Nastarenkaat

-)-

Tervehdys

Onko kokemuksia nastarenkaista?

Kertokaa mielipiteenne noin yleisesti.

Kiitti asiallisista vastauksista

20

6130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentti2

      On halpa tapaturmavakuutus,jos vähänkin ajelee talviajoa.Auttaa kummasti.Miksi loukkaantumiset tapahtuu aina silloin kun vähiten odottaa.Ja voi sitä viikkojen sietämätöntä särkyä jos sääreen kopsahtaa(kokemusta on).

    • Pete

      Osta sitten sellaiset missä on nastat myös sivuilla, eikä vain kehän keskellä. Ne kun eivät anna mitään pitoa jos pyörää pitää ajossa kallistaa. Eteen ainakin kunnon nastarengas!

    • BTK.

      Kyllä ne ihan kiellettyjä on suomessa että pojat voi lopettaa isin tietokoneella leikkimisen

    • Enpä tajua kuinka kukaan viitsii talvella ajaa jäisillä keleillä ilman noita nastoja pyörällä. Ehdoton valinta, eivätkä ole mitenkään kiellettyjä.

      Siis paljon tärkeämpää on olla nastat polkupyörässä kuin autossa !!!!

    • maastossa

      Jos pyöräsi on maastopyörä, osta Nokian WXC 300:set eteen ja taakse.
      300kpl nastoja renkaassa ja pitoa löytyy. Itse ajelen paljon metsäpoluillakin ja mielestäni ei juuri moitteen sijaa.

    • juhlamokka

      ostin continentalin joku spike claw ( joku numero mut en muista oisko ollu 240) 26x2,1,, muistaakseni 240 nastaa. 40e ja eteen tietenkin. tosi paljo enemmän luottamusta keulaan eikä tuu sellasii tilanteita et olis pito täysin hukassa. takana on ihan kuivan kelin rengas mutta takapäällä ei ole niin väliksi koska eturenkaalla käännytään. eri asia tietenkin autoissa tai moottoripyörissä.

    • Takana ja edessä Nokian WXC300. Ei sen suurempia valittamisia.

      • Työmatkat

        Sama juttu, edessä ja takana. Ajotuntuma ei kun paranee mitä liukkaammat kelit. SUOSITTELEN. Ei tosin ole halvat mutta halvalla kun ei tunnetusti saa mitään hyvää.


    • W160

      Jos ajaa asfaltilla ja pyöräteillä niin joku vähempinastanen , esim. Nokian W106 riittää, mettään ja poluille sitten enempi. Joku WXC 300 on jo ihan liiän raskas ja hukkaan menee kaupunkikäytössä... Tuolla on juttua nastoista:

      http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/nastat/default.asp

      s

      • Työmatka

        Ensiksikin kolmesatanen on kevyimpiä ajettavia mitä nastarenkaista löytyy ja toiseks asfaltille riittää kesärengaskin. MUTTA kun talvella ei oo joka paikassa aina sitä puhdasta asfalttia vaan kaikenlaisia uria ja kumpareita joka suuntaan niin väittäisin että satakutonen ei riitä TURVALLISEEN ajoon. Huomioithan mm. yllättävät tilanteet joissa sitä pitoa tarvitaan oikeasti. TURVALLISIA KILOMETREJÄ KAIKILLE!!


      • maastossa

        WXC300 ei todellakaan ole raskas ja toisekseen 300 nastaa pitää pystyssä jäisellä ja muhkuraisella polullakin, jolla kävelijätkään ei kestä pystyssä.

        Suosittelen edelleenkin, olen ajanut sillä työmatkojakin ja kertaakaan se ei ole pettänyt.


      • W160
        Työmatka kirjoitti:

        Ensiksikin kolmesatanen on kevyimpiä ajettavia mitä nastarenkaista löytyy ja toiseks asfaltille riittää kesärengaskin. MUTTA kun talvella ei oo joka paikassa aina sitä puhdasta asfalttia vaan kaikenlaisia uria ja kumpareita joka suuntaan niin väittäisin että satakutonen ei riitä TURVALLISEEN ajoon. Huomioithan mm. yllättävät tilanteet joissa sitä pitoa tarvitaan oikeasti. TURVALLISIA KILOMETREJÄ KAIKILLE!!

        Myönnän että WXC300 on suht kevyt, käytän sitä itsekkin poluilla eturenkaana. Kyllä W106 pitäisi riittää esim. pyöräteillä tai sitten ajotekniikka mättää, pitää myös ennakoida.. WXC300 ei tykkää sepelistä ja asfaltista pidemmän päälle. Täytyy kyllä myöntää että on taas ollu aika surkeat kelit etelässä...


      • Työmatka
        W160 kirjoitti:

        Myönnän että WXC300 on suht kevyt, käytän sitä itsekkin poluilla eturenkaana. Kyllä W106 pitäisi riittää esim. pyöräteillä tai sitten ajotekniikka mättää, pitää myös ennakoida.. WXC300 ei tykkää sepelistä ja asfaltista pidemmän päälle. Täytyy kyllä myöntää että on taas ollu aika surkeat kelit etelässä...

        Juu juu, ei varmastikkaan tykkää mikään nastarengas sepelistä eikä asfaltista. Kulumistahan tarkoitit? Pitäävät ihmiset kalliina renkaita, eivät kuitenkaan laske esim. että renkaat saa kuukauden bensalaskulla...

        Ja ajotekniikkaan palatakseni, varo-varovasti pitää mennä aina talvella, tarkoitinkin tilanteita jotka tulevat todella yllättäen ja se alusta ei juuri sillä hetkellä satukkaan olemaan tasainen. Itselläni käynyt kerran ja kiitin kyllä kolmesatasen sivuttaispitoo tilanteessa. Toivottavasti en joudu tilanteeseen toiste.

        Hyviä kilometrejä Sinulle, toivon todella että et "tarvi" niitä sataayhdeksääkymmentäneljää mitkä sulta puuttuu... :)


      • W160
        Työmatka kirjoitti:

        Juu juu, ei varmastikkaan tykkää mikään nastarengas sepelistä eikä asfaltista. Kulumistahan tarkoitit? Pitäävät ihmiset kalliina renkaita, eivät kuitenkaan laske esim. että renkaat saa kuukauden bensalaskulla...

        Ja ajotekniikkaan palatakseni, varo-varovasti pitää mennä aina talvella, tarkoitinkin tilanteita jotka tulevat todella yllättäen ja se alusta ei juuri sillä hetkellä satukkaan olemaan tasainen. Itselläni käynyt kerran ja kiitin kyllä kolmesatasen sivuttaispitoo tilanteessa. Toivottavasti en joudu tilanteeseen toiste.

        Hyviä kilometrejä Sinulle, toivon todella että et "tarvi" niitä sataayhdeksääkymmentäneljää mitkä sulta puuttuu... :)

        No multa ei puutu kuin 140 kun (mulla on yleensä W160, nyt on kyllä ollut WXC300 edessä kun innoistuin taas poluista ja myös koska paljon joutuu autojen seassa ajelemaan)... viisi vuotta ajoin 90-luvun alkuopuolella edessä A10 (70 tai 80 nastaa?), takana normaali maastorengas. Tänä talvena ajelin alkutalven W160 edessä ja sliksi takana, pääkaupungin kelit muistaen oli aika hauskaa :-)

        WXC300 alumiinikannat kuluvat enemmän kuin normaalit nastat sepelillä. Ja WXC300 pari maksaa maltaita satunnaiseen käyttöön.. mukavahan se on kun joustaakin. Ehkä joku W240 edessä ja 106 takana voisi olla hyvä yleiskäyttöön, löytyy sekä 26" että 28" koossa.

        Tulispa lunta ja pakkaset vihdoin!


      • Työmatka
        W160 kirjoitti:

        No multa ei puutu kuin 140 kun (mulla on yleensä W160, nyt on kyllä ollut WXC300 edessä kun innoistuin taas poluista ja myös koska paljon joutuu autojen seassa ajelemaan)... viisi vuotta ajoin 90-luvun alkuopuolella edessä A10 (70 tai 80 nastaa?), takana normaali maastorengas. Tänä talvena ajelin alkutalven W160 edessä ja sliksi takana, pääkaupungin kelit muistaen oli aika hauskaa :-)

        WXC300 alumiinikannat kuluvat enemmän kuin normaalit nastat sepelillä. Ja WXC300 pari maksaa maltaita satunnaiseen käyttöön.. mukavahan se on kun joustaakin. Ehkä joku W240 edessä ja 106 takana voisi olla hyvä yleiskäyttöön, löytyy sekä 26" että 28" koossa.

        Tulispa lunta ja pakkaset vihdoin!

        Lunta ja pakkasta odotellaan täälläkin. Täytyy myöntää että olen kyllä tätä kulumisjuttua miettinyt itsekkin kun on ollut pska talvi mutta toisaalta joudun ajamaan yöllä töihin jolloin usein on hitusen edes pakkasen puolella.

        Satunnaisessa käytössä kyllä pärjää slikseilläkin mutta suosittelen silti kunnollisia renkaita niille jotka vähänkin useammin ajavat. Olkoon sitten enempi tai vähempinastainen vaihtoehto. Pääasia kai on kuitenkin että muistaa kypärän. Se kun suojaa paremmin kun nastat... Hyi, eipäs vaihdeta puheenaihetta!!!

        Hyvää lumen odotusta kaikille!!!


    • mävaan

      en käytä nastarenkaita pärjään kyllä kesärenkailla kiin hyvii en oo kertaakaa kaatunu
      enkä osta koskaan niitä nastarenkaita muistathan että liikenneturvan johtaja tampereen toimistosta että nastarenkaita on hyvä käyttää mutta korkeakuvioisilla kesärenkailla kiin voi ajaa!!!!!

      • ovat parhaita

        eli ruuvaa korkea kuvioisiin renkaisiin ruuvit

        ohje ruuvirenkaiden tekoon tässä :Tein ite ruuvirenkaat seuraavasti:
        1. Nypin nastanjämät vanhoista 26x2.1 nastagummeista ruuvarilla.

        2. Ruuvasin nastanrei'istä kuvion päältä sisäänpäin 4.2x13 porakärkisiä, matalakantaisia asennusruuveja (n. 280 kpl/ rengas)

        3. Ruuvasin ruuvit irti ja painelin ne alulle sisältä ulospäin. Ruuvarilla loppukiristys.

        4. Leikkasin vanhoista, loppuun ajetuista 26x2.1 kesäpäälligummeista suurimmat kuviot veks ja samoin kyljistä ylimääräiset pois (mm. vahvikeraudoitus)

        5. Sovitin vanhasta päälligummista tehdyn nahan ruuvirenkaan sisään ja leikkasin ylimääräiset pois myös pituudesta. (HUOM! kandee jättää nahkan päät vähän päällekkäin koska rengas venyy hieman paineellisena).

        6. Asennuksessa muuten kuten normaalisti mutta ennen sisägummin asennusta levitetään ko. nahka ruuvirenkaan sisälle ja varmistutaan että se asettuu ruuvinkantojen ja sisärenkaan väliin.


        Tällä viritelmällä oon ajellu pari talvea ja kohta taas. Mitkään maratoonirenkaat ne ei oo mutta tommosta 10 km/suunta työmatka-ajoo niillä menee ihan komeesti. Parhaimmillaan ´renkaat puhtaalla jäällä ja kovaksi tamppaantuneilla poluilla.

        Kustannukset yht: n. 5 eur ruuveista


        Vakiovieras
        Jäsen # 2184

        postitettu 02-12-2004 01:47
        --------------------------------------------------------------------------------
        Tässä ohjeet:myös kuvia
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160328
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160389
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160391
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160394
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160395
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160396
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160397

        Kannattaa käyttää nahkahanskoja ja nahkaessua


      • Pete
        ovat parhaita kirjoitti:

        eli ruuvaa korkea kuvioisiin renkaisiin ruuvit

        ohje ruuvirenkaiden tekoon tässä :Tein ite ruuvirenkaat seuraavasti:
        1. Nypin nastanjämät vanhoista 26x2.1 nastagummeista ruuvarilla.

        2. Ruuvasin nastanrei'istä kuvion päältä sisäänpäin 4.2x13 porakärkisiä, matalakantaisia asennusruuveja (n. 280 kpl/ rengas)

        3. Ruuvasin ruuvit irti ja painelin ne alulle sisältä ulospäin. Ruuvarilla loppukiristys.

        4. Leikkasin vanhoista, loppuun ajetuista 26x2.1 kesäpäälligummeista suurimmat kuviot veks ja samoin kyljistä ylimääräiset pois (mm. vahvikeraudoitus)

        5. Sovitin vanhasta päälligummista tehdyn nahan ruuvirenkaan sisään ja leikkasin ylimääräiset pois myös pituudesta. (HUOM! kandee jättää nahkan päät vähän päällekkäin koska rengas venyy hieman paineellisena).

        6. Asennuksessa muuten kuten normaalisti mutta ennen sisägummin asennusta levitetään ko. nahka ruuvirenkaan sisälle ja varmistutaan että se asettuu ruuvinkantojen ja sisärenkaan väliin.


        Tällä viritelmällä oon ajellu pari talvea ja kohta taas. Mitkään maratoonirenkaat ne ei oo mutta tommosta 10 km/suunta työmatka-ajoo niillä menee ihan komeesti. Parhaimmillaan ´renkaat puhtaalla jäällä ja kovaksi tamppaantuneilla poluilla.

        Kustannukset yht: n. 5 eur ruuveista


        Vakiovieras
        Jäsen # 2184

        postitettu 02-12-2004 01:47
        --------------------------------------------------------------------------------
        Tässä ohjeet:myös kuvia
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160328
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160389
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160391
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160394
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160395
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160396
        http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=160397

        Kannattaa käyttää nahkahanskoja ja nahkaessua

        ei kyllä ole mitään tulevaisuutta kaupunkiajossa, katselin kerran Velosportissa oheisia kyhäelmiä, aivan kauhean näköisiä ja hirveä hinta, mahtaa olla kevyet ajaa. Todellisien jääpolkujen erikoismiehille, muille noita ei voi kyllä suositella..


    • mävaan

      en käytä nastarenkaita pärjään kyllä kesärenkailla kiin hyvii en oo kertaakaa kaatunu
      enkä osta koskaan niitä nastarenkaita muistathan että liikenneturvan johtaja tampereen toimistosta sanoo että nastarenkaita on hyvä käyttää mutta korkeakuvioisilla kesärenkailla kiin voi ajaa!!!!!

    • Työmatka

      Kannattaisi muistaa kun pyörällä ajelee, että ei se ole läheskään ainoa onnettomuus että pyörällä kaatuu vaan myös joku törttö-autoilijakin saattaa tulla eteen tai kiilata tai jotain. Silloin kesärengas ei riitä vaan tarvii olla metallia jäätä vasten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      174
      10168
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3425
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3163
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2835
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2189
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2163
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1993
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1608
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1386
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1356
    Aihe