. Jokainen elää omanlaisensa elämän. Kukaan ei voi sanoa, että elämä ilman lapsia olisi huonompaa kuin lasten kanssa. Yleensä sanojat on ihmisiä, joilla on lapsia. Mikä on suorastaan naurettavaa koska emmehän me lapselliset ihmiset edes tiedä, millaista on elää ilman lapsia. Joillekin lapset on elämän parhautta, joillekin joku muu asia. Mun mielestä osoittaa suurta empatiakyvyn puutetta se, että lapsettomia ihmisiä perheelliset kummastelee.
      Joskus joku vetoaa siihen, että onhan se hyvä kun itse on vanha niin lapset huolehtii susta ja kun niitä ei ole niin yksinäisenä kuolet. Mun mielestä järjetön ajatus tuokin. Ei lasten velvollisuus ole huolehtia vanhemmistaan vaan vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsista tulee yhteiskuntakelvollisia ihmisiä. Ei heidän tarvitse meitä hoitaa.
      Mulla on kaksi lasta, ihania nuoria aikuisia jo. Onnellinen olen, että heidät onnistuin saamaan. Siltikin ymmärrän, ettei kaikki ole valmiita tai halukkaita lapsia saamaan. Se on asia, jota muiden on kunnioitettava.
      Älä ap välitä tyhmistä kommenteista. Mun mielestä kommentoijat ja ihmettelijät osoittavat vain oman tyhmyytensä ja suvaitsemattomuutensa. Kaikkien ei tarvitse elää niinkuin muut.

      • Lahjansakullakierilaiset

        Niimpä ja säälittävää jos elämänkatsomus jää niin kapea alaiseksi ettei näe muuta kuin omat valintansa ja saadut lahjat ainoiksi oikeiksi niin ettei ymmärrä etteikö joku voisi onnensa saada ihan toisenlaisista lahjoista.

        Minä en nostata itsetuntoani ja korosta omaa erinomaisuuttani mainostamalla kenellekkään kuinka olen saanut niin erinomaiset lahjat tässä elämässä niin ettei muilla ihmisillä ja muiden lahjoilla ole mitään merkitystä.


    • oppeliini1

      Lapsettomuutta EI EI EI tarvitse selitellä!!!!

      Jotkut eivät fyysistä syistä voi saada lasta, se on kipeä kohta heille jos he haluaisivat itse tehdä lapsen.
      Joillakin ei ole taloudellisia puitteita kasvattaa ja kouluttaa lasta, sekin saattaa sattua heihin.
      Jotkut ovat epävarmoja kumppanisa soveltuvuudesta vanhemmaksi.
      Jotkut eivät periaatteesta halua lisääntyä. Se huolella ja hyvin ajatuksella aikaan kunnioitettava päätos.

      Syitä on monia. Jokaisella omansa. Niitä ei tarvitse selitellä kenellekään! Kysyjälle kuuluisi esittää vastakysymys: " kuinka sinä voit kysyä jotain noin henkilokohtaista?" ja kysyjän nolostuttua, vaihtaa puheeeaihetta. Keksi jo varastoon useita kysymyksiä jotka vievät kysyjän (aiheettoman) uteliaisuuden toisaalle.

      • loputtomankyllästynyt

        Olen niiiin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Eihän lapsia hankkineiltakaan koskaan kysytä, miksi niitä hankittiin - vaikka länsimaissa se tehdään aina itsekkäistä syistä, ei siinä mitään pyhää tai empaattisuutta mukana ole.

        Ja kuten yo. jo mainitsikin, vapaaehtoisesti lapseton on yleensä tarkkaan analysoinut tilanteen, ja kykenisi halutessaan perustelemaan paljon rationaalisemmin ja hyväksyttävämmin syin valintansa, kuin lapsia hankkineet. Lapsettomat vain ovat kyllästyneet siihen, että heidän pitää jatkuvasti törmätä siihen, että heiltä vaaditaan selitystä ja leimataan huonoksi ja kylmäksi ihmiseksi valintansa takia.

        Suomessakin on pilvin pimein lapsia, jotka ovat syntyneet ja elävät vähemmän ideaalisissa olosuhteissa.


    • horsieee

      Tämä on sellainen asia, joka tulistuttaa aina. Olen vapaaehtoisesti lapseton, minulle on ikäänkuin aina ollut selvää, etten halua saada lasta/lapsia. Tottakai silloin nuorempana oli "niin varma!!!!" ja vttuuntui suunnattomasti, kun joku kyseenalaisti vakaan aikeeni olla lapseton iäti, mutta nyt kolmekymppisenä ymmärrän, miksi se kyseenalaistettiin. Onhan se nyt vähän hassua, jos 8-v. sanoo, ettei halua lapsia (koska siinä iässä niin kuuluukin sanoa; kauheampaa se olisi, jos lapsi haluaisi lapsia). Mutta nyt, kun olen tosiaan sen kolmekymmentä ja vakaassa parisuhteessa, ja olen edelleen, koko ikäni, ollut sitä mieltä, etten niitä pentuja halua, niin nyt alkaa ärsyttää kun jotkut eivät tätä vaan käsitä.

      Ensimmäinen kommentti on juurikin se "kyllä se mieli vielä muuttuu" ja tyhmä virne päälle. "Joojoo, sanot vaan". Toki pidän itselläni oikeuden muuttaa mieltä, mutta siihen en lähde, että jotenkin kiertelisin mielipidettäni peittelemällä sitä "no ei ole ajankohtainen asia just nyt" kommentteihin. Olen vakaasti sitä mieltä, etten halua penskoja, ja aion myös kertoa mielipiteeni, jos sitä erikseen kysytään. Koska minulla ei ole mitään velvoitetta esittää jotain muuta kuin mitä olen. Mielipiteeni on ihan yhtä oikea ja arvokas sellaisenaan, ei sitä tarvitse hävetä tai peitellä.

      En vain pidä lapsista. Muut tehtailkoot niitä, se on ihan sama minulle, mutta minua ne jotenkin ahdistavat. Minulla on elämässäni ihana puoliso, upeita harrastuksia joista saan tosi paljon irti ja luovaa taidetta, johon haluan purkaa itseäni. En koe elämääni lainkaan tyhjäksi tai puutteelliseksi, vaan päin vastoin tuntuisi, että joku lapsi rajottaisi elämääni siinä määrin, että voisin yhtä hyvin tappaa itseni, kun se unelmieni elämä (=jota elän juuri nyt) jäisi elämättä kun pitäisi huolehtia ja passata jotain kitisevää pentua.

      Mitä nyt olen katsellut noita tuttuja, joilla on lapsia, niin eihän niiden elämässä mitään muuta olekaan kuin ne lapset ja työ. Töistä kotiin lasta passaamaan ja lapsen kanssa olemaan ja lasta harrastuksiin kuskaamaan ja lapselle ruokaa laittamaan... Rahaa mene lapsen leluihin/vaatteisiin/harrastuksiin/kuskaamiseen, itselle ei koskaan osteta mitään ja kuljetaan vanhoissa verkkareissa kun "ei jaksa eikä ole varaa". Hyi helvetti. Siis hyvähän se on, että huolehtii lapsesta kun on sen hankkinut, ei siinä niinkuin mitään, mutta kun sellainen elämä ei ole KAIKKIEN unelma. Ainakaan minun. En koe jääväni mistään paitsi tai menettäväni mitään, kun en joudu hankkimaan sitä, mitä en ole koskaan halunnutkaan.

      Eivätkä kaikki ihmiset ole edes soveltuvia vanhemmiksi. On sairauksia ja köyhyyttä ja vaikka mitä... Enkä muutenkaan tiedä, onko se nyt hyvä, että ensin on koko ikänsä oltu sitä mieltä, ettei halua lasta ja suunnilleen inhottu niitä, ja sitten yhtäkkiä hetken mielijohteesta tekaistaan se puolivahingossa. Mitäs sitten, kun mielijohde menee ohi? Siinähän sitä on sitten, kun ei palauttamaankaan pysty.

      Lapset niille, jotka niitä haluaa, mutta ne, jotka eivät halua, olkoon ilman, eikä tätä tarvitse aliarvostaa tai paheksua lainkaan.

      • nimimerkitönj

        Heh, sellaista se vähän on. Mulla vaan ei ole enää sisäistä tarvetta hommata itselleni mitään, kunhan mun rakkaimmat saa sen mitä tarvitsevat. Jotenkin kaikki materian ja roinan haaliminen itselle jäi lapsen saamisen myötä. Ennen oli kivaa kuluttaa itseen yllin kyllin rahaa. :)

        Onko sisäsyntyistä vai mitä, mutta ei vaan ole halua enää törsätä itseen.

        Kiirettä se perhearki useinmiten tahtoo olla, jos buukataan liikaa kaikkea kalenteriin. Minä taas pyrin pitämään kiireen loitolla ja karsimaan turhia menoja pois. Mielummin muutama harkittu juttu, kun kaikenaikaa lennossa. Ruoka taas tulee itselle samalla, joten sitä enkä siivoamista tms. koe rasitteeksi. Tekisin ne siivoamiset ja ruoat muutenkin olisi lapsia tai ei. Itseasiassa nyt olen joutunut oppimaan epäsiivoon, ettei aina ole siistiä. Jostain syystä se pieni räkänenäinen ihminenkään ei ole vastenmielinen vaikka pyyhkiikin räkänsä naamaani halatessaan. :)

        Ennen pelkkä näky oksetti. Mutta kuten sanoit, eivät kaikki ole soveltuavia eikä halua vanhemmiksi. Itsekään en ole mikään pullantuoksuinen kaiken sietävä ja osaava äiti, vaan hyvinkin raakile moninpaikoin ihmisenä kuin äitinäkin. Paljon on oppimista.


    • nimimerkitönj

      Mielipide voi muuttua, senhän tiesitkin joten en siitä ala jaarittelemaan. Ihmisillä on aina tarve kumota jotain toisen mielestä oikeaa, jos se ei itselle istu tai on eri mieltä. Olkoon nyt kyse lapsista tai mistä vaan. Heille voi olla mahdottomuus ajatella elämää ilman lapsia, kuten minullekin NYT kun minulla lapsia on. Mutta ennen heitä, vaikka olin lapseton tahtomattani ja sellaiseksi luulin myös jääväni oli elämä kuitenkin elämisen arvoista ilman lapsiakin. Olisin voinut hyvin elää ilman lapsia loppuelämäni. Kuten sanoin NYt kun he ovat en enää tahtoisi elää päivääkään ilman heitä. Mutta se johtuu täysin heistä, siitä mitä koen saavani heidän kauttaan enemmän elämästä. Sekä halustani olla aina läsnä ja läheinen heidän kanssaan. Nyt on helppo sanoa, että he ovat tärkeintä elämässäni. Ennen heitä se olin minä.

      Minusta on oikein olla tekemättä lapsia, jos niitä ei halua syystä tai toisesta. Syyt olkoon jokaisen oma asia, kuten sekin haluaako lapsia vai ei. Koita oppia laittamaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vaikka ärsyttääkin "käännytys". :)

      • nimimerkitönj

        Tiedän millaista on elää ilman lapsia, olen elänyt 36-vuotta ilman lapsia. Se on helppoa, vapaata ja huolettomampaa kuin elämä lapsien kanssa. Ei ole murheita joita lasten kanssa on, mutta sittenkään en vaihtaisi takaisin aikaan, kun heitä ei ollut. En vaikka joskus onkin aivan rättiväsynyt ja aina ei ole kivaa olla tarpeellinen ja tarvittu, kun voisi olla hetken ominpäinkin. Joku sisällä sanoo, että olen silti onnellinen kahdesta pienestä ihmeestä, jotka sain vastuulleni ja elämääni.

        Tajuan silti ihmisen tarpeen olla itsekäskin ja elää vain itselleen. Se on mutkattomampaa kuin mikään muu. Ei siitä ketään tarvitse tuomita.


      • Mies30v

        Kyllä.Näinhän se on.

        Ja pakko vielä nostaa sellaista asiaa esille että lapsista on myös iloakin.Lapset eivät kaiken aikaa vain ole kiukkuisia ja villejä tapauksia vaan niiden kautta ihmisille voi avautua aivan toisenlainen ajattelutapa ja maailma.

        Kasvattaessa ihminen kasvaa myös itse ihmisenä ja näkee asioita uusista näkökulmista.

        Lasten kanssa eläminen ei ole siis vain yhtä kidutusta ja itkun huutamisen kuuntelua.

        Mutta, edelleen; jolleii ihminen todella halua oikeasti lapsia ja ole valmiita panostamaan nihiin, ei kannata hankkia vaan elää siten kun tuntuu hyvältä.


      • loputtomankyllästynyt2
        nimimerkitönj kirjoitti:

        Tiedän millaista on elää ilman lapsia, olen elänyt 36-vuotta ilman lapsia. Se on helppoa, vapaata ja huolettomampaa kuin elämä lapsien kanssa. Ei ole murheita joita lasten kanssa on, mutta sittenkään en vaihtaisi takaisin aikaan, kun heitä ei ollut. En vaikka joskus onkin aivan rättiväsynyt ja aina ei ole kivaa olla tarpeellinen ja tarvittu, kun voisi olla hetken ominpäinkin. Joku sisällä sanoo, että olen silti onnellinen kahdesta pienestä ihmeestä, jotka sain vastuulleni ja elämääni.

        Tajuan silti ihmisen tarpeen olla itsekäskin ja elää vain itselleen. Se on mutkattomampaa kuin mikään muu. Ei siitä ketään tarvitse tuomita.

        Tuo minua myös jurppii - miksi vapaaehtoisesti lapseton leimataan heti itsekkääksi??? Kyllä se vain on niin, että lastenteko valitaan aina itsekkäistä syistä, ilman lapsia olemisessa taas voi olla taustalla hyvinkin epäitsekkäitä asioita. Eivätkä kaikki lapsettomat suinkaan elä vain itseään varten, vaan monilta riittää aikaa ja halua auttaa ympärillä olevia ihmisiä - kun sitä samaa taas ei kovin monesta pienten lasten äidistä voi sanoa, eihän heidän päähänsäkään mahdu enää kuin se oma pieni maailma lapsineen. Voi huoh...


      • älänyviitti
        nimimerkitönj kirjoitti:

        Tiedän millaista on elää ilman lapsia, olen elänyt 36-vuotta ilman lapsia. Se on helppoa, vapaata ja huolettomampaa kuin elämä lapsien kanssa. Ei ole murheita joita lasten kanssa on, mutta sittenkään en vaihtaisi takaisin aikaan, kun heitä ei ollut. En vaikka joskus onkin aivan rättiväsynyt ja aina ei ole kivaa olla tarpeellinen ja tarvittu, kun voisi olla hetken ominpäinkin. Joku sisällä sanoo, että olen silti onnellinen kahdesta pienestä ihmeestä, jotka sain vastuulleni ja elämääni.

        Tajuan silti ihmisen tarpeen olla itsekäskin ja elää vain itselleen. Se on mutkattomampaa kuin mikään muu. Ei siitä ketään tarvitse tuomita.

        Jaa, vai että vapaaaehtoisesti lapseton on automaattisesti itsekäs ja elää vain itselleen? No, sun maailmassa se on sitten niin muttei minun. Hellurei että jaksoit kirjoittaa tyhmän kommentin!!!!!!!!!!!!!!!


    • kaaIipää

      Hei nimimerkitönj, en jaksa replata noihin kaikkiin erikseen, nii vastaan sulle tässä samalla kuin ihan yleisestikin kaikille. Tää ei siis ole mitään henkilökohtaista vain sulle, vaan oot vaan tyypillinen vanhempi.

      Sehän nyt on selvä, että niille, joilla lapsia on, ne lapset "antaa paljon" ja "tekee elämästä elämisen arvoista". Ja näin pitää ollakin. Ehkä nää ihmiset kokee lapset "siunauksena" ja "lahjana" ja what so ever. Eikä varmaan "koe tarvetta törsätä itseensä", kun voi törsätä lapseensa. Nää on kaikki ihan ok asioita, siis niinku horsieeekin tossa sanoi, niin hyvähän siitä lapsest on huolehtia, jos sen on menny tekaseen. (Henkilökohtaisesti paheksun niitä vanhempia, jotka eivät välitä yhtään pennuistaan, mukula huitelee ties missä eikä vanhempia kiinnosta yhtään. Tai lapsi on pieni ja isä/äiti vaan kiertää baarista baariin ja nussii jokaista vastaantulijaa, vaikka olis se pentu kotona huollettavana.)

      Mutta sitten on nämä ihmiset, jotka ovat siis _vapaaehtoisesti_ lapsettomia. Tää on eri asia kuin "haluan lapsia mutten vaan oo saanu niitä". Koska nää ei siis edes HALUA niitä. Tässä ei ole kyse mistään itsekkyydestä tai "haluan elää vain itselleni" -asenteista, koska kyllä esim. meillä eletään ihan toisillemme, ei itsellemme, vaikkei niitä lapsia olekaan. Kyllä se puoliso on se elämän keskipiste. Sitten on vanhemmat ja/tai sisarukset myös. Ja hyvät, tärkeät ja läheiset kaverit. Mutta puoliso ennen kaikkea. Jos elää niin, että olis vaikka valmis kuoleen puolisonsa takia, niin se ei ole mitään itsekästä. Siksi ärsyttää aina vähän toi lapsellisten jankutus siitä, että "kyl mulle on ok ettei sul oo lapsii, mut kyl mä pidän lapsettomii jotenki itsekkäinä, siis mähän kykenen niiin empatiaan ku mul on nää lapset ja mä oon niin epäitsekäski ku mul on nää lapset. Mut onha sullaki varmaa elämäs jotai sisältöö.... *säälittelevä ääni*"

      Ihminen, joka ei syystä tai toisesta halua lapsia (edelleen eri asia kuin "ei voi saada lapsia" !!!!!!), ei todennäköisesti pidä elämäänsä mitenkää köyhänä tai tyhjänä, eikä lapsettomuus sitä tarkota, että ihminen vaan "törsäis materiaan ja kuluttais rahaa itteensä", mistä tollane käsitys on edes tullu? Voihan sitä rahaa niinku säästää, vaikkei ois lapsii? Ei lapsettomuus ole mikään synonyymi törsärille ja materiaalin hamstraajalle.

      Ja jos joku ei haluu lapsii, nii on aika tökeröö tulla sanoon siihen "nii mäki aattelin mut nyt mul on lapsii enkä kadu yhtää!!" kun ei kaikki vaan haluu niitä. Jos joku tykkää vaikka maalata ja kirjottaa ja soittaa ja laulaa, noi asiat antaa sille elämässä niin paljon, että se kokis joutuvansa jättään elämänsä suurimmat ilot pois jos sillä olis lapsi, joka vaatis sen aikaa ja voimavaroja, eikä se vois enää käyttää aikaa ja energiaa siihen, mikä sen todella tekee onnelliseks.

      On aika sääli, että ihmisen täytyy niinku puolustella omaa itseään vaikkei oo edes tehny mitään väärää. Heti leimataan jokskin kylmäks pakastealtaaks, ellei haluu lapsii. Ja itsekkääks paskiaiseks, ellei haluu lapsii. Tartteeks teiän selitellä sitäki jotenki, miks ette käytä viinaa tai miks pidätte vaatteita? Jos ei, nii miks vaaditte, että jonku pitää selitellä jotain ihan normaalia mielipidettään?

      • nimimerkitönj

        Ei ollut tarkoitus syytellä. Ei tuhlariksi tms. Kerroin itsestäni vaan, että elin itselleni ennen lapsia. Tykkäsin ostella kaikkea, laitella itseäni jne. Mutta nyt se ei enää tunnu tarpeelliselle. Uskon, että tekisin vieläkin niin jos olisin lapseton. Ei se elämä tyhjälle minustakaan tuntunut, päinvastoin. En ole kärsimällä kärsinyt lapsettomuudesta kuin hetken, toisin kuin monet muut. Hyvin pian opin kääntämään sen eduksi. Oli vaan halu elää ja tehdä mitä tahtoo. Puhun siis vain omasta puolestani. En sinun tai muidenkaan.

        Elämä on tosiaan paljon helpompaa, kun ei lapsia ole. Voi ajatella enemmän itseään. Mullekin puoliso oli kaiken keskipiste ennen lapsia, olisin voinut kuolla hänen puolestaan. On hän nytkin. Mun on vaikea erotella kuka on perheestäni tärkein ja kuka vähemmän, kun ne on kaikki yhtä tärkeitä. Mies on vielä enemmän kuin rakas ja rakastettu, hän on myös isä. Joka sekin yllätys yllätys muuttaa jotain suhteessa "enemmäksi". En olisi uskonut, jos joku olisi sanonut niin ennen vanhemmuuttamme. Oisin sanonut, että mee muualle louskuttamaan. Nyt en voi, kun se osui ja upposi.

        Mä en väitä empatiakyvyttömäksi ketään oli lapsia tai ei. Yhtä hyvin on vanhempia joilta uupuu empatiakyky kokonaan. Ei se vanhemmuus sitä takaa. Näkeehän sen jo lehtien lööpeistä.

        Huomaan, että olet joutunut puolustelemaan itseäsi, koska teet sitä nytkin. Ei sun tarvi kuitenkaan mulle itseäsi puolustella. Ei ole mitään sun lapsettomuuttasi vastaan. Olet yhtä hyvä, kun kuka tahansa muukin valintoineen. :)


      • kaaIipää
        nimimerkitönj kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus syytellä. Ei tuhlariksi tms. Kerroin itsestäni vaan, että elin itselleni ennen lapsia. Tykkäsin ostella kaikkea, laitella itseäni jne. Mutta nyt se ei enää tunnu tarpeelliselle. Uskon, että tekisin vieläkin niin jos olisin lapseton. Ei se elämä tyhjälle minustakaan tuntunut, päinvastoin. En ole kärsimällä kärsinyt lapsettomuudesta kuin hetken, toisin kuin monet muut. Hyvin pian opin kääntämään sen eduksi. Oli vaan halu elää ja tehdä mitä tahtoo. Puhun siis vain omasta puolestani. En sinun tai muidenkaan.

        Elämä on tosiaan paljon helpompaa, kun ei lapsia ole. Voi ajatella enemmän itseään. Mullekin puoliso oli kaiken keskipiste ennen lapsia, olisin voinut kuolla hänen puolestaan. On hän nytkin. Mun on vaikea erotella kuka on perheestäni tärkein ja kuka vähemmän, kun ne on kaikki yhtä tärkeitä. Mies on vielä enemmän kuin rakas ja rakastettu, hän on myös isä. Joka sekin yllätys yllätys muuttaa jotain suhteessa "enemmäksi". En olisi uskonut, jos joku olisi sanonut niin ennen vanhemmuuttamme. Oisin sanonut, että mee muualle louskuttamaan. Nyt en voi, kun se osui ja upposi.

        Mä en väitä empatiakyvyttömäksi ketään oli lapsia tai ei. Yhtä hyvin on vanhempia joilta uupuu empatiakyky kokonaan. Ei se vanhemmuus sitä takaa. Näkeehän sen jo lehtien lööpeistä.

        Huomaan, että olet joutunut puolustelemaan itseäsi, koska teet sitä nytkin. Ei sun tarvi kuitenkaan mulle itseäsi puolustella. Ei ole mitään sun lapsettomuuttasi vastaan. Olet yhtä hyvä, kun kuka tahansa muukin valintoineen. :)

        Itse asiassa vastasin sekä sulle, että yleisesti - en siis arvostellut (ainakaan tarkoituksella) just sun valintoja tai mielipiteitä, vaan lähinnä totesin, että ne on ihan samanlaiset kuin kaikilla lapsia omistavilla. Ja toivon, että muutkin lukee tota tekstiä silleen... niinku yleisellä tasolla. Eikä pelkästään "piikittelynä" just sulle, koska sitä en tarkoittanut.

        Mut tuosta kommentista en tykännyt, että mies on "enemmän" sitten ku se on myös isä. Kuulosti siltä, ettei parisuhde ilman lapsia ole "oikea" tai ainakaan "YHTÄ oikea" kuin vanhemmuusparisuhde. Kyl meil ainakin on kaikkein rakastavin ja syvin sielujensympatia suhde ikinä, eikä sitä tule mikään penska pilaamaan. <3


      • nimimerkitönj
        kaaIipää kirjoitti:

        Itse asiassa vastasin sekä sulle, että yleisesti - en siis arvostellut (ainakaan tarkoituksella) just sun valintoja tai mielipiteitä, vaan lähinnä totesin, että ne on ihan samanlaiset kuin kaikilla lapsia omistavilla. Ja toivon, että muutkin lukee tota tekstiä silleen... niinku yleisellä tasolla. Eikä pelkästään "piikittelynä" just sulle, koska sitä en tarkoittanut.

        Mut tuosta kommentista en tykännyt, että mies on "enemmän" sitten ku se on myös isä. Kuulosti siltä, ettei parisuhde ilman lapsia ole "oikea" tai ainakaan "YHTÄ oikea" kuin vanhemmuusparisuhde. Kyl meil ainakin on kaikkein rakastavin ja syvin sielujensympatia suhde ikinä, eikä sitä tule mikään penska pilaamaan. <3

        Sitä on hankala selittää, se on sellainen tunne kun meitä yhdistää joku ihminen ei vain meidän tunteet. Meillä on elinikäinen side lapsien kautta. Mutta ei sekään ole pahalla sanottu. Vaikea vain avata sitä tunnetta. Se on vaan uusi ulottuvuus jota ei tunne, ennen kun on yhteiset muksut. Jotain mitä ei ole ennen kokenut, vaikka oisi kuinka rakastanut ja rakastunut. Yritän selittää, mutta ei se sanoilla aukea. :)

        En suinkaan tarkoittanut ettei ilman lapsia olisi yhtä oikea. Mulle vaan merkkaa niin paljon, että lapsilla on isä jota voi rakastaa ja arvostaa. Myös lapset.


      • poopppoof
        nimimerkitönj kirjoitti:

        Sitä on hankala selittää, se on sellainen tunne kun meitä yhdistää joku ihminen ei vain meidän tunteet. Meillä on elinikäinen side lapsien kautta. Mutta ei sekään ole pahalla sanottu. Vaikea vain avata sitä tunnetta. Se on vaan uusi ulottuvuus jota ei tunne, ennen kun on yhteiset muksut. Jotain mitä ei ole ennen kokenut, vaikka oisi kuinka rakastanut ja rakastunut. Yritän selittää, mutta ei se sanoilla aukea. :)

        En suinkaan tarkoittanut ettei ilman lapsia olisi yhtä oikea. Mulle vaan merkkaa niin paljon, että lapsilla on isä jota voi rakastaa ja arvostaa. Myös lapset.

        Tarkoitus ei nyt ole yrittää pilata sun onnea, kyseenalaistaa sitä tai mitään henkilökohtaista näin muutenkaan, mutta on nyt vaan ihan pakko kommentoida. Kuullostaa nyt siltä, että teidän lapsi on hyvin nuori ja tuo kaikki on uutuuden viehätystä, tai sitten olet jotenkin hyvin vaatimaton ja sinisilmäinen tai sitten sinulle on käynyt todella hyvä tuuri elämässä. "Elinikäinen side lapsen kautta" .. öö joo, no ei todellakaan toteudu kaikilla, eikä edes kolmasosalla. Se, että on yhteinen lapsi ja mies on nyt se täydempi osapuoli sinun silmissäsi, ei todellakaan takaa sitä, että joku päivä hän saattaa naapurin Riittan makuhuoneessa pyörähtää, tai lähtee muuten vaan lätkimään. Silloin, jos hän sattuu olemaan tunnollinen isä, "elinikäinen side" kestää ainakin täysi-ikäisyyteen saakka, jonka jälkeen tuskin soittelette aikuisen lapsenne kuulumisista keskenänne. On myös tapauksia, jossa se isä ei ole tunnollinen ja "elinikäinen side" on täysin sinun ja lapsesi välinen -eikä isä välttämättä ole kuvioissa lainkaan. Ihanaa, että olet nyt onnellinen ja näet asiat noin romanttisesti, enkä tarkoita, että kenenkään tulisi ajatella näin pessimistisesti kuin itse ajattelen, mutta olen nähnyt hyvin hyvin monta edellämainittua tilannetta, eikä tarkoitus ole sorsia miehiä, ei se "elinikäinen side" katkea pelkästään miesten kohdalla, sitä tapahtuu myös naisten kohdalla ja toisinaan molempien kohdalla.

        Itse olen lapseton omasta tahdosta. Olen nähnyt niin monta hajonnutta parisuhdetta/avioliittoa jotka hajoaa lasten myötä (enkä syytä missään tapauksessa lapsia, vaan vantuuntunnottomia vanhempia) ja miten jokainen perheen osapuoli kärsii, vanhemmat ovat väsyneitä, masentuneita, rikki ja lapset oireilee vanhempien mielenterveysongelmista, että en halua mitään riskiä omalle kohdalleni. Jokainen elää täällä kerran ja on oman elämänsä tärkein ihminen, jokainen saa Suomessa elää juuri niinkun haluaa (lain puitteissa) ja tehdä itsensä onnelliseksi juuri niillä keinoilla mitkä hyvältä tuntuvat.


    • Mieli_muuttuu

      Yleensä siinä vaiheessa kun löytyy rakkaus.
      Ei siinä mitään selittelyjä tarvita.

      • äläuntanäe

        Klassinen idioottikommentti


      • ihmiskunnan_tuho
        äläuntanäe kirjoitti:

        Klassinen idioottikommentti

        Juuri samaa ajattelin. Pelottavinta kaikessa onkin, että nää typeryydet vielä monistaa itseään...


    • fhjgkgjggj

      pitäähän se kumppani enstä hommata ja he saavat välissään selvittää hankkivatko vai ei. näinhän se menee että naisten odotetaan haluavan lapsia! jos ajatellaan tilanne että nainen haluaisikin mutta mies ei niin kyllähän se nainen lähtee jossain vaiheessa kävelemään mutta mitä vittua toisten makuuhuone touhut muille kuuluu, en oo koskaan kyselly keltään heidän lapsien hankinta suunnitelmia musta se on aivan typerä ja liian henkilökohtainen asia! sama kuin kysyisi uimahallin saunassa tuntemattomalta että kuinka iso kyrpä sulla on! ja olen heteromies kuitenki niin voi kuvitella miltä se kysymys tuntuu!!! eivät nekään jotka aikovat hankkia puhu siitä mitään ennen kuin on ollu 5 kuulla menossa raskaus! ei kukaan koskaan sano että 9 kuukauden päästä laskettu aika. sitte kun on laps tullu ni lähdetään kärryjä lykäämään ja kyselemään muilta!

    • lapsesi

      Lisääntyminen on luonnollista, lapsettomuus ei.

      • ylikansoitus

        Lisääntyminen on itsekästä ja luonnonvarojen haaskausta, lapsettomuus tai adoptointi köyhistä maista ei :)


    • m49vv

      ikään ei ole kohdin jos eroaa massasta kyselyihin lapsen puuttuminen tai elää yksin sinkkuna eikö puolisoa löydy eikä auta jos sanoo että olen lähes 50v jolta nuori aikuisuus meni jo ohi.

    • ruokitaan_rahvasta

      Ongelma on siinä, että kaikki eivät kestä sitä totuutta että muut ovat erilaisia toiveissaan kuin itse ovat. Siksi nää selitykset ovat monesti vaan helpompia ihmisten kanssa, jotka eivät näe mitään muuta totuutta kuin omansa.

      Ja voin näin 42-vuotiaan lapsettoman kokemuksella sanoa, että näitä suppeakatseisia vanhempia tai vanhemmiksi haluavia on vaan paljon! Ihmisiä, jotka eivät pysty vastaanottamaan tietoa siitä, että joku haluaisi elämältään jotain muuta kuin ne lapset ja ok-talon, mitä monet on jo pienestä pitäen koulutettu haluamaan.

      Itse olen joskus 3-kymppisenä kypsynyt niin total noihin tökeröihin "mieli saattaa muuttua" "eiks sulla biologinen kello jo tikitä" -hokemiin, että olen harjoitellut esityksen, jossa purskahdan itkuun ja vaikerran, että haluaisin niin kovasti lapsen, mutta en pysty niitä saamaan... (katse syliin ja muutama tippa, niiskutusta) Tätä roolia kun vedät pari kertaa, niin juttu leviää eikä kukaan enää uskalla kysyä mitään aiheeseen viittaavaakaan. Ja mikä parasta, äiditkin välttävät lässyttämästä koko ajan lapsistaan, koska luulevat että muuten pahoitan mieleni :)

      • idioottejakertakaikkiaan

        Juu, aika tehokkaasti tepsii "pieni näytelmä" vaikka olen törmännyt muutamaan henkilöön jotka ovat silti hanakkaasti jaksaneet jankata lapsettomuushoidoista loputtomiin vielä sen jälkeen. Silloin teki mieli jo kuristaa. En ole juurikaan näiden ihmisten kanssa tekemisissä koska saavat meikäläisen näkemään punaista.


    • free_soul

      Oon aina verrannut näitä lapsellisia uskovaisiin ja lasten syntymää uskoon tuloon. Uskovissakin on niitä, jotka tuputtaa sitä omaa uskoaan koko ajan muille. On ihmisiä, jotka kykenevät järkeilemään olemassa oloaan laajemmassa mittakaavassa, ja sitten näitä jotka menevät tunteella ja näkevät aina vaan sen omansa.

    • Kodinhenki

      Joo toi on pelkkää uteliaisuutta, sillä kysytään että milloin niitä lapsia oikein tulee hmmmm. Miksi ja mitä se yleensä kuuluu muille. Itse olen lapseton ja siksi kriittinen noiden kyselyiden kanssa, ihan kun ei muuta kiinnostavaa olisi, sama jos kysyisi paljonko sulla on rahaa pankissa, yhtä henkilökohtaista, ja tätä vastausta joskus itse käytin kun asia oli kipeä, siis sanoin kauniisti, ei tollasta saa kysyä ja jatkoin ton pankkiasian. Oli nyt syy mikä tahansa niin asia on IKIOMA.

    • nainen_vain_

      Todella hyvin kirjoitettu! Minusta nykyään ihmiset tuomitsevat ihmisiä liikaa juuri tämän takia. Ei se tee ihmisestä itsekästä tai huonompaa, jos tuntee, että ei ole lapsirakas ihminen.
      Maailmassa on monia muitakin asioita, mitkä saavat ihmiset yhdessä onnellisiksi. Ei kaikki ihmiset ole maailmassa samanlaisia eikä kaikilla ole samanlaisia mielipiteitä eikä tarvitse ollakkaan. Tärkeintä se, että on hyvä olla ja se, että tietää mitä tulevaiduudeltaan tahtoo. Muista ulkopuolisten mielipiteistä ei kannata välittää, he eivät välttämättä sinua tunne ihmisenä.

    • protietäjä

      korkein totuus tässä lapsiasiassa on se, että jos nainen ei halua lapsia, niin hänellä on vikaa ala- ja/tai yläpäässä. Omaa mielenterveyttään suojellakseen ja viallisuuttaan peitelläkseen tuollaiset naiset sitten lässyttävä jos jonkinlaista peitetarinaa asialle. Yksinkertaisimmat tapaukset selittävät yleensä jotakin tyyliin "lapset on ärsyttäviä, siksi en halua. Piste" Voiko typerämpää kuulla aikuiselta ihmiseltä? :D Osa yrittää säälittävästi selittää, että "lapset eivät sovi elämäntyyliin" kun "harrastavat" ja esim."matkustelevat". Moni lapseton nainen tai pariskunta juuri oireileekin sillä tavalla, että vakuuttelee muille olevansa niin erikoisia, että lapsille ei ole muka aikaa. Kyllä sitä aikaa olisi lapsille, vaikka käydään kerran vuodessa ulkomailla, mutta niitä ei vaan tule kun elimissä on vikaa. Terveen ylä- ja alapään omistava nainen haluaa lapsia ja saa lapsia, niin tämä mailma vaan toimii nyt ja aina.

      Monesti mahonainen täyttää lapsettomuudestaan aiheutuvaa tyhjiötään elämässään alkamalla esim. työnarkomaaniksi. Jostakin loppujenlopuksi aivan olemattomasta duunista saatetaan tehdä jumalattoman suurta ja tärkeää. Sitä itseaiheutettua "suunnatonta" ja erittäin "tärkeää" työtaakkaa sitten tolkutetaan kaikille ihmisille ja yritetään sitäkautta vakuutella että ei tässä nyt aikaa olisikaan millekään lapsille. Eräänlainen oman viallisuutensa peittämiskeino siis.

      Monesti se todellinen totuus naisen lapsettomuudessa on ihan yksinkertainen, että elimet ei vaan toimi, koska ne on esim. pilattu hoitamattomilla sp-taudeilla nuorena, kun oli "vähän" liian hauska vaihe elämässä. Tai että on vain yksinkertaisesti saatu syntymälahjana vialliset elimet. Ei tuo todellisuudessa sen kummempaa ole, vaikka naiset mitä lässyttäisivät sitten syyksi lapsettomuudelleen. Terve nainen omistaa toimivat lisääntymiselimet ja jos näin ei ole niin se koskee todella paljon.

      • tohtori_sykerö

        Onko noin paha olla, ettet osaa ajatella tätäkään näkökulmaa asiallisesti. Alleviivaat vaan entisestään omaa käsitystäni rahvaasta, järjettömästä, sokeasti lisääntymishaluisesta, aivottomasta massasta. Toivon, ettet silti vielä olisi lisääntynyt ja siirtänyt tuota ilkeää hapatustasi tuleville sukupolville. Käytösmallit opitaan nopeaan, etenkin alemmissa yhteiskuntaluokissa.


      • autonome

        Olen 36 v. lapseton, omasta sekä kumppanini halusta. Silti pidän lapsista. Otamme monesti hoitoon siskoni ja ystäväni lapset. Voin aidosti sanoa nauttivani heidän seurastaan. Mutta... olen aina tiennyt etten halua omia. Syynä omat eettiset ajatukset maailman kulusta ja vastuustani, ei itselleni, vaan koko maailmalla -kuin myös oma varmuus siitä ettei äidin rooli ole minun juttuni. Silti en tuomitse muita heidän katsomuksistaan ja valinnoistaan :)

        Minusta on parempi että niitä lapsia tekee ne jotka niitä haluavat, kun että ne tehtäisiin siksi koska niin kuuluu tehdä.


    • niinhänsäluulet

      "Muutenkin, miksi tämä asia koskee paljon enemmän naisia, kuin miehiä?"
      Ei pidä paikkaansa tuo sinun väitteesi. Yhtä lailla koskee miehiäkin jos on tiedossa että mies elää terveellisesti ja mies ei ole syrjäytynyt. Omasta tahdostaan lapsetonta, seksitöntä elämää elävä sinkkumies joutuu kyllä kuulemaan solvaamisia melko useinkin. Tyypilisiä käytettyjä sanoja miehiä kohtaan ovat esimerkiksi luuseri, kaappihomo, peräkammarin poika, keskenkasvuinen mies, luuseri joka ei saa naista, katkera, pelkuri, itsekäs yms. häpäisykieliä.

      Suurinosa miehistä ei kuitenkaan näistä kokemuksistaan puhu julkisesti.

      • three-eyed-crazy

        Mutta tiedätkö yhtäkään parisuhteessa elävää miestä, jota ahdistellaan kyselemällä "joko sä kohta hankit lapsiaaaaaaaaa!!!!!!??? Miksei sul jo oo lapsiiiii????" ja painostetaan höpisemällä "hei kyl se sunki mieles viel muuttuu tiekkö joo *virn virn*" Yleensä nämä painostukset nimittäin kohdistuu nimenomaan sen parisuhteessa olevan naisen päälle, ei niinkään miehen. Jos suhteessa elävä mies ilmoittaa, ettei halua lapsia / ei tykkää lapsista, sitä ei yleisesti ottaen kyseenalaista kukaan. Mutta jos nainen sanoo saman, alkaa hirveä mankuminen.

        Just saying. En oo ainakaan ite koskaan kuullu, että miehiin kohdistuis tollasta.


      • 3094242326
        three-eyed-crazy kirjoitti:

        Mutta tiedätkö yhtäkään parisuhteessa elävää miestä, jota ahdistellaan kyselemällä "joko sä kohta hankit lapsiaaaaaaaaa!!!!!!??? Miksei sul jo oo lapsiiiii????" ja painostetaan höpisemällä "hei kyl se sunki mieles viel muuttuu tiekkö joo *virn virn*" Yleensä nämä painostukset nimittäin kohdistuu nimenomaan sen parisuhteessa olevan naisen päälle, ei niinkään miehen. Jos suhteessa elävä mies ilmoittaa, ettei halua lapsia / ei tykkää lapsista, sitä ei yleisesti ottaen kyseenalaista kukaan. Mutta jos nainen sanoo saman, alkaa hirveä mankuminen.

        Just saying. En oo ainakaan ite koskaan kuullu, että miehiin kohdistuis tollasta.

        Kirjoituksestasi näkee heti, että olet nainen, kun et tiedä miesten maailmasta tuon taivaallista. :)


      • three-eyed-crazy
        3094242326 kirjoitti:

        Kirjoituksestasi näkee heti, että olet nainen, kun et tiedä miesten maailmasta tuon taivaallista. :)

        Sorry, mies olen. Ehkä kai sitten vähän ernu mies, kuten on aina tuntunutkin (enemmän nais- kuin mieskavereita, ehkä siksi enemmän naisseurassa tätä asiaa käsitellyt). u_u


    • oma.käsitys

      Jään varmasti paljosta paitsi koska en hanki omia lapsia, mutta lapsettomuus tuntuu oikealta valinnalta. Lapset on ihania mutta myös rasittavia. Maailman väkiluku kasvaa jatkuvasti, minun ei sitä tarvitse kasvattaa. Ihmiset ovat pohjimmiltaan niin samanlaisia ja monilla on samankaltaisia ajatuksia elämänsä aikana. Sielun sukulaisuutta voi tuntea vieraiden ihmisten kanssa.

    • Lapseton1980

      Itse halusin varmaan kymmenen vuotta lapsen/lapsia mutta en löytänyt ikinä sellaista naista joka lapsia olisi halunnut kanssani. Oli kyllä lapsettomia ja lapsellisia naisia mutta ei kukaan niitä kanssani halunnut tai edes ehditty suunnittelemaan suhteiden lyhyyden takia. Lopulta aloin luopumaan lapsihaaveista koska se tuntui olevan mahdoton ajatus elämääni. Nyt 34 vuotiaana sitten löysin itseäni vuoden nuoremman naisen joka ei myöskään lapsia kaipaa elämäänsä. Omataan samat harrastukset ja samat periaatteet joten hän on nyt unelmieni nainen. Oikeastaan olen onnellinen että kukaan ei koskaan kanssani lapsia halunnut jotta pääsin tutustumaan häneen. Jos nyt sitten haetaan positiivisuutta tähän lapsettomaan elämään on se sitten se että meillä on aina aikaa toisillemme, voimme mennä ja tulla koska vaan ilman aikatauluja, elämä on paljon edullisempaa lapsettomana, ei tarvi valvoa huutojen takia eikä jatkuvasti vaihdella pahanhajuisia vaippoja yms. Yli kolmekymppiseksi näköjään piti elää että tajus kuinka onnellista ja vapaata tämä lapseton elämä onkaan ja kun rinnalle löytyi samanlainen arvomaailmaltaan kaunis lapseton nainen niin avot. Siskoni on minunkin edestä lisääntynyt joten mun ei tarvi sukua enään jatkaa. Ja eipä tämä maailma nyt kovin valoisalta lapsille näytä joten voi olla vain parempikin ettei sysää tänne muutenkin ylikansoitettuun maapalloon lisää kärsiviä ihmisiä.

      • Tiiu-ska

        Olet todellinen poikkeus miehissä, että olet jo nuorena halunut lapsia. Oletko koskaan ajatellut... halusitko kenties lapsia siksi kun

        A. Niin kuului haluta
        B. Kun kaveritkin sai
        C. Olit niin rakastunut


      • hmhmhmhmhm
        Tiiu-ska kirjoitti:

        Olet todellinen poikkeus miehissä, että olet jo nuorena halunut lapsia. Oletko koskaan ajatellut... halusitko kenties lapsia siksi kun

        A. Niin kuului haluta
        B. Kun kaveritkin sai
        C. Olit niin rakastunut

        Kyllä meitä lapsia haluavia miehiä on paljon.

        Pikemminkin, en tunne yhtään kuka olisi sanonut, ettei koskaan halua.


    • Hoeltti

      Olen 34-vuotias nainen, mutta ei kukaan ole erityisesti kauhistellut lapsettomuuttani. Jotkut ovat kyllä puhuneet sellaista, että ehkä minäkin löydän joskus miehen ja saan lapsia. Olen vastannut siihen, että jos ei ole koskaan edes seurustellut, niin ei sitä noin vain voi perustaa perhettä. Se on melkein sama kuin jos saisi lapsen 10-vuotiaana.

      • itsetuntokysymys

        Joo, kyllähän nuo lapsentekoutelut alkaakin yleensä vasta kun on pariutunut -tai ainakin minulla. Sitä ennen tivattiin, missä se mies on. Epäiltiin jo moneen kertaan lesboksi kun ei miestä vaan löytynyt. Taas näitä sukulaisten hienotunteisia huomautuksia....
        Omalla kohdallani pitää paikkansa tuo että naisessa on jotain vikaa kun ei lasta halua. Kyllä sitä vikaa vaan pakkautuu kun kiusataan koulussa elämän alku, niin että uskaltaa luottaa toiseen ihmiseen ja vapautua seurustelemaan vasta 28-vuotiaana.


    • siksipäjuuri

      Kuule, moni lapsettomaksi julistautunut on sitten vaihdevuosien alla alkanut lisääntyy, hedelmällisyyshoitojakin tehdää entistä enemmän siksi kun se mieli muuttui myöhään, ettei raskaaksi tulo olekaan enää niin helppoa. Siksi näitä puheita on ja tulee olemaan.

      • valintaa_eimuuta

        Mieli muuttuu? Kyllä ainakin ne 4-kymppiset ketä itse tunnen ovat halunneet sen lapsen myöhemmin siksi kun on se oikea parisuhdekin löytynyt vasta silloin. Ja 4-kymppisenä saattaa olla jo talouskin kunnossa. Eipä niitä lapsia uskalla tehdä, jos molemmat opiskelijan budjetilla eläviä tai työttömiä.


    • glhig

      Oon 32-vuotias nainen ja en ole koskaan halunnut lapsia. Enkä tule niitä tekemäänkään. En jaksa jotain kiljuvia kakaroita jalan juuressa vaatimassa huomiota ja aikaa. Lisäksi olen sitä mieltä että lapset tehdään alle 30-vuotiaana tai sitten niitä ei tehdä ollenkaan. Itsellä on nuoret vanhemmat(isä 55 v ja äiti 50 v)ja saan heidät pitää täällä vielä jopa yli 30 vuotta, jos ei mitään ihmeempiä tapahdu(saiirastuminen, onnettomuus ym.). Siitä oon kiitollinen. Omalla siskolla on kaksi pientä lasta ja heidän kanssa touhuaminen riittää mulle. En vihaa lapsia, mutta en pahemmin välitäkään. Oman siskon lapset on aina eri juttu;D.

      Lapsia ei todellakaan tule koskaan ja tuskin tulee ukkoakaan:). Viihdyn näin ja ystävien kanssa.

      • 20340400400200

        No kyllä 32 vuotias vielä lapsia kerkeää tehdä. :)

        Vaatimus kausi kestää hetken, mutta vanhempana heistä olisi paljon iloa ja apua sinulle. Mitä sitten kun olet itse vanha, eikö olisi kiva, että olisi lapset kuten sinun vanhemmillasi on sinut?

        Oma sosiaalinen tukiverkosto kannataa rakentaa, vielä kun voi. :)

        Mutta kukin taplaa tyylillään.


      • hyiiii
        20340400400200 kirjoitti:

        No kyllä 32 vuotias vielä lapsia kerkeää tehdä. :)

        Vaatimus kausi kestää hetken, mutta vanhempana heistä olisi paljon iloa ja apua sinulle. Mitä sitten kun olet itse vanha, eikö olisi kiva, että olisi lapset kuten sinun vanhemmillasi on sinut?

        Oma sosiaalinen tukiverkosto kannataa rakentaa, vielä kun voi. :)

        Mutta kukin taplaa tyylillään.

        Ai, että niitä lapsia pitäisi tehdä siksi, että "on sit joku joka hoitaa, kun olen vanha kjähähähää" ? Tämä on yksi tyhmimmistä perusteluista, mitä ikinä voi olla lapsen hankinnalle. Toki myös kovin yleinen perustelu, ei ole ensimmäinen kerta, kun kuulen tämän.

        Kyllähän ne lapset saattaisivat hoitaakin vanhempiaan, mutta voi myös olla, että eivät hoida. Itse kokisin vanhempieni hoitamisen rasitteena ja harkitsisin tarkkaan, viitsisinkö edes ryhtyä siihen, koska niin paljon paskaa on toiselta heistä tullut niskaan tässä elämän aikana. Siinä se on mitätöinyt ja lytännyt minua vuosikaudet ja yrittänyt kontrolloida koko elämäni hänen haluamaansa suuntaan (viis siitä, mitä olen itse halunnut ja mistä olen itse pitänyt) ja sitten uhkaillut itsemurhalla, jos en tee kuten hän sanoo. Tuommoistako vanhempaa sitten pitäisi vielä hoitaa, kun on itse vapautumassa hänestä vihdoin.................

        Lapsenlapsia en tuommoiselle myöskään aio vääntää. En halua pilata loppuakin osaa elämästäni keskittymällä jonkun toisen miellyttämiseen, kun olen nyt päässyt oman elämän ja parisuhteen makuun, pois tuon vanhemman miellyttämisestä ja sylkykippona olemisesta.


      • eiidiootittajua
        hyiiii kirjoitti:

        Ai, että niitä lapsia pitäisi tehdä siksi, että "on sit joku joka hoitaa, kun olen vanha kjähähähää" ? Tämä on yksi tyhmimmistä perusteluista, mitä ikinä voi olla lapsen hankinnalle. Toki myös kovin yleinen perustelu, ei ole ensimmäinen kerta, kun kuulen tämän.

        Kyllähän ne lapset saattaisivat hoitaakin vanhempiaan, mutta voi myös olla, että eivät hoida. Itse kokisin vanhempieni hoitamisen rasitteena ja harkitsisin tarkkaan, viitsisinkö edes ryhtyä siihen, koska niin paljon paskaa on toiselta heistä tullut niskaan tässä elämän aikana. Siinä se on mitätöinyt ja lytännyt minua vuosikaudet ja yrittänyt kontrolloida koko elämäni hänen haluamaansa suuntaan (viis siitä, mitä olen itse halunnut ja mistä olen itse pitänyt) ja sitten uhkaillut itsemurhalla, jos en tee kuten hän sanoo. Tuommoistako vanhempaa sitten pitäisi vielä hoitaa, kun on itse vapautumassa hänestä vihdoin.................

        Lapsenlapsia en tuommoiselle myöskään aio vääntää. En halua pilata loppuakin osaa elämästäni keskittymällä jonkun toisen miellyttämiseen, kun olen nyt päässyt oman elämän ja parisuhteen makuun, pois tuon vanhemman miellyttämisestä ja sylkykippona olemisesta.

        Niinpä, jospa nuo kuplassa elävät "vanhemmat" ymmärtäisivät kun lukevat tarinaasi. Epäilen kuitenkin että joillakin älykkyys ei riitä siihenkään.


      • illuusio_ei_muuta
        20340400400200 kirjoitti:

        No kyllä 32 vuotias vielä lapsia kerkeää tehdä. :)

        Vaatimus kausi kestää hetken, mutta vanhempana heistä olisi paljon iloa ja apua sinulle. Mitä sitten kun olet itse vanha, eikö olisi kiva, että olisi lapset kuten sinun vanhemmillasi on sinut?

        Oma sosiaalinen tukiverkosto kannataa rakentaa, vielä kun voi. :)

        Mutta kukin taplaa tyylillään.

        Ai... tukiverkosto mikä noilla vanhainkodin asukeilla oikein on. Käyn vapaaehtoisena ja voin sanoa että hävyttömän vähän näkee sitä tukiverkostoa, vaikka asuvat samassa kaupungissa. Parilla vanhuksella käy lapset kerran vuodessa???


    • jotain__tapoi

      Ihan sama mikä syy kysyjällä, lapsen teosta kysyminen on todellakin yhtä moukkamaista kun keskustelu rahasta. Valitettavasti näitä sivistymättömiä moukkia vaan löytyy liikaa jopa jokaisen perhepiiristä.

      • VOISAATANASENTÄÄN

        Kerrohan miksi asiasta ei voisi sanoa? Jos joku kysyy, miksette tee lasta, niin miksi helkkarissa ei voi vastata suoraan ettei saada?? Mikä siinä on niin vaikeaa? Ei kaikkea elämssää n voi saada vaikka kuinka haluaisi. Joku haluaa lapsen/lapsia, ei saa (syystä tai toisesta), joku haluaa miljoona euroa (ei saa), joku haluaa hienon auton/asunnon (ei saa)... Lapsettomat -omasta halustaan tai haluamattomuuttaan- ovat tehneet tästä kärpäsestä valtavan härkäsen. Haluatteko jotain säälipisteitä, kun ette voi sanoa asiaa suoraanP? Mikä helvetin henkilökohtainen asia tuokin enää v.2015 on? Ei mikään. Ämmät on käytännössä revat levällään netissä kaiken maailman palstoilla, ja sitten lapsettomuus onkin niiiin henkilökohtaista. S


      • taatanataatana
        VOISAATANASENTÄÄN kirjoitti:

        Kerrohan miksi asiasta ei voisi sanoa? Jos joku kysyy, miksette tee lasta, niin miksi helkkarissa ei voi vastata suoraan ettei saada?? Mikä siinä on niin vaikeaa? Ei kaikkea elämssää n voi saada vaikka kuinka haluaisi. Joku haluaa lapsen/lapsia, ei saa (syystä tai toisesta), joku haluaa miljoona euroa (ei saa), joku haluaa hienon auton/asunnon (ei saa)... Lapsettomat -omasta halustaan tai haluamattomuuttaan- ovat tehneet tästä kärpäsestä valtavan härkäsen. Haluatteko jotain säälipisteitä, kun ette voi sanoa asiaa suoraanP? Mikä helvetin henkilökohtainen asia tuokin enää v.2015 on? Ei mikään. Ämmät on käytännössä revat levällään netissä kaiken maailman palstoilla, ja sitten lapsettomuus onkin niiiin henkilökohtaista. S

        Voihansaatanakuinkatyhmäolet! Vapaaehtoisesti lapseton ei edeleenkään ole sama asia kuin se ettei lasta voi saada! Tao tyhjään kaalisi se!


      • protietäjä

        kysyä voi siti, vaikka lapsettomuuden syy olisi mikä tahansa. Ja kysytäänkin vaikka kuinka teitä lapsettomia naisia kiukuttaisi.


      • ceciIiaaaa
        protietäjä kirjoitti:

        kysyä voi siti, vaikka lapsettomuuden syy olisi mikä tahansa. Ja kysytäänkin vaikka kuinka teitä lapsettomia naisia kiukuttaisi.

        Kato kun se KYSYMINEN ei ole se, mikä kiukuttaa. :D Vaan se, kun vastausta ei uskota. :D Ei mua ainakaa haittaa, vaikka kaikki maailman ihmiset kysyis multa, millon alan tehä pentuja, ku vastaisin kuitenki, etten mä oo aatellu alkaa tehä niitä ollenkaan (pidän itselläni oikeuden vaihtaa mielipidettä, mutta tällä hetkellä ja tähän asti siis olen ollut tätä mieltä), mut sitte alkaa vähä ottaa kaaliin, kun ne kysyjät ei jätä sitä asiaa siihen, vaan rupee selittään että "no kyl sä vielä teet kuitenki". :DDDD Hahah no en usko että teen, mutta ihan sama. Kyl ne sit huomaa, ettei tulluka pentui.


    • kjgjhgg

      eikä se riitä niille uteliaille älykääpiöille vaikka teetkin sen lapsen! sitten alkaa utelu että milloin teille tulee toinen? että pitäähän sille "kaveri" saada! ja sen toisenkin jälkeen että vieläkö tulee hähähää? tässä maailmassa on liiankin paljon väkeä jo ja juuri sellaiset on tehneet ne jotka ei missään tapauksessa saisi tehdä! ei meidän laps ole mitään tehny älkää komentako meidän lasta se saa tehdä mitä haluaa.

    • Miksiselittelet

      On se varmaan ikävää ja inhottavaa jos toiset utelevat ja mollaavat koko ajan tai vaikka vain silloin tällöinkin aiheesta joka on henkilökohtainen.

      Mutta perusprobleema aloittajan kaltaisilla on kuitenkin; jos on vakaasti ja harkiten päättänyt olla haluamatta lasta, niin miksi hemmetin kummassa ja ihmeessä vaivautua ihmisten ihmettelyistä ja kommenteista. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja that's it.

      Vaivautuminen kertoo no. siitä, että ei loppujen lopuksi olekaan niiin varma.

      • koeta_jo_tajuta

        Vastaan aloittajan puolesta. Miksi selittelet? No siksi kun vastaus kysymykseen "Koskas niitä lapsia tulee?" ei riitä. Aivan sama kun kysyisin sinulta "Meinaatko hankkia rintaimplantit?"
        Oletetaan että vastaat "En, ei ole mun juttu". Ja minä käyn vänkkäämään, että odota vaan pari vuotta, kyllä sä vielä ne haluat. Ja jos vielä vastaat, että tiedät ettei tule olemaan sun juttu koskaan, kun ei ole sun arvomaailman mukaista hankkia niitä. Vielä käyn hokemaan kuinka naapurin Pirre tai tädin serkku Heidikin hankki kyllä sitten vähän vanhempina kun omat alkoi riippumaan. Tämä inha keskustelu 3-5 kertaa illan aikana. Todellakin vaivaannuttavaa...


      • bnhgfghg

        koska se on henkilökahtainen kysymys. vaikkka olis hommamassakin niin mitä vittua se muille kuuluu! paljonko sulla on rahaa, minkä kokoinen kalu sulla on, onko äitilläs hyvä pillu. haluatko nussia lastasi! samaa gategoriaa näitten kans


      • yksvelavampyyri

        En minäkään alottaja, mutta:
        kyse ei ole vaivaantumisesta. Tai voihan joidenkin kohdalla olla, mutta ainakaan minulla ja ystävättärillä ei. Kun se keskustelu etenee yleensä niin, että joku heittää tämän "joko niitä lapsia on tulossa?" -kommentin (tai jonkin vastaavan ensimmäisen lapsen hankintaan liittyvän kysymyksen), johonka vela vastaa: "En ole ajatellut hankkia lapsia." Rehellinen ja suora vastaus suoraan tai epäsuoraan kysymykseen/vihjailuun. No mutta kun tämä vastaus ei millään riitä. Sitten alkaa se vänkääminen: "kyllä mieli vielä muuttuu! Lapset on ihania! Elämä ilman lapsia ei ole elämisen arvoista! Ilman lapsia elämästä puuttuu jotain! Ajattele kaikkia lasten hyviä puolia!" << Vela tuskin on jättänyt ajattelematta noita asioita ennenkään? Hän vain on syystä tai toisesta tullut siihen tulokseen, ettei halua lisääntyä tai adoptoida. Hän ei halua lasta omaan elämäänsä. Hän haluaa elämältä jotain muuta, hän ei koe lasten poisjääntiä "jonkin puuttumiseksi" ja elämäänsä "rikkonaiseksi" tai "tyhjäksi". Hänellä on muut tavoitteet elämässään.

        Ja vaikka se mieli sitten joskus muuttuisikin, niin mitä sitten? Ei se ole itsestäänselvää, että niin käy. Joillakin muuttuu, joillakin ei muutu. Kumpikin on ihan ok. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa niille utelijoille hyväksyä se mielipide, joka velalla on NYT, juuri sillä hetkellä, kun hän vastaa siihen kysymykseen? Se on senhetkinen mielipide, hän on sitä mieltä siinä hetkessä. Et sinä voi kenellekään mennä sanomaan avioliittoaikeistakaan "Joo kyl se mieli vielä muuttuu, et sinä enää parin vuoden päästä tuota miestä/naista halua." tai jostain matkasuunnitelmasta "Joo kyl mieli vielä muuttuu, et sinä oikeasti sinne Kreikkaan halua."

        Omalla kohdalla pointti ei ainakaan ole koskaan ollut siinä, mitä ehkä tapahtuu tai on tapahtumatta sitten tulevaisuudessa, vaan se, ettei sitä tämänhetkistä mielipidettä hyväksytä. Luullaan ikäänkuin tietävän minut paremmin kuin minä itse. Ei se nyt elämän ja kuoleman kysymys ole, eikä vaivaannuta, pääseehän tuosta nyt ohi ihan olankohautuksella siinä tilanteessa. Joskus vain vähän turhauttaa, kun joku luulee voivansa kertoa mielipiteetkin minulle valmiiksi, ihan kuin omilla ajatuksillani ei olisi mitään merkitystä. Samaa ne ystävättäret sanovat.


      • yksinkertaisesti

        Tuossahan se asian ydin tulee, tuollaisella vastauksella saa juuri niitä puheita mistä aloittaja pahoitti mielensä. Mitä sitä pidempään selitteleen jos joku kysyy onko niitä lapsia tulossa, sanoo vain ei, ja jättää siihen. Tottakai jos selität ettet aio hankkiakkaan tulee nuo "vielä se mieli muuttuu" jne. Mutta pelkkä Ei, niin keskustelu loppuu siihen.


      • Ohivilahti

        Noin monta selityskommenttia eikä kukaan snaijannut asiaa.


    • hmhmhmhm

      Tottakai lapset kuuluvat kuvioon siinä perusajatuksessa. Se on ihan terve ajatelma, koska et sinäkään nyt kirjoittaisi siinä, jos vanhempasi eivät olisi lapsia tehneet.

      Lisääntyminen on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. Toinen lähde tälle ajatukselle luonnollisesti on uskonto, mistä tulee suurin osa yhteiskunnassamme vaikuttavista arvoista, vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon tai usko jumalaan.

      Tavallansa se on itsekästä ajatella, että kaikki ovat vain itsensä takia. Mutta toisaalta, kun nykyään on ylikansoitus uhkana, niin ehkä se ei ole hassumpi ajatus tuokaan.

      Tosin koska euroopan ulkopuolella ollaan niin kovia lisääntymään, niin tuo eurooppalaisten lapsettomuus ajatelma ei ole kovin järkevä. Lopputulos on se, että tämän maanosan kansoittaa muut kansat.

      • hmhmhmhmhm

        Eli toisin sanoen, kyllä saat tässä yhteiskunnassa selitellä kaikkea muutakin normista poikkeavaa, lapsettomuus ei tee tässä asiassa poikkeusta.

        Ja taas lapsettomien jälkeläisiltä asiaa et voi kysyä, kun heitä ei ole.


      • ghgghhg

        jaa kerroppas esimerkki


      • yksvelavampyyri

        Ihan tiedoksi, ne vanhemmat eivät välttämättä ole parisuhteessa, vaikka lisääntyvät. Lisääntyminen voi olla myös yhden illan baarisekoilusta johtuva vahinko, jonka jälkeen sitä toista osapuolta ei nähdä enää ikinä.

        > Lapset eivät kuulu "parisuhdemalliin". Lapsia voi haluta tai tulla myös ilman parisuhdetta.


      • buhaa

        "Lisääntyminen on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus."

        Olemme ajttelevia, tuntevia olentoja ja tämä ominaisuus ei todellakaan ole sisäänrakennettu muuten kuin fysiologisesti :)


      • 3MPeltor

        "Lisääntyminen on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. "
        Niin elimet lisääntymistä varten kyllä on suurimmalle osalle ihmisistä synnynnäinen asia. Mutta ne elimet eivät ihmisen toimintaa täysin hallitse, vaan ihminen loppujen lopuksi päättää täysin itse että haluaako hän käyttää niitä sukupuolielimiään lisääntymistä varten vai ei. Biologia ja luonto eivät todellakaan sitä automaattisesti määrää tapahtumaan.

        Tarpeeksi vahvoilla henkisillä motiiveilla lisääntymisvietti voidaan ohittaa tai kuolettaa kokonaan.

        Toisinaan kyllä nämä biologiaan/luontoon perusteluissaan vetoavat ihmiset ovat kieltämättä aika tyhmiä ihmisiä. Näillä ihmisillä on usein tapana vertailla ihmisiä eläimiin ja usein olettavat että lähes kaikki asiat mitkä eläimiin, pätevät muka aina ihmisiin. En voi muuta kuin nauraa heille.


      • elämäni_eläimet
        3MPeltor kirjoitti:

        "Lisääntyminen on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. "
        Niin elimet lisääntymistä varten kyllä on suurimmalle osalle ihmisistä synnynnäinen asia. Mutta ne elimet eivät ihmisen toimintaa täysin hallitse, vaan ihminen loppujen lopuksi päättää täysin itse että haluaako hän käyttää niitä sukupuolielimiään lisääntymistä varten vai ei. Biologia ja luonto eivät todellakaan sitä automaattisesti määrää tapahtumaan.

        Tarpeeksi vahvoilla henkisillä motiiveilla lisääntymisvietti voidaan ohittaa tai kuolettaa kokonaan.

        Toisinaan kyllä nämä biologiaan/luontoon perusteluissaan vetoavat ihmiset ovat kieltämättä aika tyhmiä ihmisiä. Näillä ihmisillä on usein tapana vertailla ihmisiä eläimiin ja usein olettavat että lähes kaikki asiat mitkä eläimiin, pätevät muka aina ihmisiin. En voi muuta kuin nauraa heille.

        Joo. Se, että löytyy lisääntymiselimet, ei vielä tarkoita, että niitä täytyy käyttää. Muutenkin, jos nyt ihan biologisilla perusteilla mentäisiin, niin silloinhan seksiä tulisi tehdä vain lisääntymismielessä, koska sen biologinen tarkoitushan on tässä kohtaa tuottaa jälkeläisiä lajiin. Mutta moniko nykyään tekee sitä pelkästään lisääntyäkseen? Kyllä sitä tehdään suurimmaksi osaksi ihan muista syistä. Joten miksi vedota siihen, että "nokun biologian kannalta", kun ei se biologia enää muutenkaan ole samassa asemassa kuin ennen.

        Myös esimerkiksi homoseksuaalit omaavat ne sukupuolielimet, kyllä, ja pääosin tykkäävät myös harrastella seksiä niillä. Silti homot eivät voi lisääntyä, mutta on kuitenkin todettu, että se on "suhteellisen normaalia", että homoja on (tästä voitte väitellä ihan toisissa topiceissa, mielipiteensä olkoon kullakin, mutta terveystutkimusten valossa homoutta ei enää pidetä sairautena), joten tässäkin kohtaa voidaan sanoa, ettei seksi ja lastenteko kulje käsikädessä. Eli turha taaskaan vedota biologiaan, koska biologian pohjalta seksi = vain lastentekoa varten.

        Mitä tulee "ihmisten vertailuun eläimiin", olen nähnyt näiden viherhippien ja eläinaktivistien juurikin sanovan ihmistä ja eläintä "täysin samanlaisiksi" ja toteavan, että "ei eläimilläkään ole tarvetta lisääntyä, vaan niillä on tarve harrastaa seksiä". Ihan kuin eläin muka suunnittelisi, että "joo, miepä tässä vähän haluun sekstailla, en mie mittää jälkeläistä haluu!"

        No mut karkas vähän aiheen ohi, oli vaa niin hyvä kommentti 3MPeltorilta että kirvoitti ajatuksia.


      • hmhmhmhm
        3MPeltor kirjoitti:

        "Lisääntyminen on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. "
        Niin elimet lisääntymistä varten kyllä on suurimmalle osalle ihmisistä synnynnäinen asia. Mutta ne elimet eivät ihmisen toimintaa täysin hallitse, vaan ihminen loppujen lopuksi päättää täysin itse että haluaako hän käyttää niitä sukupuolielimiään lisääntymistä varten vai ei. Biologia ja luonto eivät todellakaan sitä automaattisesti määrää tapahtumaan.

        Tarpeeksi vahvoilla henkisillä motiiveilla lisääntymisvietti voidaan ohittaa tai kuolettaa kokonaan.

        Toisinaan kyllä nämä biologiaan/luontoon perusteluissaan vetoavat ihmiset ovat kieltämättä aika tyhmiä ihmisiä. Näillä ihmisillä on usein tapana vertailla ihmisiä eläimiin ja usein olettavat että lähes kaikki asiat mitkä eläimiin, pätevät muka aina ihmisiin. En voi muuta kuin nauraa heille.

        Se on argumentointivirhe haukkua toista tyhmäksi, kun on erilainen mielipide.

        Siis henkilöön ei pidä koskaan mennä, vaan puhua asiasta ja asiasta pitää voida puhua räväkästikkin. Väitteen esittäjän tyhmyydellä tai viisaudella ei ole keskustelun kannalta merkitystä, sinun pitäisi pystyä asia argumenteillä väite joko kumoamaan tai sitä puoltamaan.

        Sitten takaisin itse asiaan.

        Kyllä ihmisen lisääntymisvietti on muuallakin kuin sukupuolielimissä. Siis myös aivoissa on (alitajuisia) toimintoja, jotka on luonto sinne luonut. Tietoiselle puolelle näistä tulee pääasiassa tieto tunteiden välityksellä.

        En minä väittänyt, että niille pitäisi antaa valta, ei tietenkään. Vaan aloituksessa kysyttiin miksi lasten tekemistä pidetään yleisesti normina ja vastasin suoraan tähän kysymykseen. En usko, että se lasten tekemisen normia pitäminen mistään älykkäästä tai suunnitelmallisesta ajattelusta tulee, vaan se tulee kasvatuksesta ja näistä ihmisen luonnollisista lähtökohdista.

        Mutta toistan, ei niille minun mielestä silti välttämättä tarvitse päätösvaltaa asiassa antaa. Vaan tottakai älykäs ihminen pystyy itse valitsemaan milloin lastenteko on ajankohtaista ja toivottavasti tekeekin näin.


      • hmhmhmhmhm
        3MPeltor kirjoitti:

        "Lisääntyminen on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. "
        Niin elimet lisääntymistä varten kyllä on suurimmalle osalle ihmisistä synnynnäinen asia. Mutta ne elimet eivät ihmisen toimintaa täysin hallitse, vaan ihminen loppujen lopuksi päättää täysin itse että haluaako hän käyttää niitä sukupuolielimiään lisääntymistä varten vai ei. Biologia ja luonto eivät todellakaan sitä automaattisesti määrää tapahtumaan.

        Tarpeeksi vahvoilla henkisillä motiiveilla lisääntymisvietti voidaan ohittaa tai kuolettaa kokonaan.

        Toisinaan kyllä nämä biologiaan/luontoon perusteluissaan vetoavat ihmiset ovat kieltämättä aika tyhmiä ihmisiä. Näillä ihmisillä on usein tapana vertailla ihmisiä eläimiin ja usein olettavat että lähes kaikki asiat mitkä eläimiin, pätevät muka aina ihmisiin. En voi muuta kuin nauraa heille.

        Tuosta ihmisten eläimiin vertailusta. Se, ettei ihmistä saisi verrata eläimiin, sehän se nimenomaan se mitä uskonto sanoo. Eli sinussakäin näköjään vaikuttaa vahvasti kristinuskon luomat arvot siitä, että ihminen ei ole eläin.

        Tieteellisessä mielessä ei ole mitään epäselvyyttä; ihminen on eläinten sukulainen ja ihmisessä vaikuttaa ihan samalla tavalla alitajuiset mekanismit kuten eläimissäkin.

        Itse en sano, että näin pitäisi olla, mutta niin vain on nykytiedon perusteella.


    • Magisteri

      Lapsia ei tarvitse haluta ja haluamattomuutta ei tarvitse selitellä, jos ei halua. Kuten tuossa yllä joku kirjoittti, kaikkea normeista poikkeavaa (esim. armeijan käymättömyys, kirkosta eroaminen, työttömyys, erikoinen ammatinvalinta jne.) joutuu selittelemään, miksei sitten lapsettomuutta? Niin moni "lapsellinen" kuin lapsetonkin julistavat asian olevan yksityisasia, mutta kuitenkin haluavat itse johdatella keskustelun tähän kiellettyyn aiheeseen.

      Olen vain itse huomannut, että biologinen kello tikittää lapsettomillakin. Moni on julistatunut lapsia haluamattomaksi vasta silloin, kun lapsen teko ei ole tai ei ole enää mahdollista. Tunnen myös useita naisia, jotka aikanaan julistivat lapsettomuuttaan, mutta nyt iässä, jolloin lapsenteko ei enää ole mahdollista, katuvat ettei tullut lasta/lapsia tehdyksi. Tiedän myös naisen, joka julisti, ettei halua ikinä lapsia ja kun hän tuli erään leikkauksen jälkeen kykenemättömäksi lasten saamiseen, oli se itkun ja pitkäaikaisen surun paikka. Eli kuitenkin lasten haluamista pidetään normina, josta poikkeavat ovat erikoisia ja herättävät ihmisissä luonnollista uteliaisuutta.

      • fdggfgdgg

        mutta niitä lapsia tehdäänkin kyrvällä ja vitulla! joku eroaa kirkosta niin ei siinä vehkeistä puhuta mitään. ja noissa luettelemissasi saa yksin päättää mitä tekee1 lapsia tehdessä on kaks


      • monivalintaa

        MInä tunnen parikin äitiä, jotka sanoneet ettei olisi koskaan pitänyt lapsia tehdäkään. Ja kannustavat minua tässä valinnassa olla lapseton. Meitä on siis monenlaisia, niin äitejä kuin äidiksi haluavia, ja meitä jotka eivät.


      • mumminsuusta
        monivalintaa kirjoitti:

        MInä tunnen parikin äitiä, jotka sanoneet ettei olisi koskaan pitänyt lapsia tehdäkään. Ja kannustavat minua tässä valinnassa olla lapseton. Meitä on siis monenlaisia, niin äitejä kuin äidiksi haluavia, ja meitä jotka eivät.

        Mummi sanoi joskus minulle, että "älä ikinä tee lapsia. Niistä ei ole kuin haittaa." <3 Tätä neuvoa olen noudattanut. :D


    • terveydellinensyy

      Tällainen aihe ja aloitus loukkaa suuresti sellaisia joille lapsettomuus ei ole valinta-asia, vaan heillä on terveydellinen este lasten saamiseen ja arvioisin meitä onnettomia olevan suomessakin tuhansia. Kaiken lisäksi terveydellinen syy lapsettomuuteen on jatkuvasti lisääntymässä.

      Aloittaja voisi mennä vähän itseensä ja miettiä mistä oikeastaan haluaa keskustella?

      • meeitteesihanitevaan

        Aloituksessa lukee, ettei asia koske niitä, jotka ovat omasta vapaasta tahdostaan lapsettomia.

        Niille, jotka haluaisivat, mutteivat syystä tai toisesta saa, tämä keskustelu ei kuulu. Ei teillä lasta saamattomilla haluavilla ole mikään sen suurempi oikeus olla loukkaantuneita siitä, ettei joku halua lapsia, kuin näillä vapaaehtoisesti lapsettomillakaan siitä, että jotkut taas haluavat.

        Kysehän on vain ja ainoastaan siitä, että miksi tälle mielipideasialle vaaditaan jumalattomat selvitykset.

        Ps. kyl mäkin voisin loukkaantuu siitä, ku ei kaikki tykkää koirista ja nettipalsta on täys koiranvihaajia, vaikka itse rakastan koiria, mutten voi puolison allergian vuoksi saada koiraa.


      • omanapakokaikkeen

        Voi elämä. Olisit sivuttanut aiheen. Itsekin voisin loukkaantua monesta eri topicista. Mutta käsitän että meitä ihmisiä ja elämän laatuja on erilaisia.

        Pitäisikö meidän omasta halustamme lapsettomien tehdä lapsia siksi, koska te ette voi niitä saada? Tajuat itsekin jo varmaan miten järjetön tuo ajatuksen juoksusi?? on.


      • oma_lahkonne

        Huvittava. Kuinka monta aihetta pitää noin ylipäätään väistellä, ettei kukaan loukkaantuisi. Te ja halunne tehdä lapsia ei valitettavasti ole ainoa asia maailmassa. Tai voit vetää siitä ihan oman topicin, ja voit olla varma etten ota osaa siihen :)


    • VOISAATANASENTÄÄN

      Jos aloittajalla itsellään on kyseinen "ongelma", en yhtään ihmettele, että saat palautetta. Jos asenteesi on tuollainen, niin onkin parempi ettet lisäänny vaikka voisitkin. Lapsellinen vuodatus, todella lapsellinen. Et sinä, eikä kukaan muu voi koskaan eikä ikinä sanoa "ei ikinä" oli asia mikä tahansa. Sinunikäisillä tuo elämänkatsomus on vielä niin kovin mustavalkoinen ja ehdoton. Kun kasvat aikuiseksi, naurat (toivottavasti) omalle tyhmyydellesi

      • May_Ja

        Jokaisella on oltava mahdollisuus päättää hommaako lapsia vai ei. Todella nöyryyttävää ja loukkaavaa on kysellä ja vihjailla lasten hankkimisesta. Tämä on erittäin arka aihe. Jokaisella on oma tarinansa. Joku ei halua lasta, toinen ei saa lasta, kolmas on hukassa muutoinkin itsensä kanssa yms. Itse en koskaan kysele ihmisiltä tarkemmin miksi lapsia ei ole. Itsellä on kolme lasta, ensimmäisen sain 18-vuotiaana lukiolaisena ja voi sitä siunailun määrää. Olin täysi luuseri, joka pilaa elämänsä täysin. No nyt olen 50 ja elämä on täysin mallillaan, ei minusta luuseria tullutkaan. Eli kyllä arvostelijoita ja piikittelijöitä piisaa teki niin tai näin.

        Elämä on muutenkin tarpeeksi rankka koulu, joten turhat syyllistämiset ja utelut pois. Ihmisen elämä voi olla hyvinkin rikasta ilman lapsia ja parisuhdetta. Antaa jokaisen valita oma suuntansa.


      • childfree-78

        Kukahan se käyttäytyy lapsellisesti... Tosin ymmärrän jos itselläsi käsittelyssä suurempia henkilökohtaisia ongelmia, silloin ehkä kaikki aiheet tuntuu yhdentekeviltä.

        Ei tätä asiaa voi ymmärtää kuin ne, jotka joutuu jatkuvasti näihin moukkamaisiin uteluihin vastaamaan. Vai kuinka kiva itsestäsi olisi vastata jatkuvasti yhtä henkilökohtaiseen kysymykseen "paljon sulla on rahaa tilillä?".

        Ihminen joka omaa käytöstavat, tietää mitkä keskustelunaiheet eivät ole sopivia.


      • viinaton

        Minä ymmärsin aloituksen ennemminkin niin, että se on KOOSTE näistä yleisesti esitetyistä keskustelumalleista, joita "en halua lapsia" -kommentti kirvoittaa. Eihän siinä mainita mitään siitä, että HÄNEN (=aloittaja) täytyisi selitellä asiaa yhtään kenellekään, vaan että hän nyt vain ihmettelee, miksi lapsettomat, jotka eivät halua lapsia, joutuvat selittämään jotain noin yksinkertaista mielipidettä kuin "ei ole minun juttuni."

        Tosin, minäkin joudun selittelemään edelleen, miksi en juo viinaa. Heti ollaan utelemassa, onko siihen joku terveydellinen syy, ollaan väittämässä, että olen tylsä ihminen joka ei osaa pitää hauskaa. Ehkä sitten niin, mutta en juo viinaa siksi, että minusta sen kanssa läträämisessä ei ole mitään hauskaa enkä tykkää sen mausta. -> Ei ole minun juttuni. En silti ole kieltämässä ketään muuta ryyppäämästä vaikka koko ajan, jos nyt katsoo sen tarpeelliseksi. En vain itse hakeudu sellaiseen porukkaan sitten. Joskus se porukka vaan hakeutuu minun luo ja alkaa vääntää tästä aiheesta, vaikkei oltaisi edes missään, missä viinanjuonti olisi sillä hetkellä mahdollista (esim. töissä).

        Velaus on ihan verrattavissa tähän.


      • Kia_ppe

        Pitää paikkansa. Hyvin samankaltainen "ongelma". Ehkä siksi en osaa kyseenalaistaa absolutisteja, koska olen itse myös vastaava lasten suheen :)


    • FBai

      Onko lapsettomuus, oli se sitten oma valinta vai luonnon järjestämä, sitten niin paha asia, ettei siitä saa puhua. Onko siinä jotakin pahaa, jos lapsettomalta parilta kysytään, miksi he eivät ola hankkineet lapsia? Eikö siihen vois yksinkertaisesti vastata, että emme ole saaneet tai että me emme halua lapsia? Ainakin tuon vastauksen, että emme ole halunneet, luulisi olevan helppo sanoa, koska tilanne on omavalintainen. Silloin tietysti on vaikeampaa, jos lapsia olisi kovasti haluttu, mutta ei ole saatu, ja tilanne on arka. Mutta eikö senkin voisi sanoa? Suora vastaus suoraan kysymykseen ja sillä hyvä.
      Yhtä hyvin kymmenen lapsen äidiltä voi kysyä, miksi hänellä on niin paljon lapsia, ja siihenkin voi mielestäni vastata ihan suoraan, että kun on niin kiva tekotapa tai että on haluttu paljon lapsia tai että tykätään saada niitä niin monta kuin Luoja suo. Monta kertaa pääsee kaikkein helpommalla, kun sanoo asian ihan suoraan ja selvästi, niin eipä jää kenellekään mitään juoruttavaa ja supateltavaa.

      • voielämäsentään

        Mitä se muille kuuluu ellei pariskunta voi saada lapsia? Pitääkö sitä oikein julistaa kaikkien utelijoiden kuullen? Mietihän omalla kohdallasi olisiko mahdollisesti hyvinkin henkilökohtainen asia? Vai oletko sellainen joka lörpöttelee kaikki vaivansa ihan jokaiselle kyselijälle?


      • viinaton

        No kun eikö siinä alotuksessa just sanota, että tää ei koske niitä, jotka EI VOI SAADA lasta? Ymmärrettävää, että sellaset ei tästä haluakaan puhua. Mutta siis voi hyvänen aika, kun ette ihmiset ymmärrä, mitä tässäki ketjus on jo niin monesti sanottu, että pääpointti on siinä, että sitä VAPAAEHTOISESTI LAPSETTOMAN mielipidettä ei kunnioiteta. Luullaan voivansa sanoo sille, että se on väärässä. Vaikka se on sen tämänhetkinen mielipide. Miksi sitä täytyy selitellä, että on jotain mieltä?


      • Keko

        FBai:lle vastaan että sehän siinä se ärsyttävyys onkin, kun vastaan rehellisesti että en halua saada yhtään lasta koskaan, niin ei uskota. Sitten vaan jankataan ja jankataan ja joka kerta kun näkee niin aina sama jankkaus. Ei se ole hauskaa kun ei uskota mitä sanoo. Voisinhan itsekin alkaa tyrkyttää vaikka susikoiria kaikille. Noh, koskas teille tulee susikoiria? Ai eikö yhtään?!? ..Kyllä se mieli siitä vielä muuttuu.. Semmosen oman söpön susikoiran kun saatte niin sitten tekin ymmärrätte. Noh, montakos susikoiraa te ootte ajatellut hankkia.. No eikös se olisi jo susikoiran aika? Jos mä hokisin vaikka tuata mun kavereille joka kerta kun niitä näkee niin kyllä hermostuisivat.. Ja ihan sama mitä sitä hokis, vaikka jäätelön syöntiä, mutta on se hokeminen vaan rasittavaa, turhaa ja typerää.. Ei kaikki tykkää kaikesta.


    • Magisteri

      "Jokaisella on oltava mahdollisuus päättää hommaako lapsia vai ei." Juuri näinhän se ei ole. lapsen saaminen ei ole mikään absoluuttinen oikeus, kuten ei moni muukaan asia tässä maailmassa.

    • TämäkinOnOikeaTapa

      Olen NIIN samaa mieltä! Missään piireissä ei törmää enemmän siihen, että "tämä on ainoa oikea tapa elää"kuin ihmisillä, jotka itse haluavat lapsia. Se, että joku ei halua käyttää koko elämäänsä toisen tarpeista huolehtimiseen, on huono ihminen. Ja tietenkin tarkoittaa sitä että haluaa käyttää kaiken aikansa vain itsensä puunaamiseen, meikkaamiseen, baareissa juoksemiseen ym.

      Olemme mieheni kanssa lapsettomia, emmekä halua lapsia. Tuntuu uskomattomalta, että pitää selitellä sitä, miksi ei halua. Mielestäni jokaisen pitäisi miettiä todella tarkkaan, ennen kuin hankkii lapsia. Kuinka monta yh-äitiä, kelvotonta isää, onnettomia vanhempia on siksi, että on hommattu niitä lapsia joko siksi, että niitä nyt vaan kuuluu tehdä tai siksi, että "kun on niin kiva työntää sitten niitä lastenvaunuja..."?

      Ja tämähän on vaiettu puheenaihe. On olemassa ilmiö, jossa vanhemmat eivät opikaan rakastamaan lastaan, koska se on hankittu vääristä syistä, esim. juuri vaikka ympäristön painostuksesta.

      Itse olen hiukan totuudenvastaisestikin alkanut töksäytellä typeriin kysymyksiin, siitä, miksi meillä ei ole lapsia, että "koska minä en pidä lapsista". Siinä näkee, mitä toinen on syönyt aamupalaksi, mutta loppuupahan typerät kyselyt. Tuollaisilla kysymyksillä voi sitäpaitsi todella loukata ihmisiä, jotka eivät saa lapsia, vaikka haluaisivat. Käsittämättömän epäkohteliasta käytöstä.

      Tämä voi olla myös valinta, eikä mikään onnettomuus! Hyvänen aika, välillä tuntuu, ettei meillä lapsettomilla ole samanlaista ihmisarvoa edes. Meissähän täytyy olla jotain vikaa, jos emme halua vaihtaa ajattelukykyämme muumivideoihin. Ja kyllä: edellisellä sorrun itsekin stereotyyppiseen ajatteluun, mutta olkoon se vastaiskuna kaikille arvostelijoilleni=).

    • myötäelämisen_taito

      Täällä tuntuu olevan vastaajina monia jotka eivät ole joutunut osaksi tätä jatuvaa tenttausta, siksi pitävät ärsyyntymistämme lapsellisena ja turhana.

      Pistän itse nämä lapsista (ja seurustelusta) kyselijät sarjaan rahvaat moukat. Täysin vailla käytöstapoja. En minäkään mene kysymään kenenkään raha-asioita tai yksityiskohtaisia sairauskertomuksia. Nämä kaikki: lapsettomuus, sairaudet ja raha ovat kaikkea muuta kuin sopivia keskusteluaiheita. Se mitä sitten oman perheen kesken puhutaan on toinen asia.

      Turha kenenkään opettaa toista vastaamaan, jos itse ei edes tiedä mikä kysymys oli...

    • rebtqt

      Paremminkin pitäisi kysyä miksi selittelet asiaa joka ei kellekään kuulu..

      • olisko...mitä

        niin, voishan vaihtaa vaikka aihetta....

        kysyy
        "Noooh, millons teille tulee lapsia "

        vastaa
        "Oltiin mökillä, saatiin vene talviteloille...tosi nätti päivä oli.. seuraavan kerran mennäänkin sitten jouluna...."

        jne.. taukoamatonta puhetta 1-2 min. Jos kysymys toistuu, sama alusta. Tyhmempikin ymmärtää jo vaihtaa aihetta.


      • nomitäpienistähei
        olisko...mitä kirjoitti:

        niin, voishan vaihtaa vaikka aihetta....

        kysyy
        "Noooh, millons teille tulee lapsia "

        vastaa
        "Oltiin mökillä, saatiin vene talviteloille...tosi nätti päivä oli.. seuraavan kerran mennäänkin sitten jouluna...."

        jne.. taukoamatonta puhetta 1-2 min. Jos kysymys toistuu, sama alusta. Tyhmempikin ymmärtää jo vaihtaa aihetta.

        Tämmöisessä on se pikkuprobleema, että utelias ihminen havaitsee heti, että yrität kierrellä vastaamasta. Sitten ne uteliaat vetävät siitä ihan omat johtopäätöksensä, jotka yleensä ovat luokkaa "lapsia on jo tulossa".

        Meidän kylällä lähti liikkeelle huhu, että olisimme puolisoni kanssa saamassa lapsia, kun suurensimme terassia. Mistään lapsista tai niiden hankkimisista tai hankkimatta jättämisistä ei olla kumpikaan koskaan puhuttu mitään, että ne uteliaat oman elämänsä vajakit vain tekivät tämmöisen päätelmät pienissä päissään, kun vanha laho terassi koki muodonmuutoksen vähän isompaan, joka oli ollut suunnitteilla jo semmoisen kymmenisen vuotta, mutta jäänyt aina toteuttamatta kun ei aikaa.


    • Keko

      Itseä ärsyttää myös jatkuva painostaminen lasten tekoon, sitähän ne utelut on. Olen 36 vuotias, hyvä-tuloinen, naimisissa yms. ja rakkautta riittää.. En myöskään vihaa lapsia, päinvastoin, pidän lapsista kyllä. En vain ole koskaan halunnut sellaista itselle. Asia on vähän sama kuin se, että tykkään kyllä karhuistakin, mutta ei vain ole tarvetta saada sellaista itselle. Ei ole tarvetta keräillä itselle muutakaan söpöä ja ihanaa.. Jos olisi, ottaisin mielummin puudelin ja kukkia tms. eipä ole niitäkään, koska ei vaan ole tarvetta saada kivaa, söpöä ja ihanaa.. ..missään muodossa. Ja sitten just nää "itsekkyys" syytökset on kyllä pahinta shaissea.. Lapsiahan nimenomaan tehdään itsekkäistä syistä, koska halutaan jotain söpöä.. Sitten kun se itkee niin jompi kumpi vanhemmista tappaa sen.. Sitäkin sattuu aika paljon. Vaikea kuvitella että äiti kovin paljon rakastaa lapsiaan, kun viikkotolkulla suunnittelee surmaa ja lopulta omin käsineen HUKUTTAA pari vuotiaan ja 1,5 kk vanhat lapsensa ammeeseen.. Pikkutyttönä maatilalla jouduin katsomaan kun naapurin vanha paappa hukutti kissanpentuja pesuvadissa, sekin oli jo niin hirveää, että jos joku pystyy tekemään moisen omalle lapselleen niin mun mielestä kenenkään on turha enää puhua mistään vanhempien rakkaudesta mitään.. huhu-puheita ja lasten tekoa vaativien ihmisten omaa yläpään vikaansa. Ja jos joku taas alkaa sanoa, että naisessa on jotain vikaa jos ei halua lapsia, niin vastaan että entäs sitten? Vikaa saa olla jos on. En ole itsekään pyytänyt syntyä tähän maailmaan ja helpompaa olisi jos en olisi syntynyt. Mutta vanhempani kun halusivat jotain söpöä, niin täällä nyt kuunnellaan painostusta ja valistusta ulkonäöstä yms. turhuudesta ja tehdään duuneja ja pelätään ebolaa.. Ja sitten ollaan itsekkäitä kun ei haluta sälyttää maailman ongelmia jälleen uudelle ihmiselle.. HAHHAH.. ei tulisi mieleenkään :D

    • nyttuleeragetus

      Se painostus ja utelu on ärsyttävää. Mutta siitä selviää, kun antaa mennä ohi moisten kommenttien. Se, mikä itselle ottaa pannuun oikein urakalla, on tämä (täälläkin mainittu) mielipiteen ja omien ajatusten mitätöinti. Helvettiäkö siinä tulee yhtään kukaan pätemään, että "kyllä mieli muuttuu", kun idea on, että olen juuri nyt juuri tätä mieltä. Tämäkin lause on täällä moneen otteeseen mainittu. Taitaa olla yleistä, että mielipidettä mitätöidään ja yksilön ajattelukykyä halveksitaan.

      Mutta kun täällä nyt tämmöinen topicci on tehtynä, niin vedän kunnon ragetukset tähän. Kerrankin mahdollisuus päästellä höyryjä tässä asiassa.

      Väite 1:
      "Lapset on elämän paras juttu."
      > Ei pidä paikkaansa. Lapset voivat olla se elämän paras juttu niille, jotka ovat sen halunneet ja saaneet. Hyvä heille, olkaa onnellisia. Mutta koettakaa nyt ihan tosissanne käsittää, että KAIKKI eivät ole kuten te. Kaikki eivät koe lasta elämän parhaaksi jutuksi tai elämän suurimmaksi tavoitteeksi.

      Väite 2:
      "Elämä olisi tyhjää ilman lapsia" / "Ennen minäkin ajattelin, että minulla on jo kaikki, mutta kyllä tuo lapsi antaa niin paljon!"
      > Edelleen, erittäin hienoa, että se, jolla on lapsi, saa siitä iloa irti. Mutta koettakaa tämänkin hokijat käsittää, että KAIKKI eivät koe lapsia samalla tavalla. Kaikille se elämä ei tarjoa pelkästään lapsiperheenarkea. Ihminen, joka saa elämänsä parhaimmat kokemukset jostain muusta, mistä lie, on varmasti hyvin onnellinen näihin muihin juttuihin. Kai täällä nyt olisi kaikille teoreettinen mahdollisuus hankkia lapsi, jos haluaisi, tai edes harkita sen hankkimista, jos haluaisi. Miksi ihminen sitten väittäisi, että saa elämältään kaiken haluamansa, vaikka haluaisi lapsen jota ei aio tehdä (siis nämä, jotka kuitenkin pystyisivät lapsen saamaan / ostamaan). Vapaaehtoisesti lapseton on vapaaehtoisesti lapseton, koska ei tunne lapsia "omaksi jutukseen". Silloin hän ei jää mistään paitsi eikä hänen elämänsä ole tyhjää.

      Väite 3:
      "Jos et halua lapsia, olet kylmäkiskoinen itsekäs paskapää."
      > Tarviiko tähän edes vastata? Sekö, ettei halua kontolleen rääkyvää paskalinkoa ja myöhemmin rahanvinkujaa ja ongelmienaiheuttajaa ja ylimääräistä huolenaihetta (lapsista on aina huolissaan, vaikka ne olisivat fiksuja, kilttejä tyyppejä tai jo aikuisiakin), tekee ihmisestä itsekkään ja kylmän? Siis miten sitten selitätte sen, että iso osa vapaaehtoisesti lapsettomistakin on kuitenkin rakastavassa, läheisessä parisuhteessa ja omaa hyviä ystäviä? Ne eivät ole mitään kulissiliittoja ja leikkiystävyyksiä, kyllä ne ovat ihan aitoja tunnesiteitä heilläkin. En usko kylmän, itsekkään ihmisen kykenevän aitoon, lämminhenkiseen ihmissuhteeseen. Mitäpä se kylmä ihminen edes tekisi parisuhteella tai ystävillä? Eivät kokemukseni mukaan meinaan kylmät ihmiset piittaa muista kuin itsestään.

      Väite 4:
      "Parisuhde on paljon parempi nyt kun on lapsia." / "Meillä on nyt paljon enemmän rakkautta kun on lapsiakin, lapsi/lapset yhdistävät meitä!"
      > Ahaa, siis lapseton pariskunta ei ole oikea pariskunta? Vai että lapsia hankkinut pari on "enemmän pariskunta" kuin lapsia hankkimaton? Kuin ette saman tien säädä lakia, että ellei aio hankkia lasta, ei saa edes pariutua. Se lapsiko ne tunteet tuo suhteeseen? Aika jännä juttu muuten, että lähes kaikki tuntemani lapselliset pariskunnat riitelevät ja räyhäävät keskenään ja haukkuvat puolisoaan vuorotellen molemmat osapuolet, mutta ne lapsettomat pariskunnat puhuvat toisistaan arvostavasti ja kulkevat edelleen käsikädessä kauppareissuillakin. Ei ole absoluuttinen totuus tämä, mutta tämmöistä omassa tuttavapiirissä.

      Väite 5:
      "Et tiedä, mistä kaikesta jäät paitsi, ellet hanki lasta!"
      > Niin? Et sinäkään tiedä, mistä kaikesta jäät paitsi, kun et elä minun elämääni.

      Väite 6:
      "Kyllä omaa lastaan aina rakastaa, vaikka ensin tuntuisi, ettei pysty. Kyllä siihen kiintyy, kun se tuossa on!"
      > Et ole vissiin kuullut ihmisistä, jotka eivät välitä lapsistaan. Näitä löytyy aika paljon. En tiedä, miten itse reagoisin, mutta jos henkilö X ei ole koskaan tykännyt lapsista eikä halunnut sellaista itselleen, tulee tuskin yllätyksenä kenellekään, jos hän sitten ei pidäkään siitä lapsesta, jonka vahingossa saa aikaiseksi. Lasta sitten riepotellaan sinne tänne tyylillä "kuka vois ottaa hoitoon ku pitäis päästä sinne-tai-tänne!!" ja kuvitellaan, ettei se mukula tajua, ettei kukaan huoli sitä. Ei kuulosta kenenkään kannalta kovin kivalta elämältä tommonen. Joten kannattaako tehä lasta, jos on edes pieni aavistus, että tuommoista sille vaan on tarjolla sitten?

      Väite 7:
      "Kyllä se mieli vielä muuttuu!!" (klassikkoväite.)
      > Niih? Mitä sitten? Kai ihmisellä nyt on oikeus vaihtaa mielipidettään sitten kun siltä tuntuu. Ei kai kukaan ole ikuisesti jämähtänyt johonkin tiettyyn asenteeseensa elämässä. Oleellista on, että hän on tässä hetkessä tätä mieltä. Sitä tulee kunnioittaa. Aika näyttää sitten, tuleeko se mieli muuttumaan. Jos ei muutu, niin mitä sitten siitäkään? Hän sitten tiesi aina, ettei halua lapsia.

    • ehkävela

      Mä nään asian niin, että sitä lapsen saantia pitää jankata, kun ei äidit osaa puhua mistään muusta kuin lapsista ja niiden ihanuudesta (onneksi rakkaus on tässäkin kohtaa sokea...). En ole ikinä pitänyt vauvoista eikä miestäkään ollut "parhaimpina vuosina", joten olen saanut olla aika rauhassa lisääntymiskyselyiltä.

      Melko yleinen käsitys siitä, että kaikilla pitää olla lapsia on ajanut mut ahdistukseen, että käyn vähän väliä itseni kanssa vuoropuhelua siitä, onko koko elämäni pilalla, kun minulla ei ole lapsia. Vielä ehkä onnistuisi, jos saisi miehen ylipuhuttua mukaan, mutta kun minä en pidä niistä vauvoista vieläkään ja haluan olla itsekäs ja tehdä asioita, joista pidän ja joihin ei todellakaan kuulu mitään kakaroita. En tunne ketään, joka olisi jatkanut elämäänsä lasten kanssa kuten eli sitä ennen. Ei varmaan ole ollut tarvettakaan, vaikka puheethan ovat olleet luonnollisesti suuria normielämän jatkumisen kohdalla.

      Mun ainoat perusteet sille, miksi haluaisin lapsia ovat ne, että monien muiden mielestä lapset on maailman paras asia ja että elämä menee joskus myöhemmin jotenkin pilalle, kun ei ole omia lapsia. Säälittävät perustelut, kun lista, miksi en niitä halua, on niin pitkä, etten jaksa edes kirjoittaa sitä.

      Onneksi kyselyt lakkaavat muutaman vuoden sisään ja sen ajan, jos vain pyörin mielessäni ahdistuneena ilman toimia, ei asiaan tarvitse enää palata minun eikä muiden. Vaikka tiedän mä kuusikymppisiäkin, joilta kysellään, mikset koskaan hankkinut lapsia...

    • right

      Näin pitkä keskustelu osoittaa että, teillä on tarve selitellä

      • miksi_viha

        Te ja Me. Tätä eroa en itse tee, mutta teit sen sitten puolestani. Mikähän siinäkin on. Ei lapsettomuuteni ole sinulta pois. Saat tehdä lapsia, hyvähän se että joku tekee :)


    • protietäj

      kyllä se on niin, että vialliset elimet omistavat naiset tuohtuvat tästäkin ketjusta eniten. Huolestuttavasti on tuollaiset vialliset lisääntymiselimet omaavat naiset imiönä lisääntyneet nykyaikana. Kaikenlaisia säälittäviä tekosyitä sitten esittävät mahoudelleen. Terveellä naisella on vahva lisääntymisvietti, ei se ole mikään ko. asian järkevyyten vedottava "tehdäkkö vai eikö" kysymys. Asia on periaatteessa vähän sama, kuin miehen seksivietti. Terveellä miehellä on voimakas seksivietti luonnostaan, eikä sitä kyseenalaisteta millään "onko järkevää vai ei" jutuilla, kun se nyt vaan terveen miehen kohdalla on niin. Ihmisillä nyt on tarve tietysti peitellä omia vikojaan, mutta ei mahot naiste muuta mailmaa pysty huijjaamaan toinen tositaan tyhmemmillä lapsettomuus selityksillään. Teillä mahoilla akoilla olisi kaikki mailman aika hoitaa lapsianne vaikka mitä selittäisitte, mutta ei se lapsenteko nyt vaan onnistu teiltä ja todellinen syy on viallisissa elimissänne, joka on ajan saatossa vioittanut aivonnekin ko.asian suhteen.

      On totta, että mailma on jo "täynnä" ihmisiä jne. plus kaikki mahdolliset samankaltaiset selitykset, mutta ette te mahonaiset oikeasti mistään tuollaisesta välitä. Yhtä itsekkäästi te haluaisitte saada perheen itsellenne, kuten haluatte kaikenlaista muutakin itsellenne. Järkevyydellä ei ole noiden asioden kanssa mitään tekemistä todellisuudessa, vaikka niin yritättekin lässyttää monesti. Omaa mielenterveyttä suojellaksenne ja viallisuutta peittääksenne te selittelette kaikenlaisia stooreja lapsettomuutenne syyksi.

      Usein tuollaiset mahoakat kuitenkin tosi "kiireisen" elämänsä keskelle ottavat kuitenkin esim. jonkun kotieläimen, jonka kanssa saa hössöttää sitten ja yrittää säälittävästi kehua, kuinka paljon ihkumpi ja helpompi se joku rakki on, kuin inhottavat ihmislapset. Jos se helpolla pääseminen on muka ykkösprioriteetti elämässä, niin miksi edes ottaa sitä koiraa/kissaa jne?? No tietysti siksi, että sillä jälleen yritetään täyttää sitä tyydyttämätöntä hoivaviettiä, joka naisilla syntymälahjana on saatu, mutta vialliset sukuelimet eivät pysty saattamaan oikeaa lasta mailmaan, johon nainen käyttäisi sisäänrakennettua hoivaviettiään. Kova hoivavietti ja vialliset lisääntymiselimet on muuten surullinen kombo naisella, noh onneksi on koiria ja kissoja, joita voi myös hoivata paremmanpuutteessa.

      Kun nyt tästäkin ketjusta huomataan, niin mahoja naisia ärsyttää suunnattomasti ne lastentekokyselyt ja ymmärtäähän se, kun se kyseleminen alleviivaa voimakkaasti heidän viallisuuttaan naisena. Karkeasti hieman sama, kuin ilman sukuelimiä syntyneeltä mieheltä kyseltäisiin tuon tuosta "että onkos tullut pantua paljon viimeaikoina?" Ikävä asia, johon on ikävä vastailla. Ei olisi kiva kiva kertoa totuuta, vaan helpompi olis ladella jotain valheita ja kulkea joka paikassa joku sukkamytty housuihin tungettuna. Jos rehellinen olisi, niin kyselyt loppuis aika nopeasti. Eli jos mahonainen haluaa lisääntymisuteluiden loppuvan, niin parhaiten se loppuis kun vaan kertoisi totuuden, eikä latele mitään valheita mailman ylikansoittumisesta jne. Ei niitä kukaan oikeasti teidän kohdallanne usko ja siksi toistuvat kyselyt tyyliin "joko on mieli muuttunut". Järjen omaavat ihmiset usein epäilevät elimenne olevan viallisia ja haluaisivat vahvistuksenne epäilylleen valheidenne sijaa, ei siinä muusta ole kysymys.

      • todellaoutoa

        On ihmisiä ja paljon jotka ovat tehneet lapsia vain koska niin kuuluu, vaikka eivät olisi halunneet. Jos henkilö ei halua lisää lapsia niin hänenkö lisääntymiskyky on mennyt eikä siksi halua kun ei voi saada? Jos henkilö iän karttuessa päättääkin ettei hanki lapsia, vaikka aiemmin halusi niin vehkeet ovat tällöin menneet epäkuntoon?
        Oletko koskaan kuullut sellaisesta, että henkilö ei halua lapsia terveydellisistä syistä jotka eivät liity mitenkään lisääntymiselimien terveyteen?


      • apua_mitä_käytöstä

        Voi huh-uh. Pientä hapatusta. Terveellä naisella on lisääntymisvietti. Mahoakat? Voiko jollain oikeasti olla noin kurja olo, kun ei kestä ajatusta siitä, että kaikki naiset eivät ole synnyttäjiä. Mahouttahan ei vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ole välttämättä edes testattu.

        Toivon todella, ettet ole yhdenkään lapsen vanhempi. Tuo myrkky kun kaatuu jo väistämättä sille jälkipolvellekin...


      • protietäjä
        apua_mitä_käytöstä kirjoitti:

        Voi huh-uh. Pientä hapatusta. Terveellä naisella on lisääntymisvietti. Mahoakat? Voiko jollain oikeasti olla noin kurja olo, kun ei kestä ajatusta siitä, että kaikki naiset eivät ole synnyttäjiä. Mahouttahan ei vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ole välttämättä edes testattu.

        Toivon todella, ettet ole yhdenkään lapsen vanhempi. Tuo myrkky kun kaatuu jo väistämättä sille jälkipolvellekin...

        jos et nyt tajunnut, niin pointtini oli naisten valehtelemisessa lapsettomuutensa syistä. Eli ne muka "vapaehtoiset lapsettomat" naiset ovat usein ihan itse testanneet sen mahoutensa jo, ennenkuin alkavat sitten tekosyyksi muulle mailmalle selittämään olevansa muka vapaehtoisesti lapsettomia. On mahojen naisten oman mielenterveyden suojelua ja viallisuuden peittelyä alkaa muka "vapaehtoiseksi lapsettomaksi" yleensä sen jälkeen, kun saadaan selville oma lisääntymiskyvyttömyys.

        Ja kyllä minä kestän aivan hyvin sen, että kaikki naiset eivät pysty saaman lapsia. Kommenttini pureutuvat lähinnä siihen valehteluun, johon mahot naiset syylistyvät asian tiimoilta.

        Tökerön kommenttisi perusteella tiedän, sinun olevana juuri sellainen lapsensaantikyvytön nainen, joka toivoisi lasta, mutta ei viallisilla elimillään pysty siihen. Juuri siksi kommenttini provosoi kirjoittamaan vastineen viestilleni. Tyypillisesti laisesi tapaus tulee nyt tähän alle valehtelemaan joko a) saaneensa muka lapsia b) olevansa kylläkin mies c) jotakin muuta paskaa, jolla peitellä mahouttaan. Maho akka sinä olet, joka tuohtui viestistäni, et yhtään mitään muuta.


      • ihme_solvaaja
        protietäjä kirjoitti:

        jos et nyt tajunnut, niin pointtini oli naisten valehtelemisessa lapsettomuutensa syistä. Eli ne muka "vapaehtoiset lapsettomat" naiset ovat usein ihan itse testanneet sen mahoutensa jo, ennenkuin alkavat sitten tekosyyksi muulle mailmalle selittämään olevansa muka vapaehtoisesti lapsettomia. On mahojen naisten oman mielenterveyden suojelua ja viallisuuden peittelyä alkaa muka "vapaehtoiseksi lapsettomaksi" yleensä sen jälkeen, kun saadaan selville oma lisääntymiskyvyttömyys.

        Ja kyllä minä kestän aivan hyvin sen, että kaikki naiset eivät pysty saaman lapsia. Kommenttini pureutuvat lähinnä siihen valehteluun, johon mahot naiset syylistyvät asian tiimoilta.

        Tökerön kommenttisi perusteella tiedän, sinun olevana juuri sellainen lapsensaantikyvytön nainen, joka toivoisi lasta, mutta ei viallisilla elimillään pysty siihen. Juuri siksi kommenttini provosoi kirjoittamaan vastineen viestilleni. Tyypillisesti laisesi tapaus tulee nyt tähän alle valehtelemaan joko a) saaneensa muka lapsia b) olevansa kylläkin mies c) jotakin muuta paskaa, jolla peitellä mahouttaan. Maho akka sinä olet, joka tuohtui viestistäni, et yhtään mitään muuta.

        Ovat usein testanneet? Mistä näin oletat. Ai siitä kun yksi kaverisi on näin tehnyt... Meitä on myös monia ihan aidosti, oikeasti omasta tahdostaan lapsettomia hyvässä, toimivassa parisuhteessa -onko se sulta pois vai?


      • protietäjä

        paskapuhetta tuo, mutta olkoot. Ette te halua mahouttanne tietenkään myöntää, koska se on ikävä juttu. Mieluummin te uskottelette muille olevanne vapaasta tahdostanne lapsettomia. Ei teidän valheita uskota ja siksi toistuvat kyselyt ko.asiasta, jota ketjun aloittaja juuri tekstissään valitteli. Lapsensaantikyvyttömiä te olette, ei siellä mitään sen suurempaa ideologiaa ole taustalla.


    • järjenvähyyttäkö

      Miksi ihmeessä tälläisestä pitää keskustella julkisesti???

      Tälläinen asiahan on Kahden(avio-avopuolisoiden) välinen asia.
      Mutta, tiedän ihmisiä( naisia) jotka eivät keskustele asiasta miehen kanssa olleskaan. odottavat, että saavat sen kihla tai vihkisormuksen jota näytellä ja sitten suvulle julistavat, että Lapsia en sitten koskaan tee.

      Petostako vai järjen vähyyttä????

      • hjtytj

        näköjään ketjusta tullu liian pitkä kun tuommonen ääliö ei edes tiedä kysymystä enään


    • Enhalualapsia

      Minusta lapsettomuus on ekoteko. Olen 27v nainen.

    • 232354554334434343

      tyhmät ihmiset ei ymmärrä että kaikista ei ole vanhemmiksi ja tästä syystä yleensä tyhmät lisääntyy eniten

      • jm8487

        olen samaa mieltä että miksi siittä pitää lässyttää jos ei halua lapsia niin ei sitten halua tai jos joku haluaa niin sitte haluaa oma valinta


      • protietäjä
        jm8487 kirjoitti:

        olen samaa mieltä että miksi siittä pitää lässyttää jos ei halua lapsia niin ei sitten halua tai jos joku haluaa niin sitte haluaa oma valinta

        on ihan turha toivoa, että tässä mailmassa olisi joku aihe, mistä ei voisi puhua. Lisääntymistä puheenaiheena ei pysty mahoakat viallisine sukuelimineen poistamaan mailmasta, vaikka kuinka kiukuttaisi. Siitä tullaan puhumaan ja kyselemään nyt ja aina, ette te sille mitään voi. Paljon turhemmistakin aiheista puhutaa, kuin lapsenteosta. Teidän mahonaisten on ihan turha vedota ko. asian menevän liian henkilökohtaiseksi, kun itse tavaatte kaikki mahdolliset törkyjuorut esim. seiskalehdestä kuitenkin. Eli teidän kyvyttömyydestä saada lapsia ei saisi puhua, mutta esim. ihmisten tulotiedot seiskassa kiinostaa kuitenkin jne. Ihmisiä siinä seiskassakin on.


    • yksinkertasta

      Ei tartte selitellä jos ei halua.

      • protietäjä

        ei tietenkään tarvitse selitellä, mutta kun mahot naiset eivät haluaisi että edes kysellään. Sitä kyselyä ei voi edes mahot naiset estää, vaikka miten kiukuttaisi. Kyllähän ihmiset nyt kyselee kaikenlaista aina, ei sitä psyty mitenkään poistamaan tästä mailmasta. Ei tämä ketju muuta mitään tässä ko. asiassa.

        Tuossa lapsentekoasiassa on ihan turha vedota mihinkään yksityisasiaan tai vastaavaan, kun eihän missään asioissa tunnu olevan mitään häpyä muutenkaan nykyaikana.


      • maho-tonVela

        Yksi katkera sinkkumies otaksun...


      • dfgfgd
        protietäjä kirjoitti:

        ei tietenkään tarvitse selitellä, mutta kun mahot naiset eivät haluaisi että edes kysellään. Sitä kyselyä ei voi edes mahot naiset estää, vaikka miten kiukuttaisi. Kyllähän ihmiset nyt kyselee kaikenlaista aina, ei sitä psyty mitenkään poistamaan tästä mailmasta. Ei tämä ketju muuta mitään tässä ko. asiassa.

        Tuossa lapsentekoasiassa on ihan turha vedota mihinkään yksityisasiaan tai vastaavaan, kun eihän missään asioissa tunnu olevan mitään häpyä muutenkaan nykyaikana.

        meinaatko monesti vielä kommentoida eri nimmarilla


    • Pallontallaaja

      Kaikkein ihaninta on matkustelu yksin taikka ilman :) niiden reissujen muistoja on aina mukava muistella ja ne eivät unohdu koskaan. Perheellisillä ei ole ikinä mahdollisuutta lähteä tallaan palloa, koska ovat pelanneet korttinsa väärin.

    • hhihhaa

      En jaksa lukea näin pitkää ketjua läpi (varsinkaan niiden parin ensimmäisen tyypillisen keskinkertaisten kommenttien jälkeen), joten kerron oikean vastauksen tässä siltä varalta että kukaan ei osannut kertoa totuutta:

      koska useimmat ihmiset ovat idiootteja.

    • karitsa_

      Mikä tota "protietäjä" tai mikälie vaivaa, näyttää rakastuneen sanaan "mahoakka"? :DDDD Taitaa olla kyseinen tyyppi joku oman elämänsä psykologi muutenkin, kun väittää sinnikkäästi, että kaikki velat on jotenkin "lisääntymiskyvyttömiä" ja "selittelee kyvyttömyyttään sillä, ettei muka halua lapsia". Naurattaa.

      Nooh omalta osalta sanon sen verran, että en tiedä voinko saada muksuja vai en (periaatteessa oletan, että voin, koska sehän on biologinen lähtökohta), mutten ole koskaan päätynyt naimaan kenenkään kanssa. Mies ja avioliitto löytyvät kyllä, mutta lapsia en halua. Joten tässä meni "protietäjän" teoria nyt hukkaan, sillä ainakaan minä en ole "itse testannut" kyvyttömyyttä lastensaantiin, mutta olen silti sitä mieltä, etten halua lapsia. Adoptoisin, jos haluaisin lapsen, mutten halua sitä adoptoimallakaan.

      • mentori

        puollan päätöstäsi olla hankkimatta lapsia. Kirjoituksesi ja ulosantisi perusteella olet aito kaheli, jolle ei hyvällätahdollakaan toivo lapsia huollettavakseen.


      • mandagora
        mentori kirjoitti:

        puollan päätöstäsi olla hankkimatta lapsia. Kirjoituksesi ja ulosantisi perusteella olet aito kaheli, jolle ei hyvällätahdollakaan toivo lapsia huollettavakseen.

        Mikä tosta ny kahelin tekee? Ihan asiallisesti kirjotti.

        Ai nii mut sie taiatkin olla se "protietäjä" joka eksyi ny häiriköimää tätä ketjuu. Harmi ku ees luin viestejäs. :(


      • mentori

        no miltä tuo karitsan viesti susta kuuulosti? "mutten ole koskaan päätynyt naimaan kenenkään kanssa", "mies ja avioliitto löytyy kyllä" :D Jos noissa jutuissa ei ole mielestäsi mitään hassua, niin olet ylläpidon trolli tai ihan kaheli myös itse.


      • mandagora
        mentori kirjoitti:

        no miltä tuo karitsan viesti susta kuuulosti? "mutten ole koskaan päätynyt naimaan kenenkään kanssa", "mies ja avioliitto löytyy kyllä" :D Jos noissa jutuissa ei ole mielestäsi mitään hassua, niin olet ylläpidon trolli tai ihan kaheli myös itse.

        Ikinä kuullutkaan aseksuaaleista? Karitsa ja miehensä voi olla aseksuaaleita -> ihmisiä, jotka eivät ole kiinnostuneet seksistä. Tai sitten vain ihmisiä, joita ei muuten vaan seksi nappaa. Tuskin se nyt mikään ongelma sulle pitäisi olla, kun ei se varmaan heillekään ole? (Ja jos onkin, niin tuskin se nyt siltikään sinun ongelmasi on.)

        En osaa pitää aseksuaaleja mitenkään kaheleina, koska tunnen muutamia ja ihan täyspäisiä ovat, yksi on käynyt jopa kaikenlaisissa tutkimuksissa (peruslääkärit lanttumaakarit), ettei siinä mitään vikaa ollut. Ei vain koe seksuaalista vetoa.

        Emt, ehkä minä olen sitten vain jotenkin outo, kun en näe normaaleissa ihmisissä mitään "kaheliutta"?


      • mentori

        kaheli yleensä ymmärtää muita kaheleita aika hyvin, siksi et näe tuossa mitään "kaheliutta".


      • mandagora
        mentori kirjoitti:

        kaheli yleensä ymmärtää muita kaheleita aika hyvin, siksi et näe tuossa mitään "kaheliutta".

        Ok, olkoon sitten niin. Mutta ei ne lääkäritkään silti siitä yhdestä "kahelista" mitään vikaa löytäneet sen enempää henkiseltä kuin fyysiseltäkään puolelta. Ehkä ne lääkäritkin on sitten ammattitaidottomia kaheleita.


    • mandagora

      Monellako eri nimimerkillä toi "protietäjä" täällä oikeestaa häiriköi? Olis kiva tietää, mitkä kaikki viestit voi jättää ihan lukematta suosiolla, kun niissä ei oo järjenhiventäkää.

      • protietäjä

        lue nyt vaan, kuten tähänkin asti. On sullakin jotakin tekemistä siellä. Ja olisit nyt tehnyt niitä lapsia, niin ei tarvitsisi päivystää täällä ihmisten viestejä. Ai niin, tää on nyt sitä tärkeää ja ihanaa tekemistä, jota mahoakat pystyy harrastamaan rauhassa, kun ei ole lapset häiritsemässä..


      • kissamaki

        Protietäjä/mentori ja mitä nimmareita se nyt käyttääkään on taas se palstojen klassikko: perinteinen häirikkökommentoija. Ei kannata kiinnittää sen viesteihin juuri huomiota. Tai voihan niitä lukea, jos haluaa hyvät naurut, muttei kauhean tosissaan kannata ainakaan suhtautua, ei se ole itsekään sitä mieltä, mitä se täällä väittää, haluaa vaan draamailla.


    • halustalapsettomat

      Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Yritän vain ymmärtää miksei äitini ja sukuni ja eräät tuttuni joilla on lapsia voi ymmärtää että minä ja mieheni emme niitä halua koska olemme onnellisia näin ja haluamme viettää mahdollisimman paljon aikaa yhdessä. Lapset eivät meille voi antaa mitään lisää mitä haluaisimme. Meistä molemmista lapset on ihan kivoja, mutta siihen se jääkin. Olen kertonut tuon äidilleni jo varmaan 10 kertaa mutta yhäkin hän jaksaa kysellä lapsien perään, kierrellen tai sitten suoraan. Aina saman vastauksen kuultuaan "Ei me olla lapsia haluamassa, meillä on tosi hyvä olla näin. Haluamme elämässä viettää mahdollisimman paljon tiivistä aikaa yhdessä joten lapset ei sovi kuvioon" hän päättää sen lauseeseen "ei sitä tiedä kuitenkaan" tai "voihan se mieli muuttua" taikka "jospa yrittäisitte viettää ajan perheen yhteisenä aikana niin sillä tavalla saatte olla myös yhdessä". Luulen tuon jankkauksen äidilläni johtuvan siitä, että hän haluaa lapsenlapsia eikä voi ymmärtää miksi joku ei lapsia halua, nehän olivat hänenkin elämänsä tärkeimmät asiat. Itseäni asia eniten koskettaakin juuri siksi, koska tunnen välillä omantunnon piston kun näen miten paljon äitini tarvitsee elämäänsä lastenlapsia, joita ei hänellä vielä ole. Jospa siskoni sitten niitä hänelle pyöräyttäisi. Kuitenkaan en voi elää hänen elämäänsä vaikka hän ihana äiti onkin ollut.

      Ikää meillä on n. 30-vuotta ja olemme tietäneet jo ennenkuin toisemme tapasimme ettemme halua lapsia vaan elää mahdollisimman vapaasti yhdessä asioita tehden ja omasta rakkaastaan nauttien. Etsimme molemmat sellaista parisuhdetta ja onneksi löysimmekin. Sukulaisilta vaan kuulee kun heitä näemme "taitaa Minna olla pieniin päin kun on niin onnellisen näköinen", "Milloinkas niitä lapsia tulee?" Niin rakastunut pari olette, onko teille lapsi tulossa?" jne. Olemme selittäneet kantamme jo monesti silti he vain tuntuvat sen unohtavan. Ehkä joku kerta sanon suoraan ja törkeämmin tai vaan jätän vastaamatta. Olkoonsa sitten niin että sukulaisemme ei arvosta tai usko valintaamme elää vain toisillemme. Silloin minunkaan ei tarvitse heidän mielipiteistään välittää. Itse en ole heidän valintojaan mitätöinyt ja vastannut heille "kyllä se mieli kuitenkin vielä muuttuu". Toivoisin samaa arvostusta heiltäkin, mutta jos ei niin antaa olla.

      • halustalapsettomat

        Itseasiassa tuosta tuli mieleen toinen asia mitä tykätään vähätellä. Nimittäin rakastumista ja rakkautta. Olemme olleet vuosia naimisissa, silti onnellisia ja kun se myös näkyy ulospäin ei voi olla kuulematta "kyllä se tuosta vielä laantuu" ja "katsotaanpa muutaman vuoden päästä" "ne on vielä niin nuoria ja rakastuneita" jne. Oikeastaan pari viime vuotta lähimpien sukulaisten naama on monesti ollut ihmetystä täynnä kun yhäkin rakkaus näkyy eikä se ole laantunut kuten monet ovat odottaneet. Totta se onkin... jopa peittelemme kiintymystä toisiimme sukulaisten kanssa, koska koskettelu ja intohimoinen suutelu vaivaannuttaa monia. Alkuhuuma on meillä muuttunut kiintymykseksi täynnä rakkautta, jossa on ajoittain voimakkaita intohimon hetkiä. Emme ole laantuneet alkuhuumasta vaan kiintyneet yhä enemmän ja rakkautemme syvenee päivä päivältä.

        Toivoisimme välttyvämme näiltä lapsenhankinta kyselyiltä ja ainaiselta suhteemme lössähtämisennusteilta. Kohteliaisuutta tarvittaisiin heiltäkin koska itse olemme muille kohteliaita.


      • mentori

        tuollaisia ne hupsut akat yrittävät itselleen ja muulle mailmalle joskus vakuutella. Kun lopulta huomataan intohimon laantumisen merkkejä, niin homma muuttuu epämielyttäväksi pakkopullaksi varsinkin miehen puolelta. Tyhmät ihmiset luulevat olevansa poikkeuksia, että heidän juttunsa kestää ikuisesti jne. Näitä on mailma täynnä.

        Jos tuo höpötyksesi on edes totta, niin loppu siihen tulee miehesi puolelta jossain vaiheessa kuitenkin, sinun fanaattisuudestasi huolimatta. Pakkomielteestäsi asian suhteen tulee lopulta myrkky, joka tekee enemmän pahaa, kuin hyvää suhteelle.


      • halustalapsettomat
        mentori kirjoitti:

        tuollaisia ne hupsut akat yrittävät itselleen ja muulle mailmalle joskus vakuutella. Kun lopulta huomataan intohimon laantumisen merkkejä, niin homma muuttuu epämielyttäväksi pakkopullaksi varsinkin miehen puolelta. Tyhmät ihmiset luulevat olevansa poikkeuksia, että heidän juttunsa kestää ikuisesti jne. Näitä on mailma täynnä.

        Jos tuo höpötyksesi on edes totta, niin loppu siihen tulee miehesi puolelta jossain vaiheessa kuitenkin, sinun fanaattisuudestasi huolimatta. Pakkomielteestäsi asian suhteen tulee lopulta myrkky, joka tekee enemmän pahaa, kuin hyvää suhteelle.

        Aika provosoiva viesti sinulla, ehkä se olikin niin tarkoitettu :)

        Tiedoksi kuitenkin että mieheni on yhtä "fanaattinen" kuin minäkin. Jos meinaat laittaa mieheni yleisiin miesten raameihin olet pihalla. Hän on onneksi jotain ihan muuta, juuri sellainen kenet olen aina halunnutkin.

        "Tyhmät ihmiset luulevat olevansa poikkeuksia, että heidän juttunsa kestää ikuisesti jne. Näitä on mailma täynnä."

        No ainakin monessa asiassa olemme vähemmistöä, joten poikkeus voisi kuvata meitä oikein hyvin ja jopa tieteellisesti katsottuna. Poikkeuksia löytyy monista muistakin ihmisistä, mutta meissä se painottuu paljon parisuhteeseen, rakkauteen ja arvomaailmoihin. Emme siis pidä yleistyksiä mitä ihmisille näihin liittyen elämässä tapahtuu kovinkaan hyvin meihin osuvina.

        "Pakkomielteestäsi asian suhteen tulee lopulta myrkky, joka tekee enemmän pahaa, kuin hyvää suhteelle."

        Minun ja mieheni yhteinen "pakkomielle"(käyttäisin mieluummin sanaa intohimoinen rakkaus ja kiintymys) on osa sitä mikä pitää meidät yhdessä. Tähän mennessä se ei ole aiheuttanut mitään pahaa ja tuskin aiheuttaa tulevaisuudessakaan. Sitä ei tosin kovin moni muu ymmärrä koska he eivät ole siinä vähemmistöä kuten minä ja mieheni.

        Ymmärrän kun monet puhuvat alkuhuumasta ja tiedän mitä se on. Olen sen kokenut, mutta sitä en ole kokenut että rakkaus laantuu, tunteet laantuu ja kiintymys hiipuu. Enkä usko sitä miestäni kohtaan tuntevanikaan ellei mieheni muutu ihan erilaiseksi, mutta se onkin jo ihan eri asia sitten. Sen mahdollisuus, että mieheni muuttuisi nimenomaan minulle erittäin tärkeissä arvomaailma-asioissa, on äärettömän pieni, koska kaikki mitä hänen kanssaan koen vahvistaa luottamustani häneen. En ole ajatusten lukija joten muista ihmisistä ei ikinä voi tietää, voi vain luottaa. Jotkut ovat luottamuksen arvoisia ja toiset eivät. Mieheni on sitä minulle.


      • Fitnessmuori

        Se rakkauden tunne on kanssa sellainen jännä juttu, että ei se mihinkään häviä, jos ei halua sen häviävän. :) Useimmat tuntemistani pareista (pitkään naimisissa olleet) riitelevät paljon ja puhuvat toisistaan rumasti. Yhdessä ovat, koska tottumus. Netistä voi lukea vielä enemmän näitä "ollaan oltu jo 10v yhdessä ja kyllähän tämä tylsäksi on mennyt. Kaikille niin käy." -tarinoita.

        Sitten tiedän sellaiset kolme, neljä pariskuntaa, jotka edelleen ovat aivan ihastuneita toisiinsa. En tarkoita jatkuvaa yhdessä kyhnäämistä ja toistensa koskettelua koko ajan, vaan että heidän puhetavoistaan kuulee, kuinka he rakastavat ja kunnioittavat puolisoaan, heidän yhdessä olostaan näkee, että he ovat yhä sitä mieltä, että ovat löytäneet "sen oikean". Yhdessä nuo parit ovat niin ikään olleet sen 10 vuotta.

        Eli sen parisuhteen ei tarvitse "lässähtää" ja olla "rakkaudetonta pakkopullaa", vaikka useat niin väittävätkin, että niin siinä "aina" käy. Se lässähdys on enemmän kiinni siitä, ettei enää osapuolina panosteta suhteeseen eikä viitsitä arvostaa puolisoa. Alkaa ehkä vähän leikillään se "mollaaminen", mutta vähitellen se muuttuu ikäänkuin todelliseksi mielipiteeksi. On hyvin harmillista, että niin käy isolle osalle pariskunnista. Uskon silti, että niitä toisistaan aidosti välittäviä, toisiaan oikeasti kunnioittavia ja rakastavia parejakin löytyy, vaikka olisivatkin olleet sen 60 vuotta yhdessä jne. Ei siis kannata liiaksi kuunnella niitä sukulaisten tai tuttujen puheita siitä "kyllä se teidänki onni vielä katoaa, oottakaapa vaan!"

        Omasta suhteestani toivon, ettei meidänkään onni ja kiintymys katoa, mutta me nyt ollaan oltu vasta parisen vuotta yhdessä, joten ei voi vielä sanoa, miltä näyttää tilanne sitten vanhainkoti-iässä. :D Olen kuitenkin valmis tähtäämään onnelliseen elämään ja panostamaan näin ollen suhteeseen. Jotta saan tämän linkitettyä alkuperäiseen aiheeseen, niin sanon, ettei mekään olla lapsia aikeissa hankkia. Meillä tosin tulee kyllä tuo ikäkin jo vastaan, ettei kannata/voi ryhtyä lapsia hommailemaan. Hyvä siinä mielessä, etten ole niistä koskaan pahemmin piitannutkaan. :)


    • Lapsetonnainen

      Ei tarvitse selitellä jos ei halua, se on oma asia eikä kuulu muille. Jos jotakuta vaivaa ettei ole lapsia niin se on hänen ongelmansa ei minun. Itse lähes viiskymppinen eikä lapsia enkä ole koskaan halunnutkaan. Mieli ei ole muuttunut ikinä. Olen tyytyväinen lapsettomuuteeni mitä enemmän ikää tulee sitä tyytyväisempi. Ja etenkin kun kuulee lähipiiristä miten vaikeaa on aikuistenkin lasten kanssa, ongelmatapauksia.

      • kissamaki

        Samaa mieltä, ei tartte selittää jos ei halua, muut tyytykööt siihen!

        Miten itse ymmärrän otsikon, niin silleen, että ne kysyjät aina jotenkin odottaa jotain selitystä sille, miks muut elää erilailla kuin he itse. Ja kun sekään ei riitä, että saa sen selityksen, vaan sitten täytyy alkaa vänkäämään, ettei se ole "oikea syy" tai ettei sanoja ole "oikeasti sitä mieltä". Että miks niinku täytyy alkaa mitätöimään sitä mielipidettä. Toi alotuksen kysymyshän on selkeesti suunnattu niille, jotka sitä kysymystä aina esittää.


    • enhalualapsia

      Oon samaa mieltä. En itsekkään halua lapsia, jos nyt olen täysin rehellinen niin en pidä niistä ollenkaan, enkä halua olla missään tekemisissä lasten kanssa. Mullekin on sanottu että "kyllä se mieli voi muuttua" mutta ku mä en nyt menis takuuseen siitä että se muuttuu, sillä... noh, niin se vain on. Ei mun pitäisi joutua selittelemään miksen halua lapsia ja miksen niistä tykkää. Ja tuo että lapsettomien elämästä puuttuu jotain... Niin vittumainen väite. Ei siitä mitään puutu, yhtä lailla lapsettomien elämäki voi olla mahtavaa niin kuin perheellistenki. Se on vaan joku ihme pinttymä että kaikkien naisten pitäisi haluta olla äitejä. Mutta kun ei see mee niin, ei mee.

      • mietinkans

        Joo, aina ne jaksaa väittää että "elämä on täydempää kun on lapsia" siis haistakoot paska.... Sehän on just se pointti, että näillä VAPAAEHTOISESTI lapsettomilla se elämä ON täyttä ja siitä EI puutu mitään. Siis kun jos puuttuis, niin kai ne nyt tekasis sen penskan siihen sitten? Mutta kun ei vela koe tarvitsevansa lasta täydentämään elämäänsä, niin mitä helkuttia siihen tulee kukaan vineemään, että ei oo mitään elämää ilman lasta. :DDDDDD Sitte vielä leimataa itsekkääks rahantuhlariks, jos sanoo ettei vaan haluu lasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe