Nyt voitte opetella ruotsiksi joululaulun; Oi kuusipuu, jos haluatte :)
1) Bu kära gran, du kära gran
hur trogen din grönska!
Du stär ej blott om sommarn grön,
du är omm vintern lika skön.
Du kära gran, du kära gran,
hur trogen är din din grönska.
2)Du kära gran, du kära gran,
du bästa träd bland alla!
Så ofta jul ibland oss är,
du nya gåvor oss beskär.
du kära garan, du kära gran,
du bästa i träd bland alla.
3) Du kära gran, du kära gran
du vill oss något lära;
atta hålla ut it storm och nöd
ger kraft och tro i liv och död.
Ja, kära gran, min kära gran,
det vill du visst oss lära.
Du kära gran Oi kuusipuu ( ruotsiksi )
30
4404
Vastaukset
- ..,
"Herätys sheriffi!
Kirjoittanut: Miksi? 22.12.2004 klo 12.23
Erikoista toimintaa, että kopioit monelle palstalle nimimerkki "Tapanin" kirjoitusta kertomatta lainkaan, kenen kirjoitus on kyseessä.
Ainoa oikea toiminta sheriffiltä on poistaa joka kerta tämä Kickin palstalle kopioima toisen kirjoittama kommentti."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000005886398- moppaajasefu
...lestadiolaisuus-palstalla, jonka kunnossapidosta vastaa vanha vaimo, en minä.
- Kicki1
kerralla kopsannut vl:n viestin puolustaakseni tätä vl:ien uskoa ja siinä ei mielestäni ole mitään väärää. Koska teksti oli julkinen ja siinä ei ollut kopiointikieltoa, kuten kirjoissa on.
Me vl:ät lainailemme näin toisilta muutakin tueksi ja turvaksi meille itselle ja uskollemme;)
Meillä on tällaiset asiat yhteisiä :) - moppaajasefu
Kicki1 kirjoitti:
kerralla kopsannut vl:n viestin puolustaakseni tätä vl:ien uskoa ja siinä ei mielestäni ole mitään väärää. Koska teksti oli julkinen ja siinä ei ollut kopiointikieltoa, kuten kirjoissa on.
Me vl:ät lainailemme näin toisilta muutakin tueksi ja turvaksi meille itselle ja uskollemme;)
Meillä on tällaiset asiat yhteisiä :)On hyvien tapojen mukaista ilmoittaa toisen kirjoittajan tekstin lainaamisesta omassa viestissä. Kirjoituksesi oli todellakin suora copypastaus Tapanin tekstistä.
Kannattaa olla näissäkin asioissa tarkkana. - ..,
moppaajasefu kirjoitti:
...lestadiolaisuus-palstalla, jonka kunnossapidosta vastaa vanha vaimo, en minä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000005872077
Se on myöskin tällä palstalla ja oheisessa ketjussa. On eettisesti ja tekijänoikeudellisesti väärin varsinaisen tekstin kirjoittajaa kohtaan kopioida hänen tekstejään ikään kuin omina. - moppaajasefu
.., kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000005872077
Se on myöskin tällä palstalla ja oheisessa ketjussa. On eettisesti ja tekijänoikeudellisesti väärin varsinaisen tekstin kirjoittajaa kohtaan kopioida hänen tekstejään ikään kuin omina.Kiitos vinkistä. Toivon myös, että Kicki ottaa huomioon toisten kirjoittajien tekstien kopioimiseen liittyvät seikat.
- Kicki1
moppaajasefu kirjoitti:
tietenki jos tämä vl-kirjoittaja pahentuu ja huomauttaa minulle tästä, että kopioin. Tietenkin,,,
Mutta se on minun ja häenen välinen asia! - ..,
Kicki1 kirjoitti:
tietenki jos tämä vl-kirjoittaja pahentuu ja huomauttaa minulle tästä, että kopioin. Tietenkin,,,
Mutta se on minun ja häenen välinen asia!yksinomaan sinun ja Tapanin välinen asia. Menettelysi voidaan tulkita yritykseksi hämätä lukijoita ja toisekseen on täysin väärin kopioida toisen kirjoitus ja pyyhkiä siitä pois alkuperäisen kirjoittajan nimimerkki.
Näin teit. Miksi?
- Kicki1
kuten tässä maailmassa, vaan me olemme uskon kautta veljiä ja sisaria... ja tämä usko yhdistää meitä :)
Monesti puhujatkin lainailevat saarnoissaan toisten uskovaisten sanomisia opetuksiinsa.
Ei ole tämä kirjoittaja itse vielä tullut sanomaan että tein väärin.- A. Acimlainen
Raamatussa sanotaan että rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti mikä tarkoittaa käytännössä myös sitä että yhteisesti sovittuja sääntöjä ja lakeja pitää noudattaa.
Opit asiat aikanaan kun olet pitempään palstalla.
- A. Acimlainen
Tässä ketjussa on tuplaviestejä (minulta) ja sisällöttömiä viestejä siitä syystä että viestit eivät ole näkyneet heti. Jos viitsit ja jaksat niin poista ne ketjua häiritsemästä. Siis myös toinen noista minun samansisältöisistä viesteistäni.
- Kicki1
vaan Joulun odotusta varten. Ei siis näinn vaikeille asioille.
Toivon että ne tässä ketjussa unohdettais ja syämmessä olis joulun odotus.:)- A. Acimlainen
Vai mitä haluat saada sanotuksi sillä että tuot juuri tämän, aivan tavallisen joululaulun KOPION palstalle. Laulu merkitsee sinulle varmaan jotain erityistä kun sen oikein tänne valitsit. Kaunis lauluhan se on ei siinä mitään, mutta silti jäi mietityttämään.
- "Oh Tannebaum..."
A. Acimlainen kirjoitti:
Vai mitä haluat saada sanotuksi sillä että tuot juuri tämän, aivan tavallisen joululaulun KOPION palstalle. Laulu merkitsee sinulle varmaan jotain erityistä kun sen oikein tänne valitsit. Kaunis lauluhan se on ei siinä mitään, mutta silti jäi mietityttämään.
tänne tavallisia joululauluja laittelee avaukseksi...
Pistänkö "Säkkijärven polkan" serbokroatiaksi? - Kicki1
A. Acimlainen kirjoitti:
että nyt lähestyy joulu ja toivon, että ihmiset
muistaa enemmän joulun iloa kuin muita kiireitä ja esim. tällä palstalla esiintyviä vaikeita asioita.
Ja olen suurimman osan elämästä asunut Ruotsissa, ja kun chatissakin on sellasia suomen ruotsalaisia joilla on suomen kieli heikko, ajattelin, että heille olis myös ehkä antaa jotakin tämään palstan kautta.
Mutta myös jotku on halunneet minun kanssa puhua chatissa ruotsia, niin ajttelin, että kun tälläkin palstalla on kuitenkin ruotsin kielen osaavia, niin eihän se haittaa jos täällä sitäkin on harrstuksen vuoksi vaikka vähän täällä...
Oma ruotsin kielikään ei pääse näin unohtumaan/saa vähän harjotusta. Suomen kieli on edelleenkin vahvempi minulla koska olen lapsuuden ausnut Suomsessa.
Minun isän suku tulee Ruotsista, siis jotakin on siitäkin tässä ruotsalaisessa Joululaulussa minua muistuttamassa. Koska sen on juuri ruotsin kielellä. - Kicki1
"Oh Tannebaum..." kirjoitti:
tänne tavallisia joululauluja laittelee avaukseksi...
Pistänkö "Säkkijärven polkan" serbokroatiaksi?Me vl:ät laulamme vl:ien pikkujoulussa,
aivan tavallisia joululauluja myös.
Siis miksi ne ei sopis myös tänne joulutunnelmaa keventämään.
Ei varmaan kaikenlaiset sellaset
sovi tännekään. Mutta tällainehan ei aiheuta pahennusta ainakaan
täällä sen maailmallisuuden tai musiikin vuoksi.
Ei kukaan vl ainakaan ole sanonut siitä, ei edes moppi. Kyllä vl:ät sanoo, jos on aihetta huoleen
uskon vuoksi. - olihan
A. Acimlainen kirjoitti:
se Ruotsiksi. Luulen että on kanssani monta muutakin jotka ilahtuivat juuri Ruotsinkielisistä sanoista!
- Lainaaja ;-)
on tekijänoikeuslain alainen, joten Kickin lainaus on luvaton.
Teostiedot
Oi kuusipuu
Säv: trad.
Sanat: Matti Pesonen
Näyte
1. Oi kuusipuu, oi kuusipuu ja lehväs uskolliset. Sä vihannoitset kesäisin, tuot lehväs talven tuiskuihin. Oi kuusipuu, oi kuusipuu ja lehv... - Lainaaja ;-)
Oi kuusipuu on tekijänoikeuslain (teosto ry:n) alainen teos, joten luvaton lainaaminen rikkoo tekijänoikeus lakia.
Teostiedot
Oi kuusipuu
Säv: trad.
Sanat: Matti Pesonen
Näyte
1. Oi kuusipuu, oi kuusipuu ja lehväs uskolliset. Sä vihannoitset kesäisin, tuot lehväs talven tuiskuihin. Oi kuusipuu, oi kuusipuu ja lehv...- jos täälllä kirjoittaa joul...
höpö höpö
- Kicki1
niitä myyntiin, tai rahaa ansaitsen sillä jne kuin täällä...
Et taida tietää mitä nämä säännöt tarkoittaa,
osaatko vaan ne ulkoa, mutta et sisältä. - Lainaaja ;-)
Kicki1 kirjoitti:
niitä myyntiin, tai rahaa ansaitsen sillä jne kuin täällä...
Et taida tietää mitä nämä säännöt tarkoittaa,
osaatko vaan ne ulkoa, mutta et sisältä.Tämäkin palsta on julkinen ja julkinen esittäminen vaati aina teosto ilmoituksen. Jos sinä kirjoitat laulun sanat, mikä on teoston listoilla, tälle palstalle, voi teosto vaatia korvauksia Eniro Oy:ltä.
- reinhard
Kiitos laulun sanoista.
Jouluna on mukava puhua jouluun liittyvistä asioista, vaikkapa laulun sanoista.
Miten se meni se porsaita äidin oomme kaikki ruotsin kielellä.
Tämä laulu kiinnostaa siksi, kun kauan sitten kansakoulussa opettelimme ruotsinkielisiä joululauluja kuusijuhlaan.
Siihen aikaan alettiin kansakouluissa opettamaan ruotsin kieltä ja tietysti piti oppia myös ruotsalaisia joululauluja.
Nyt olen unohtanut ne jo, miten ne meni.
Huh, huh, ulkona on tällä hetkellä kova myrsky, kun koko mökki tärisee.- Kicki1
joululaulu; Porsaita äidin oomme kaikki...
Morsgrisar ä` vi allihopa, allihopa, allihopa.
Morsgrisar ä` vi allihopa, allihopa, å ja me`.
Ja´ me och du` me`, ja me å du me`!
Reindard me=med, se on lyhennetty
Ja=jag, samoin lyhennys
å=och, myös lyhennys
ä=är, siis lyhennettynä
Nämä sanat on lyhennetty siis vaan sen vuoksi
että ne sopii tähän runoon. - reinhard
Kicki1 kirjoitti:
joululaulu; Porsaita äidin oomme kaikki...
Morsgrisar ä` vi allihopa, allihopa, allihopa.
Morsgrisar ä` vi allihopa, allihopa, å ja me`.
Ja´ me och du` me`, ja me å du me`!
Reindard me=med, se on lyhennetty
Ja=jag, samoin lyhennys
å=och, myös lyhennys
ä=är, siis lyhennettynä
Nämä sanat on lyhennetty siis vaan sen vuoksi
että ne sopii tähän runoon.Juuri noinhan se menikin, alkaa palautua lapsuuteni kansakoulun joulujuhla elävästi mieleen. Kansakoulun joulujuhla oli siihen aikaan ainoa jouluinen tapahtuma kylässä.
Ei ollut jouluavauksia, eikä kauneimpia joululauluja.
Kylänväki kokoontui joukoin kuusijuhlaan, jossa me oppilaat esitimme jouluohjelmia, joita olimme tiiviisti parin viikon ajan harjoitelleet.
Olin kerran tiernapojat esityksessä mukana.
Minä eläydyin niin tosissaan osaani herodeksena, että huitaisin knihtiä liijan lujaa miekalla, jolloin knihti alkoi oikeasti itkemään ja valittamaan.
Esityksestä tuli fiasko. Knihti suuttui, ettei sun pitänyt oikeesti lyödä ja hyökkäsi mun kimppuuni.
Opettaja veti äkkiä väliverhot eteen ja tuli nuhtelemaan.
Siinä aikamme neuvoteltua, ohjelma aloitettiin uudelleen ja väliverho vedettiin auki - Kicki1
reinhard kirjoitti:
Juuri noinhan se menikin, alkaa palautua lapsuuteni kansakoulun joulujuhla elävästi mieleen. Kansakoulun joulujuhla oli siihen aikaan ainoa jouluinen tapahtuma kylässä.
Ei ollut jouluavauksia, eikä kauneimpia joululauluja.
Kylänväki kokoontui joukoin kuusijuhlaan, jossa me oppilaat esitimme jouluohjelmia, joita olimme tiiviisti parin viikon ajan harjoitelleet.
Olin kerran tiernapojat esityksessä mukana.
Minä eläydyin niin tosissaan osaani herodeksena, että huitaisin knihtiä liijan lujaa miekalla, jolloin knihti alkoi oikeasti itkemään ja valittamaan.
Esityksestä tuli fiasko. Knihti suuttui, ettei sun pitänyt oikeesti lyödä ja hyökkäsi mun kimppuuni.
Opettaja veti äkkiä väliverhot eteen ja tuli nuhtelemaan.
Siinä aikamme neuvoteltua, ohjelma aloitettiin uudelleen ja väliverho vedettiin aukisinähän osaat niin hyvin kirjoittaa. Ja jos et halua oikalla nimellä kirjoittaa, pane peitenimi, siis taiteilijanimi. Mutta sano se minulle; sillä haluan lukea kirjasi :)
- reinhard
Kicki1 kirjoitti:
sinähän osaat niin hyvin kirjoittaa. Ja jos et halua oikalla nimellä kirjoittaa, pane peitenimi, siis taiteilijanimi. Mutta sano se minulle; sillä haluan lukea kirjasi :)
Ehkäpä se joskus toteutuu, paremmalla ajalla.
Mutta nyt voit lukea tuolta mun lapsuuteni joulukertomuksen ja joulukirkkomatkan kohdasta
VL-JA JOULUPERINTEET - A. Acimlainen
Murs grissar är vi allihooppa, tai jotain sinnepäin. :))
- Kicki1
oletko myös nikillä koulukiusattu tällä palstalla
- reinhard
En ymmärrä kysymystäsi ??
Siis mitä oikein tarkoitat ?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493252Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071342- 161059
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1101029Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431017Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40991