suhtautuminen vanhaan etäiseen isääni

vanhapoika53

Hän on jo lähellä 8-kymppiä, asunut maaseudulla koko ikänsä.
Hän kokee olevansa minun yläpuolellani varmaankin ikänsä,
omaisuutensa ja isyyteni johdosta.
En koe saavani sellaista tunneyhteyttä kun nykypäivänä ajatellaan
isä-poika suhteessa olevan.
Vierailujanikin hän odottaa koska hänen mielestään se kuuluu
hyviin tapoihin ja lapsen velvollisuuksiin. Ei puhettakaan välittämisestä.
Hänelle on aina ollut kaikki kaikessa tuo maatilansa, kun en nuorena ollut kiinnostunut
sen hoitamista jatkamaan, niin en ole tukea saanut oman elämäni rakentamisessa.

Nyt hänen terveytensä alkaa rapistua, naapuritalot ovat tyhjenemässä kuten maaseutu
yleensäkin. Tietyllä tavalla säälin häntä ja haluaisin pitää enemmän yhteyttä.
Mutta kun vierailen hänen luonaan, niin ennemmin tai myöhemmin alkaa tulla
käskynomaisia lauseita asioista joita minun siellä pitäisi tehdä.
Se saattaa minut ristiriitaiseen tilanteeseen;
-en koe olevani kenenkään määräysvallan alla, työpaikallakin työtehtävät annetaan
kohteliaasti
-en halua alkaa riitelemään hänen kanssaan, koska hän loukkaantuu herkästi ja minulle
voisi myöhemmin tulla huono omatunto ja anteeksipyytelyn halu

Niinpä olen päätynyt etäisyyden pitämiseen, vierailut ajoitan nopeaan poikkeamiseen
iltaisin ja pyhisin. Tosin silloinkin melkein aina tulee jotain sisätehtäviä.(joista hän itsekin suoriutuisi) Ehkä hän kokee saavansa hyväksyntää kun en laita vastaan?
Vaikka vaikutus on täysin päinvastainen.

5

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussstussss

Pidä etäisyyttä. Voit mennä käymään illalla, ettet joudu olemaan kauaa, jos haluat. Jos hän käskee tekemään sisätehtäviä, tee. Jos menet illalla, et joudu kauaa kuitenkaan tekemään. Mutta muista, että jos tehtävät ovat sellaisia, joita et halua jostain syystä tehdä, tai ovat liian isoja ja vaatisivat monia käyntejä ja pitkää aikaa, on sinulla täysi oikeus kieltäytyä.

Noin varmaan itse yrittäisin toimia. Ei kannata alkaa riitelemään tai väittelemään. Se ei johda mihinkään. Ennemmin vaan otat etäisyyttä enemmän. Kun tapaat häntä, näytä neutraalia naamaa, ja yritä olla rauhallinen.

• O8O7

...tai sitten voit tehdä kuten minä: et sosialisoi lainkaan. Ihminen joka elää omassa valheellisessa maailmassaan eikä kehity henkisesti, ei ymmärrä jos toinen on kehittyneempi. Samalla tavalla kun nukkuva ei pysty sanomaan valvooko vieressä oleva vai ei. Mutta valvova pystyy.

Suhteen rakentamisessa polku on molemmilta puolilta yhtä pitkä. Mutta jos toinen puoli ei jousta yhtään, ei rakentamista kannata edes aloittaa.

• klklklklkl

Laittaisit nuo tavat vanhemman miehen käyttäytymisen "piikkiin"...nämä sotiemme veteraanit ja invalidit ovat ihan eri ihmisiä, kuin me...heidän piti kaikki nyhtää, elanto ja elämä ja monille nykyihimisille on jo kaikki tukiverkostot, jos omat voimat tai taidot ei riitä...antaisin armon mennä oikeudesta, ei kannata vanhaa miestä yrittää muuttaa. Mistä me lopulta tiedämme kaikkien syyt ja syvimmät mietteet...Eivät tuon ikäiset miehet ole kovinkaan lähelle pyrkiviä..usein se läheisyys juuri haetaan käskyttämällä toisia..Tuo ns. anteeksiantamattomuus voi olla pelkkää omaa syyllisyyden tunnetta...tai sitten isäsi ei ole antanut anteeksi, mutta onko silläkään niin väliä..Anna itsekin menneiden olla, isäsi ei varmaan enää kauaa ole seurassasi, edes käskyttämässä...ja silloin, kokemuksesta tiedän.....kaikki näyttää taas erilaiselta...Ei pidä kaikkea ottaa niin vakavasti ja odottaa, olettaa toisen muuttuvan itselleen mieluisaksi...

• mekkk

Sanoppa seuraavan kerran isällesi että taytin jo aikaa sitten 18v ja sinun käskyvalta on loppunut ja jos jotain tekemistä niin teen jos huvittaa mutta jos ei huvita niin ei tehdää ja jos ei mene jakeluun niin sanit että mikä sinä oelt minua määrilemaan.

• vanhapoika53

Kiitos kommenteista

"mekk":lle vastaisin, että varmaan nuorempana tuota tapaa käytinkin, mutta
      se ei ole tuntunut menevän perille. Eihän sitä joka kerta jaksa, eikä tuollainen
      äksyily enää oikein sovi 5-kymppisenkään tyyliin.

Enemmänkin tuossa tuntuu olevan jonkinlainen hallitsemisen tarve tai
      heikon itsetunnon omaavan ihmisen tarve itsensä pönkittämiseen.
      Ja nuo "käskytkin" ovat kiertoilmaisujen kautta esitettyjä, kuten esim.
      "tuo xxxxx pitäisi tehdä" tai "mulla olis sulle yksi homma" tai
      "meidän täytyis tehdä yksi työ"(johon hän ei edes jaksa osallistua) tai
      "olis ajankulua sulle kun tekisit tuon xxxxx"

Vertauskuvana tulee mieleen, että jos joku nainen haluaa olla
      jonkun miehen kaveri mutta ei mitään enempää, niin kuitenkin
      koko ajan mies laittaa kättä perseelle tai vonkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe