Laskuvarjohyppy

turvallisuus

Tarkoitukseni on alkaa harrastamaan laskuvarjohyppyjä ensi keväänä. Tandem-hyppy jo hypätty menneenä kesänä Norjassa! Se vain arveluttaa, että onko turvallisuusmääräyksiä parannettu Jämin onnettomuuden jälkeen? Ei kai missään ole hyppytoiminassa vielä vastaavia koneita, kuin pudonnut oli? Onko koneiden huoltotoimintoja tiukennettu?

11

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PasePelle

      Kaiks hyppääjät kuollee. Joskus. Rupee dokaamaan Vaasankadulla, paljo kliffempaa. Tai rupee homoks. Saat aanusta tai säkällä piparii, jos kiinnostaa.

      • turvallisuus

        Jessus näitä kirjoituksia, mitä jotkut viitsivät kirjoitella. Paluumuutto suomeen tuntuu harkinnan arvoiselta....ei vainkaan, ei typerät ihmiset asiaa muuta.


    • PLHMNHM

      "Se vain arveluttaa, että onko turvallisuusmääräyksiä parannettu Jämin onnettomuuden jälkeen?"

      Aika paljon monimutkaisempi kysymys kuin luuletkaan. Koska onnettomuus oli paitsi monelta taustatekijältään ainutlaatuinen, myös luonteeltaan (niinkuin ne yleensä ovat) sellainen, että tapahtumaan voidaan arvella johtaneen monenkin asian, ja niiden merkityksen voimakkuutta lopputulokseen voidaan vain spekuloida, ei mitään yksittäistä taikakeinoa vastaavien ehkäisemiseen ole.
      Paljon pieniä tarkennuksia, taustatyötä, ohjemuutoksia jne. on tehty ja edelleen tehdään (koskien esimerkiksi kuormaamista, painopisteasioita, lentäjien perehdytystä hyppylentämiseen yms. asioita, joista esitettiin, että niillä on saattanut olla jokin osuus onnettomuudessa), mutta jos haet jotain yksittäistä uutta turvallisuusmääräystä, jolla oltaisiin 100% varmoja, että vastaavaa ei tapahtu, ja joka vielä olisi jossain järkevässä suhteessa riskiin, niin sellaista ei ole. Lentokoneiden suunnittelu, rakentaminen, huoltaminen ja lentäminen on edelleen ihmisten hommaa, ja mikään ihmisten tekemä ei ikinä ole 100% varmaa.

      "Ei kai missään ole hyppytoiminassa vielä vastaavia koneita, kuin pudonnut oli?"

      Ei Suomessa, ulkomailla kyllä muutama.

      "Onko koneiden huoltotoimintoja tiukennettu?"

      Ei. Huollon puutteella tai laadulla ei ollut varsinaisesti osuutta onnettomuuteen. Vastaavaa primäärisyytä (siipituen murtuminen) ei havaittaisi edes kaupallisen lentoliikenteen huolloissa, koska se olisi vaatinut rakenteiden läpivalaisevaa kuvausta tai ainakin sellasia rakennepurkuja, joita ei minkään tavanomaisen huoltoprosessin yhteydessä tehdä.
      Taustasyyt puolestaan eivät liittyneet niinkään huoltoon kuin ehkä ko. koneen rakennussarjan ominaisuuksiin ja spekuloitavissa olevissa määrin noihin yllälueteltuihin organisatorisiin syihin.
      Rakennussarjasta, jonka kyllä olis ehjänä pitänyt kestää tuolla lennolla todetut kuormitukset, vastaa amerikkalainen valmistaja, jonka reagointi onnettomuuteen oli ilmeisesti aika laiskaa. Tiedä sitten ovatko salassa tehneet jotain parannuksia. Mutta pääosiltaan huoltaminen on edelleen samanlaista: tyyppihyväksytyt (jollaisia tällä hetkellä kaikki Suomessa operoivat hyppykoneet ovat) huollatetaan virallisen CAMO-organisaation (continuous airworthiness management organisation) hyväksymässä huoltopalvelussa pääosin valmistajan ohjeiden mukaan. Ns. harrasterakenteisia (jollaisia ei ennen Comppia tai sen jälkeen Suomessa hyppykäytössä ole ollut) saa edelleen rakentaja huoltaa itse.


      Jos meinaat laskuvarjohyppäämistä ruveta harrastamaan, sun tulee nyt vaan olla sinut sen ajatuksen kanssa, että siinä voi kuolla. Nykypäivänä se on melkoisen harvinaista, ja viimeaikaisista kuolemantapauksistakin isoin osa (pl. tämä lento-onnettomuus siis, nyt puhutaan hyppyonnettomuuksista) ovat johtuneet hyppääjän tietoisesta perushyppäämisestä poikkeavasta riskinotosta (ns. vauhditetut laskeutumiset).

      Hyppylento-onnettomuuksissa ei nopean muistinvaraisen tietoni valossa ole Suomessa koko siviilihyppäämisen historiassa (alkaen siis 60-luvulta) kuollut kuin juuri nämä tämän aika ainutlaatuisen onnettomuuden kahdeksan ihmistä. Sen sijaan itse hyppyyn liittyvissä onnettomuuksissa luku on 27. Hyppylentämisen turvallisuustaso on siis tuosta yhdestä tapauksesta huolimatta melko hyvä, ja todennäköisempää (ei siis kovin todennäköistä huomioonottaen, että tuolla tarkastelujaksolla on hypätty miljoonissa liikkuva hyppymäärä) onkin heittää veivinsä itse hypyllä.

      Dying is certain, living is not.
      Kaikki kuolevat. Mutta eivät kaikki elä.

      Lopeta siis asian märehtiminen, ja lähe sen sijaan kurssille. Ota kaikki mahdollinen selville ja opi niin paljon kun mahdollista sellasista ihan oikeista lähteistä niinku hyppykurssilta, lentäjiltä, itse kokemalla jne., Suoli24:n sijaan. Sen tietotaidon perusteella voit sit oikeesti tehdä päätöksen haluatko vetää käkkärin vai koetko saavas lajista niin paljon, että se on kaiken tietotaidon jälkeenkin jäljellejäävän riskin arvosta. Lopettaa voi aina, paitsi jos ei edes aloita.

      • turvallisuus

        Kiitos selventävästä ja asiallisesta vastauksesta. Keväällä hyppäämään!


    • erkkimerkkinimerkki667

      Yllä jo olikin varsin tyhjentävä vastaus Jämin tapaukseen liittyen, ei lisättävää. Tätänykyä taitaa kaikki suomen hyppykoneet olla (HAY-DN lukuunottamatta) tyyppihyväksyttyjä Cessnoja, säännöllisesti huollettuja, luultavasti turvallisimpia koneita joita harrasteilmailuun kuvitella voi. Kaikkia muuttujia tahi inhimillistä virhettä voi silti koskaan täysin pois laskuista, joka kerta kun lentokoneeseen nousee, aina se mahdollisuus että jotakin sattuu. Ilmailussa monasti silloin jälki rumaa, vaikka kurssilla hätähyppyihin ja pakkolaskutilanteisiinkin kuinka valmistetaan.

      Itse hyppytoiminta erittäin turvallisuusorientoitunutta. Käytännössä kaikki mennään turvallisuus edellä, hauskuus vasta toisena. Sielläkin toki sattuu ja tapahtuu, mutta lähinnä silloin kun otetaan tarpeettomia riskejä (ja niitä ei ole pakko ottaa). Laskuvarjotoimikunnan sivuilta löytyy laskuvarjohyppääjän opas (kurssilukemistoa) ja kattavat vaaratilannekoosteet josta löytyy kaikki onnettumuudet ja läheltä-piti-tilanteet. Noita se itsekin tutkailtua ennen kurssille lähtöä. Hölmöilemättä poikkeuksetta aina turvallisesti alas pääsee.

      Jos/kun ajatuksena kurssille lähteä, ja jokin mieltä askarruttaa, suosittelen lähimmälle kerholle poiketa touhua katsomaan ja kyselemään. Poikkeuksetta avoimet ovet aina kun hyppytoimintaa, vastataan mieluusti tyhmiinkin kysymyksiin, kaffetkin tarjotaan. Mukaan vaan.

      • turvallisuus

        HAY-DN ? Onko ko.kone siis myös vastaava kuin pudonnut kone oli? Eli harrastelijoiden rakentama, ja ei tyyppihyväksytty?
        Muutan Tampereen seudulle alkuvuodesta ja Jämi on lähin hyppypaikka. Katsoin netistä, että HAY-DN on ollut siellä menneen kesän.
        Voiko Jämillä hypätä muilla koneilla?


      • PLHMNHM

        Erkkiesimerkin viestin alku on aika harhaanjohtava, ja "turvallisuus" vetääkin siitä vääriä johtopäätöksiä.

        Koneen rekisteritunnus on HA-YDN. Kyseessä on Technoavia SMG-92 Turbo Finist.

        Se on ihan yhtä tehdasrakenteinen kone kuin ne Cessnatkin, suunnittelutyö tosin on 80-90-luvulta eikä jostain viime vuosisadan puolen välin aikaisemmalta puolelta, jolloin kaikki Cessnat on suunniteltu, ja suurin osa varsinkin Suomessa lentävistä pikku-cessnoista valmistettukin. Toki avioniikkaa yms. on niihin uusittu, mutta runko ja muita peruselementtejä on oikeasti vanhoja.

        Se on kansallisesti tyyppihyväksytty Unkarissa (hyväksyntämenetteltyllä, joka täyttää mm. USA:n ja Venäjän ilmailuviranomaisen standardit, ja oltiin venäläisistä mitä mieltä tahansa, niin osaavat he lentokoneita tehdä) ja on pre-EASA-hyväksyntävaiheessa oleva ns. "annex II -kone", ei siis edes missään experimental-rekisterissä.

        Sen huolto tapahtuu aivan samalla tavoin kuin muidenkin tyyppihyväksyttyjen, myös niiden cessnojen, ts. hyväksyttyjen ammattimekaanikkojen toimesta Suomessa, ja vuosittain Unkarissa suuremmat huollot kaikki valmistajan ohjeiden mukaan.

        Ainoa ero Cessnoihin on se, että niiden suuremmatkin korjaukset onnistuvat Suomessa suomalaisten mekaanikkojen toimesta, unkarilaiseen tarvittaessa lennätetään mekaanikko Suomeen.

        Olin kyllä ihan vakavissani ja tosissani sanoessani, että:
        " tyyppihyväksytyt (jollaisia tällä hetkellä kaikki Suomessa operoivat hyppykoneet ovat) huollatetaan virallisen CAMO-organisaation (continuous airworthiness management organisation) hyväksymässä huoltopalvelussa pääosin valmistajan ohjeiden mukaan. Ns. harrasterakenteisia (jollaisia ei ennen Comppia tai sen jälkeen Suomessa hyppykäytössä ole ollut) saa edelleen rakentaja huoltaa itse. "...


        "turvallisuuden" jälkimmäisiin kysymyksiin vastatakseni HA-YDN on operoinut menneen kesän Jämillä. Kerholla on myös oma kone Cessna-206. Toki siitäkin voi hypätä ja hypätään silloin kun isommasta ei jostain syystä voi, paikalla ei esimerkiksi ole tarpeeksi väkeä tms. Mutta jos mahdollisuus on hypätä tehokkaasta turbiinikoneesta, joka vie kymmenen hyppääjää 4km korkeuteen palttiarallaa kymmenessä minuutissa tai mäntämoottorikoneesta, jolla kuusi hyppääjää pääsee kolmeen kilometriin 25 minuutissa, niin mitä luulet kummasta väki haluaa hypätä? Aika yksin saisit siellä Cessnan luona päivystää, jos turbiini humisee vieressä.

        Tuolta voit tutustua Suomessa operoivaan koneeseen:
        http://smgfinland.com/

        Ja tuolta näet vastaavan toisen koneyksilön hyppypudotuksilla ulkomailla:
        https://www.youtube.com/watch?v=bTxyyG9dnaw

        Kuten rivien välistä voinee jo lukea, edustan itse kyseistä hyppy-yhteisöä. Koska kerrot tulevansa Tampereelle, toivotan sinut minä tahansa keskiviikkona (ns. kerhokeskiviikkoillat) poikkeamaan kerholla juttelemassa kone- ja hyppyasioista. Osoite löytyy nettisivuiltamme. Vaihtoehtoisesti hyppäämme Jämillä tällä kaudella vielä ainakin seuraavat kaksi viikonloppua. Tule kahville sinne. Pääset näkemään touhua ihan eturivistä. HA-YDN tosin valitettavasti lentää tämän viikonlopun jälkeen talveksi Unkariin isompiin huoltoihin ja heittääkseen siellä hyppykeikkaa ja palatakseen keväällä, mutta mäntä-Cessnaan pääset tutustumaan. Saat lisäksi aivan varmasti niin paljon tietoa koneista, hyppylentämisen turvallisuudesta ja itse hyppäämisen turvallisuudesta kuin tarvitset.


      • erkkimerkkijne

        Tässä tasan yhtä tyhjentävää tekstiä kuin edellisessäkin. Lienee lähinnä makuasia Cessna vs. venäläinen lentokone-osaaminen. Käy edes väittelemään. Tilastojen valossa mahdoton vertailua tehdä, senverta vähän SM92 valmistettu. Aika vahva luottamus silti venäläiseen ilmailuosaamiseen, ei se suotta jenkitkään tavaraa venäläisin raketein avaruuteen toimita. Kuten jo sanottua, jos (ja toivottavasti kun) mahdollisuus ensi kesänänä HA-YDN:stä hypätä, sen teen:)


      • PLHMNHM

        Suosittelen =)

        Laskin itse hypänneeni siitä tänä kesänä 57 hyppyä.


    • erkkimerkkinimim667

      HA-YDN, lipsahti viiva edellisessä väärään väliin. Mitään tekemistä tuolla ei 2014 pudonneen kanssa. Tuoreessa Ilmailu-lehdessä koneesta isommin juttua. Venäläistä alkuperää kone, turbiini tsekkiläinen. EASA-alueella tyyppihyväksyntäprosessi parhaillaan käynnissä. Wikipedian mukaan paljoa noita valmistettu, tietyllä skeptisyydellä voi siis suhtautua. Itse suhtaudun kuin Ladaan, karu kuin mikä, toimii kaikissa olosuhteissa. Jos ensi kesänä siunaantuu tilaisuus koneesta hypätä, en emmi.

      Näkyy Tampereen kerholta Cessna löytyvän. Ilmeisesti tuo PSUI:n HA-YDN silti aika tiiviissä yhteistyössä Treen kerhon kanssa operoi. Kannattaa suoraan kerholta (tamlk) kysellä, suomi24:sta paremmin tietävät:)

    • turvallisuus

      Täytyypä sitten poiketa tammikuussa kerhon tiloissa kahvilla ja tutustumassa asioihin tarkemmin :)
      Kiitos vastauksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe