Pakoa ankeasta uskonnosta.

7

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuusfriikki7678EiKirj

On ihan eri asia kokea halua paeta jostain ankeasta ahdasmielisestä lahkosta kuin elää elävässä uskossa Jeesukseen, joka tekee ihmisen vapaaksi kaikesta orjuuttavasta ja antaa sisäisesti tyydytetyn elämän. Jeesus ei ole sama kuin jokin lahkoliike.

• Olen samaa mieltä kanssasi n.s. kristityn raamatullisen ihmisen usko kohdistuu Jumalaan ja Lunastajaan. Uskoa voi vaikka Pohjoisnavalla tai keskellä Saharaa mihinkään kirkkoon kuuluminen ei ratkaise asiaa - vaan sydämen tila Jumalan edessä.

alex

Olet alex oikeassa tuossa.

Alunperinkään en uskon lahjaa saanut miltään kirkolta tai keneltäkään käännyttävältä ihmiseltä, vaan suoraan Jumalalta, Jumalan Sanaa lukemalla yksin kotona.

• https://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/
      Yllä selvää tilastoa siitä kuinka Suomessa erotaan kirkosta ja sama jatkuu yhä - kuitenkin on niinkin että monet eroajat ovat todellisuudessa uskovia (esimerkiksi minä) mutta koska havaitsevat kirkkonsa opit liian sekaviksi - usein monien uskontojen vyyhdiksi - he eivät näe mitään järkeä kuulua sellaiseen yhteisöön ja tulla ikäänkuin osalliseksi asioista joita ei itse voi hyväksyä.

Sillä luullakseni todelliset syyt löytyvät enemmänkin siitä että todetaan että : "En voi olla samaa mieltä kirkkoni kanssa ja siksi eroan" .

Kuinka paljon tämä on asiain laita esimerkiksi Adventtikirkosta eronneiden keskuudessa en luonnollisesti mene sanomaan, mutta että monet ajattelevat juuri näin se on tullut näkyviin esimerkiksi tällä palstalla.

Läheskään kaikista ei ole tullut ateisteja vaikka kirkoista eroavatkin.

alex

Niinpä, ei ollenkaan jokainen jostain kirkkolaitoksesta eroava ole ateistiksi tullut.

Minäkin harkitsen kansankirkosta eroamista, mutta olisi hyvä, että ei jäisi tyhjän päälle, vaan olisi jokin kristittyjen yhteisö, jossa saisi kokea uskon yhteyttä.

• alex: «Läheskään kaikista ei ole tullut ateisteja vaikka kirkoista eroavatkin.»

Tiedän useampia tapauksia, joissa kirkosta eronnut ei erityisemmin julistaudu ateistiksi, mutta ei myöskään käytännössä harjoita mitään uskontoa. Kysyttäessä jumalauskosta hän lähinnä kiusaantuu ja yrittää vaihtaa puheenaihetta. Tivatessa vastaus on sitä, miltä juuri sillä hetkellä sattuu tuntumaan, kuten "ehkä hyvinkin joku Jumala on" tai "kyllähän kirkko tekee hyvääkin työtä" ja niin edelleen.

Tämä viittaa siihen, että käytännön elämässä ei kovin usein ole mitään tarvetta ottaa kantaa Jumalan olemassaoloon, saati sitten yksityiskohtaisempiin uskonkappaleisiin.

v.aari:"Tämä viittaa siihen, että käytännön elämässä ei kovin usein ole mitään tarvetta ottaa kantaa Jumalan olemassaoloon, saati sitten yksityiskohtaisempiin uskonkappaleisiin."

No ei varmaan sitä kysymystä tarviikaan koko ajan prosessoida. Mutta kyllä minulla on elämässä arjen keskelläkin se pohjavirta, että Jumala on todellinen ja auttaa ja arkiaskareidenkin keskellä Jumalaa välillä avuksi huudan hiljaa sisimmässäni pitkin päivää. Uskoa on, vaikkei sitä koko ajan tietoisesti ajattelisi.

Arkitoimissa ei ole myöskään välttämätöntä koko ajan pohtia ja ottaa kantaa yksityiskohtaisiin oppikysymyksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5193
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1595
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1460
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      70
      1409
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      336
      1339
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      49
      1328
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      76
      1272
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      4
      1055
    9. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      50
      948
    10. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      945
    Aihe