Kuinka tehokas lamppu pyörään?

ValoaElämään2

Tarvitsisin pyörääni sopivan kirkkaan lampun, jolla näen ajaa lähinnä kaupungissa. Osa matkasta on myös valaisematonta tietä, eli lähinnä tuonne "säkkipimeään" sen valon tarvitsisin. Kuinka paljon lukseja ja lumeneja tuollaiseen käyttöön tarvitsisi? Itselläni ei asiasta ole mitään kokemusta ja melkein kaikkien lamppujen mainostetaan olevan "erittäin kirkkaita". Sopivaisia kappaleita saa myö linkittää, mielellään näistä perinteisistä clas ohlson tai motonet tyyppisistä kaupoista.

58

4815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup_maantiepyöräi

      Sanoisin että 1000 lumenea on hyvä nyrkkisääntö nykyään. Puolella pärjää, jos on tarkka.

      • ra11ne

        Maksan veroja kunnalle siitä,että näyn pyöräteillä ja näen myös ajaa niillä.


      • Alkup.huvittunut

        Anttilasta ei löynyt kuin 149 Lumenea, mistä loput?


    • ajelut

      Mulla on Led Lenser P6 kiinnikkeellä tangossa, lumenit 130 ja hinta alle 40. Työmatkaa 15km ja suurin osa umpipimeässä maaseudulla.

      • Alkup_maantiepyöräi

        Tuokaan ei ole huono vaihtoehto. Se on monessa suhteessa kätevä, näkyy varmasti ja näyttää sen toistakymmentä metriä.

        Käytin vähän tehokkaampaa seiskaa (päälle 150 lumene) aikoinaan itse, mutta luovuin ajettuani karahkaan, rikottuani takavaihtajan ja talutettuani pyörää kilometritolkulla. Jo parin kympin nopeudella 150 lumenia ei kanna riittävästi, niin että ehtisit reagoida.


      • ValoaElämään2

        Eli siis alle 1000:lla lumenilla ei näe, mutta 130 lumenin lamppu olisi ihan hyvä vaihtoehto? Eikö tuossa ole pientä ristiriitaa? Itselle ei ole tullut vastaan kuin maks 500 lumenin lamppuja, eli mistä noin tehokkaita voi edes ostaa?


      • Alkup_maantiepyöräi
        ValoaElämään2 kirjoitti:

        Eli siis alle 1000:lla lumenilla ei näe, mutta 130 lumenin lamppu olisi ihan hyvä vaihtoehto? Eikö tuossa ole pientä ristiriitaa? Itselle ei ole tullut vastaan kuin maks 500 lumenin lamppuja, eli mistä noin tehokkaita voi edes ostaa?

        Siis nopeus ratkaisee. Led lensserit ovat vahvoja rakenteeltaan ja käteviä käyttää. Jos nopeus on niin pieni, että 150 lumenia riittää, on Led lenser hyvä vaihtoehto. Mutta kuten tuossa totesin, itse lopetin niiden käytön kerralla, kun ajoin takavaihtajan solmuun.


      • Pööräilijä

    • ValkeusTuli

      Syyskeleissä olen todennut, että alle 500 lumenia ei oikein tahdo riittää. Enemmän on luonnollisesti parempi. :-) Jos ympäristö on pahimmoilleen valaistu ja ajettu reitti on pimeä, niin valotehoa tarvitaan paljon enemmän kuin säkkipimeässä ajettaessa.

      Totta kai iso merkitys on myös valokuviolla.

    • sopiikännyyn

      Juttelen lumialle pimeällä osuudella. Ei pelota niin kauheasti niin.

    • augustus334433

      kyllä toi tonnin raja on se aika sopiva...alle ei riitä jos sattuu pimeitä pätkiä

      • Alkup_maantiepyöräi

        Vaikuttaa tuollaiselta perus kiinanihmeeltä. Malli on ainakin parin , kolmen vuoden takaa. Jos speksit pitävät, niin lamppu on varmasti hintansa väärti ja toimii hyvi pyöränlamppuna.

        Kiinasta vastaavan saa halvemmalla, mutta viallisen tuotteen osuessa kohdalle palauttaminen on vaikeaa ja yleensä mahdotonta. B-kauppa on ainakin minun kohdallani hoitanut tuotevastuunsa moitteetta. Vaikka en suosittele ostamaan polkupyörää sieltä, niin jotkin pyöräilyvarusteet ovat hyviä.


      • Miksi_ladattava
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Vaikuttaa tuollaiselta perus kiinanihmeeltä. Malli on ainakin parin , kolmen vuoden takaa. Jos speksit pitävät, niin lamppu on varmasti hintansa väärti ja toimii hyvi pyöränlamppuna.

        Kiinasta vastaavan saa halvemmalla, mutta viallisen tuotteen osuessa kohdalle palauttaminen on vaikeaa ja yleensä mahdotonta. B-kauppa on ainakin minun kohdallani hoitanut tuotevastuunsa moitteetta. Vaikka en suosittele ostamaan polkupyörää sieltä, niin jotkin pyöräilyvarusteet ovat hyviä.

        Miksi pyörän lampun pitäisi olla ladattava tai ylipäätään paristoilla? Nykypyörissä on napadynamo lähes vakiovarusteena. Siihen saa B-kaupasta noin kympillä ihan toimivan led-lampun, jossa on yllättävän hyvä valokeila ja tehoa pimeäänkin riittävästi.
        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Valaistus-ja-heijastimet/Etulamppu-keskiodynamoa-varten-2000033990/

        Jännää, että ihmisillä on varaa ostaa se 400 lumenin lamppu. Sitten sitä pidetään vilkulla "jotta se veisi vähemmän virtaa". Miettikää vähän niitä käyttökuluja ostaessanne noita ihmevalaisimia.


      • aurajuusto

        Hatusta vedetty kyllä tuo 7h akun kesto. Akun kapasiteetti on 36Wh. Vajaa 2 tuntia irtoaa 1600 lumenia, sen jälkeen himmenee nopeasti.


    • runrunn

      Ei kaupungissa ajoon mitään 1000 lumenia tarvitse, metsäpoluilla sitten tarvitsee.
      Nuo lumenit ovat kokemusten mukaan aika vaihtelevia, tai siis niiden ilmoittaminen on. Joku halpislamppu johon ilmoitetaan 1000 ei hirmuisesti valaise, mutta joku Lupine ja 1000 lumenia on ihan hiton kirkas ja laajavaloinen.

      • juha1234567

        Lampun valokuvio ratkaisee mihin ne lumenit suuntautuu. Halpiksen (mitä mulla on) pyöreästä valokuviosta menee paljon harakoille ja ei auta näkemistä. Josku parempi valokuvioinen voi näyttää puolella samasta tehosta yhtä hyvin!

        Maastopyöräilyyn "taskulamppukuvio" sopii ja toisaalta siellä on kätevää olla kaksi lamppua. Toinen ohjaustangossa ja toinen kypärässä. Isompi valoteho myös tarkoittaa ahkerampaa akkujen latausta. Riippuu käytöstä tarviiko esim 30Wh kapasiteettia akkuun. Sitä arvoa myös kannattaa miettiä lamppua ostaessa.


      • juha1234567

        Ostin juuri akkulaturiksi mittaavan laturin ( Opus BT-C3100 v. 2.2 lataa sekä Li-Ion että NiMH ja 4x). Näppärämpi kuin vanha & tietää paljonko meni virtaa sisään -- ei pääse akun kunto yhtä helposti yllättämään. Jos vielä ehtisi kuluttaan akkuja maastoon :)


      • Alkup_maantiepyöräi

        Jos pyörätiet ja ennen kaikkea tietyöt olisi asiallisesti merkitty, voisi pienemmälläkin lampulla selvitä, mutta ainakin Espoossa tietyömerkinnät puuttuvat hyvin usein kevyenliikenteenväyliltä. Eli pitää olla lamppu, jolla näkee hyvin ja riittävän pitkälle.

        Jos ajaa mummovauhtia (toki jotkut mummotkin ajavat kovaa) niin silloin tuollainen päälle 100 lumenia riittää. Erittäin hyvin valaistuilla paikoilla pieni vilkkuva led on aivan riittävä. Eli ajonopeus vaikuttaa ympäristön lisäksi tarvittavaan valoon.


    • valovoimaa

      Fenix bc30 on itsellä ja riittää pimeälle, sekä huonosti valaistulle tielle...

      • Alkup_maantiepyöräi

        Fenixeillä on ainakin ollut erittäin hyvä maine. Hinnatkin ovat hieman kohtuullisempia kuin joitakin vuosia sitten.

        https://www.fenixlighting.com


    • valopää

      Ostin Myyntiaitasta otsalampun jossa adapteri jolloin käy myös pyöränvaloksi. Valotehoa löytyy 1600 lm niin että pimeässä näkee TODELLA hyvin. Hyvää että siinä on säädettävä teho, ladattavat akut ja monikäyttöisyys. Taajamassa pääsee pienellä virrankulutuksella. Huonoa on että akkukotelo täytyy laittaa lampun viereen tarrapussukalla josta johto lamppuun. Toimii otsalamppuna mielekkäämmin.

    • ingenlampa

      Itseasiassa mitään lamppua et tarvitse vaikka laki niin määräisi - pelkästään hämäränäön sopeutuminen riittää.

      Itse näen pimeässäkin hyvin kunhan annan silmieni sopeutua olosuhteisiin - pahinta on matalalta paistava aurinko, jonka häikäisyyn valoilla ei ole mitään merkitystä ja toki suhteutat nopeutesi olosuhteiden mukaiseksi.

      • Alkup_maantiepyöräi

        Näitä välkkyjä löytyy hautausmaalta.


      • viiskytvuottasiltielossa
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Näitä välkkyjä löytyy hautausmaalta.

        Kyllä käyn aina välillä myös hautausmailla pitääkseni omaisten haudat kunnossa ja siisteinä, mutta en ole elämäni aikana kokenut mitään vaaraa valotta ajamisesta - en myöskään käytä kyrpärää, joten lienen itsetuhorajoitteinen.


      • pässinpääeikypärääkäytä
        viiskytvuottasiltielossa kirjoitti:

        Kyllä käyn aina välillä myös hautausmailla pitääkseni omaisten haudat kunnossa ja siisteinä, mutta en ole elämäni aikana kokenut mitään vaaraa valotta ajamisesta - en myöskään käytä kyrpärää, joten lienen itsetuhorajoitteinen.

        Ainakin itsetuho aikeinen..ja eihän sille minkään voi jos on itsestään piittaamaton.niinhän sitä sanotaan että tyhmyydestä sakotetaan.uhmaikäisiltä nuorilta voi odottaa noin typerää käytöstä mutta että aikanen mies :-) häpeä!


      • elossailmankyrpärää
        pässinpääeikypärääkäytä kirjoitti:

        Ainakin itsetuho aikeinen..ja eihän sille minkään voi jos on itsestään piittaamaton.niinhän sitä sanotaan että tyhmyydestä sakotetaan.uhmaikäisiltä nuorilta voi odottaa noin typerää käytöstä mutta että aikanen mies :-) häpeä!

        No enpä häpeä - en ole ikäissäni käyttänyt niin heijastinta kuin lamppua fillarissa enkä mihinkään vaara-tilanteeseen ole joutunut.

        Ihmisten pitäisi vain oppia liikkumaan oikein ja ennakoiden eikä syöksyä mutkan takaa kuin torpeedo - siinä ei paljon mitkään vitun valot enää auta kun koirankusettaja/kännykkäänpuhuja tulee eteen parin metrin päässä.

        Toisaalta myös nämä kännykänhiplaajat voisivat käyttäytyä paremmin ja huomioida ympäristönsä eli missä ja miten liikkuu. Pahin tapaus oli viime kesältä, kun yh-äiti oli "ulkoilemassa" kaksos-vaunujen ja kolmen koiransa kanssa vallaten koko väylän itselleen samalla vetäen röökiä ja höpisten kännykkäänsä. Ja luuletteko, että hän antoi edes tietä vaikka hyvissä ajoin soitin kelloa - nuu ei vaan oli lähinnä närkästynyt kun joku häiritsi hänen päiväkävelyään.

        Ei näihin auta mitkään lamput tai kellot vaan ennakoiva ajotapa - ja jos kaukaa havaitsee idiootteja reitillä kuten sävysävyyn pukeutuneita sauvakävelijöitä niin valitsee toisen reitin - olen nähnyt niin tomakoita sivakoitsijoita, jotka eivät edes kelloa soittaen ole antaneet tietä - täytyyhän sitä harrastaa vakavasti ja hartaudella.


      • pilkkopimeää

        Tämä on pyöräilypalsta, mutta kun kerran sauvakävelijät tulivat puheeksi.
        Valoton tie, ulkoilureitti kyllä, että ei siellä liiku kuin pyöräilijöitä, lenkkeilijöitä, kävelijöitä ja sauvakävelijöitä.
        Mutta minkä ihmeen takia sinne pilkkopimeään pitää mennä juuri silloin pilkkopimeällä sauvakävelemään?
        Sitä vaan, että sitten kun siellä pilkkopimeässä on juoksijoita ja pyöräilijöitä, niin kappas hounaa, jos ei kuulo toimi, niin sitähän perässä juokseva kompastuu niihin s-tanan keppeihin!

        Ja ihan kyllä olisi mahdollista kävellä valaistulla, mutta asfaltti, tiellä ihan samat lenkit.

        No, minäpä en enää sinne pilkkopimeään mene sauvakävelijöitten keppeihin kompuroimaan. Sitä paitsi se on kammottavan kuulosta, kun takaa alkaa kuulua se ääni, se ääni joka syntyy kun keppi iskee maahan.... Karmivaa...


      • aurajuusto

        Hämäränäkö häviää nopeasti kun vastaan tulee pyöräilijä jonka valaisin on suunnattu suoraan eteenpäin. Olen pärjännyt myös ilman valoja, mutta mitä turhaan kun ovat halpoja nykyään ja vanhasta läppäristä saa ilmaiset toimivat akut.


    • tehoalöytyy

      Minulla on niin tehokas lamppu, että vastaantulevan jalankulkijan silmämunat kiiluu jo 20 metrin päästä, heijastinta kun niillä ei kuitenkaan ole.

    • kaupunkipyöräilijä

      Olkaa kilttejä ja huomioikaa vastaantulijat! Lamppu on hyvä, mutta liian kirkas väärin suunnattu lamppu ei ole. Painajaismaista yrittää pyöräillä kun vastaantulijan pyörä- tai otsalamppu häikäisee siihen malliin, että mitään ei näe.

      • Mikä_vaikeaa

        Et sä uskalla irroittaa toista kättä edes ohjaustangosta? Itse varjostan silmäni tuollaisen lyysarin kohdalla kädellä. Kyllä sen hirmuvalonheittimen sijainnin näkee riittävän paljon käden takaakin, että pääsee pois alta jos se kuitenkin näyttää suuntaavan suoraan päälle.


    • simppelisti

      Itelläni on neljä pyörää ja ajan ympäri vuoden, mutta kylläpä laittoi miettimään lamppuasiaa kun välillä autoilee. Ajoin kaupunkia kohti ja vastaan tuli sata autoa lyhyillä eli ilman häikäisyä, sitten vastaan tulee yksi pyöräilijä ja häikäisi tosi pahasti.
      Helppo päätellä, että pyörälamput ovat yleisille väylille ihan väärin suunniteltuja, pitäisi olla yläreunastaan rajattu valo.

      • Heh_heh_heh

        Huuhaa. Älä katso suoraan lamppuun.


      • minäminäminäminä
        Heh_heh_heh kirjoitti:

        Huuhaa. Älä katso suoraan lamppuun.

        Niin onkin! Sama ohje kaikille autoilijoille ja lyhyet valot pois.
        Voi hyvänen aika yksinkertaisuutta.


      • MOT_vai
        minäminäminäminä kirjoitti:

        Niin onkin! Sama ohje kaikille autoilijoille ja lyhyet valot pois.
        Voi hyvänen aika yksinkertaisuutta.

        Aika mielenkiintoisesti päätelty. Sata autoa ei todista mitään, yksi pyörä todistaa..?

        Pyöriin saa ihan huolella suunniteltuja ja hyvin toimivia valoja.

        Niihin voi myös laittaa minkä tahansa valoa näyttävän laitteen täyttääkseen lain vaatimuksen yhdestä etuvalosta. Kuten muissakin asioissa, joita ei ole suorastaan säädetty lailla, tässäkin tyhmät ihmiset tekevät tyhmiä ratkaisuja ja viisaat viisaita.


      • aurajuusto

        Omassa pyörässäni 900lm valaisin on suunnattu alaviistoon ja lisäsin siihen vielä lipan, jotta en häikäise muita. Tuollainen lippa on helppo tehdä pellistä, muovista tai vaikka pahvista. Tosiaan monissa pyöränvaloissa ei ole kunnon suuntausta joten häikäisevät. Tajusin itse kun vastaantulijalla oli samanlainen valaisin ilman lippaa.


    • nysso

      Itte ostin Lidlistä 8€ etu/takavalosarjan. Ajovalossa2 tehoa ja näkee iha koht. kuopat täräyttää samallalailla kui päivälläkin

    • ValoaKunnolla

      Kyllä taajamassakin on hyvä olla tehokas valo pyörässä.
      Siellä sitä valoa tervitsee, että havaitsee kävelijät, jotka on usein tummissa vaatteissa ja näkyvyyskään ei ole hyvä, varsinkaan näin pimeällä, kun musta märkä maa imee kaiken valon.
      Lisäksi vastaantulevat autolijoiden valot lisäävät häikäisyä.

    • jep_ei

      Eiks niistä valoista sanota kuitenkin niin, että ne eivät saa häikäistä muita tiellä liikkujia. Ota siis huomioon se, että tiellä voi, etenkin siellä säkkipimeällä tiellä, liikkua myös jalankulkijoita, jotka vasenta piennarta tai tien laitaa kävellessään tulevat sinua vastaan.... Ei tosiaankaan ole kiva, jos joku umpipelle pyöräilijä (sori vaan,,,) tulee sen halvatun kirkkaan lyhtynsä kanssa ja valo käy siellä pimessä vastaantulijan silmiin tosi häikäisevänä!

      Miten ihmeessä ennen on pärjätty niillä vanhoilla vähälumenisilla ja -luksisilla lyhdyillä? Mää ihmettelen! Pääasia siinä kuitenkin on se, että tiellä liikkuja näkyy muille liikkujille, ei ole tarkoitus, että sokaistaan kaikki muut tai ollaan niin, että minullapa se onkin koko kylän kirkkain lamppu! Tarviiks valaista koko tien leveydeltä, tarviiks nähdä kilometrin päähän?

      • silmiin_käy

        Niin kysymys kuuluu:
        Minkä takia pyörässä pitää lain mukaan olla lamppu, millä perusteella laki sitä edellyttää? Silläkö, että sinä näet, vai sillä, että sinä näyt!
        Todella hyvin näkee sillä ja sillä luksi- tai lumenmäärällä? Joo, mutta tarviiks sinun häikäistä muita sillä lyhdylläsi!


      • Alkup_maantiepyöräi
        silmiin_käy kirjoitti:

        Niin kysymys kuuluu:
        Minkä takia pyörässä pitää lain mukaan olla lamppu, millä perusteella laki sitä edellyttää? Silläkö, että sinä näet, vai sillä, että sinä näyt!
        Todella hyvin näkee sillä ja sillä luksi- tai lumenmäärällä? Joo, mutta tarviiks sinun häikäistä muita sillä lyhdylläsi!

        Onko pakko katsella suoraan vastaantulijan valoihin?


      • on_

        Olipa hieno kommentti. Et ole tainnut koskaan edes liikkua pilkkopimeällä tiellä?


      • Alkup_maantiepyöräi
        on_ kirjoitti:

        Olipa hieno kommentti. Et ole tainnut koskaan edes liikkua pilkkopimeällä tiellä?

        Olen liikkunut pimeällä tiellä sekä autolla, pyörällä että jalan. Myös silloin, kun pyöriin ei ollut saatavissa kunnollisia valoja. En vain pidä ruikuttajista.


      • kellätehokkainlamppu
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Onko pakko katsella suoraan vastaantulijan valoihin?

        Liiallinen häikäisy tarkoittaa sitä, että ei voi katsoa edes kävelyyn tarvittavaa matkaa eteensä kun valo tuislaa silmiin, tai häikäisevän valon takia ei näe mitä edessä on. Se on oikeasti vaarallista jos pyöräillessä ei näe eteensä jonkun vastaantulevan tontun takia.
        Tämä minä-minä kulttuuri näyttää vain lisääntyvän, miksi muiden pitäisi kulkea eteensä näkemättä sen vuoksi että jollain pitää saada olla kaupan tehokkain lamppu vaikka ei alamäkiränniä ajakaan? Kohta joku kyllästyy ja lasauttaa 5000 lumenia kahden metrin päästä teholamppupyöräilijän kasvoille.


    • fwfwa

      Tuollainen suositeltu 1000lumenia vastaa valoteholtaan auton pitkää valoa (ei xenonia). Sitä on sitten parempi osata käyttää ja vaihtaa se pienemmälle teholle kun tulee vastaan porukkaa. sokaisee meinaan mukavasti.
      Sen lisäksi että sitä ei laiteta pienemmälle sitä valoa niin jotkut pitävät sitä vielä strobolla. Kivasti sitten sokaisee koko lähi tienoon.
      Eli ei se 1000 lumenia ole välttämätön, mutta jos sellaiseen päätyy siinä olisi hyvä olla tehon säätö vaihtoehto, niin että ajaessa helposti voit sitä vaihtaa.

      • Alkup_maantiepyöräi

        Ei otsalamppu tarvitse tehon säätöä. Riittää kun kääntää päätään. Jos vastaantuleva (auto) taas ei vaihda lyhyille ja häikäisee, niin ei tarvita kuin pieni pään kääntö. Minäkin väläytän pitkillä autolla ajaessani, jos vastaantulija ei vaihda lyhyille.

        Toinen asia on, milloin tulee vaihtaa lyhyille. Oikea etäisyys on, kun ollaan niin lähellä, että lyhyiden valojen keilat kohtaavat, jolloin väliin ei jää pimeää alutta.


      • pyöräilijä5
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Ei otsalamppu tarvitse tehon säätöä. Riittää kun kääntää päätään. Jos vastaantuleva (auto) taas ei vaihda lyhyille ja häikäisee, niin ei tarvita kuin pieni pään kääntö. Minäkin väläytän pitkillä autolla ajaessani, jos vastaantulija ei vaihda lyhyille.

        Toinen asia on, milloin tulee vaihtaa lyhyille. Oikea etäisyys on, kun ollaan niin lähellä, että lyhyiden valojen keilat kohtaavat, jolloin väliin ei jää pimeää alutta.

        Autojen häikäisyhän ei ole ongelma van pyöräilijöiden liian ylös näyttävät lamput.


    • GeenitHaloo

      Kyl must insinöörin pitäs tietää mitä tuli keksittyä.

      • vastuuonkantajan

        Mut kun juuri ingenjöörit tekevät ne pahimmat keksinnöt, jotka eivät ihan skulaa ja silti virheet ja kukkahattu-tädit ajavat ne keksinnöt läpi muka auttaakseen ihmiskuntaa tai edes pientä pyöräilijää päätymään auton alle - tuolla vilkahti heijastin ja siis sinne metsästäen onnetonta liikkujaa.

        Itseasiassa yltiöoptimistit kansakunnan parhaimmat toivovat muutaman helyn pelastavan, mutta kun ei vaan pelastuminen ole kiinni näiden helyjen käyttäjien käytöksestä liikenteessä - aina pitää olla varuillaan eikä odottaa järkevää käytöstä muilta.

        Paras turva on varovaisuus varsinkin pimeällä ja aina on syytä tsekata ympäristö eli missä mennään ja kuka menee.


    • Valoakansalle

      1200 Lumen CREE XM-L T6 LED USB polkopyörän lamppu ja hiukan tehokkaampaa taskulamppua. Voi tiedustella sähköpyörät/facebook.

    • sr52omistaja

      Kaupungissa on ylensä aina niin paljon valoa, että näkee ajaa. Silloin riittää että itse näkyy - siihen ei suuria valotehoja tarvitse. Muutoin valokeilan on hyvä olla riittävän leveä ja kantamaa ajonopeudesta riippuen sopivasti. Metsäpoluilla leveä lähivalo riittää, kun taas valaisemattomilla päällysteteillä maantiepyörällä pitää nähdä kauemmaksi. Valo ei saa häikäistä vastaantulijaa, nuo 1000 lm valot on suunnattava hyvin, ne häikäisevät jo vaarallisesti jos keila osiuu vastaantulijan silmiin.
      Tämä on suosikkiliikkeeni (sillä on oma valolabra)
      http://www.valostore.fi/tuotteet/polkupyoran_valaisimet_lamput/

      • Miksi_ladattava

        Jännää, että tuosta suosikkiliikkeestä ei löydy yhtään ainoaa kunnon pyörälamppua napadynamolle. Sellainen uusissa pyörissä kuitenkin nykyisin on aika lailla vakiovarusteena.

        Onko mahdollisesti niin, että näiden kiinanihmeiden kate on liian vaatimaton ja raha täytyy tehdä myymällä lisä- ja vaihtoakkuja?


      • JesusKristus

        Napadynamon tehontuotto varmaan tulee ensimmäisenä ongelmaksi.


    • juliusvanderisar

      Hommasin just Fenixin BC30-valaisimen; nykynen Smart Egg 1w (121 lm) ei riitä. Ajan vuosittain viitisen tuhatta kilometria joista pitkälti metsäpoluilla/-teillä. Täällä on metsäreiteillä ongelmana peurat, jotka pomppivat eteen. Fenixillä toivottavasti näkyväisyysongelmat vähenevät.

      • niskahiki66

        Kyllä Fenixillä näkee, ja näkyy, itsellänikin semmoinen tangosta löytyy. :) Näin talvikelillä ei täystehoa edes tarvi, tuota turbo modea tulee käytettyä ainoastaan ns pitkien vilkutteluun. kävelijän takaa ku tulee ja väläyttää vähän valoa, saa hyvin tietäkin.


    • töttöre

      Busch Müller IXON IQ Premium LED Front Light 1922QM
      Tuollainen tuli hankittua ja yllätys oli hyvin positiivinen. Tällä lampulla valokeila on rajattu (heijastimella) yläreunasta joten häikäisyä ei ole samalla tavalla kuin pyöreän keilan lampuissa, helekutin hyvä kun liikenteessä ajetaan. Hintaluokka 50e ja silminnähden laadukas.
      Lampulle ilmoitetaan teho luxeissa 80, itse arvioisin sen toista 500-600 lumenin lamppuani vastaavaksi.

    • TedaEvo

      Hankin tänään suhteelliseen uuteen polkupyörään uuden etuvalaisimen Tunturin vakiovalaisimen rinnalla. Kyseessä on Teda Evo Front Light, jossa on tehoja 500 lumenia. Se valaisee kyllä erittäin tehokkasti pimeinä syysiltoina liikkuessa ja laitteena kevyt ja helppo kiinnittää ja irroittaa pyörän tangosta. Tuon etuvalaisimen ansiosta en ainoastaan näy vaan tulen myös näkemään pimeässä,

      Lataaminen tapahtuu USB-liitännän kautta ja siihen hommaan käytän Huawein mobiilireittimen laturia. Valaisimen tehossa on 3 vaihtoehtoa, maksimi (2,2 h), puoliteho (5 h) ja vilkkuvalo (6 h).

      Yllätys, yllätys made in China, ja hinta oli 59 €.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe