Marian palvonta. Miksi?

kallionäkymin

Kertokaas, ortodoksit, miksi palvotte Jeesuksen äitiä Mariaa? Onko palvonta Pyhän Hengen innoittamaa, vai opittua, vaiko vain totuttu tapa?

58

1990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yötönyö2

      "Kirkkomme ylistää Neitsyt Mariaa taivaallisia enkelijoukkoja korkeammaksi, vaikka hän oli tavallinen ihminen. Jumala on hänen kauttaan tahtonut tulla ihmiseksi. Näin korotettuna hän ei ole vain Herramme äiti vaan kaikkien uskovien, koko luomakunnan äiti ja suojelija, koko Jumalan valitun kansa kuva ja kirkon ikoni. Hän on myös uskovien hartaan kunnioituksen ja ylistyksen kohde. "Mutta kun Mariaa kunnioitetaan ja ylistetään, hänet nähdään aina nimenomaan Jumalansynnyttäjänä, Theotokoksena, ja häntä ylistetään yhdessä Kristuksen kanssa. Tässä korostuu se, että Maria oli vain välikappale suuren asian palveluksessa".

      • Anonyymi

        Olen kiinnostunut ikonista, joka kuvaa Elisabetin, Johannes Kastajan äidin ja Neitsyt Marian kohtaamista Juudean vuorimaassa. Elisabetin ja Marian kohdatessa Marian kiitosvirsi alkaa sanoilla "Minun sieluni ylistää Herran suuruutta, minun henkeni riemuitsee Jumalasta Vapahtajastani ..."


      • Anonyymi

        EIHÄN MARIA OLE JUMALAN SYNNYTTÄJÄ VAAN HÄNEN POKANSA JUMALAN POIKA JOKA TULI IHMISEKSI MAAN PÄÄLLE JA KANTOI KAIKKI SYNNIT MEIDÄN PUOLESTAMME. EI JUMALA ANTOI AINOON POIKANSA MEIDÄN SYNTIEMME TÄHDEN EI TEKOJEMME EIHÄN MARIA MIT'ÄÄN ANTEEKSI ANTANUT SEHÄN OLI IHMINEN JA SYNTINEN JEESUS EI OLLUT


    • entlutjaentvapari1

      Vain Jumalaa palvotaan. Mariaa kunnioitetaan. Siinä on suuri ero.

    • PasiToivonen

      >>Me palvomme Mariaa, koska näin meille Illuminati opettaa. Marian palvonta on yhtä tärkeää, kuin vastasyntyneiden vauvojen veressä kylpeminen pentagrammin keskellä alastomien neitseiden tanssiessa ympärillä.>>

      En tiedä oliko kirjoitus provo vai ei. Suomessa on 50 000 ortodoksia. Et pysty tappamaan heitä kaikkia.

      Illuminatin perusti Yakov ben Judah Leib Frankovich (1726-1791) , ja hänen talmudilainen uskontonsa pitää Mariaa porttona.

      "Jacob Frank and the Jewish Alliance with the Illuminati and the Rothschilds"

      http://www.biblesearchers.com/reflections/2004/augustkerry.shtml

    • Tartuff

      Tässä sinulle vastaus miksi me ortodoksit kovasti kunnioitamme Jumalansynnyttäjää.
      Myös sinun Raamatustasi löytyy tämä teksti.
      Vastakysymys: miksi te kunnioita Evankeliumin opetusta ja ylistä Mariaa autuaaksi?
      Luuk.1:46-56
      Silloin Maria sanoi: - Minun sieluni ylistää Herran suuruutta, 47. minun henkeni riemuitsee Jumalasta, Vapahtajastani, 48. sillä hän on luonut katseensa vähäiseen palvelijaansa. Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi, 49. sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja. Hänen nimensä on pyhä, 50. polvesta polveen hän osoittaa laupeutensa niille, jotka häntä pelkäävät.

      • 4n3k7s

        No jospa lukisit vaikka vuorisaarna niin huomaisit ketkä ovat autuaita. Kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat jotka tekevät Herran tahdon. Koroittiko Jeesus jossain kohdin äitinsä palvonnan/kunnioituksen kohteeksi. Päinvastoin kuka on minun äitini ja veljeni. Markus 3:31.
        Palvelkaa elävää Jumalaa, eikä muotomenoja. Älkää kumartako kuvia.


      • tosi

        luukas 1:32"häntä tullaan kutsumaan korkeimman pojaksi"Hän syntyi ihmisestä,mutta ei
        ole jumala.Jeesus rukoili getsemanessa ennen pidätystään sanoi Jumalaa "isäksi"Jos hän
        olisi itse jumala,niin ketä hän rukoili.?


      • Anonyymi

        Nyt menny iha ohi juttu. Tuo on Marian oma kiitos jumalalle, se ei oo jumalan kehotus ihmisille. Tuo on Marian oma ylitsevuotava onni omasta osasta nöyränä. Se ei ole kehotus ja vaikka olis niin ei jumalan vaan Marian. Mutta kun ei ole edes Marian.
        Pahasti pielessä. Maria ikonit ym on samaa epäjumalan patsas juttua kun Egyptin jälkeen israelilla. Jeesus ja armo ei kelpaa eikä sana ja ohjeet. Aina tarvitaan jotain inhimillistä rakemnelmaa. Siksi nämä jutut vie poispäin eikä lähemmäs.
        Maria saa luontaisesti arvostuksen ihmisten mielessä osastaan, sitä hänkin tarkoittaa. Koska Marian nimi kulkee evankeliumin mukana. Maria ei itsekään varmasti halunnut että tällainen kultti vie pois huomiota Jeesuksesta.
        Eksytys on tai sanotaanko harhautus ja inhimillinen turhuus, mikä kiinnittää huomion pois olenmaisesta. Lakihenkisyyttä


    • eirukoilla

      Suoraan sanoen en oikein ymmärrä aloittajan väitettä ja kysymystä.

      Olen symtymäortodoksi, mutta en ole milloinkaan rukoillut Mariaa.

      Olen joskus katsonut jotain roomalaiskatolista kirkonmenoa ja siellä rukoilevat Mariaa. Mutta ortodoksinen usko ei ole ollenkaan samaa kuin roomalaiskatolinen!
      Katsoin tuossa taannoin jotain roomalaiskatolista palvelusta ja oli paavin kuva seinällä.
      Sitä ihmettelin kyllä kovasti.

      Hyvä tietysti että kyselet, mutta vastaukseni syntymäortodoksina on että ei palvota ja ei rukoilla.
      Kuuluvat roomalaiskatolisen kirkon piiriin, eivät ortodoksisen.

      Voithan kysellä lisää katolisten palstalla.

      • Veera_ort

        Erikoinen näkökanta. Kyllä Maria on kaikille ortodokseille taivaallinen esirukoilija! Mariaa ei tietenkään palvota sen enempää ortodoksien kuin katolilaistenkaan keskuudessa, Hänen kauttaan pyydetään esirukouksia. Maria on Taivaan kuningatar ja istuu valtaistuimella Kristuksen rinnalla – tässä olemme roomalaiskatolilaisten skismaatikkojen kanssa samaa mieltä, vaikka emme allekirjoitakaan heidän kaikkia mariologiasia teorioita mm. perisynnittömästä sikiämisestä.

        Jokaisessa ortodoksisessa liturgiassa kunnioitetaan Mariaa, joten en todellakaan ymmärrä, mitä oikein tarkoitat viestilläsi. Kenties et ole ortodoksi ollenkaan..?

        Pyydän Jumalansynnyttäjältämme esirukouksia päivittäin, ja näin voisi olettaa jokaisen ortodoksin tekevän!


      • suvaitsevaisesti
        Veera_ort kirjoitti:

        Erikoinen näkökanta. Kyllä Maria on kaikille ortodokseille taivaallinen esirukoilija! Mariaa ei tietenkään palvota sen enempää ortodoksien kuin katolilaistenkaan keskuudessa, Hänen kauttaan pyydetään esirukouksia. Maria on Taivaan kuningatar ja istuu valtaistuimella Kristuksen rinnalla – tässä olemme roomalaiskatolilaisten skismaatikkojen kanssa samaa mieltä, vaikka emme allekirjoitakaan heidän kaikkia mariologiasia teorioita mm. perisynnittömästä sikiämisestä.

        Jokaisessa ortodoksisessa liturgiassa kunnioitetaan Mariaa, joten en todellakaan ymmärrä, mitä oikein tarkoitat viestilläsi. Kenties et ole ortodoksi ollenkaan..?

        Pyydän Jumalansynnyttäjältämme esirukouksia päivittäin, ja näin voisi olettaa jokaisen ortodoksin tekevän!

        No ei voi olettaa.
        Jokainen rukoilee sitä mitä rukoilee,
        Ei voi myöskään väittää että on "kaikille ortodokseille".
        Tietääkseni ei ole tehty tutkimusta että "kaikki" rukoilevat Mariaa.

        Olen ihan varmasti ortodoksi.


      • Veera_ort
        suvaitsevaisesti kirjoitti:

        No ei voi olettaa.
        Jokainen rukoilee sitä mitä rukoilee,
        Ei voi myöskään väittää että on "kaikille ortodokseille".
        Tietääkseni ei ole tehty tutkimusta että "kaikki" rukoilevat Mariaa.

        Olen ihan varmasti ortodoksi.

        Melkoisen käsittämätön väite, etteivätkö kaikki ortodoksit rukoilisi Mariaa. Kun kirkossa rukoillaan Jumalansynnyttäjää, etkö siinä kohdassa osallistu rukoukseen? Ja kyllä Jumalanäiti on ortodokseille taivaallinen esirukoilija, koska näin kirkkomme opettaa.


      • enrukoilepäivittäin
        Veera_ort kirjoitti:

        Melkoisen käsittämätön väite, etteivätkö kaikki ortodoksit rukoilisi Mariaa. Kun kirkossa rukoillaan Jumalansynnyttäjää, etkö siinä kohdassa osallistu rukoukseen? Ja kyllä Jumalanäiti on ortodokseille taivaallinen esirukoilija, koska näin kirkkomme opettaa.

        Sorry uskonsisar, mutta elä käännä asiaa toiseksi.

        Tottakai rukoilen kirkossa kaiken mitä siellä rukoillaan, mutta "en pyydä Jumalansynnyttäjältämme esirukouksia päivittäin, ja näin voisi olettaa jokaisen ortodoksin tekevän!"
        Jospa et viitsisi olettaa/pakoitella.

        Kun ethän tosiaan tiedä varmuudella että "kaikki ortodoksit" rukoilevat Mariaa päivittäin.
        Saat rauhassa sinä rukoilla, ei siinä mitään.
        Mutta minä toinen en rukoile Mariaa päivittäin. Selvisikö?
        Parasta lopettaa sulassa sovussa tää keskustelu tähän.
        Sinä pyydät esirukouksia päivittäin.
        Minä en. Jokainen taaplaa tyylillään. Parasta käsittää.

        Vastatkoot teologit tähän kysymykseen!


      • KaikkiTarkoittaaJokaista
        enrukoilepäivittäin kirjoitti:

        Sorry uskonsisar, mutta elä käännä asiaa toiseksi.

        Tottakai rukoilen kirkossa kaiken mitä siellä rukoillaan, mutta "en pyydä Jumalansynnyttäjältämme esirukouksia päivittäin, ja näin voisi olettaa jokaisen ortodoksin tekevän!"
        Jospa et viitsisi olettaa/pakoitella.

        Kun ethän tosiaan tiedä varmuudella että "kaikki ortodoksit" rukoilevat Mariaa päivittäin.
        Saat rauhassa sinä rukoilla, ei siinä mitään.
        Mutta minä toinen en rukoile Mariaa päivittäin. Selvisikö?
        Parasta lopettaa sulassa sovussa tää keskustelu tähän.
        Sinä pyydät esirukouksia päivittäin.
        Minä en. Jokainen taaplaa tyylillään. Parasta käsittää.

        Vastatkoot teologit tähän kysymykseen!

        Olen samaa mieltä, että eivät kaikki ortodoksit rukoile Mariaa päivittäin, korkeintaan jumalanpalveluksen, esimerkiksi liturgian ohessa tätä tapahtuu säännönmukaisesti. Kaikki ortodoksit kun eivät asu luostareissa.


      • koettuon

        Sairaat saavat tuosta Marian rukoilemisesta lohdutusta samoin kun Jeesuksen rukouksesta kuten myös Pyhien rukoilemisesta. Jopa saattavat parantua tai olotila yleensä helpottuu, toimintakunto elpyy ja kivut ym muuttuvat siedettäviksi.


    • hyvääitee

      Jouluna sen näkee, että kristinusko ilman Mariaa ei ole edes mitään kristinuskoa. Emme me ole valinneet Mariaa vaan Jumala! Kun kunnioitamme häntä, kunnioitamme Jumalan tahtoa, rakkautta ja valintaa. Mutta Maria myös valitsi Jumalan ja alistui hänen tahtoonsa. Siksi hän on meidän esikuvamme kaikissa hyveissä.

      • Juurinäinon

        Erittäin hienosti sanottu!


      • Anonyymi

        Eli olette laittaneet Marian Jeesuksen, Jumalan ainoan Pojan tilalle.

        Jouluna sen näkee, että kristinusko ilman Jeesusta ei ole edes mitään kristinuskoa.
        Emme me ole valinneet Jeesusta vaan Jumala! Kun kunnioitamme häntä, kunnioitamme Jumalan tahtoa, rakkautta ja valintaa. Mutta Jeesus myös valitsi Jumalan ja alistui hänen tahtoonsa. Siksi hän on meidän esikuvamme kaikissa hyveissä.


    • Eikiitosjeesus

      Maria oli tavallinen tyttönen jolle kävi ns. vahinko. Harmi ettei kertonut lapselleen sen oikeaa isää ja alkua. Paljolta höyryämiseltä olisi vältytty.

    • kunniakaikille

      Minusta on surullista että luterilaiset martti Lutterin ansiosta on luopunut Neitsyt Mariasta.

      Ei minulla muuta.

    • Maria on alunperin osa pakanallista profeetta Jeesuksen opetuksen vääristymää eli ns. kolminaisuutta, joka on Jumalalle kauhistus. Alkuperäinen kolminaisuus on kuten katolisilla ja teillä ortodokseilla isä, poika ja Maria. Naarasjumaluuden häivyttämiseksi Maria "virallisesti" koorvattiin Pyhällä Hengellä, mutta itsehän tiedätte rukoilevanne huomattavasti enemmän jumalatar-Mariaa kuin edes muita polyteistisen kolminaisuusjumalan hahmoja, saatikaan itse Jumalaa, YHTÄ Jumalaa.

      • Mehmed

        Tiedoksi tämänkin palstan kirjoittajille, että sinä olet muslimi.


      • Mehmed kirjoitti:

        Tiedoksi tämänkin palstan kirjoittajille, että sinä olet muslimi.

        No en, en ole, älkää jaksako tuota jankata.


      • PekkaKontulasta

        Vastaan kunniakaikille
        Alkukirkon aikaan oli erilaisia suuntauksia. Merkittävä kysymys Kristuksesta, ihminen vai Jumala, ratkaistiin kirkolliskokouksessa päätöksellä ihminen ja Jumala. Tässä ovat käsittääkseni pysyneet Ortodoksinen kirkko ja Katolisen kirkon kautta Lutherin seuraajat.
        Lutherin seuraajat eroavat "oikeauskoisista" suoralla rukoussuhteella Jumalaan.
        On ymmärrettävä, että v 30-300 oltiin Rooman valtakunnassa sen itäisellä kreikankielisellä kulttuurialueella, jossa entiset keisaritkin oli julistettu jumaliksi. Lisäksi valtiolla oli jumaluuksia n. 200 virallista suojattua uskontoa eli Jumalaa ja lisäksi alueellisia nymfejä tms.
        Pyhää esirukoilijaa ei Lutherin mukaan tarvita. Mariaa kunnioitetaan Jeesuksen äitinä ja Jumalan valitsemana ihmisenä.
        En ole kummankaan em. kirkon jäsen, mutta käyn molempien palveluksissa.
        Koraanin olen lukenut pari kertaa yhtenäisesti ja sekin kuuluu käsikirjastooni. Kirjassa on Marian suura.
        Joskus, jos Luoja päiviä ja voimia antaa, kirjoitan ajatuksiani ja lukemastani enemmän.


      • Niinmitämitä
        PekkaKontulasta kirjoitti:

        Vastaan kunniakaikille
        Alkukirkon aikaan oli erilaisia suuntauksia. Merkittävä kysymys Kristuksesta, ihminen vai Jumala, ratkaistiin kirkolliskokouksessa päätöksellä ihminen ja Jumala. Tässä ovat käsittääkseni pysyneet Ortodoksinen kirkko ja Katolisen kirkon kautta Lutherin seuraajat.
        Lutherin seuraajat eroavat "oikeauskoisista" suoralla rukoussuhteella Jumalaan.
        On ymmärrettävä, että v 30-300 oltiin Rooman valtakunnassa sen itäisellä kreikankielisellä kulttuurialueella, jossa entiset keisaritkin oli julistettu jumaliksi. Lisäksi valtiolla oli jumaluuksia n. 200 virallista suojattua uskontoa eli Jumalaa ja lisäksi alueellisia nymfejä tms.
        Pyhää esirukoilijaa ei Lutherin mukaan tarvita. Mariaa kunnioitetaan Jeesuksen äitinä ja Jumalan valitsemana ihmisenä.
        En ole kummankaan em. kirkon jäsen, mutta käyn molempien palveluksissa.
        Koraanin olen lukenut pari kertaa yhtenäisesti ja sekin kuuluu käsikirjastooni. Kirjassa on Marian suura.
        Joskus, jos Luoja päiviä ja voimia antaa, kirjoitan ajatuksiani ja lukemastani enemmän.

        Ei luterilaiset rukoile suoraan Jumalalle. Käyttävät esirukoilijoita hekin.


      • Anonyymi
        Niinmitämitä kirjoitti:

        Ei luterilaiset rukoile suoraan Jumalalle. Käyttävät esirukoilijoita hekin.

        Jeesus on meidän esirukoilija. Emme tarvitse neistyt Mariaa lisäksi. Yksi on välimies ihmisen ja Jumalan välillä, Jeesus Kristus.


    • sano.entinen.protestantt

      ...hohhoijjjjjjaaaaaaaa.....

    • rffrfffffffffffffr

      En ole ortodoksi mutta sanoisin taivaan jumalatar asian olevan vanhaa perua jolloin oli miespuolinen jumala ja naispuolinen Jumalatar. Kristinuskossa on vielä poikakin joka oli ihminen. Saatanakin on jonkinlainen voimahahmo, esiintyi syyttäjänä ja viekoittelijana,harhaanjohtajana.

      Pyhä Jumalatar on jopa ilmestynut ihmisille neitsyen hahmossa. Ehkä hän on jopa todellinen.
      Maria oli vain ihminen niin kuin Jeesuskin. Voivat toimia kuitenkin pyhinä ihmisinä ja esimerkkeinä muille.

    • tapioniin

      https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Maria
      Marialla on tärkeä asema sekä idän ortodoksisessa että lännen roomalaiskatolisessa kirkossa. Myös luterilaisissa kirkoissa Mariaa pidetään kaikkien kristittyjen hengellisenä esikuvana. Merkittävin Mariaa ylistävä luterilainen kirjoitus on Martti Lutherin selitys Marian kiitosvirteen (Magnificat; Luuk. 1:46–55), jossa Luther ylistää Mariaa kristillisen uskon esikuvana. Myös luterilainen kirkko tunnustautuu vanhaan kristilliseen uskoon, jonka mukaan Maria on sekä Jumalansynnyttäjä että ikuinen neitsyt (lat. semper virgo). Neitsyt Marian asema tunnustettiin kirkkoa sitovaksi jo ensimmäisissä ekumeenisissa kirkolliskokouksissa.

      TÄHÄN EN USKO--------VANHAPIIKA

    • Anonyymi

      Ei todellakaan Raamattu anna meille lupaa palvoa muuta Jumalaa kuin kolmiyhteistä Jumalaa, isää, poikaa ja Pyhää Henkeä. Ei myöskään enkelitä, vaikka heitä sanotaan Jumalan palveleviksi hengiksi. Ei Maria ollut ihmisenä yhtään sen erikoisempi kuin muutkaan ihmiset, vaikka hän oli Jumalan valittu. Mutta se pyhä mikä hänestä syntyi oli Jumalasta ja Jumalan tulee saada kaikessa kiitos ja ylistys, ei siis palvella luotua, vaan luojaa.

      • Anonyymi

        Et ole ymmärtänyt kirjoitusten ideaa. Tulkitset pääntietosi mukaan toisten uskoa, joka ei ole sama asia.
        Olen sivullisena miettinyt ortodoksisuutta ja hokannut sen "maria" jutun ideaalisen ajatuksen.
        Olin kanssamatrtaajasi ja harhassa. Kannattaa ajan kanssa lueskella ja tehdä sitten mietteensä esiin.
        Me kun sitä malkasilmäisinä ollaan niin polleen uskonnollisen oikeessa, niin miten tuo palvonta Jumalaan oikein menee, kun valtiolakimiesten mukaan pokataan jumalaamme ja kirkkoina siunailemme harhaa- vaikka avioliittoasiassa.
        Ei se meitin palvonta oikein rehellistä ole ja siinä sitten tikkua aletaan rääpimään toisten silmistä.

        Hieman heikko on meitin esitys.
        ps. olen helluntaissa ollut 40- vuotta, että siinäkin muotouskonnollisesti olen harhaani mantrannut monta uskovaa vastaan.
        Kävin välillä luterilaisuudessa, mutta se läksi niin sivuun opissa, että poistuin takavasemmalle. Nyt olen ns. "vapaa" kirkkojen jäsenrekistereistä.
        Ne eivät pelasta, sillä ylhäällä on toinen nimikirja.

        Mutta, palataan tähän ortodoksien ajatuskantaan. Siinä on paljon opillisesti hyvää näköalaa, ja jos rehellisiä ollaan, niin tuskin mariapalvontaa löytää, mutta ideaalinen näköala Mariaa kohtaan näkyy, joka voi raamatun sanomaa avata.
        Eihän esim. Mariaan tunkeutunut mies- vaan hänestä tuli mies ulos.
        Hän oli neitsyt ja mielenkiintoinen hänen sielunsa usko oli, ennenkuin Pyhä Henki siinti hänet. Isä oli Jumala jne.
        Usko ja nöyryys. Siinä on se näköala- jota voi tarkastella. Ja se on tämä siemen, joka meissäkin pitäisi olla, eli halullisesti - kuulla sanaa -ja olla kuuliainen sanalle.
        Se meistä puuttuu ja siksi Marian oppi-idea on näkyvyys kirjoituksiin.
        Sama kuin luominen- lepopäivä- avioliitto- Eden ja uhrilammas- sijaisuhri- Golgata, jne.
        pappeusasiat, Ylimmäinenpappi, veri ja sen merkitys taivaassa, Taivaallinen temppeli, UusiJerusalem, joka lasketaan alas, jne. jne. jne.

        Niillä on opillinen näköala. Se on kieli- kielikuva ajatusmaailmaamme.
        No, eiköhän se tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole ymmärtänyt kirjoitusten ideaa. Tulkitset pääntietosi mukaan toisten uskoa, joka ei ole sama asia.
        Olen sivullisena miettinyt ortodoksisuutta ja hokannut sen "maria" jutun ideaalisen ajatuksen.
        Olin kanssamatrtaajasi ja harhassa. Kannattaa ajan kanssa lueskella ja tehdä sitten mietteensä esiin.
        Me kun sitä malkasilmäisinä ollaan niin polleen uskonnollisen oikeessa, niin miten tuo palvonta Jumalaan oikein menee, kun valtiolakimiesten mukaan pokataan jumalaamme ja kirkkoina siunailemme harhaa- vaikka avioliittoasiassa.
        Ei se meitin palvonta oikein rehellistä ole ja siinä sitten tikkua aletaan rääpimään toisten silmistä.

        Hieman heikko on meitin esitys.
        ps. olen helluntaissa ollut 40- vuotta, että siinäkin muotouskonnollisesti olen harhaani mantrannut monta uskovaa vastaan.
        Kävin välillä luterilaisuudessa, mutta se läksi niin sivuun opissa, että poistuin takavasemmalle. Nyt olen ns. "vapaa" kirkkojen jäsenrekistereistä.
        Ne eivät pelasta, sillä ylhäällä on toinen nimikirja.

        Mutta, palataan tähän ortodoksien ajatuskantaan. Siinä on paljon opillisesti hyvää näköalaa, ja jos rehellisiä ollaan, niin tuskin mariapalvontaa löytää, mutta ideaalinen näköala Mariaa kohtaan näkyy, joka voi raamatun sanomaa avata.
        Eihän esim. Mariaan tunkeutunut mies- vaan hänestä tuli mies ulos.
        Hän oli neitsyt ja mielenkiintoinen hänen sielunsa usko oli, ennenkuin Pyhä Henki siinti hänet. Isä oli Jumala jne.
        Usko ja nöyryys. Siinä on se näköala- jota voi tarkastella. Ja se on tämä siemen, joka meissäkin pitäisi olla, eli halullisesti - kuulla sanaa -ja olla kuuliainen sanalle.
        Se meistä puuttuu ja siksi Marian oppi-idea on näkyvyys kirjoituksiin.
        Sama kuin luominen- lepopäivä- avioliitto- Eden ja uhrilammas- sijaisuhri- Golgata, jne.
        pappeusasiat, Ylimmäinenpappi, veri ja sen merkitys taivaassa, Taivaallinen temppeli, UusiJerusalem, joka lasketaan alas, jne. jne. jne.

        Niillä on opillinen näköala. Se on kieli- kielikuva ajatusmaailmaamme.
        No, eiköhän se tästä.

        Taas nämä rotestantit täällä valehtelemassa. Marialla ei ole jumalaista asemaa piste. Täst edes kaikki kansat julistavat minua autuaaksi. Ei rotestantti tai helluntailainen sitä tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas nämä rotestantit täällä valehtelemassa. Marialla ei ole jumalaista asemaa piste. Täst edes kaikki kansat julistavat minua autuaaksi. Ei rotestantti tai helluntailainen sitä tee.

        Ja Maria sanoi:
        "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,

        ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
        sillä hän on kutsunut palvelijattarensa alhaisuuteen.
        Katso, tästedes KAIKKI SUKUPOLVET ylistävät minua autuaaksi.
        Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä, Luuk: 1:46-49

        raamattu kylläkin vahvistaa, Marian "palvonnan" (ylistää autuaaksi)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Maria sanoi:
        "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,

        ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
        sillä hän on kutsunut palvelijattarensa alhaisuuteen.
        Katso, tästedes KAIKKI SUKUPOLVET ylistävät minua autuaaksi.
        Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä, Luuk: 1:46-49

        raamattu kylläkin vahvistaa, Marian "palvonnan" (ylistää autuaaksi)

        Autuas tarkoittaa onnellista tarkoittaa uskovaista. Ei sen kummempaa kuin että Maria on uskovainen ja kuuliainen Jumalalle kuten muutkin.


    • Anonyymi

      Protestantin on yleensä vaikeata hahmottaa ortodoksisuutta jonka uskon perimä on ihmisen luomisessa saakka. Ehkä seuraava hieman voisi "joillekin kolahtaa".

      Uhrivalmius, joka pelasti 125 nuorta

      Paroksen saaren kuuluisan Longovardan luostarin pyhänä pidetty johtaja Vanhus Filotheos Zervakos (1884–1980) pelasti kerran uhrivalmiudellaan 125 nuorta saarelaista varmalta kuolemalta. Tapaus sattui toisen maailmansodan aikana.

      Toukokuun 15. päivän koittaessa 1944 englantilainen sota-alus ankkuroitui erääseen Paroksen saaren rauhalliseen lahteen. Joukko sotilaita lähti Tsibidon kylään ja tappoi kaksi saksalaissotilasta ja haavoitti yhtä upseeria, minkä jälkeen englantilaiset poistuivat saarelta.

      Aamulla saksalaiset ottivat kiinni erään 23-vuotiaan saarelaisen, syyttivät häntä vihollisen avustamisesta ja hirttivät hänet. Lisäksi Paroksen saksalainen sotilaskomentaja antoi saaren kyläyhteisöjen johtajille määräyksen, että heidän tuli lähettää hänen luokseen 125 nuortamiestä teloitettavaksi kostotoimenpiteenä.

      Kyläyhteisöjen johtajat, papit ja Vanhus Filotheos kokoontuivat miettimään, miten heidän tulisi toimia tässä tilanteessa. He päättivät yhdessä vedota sotilaskomentajaan, että hän peruisi päätöksensä, mutta hän kieltäytyi jyrkästi ja jopa uhkasi tappaa nuorten ohella jokaisen heidän vapautustaan pyytävän.

      Vanhus Filotheos, joka koki saarelaiset lapsikseen, tunsi suurta murhetta sielussaan. Vaikka sotilaskomentajan päätös oli kielteinen, hän kutsui tämän vierailulle luostariin, mihin tämä suostui. Koska hän pelkäsi, että sotilaskomentaja saattaisi torjua hänen pyyntönsä, hän päätti turvautua Jumalansynnyttäjään, kristittyjen häpeään joutumattomaan apuun. Luostarin veljestö toimitti anomuskanonin Jumalanäidille suurella hartaudella sotilaskomentajan läsnä ollessa.

      Kun palvelus päättyi, saksalaiset hankkiutuivat lähtemään. Vanhus Filotheos mietti, miten voisi esittää pyyntönsä nuorten vapauttamisesta. Silloin tapahtui ihme: sotilaskomentaja sanoi hänelle haluavansa tehdä hänelle jonkin palveluksen. Ennen kuin Vanhus Filotheos eteni, hän pyysi sotilaskomentajaa lupaamaan, että tämä täyttää hänen pyyntönsä. Saksalainen ojensi kätensä ja lupasi täyttää hänelle minkä tahansa pyynnön. Vanhus sanoi: ”Pyydän, ettette surmaa nuoria, sillä rangaistus on täysin epäoikeudenmukainen.” Komentaja vastasi: ”Pyytäkää mitä tahansa, mutta älkää tätä! En voi täyttää pyyntöänne, se ei riipu minusta. Korkeammalta on annettu käsky, että 50 kreikkalaista on surmattava jokaisesta tapetusta saksalaisesta. Pyytäkää siis jotakin muuta.”

      Vanhus Filotheos jatkoi: ”Te lupasitte tehdä, mitä pyydän teiltä. Teidän tulee pitää lupauksenne.” Koska sotilaspäällikkö ei edelleenkään suostunut taipumaan, Vanhus sanoi: ”Niinpä pyydän teiltä tätä suurinta suosionosoitusta: sallikaa minun lukeutua kuolemaan tuomittujen joukkoon!” Kovapintainen saksalainen sotilaskomentaja hämmästyi, hänen sydämensä pehmeni ja hetken kuluttua hän huudahti: ”Lahjoitan heidät sinulle!”

      Julkaisia: Anonyymi omalla luvallaan

      (Lähteet: Βήμα Ορθοδοξίας 15.5.2020 ja Εκδόσεις "Ορθόδοξος Κυψέλη": Διδαχές πατρικές και Θαυμαστά γεγονότα του Γέροντος Φιλοθέου Ζερβάκου; kääntänyt kreikasta lähteitä yhdistellen: Hannu Pöyhönen)

    • Anonyymi

      Nyt menny iha ohi juttu. Tuo on Marian oma kiitos jumalalle, se ei oo jumalan kehotus ihmisille. Tuo on Marian oma ylitsevuotava onni omasta osasta nöyränä. Se ei ole kehotus ja vaikka olis niin ei jumalan vaan Marian. Mutta kun ei ole edes Marian.
      Pahasti pielessä. Maria ikonit ym on samaa epäjumalan patsas juttua kun Egyptin jälkeen israelilla. Jeesus ja armo ei kelpaa eikä sana ja ohjeet. Aina tarvitaan jotain inhimillistä rakemnelmaa. Siksi nämä jutut vie poispäin eikä lähemmäs. 
      Maria saa luontaisesti arvostuksen ihmisten mielessä osastaan, sitä hänkin tarkoittaa. Koska Marian nimi kulkee evankeliumin mukana. Maria ei itsekään varmasti halunnut että tällainen kultti vie pois huomiota Jeesuksesta.
      Eksytys on tai sanotaanko harhautus ja inhimillinen turhuus, mikä kiinnittää huomion pois olenmaisesta. Lakihenkisyyttä

    • Anonyymi

      Maria oli myös Jumala, koska Marian soluista ainakin yksi oli Jumalan solu.
      Munasolut ovat valmiita jo ennen syntymää, ja näin ollen esimmäinen Jeesus-solu tuli maapallolle jo ennen Marian syntymää. Myöhemmin Jeesus-solu muuttui tsygootiksi Pyhän Hengen vaikutuksesta, mutta oli Jumalan solu jo ennen tsygootiksi muuttumistakin.

    • Anonyymi

      Ortdoksisen kirkon opetus Mariasta on raamatullinen. Kirkko ei myöskään palvo ikoneita. Vastakkaiset väitteet perustuvat protestanttiseen raamatuntulkintaan, joka on osittain aika jälkisyntyistä ja johon vieläkin vaikuttaa poleeminen asenne room.kat kirkkoa kohtaan.

      Luepa kirja "Ortodoksisesta uskosta", jonka on kirjoittanut arkkimandriitta Cleopa Ilie. Siinä käsitellään mm. esille nostamiasi kysymyksiä Raamatun valossa.

    • Anonyymi

      mun pitää taas sanoa ja kysyä että miksi palvotaan mariaa. eihän se pelastanut maailmaa synneiltä .eikä ollut jumalan synnyttäjät ENSIN OLI AATAMI JA EEVA JA HEDELMÄPUU EI OMENA PUU EI RAAMATUSSA LUE OMENA PUU SIINÄ LUKEE TÄMÄN PUUN HEDELMIÄ ETTE SAA SYÖDÄ. EI OMENA PUU. JA ORTODOKSIT SORI TEIJÄN HEILUTTAMAT SAVUT VI MITÄ NE ON MISSÄ RAAMATUSSA LUKEE ETTÄ PITÄÄ SAVUJA HEILUTTAA . EI EINAKAAN KIRKOISSA JA MIKSI MITÄ NE AUTTAA. VOI V. KYLLÄ KANNATTAS RAAMATTU LUKIA UUDESTAAN NIIN MINÄKIN TEN JA LUOTEN SIIHEN

    • Anonyymi

      MINÄ SENTÄÄ USKON JUMALAAN

    • Anonyymi

      EN SAANU VIELÄKÄÄN VASTAUSTA MIKSI PALVOTTE MARIAA

    • Anonyymi

      eikö ois semmosia vastauksia ettei tartte rekirteröidä

    • Anonyymi

      MINÄ HALUAISIN VAIN TIETÄÄ ETTÄ MIKSI MARIA ON NIIN TÄRKEÄ ORTODOKSEILLE KUN JEESUS ON TÄRKE KIRKOLLE

    • Anonyymi

      Kristityn tehtävä ei ole osoittaa kunnioitusta eli palvontaa Marialle, Jeesuksen äidille. Jeesus ei koskaan pyytänyt äidilleen minkäänlaista erikoisasemaa tai kohtelua keneltäkään. Jos me palvomme Mariaa, mitä Jumala mahtoi tarkoittaa kehottaessaan ” älä tee Jumalasta mitään kuvaa tai palvo mitään kuvia”. Täysin selvä kielto. Mitä tapahtui kun Israelilaiset palvoivat Jumalaa edustavaa kuvaa eli kultaista vasikkaa erämaassa? Jumalan viha ja rangaistus oli välitön. Kultainen vasikka rikottiin ja jauhettiin muruksi. Jumala pakotti häntä rikkoneen ja häväisseen kansan juomaan metalli vasikasta tehtyä juomaa.
      Aivan sama tilanne on jos palvomme ihmisten kuvia kuten Marian kuvia. Mitään kuvia ei kristitty saa ja voi palvoa. Ihmettelen miksi uskonnot toimivat täysin vastoin Raamattua ja sen ikuisia periaatteita. Sehän on Jumalan tahdon tietoista rikkomista josta ei takuulla seuraa mitään hyvää tuomiopäivänä.

      • Anonyymi

        Häpäiset kirjoituksellasi Jumalan valittua Mariaa. Otatko huomioon, että Maria olisi voinut myös kieltäytyä. Hän synnytti avun ja mailman valon, Kristuksen. Sitä ei nytkään ihmiset tajua.


    • Anonyymi

      Kristityt eivät nostaneet Neitsyt Mariaa, vaan Jumala itse sen teki, kun valitsi hänet synnyttäjäkseen ihmisen muodossa.

    • Anonyymi

      Kukaan ei häpäise Mariaa tai yhtään mitään muutakaan jos sanotaan, ettei Marian kuvaa saa palvoa kodka se on täysin totta.. Tämä ei tarkoita sitä, ettei Maria olisi saanut suuren suosion synnyttää Jumalan valittu pelastaja. Kyllä hän sai siunatun osan. Ei Maria ollut ihmiskunnan pelastaja vaan saman synnin lsin alainen kuin kaikki muutkin. Mutta jokatapauksessa jos kristitty pitää Marian kuvia seinällään tai uhraa eli palvoo polttaen esimerkiksi suitsukkeita Marian kuvan edessä, se ei ole missään tapauksessa Jumalan tahdon mukaista. Siinä ihminen rikkoo Jumalan selviä käskyjä sanottepa mitä tahansa.
      Minulle siis on ihan sama mitä kukin tekee tai kuinka toimii. Mutta itse en palvo tai pidä minkäänlaisia kuvia Jumalasta tai Mariasta seinillä. Jokainen tekee ja toimii miten haluaa. Mutta minä haluan totella mitä Raamattu sanoo. Se on tärkeintä.

    • Anonyymi

      Luterilaiset palvovat Martin Lutheria. Katolilaiset kunnioittavat pyhää Neitsyt Mariaa. Ortodokseilla on Putin ja Kiril.

    • Anonyymi

      Lainaus: ” Kristityt eivät nostaneet Neitsyt Mariaa, vaan Jumala itse sen teki, kun valitsi hänet synnyttäjäkseen ihmisen muodossa.”

      Täysin väärin ajateltu. Ei Jumala ketään nostanut, tässä tapauksessa Mariaa valitessaan hänet poikansa synnyttäjäksi. Hän olisi voinut valita jonkun muunkin Israelilais tytön/naisen. Se että Mariaa suosittiin ja sai edun synnyttää Jeesuksen ei tarkoita, että hän olisi jotenkin ollut parempi ihmisenä kuin muut ihmiset. Vai väittääkö joku että olisi ollut? Miten perustelet väitteesi Raamatulla? Maria oli syntynyt yhdeksi syntisen ihmiskunnan yksilöistä mutta Jumala siunasi häntä suuresti valitessaan hänet poikansa tulevaksi synnyttäjäksi. Maria oli herkkä nainen joka rakasti Jumalaa.

    • Anonyymi

      Kyllä Maria oli Jumalan valittu, synnitön itse ja nöyrä, Jumalan tahdon täyttäjä. On turha verrata Mariaa syntiä tekeviin, vaikka kantpikin perisynnin taakka, mutta ei syntiin langennut, oli siis lähempänä Jumalaa kun moni pappi, teologi tai saarnaaja tms. korpiteologi. Miksi sitten ei voisi pyytää Mariaa kuulemaan ja rukoilemaan Jumalaa, koska rukoilija tuntee, että Maria kuitenkin on lähempänä Jumalaa ja ymmärtää Jumaluudesta ja elämän tarkoituksesta enempi kuin pyytäjä. Marian tuki ja turva on vieläkin, yksin jätetyille sairaille, vammaisille hyljätyille, toisten hyväksi käyttämille ihmisille. Maria taluttaa häneen turvaajaa salassa. Sitä ei pahuuden voimat havaitse. Raamattu kieltää myös kertomasta vihamiehelle salaisuuksia. Niiden joutuessa saatanan korviin keksii tuo niistä vaan uusia juonia, ihmistä vastaan.

    • Anonyymi

      Mihinkäs se Jeesus jää jos pyydetään tai rukoillaan Marian kautta Jumalaa? Eikö Jeesus ole lähempänä Jumalaa kuitenkin? Jeesushan oli synnitön eikö niin? Missä Raamatussa sanotaan että Marian kautta pitää rukoilla Jumalaa? Välittääkö Maria myös rukoukset Jumalan eteen kuten Jeesus?

      • Anonyymi

        Tämä on hyvä kysymys.


    • Anonyymi

      Joku aiemmin tuossa kirjoitti että Maria istuu Kristuksen kanssa valtaistuimella taivaassa. siitä Raamatunkohta olisi kiva?

    • Anonyymi

      Tämä aihe tulee täälä esiin säännöllisesti. Kehoitan kysyjää ottamaan mieltänsä vaivaamaasta asiasta selvää papilta tai ortodoksisilta nettisivuilta.

    • Anonyymi

      Uskojarukous.fi/pyhien rukoileminen. Siellä on asian vaivaamalle etsiälle 430 sivua kirjoitettua tekstiä. Eiköhän sieltä jotain jää "hattuun", varsinkin 140 - 200 sivuun.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jotenkin veikkaan että kolminaisuusopilla on tekemistä tämänkin kanssa. Kun uskotaan että Jeesus on Jumala, Jumalan paikalla, niin tietysti tarvitaan uusi välimies. Joillakin se on traditiota ja sakramentit, toisilla "hengen kosketus" mutta katolilaiset lyövät kaikki, heillä on itse Jeesuksen äiti. Hieno ja empaattinen ajatus sinänsä, että tarvitaan äiti kun on isäkin. Mutta se vaan,ettei teillä ole Isä Jumalaa,koska uskotte Jeesuksen vieneen sen paikan. Jeesus on "vain" Jumalan Poika.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe