Hoitoalan ammattilainen miettii lähtöä Norjaan

Ammattish

Suomessa vedetään tällä hetkellä niin tiukoilla miehityksillä, että ainakin pääkaupunkiseudulla alkaa olla paljon työttömiä sairaanhoitajia. Itselläkin määräaikainen sopimus loppusuoralla.
Vastavalmistuneet eivät saa edes aina oman koulutuksen mukaista työtä, eräskin tuore sh meni suoraan lähihoitajan hommiin.
Olen useammalta esimieheltä kuullut, että parempia aikoja saa varmasti odotella useita vuosia!!
Enpä olisi uskonut tällaista tilannetta näkeväni, kun aina huudettu etenkin sh pulaa!
Itse pohtinut nyt kieliopintoja ja töiden perässä muuttamista, Norja kiehtoisi tällä hetkellä eniten, sieltä kun hyvät yhteydet Suomeenkin.
Alkaa olla sellainen kutina, että lähivuosina nähdään pitkästä aikaa kuinka hoitajia lähtee maasta runsain joukoin.

5

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairaanhoitajatar

      Hei, samaa mietin? Mistä tietoa?

      • shhhhhh

        Työkkärin sivujen kautta norjan kieltä pääsee opiskelemaan Now sivuston kautta! Euresin kautta kannattaa kysellä kanssa.
        Jotkut työnantajat auttavat asunnon hankinnassa.
        Tutkinto pitää tunnustaa norjaan soveltuvaksi, mutta sen ei pitäis olla ylivoimaisen vaikeaa. Kollega lähdössä keväällä, sai kuulemma helposti sh tutkintonsa tunnustettua.


    • poiopiu

      Olen lähihoitaja ja tammikuussa tulee opiskeltu AMK;ssa 2vuottaa sairaanhoitajaksi. En ole ikinä opiskellut myös ruotsia. Olen kotoisin Virosta ja 25v Suomessa asunut. Olen ajattellut olisiko mahdollinen kesäksi n. 3-4 kk pääsetä Norjaan töihin. Jatkasin kyllä Suomessa opiskelua. Työpaikka on kllä tässä vakituinen, mutta silloin kun valmistun 2017 keväänä sairaanhoitajaksi, tuskin tässä on töitä. Jos nyt lähihoitajana tekisi itseni tutuksi, silloi ehkä myöhemmin pääsisi sh hommiin. Minlla on iso mutta. Miten opiskelisin 3-4 kuukaudessa sen tarvittavan hoitoalan norjan tai ruotsin. AMK:ssa sain laki pykälän mukaisen vapautuksen ruotsin opiskelusta, koska olen ulkomaalainen ja minulla on jo kaksi vierasta kieltä.

    • missätyö
    • nuori12313

      www.fso.fi pari kaveria menny ton kautta norjaan, maksavat ja hoitavat kämpän ja hoitaa kaikki tarvittavar luvat jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe