rahat ei riitä

emäntä1

eroanko miehestäni kun hän jäi työttömäksi, eikä uusia töitä näy. olen ollut kaksi viikkoa syömättä kun ei ole ruokaa. laskujen jälkeen ei jäänyt kuin paha mieli. enkä ole tuhlailevainen. hermot tiukalla molemmilla. etsin uuden miehen joka on töissä. en jaksa tätä kituutusta enää. sossusta ei saada.

24

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ertgrgsf

No voi veljet, mikä "tuskan parahdus". Tahtoo parempia provoja!

Mutta leikitään nyt hetki, että olet tosissasi. Jos olisit ollut kaksi viikkoa syömättä, tuskin jaksaisit sormea nostaa asiaa tänne känistäksesi. Eiku vaihtoon vaan, kun miehestä ei ole enää elättäjäksi. Mahtavaa tuo "myötä- ja vastoinkäymisissä" elämisesi!

• ihmepelleilyä

Ilmiselvä provoaloitus. Ei kukaan hylkää toista rahan puutteen vuoksi. Rakkaus on tärkeämpää kuin raha. Aika pienelläkin tulee toimeen, kun opettelee säästämään. Pidemmän päälle kyllä voi syödä hermoja, mutta työtöntä ihmistä pitää tukea jo työttömäksi jääminen on rankkaa.

• hzhdh

Riippuu täysin tilanteesta ja ihmisistä. Rakkaus ja rahattomuus harvoin sinällään sopii yhteen. Kyllä perustoimeentulo on jokaiselle tärkeä, ja kriisi, ellei sitä ole.

Tärkeä kysymys: paljonko vähän rahaa on? Itse pidän palkkaani melko hyvänä, vaikka yllän juuri mediaanituloon. Moni, joka tienaa puolet enemmän pitää palkkaani ehkä mitättömänä. Jotkut perustoimeentulotuella elävät voivat ajatella, että elelen palkallani ruhtinaallisesti. Pääasia on kuitenkin, että ihmiset elävät tulojensa mukaan.

Toinen tärkeä kysymys: millainen parisuhde on? Ystäväni mies jäi työttömäksi (palkka hyvä). "Oravanpyörässä" ollessaan parisuhde voi huonosti. Mies ei jaksanut mitään muuta kuin työtään, joka oli vaativa. Irtisanomisen jälkeen parisuhde alkoi parantua, ja koheni työttömyyden edetessä... aina siihen asti, kunnes uusi työ löytyi. Usein työtön masentuu, alkoholisoituu, passivoituu: se tuo parisuhteeseen liikaa lisää haastetta. Parisuhteessa molempien pitää tukea toisiaan. Myös työtön voi tukea työssäkäyvää tekemällä kaikki kotityöt, ja todella etsimällä töitä.

Toisen ystäväni miehen yritys meni nurin. Velat vain jäivät. Hän päätti maksaa ne, teki sopimuksen pankin kanssa, koska veli oli takaajana. Ei hän halunnut velkojaan veljensä maksettavaksi. Tämä johti siihen, että pari erosi, oikeasti, koska oli aina töissä paitsi kävi vanhemmillaan nukkumassa. Tätä tapahtui alvariinsa 90-luvun talouskriisin aikaan. Omalla kohdallani elätin vuosia lapsia ja exääni, jonka yrityksestä jäi myös mahtivelat. Olisin vaihtanut milloin tahansa exän yrityksen ja talousvaikeudet (joita seurasi mielenterveys ym. ongelmia) esim. toiseen naiseen, tai seksiriippuvuuteen.

Minulla on ollut pitkään "uusi" mies, mutta emme asu yhdessä. Jos saamme lottovoiton, niin tilanne olisi toinen.

• ihmepelleilyä

Kysymys on aina todellakin ihmisitä ja heidän arvoistaan, en kiistä sitä. Toin esiin omat arvoni ja minulle rakkaus on tärkeämpi kuin raha. Samoin minulle on intohimo ja halu tehdä työtä tärkeämpi kuin raha. Olen korkeasti koulutettu, mutta en silti ole yltänyt suuriin palkkatuloihin, joihin voisin yltää jos tahtoisin, mutta edelleen työn sisällöllä on myös merkitystä ja kun raha ei ole koskaan ollut se tärkein asia eikä sitä koskaan ole kauheasti ollut niin en pidä sitä niin merkittävänä. Olen kuitenkin ainakin jonkunverran kunnianhimoinen. Mutta kuten mainitsinkin, että vaikka raha ei työnteosta olisi se pääpointti niin itse työttömyys, ehkä olo että et ole mitenkään merkittävä ja kelpaava mihinkään voi olla vaikeaa eli tukea voidaan tarvita tuollakin saralla ja tietysti rahaa tarvitaan aina jonkun verran.
        Yrittäjistä en osaa sanoa, heistä varmasti monelle työttömyys myöskin rahan menetyksen lisäksi on merkki epäonnistumisesta.

• Nälkälähteesyömällä

Voihan sitä kamua vähän patistaa hakemaan töitä. Mutta jos toista rakastaa, niin taloudelliset huolet selvitellään ohessa- eikös se ihminen kuitenkin ole se ihan sama, jonka kanssa yhteen on mennyt?
      Olen pahoillani minäkin pienistä tuloistani, mutta töitä teen. Kaverini on myös pienituloisia, työtön nyt. Ei siinä ihminen ole muuttunut.

• sanonta

Kun köyhyys tulee ovesta niin rakkaus lähtee ikkunasta.

• huono-valinta

Näinhän ne ahneet kiipijäpaskiaiset ajattelee. Lähipiirissäkin ilmenee.

• hzhdh

Kysymys ei aina ole ahneudesta, vaan turvattomuudesta, pelosta miten selviää. Ja kun ajattelee vain selviytymistä, siinä jää rakkaus hyvin pian toiseksi. Vaikkei sen puoleen. Tiedän kyllä monia perheellisiäkin, joilla on molemmilla oma asunto. Näin rakkaus saadaan säilymään, vaikka rahasta on puutetta. Eikä siitä ole niin hirveä pula kuin yhteistaloudessa.

• ettäsillee

Anteeksi uteliaisuuteni, mutta aloittaja hyvä, mitä sinä teet. Vai oletko kotineiti?

• Isäpappa

Mulla tuli kans ekana mieleen, että aloittaja on itse työtön, jonka mies on tähän mennessä elättänyt. Nyt sitten ovat tulot romahtaneet.
        Toinen työtön, toinen ansiosidonnaisella. Ei silloin tulot vielä niin pienet ole, etteikö sillä ruokaa saisi pöytään. Tai sitten menot on vain niin suuret, että niissä on takuulla karsimisvaraa.

• Sukkientähden

Menoista karsin, kun sukkiain parsin.

• Aivopieruja

Olisikohan kannattanut laittaa vähän sukan varteen, kun töitä oli. Ei itsellä ainakaan rahat loppuisi kahdessa viikossa, jos työt loppuu. Nyt työttömänä ja säästeliäästi kun elää, niin juuri rahat riittää elämiseen.
      Älytön ajatuksenakin, että puoliso jätettäisiin heti, kun jää työttömäksi.

• Oppeliini1

Mikä laki kieltä sinua menemästä töihin? TAI ottamasta toista tai kolmatta työpaikkaa? Niin muutkin tekee kun nälkä tulee!
      Vai kuulutko kenties siihen tollojen vetelysten ryhmään jotka omaa laiskuuttaan syyttävät kaikkia muita omasta köyhyydestään?

• jaana767

Nämä toimeentuloaloitukset ovat aina niin syvältä. Rahaa ei ole ja ruoka on loppu. Eikä mitään esimerkkejä, paljon ON rahaa, mihin laskuihin se kuluu, mikä asumismuoto ja paljonko asumiskulut, miten iso asunto. Voi hyvät ihmiset sentään. Suomessa on kaikenlisäksi hyvä sosiaaliturva, edelleen. Jos on velkoja, niin sitten pitää hieroa älynystyröitä miten niistä pääsee eroon.

Henkisestä puolesta sanoisin: kannattaa erotakin, jos sitä itse toivoo, ja miettii, että yksin on parempi.

• kyllätsemppiriittää

Jos on paha olla niin ei ruoka maistu niin siinä ap säästät jo ruokamenoissakin. Lisäksi lenkille ja ulkoilemaan ihan ilmaista hommaa sekin. On niin paljon ilmaisia juttujakin mitä voi tehdä, ettei ihmiset edes huomaa mitä kaikkea voi tehdä. Ja pyydät ystäväsikin mukaan, kyllä hekin lähtevät mukaan "köyhäily"juttuihin, jos sinusta aidosti välittävät. Tsemppiä ap.

• jhjg

Jos ap ei ole syönyt kahteen viikkoon, niin hän on jo "säästänyt" ruokamenoissa. Ihan liiaksikin. Se on sitten eri juttu mitä tarkoittaa, ettei ole syönyt. Todennäköisesti kyllä jotain, kun tänne on jaksanut lähteä kirjoittelemaan.

Mikäli on kyse siitä, että ap:n suhde on muutenkin kuralla, ja mies vie kaikki omansa ja ap:nkin rahat, niin sehän alkaa ottaa kupoliin ketä tahansa. Ellei budjettineuvottelut miehen kanssa tuota tulosta, ero on ihan hyvä vaihtoehto.

• jhjg

Miten paljon saisit enemmän rahaa, jos eroaisitte? Löytyisikö heti uusi, työssäkäyvä, mies?

• markkinaarvo

- Jos sinulla on kroppa ja paikat kunnossa, eikun menoksi!!
      - Jos peilisi peittää lähiövalas, harkitse hyvä ystävä vielä kerran.

• vituttaaaa

mee mamu jonoon , rahaa riittää

• itsekkyys

Eihän se sun miehes syy ole jos työtömyys kohtaa niin se on monessa muussakin perheessä et rahat on tiukassa, luuletko että jos jätät miehesi ja niin tilanne muuttuu.

• tyhjätasku35

Miksi olisi provo. Jouduin työttömäksi ja nainen jätti kun en saanut uutta työtä kuukauden aikana. No sain mä sitten 4 kk jälkeen työn ja

• sekinhaaveileeehdasta

Ei se vaihdolla parane. Joudut pakolaisen ylpeydeksi omalla meiningilläsi.

• samatsulle

Käteenveto-ohjeita?

• rawitse

Aloita vasemmalla ja siirry hiljalleen oikealle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe