Ei ole kaikki hyvin Ilmoitti Simon Tyttö
Vapaat miehet Loppu . . . ?
Ei ole Kaikki Hyvin ilmoitti Simon Tyttö
5
75
Vastaukset
- Arvomilman-ehetys
Ei ole kaikki hyvin Ilmoitti Simon Tyttö
Vapaat miehet Loppu . . . ?
Anteekisi onko syy Arvoissani . . . ?
Arvomilman eheytys . . . ? - Pelko-Kohdata-Rakkaus
Olen Maalais Henkinen Semionologi Kävi Meillä . . .
Ulkoistan Kaiken Itsestäni
Pelkään Kohdata . . . Halkeanko
Häpeä - minuuden kahle ja rakkauden este
Häpeä on kauhistuttava ja sietämätön tunne, joka vaikuttaa monien riippuvuuksien ja masennuksen syntyyn. Häpeä lamaannuttaa ja pakottaa meidät piiloutumaan. Se saattaa myös tehdä meistä röyhkeitä ja ilkeitä muille ihmisille. Kun tulemme tietoisiksi omasta häpeän tunteestamme, voimme oppia vapautumaan siitä. Psyko-, hahmo- ja traumaterapeutti sekä kliininen antaa keinoja
häpeän tunteesta vapautumiseen.
Häpeän juuret varhaislapsuudessa
Häpeää tunteva ihminen kokee olevansa kelpaamaton ja riittämätön – vääränlainen. Hän kärsii usein itseinhosta ja huonosta itsetunnosta sekä on lisäksi lupaa kysyvä ja anteeksi pyytelevä. Häpeän juuret ovat usein jo varhaislapsuudessa. Mikäli kiintymyssuhde hoitavaan henkilöön ei ole riittävän turvallinen ja lapsen tarpeita sopivasti tyydyttävä, saattaa lapsi alkaa kokea häpeää siitä, että hänellä yleensäkin on tarpeita. Tarpeiden ohittaminen luo ihmiselle häpeän tunteita.
Kasvaakseen ja kehittyäkseen täysipainoiseksi yksilöksi, tarvitsee lapsi myös vastavuoroisuutta ympärillä olevilta ihmisiltä. Pieni lapsi saattaa hakea huomiota vanhemmiltaan. Mikäli lapsi ei saa hakemaansa huomiota, saattaa hän alkaa kiukutella ja kapinoida. Jos lapsi jää toistuvasti vaille huomiota, ei hän kuitenkaan enää edes kapinoi, vaan hiljenee, jolloin lapselle kehittyy vääränlainen, häpeävä minä. Kun ihmistä mitätöidään, vähätellään, nolataan tai nöyryytetään riittävän monta kertaa, alkaa hän tuntea häpeää, josta voi olla vaikeaa irtautua.
Häpeän tunteeseen liittyy usein myös syyllisyyden tuntemuksia. Häpeän tunne syntyy jo varhaislapsuudessa alle 2-vuotiaana ja se on osa omaa minuutta ja omaa identiteettiä. Syyllisyys puolestaan liittyy tekoihin ja toimintaan; henkilö kokee tehneensä jotakin väärää. Nämä kaksi tunnetta saattavat olla voimakkaastikin kietoutuneita toisiinsa ja siirtyminen tuntemuksesta toiseen voi tapahtua nopeastikin. Tärkeää kuitenkin on erotella häpeän ja syyllisyyden tunteet toisistaan, jotta niitä voi onnistuneesti työstää.
”Minusta tulee minä suhteessa sinuun”
Minuutta kahlitsevasta ja rakkautta estävästä häpeästä voi vapautua. Häpeästä vapautuakseen ihmisen pitää ensiksi uskaltaa ottaa kontakti, yhteys toiseen ihmiseen. Kontaktin ottaminen edellyttää samalla myös riskin ottamista. Ihminen voi kuitenkin tunnustaa ääneen omat sisäiset tuntemuksensa. Hän voi sanoa suoraan toiselle ihmiselle, että minua hävettää, jännittää ja pelottaa. Usein jo tuntemusten ääneen sanominen auttaa purkamaan sisäisiä häpeän kahleita. On hyvä myös muistaa, että me emme kasva tyhjiössä, vaan ”minusta tulee minä suhteessa sinuun”.
Häpeän kahlitsema ihminen kokee itsensä usein kohteeksi sen sijaan, että tuntisi olevansa itse toimija. Hän saattaa ajatella, että muut ihmiset katsovat juuri minua ja arvioivat minua. Tällaisten tuntemusten kanssa painiskelevan ihmisen tulisi muuttaa oma roolinsa kohteesta toimijaksi. Hän voi vaihtaa paikkaa ja ajatella: ”Minä katsonkin nyt teitä”, jolloin oma toimijan kokemus vahvistuu. Myös lempeän ja hyväntahtoisen huumorin avulla voi vapautua itsekeskeisyydestä. Ajatus siitä, että kaikki katsovat vain minua, eivätkä muuta teekään, voi lopulta alkaa jopa naurattaa.
Irti häpeää aiheuttavista toimintamalleista
Elämänsä aikana ihminen saattaa olla myös oppinut erilaisia introjektioita eli syötteitä, jotka kertovat hänelle, miten hänen ”pitää olla” tai miten hän ”ei saa olla”. Ihmiselle saattaa esimerkiksi olla muodostunut käsityksiä, jotka aiheuttavat hänessä tarpeetonta häpeän tunnetta. Hän saattaa ajatella esimerkiksi: ”Ei saa kertoa, miltä tuntuu, koska siten saattaa tulla pilkatuksi”. Olipa oman häpeän tunteen syntytapa millainen tahansa, olisi ensiksi tärkeää tunnistaa oma häpeän tunne ja se, mikä sen on synnyttänyt. Tunnistettuaan tuon oman minuutensa kahleen ja rakkauden esteen, voi ihminen alkaa tietoisesti poistaa häpeää itsestään.
Häpeästä voi vapautua myös purkamalla itseä tuhoavia introjektioita. Ihminen voi nimetä itseään rajoittavia introjektioita ja kirjoittaa ne paperille näkyville. Hän voi samalla myös pohtia, kuka intojektioita oikein on antanut. Tunnistettuaan itseään ohjailevat syötteet, voi hän laatia tilalle uusia realistisia määrittelyjä, vaikka ne eivät heti tuntuisikaan uskottavilta. Tuhoavista syötteistä irtaantumista voi tehostaa kertomalla omille ystävilleen kaipaavansa rakastavaa puhetta.
Häpeä on syntynyt jonkinlaisesta rakkauden puutteesta ja sillä me myös sitä hoidamme. Itsemme hyväksyntä sekä lämpö ja armollisuus itseämme kohtaan voivat vapauttaa meidät häpeän kahleistamme. Näitä asioita voi jokainen harjoitella kirjoittamalla muutaman lauseen armollista, lempeää ja hyväksyvää tekstiä itselleen.
Rakastetaan itseämme ja otetaan rakkautta vastaan myös muilta.
Olen Maalais Henkinen Semionologi Kävi Meillä . . . - onniitä
Kaikenlaisia hulluja!
- Terveenmielen-Kanattaja
Hyvä. Mukava olla jotain järkevää välillä täällä palstalla.
Kiitämme tätä ne§rokasta viestittäjää.
Tuki- Ryhmä Jatka Viesti . - Omanapa-Seinäävasten
Lapset Odotaa Viattomassa Rakkaudessa . . .
Olkaamme Esimerkejä lapsillemme Sekä Lasten Lapsille
Olemme Peilejä Toisillemme . . .
Pikku-Piika Ei Näe Mummoa . . .
Mummo Sekä Pappa Ei Peilaa Mua. . .
Itsekäs Oma Napa Seinäävasten . . .
Anna Anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät (Vietti )
Tekohampaat Samassa Lasissa . . .
Hyvänmielen Sydämellistä Isäinpäivää. . .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446