"A oli kääntyessään risteyksessä kuorma-autolla oikealle törmännyt risteystä polkupyörällä ylittäneeseen B:hen seurauksin, että tämä oli kuollut. A oli ollut tietoinen auton takana ja keula-alueella sijaitsevista katvealueista ja hänen oli täytynyt käsittää, että kuorma-auton ryhmittyminen ajoradan keskiviivan tuntumaan mahdollisti kevyen liikenteen ryhmittymisen auton keulan oikealle puolelle. Kerrotuissa olosuhteissa A:lla oli ollut korostunut velvollisuus tarkkailla kevyttä liikennettä, mihin hänellä oli ollut myös mahdollisuus. A tuomittiin rangaistukseen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta."
http://korkeinoikeus.fi/text/fi/index/ennakkopaatokset/precedent/1387456890526.html
Mielenkiintoista luettavaa - KKO:2013:94
33
325
Vastaukset
- UncleBen
Tapaus ON mielenkiintoinen. Kommentoisitko mikä asia sinusta tästä tekee mielenkiintoisen?
- eimitäänepäselvää
Aika selvää pässinlihaa mielestäni.
Laissa lukee seuraavaa: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Kääntyhvä ajoneuvo väistää tuossa tilanteessa risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Kyseinen lakipykälä ei edes ota kantaa siihen onko kyseisessä kohdassa edes suojatietä tai pyörätien jatketta, vaan väistettävä on.- srht
Tämä nykyinen menettely on vaarallinen ja toivottavasti se mahdollisimman pian muuttuu siten, että polkupyörällä ei saa ajaa kääntyvän auton vierelle. Tämä on minulle ainakin pässinselvä asia, että jos haluan loukkaantua vakavasti tai parhaimmassa tapauksessa kuolla, menen oikealle kääntyvän kuorma-auton oikealle puolelle odottamaan, että kuorma-auto ajaa ylitseni.
Kuorma-auton oikealla puolella oleva alue on surmanloukku jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Niin ja mainittakoon vielä, että kuorma-auto ei ehkä voi mennä oikeaan reunaan, koska muuten se ei mahdu kääntymään. Tietämätön pyöräilijä voi erehtyä luulemaan, että kuljettaja on jättänyt tilan hänelle, mutta todellisuudessa se on varattu kuorma-autolle. Eri asia sitten on, että pitääkö väkisin yrittää tunkea isoa autoa paikkaan, johon se ei sääntöjen mukaan mahdu. Valitettavasti edelleenkään ei vain taida olla olemassa työkalua, joka kertoisi, mikä auto mahtuu mihinkin vaan pitää käydä sovittamassa. - kun-ei-osata
srht kirjoitti:
Tämä nykyinen menettely on vaarallinen ja toivottavasti se mahdollisimman pian muuttuu siten, että polkupyörällä ei saa ajaa kääntyvän auton vierelle. Tämä on minulle ainakin pässinselvä asia, että jos haluan loukkaantua vakavasti tai parhaimmassa tapauksessa kuolla, menen oikealle kääntyvän kuorma-auton oikealle puolelle odottamaan, että kuorma-auto ajaa ylitseni.
Kuorma-auton oikealla puolella oleva alue on surmanloukku jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Niin ja mainittakoon vielä, että kuorma-auto ei ehkä voi mennä oikeaan reunaan, koska muuten se ei mahdu kääntymään. Tietämätön pyöräilijä voi erehtyä luulemaan, että kuljettaja on jättänyt tilan hänelle, mutta todellisuudessa se on varattu kuorma-autolle. Eri asia sitten on, että pitääkö väkisin yrittää tunkea isoa autoa paikkaan, johon se ei sääntöjen mukaan mahdu. Valitettavasti edelleenkään ei vain taida olla olemassa työkalua, joka kertoisi, mikä auto mahtuu mihinkin vaan pitää käydä sovittamassa.Tieliikennelaissa sallitaan kyllä mopolla ja pyörällä oikealta ohittaminen (TLL 17 §), mutta usein pyöräilijöiltä unohtuu se, että risteysalueella ja välittömästi ennen risteystä ohittaminen on kielletty (TLL 18 §).
Ei ole vaarallista jos kaikki noudattavat sääntöjä ja lakeja. Pyöräilijöillä ei ole oikeutta ohittaa oikealta risteysalueella ja kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. - Taskusta
kun-ei-osata kirjoitti:
Tieliikennelaissa sallitaan kyllä mopolla ja pyörällä oikealta ohittaminen (TLL 17 §), mutta usein pyöräilijöiltä unohtuu se, että risteysalueella ja välittömästi ennen risteystä ohittaminen on kielletty (TLL 18 §).
Ei ole vaarallista jos kaikki noudattavat sääntöjä ja lakeja. Pyöräilijöillä ei ole oikeutta ohittaa oikealta risteysalueella ja kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.Tämähän selventyy kun otetaan käyttöön muualla Euroopassa yleinen pyörätasku kaikissa risteyksissä.
Niille, jotka eivät tiedä: Pyörätasku on kaistalle maalattu paikka, missä jonon ohi pyöräilleet odottavat valojen vaihtumista ja pääsevät jonon keulilla jatkamaan eteenpäin. Siitä lähtiessä on autoilijan näkökentässä, ja paikalla mihin kaupungissa pyöräilijä muutenkin kuuluisi. - Lakijatotuus
kun-ei-osata kirjoitti:
Tieliikennelaissa sallitaan kyllä mopolla ja pyörällä oikealta ohittaminen (TLL 17 §), mutta usein pyöräilijöiltä unohtuu se, että risteysalueella ja välittömästi ennen risteystä ohittaminen on kielletty (TLL 18 §).
Ei ole vaarallista jos kaikki noudattavat sääntöjä ja lakeja. Pyöräilijöillä ei ole oikeutta ohittaa oikealta risteysalueella ja kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.Väärää tietoa, lue laki oikein.
- selvennäkiitos
Lakijatotuus kirjoitti:
Väärää tietoa, lue laki oikein.
Olisiko kenties fiksumpaa kertoa mikä mättää kuin vain sanoa että pielessä on.
17 § >> Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.
18 § >> Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty: 6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Tuossa 18 § mainitaan tosiaan vastaan tulevan liikenteen puolen käyttämistä joten ei ihan osu siihen ettei polkupyörällä saisi ohittaa oikealta puolelta.
- UncleBen
1) KKO perusti auton tuomion aikaisemman liikennekameran näyttämään, jossa pp ajoi ajoradalla, kun silminnäkijöitä ei ollut siitä ajoiko pp ajoradalla vai jalkakäytävällä tullessaan risteykseen. Varsin hatara peruste.
2) Käräjät, hovi ja KKO toteaa ettei kääntyvän ajoneuvon tarvitse varautua risteävää katua ylittävään pp mikäli se ajaa pelkkää jalkakäytävää. Väistäminen koskee vain pp-tietä/jatketta ja ajoradan reunaa käyttävää.
3) Hovi otti mielenkiintoisen pointin mukaan. Jos auto on ryhmittynyt oikein kääntymistä varten oikealle ja osoittaa sen vilkulla, niin pp ei pidä ajaa tämän kääntyvän viereen vaan jäädä taakse tai takapuolelle tullessaan ajoradalla auton jälkeen tilanteeseen. Tuo näkemys on hyvinkin kannatettava konfliktien välttämiseksi. Siis pp voisi ajaa seisovien/kääntyvien jonon ohi oikealta, mutta ei enää siihen ensimmäisenä seisovan, oikealle kääntyvän viereen. Jos ensimmäinen ajaa suoraan, niin pp voi ajaa tämän viereen ja vieressä samaan aikaan. Jos pp tulee ensin tai samaan aikaan kääntyvän auton kanssa, niin pp tietenkin ajaa ensin suoraan.- pysyasiassa
Hovin "pointti" ei perustu lakiin eikä myöskään "jäänyt voimaan".
- UncleBen
pysyasiassa kirjoitti:
Hovin "pointti" ei perustu lakiin eikä myöskään "jäänyt voimaan".
Juuri näin. Hovi ei muuttanut mitenkään käräjän tuomion perusteluja omalla näkemyksellään. Näkemys olikin kuten sanoin mielenkiintoinen pointti. "Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden tuomion perustelut ja pysytti lopputuloksen."
- pysyasiassa
UncleBen kirjoitti:
Juuri näin. Hovi ei muuttanut mitenkään käräjän tuomion perusteluja omalla näkemyksellään. Näkemys olikin kuten sanoin mielenkiintoinen pointti. "Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden tuomion perustelut ja pysytti lopputuloksen."
Sulta jäi taas oleellinen huomaamatta ja siksi et löydä metsästä pois.
- lakisanoo
"Jos auto on ryhmittynyt oikein kääntymistä varten oikealle ja osoittaa sen vilkulla, niin pp ei pidä ajaa tämän kääntyvän viereen vaan jäädä taakse tai takapuolelle tullessaan ajoradalla auton jälkeen tilanteeseen. Tuo näkemys on hyvinkin kannatettava konfliktien välttämiseksi."
Mielestäni tieliikennelaki 18 § kieltää ohittamisen ennen risteystä.
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Toisaalta tieliikennelaki käskee oikelle kääntyvän ajoneuvon ryhmittyä oikeaanlaitaan. Eli autoilija rikkoi tuotä ryhmityssääntöä. Autokoulussa meillä oli kompakysymyksenä juuri oikelle kääntymin kuorma-autolla ja siinä oikeatapa oli ryhmittyä oikelle ja vaikka ylittää keskiviiva käännöksen jälkeen. - lakisanoo
Luin sen KKO.n päätöksen. Aika mielenkiintoista luettavaa, varsinkin se asiassa esitetty selvitys.
" 14. Asiassa ei näin ollen ole käynyt ilmi, että B:n käyttämä ajolinja risteyksessä olisi ollut tieliikennelain säännösten vastainen. Polkupyöräilijälle on tieliikennelain 17 §:n 2 momentin ja 18 §:n 2 momentin säännökset huomioon ottaen myös ollut sallittua ohittaa oikealle kääntymässä ollut kuorma-auto oikealta samaa ajoradan osaa käyttäen."
Eli tuossa mielestäni sanotaan että vaikka polkupyöräilijä ohittaa oikealta oikealle kääntyvän (ja yleensä hidastavan) auton ajoradalla autoilijan pitää väistää oikealta ohittava pyöräilijä. Polkupyöräilijää ei näköjään koskekkaan tll 18§ 2 momentti joka kieltää ohittamisen ennen risteystä. - UncleBen
lakisanoo kirjoitti:
Luin sen KKO.n päätöksen. Aika mielenkiintoista luettavaa, varsinkin se asiassa esitetty selvitys.
" 14. Asiassa ei näin ollen ole käynyt ilmi, että B:n käyttämä ajolinja risteyksessä olisi ollut tieliikennelain säännösten vastainen. Polkupyöräilijälle on tieliikennelain 17 §:n 2 momentin ja 18 §:n 2 momentin säännökset huomioon ottaen myös ollut sallittua ohittaa oikealle kääntymässä ollut kuorma-auto oikealta samaa ajoradan osaa käyttäen."
Eli tuossa mielestäni sanotaan että vaikka polkupyöräilijä ohittaa oikealta oikealle kääntyvän (ja yleensä hidastavan) auton ajoradalla autoilijan pitää väistää oikealta ohittava pyöräilijä. Polkupyöräilijää ei näköjään koskekkaan tll 18§ 2 momentti joka kieltää ohittamisen ennen risteystä.”lakisanoo”, laittamaasi luettelokohtaa ( 6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä ) edeltää: ”Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:”, joten tuo kohta ei koske tätä tilannetta, jossa ohitetaan oikealta samalla puolella tietä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P18
No, miksi täytyy pyöräilijää väistää? ”Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P12
”Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17
KKO:n ratkaisussa: ”Ennen risteystä A on kääntymistä varten ryhmittynyt ajoradan keskiviivan oikealle puolelle siten, että auton ja jalkakäytävän väliin on jäänyt tilaa metrin verran, ja pysäyttänyt ajoneuvon.” Ei tuosta voi puhua väärästä ryhmittymisestä. Normietäisyys reunaan. Toki voi autolla jo tulovaiheessa, kun on varma ettei pp ole reunan ja auton välissä, ajaa ryhmittymään niin lähelle reunaa ettei pp mahdu tulemaan väliin. Pyöräni tangon leveys on 60 sm. - lakisanoo
Kiitos tarkennuksesta. en huomannut tuota vastaantulijan kaistaa. Eli siis kun ajan polkupyörällä tai mopolla saan ohittaa oikealle kääntyvän auton oikealta ja jos kolahtaa on vika autoilijassa? On olemassa myös risteyksiä joissa on kaksi kaistaa sanaan suuntaan ja kummaltakin saa kääntyä vasemmalle mutta vain oikeanpuoleiselta kaistatalta saa jatkaa suoraan. KKO päätöstä luettaessa saa sen vaikutelman että oikeanpuoleiselta kaistalta vasemmalle kääntyvä auto/ajoneuvo joutuu väistämään samaa kaistaa ajavaa mutta vasemmalta ohittavaa polkupyörää/mopoa tai moottoripyörää, autoilijan vika jos jättää sivulle sen verran tilaa että mopo/pp/mp sopii siihen. Ei voi kuin ihmetellä lain laatijoitten järjen juoksua.
- ei-aina-sallittu
Risteysalueella ja välittömästi ennen risteystä ohittaminen on kielletty (TLL 18 §), vaikka oikealta ohittaminen muutoin on mopoille ja polkupyörille sallittu (TLL 17 §).
- UncleBen
lakisanoo kirjoitti:
Kiitos tarkennuksesta. en huomannut tuota vastaantulijan kaistaa. Eli siis kun ajan polkupyörällä tai mopolla saan ohittaa oikealle kääntyvän auton oikealta ja jos kolahtaa on vika autoilijassa? On olemassa myös risteyksiä joissa on kaksi kaistaa sanaan suuntaan ja kummaltakin saa kääntyä vasemmalle mutta vain oikeanpuoleiselta kaistatalta saa jatkaa suoraan. KKO päätöstä luettaessa saa sen vaikutelman että oikeanpuoleiselta kaistalta vasemmalle kääntyvä auto/ajoneuvo joutuu väistämään samaa kaistaa ajavaa mutta vasemmalta ohittavaa polkupyörää/mopoa tai moottoripyörää, autoilijan vika jos jättää sivulle sen verran tilaa että mopo/pp/mp sopii siihen. Ei voi kuin ihmetellä lain laatijoitten järjen juoksua.
”Kiitos tarkennuksesta. en huomannut tuota vastaantulijan kaistaa. Eli siis kun ajan polkupyörällä tai mopolla saan ohittaa oikealle kääntyvän auton oikealta ja jos kolahtaa on vika autoilijassa?” Kyllä näin on. Mutta, esim. merkki 413 alta ei pyöräilijäkään ajoradalla saa ajaa suoraan, joten ei saa myöskään ohittaa oikealta. Suoraan ajoon pyöräilijän käytettävä merkki 412 kaistaa. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18
”On olemassa myös risteyksiä joissa on kaksi kaistaa sanaan suuntaan ja kummaltakin saa kääntyä vasemmalle mutta vain oikeanpuoleiselta kaistatalta saa jatkaa suoraan. KKO päätöstä luettaessa saa sen vaikutelman että oikeanpuoleiselta kaistalta vasemmalle kääntyvä auto/ajoneuvo joutuu väistämään samaa kaistaa ajavaa mutta vasemmalta ohittavaa polkupyörää/mopoa tai moottoripyörää, autoilijan vika jos jättää sivulle sen verran tilaa että mopo/pp/mp sopii siihen” Tästä voi vähän spekuloida. Jos olet osoittanut vilkulla aikovasi kääntyä vasemmalle tuolta oikeanpuoleiselta kaistalta ja pp tulee tilanteeseen aikoen suoraan, niin sen ei pidä sijoittua vasemmalle vaan oikealle puolellesi ”Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17
Jos vaikka seisotte valoissa tuolla kaistalla rinnakkain, pp vasemmalla puolella ja huomaat ”saamari, lompsa jäi kotiin” ja vasta sitten osoitat vilkulla aikeesi palata vasemman kautta kotiin, niin joudut päästämään pp ensin suoraan.
Samoin, jos on oikeassa reunassa kaista 413 vain oikealle ja olet toisella kaistalla 414 kääntymässä oikealle vierelläsi pp ajamassa suoraan, niin pp menee ensin. Siinäkin tapauksessa, että seisoisit jo valoissa vilkku päällä ja vaikka pp tulee siihen myöhemmin, koska tuossa ylläolevassa 17. pykälässä ”...se on kuitenkin ohitettava oikealta.” EI ole lisäystä esim. ”...ja oikealle kääntyvä ajoradalla ohitettava vasemmalta”. Tuon kaltaista lisäystä hovi tuossa alkuperäisessä päätöksessä yritti vihjata lainsäätäjälle. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18
Korjatkaa perustellen mikäli olen väärässä.
Mikäli tällaista pp omaa turvallisuutta parantavaa lakia alettaisiin valmistella, niin ensimmäiseksi tv:ssä esiintyisivät pari tiettyä kansanedustajaa, jotka pöyristyen ( sillä tietyllä äänensävyllä ja ilmeillä ) vastustavat tätä uudistusta. Hki ja Jyväskylän yliopiston opiskelijat ryhtyvät lakkoon, kun ”eivät millään ehdi luennoille”, jos joutuvat joskus valoissa jäämään 5 m taaemmaksi ja ”ajatelkaa mikä vaikutus sillä on toimeentulo- ja asumistukikuluihin opiskelun viivästyessä eikä saada Suomen vientiä vetämään, kun lahjakkaat nuoret eivät ole työelämässä keksimässä uusia innovaatioita”. Lisäksi lukemiseen keskittyneet huonon näön omaavat opiskelijat joutuisivat hankkimaan uusia laseja nähdäkseen autojen vilkut. Pyöräilyjärjestöt järjestävät mielenosoitusmarsseja ympäri maata banderolleilla ”jo riittää”, ”aina meitä sorretaan” ja ”autojen ylivalta pois”. Vielä pari tietyn taustan omaavaa päivystävää dosenttia hankitaan ”ilmaisemaan huolensa tämän lain takia perustuslain, yhdenvertaisuuslain ja liikkumisen vapauden toteutumisesta”. Tässä kohtaa kansa on jo niin pyörryksissä ja sitä mieltä, että kaamea laki, kun sitä näin moni taho vastustaa unohtaen miten paljon se parantaisi pp turvallisuutta.
- faktaa
jos pyöräkaista on vieressä niin tietenkin pp ohittaa autot oikealta ja menee eka auton viereen,
Koska eka auto ei voi ryhmittyä polkupyöräkaistalle, vaan siihen ajoradan oikeaan reunaan jos kääntyy oikealle.- UncleBen
Pysytääs edes joskus asiassa...
Ei olisi täällä ensimmäinen kerta, kun sekoitetaan pp-kaista ja -tie. Jos olisit laittanut pyöräkaista-sanojen tilalle pyörätie, niin tekstisi olisi täsmälleen oikein. Pyöräkaistaan se ei päde, koska pyöräkaistalle ryhmitytään oikealle käännyttäessä. Pyöräkaista on osa ajorataa ja pyörätie ei ole.
Pyöräkaista http://tinyurl.com/q5k7psq Pyörätie http://tinyurl.com/ogosfm8
”Pyöräkaista merkitään 45 §:n mukaisella polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tien osaa osoittavalla tiemerkinnällä. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Pyöräkaistaa saa käyttää myös kiinteistölle, pysäköintipaikalle ja linja-auton pysäkille ajoa varten.” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P36a - UncleBen
”faktaa”, synninpäästö tuosta pyöräkaistan käytöstä. Nähdessäni luonnossa ensimmäistä kertaa tuon sulkuviivan eikä katkoviivan, niin minäkin ajattelin oitis ja pitkään ettei sille ryhmitytä kuten on tapana liikenteessä ollessa, että pyritään välttämään ajamista sulkuviivan yli ( talvella ei voi aina välttää ) on sen väri mikä vaan paitsi poistuessa parkkiruutuun tai jonnekin metsätielle tms. Sitten jotain ihan muuta tarkistaessani näin, että ryhmitys tehdäänkin pp-kaistalle ja hämmästys oli vaaaltaisa. Päätelmäsi oli siis ihan looginen, mutta ei pidä mennä nolaamaan itseään tyrkyttämällä keskisormeaan autoilijan hanuriin sen ryhmittyessä kaistalle.
- pysyasiassa
UncleBen kirjoitti:
”faktaa”, synninpäästö tuosta pyöräkaistan käytöstä. Nähdessäni luonnossa ensimmäistä kertaa tuon sulkuviivan eikä katkoviivan, niin minäkin ajattelin oitis ja pitkään ettei sille ryhmitytä kuten on tapana liikenteessä ollessa, että pyritään välttämään ajamista sulkuviivan yli ( talvella ei voi aina välttää ) on sen väri mikä vaan paitsi poistuessa parkkiruutuun tai jonnekin metsätielle tms. Sitten jotain ihan muuta tarkistaessani näin, että ryhmitys tehdäänkin pp-kaistalle ja hämmästys oli vaaaltaisa. Päätelmäsi oli siis ihan looginen, mutta ei pidä mennä nolaamaan itseään tyrkyttämällä keskisormeaan autoilijan hanuriin sen ryhmittyessä kaistalle.
Ei suinkaan kannattais nolata ittees kirjoittamalla huuhaata.
- pysyasiassa
UncleBen kirjoitti:
”faktaa”, synninpäästö tuosta pyöräkaistan käytöstä. Nähdessäni luonnossa ensimmäistä kertaa tuon sulkuviivan eikä katkoviivan, niin minäkin ajattelin oitis ja pitkään ettei sille ryhmitytä kuten on tapana liikenteessä ollessa, että pyritään välttämään ajamista sulkuviivan yli ( talvella ei voi aina välttää ) on sen väri mikä vaan paitsi poistuessa parkkiruutuun tai jonnekin metsätielle tms. Sitten jotain ihan muuta tarkistaessani näin, että ryhmitys tehdäänkin pp-kaistalle ja hämmästys oli vaaaltaisa. Päätelmäsi oli siis ihan looginen, mutta ei pidä mennä nolaamaan itseään tyrkyttämällä keskisormeaan autoilijan hanuriin sen ryhmittyessä kaistalle.
Ei suinkaan kannattais nolata ittees kirjoittamalla huuhaa juttuja.
- pyöräkaista-ei-pyörätie
"Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Pyöräkaistaa saa käyttää myös kiinteistölle, pysäköintipaikalle ja linja-auton pysäkille ajoa varten."
- pyöräkaistahyväasia
Harvoissa paikoissa on vielä pyöräkaistoja. Toki niitä jo löytyy.
- AntiFillari
Eikä suinkaan kannattais nolata itseään fillarilla ajamalla. Eikä varsinkaan fillarilla auton alle ajamalla. Eikä todellakaan fillarilla auton alle ajamalla samassa rytäkässä henkensä menettäen, sitenpä sitä vasta itsensä nolaa! Sanoohan sen jo järkikin HÄH !!!
- AntiYrjö
Asennevammaisilla ylinopeusyrjöillä jotka eivät noudata laikia, sääntöjä ja rajoituksia, ei tulisi olla ajokorttia laisinkaan, oli ajoneuvo sitten ihan mikä tahansa.
- Renooo
Lakia tulisi muuttaa niin, että kaistalle ei saisi ryhmittyä useampaa kulkuneuvoa rinnakkain. Ajoin aikaisemmin ammatikseni Helsingissä ja todistin vastaavien tilanteiden takia syntyneitä vaaratilanteita useita. Auto on pysähtynyt liikennevaloihin vilkku päällä ja takaa valuu polkupyörä siihen takarenkaan kohdalle. Valo vaihtuu vihreäksi ja pyörä lähtee ajamaan kääntyvän auton rinnalla jatkaakseen suoraan risteyksen läpi. Aina auto pysähtyi ajoissa, mutta 90 % tapauksista vaati jonkinlaista äkkijarrutusta tai paniikkireaktiota, eli tuli selvästi autoilijalle yllätyksenä. Olen jo vuosia ihmetellyt miten tämä voi olla sallittua, mutta niin se vain on kuten tuosta oikeuden tuomiostakin voi lukea.
- Ei_tarve_muuttaa
Pyöräilijä tekee tuossa kohtaa sitten virheen sillä risteysalueella ja välittömästi ennen risteystä ohittaminen on kielletty (TLL 18 §) vaikka oikealta ohittaminen muuten on sallittua mopolla ja pyörällä (TLL 17 §).
- kjhkjhkjv
Ei_tarve_muuttaa kirjoitti:
Pyöräilijä tekee tuossa kohtaa sitten virheen sillä risteysalueella ja välittömästi ennen risteystä ohittaminen on kielletty (TLL 18 §) vaikka oikealta ohittaminen muuten on sallittua mopolla ja pyörällä (TLL 17 §).
Ei tehnyt.
- Vastaan_tulevan_puolta
Ei_tarve_muuttaa kirjoitti:
Pyöräilijä tekee tuossa kohtaa sitten virheen sillä risteysalueella ja välittömästi ennen risteystä ohittaminen on kielletty (TLL 18 §) vaikka oikealta ohittaminen muuten on sallittua mopolla ja pyörällä (TLL 17 §).
Kannattaa lukea koko pykälä:
18 §
Ohituskiellot
Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä. - lijlik
"Ohituskiellot
Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa."
Ja se että ohittaa oikealle "vilkuttavan" auton oikealta ei aiheuta mitään vaaraa? - selvä_vaara
TLL lukee että: "Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa."
Pyöräilijä aiheuttaa selvän vaaran jos lähtee ohittamaan oikealta ajoneuvon joka on käänytmässä oikealle. Pyöräilijä tekee tällöin selvän virheen. - diiiipaadaaii
selvä_vaara kirjoitti:
TLL lukee että: "Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa."
Pyöräilijä aiheuttaa selvän vaaran jos lähtee ohittamaan oikealta ajoneuvon joka on käänytmässä oikealle. Pyöräilijä tekee tällöin selvän virheen.Vaaran aiheuttamisella tarkoitetaan aina vaaran aiheuttamista muille.
Rikoslaissakin vaaran aiheuttamis-pykälä koskee vain vaaran aiheuttamista toiselle.
On lapsellista kuvitella, että pyöräilijä aiheuttaisi kenellekään vaaraa ajaessaan rekan alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721