Surullinen anoppi lapista

lapineukko

Poikani löysin etelä-suomesta vaimon itselleen ja olin siitä tosi iloinen ja ajattelin itsekkin, että hienoa meillä menee varmaan tosi hyvin.
Alkuunsa miniä oli aina käydessään ystävällinen ja ajattelin että on kovin hiljainen, kun aina kaikki keskustelut katkes siihen kun jotain kahvipöytäkeskustelua yritin pitää yllä, mutta hän suurinpiirtein vastasi yhdellä sanalla.
Hän ei koskaan halunnut itse aloittaa mitään keskustelua ja kun yritin hiukan tutustua miniääni, niin koin että hän ei halua kertoa itsestään yhtään mitään?
Poikani kuitenkin on aina ollut avoin ja meillä on ollut lämmin suhde perheessä.
Nyt on vähän sellainen tunne, että poikakaan ei saa kertoa mitään eikä käydä kotonaan ja onkuin kaikki luukut olis paiskattu kiinni tähän suuntaan?
Kunnioitan heidän suhdettaan, enkä ole heille ollut mitenkään rasitukseksi kyläkäynneilläni enkä muutenkaan utele heidän asioitaan, mutta toivoisin sentään jotain normaalia kanssakäymistä niinkuin pojan kanssa on ollut aina ennenkin ja muiden aikuistenlasten kanssa.
Joskus olen pyytänyt heitä syömään viikonloppuna, ei sovi. Joskus oltaisiin tuotu tupaantuliaislahjaa, ei saa heille tulla, mutta lahjan poika kyllä aikas nopsasti haki ja se oli mieluinen.
Syytä miniäni käytökselle en ymmärrä, en tiedä tehneeni mitään väärää tai jättäneeni tekemättä?
Pärjään kyllä ilman heitäkin ja olen miettinyt että en enää heitä vaivaa, mutta en myöskään rahoita. Olen avustanut monellalailla näitä pätkätyöläisiä, mutta toivoisin että olisin muutakin kuin rahapussi tai pahanpäivänvara heidän silmissään.
Jotenkin menen aina siihen halpaan, kun olen säästänyt itselleni etelänmatkaa ja heille tuleekin joku rahaton kuukausi, niin taas poikani saa kerrottua heidän surkeen tilanteensa ja taas äitimuori heltyy ja antaa säästönsä pois. Hetken se lähentynyt perhesuhde lämmittää, mutta kohta on aikas paskanen huijattu olo. Heippa ja kiitti seuraavaan kriisiin saakka.
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten tästä saisi normaalin perhesuhteen?

11

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marga-Reeta

      Ensinnäkin paras mitä viisaana naisena voit tehdä, on lopettaa liika vastuunkanto nuoresta parista, jonka tulee oppia elämään itsenäisesti.
      Vastuutat itseäsi miniäsi käytöksestä ja siitä, että et saa normaalia suhdetta miniään.
      Hyvään suhteen rakentumiseen tarvitaan aina molemmat osapuolet: voit kohteliaasti tulla puolitiehen vastaan, mutta et yhtään sen pidemmälle.
      Joten sinä olet tehtäväsi omalta puolelta kunniakkaasti hoitanut, ja on miniän oma asiansa, kuinka tulee sinua vastaan. Siihen et voi enempää vaikuttaa, varsitenkin kun et ole loukannut häntä.
      Parasta, mitä voit nuoren parinkin kannalta tehdä, on miettiä omaa hyvinvointiasi ja virkistäytymistä. Siihen sinulla on täysi oikeus.
      Nyt suhteesi nuoreen pariin on heidän puoleltaan hyötysuhde. Oma liika yrittämisesi, syyllistymisesi ja epäterve vastuunkanto ylläpitävät hyväksikäyttöä.
      Suhde poikaasi on muuttunut, kun kuvioon on tullut miniä.
      Se sinun on muistettava, kuitenkaan sen ei tarvitse hävittää äidinrakkautta poikaan.
      Poikasi sukkuloi sinun ja vaimonsa välillä, eikä se ole helppoa, kun kumpaakin olisi miellytettävä.
      Suhde rahankäyttöön on ilmeisesti miniän myötä muuttunut huolimattomampaan suuntaan, jos pojallasi ei aiemmin ole näitä ongelmia ollut hyvässä taloudenpidossa.
      Minusta sinä voisit rauhallisesti sitä kysyä pojalta seuraavan kerran, jos olet avaamassa rahakukkaroa nuorelle parille. Kahden nuoren on tultava omillaan toimeen, ja varsin tärkeäksi asia muodostuu, jos he ovat jatkuvasti pulassa.
      Sinun on varottava, ettei heidän taloudellisesti saama apu muodostu vakituiseksi ja sitä myöten itsestäänselvyydeksi. Silloin he eivät koskaan tule oppimaan elämistä varojensa mukaan.
      Toinen juttu vallan onkin se miniän pitämä etäisyys. Se on vain hyväksyttävä ja muista, ettet ole ainoa anoppi, joka joutuu tuon katkeran pettymyksen nielaisemaan.
      On nuoria naisia, jotka eivät millään pysty hyväksymään vanhempia naisia varteenotettavina ja miellyttävinä ihmisinä. Heidän silmissään vanha nainen on outo, vanhanaikainen kummajainen, jonka kanssa ei haluta eikä osata keskustella eikä harrastaa edes small talkia.
      Miniäsi voi olla olemassaankin kömpelö ja taitamaton pitämään keskustelua yllä. Maailmanne voivat olla niin erilaiset, ettei yhtymäkohtia ole. Jos miniän ajattelu on kapeatasoista, pinnallista ja rajoittunutta, vielä nuoruuden kypsymättömyyden ahdaskatseista, niin ei kannata väkisin alkaa vääntää keskustelua hänen kanssaan mitenkään kahden kesken.
      Itse hieman jopa välttelisin kahden keskistä keskustelua ja puhuisin pöytäseurueelle yleisesti. Siihen miniä voi sitten ottaa osaa tai ei, omien kykyjensä ja halujensa mukaan.
      Mitään henkilökohtaisten asioiden kyselyä myös on ehdottomasti vältettävä, kertokoon miniä oma-aloitteisesti sitten aikanaan itsestään, jos tuntee tarpeelliseksi.
      Tietenkin ystävällinen katsekontakti ja elekieli on pidettävä, oli tilanne mikä hyvänsä.
      Älä liikaa murehdi sitä, ettei suhteesi nuoreen pariin ole sellainen, joksi mielikuvissasi olet ajatellut. Usein käy elämässä niin, etteivät ystävälliset mielikuvamme toteudu.
      Silloin on haettava pettymykseen korvausta muualta, koska aika näyttää jatkon ja suhde voikin ajan myötä muuttua paremmaksi.
      Siihen asti voit elää täysillä ja nauttia niistä asioista, jotka sinulla ovat.
      Ala nyt säästää seuraavaa etelänmatkaa varten, äläkä niitä varoja luovuta, vaan ne ovat sinulle tarpeen.

    • Pohdiskelija_anoppi

      Näin sen näkisin minäkin että parempi antaa olla heidän enemmän omissa oloissaan vaikka se harmittaa. Jotakin yhteistä on myös minun ja miniäni suhteen. Ovatko eteläisen alueen nuoret naiset erilailla kasvatettuja, vai onko heille tärkeämpi oma suku. Onko heillä pohjoisemman alueen ihmisiin ennakkoluuloja? Kenties omassakin elämässään heillä on ollut vaikeuksia jotka heijastuu parisuhteeseen?
      Näitä olen ajatellut, poika ei puhelimessakaan puhu kaikkea vaimonsa läsnäollessa ja on selvästi vapautuneempi puhumaan puhelimessa kun on yksin. Orjuuttavatko nämä miniät poikiamme heidän omilla mielipiteillään ja omilla asenteillaan, sitä olen miettinyt. Kunnon pojat, olisiko heidän otettava enemmän johtajuutta perheissään joissa vaimo pyrkii tekemään heistä juoksupoikiaan? Viimekädessä pojat päättää itse omasta elämästään. Me anopit tahdomme tietenkin pojillemme parasta elämää johon kuuluu heidän vaimonsa ja lapsensa, perhettä jossa he ovat onnellisia ja eivät ole vaimojensa orjia vaan voivat olla avoimia.

      • miniänystäväanoppi

        En lähtisi ylitulkitsemaan tilanteita. Jos poikasi vain haluaa elää omaa elämäänsä missä sinä äiti et nyt ole enää se tärkein. Mistä voit olettaa että miniäsi on sinun ja poikasi välienrikkojana kun häntä selkeästi tässä syyllistät?jos olet huomannut että miniäsi pitää poikaasi "juoksupoikana" ja "orjana" niinkuin brutaalisti kirjoitit,olisiko aika mennä väliin,miten olet tämän havainnut?
        Kannattaa vain ruveta rakentamaan sitä omaa elämää jos lapset ovat jo lentäneet pesästä. Liiallinen toisten asioihin sekaantuminen pahentaa suhteita. Niinkuin tuossa viimeisessä lauseessa sanoit "viimekädessä pojat päättävät itse elämästään" vaikeaahan se on luovuttaa lapsensa maailmalle,tiedän tunteen.Jaksamisia sinne Lapinmummolle!


    • Surullinenanoppilapista

      Kiitos hyvistä vastauksista. Otan onkeeni monestakin viisaudesta jota sain. Ehkä tämä on minulle vielä sen verran uutta ja erilaista, että sekin hämmentää ja niinkuin aikasemmin jo totesin, niin kuvittelin, että anopin ja miniän välit vois olla todellakin hyvät. Nyt lopetan yliyrittämisen ja keskityn omiin juttuihini enemmän.

      • Kertti6

        Minkäikäinen itse olet? entä miniäsi?
        Valtava ikäero ja erilaiset mielenkiinnon kohteet voivat myös rajoittaa keskustelua ja halua viettää vapaa-ajalla yhteistä aikaa.


      • Oppeliini1

        Keskittäydy vain omaan elämääsi. Anna heidän olla omissa oloissaan. Niin mielellään kuin sitä haluaisikin pitää yhteyttä oman perheen jäseniin, sinun tapauksessa tuo on sinulta evätty.
        Kyllä sieltä aikanaan kuuluu, ole varma.

        Taloudellisen avun pyyntöön aivan rehellisesti vastaat ettei sinulla ole yhtään ylimääräistä, maksoit juuri lomamatkasi xxxxxx jota varten olit jo aikaisemminkin säästänyt. Samaan hengenvetoon kysy miten muuten voisit auttaa ja olla hengessä mukana.

        Kuultuasi vastauksen että sinua tarvitaan vain humaanisena OTTO-koneena, anna heille tilaisus valita , kelpaatko myös ihmisenä,äitinä ja anoppina.

        Hyväksy vastaus , varmista että sinulla on ystäviä kenen kanssa jakaa ilot ja surut ja jotka arvostavat sinua ihmisenä.


    • anoppi-

      No ne on vähän nuo poikien äidit toisarvoisessa asemassa *miniähierargiassa*. Jännä juttu on se, että kun ainoan lapsenlapseni syntymäpäivät alkaa lähestymään, silloin minunkin sähköpostiini tupsahtaa lapsenlapsen kuvia. Ikään kuin en muistaisi lapsen olemassa oloa. Jotenkin tuntuu tosi kurjalta.
      Ja kun he vierailevat luonani. Koskaan miniäni ei kysy, että voisiko jotenkin auttaa ruuanvalmistuksessa, tai pöydän kattamisessa, saatika tiskit ruokailun jälkeen.
      Saan ainoastaa iltapuuronkeitto-ohjeita miniältä. Kuinka lapsen puuro on keitettävä. Joskus toivoisin hänen kasvavan aikuiseksi. Onhan minullakin ollut kolme lasta ja kaikki ovat selvinneet hengissä *hoidossani*.

    • HelppoAnoppi

      Minun poika ja hänen tyttöystävä kun tulee minun luokse kylään, niin laitan heille ruokaa ja he syövä kahdestaan ruokansa olohuoneessa ja minä menen omaan huoneeseen enkä häiritse heitä, vaan anna olla rauhassa. Tyttöystävää tervehin, mutta en tyrkytä itseäni mitenkään.
      Minulle tämä on ihan normaalia ja hyväksyn tilanteen sellaisena kuin se on.
      En vaivaa päätäni millään turhan yrittämisellä.
      Juttelen jos tulee juttua luonnostaan tai asiaa joka kaipaa selvitystä.
      Näin on hyvä :)
      Nuoret naiset voivat olla arkoja puhumaan yhtään mistään varsinkin pojan äidille !!!!
      Miksi vaivaat päätäsi ja kiusaat omaa rauhaasi turhalla asialla.
      Raha asiat hoidat itse huonosti. Poikasi on syytön siihen jos itse annat rahaa hänelle etkä vaadi maksamaan takaisin.
      Vastuu on sinulla itselläsi.

    • Aikuiseteivätkerjää

      Niin kauan kuin olet vapaaehtoinen lypsettävä ei mikään muutu.
      Ala arvostaa itseäsi.
      Miniäsi on hiljainen ja puhumaton, koska häpeää poikasi kerjuumatkoja. Kyllä hän ymmärtää, että poika kertoo sinulle rahahuolensa ennen kuin he lähtevät taas kotiin, ja sinä annat viimeiset säästösi pojalle. Miniäsi tietää hyvin tämän lypsämisen ja yrittää välttää tapaamista kaikin keinoin. Hän on ymmärtänyt, että olet syyllistänyt miniän, vaikka poikasi rahat pyytää ja lahjat hakee.
      Lopeta lahjominen.

    • jiuytl

      Elin vähän vastaavassa tilanteessa, mutta sitten tuli heille ero ja uusi mies ilmestyi kuvioihin. Miehellä näytti olevan tiedossa entinen auttaminen ja luultavasti uskoi jatkuvan, pyyntöjä alkoi tulla erikoisia ja erilaisia, omaisuuttamme hän alkoi käyttämään omanaan, ilman että olimme tavanneet ainoataan kertaa. Ja hänen päässä olisi sentään uskonut jo jonkinlaista järkeä olevan, kun entisiä perheitäkin oli kaksi jätetty.
      No eroasia oli sen verran vaikea käsitellä, että hain keskusteluapua ja siellä aivan ensimmäiseksi antoivat ohjeen, että taloudellinen auttaminen pitää lopettaa vaikka se tuntuisi kuinka pahalta.
      Niin olen yrittänyt noudattaa parhaani mukaan tätä ohjetta. lahjat annan syntymäpäivänä ja jouluna omilleni.
      Nämä ovat niitä vaikeita asioita joita kohtaamme. Olin itse elänyt toivossa, että elämä kantaa ja arvostetaan perhettä, mutta niin ei käynyt ja elämä on todella sanoisin melko raskasta, kun ei osaa enää nauttia mistään, niin pahoin tämä "kolari" vammautti. Toivon vielä päivää, että lapseni ymmärtää asiat, eikä ole noiden tuulihattujen vietävissä.
      Kyllä sitä monta kertaa kysyy itseltään, mitä tein väärin, miksi näin kävi. Surettaa.

    • tsopstop

      Itsellekin tuli mieleen että miniä voi hävetä syvästi ottaa tätä rahaa vastaan etenkin jos tietää ettei mies edes yritä maksaa takaisin .Omasta elämästäni on tuo tuttu tunne eli mies on ne hänen omat raha asiat sotkenut aika pahasti.. Toisekseen tiedän että miniälle ja äidille kerrotaan jokatapauksessa hiukan eri versioita, molemmille siten mitä he haluaa kuulla.. se joka valehtelee on siis useimmiten mies.

      Ai jaa teidän poikia pakko-orjuutetaan ja oikein alistamalla alistetaan miniän tahdon ja tossun alle? Huvittavaa on, kuinka lähes jokainen miehen äiti uskoo näin olevan.. vai oletatteko että nämä miniät käyttäytyy juuri kuten te itse aikananne anoppejanne kohtaan?

      Työskentelen alalla jossa joka päivä saan kuulla nimenomaan parisuhdeongelmia, edelleen se on nainen jota kotona eniten alistetaan ja orjuutetaan tai kohdellaan kaltoin. Ikävä kyllä tällaiset äitien pikku-sankaripojat ovat vain harhaa ja parisuhteessa hyvin moni mies osaa käyttää väkivaltaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe