Pää ja sydän sekaisin, oliko syynä narsisti?

siperia_opettaa

Yritän tässä selvitellä päätäni ja sydäntäni 13 vuotta kestäneen suhteen päätyttyä. Suhteen, joka jälkikäteen järjellä ajateltuna oli vähintäänkin omituinen. Enkä enää ymmärrä itseäni lainkaan miksi olin siinä mukana kaikki nuo vuodet.

Olen lukenut jo aiemmin ja nyt uudelleen paljon narsisimista.
Suhteen toisessa osapuolessa on paljon asioita, jotka täsmää. Osa taas ei täsmää ollenkaan. Te kenellä on kokemusta narsistin kanssa eletystä suhteesta, voiko narsismistakin olla olemassa tavallaan eri asteita? Entä toimiiko narsisti aina kylmän harkitusti ja tiedostaen vai voiko hän aidosti ajatella olevansa hyvä ja oikeudenmukainen ja silti käsitellä muita ihmisiä ohjaten täysin omien tarkoitustensa mukaan ja sitten täydellisesti unohtaa mitä on tehnyt tai sanonut kaikesta siitä mikä näyttää epäedulliselta häntä itseään kohtaan?

Jotenkin tuntuu, että tästä olisi helpompi selvitä, jos "taudilla" olisi joku diagnoosi.

9

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sydänrautaamuuterästä

      Mene ja tiedä.Jos ynnäilee kaikki yhteen,mitä jää käteen?Mulla aimakin mieletön pelko.Onko se merkki mistä.

      • siperia_opettaa

        Pelko mistä? Minun tapauksessa tällä hetkellä kädessä on se kuuluisa luu ja ihmetys siitä miten on mahdollista, että minä, jotakuinkin järkevä ihminen, olen onnistunut pettämään itseäni kaikki nämä vuodet olemalla sokea ja painamalla villaisella erinäisiä asioita. Samaan aikaan on ihan järjetön ikävä tätä ihmistä vaikka järki käskee olla onnellinen siitä, että tämä on nyt ohi.


    • tollojentollo

      Kyllä narsismia esiintyy eri ihmisissä eri asteisena. Olen itsekin narsistin kanssa ollut naimisissa ja todellakin melkein koko ajan oli "jotakin" tekeillä jota ei niinkuin osaa selittää, muttei ollut "normaaliakaan" elämää. Koskaan ei mitään tunnustanut, vaikka voi sanoa, että "rysän päältä" jäi kiinni, niin siinäkin kohtaa näyteltiin erinäisiä näytelmiä asian peittämiseksi, joita ei olisi uskonut ellei itse olisi ollut läsnä, mutta itseäni on auttanut tiedot hänen entisistä suhteistaan miten on käyttäytynyt, mut silti toivoi koko ajan, et itse ymmärtää ja lopettaa, mutta ei narsisti tiedosta tehneensä väärin ja vielä vähemmän ymmärtää mitä saa aikaan toiselle ihmiselle, se on yhtä helvettiä koko elämä, kun ei voi toiseen luottaa ja osaa kyllä puhua, et syy onkin loppujen lopussa siinä toisessa, kätevä kääntämään asiat ylösalaisin.

    • Heida

      Hei!
      Tulin tänne kysymään samaa kuin sinä :)
      Rakastuin ja vastapuoli rakastui silmittömästi n. 2 vuotta sitten. Alku oli käsittämättömän ihana..sitten pikku hiljaa minua jätettiin ja otettiin takaisin monen monta kertaa selityksenä aina jotain todella kaunista: en ole valmis, ei voida nähdä tarpeeksi usein jne. jne. Sitten hetken päästä sain viestiä että olen kauneinta ja ihaninta maailmassa eikä voi elää ilman minua. Odotin - toivoin -petyin - rakastin -.petyin. Jälkeenpäin kun mietin ei tasapainoinen ihminen käyttäydy noin. Hän kätki kaikki niin kauniiksi ja että olemme tarkoitettu toisillimme että menin retkuun ja olin niin äärettömän ahdistunut. Kyllä empaattisen ihmisen olisi pitänyt asia huomata ja lopettaa mutta jokin motiivi oli jatkaa ja jatkaa. Saiko hän kenties itselleen jotain mitä narsisti saa kun voi ohjailla toisen tunteita ja toimintaa.
      Lopuksi voisin sanoa että olen järki-ihminen, kaunis, mukava jne. mutta nyt aivan tämän käytöksen jälkeen poissa tolaltani ja pelkään etten jaksa. Entistä en saa takaisin vaan tyhmänä hoen miksi, miksi..eihän sekään mitään auta. Tämän ikäinen ihminen jopa stalkkaan hänen tekemisiään mitä se mies ei todellakaan ansaitsisi.
      En tiedä vastasinko sinun kysymyksiin mitenkään mutta samassa veneessä taidetaan olla ja on meitä niin paljon muitakin.
      Paljon tsemppiä sinulle!

    • EntinenNarsistinUhri

      Vähän jokaista ex-miestä on kuitenkin nykyään tapana haukkua narsistiksi. Haukkumasanana siitä ei ole kuitenkaan kovin paljon hyötyä, vaan voi olla haittaa. Narsismin luonteen ymmärtäminen voi kuitenkin auttaa ymmärtämään päättynyttä suhdetta paremmin, jos se sattui oikeasti olemaan narsistin kanssa. Mistä tunnistaa narsistin ja mitä seurauksia sillä on itselle jos on ollut narsistin kanssa parisuhteessa?

      Narsisti on ihminen, joka on ollut oman identiteettinsä kanssa niin pihalla että on omaksunut identiteetin jostain muualta, usein leffoista tai kirjoista, jonka mukaan käsikirjoitettua näytelmää hän alkaa elää.

      Narsisti tarvitsee näytelmäänsä kanssanäyttelijöitä. Heidät valitaan siten että he sopivat tuohon näytelmään. Parhaiten yleensä sopivat epävakaan persoonallisuushäiriön omaavat ihmiset (englanniksi borderline), jotka ovat myös oman identiteettinsä kanssa sen verran pihalla että narsistin tarjoama käsikirjoitettu näytelmä tarjoaa heille sopivan pakopaikan.

      Suurin vaara narsistista eroavalla epävakaalla on omaksua itse identiteetti jostain ulkopuolelta, ja siten muuttua itse narsistiksi.

    • siperia_opettaa

      Kiitos vastauksista ja tsempeistä ja myötäelämiseni kaikille muille, olipa tämä sitten narsismia tai ei. Tunnistan noista asioista osan omassa tarinassani. Minä tulin varsinaisesti petetyksi ja jätetyksi vain kerran, mutta se riittää. Aloin voida todella pahoin, kerroin siitä hänelle ja pyysin aikaa miettiä asioita. Hänen tulkintansa oli, että se on loppu nyt ja syy on täysin minun sekä käveli toisen syliin. Se toinen on ihminen, jonka tämä tyyppi oli parin vuoden aikana kietonut hyvin tiukasti itsensä ympärille ja saanut tuon ihmisen melkein sairaalloisesti ihannoimaan itseään. Oli siis täysin valmis syli odottamassa mihin saattoi paeta sitä todellisuutta, että olin ollut "tottelematon" ja ryhtynyt ajattelemaan itseäni. Sen jälkeen asiaa onkin väännetty usean kuukauden ajan. Minä ikävöin, järki ymmärtää, että anna olla, mutta toisaalta tämä tyyppi on pitänyt jotenkin vallassaan yhä edelleen. Nyt olen pannut välit ihan kokonaan poikki ja toivon, että selviän tästä hengissä.

      Mutta tosiaan kaikki nämä vuodet oli sellainen olo, että kaikki ei ole normaalilla tolalla, mutta toinen osasi selittää asiat ja piti kummallisia asioita normaaleina ja unohti välittömästi jos oli ilmassa jotakin hänelle epäedullista. Ja minä tollo menin siihen mukaan ja lakaisin oman kummastukseni maton alle.

      Näin yhtenä päivänä facebookissa mietelauseen, joka sopii minun tarinaani paremmin kuin hyvin: "Käytä aikasi heihin, jotka rakastavat sinua ehdoitta äläkä tuhlaa sitä heihin, jotka rakastavat vain silloin kun ehdot on sopivat". Tämän koin todella usein. Jos en ollut toiminut hänen toivomallaan tavalla, minut suljettiin pois ja jätettiin huomiotta kuin rakkikoira. Jos taas olin, sain huomiota ja rakkautta yllin kyllin.

      • EntinenNarsistinUhri

        Kuulostaa siltä, että mies yritti muokata sinua sellaiseksi, että sovit hänen "käsikirjoitukseensa". Onko ex-miehesi puhunut paljon tai muuten ilmaissut olevansa erityisen innostunut jostain tietystä kirjasta, elokuvasta tms. Yrittääkö hän elää jotain sen mukaista elämää? Se saattaa auttaa ymmärtämään minkälaista hän yritti sinusta muokata. Narsismin taudinkuvaan sopii hyvin se, että kun mies kokee että olet liian kaukana hänen käsikirjoituksensa hahmosta, sinut hylätään saman tien.


    • siperia_opettaa

      Ei varsinaisesti tietääkseni ole tiettyä hahmoa tms. mutta on kyllä kova innostus esim. larppaamiseen. Kyllä, hän muokkasi minua haluamaansa suuntaan eli nappasi mukaan omiin kiinnostuksensa kohteisiin ja harrastuksiin. Esimerkkinä vaikka tuo larppi. Kävin muutaman kerran kokeilemassa, ei ollut minun juttu ja siitä sainkin sitten kuulla monta vuotta, kun hän ei voi ymmärtää miksi minua ei kiinnosta. Parin muun jutun kanssa ihan sama tarina. Mitä enemmän nostin omaa päätäni ja tein oman tuntemukseni/suunnitelmani mukaan, sitä enemmän hän kohteli minua kuin tottelematonta koiraa. Tämä mies on mieluummin erakko kuin ihmisten keskellä viihtyvä, mutta kun on ihmisten keskellä, haluaa olla huomion keskipisteenä omalla hiljaisella tavallaan. Mikään seurapiirikaveri tai vitsiniekka ei ole kyseessä. Mutta koska hän tosiaan on erakkomainen ja osin mustasukkainenkin, kävi niin, että minun omat sosiaaliset suhteet jäi kokonaan varjoon. Nyt kun hän uuden naisen kanssa kulkee näissä samoissa harrastuspiireissä, ne on minulta poissuljettuja, koska en halua heitä kohdata. Tämä on nyt sitten johtanut minut hyvin yksinäiselle tielle. Erosin noin 15 vuotta sitten, minkä jälkeen kaikki ystävät jäi ex-aviomiehen ystäviksi. Ja nyt siis takana 13 vuotta kummallista suhdetta, joka esti omien ystävyyssuhteiden solmimisen. Ja nyt olen menettänyt kaikki yhteiset tuttavat ja ystävät exälle elämässäni toiseen kertaan. Tyhjän päältä on pakko lähteä rakentamaan eikä se enää tämän ikäiselle ole ihan helppoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe