Oma tarinani ja tsemppipuhe

LaihduttanutTeini

Moi!

Mää kerron nyt vähän omaa taustaa - tarinaa siitä, että kaikki on mahdollista.

Olen 16-vuotias, ja aloin laihduttamaan 15-vuotiaana. Painoin ennen joulua 2014 yli 140 kilogrammaa. Olin lihonut vaikean syksyn jälkeen 13kg vielä sairaalloisesta ylipainoisuudesta entistä sairaalloisempaan. Tajusin, että on tehtävä jotain.

Aloin laihduttamaan tukiryhmän kanssa, ja onnistuinkin karistamaan 8kg helmikuuhun mennessä. Sitten narahti, kun en ollut laihduttanut oikein. Sairastuin poskiontelontulehdukseen, neljään sellaiseen peräkkäin. Parannuin vasta toukokuussa. Olin lihonut kaikki kilot takaisin.

Kesällä aloitin vähäkalorisen Nutrilett-kuurin. Laihduin, sitten taas lihoin kun olin kesätöissä ja paloin vanhoihin tuttuihin tapoihin. Matkustelin, lihoin jne... heinäkuussa aloitin taas VLCD:n ja sitten laihduin n.8,5kg aloituspainosta. Jatkoin osanutraukselle, jolla olen edelleen.

Nyt painan noin 108kg, eli olen laihtunut suunnilleen 32kg. Matkaa vielä on, mutta tällaisen rupeaman jälkeen on olo, että kaikki on mahdollista. Aion jatkaa!

Mitä haluan sanoa teille? Uskokaa itseenne! Vaikka paino ei olisi laskenut, luottakaa siihen että olette tehneet oikean päätöksen. Pitäkää ruokapäiväkirjaa, se auttaa todella paljon. Mä toivon kaikille niille hurjan paljon tsemppiä, jotka kamppailee ylipainon kanssa. Mä tiedän, mistä mä puhun.

Oikein hyvää syksyä =)!

3

68

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinähänseon

16v matkustelee ja ostaa laihdutstuotteita ?

Siis millä rahalla ja kenen luvalla?

Missä ovat vanhempasi?

Terveelliset ravitsemussuositukset yli 1-vuotiaalle ovat:

Päivittäisestä energiasta lähes 40% pitäisi tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja kasviöljyjä (pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei edes kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

Syöthän D-vitamiinia?

Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg/vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 25-30µg/vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen saantisuositus on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

Liiku
      Nuku
      Rentoudu

• LaihduttanutTeini

Hyvä ihminen nyt.

Luuletko että lähdin laihduttamaan omin päin?
      Kyllä tässä on kuule juteltu terkkareiden, vanhempien yms. kanssa. Etkö lukenut paljonko painoin pahimmillani? Kaikki nuo sun luettelot on tollasia arvioita; ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä.

Olen varmistanut kaikkien vitamiinien, proteiinien, rasvojen ja muiden saannit terveydenhoitajan ja ammattilaisten ohjeiden mukaan. Pidätkö mua ihan idioottina?

Tekstin oli tarkoitus kannustaa muita. Sen ei ollut tarkoitus kerätä tällaisia ilmeisesti krapulapäissään kirjoitettuja kommentteja.

Kiitos.

• Pulleropalleroinen

Tsemppiä matkalle! Kyllä sinä onnistut!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe