Hikoilu ilman "syytä"?

hikipinko1

Alkaako tämä olla jotain keski-iän merkkejä vai mitä? Olen 45v nainen, teen kevyttä toimistotyötä. Kun tulen aamulla töihin, aika pian on dödö pettänyt. Ja olen kokeillut monet merkit, antiperspirantit, suihkeet, tavalliset.. Aiemmin riitti mikä vain. Ja riittää edelleen - vapaa-aikana! Välttämättä en muista en edes vapaapäivänä laittaa mitään ja silti olo on puhdas.

Työstressistä ei ole kyse, mulla on ok työ ja työkaverit. Apteekin dry -jotakin- superdödöä kokeilin, sama tulos, ja lisäksi se jotenkin vissiin tukkii hikirauhaset joten en muutenkaan viitsisi sitä tuotetta käyttää. En halua tukkia itseäni.
Pesen itseni joka päivä, harrastan urheilua jne ja olen terve.
Eli mistä ihmeestä johtuu tämä noin vuoden ollut ilmiö että kunhan avaan duunipaikan oven niin dödö katoaa. Ja jos on jotain jännää päivän aikana (kivaa tai ei-kivaa) niin homma on satavarmaa. Kainaloita saa pestä ja laittaa suihketta monta kertaa päivässä. Miksi?

24

1607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ncsadsja

      kuulostaa vaihdevuosioireilta.

      • aapee____

        Niimpä... mutta miksi näitä oireita ei tule vapaa-aikana? Voin viikonloppuna tai vaikka matkalla olla jopa ilman dödöä enkä varmasti haise. Tietty jos urheilen, niin eri asia, mutta perus touhujen kanssa en tarvi dödöä. Ja kun teen sitä fyysisesti kevyttä työtä niin täällä täytyy koko ajan lisätä dödöä ja pestä jne. Enkä myönnä jännittäväni tms. Kerrassaan outoa.


      • dfghggjgj
        aapee____ kirjoitti:

        Niimpä... mutta miksi näitä oireita ei tule vapaa-aikana? Voin viikonloppuna tai vaikka matkalla olla jopa ilman dödöä enkä varmasti haise. Tietty jos urheilen, niin eri asia, mutta perus touhujen kanssa en tarvi dödöä. Ja kun teen sitä fyysisesti kevyttä työtä niin täällä täytyy koko ajan lisätä dödöä ja pestä jne. Enkä myönnä jännittäväni tms. Kerrassaan outoa.

        Jos kuitenkin stressaat tiedostamatta sitä, jos ei ole muita vaihdevuosioireita?

        Jos kokeilisit jotain vahvempaa dödöä (Absolut Torr. Minulla toimii ihan Rexona Maximum Protection, jota voisi Triply Dryhin verrata) ja käyttäisit sitä vain työaikana ja vapaalla ilman? Dödöillä ei kuitenkaan ole todistettavasti yhteyttä syöpiin.


      • aapeeee
        dfghggjgj kirjoitti:

        Jos kuitenkin stressaat tiedostamatta sitä, jos ei ole muita vaihdevuosioireita?

        Jos kokeilisit jotain vahvempaa dödöä (Absolut Torr. Minulla toimii ihan Rexona Maximum Protection, jota voisi Triply Dryhin verrata) ja käyttäisit sitä vain työaikana ja vapaalla ilman? Dödöillä ei kuitenkaan ole todistettavasti yhteyttä syöpiin.

        Totesin jo aloituksessani että olen kokeillut myös nuo megadödöt. Ei auta. Siirtyminen puuvillavaatteisiin auttoi kuten alla mainitsen.


      • dfghggjgj
        aapeeee kirjoitti:

        Totesin jo aloituksessani että olen kokeillut myös nuo megadödöt. Ei auta. Siirtyminen puuvillavaatteisiin auttoi kuten alla mainitsen.

        Torrin pitäisi siis olla vielä tehokkaampi kuin megadödön minkä aloituksessa mainitsit, mutta eipä siitä sen enempää.

        En edes tullut ajatelleeksi, että joku käyttäisi keinokuituvaatteita vielä aikuisena. :) Ei pahalla. Muistan omat keinokuituhikoilut nuoruudesta.


    • sdfghjkl

      Mutta kaikki antiperspirantithan periaatteessa tukkivat rauhaset? Vaihdevuosista kannattaa tosiaan ehkä lukea. :)

    • niveadry

      Hormonitoiminnassasi on tapahtumassa muutoksia ja se liittyy ikään. Ei auta kuin hikoilla ja pestä. Kokeile dödöistä Nivea comfort dry 24 roll-on.

      • aapeeeee

        Ap linjoilla taas. Olen siirtynyt puuvillaisiin vaatteisiin duunissa. Ongelma poistui. Eli ei ollut tosiaan mitään keski-ikää vielä, kai sekin kohta tulee, mutta kuten taisin ihmetelläkin, miten se "keski-ikä" ei vaivaa mua kuin duunissa? Täällä olen pitänyt keinokuituvaatteita, joten ne ovat ongelman tehneet.
        Tämä ilmaisena vinkkinä muillekin. Puuvillapaitoja on vaan vaikea löytää, nimittäin kivoja ja nättejä, ei mitään ruutumetsuripaitoja...


      • hyväjuttuniin
        aapeeeee kirjoitti:

        Ap linjoilla taas. Olen siirtynyt puuvillaisiin vaatteisiin duunissa. Ongelma poistui. Eli ei ollut tosiaan mitään keski-ikää vielä, kai sekin kohta tulee, mutta kuten taisin ihmetelläkin, miten se "keski-ikä" ei vaivaa mua kuin duunissa? Täällä olen pitänyt keinokuituvaatteita, joten ne ovat ongelman tehneet.
        Tämä ilmaisena vinkkinä muillekin. Puuvillapaitoja on vaan vaikea löytää, nimittäin kivoja ja nättejä, ei mitään ruutumetsuripaitoja...

        Olen huomannut saman,jotkut keinokuitupaidat haisevat tosi pahalle kainaloista heti kun joutuu hien kanssa kosketuksiin,vaikka hiki ei haisekaan.
        Vaihdevuosioireita voi alkaa tulla vähitellen heti 40 ikävuoden jälkeen.Ensin ohimenevinä.


    • ihmiskoevm2015

      Aikanaan tehdessäni hoitotyötä työkenkäni haisivat kamalalle. Muulloin jalkani eivät ole samalla lailla haisseet. Eli erilaiset bakteerit sen tekivät.

      Olen sinua vähän nuorempi, mutta alan jo havaita, että itsensä joutuu opetella tuntemaan uudestaan. Hormonit toimivat uudella ja arvaamattomalla tavalla, vaikka vuodot olisivat säännölliset. Munasolut vähenevät ja naishormonit lähtevät laskuun jo noin 38-vuotiaana, vaikka monella vaihdevuodet tulevat vasta yli 50-vuotiaana. Eli sitä se on.

      Itsekin hikoilen, vaikka hikoilun määrä vaihtelee hormonikierron ja eri kiertojen mukaan. On joutunut opettelemaan uudenlaista kerrospukeutumista. Monesti ulkotakin päälle veto, etenkin nyt syksyllä, saa kamalan hikoilupuuskan aikaan. Toinen on kaupoilla ja asioilla käynti. Hankala missään tungoksissa roikottaa takkia käsivarrella. Eli hikoilen. Nykyään luennoilla ym. tilanteissa riisun heti sisälle tultua käsivarret paljaaksi, ja lisään sitten neuletta, jos myöhemmin paleltaa. Se on tilanne, missä hiki pukkaa pintaan tavanomaisessa syksyvarustuksessa. Ilman superdödöjä olen pärjännyt. Mineraalikivideodorantti on ainoa dödöni, enkä käytä sitä jatkuvasti. Jos kainalot pääsevät haisemaan, pyyhkäisen niitä ihodesinfiointiaineella. Samaa keinoa muuten käytin hoitotyössä ollessani. Tosin siellähän joutui oikeasti hikoilemaan duuninsa eteen, eikä hajusteet olleet suotavia.

      Yksi oma oivallukseni (kevyttä elämää pitkään viettäneenä) on lihasmassan menetys. Jos vain juoksee tai kävelee, niin se ei välttämättä riitä lihasmassan ylläpitoon. Juuri itse kokeilen, mitä aineenvaihdunnalle tekee menetetyn lihasmassan palauttaminen. Koetan saavuttaa 20 vuoden takaiset hauikset, selkä-, vatsa- ja reisilihakset, ja samalla katson, mitä lisääntyvä lihasmassa tekee lämmönsäätelylle. Ainakin itse olen ollut rapakunnossa siitä huolimatta, että olen jaksanut kävellä pitkiä matkoja. Eli osa hikoilusta on ollut kiinni siitä.

    • Antiage

      Vaihdevuodet ne on, tiedän tapauksia keillä on loppuneet kokonaan menkat jo 38-40 V. Itsellä loppuivat vasta, kun olin jo täyttänyt 60.

    • Polycytemia vera - harvinainen luuytimen syöpä - aiheuttaa hikoilua ja ihokutinaa. Hikoilu on eninmäkseen yöaikaista. Jos veriarvot on johonkin suuntaan poikkeavat niin kannattaa mennä kipinkapin lääkäriin. PV:n ei ole parantavaa hoitoa, mutta poikkeava verenkuva altistaa vuodoille ja tulpille, joten hoitaa pitää oireen mukaisesti. Myös hikoiluun on apua saatavana. Puolisoni sairastaa. Nyt diagnoosi polycytemia vera cum myelovibroosi secundaris.

    • Pikkumakko

      Deo Kristal on kalliosta louhittu ja hiottu hienpoistaja, tosi tehokas eikä värjää vaatteita eikä tuki ihohuokosia. Tutkipa Googlen kautta ja tilaa Ali Avci oy:ltä!
      Pitää hien loitolla pari vuorokautta.

    • YksKaksHigoilu

      Miulla välillä 'kuohahtaa' eli jokin sokeri aineenvaihdunnallinen reaktio.... puskee yks kaks hikee vaikken olis tehny mitään.... lieneekö kofeiinilla vaikutusta asiaan... tietysti ruokavalio myös.

    • pirkkalaUforakel

      Apteekista "Absolut Torr",varmasti auttaa,25vuoden kokemus itselläni.

    • nytpelittää

      Joka kahdeksannella Suomalaisella on eteiskammioiden väliseinämässä aukko. Aukko joka kaikilla on syntyessään ja pitäisi umpeutua heti vauvana. Olen saman ikäinen kuin sinä, täysin vastaava hikoilu oli ongelmana minullakin ja syitä muuten etsittiin :). Sattumalta pääsin ongelman äärelle ja tutkimuksiin joista syy ja seuraus paljastuikin koska "veri ei jäähdytä" kun aukko kusee osan hapekkaasta verestä takaisin. Mittauta hemoglobiinisi, jos se on korkea kyseenalaista tämä. Yleensä a.o aukko löytyy vasta vanhuksena, aiheuttaa jtn. hermostovaurioita kun keuhkoverenpaineet menee päin metsää tms.

    • testattuon

      Ihan vaan vinkiksi,kokeile käynti esim.naprapathilla. Yllätyt,töissä vaikka kevyttä onkin niin joudut jännittään niskaa ja ylä selkää rintarankaa,ne kun avataan niin lakkaa hikoilu ym oireet,koska kotona et jännitä ei ole myöskään hikoilua. Ei ole kallis kokeilu. Uskoisin että auttaa.....

    • uygfgh

      Enemmänkin näyttää jännittämisestä johtuvasta hikoilusta. Kokeile jotakin lääkettä siihen.

    • jdksödl

      Oon hikoillut vuolaasti 15-vuotiaasta asti(nykyään 33v). Mikään ei tehonnut, eikä tehonnut myöhemminkään...ennen kuin kuvioihin tuli botox ruiskeet päänahkaan ja kainaloihin. Apteekkien tuotteet itselle aivan naurettavia ja eivät toimi yhtään. En ole ylipainoinen ja liikun 3 kertaa viikossa. Heti kun tulen suihkusta niin kainalot jo märät.

      Onneks nyt toi botox. Ei huvittaisi käyttää tollasta myrkkyä, mutta mikään muu ei ole auttanut tai helpottanut hiukkaakaan. Äidilläni sama juttu ollut lapsesta.
      Äidilläni vaihdevuodet alkoivat jo 44 -vuotiaana. Menkat loppui 42-vuotiaana. Samoin hikoilu helpotti(outoa joo). Ollapa 42 v. Ehkä mullakin hikoilu helpottaa tai edes muuttuisi normaaliksi.

    • zolzytjarisat

      Olen alle 40-vuotias nainen, ja kummallinen yöhikoilu on vaivani. En hikoile muualta kuin kaulasta ja päästä. Yöpaitani kaula-aukko on aamuisin litimärkä. Mulla ei ole edes kuuma. Ajattelen tämän olevan varhaisia vaihdevuosia, vaikka kierto on aina kellontarkka ja suvun naiset menopaussissa 55 v. Välillä jopa palelen kun hikoilen. Päivisin ei mitään ongelmaa, en edes dödöä tarvitse kun kainalot on rutikuivat. Tuttua jollekulle?

    • tutkinnan_aihe

      Hikoilulla on aina syynsä. Hikoilu liittyy elimistön lämpötasapainoon, runsas hikoilu on aina merkki jostakin.
      Ihmisen elimistö pyrkii pitämään lämpötilan vakiona eli n. 37 asteisena. (pientä kymmenysosien vaihtelua voi olla esim. 36,7 - 37,3 ) ja isommat poikkeamat tästä ovat aina jokin merkki.
      Suuriin lämmönvaihteluihin liittyy aina syy. (infektio, hormoni tasapaino, fyysinen kuormitus, kylmettyminen tms.)

      Naisilla hormoniperäiset "vaihdevuodet" voivat vaihdella suurestikin. Joillakin ne voivat alkaa todella aikaisin. Ja ne tuntemukset voivat vaihdella paljonkin (lievistä voimakkaisiin) Jos kokee nämä tuntemukset häiritsevinä on syytä mennä lääkäriin.

    • popopopopo

      Mulla ollut sama ongelma kuin sulla, ihan täysin sama. Kireitä vaatteita ei kehdannut lainkaan pitää, paidat piloilla nopeasti. Ongelma vain töissä, mutta ei vapaa-ajalla, sama kuin sulla. Luulen sen liittyvän jotenkin päivärytmiin tmv. Minulla auttoi kun jätin kaikki antiperspirantit ja Absolut torrit pois ym liikahikoiluun tarkoitetut tuotteet, mitä käytin aika reippaasti, ilman mitään hyötyä. Nyt käytössä ihan pelkkä normi halppis dödö, enkä vaihtaisi missään nimessä! Harmi vaan kun suomessa lähes kaikki myytävät dödöt antiperspirantteja, turkista toin pari kappaletta Fa-merkkistä. Se on paras, en tosin tiedä miksi auttoi, mutta olen tyytyväinen :)

      • kolmekasi

        parempia vaatteita voi suojata kainalosuojilla.
        esim. tällaisia... http://www.mynewsdesk.com/fi/delipap-oy/images/helmi-paidansuoja-saeaestaeae-vaatteet-hiki-ja-deotahroilta-108042
        on sitä joskus puseronkainaloihin laitettu jopa ohuen ohuet pikkuhousunsuojat, kun muuta ei ole ollut saatavilla :)


    • Anonyymi

      Mulla on täysin samat oireet! Vapaa-ajalla en hikoile juuri ollenkaan, vapaapäivänä kotona en välttämättä muista edes laittaa dödöä mutten haise. Töissä taas hikoilen kun pieni sika, kädet on hikiset, polvitaipeet, kainalot, jopa nivustaipeet hikoaa? Olen normaalipainon alarajoilla eli liikalihavuudesta ei ole kyse. Työpaikallani ei ole mielestäni mitenkään liian kuuma, sama lämpötila kun kotioloissa. Olen itse tulkinnut tämän henkiseksi, en keksi mitään muuta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7949
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4522
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1689
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe