Työnantaja ei maksa ylityökorvauksia yms.

kyllä-työnteko-on-kivaa

Minulla on sellainen tilanne, että työnantaja on tehnyt selväksi ettei aio maksaa ylityökorvauksia ja jos niitä vaatii, vähennetään työtunteja ja annetaan hommia muille. Työpaikalla myös työvuorot vaihtuvat jatkuvasti, esim. päivän varoitusajalla tai jopa samana päivänä, näistä ei kuitenkaan ole mitään hälytyskorvauksia saati maksettu palkkoja siltä ajalta kun olisi vuoro pitänyt olla listan mukaan. Myöskin työnantaja antaa esim. sunnuntaivuorot lähisukulaiselleen ja toiset ei saa tehdä niitä koskaan, eikö tuo ole jo jotain syrjintää? Samaten lähisukulaisensa saa etuja joita muut eivät saa, kuten parempia uusia työvaatteita nopeammin ja muitakin rahanarvoisia etuja ja muutenkin parhaat työt ja työvuorot. Myöskin lisätyötä on tarjottu todella epäreilusti, käsittääkseni itselleni sitä olisi kuulunut tarjota ja koska ei ole tarjottu, olisin oikeutettu melko hyviin korvauksiin. Palkat usein on maksettu miten sattuu, aina työnantajan hyväksi ja joskus isojakin summia jää puuttumaan joiden perään pitää kysellä ja ne maksetaan sitten seuraavassa laskelmassa. Työnantaja soittaa työasioista jatkuvasti vapaa-ajalla myös.

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä, kun ei ole muutakaan työpaikkaa joten ei uskalla valittaa ettei menetä koko työtä? Voiko korvauksia vaatia myöhemmin kun jos saisi uuden työpaikan että olisi varaa lopettaa? Jos alkaa viemään noita juttuja eteenpäin niin varmasti savustavat pellolle koko firmasta. On vaan aika epäreilua että joko jätetään maksematta ja toisia kohdellaan paremmin kuin toisia, tai sitten saa lähteä.

Mitenkäs sellainen, kun jos olen töissä firma Ö:lle ja firma Ö myy palvelujaan muille yrityksille eli laittaa tekemään töitä vaikka firma X:lle. Niin entäs kun firma X kohtelee myös työntekijöitään epätasa-arvoisesti, esim. toinen työntekijä saa enemmän jatkuvasti etuja siinä missä toinen ei mitään? Kummankin työntekijän työnantaja on kuitenkin firma Ö. Ja miten kun firma Ö hakee työntekijää ja haastattelee vain yhden henkilön työhön, suhteilla siis otetaan se toinen. Mutta myöhemmin palkataan minut toiseen työhön joka olisin pätevämpi aiempaan haettuun työhön ja hain myös samaa työtä ja olen kelvannut myös tekemään välillä samoja tehtäviä. Ei voi olla henkilökemioistakaan kiinni jos haastatellaan vain yksi henkilö. Eli miten voi olla mahdollista, että haastatellaan yksi jolle annetaan astetta parempi paikka, mutta myöhemmin sitten toinen henkilö kelpaa tekemään samaa työtä kuitenkin? Eikö pitäisi ison yrityksen haastatella pätevämmätkin, kun todetuksi on tullut että kuitenkin samaan työhön kelpaan, niin eikö ole epäreilua että toiselle annetaan astetta parempi työ suhteilla? Eikö tuo ole jo jonkin sortin syrjintää jos työhön haastatellaan vain yksi, se suhteilla paikkansa saava kun pätevämpiäkin on tarjolla?

Voiko tällaisille asioille tehdä mitään myöhemmin, vai onko pakko laittaa asiat heti vireille jos haluaa korvauksensa saada?

16

3597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valejuristi

      Ylityökorvauksia pitää ryhtyä perimään kahden vuoden kuluessa. Muuten ne vanhenevat. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605#L8P38

      Työsuojeluviranomaiset valvovat työaikalain noudattamista. http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/yhteystiedot/

      Syrjintä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella on kiellettyä. Se ei ole syrjintää, että työnantaja valitsee töihin ilman haastattelua mielestään sopivimman. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325

      Jos olet liittynyt liittoon, soittele liiton asiantuntijoille, niin saat varmemmin luotettavia vastauksia.

      • kyllä-työnteko-on-kivaa

        Hei, kiitos sinulle vastauksestasi. Työsuojeluun kun ei uskalla ottaa vielä yhteyttä kun saa pelätä että menee koko työpaikka ja kun uuttakaan ei ole vielä tärpännyt. Nyt on tosi vaikeaa saada uusia töitä:/ Mutta kiitos, tietääpähän laittaa asialle jotain tapahtumaan pian.

        Tosiaan, homma meni niin että työhön haettiin mutta haastateltiin vain yksi, eli haastattelijan sukulainen. Vaikka esimerkiksi itse olisin ollut tehtävään pätevämpi ja pätevämpiä hakijoita oli muitakin. Mutta itse siis olen myöhemmin tehnyt samoja tehtäviä kuin paikan saanut ja tosiaan saanut myöhemmin firmasta töitä kun hain uudestaan. Eli minusta on toimittu aika väärin tuossa, tiedä sitten onko laittomasti mutta moraalittomasti ainakin. Tuntuu aika väärälle kun saa myöhemmin kuulla että joku sai työpaikkansa vain suhteilla, vaikka itsekin olisi ollut tosiaan pätevämpi tehtävään. Että ei voinut oikein henkilökemioistakaan johtua kun yksi haastateltiin joka sattumoisin oli sukulainen. Mutta minkäpä tuolle enää mahtaa...


    • Työkone_vain

      Olet siis työanantajallesi vain työkone. Et muuta. Olen itse ollut työpaikoilla joissa lähiomaiset joutuvat paiskomaan kovemmin töitä, ettei voitaisi syyttää suosimisesta.
      Sillä tavalla seuraava yrittäjäsukupolvi koulitaan työhön ja yrittämiseen.

      • kyllä-työnteko-on-kivaa

        Niin, tiedostan sen toki että työnantaja hyväksikäyttää työntekijöitään ja rikkoo jatkuvasti useita säännöksiä ja lakeja toimillaan. Tiedän että samaa tehdään lähes kaikille työntekijöille ja muillakin paikkakunnilla. Ihmettelen miksei jokainen joka lähtee toisiin hommiin vaadi korvauksiaan ja tee asiasta jonkun kantelun. Itse ainakin aion tehdä ja vaatia korvaukset, ei ole oikein että työnantaja tienaa toisten kustannuksella rikkomalla lakeja. Luulisi että kun tarpeeksi tulee ilmi tällaisia asioita, että joku viranomainen puuttuisi asiaan rankemmalla kädellä ja antaisi sakkoja ja vaikka toimintakiellon jos ei homma ala muuttumaan.

        Täällä juurikin lähiomaiset saa kaikki edut ja ties mitä enemmän kuin muut. Perheyritykset varsinkin kiertäisin itse kaukaa, yhtään pienemmät sellaiset.

        Tympii vaan tämä vaikea tilanne. Joko kärsi tai ole ilman töitä... Tuntuu koko Suomen tilanne muutenkin pettymykselle kun ihmisiä on paljon vailla töitä, työttömät, työkokeiluissa ja harjoitteluissa olevat, opiskelijat, vanhemmat ihmiset, ne joiden työtunnit ei riitä elämiseen ja jotka koko ajan hakevat inhillisempää työtä... Harmittaa vaan tämä tilanne, oikeustajuni ei voi sietää mutta ei ole oikein vaihtoehtojakaan.


    • poikapoika9

      Kiva työpaikka.

      • kyllä-työnteko-on-kivaa

        Eikös :D Huvitti kun jossain lehdessä oli juttu yrityksestä, jonka johtoon jatkajaksi valittiin omistajan poika ja tämä poika sitten selitti että kyllä hänet on taitojensa perusteella valittu. Ihan sattumalta vaikka yrityksessä oli ollut useita kymmeniä vuosia samojakin porukkaa... ;) Ja sitten pokkana selitti että jokainen itse vaikuttaa siihen miten elämässä pärjää tai jotain sellaista, vaikka siis itse pärjäsi vain siksi koska isukilla oli menestyvä firma, ei omin ansioin. Varmasti kun olisi löytynyt tehtävään muitakin.
        Itse en vaan kauheasti osaa "arvostaa" niitä jotka saavat työnsä suhteilla, sellaiset ei ole meriittejä siitä että olisi omillaan pärjännyt ja tullut valituksi taitojensa perusteella. Minusta se on moraalisesti väärin ja ihmettelen miksi yksikään yritys sellaista tekee, kun tietää ne haittapuolet ja riskitkin joita on paljon. Luulisi jokaisen yrityksen haluavan parhaat tekijät, eikä vaan kavereita. Sen verran pitäisi bisnesälyä olla.


      • Mitenkäs_muuten
        kyllä-työnteko-on-kivaa kirjoitti:

        Eikös :D Huvitti kun jossain lehdessä oli juttu yrityksestä, jonka johtoon jatkajaksi valittiin omistajan poika ja tämä poika sitten selitti että kyllä hänet on taitojensa perusteella valittu. Ihan sattumalta vaikka yrityksessä oli ollut useita kymmeniä vuosia samojakin porukkaa... ;) Ja sitten pokkana selitti että jokainen itse vaikuttaa siihen miten elämässä pärjää tai jotain sellaista, vaikka siis itse pärjäsi vain siksi koska isukilla oli menestyvä firma, ei omin ansioin. Varmasti kun olisi löytynyt tehtävään muitakin.
        Itse en vaan kauheasti osaa "arvostaa" niitä jotka saavat työnsä suhteilla, sellaiset ei ole meriittejä siitä että olisi omillaan pärjännyt ja tullut valituksi taitojensa perusteella. Minusta se on moraalisesti väärin ja ihmettelen miksi yksikään yritys sellaista tekee, kun tietää ne haittapuolet ja riskitkin joita on paljon. Luulisi jokaisen yrityksen haluavan parhaat tekijät, eikä vaan kavereita. Sen verran pitäisi bisnesälyä olla.

        Kukas muu valittaisiin toimitusjohtajaksi, jos ei omistajan ikiomaa poikaa. Sillä tavallahan tapahtuu sukupolvenvaihdos yrityksessä. Miten se muuten voisi tapahtuakaan perheyrityksessä?? Eihän siinä ole mitään väärää.
        Vai onko ?? Muutenhan omistaja joutuisi myymään yrityksensä pois ulkopuoliselle.
        Jos uusi toimitusjohtaja sitten osoittautuu täysin mulkeroksi, niin pianhan yritys on sitten kanttuvei. Se on se kilpailu kun karsii elinkelvottomat yritykset markkinoilta pois. Näinhän se menee.Toki se, että kaveri sitten kertoo ja leuhkii, että omilla kyvyillään sai toimitusjohtajan paikan on tietysti puhdasta soopaa. Huono alku johtajuudelle. Toimitusjohtajan paikat voi/saa toki mennä suhteilla, mutta palkatut työntekijät tulisi valita osaamisen perusteella. Perustyöntekijöiden valinnassa tapahtuu suurimmat "kavereiden" suosimiset. Pikkupomot valitsevat sukulaisiansa tai kavereitansa tai kavereiden lapsia.


      • kyllä-työnteko-on-kivaa

        No ymmärrän toki sen että jos halutaan perheyritykselle jatkaja omasta perheestä eli pitää se suvussa, niin sitten ok. Mutta tosiaan se koomista että joku väittää tulleensa valituksi omin ansioin, kun tosiaan kyseessähän on silloin ne vanhemman ansiot, vanhempien vuoksi saavuttaa itse sen asemansa. En itse ymmärrä ollenkaan miksi yksikään yritys ottaa suhteilla työntekijöitä, sillä sen haittapuolet ovat huomattavia verrattuna että ottaisi ennestään tuntemattoman, osaavamman tyypin. Itse harkitsen tällä hetkellä myös yrittäjyyttä, yrityksen ostoa ja olen miettinyt siltäkin kannalta näitä juttuja että jos itselleni tulisi mahdollisuus palkata työntekijöitä niin ottaisin kyllä ennen kaikkea pätevimmän enkä tosiaan ketään tuttua. Minusta työ- ja raha-asiat on sellaisia että niistä kannattaa pitää suhteet loitolla.
        Perheyritykset on eri juttu, mutta vähän epäreiluja nekin kyllä joskus. Monille kirjoitetaan melko hyvät työtodistukset ja sitten voi ansioluettelossa näyttää paremmalle, vaikka olisi tehnyt jotain hanttihommia ja ollut kotiäitinä mutta vaikka kerran viikossa käynyt muutaman tunnin jotain tekemässä. Eli helpompi sitten päästä muiden ohi sen perheyrityksen ansiosta, muuallekin haettaessa kun saa sen huippucv:n ilman omaa ansiota.

        Itseäni ei edes niin paljon harmita jos en saa työtä jos siihen valitaan oikeasti reilusti ja se pätevin henkilö, sellainen on ihan ok. Mutta sitten harmittaa kun itse jää rannalle pätevämpänä ja otetaan joku toinen koska on jonkun kaveri. Mutta minkäpä näille mahtaa, elämä on... Minusta vaan voisi melkeinpä kieltää sen että otetaan suhteilla, kuten moni yritys on tehnyt huomatessaan ne haittapuolet, että samassa työssä tai työpisteessä ei saa olla sukulaisia yms. Voisi olla joku laki tuossa niin työt jaettaisiin oikeasti reilusti.


    • 5555556

      Tämän kaltaisia työnantajia pittä opettaa kunnolla. Ei muuta kun kaikki perintään. Laki pitää muttaa että ylityökorvauksien maksamatta jättämisen hyöty pitää korvata 100 ketaisena työntekijälle ja samalla sakko 1000 kertaisena valtiolle, jopa alkaa maistuun mukavalta luikuri tuönantajaalle noudattaa TES sopimusta ja muita lakeja. Johtajan kuva myös pitää laittaa leheteen että osaa varoa hakemasta työtä kyseisestä firmasta.

      • kyllä-työnteko-on-kivaa

        Näinpä juuri :) Ja korot päälle tosiaan. Mielestäni jos työnantaja rikkoo selkeästi velvoitteitaan, tahallisesti ja toistuvasti niin pitäisi kyllä maksaa jo enemmän korvauksia ja sakkoa ja jos jatkaa siitä huolimatta toimintaansa, niin sitten toimintakielto joksikin aikaa.


      • Nimimerkki-varattu

        SAK olisi halunnut kanneoikeuden työasioissa liitoille. Arvaatko mikä taho oli ehdottomasti kanneoikeuden myöntämistä vastaan?


      • Puahtariähkä

        Työehtosopimuksia rikotaan ihan törkeästi jatkuvalla syötöllä kautta linjan (jopa valtiota lähellä olevissa laitoksissa tai mitä h-vetin "yrityksiä" ovatkaan!)

        Sitten ne messuaa laittomista lakoista ja yrittävät kääntää katseen omista laittomuuksistaan ay-liikkeen suuntaan.


    • naho

      Ilmaista työtä teetetään Jyväskylässä. Työtunneista ei makseta tes : in mukaista palkkaa. Palkka tulee myöhässä jos et itse huolehdi. Palkkanauhat jaetaan miten sattuu. Jos et suostu ehtoihin niin työt loppuu. Vedoten siihen ettet ole onnistunut työssäsi. Silti työsopimuksessa lukee että palkka on tes ym.ym. Soitto liittoon on mielessä

    • näinsanoomeidänliitto

      jos työnantaja ei maksa ylityökorvauksia, et silloin tee ylitöitä.

      vapaa-ajalla ei tarviste olla työnantajan tavoitettavissa, jos työnantaja sitä vaatii on varallaoloajan korvauksesta sovittava erikseen.

    • Onnextyöttömänä

      Lähihoitaja sijaisten arkea tuo, aivan sama oletko kuinka hyvä tahansa, sukulaiset menee edelle. Härskiä sanon minä!

    • 3333

      Työvuorot pitää olla sovittuna ennakkoon. Päivän aikana ylitöihin pyytäminen on PYYNTÖ. Aina voi sanoa että on muuta ja lähteä. Ja etenkään jos niistä ei makseta, ei niitä kannata tehdä. Se että parhaat vuorot menee toisille, se on elämää. Siitä ei pidä itteensä ottaa. Työnantaja päättää. Jos palkka on väärin, reklamoi. Se pitää korjata 7vrk kuluessa, tai korot alkaa juosta. Kysy lisää liitosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      344
      3591
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      232
      2198
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1722
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1617
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1444
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      294
      1315
    7. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1165
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      84
      1149
    9. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1141
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      986
    Aihe