Tietotekniikkataidottomat tumpelot

tietokoneilija

Miten tänäpäivänä voi töissä olla vielä henkilöitä, jotka eivät osaa tietokoneen peruskäyttöä alalla, joka on nykyään täysin riippuvainen tietotekniikasta? Heti jos tulee ihan pieninkin mitäänsanomaton "ongelma" (esim. tietokone kysyy haluatko varmasti tallentaa tiedoston päälle) niin kiljutaan ja huudetaan apua paikalle! Eikä mitään uskalleta ikinä KOKEILLA koska pelätään, että se kone räjähtää silmien eteen. Minulle eräs vanhempi rouva suorastaan huusi, kun tein erään asian tietokoneella eri tavalla kuin hän on itse rutinoitunut sen tekemään. Tietokone voi kuulemma menää tästä RIKKI!

Anna mun kaikki kestää.

10

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skfjsklfjksjfsdkl

      On palkattu kaveri tai sukulainen pätevän sijasta...

    • Konne

      Oiskohan työnantajallakin osuutensa asiaan. Olipa kone mikä tahansa niin, jos työntekijöille ei ole järjestetty kunnollista koulutusta koneen käyttöön, ei voi odottaa, että he osaisivat sitä käyttää tehokkaasti ja oikealla tavalla. Tosiasiahan on, että vanhemmat äijät ja tädit osaavat vain alkeita, joita ovat itse opetelleet, että voivat käyttää facebookia, nettiä ja nettipankkia ja lukea nettiauton sivuja.

      • slkddjfksljfklsd

        Alkeiden hallitsemisen pohjalta on sitäkin naurettavampaa väittää että toisella tavalla käytöstä tietokone voisi mennä rikki :D No, vanhempi väki on ehkä nuorempana kuullut mystisistä tietokoneista joita operoivat valkotakkiset tiedemiehet ja 80-luvulla hankkivat kotitietokoneen lapsilleen ajatellen sen olevan jonkinlainen lasten lelu eivätkä perehtyneet jo silloin siihen yhtään...


      • rikkikövaiehjä
        slkddjfksljfklsd kirjoitti:

        Alkeiden hallitsemisen pohjalta on sitäkin naurettavampaa väittää että toisella tavalla käytöstä tietokone voisi mennä rikki :D No, vanhempi väki on ehkä nuorempana kuullut mystisistä tietokoneista joita operoivat valkotakkiset tiedemiehet ja 80-luvulla hankkivat kotitietokoneen lapsilleen ajatellen sen olevan jonkinlainen lasten lelu eivätkä perehtyneet jo silloin siihen yhtään...

        Ehkäpä tuo "rikki" ei tarkoita sitä, että tietokone fyysisesti hajoaisi, vaan ohjelmistot tai käyttis menevät rikki - mikä voi hyvinkin käydä jos lähtee liikaa sooloilemaan tai asentelemaan omia ohjelmia.


      • tosi_on

        Tienän firmoja, joissa editoitavat dokumenttipohjat ovat jo valmiiksi rikki ja joita pitää editoida tietyllä tavalla, jotta homma ei kosahda lopullisesti. Ymmärrän hyvin hiusten repimisen. Niin ja versiohallintaa ei tietenkään ole keksitty vaan päälletalletus on oikeasti kysymisen arvoinen juttu.


      • Ekselipomo

        Koulutus on erittäin kallista. Lisäksi koulutukseen käytettävä työaika, jota ei voi laskuttaa asiakkaalta, pienentää johdon bonuksia.


    • PomonTyttöystävä

      Jos työntekijä ei ole tehtäviensä tasalla, se ei ole hänen vikansa, vaan rekrytoinnin tai koulutusvastaavan. Eri asia tietysti, jos rekrytoitaessa sanoo osaavansa jotakin, mitä oikeasti ei osaa. Tosiasiahan on, että vähintään 80% ihmisistä ei ymmärrä likimaisinkaan kaikkea, mitä tietokoneen näytölle ilmestyy - eikä se ole mikään ihme. Tuskin ymmärrät sinäkään, vaikka olisit tietokoneinsinööri (AMK).

      Sinä haukut toisia tumpeloiksi, mutta itse olet huonokäytöksinen öykkäri. Kuvitteletko itse olevasi sellainen guru, ettet ikinä missään työtehtävässä tarvitse apua? Et ole. Minkä vuoksi sanot, että "kiljutaan ja huudetaan"? Tuskin sentään siitä on kysymys - ja jos vastaan tulee jotain, mitä ei tiedä, pitää tietysti pyytää apua. Kysymys tiedoston päälle tallentamisesta on minusta erinomaisen relevantti. Ajattelepa, mitkä määrät tehtyä työtä on kadonnut, kun alkuperäisen, muokattavaksi ja muunneltavaksi tarkoitetun tiedoston päälle on tallennettu jokin yksittäinen versio! Ja yritäpä kuvitella, mitä kaikkea on KOKEILEMALLA saatu aikaan (=tuhotuksi)! Eräs kollega onnistui hallinnointiohjelmassa hävittämään kaikkien yksiköiden erilliset henkilöstötiedot ja aakkostamaan koko firman henkilöstön samaan putkeen. :-D Tänä päivänä kukaan ei tiedä, miten hän sen teki, mutta tiedämmehän ainakin, että sellainenkin mahdollisuus siis on olemassa.

      Kyllä se (työ)elämä vielä sinuakin kouluttaa. Jonakin päivänä sinulla ehkä syttyy lamppu, että et osaakaan kaikkea, etkä kaikesta edes perusasioita (esim. käytöstavat). Toivottavasti osaat pyytää neuvoa nätisti ja kiittää avusta.

      P.S. Olet vähän väärällä palstalla. Ehkäpä löytyisi myös asennoituminen työhön/toisiin ihmisiin -palsta.

      • Tietotekniikan_DI

        Oikein. Jos huomaa, että jollakin kaverilla on ongelmia työn kanssa ( esim tietoneen käyttö) niin oma asenteeni on ollut aina jelpata ja auttaa. Ei väliä vaikka kysyy apua useinkin. Itse tykkään, kun minulta kysytään neuvoja. Monet jutut vaan jatkuu kaaottisina vuodesta toiseen, kun ei oikeasti ole halua neuvoa toista. Harvoin olen tavannut niin kovapäistä ihmistä joka ei opi, jos oikealla tavalla antaa apuja ja vinkkejä ( best practices). Ja huutaako se kaveri oikeasti apua neuroottisena vai kuvitteletko vain ? epäilen !! Oma asenne vaan voi olla kova toista ihmistä kohtaan ! Hellitä nyt hieman kravattiasi :)


      • Marketta900
        Tietotekniikan_DI kirjoitti:

        Oikein. Jos huomaa, että jollakin kaverilla on ongelmia työn kanssa ( esim tietoneen käyttö) niin oma asenteeni on ollut aina jelpata ja auttaa. Ei väliä vaikka kysyy apua useinkin. Itse tykkään, kun minulta kysytään neuvoja. Monet jutut vaan jatkuu kaaottisina vuodesta toiseen, kun ei oikeasti ole halua neuvoa toista. Harvoin olen tavannut niin kovapäistä ihmistä joka ei opi, jos oikealla tavalla antaa apuja ja vinkkejä ( best practices). Ja huutaako se kaveri oikeasti apua neuroottisena vai kuvitteletko vain ? epäilen !! Oma asenne vaan voi olla kova toista ihmistä kohtaan ! Hellitä nyt hieman kravattiasi :)

        Juuri niin! Olen yläkoulun kieltenopettaja. Meitä on koulussamme neljä ja meillä opiskellaan ruotsin ja englannin lisäksi saksaa ja ranskaa. Melkein joka päivä kyselemme toisiltamme erinäisiä nippelitietoja eri kielissä - vaikka olemme rautaisia ammattilaisia - ja oppilaatkin kyselevät meiltä aika paljon myös muiden kuin opettamiemme kielten asioita. Myös HOJKS:ien tekemisessä autamme toisiamme ja vaihdamme itse tekemiämme materiaaleja hyvin paljon. Tietotekniikan ja nykyaikaisten opetusvälineiden hallinta on meillä aika eri tasolla ja siinä korvaamaton apu on koulumme ranskanopettajasta, hän kun on niistä hyvin perillä - ja auttaa aina.

        Kerran asioista yleisesti keskustellessamme olimme sitä mieltä, että tällainen yhteistyö hyödyttää meitä jokaista ja ennen kaikkea se koituu työyhteisön ja oppilaiden eduksi. Annamme myös arvoa toistemme luottamukselle omaan ammattitaitoomme.

        Eräässä toisessa koulussa tapasin kerran aloittajan kaltaisen ikävän ihmisen. Tein puolen vuoden sijaisuutta ja kyselin kollegalta eräästä oppilaasta, joka minusta pärjäsi paljon huonommin kuin olisi luullut. Sain vastaukseksi, että itse jokaisen on otettava oppilaistaan selvää, niin täällä kaikki joutuvat tekemään. Olin täysin ällikällä lyöty, mutta selvittelin jutun, soitin kotiin ja asiat alkoivat hiljalleen järjestyä oppilaan parhaaksi. Parilla lauseella kollega olisi pystynyt minua valistamaan, mutta kun ei niin ei.

        Mahtaisiko aloittaja pystyä ajattelemaan asian niin, että näkisi avunpyynnön luottamuslauseena omaa (ilmeisen mahtavaa) osaamistaan kohtaan ja jakaisi tietoaan ja taitoaan ihan silkasta auttamisen ilosta - tai siksi, että näin asiat tulisi hoidettua sujuvammin kuin kokeilemalla? Tai juttelisi pomon kanssa ja ehdottaisi muutaman kympin palkanlisää ATK-tukihenkilönä toimimisesta.


    • hmhmhmhmhmh

      Jos tallentelee jotain jonkun päälle niin lienee ihan viisasta kysyä jossei tiedä. ;)

      Kokeileminen on hyvä taktiikka silloin kun suurin piirtein ymmärtää mitä tekee tai mitä pitäisi löytää, tms. Eli kokeilla voi harkiten. Älä kokeile poista nappia ja tyhjennä roskakori toimintoa peräkkäin, tai voi tulla paljon ylimääräistä työtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe