Haluaisin oman ponin

haluaisin-ponin

Moikka! Haluaisin oman ponin, mutta en tiedä miten vanhempani suostuisivat siihen. Mulla riittää aikaa aina koulun jälkeen, ja jos poni asuisi täällä lähellä pyöräilisin/menisin bussilla jokapäivä tallille. Haluaisin vain saada vanhempani suostumaan omaan poniin. Miten niille kannattaa sanoa, ja mitä, että haluaisin oman ponin?

4

165

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkitsekunnolla

Jos vaikka sanoisit sen heille suoraan?

Mutta mieti kuitenkin ensin, mitä teet ponille sitten kun aikasi ei enää riitäkään. En tiedä minkä ikäinen olet nyt, mutta oletan, että olet vielä alakoulussa. Koulupäivät pitenevät sitä mukaa kun kouluaste kasvaa, ja yleensä jo lukiossa/ammattikoulussa menee aikaa enemmän kuin ala- tai yläasteella, koska lukiosta ainakaan ei pääse läpi vain oleilemalla. Opintoihin on oikeasti varattava aikaa. Ja jos sen jälkeen lähdet oikein opiskelemaan, se merkitsee yleensä muuttoa toiselle paikkakunnalle. Mitä teet, jos et voikaan ottaa hevosta mukaasi?

Sinun on puhuttava vanhempiesi kanssa siitäkin, ovatko he ylipäänsä halukkaita maksamaan kaikki hevosen kulut. Siihen menee satoja euroja kuukaudessa, joten mitään halpaa lystiä se ei ole.

Ja ellei heillä ole kokemusta hevosista, onko sinulla muita kokeneita tutuja jotka voivat koska tahansa tulla avuksesi kun ongelmia tulee? Ja painotan sanaa "kun", koska niitä ongelmia tulee ensimmäisen oman kanssa aina, jopa kokeneille. Ja kun puhun kokeneista auttajista, en tarkoita jotain kaveria joka on harrastanut muutaman vuoden pidempään kuin sinä, vaan aikuista auttajaa jolla on tosissaan pitkä kokemus ja taitoa puuttua asioihin jos homma alkaa mennä pieleen.

Plus sitten omat taitosi. Arvioi rehellisesti se mitä itse osaat. Ratsastustaito ei sinänsä ole niin oleellista, mutta mitä vähemmän osaa, sen useammin on käytävä tunneilla sen oman kanssa, ettei pilaa sitä omaa taitamattomuuttaan. Jos on ratsastanut tyyliin vuoden, on turha kuvitellakaan, että taidot vielä riittäisivät pelaamiseen oman kanssa. Tärkeämpää on osata hoitaa, mutta sitäkään ei yleensä opi vuodessa eikä vielä kahdessakaan. Joten ennen kuin alat ehdotella omaa hevosta vanhemmillesi, sinun kannattaa kysellä itseäsi paljon kokeneemmilta, onko sinun vielä järkevää alkaa puhua omasta hevosesta.

Tätä kirjoitusta ei ole tarkoitettu ilkeilyksi, vaan näitä asioita kannattaa ihan oikeasti harkita huolellisesti ennen kuin vie haaveitaan yhtään pidemmälle!

• haluaisin-ponin

kiitos avusta! oon -01 eli nyt kahdeksannella luokalla, ja olen jo miettinyt mitä teen peruskoulun jälkeen ja miten aika riittää tän harrastuksen suhteen. mulla on myös monia tuttuja, esimerkiksi mun valmentaja, joka valmentaa mua vuokraponillani, on valmis auttamaan kun tulee niitä ongelmia.

• ruinaa

No mä ainakin ajattelen että kannattaa kysyä vaikka aika varovaisesti ja perustelevasti. Mut kannattaa miettiä se keskustelu sujuvaksi ja silleen että sulla on vastaus kaikkeen. En tiiä onks tästä mitään apua

• haluaisin-ponin

just tota samaa mäki oon miettiny, että ottaa sen varovasti mukaan esimerkiksi ruokapöydässä tai jonkun muun keskustelun yhteydessä ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      276
      2530
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      77
      2433
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      20
      1639
    4. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1598
    5. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      53
      1518
    6. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      65
      1397
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      134
      1376
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1250
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      82
      1059
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      74
      1049
    Aihe