Bluetone vahvistimet = P E T T Y M Y S ! ! !

Marttimaki

Olen tässä tulevia eläkepäiviä silmälläpitäen herätellyt ajatusta uuden ja aikuisten oikeesti heletin hyvän vahvistimen hankinnasta. Tämän vahvistinkuumeen kourissa tässä on jo toista vuotta nytten työmatkoilla koluttu ihan kaikki eteen osuneet alan liikkeet ja onpahan noita netin kirppareitakin selattu iltapuolella. Helsingin ja Tampereen reissuilla tutustuin sitten tämmöiseen uuteen tulokkaaseen kuin Bluetone. Ajatus tuolla lähikunnassa suunnitellusta ja käsin rakennetusta vahvistimesta tuntu ainakin näin ajatuksen tasolla hauskalta. Mutta voi rähmä. Ensinnäkin, tuo noitten ulkoasu! Voi luojan varjele sentään mikä kliimaksin lötsähdyttäjä kun tuommosen näin omilla silmillä. Nämähän ovat pelkkiä neliskanttisia vanerilaatikoita! Ja vielä kummallisen oudosti toteutettuna kaiken muun päälle. Enpäs aiemmin edes arvannu että vahvistinkotelo on ylipäätänsä edes mahdollista tehdä rumasti. Katselin niitä siinä oikein ajan kanssa joka kantilta ja joku noissa mittasuhteissa mättää pahemman kerran. Samoin tolexoinnissa olisi paljon petrattavaa, eikö tuota saumaa ole mahdollista laittaa mihinkään muualle kuin ihan tuohon eteen?? Eikä etukangasta muka saa napakasti kiinni?? Myös muuten tolexin saumauksissa ym. pikkuasioissa oli huomautettavaa vähän siellä täällä. Jos tähän hintaan myydään, eikä itse kerran osaa, niin miksi ei voisi palkata ammattilaista tuota desingiä suunnittelemaan vähän fiksumpaan kuosiin ja samoilla vauhdeilla vielä toista ammattilaista tekemään sen itse työn? Kun ne omat vahvuudet selvästi on siellä kolvin parissa. Toinen mikä aiheutti allekirjoittaneessa pientä närää oli huono hinnan ja laadun suhde myös ihans iellä tärkeimmässä elikkästen niiden saundien puolella. Olen nytten jo kolmea Bluetone merkkistä vahvistinta päässyt ihka oikeassa elämässä ihan itte kokeilemaan eikä niistä kyllä yksikään maalia tehnyt. Kaikki olivat toki vähän sinne päin. Dustyroadissa minnuu häiritsi eniten tuo särökanava, senkö pitäisi olla JCM800??? No ei ollut kyllä paljoa mitään sinne päinkään. Se puhdas kanava oli jo ihan käyttis mutta eipä siinä lähellekkään twinin auktoriteettiä ollut. Kokonaisuutena jos miettii niin tuo niitten 6L6 päätetuikuilla rämpivä Tweed deluxe oli varmaan parasta antia mutta aika kauas sekin tipahti ihka aitoon asiaan verrattuna. Ei siinä ollut yhtään samaa kiukkua ja kolmiulotteisuutta mitä Fenderin vanhoissa malleissa. Tampereen kuukäynnillä tutustuin tuollaiseen pieneen Stalkkeriin. Ei se huono ollunna, mutta ei se kyllä mikään mestariteos ollut sekään. Säröytyi suoraan sanottuna helvetin rumasti. Ja pedaaleja söi helvetin huonosti myöskin. Halpahan tuo on niinku kiinainen saippua mutta kyllä sen pitäisi minusta hyvä olla vaikka se halpa onkin. Saahan sitä omaltaan tietennii yrittää kuulostaa, mutta eipä nuo juuri vakkuuttaneet milläkkään sektorilla. Netin syövereistä kun menin löytämään vielä haastattelun josta kävi ilmi että tekijä itte on minuakin vanhempi gubbe niin tuli väkisten semmonenkin aatos mieleen että kun hän päättää laittaa pillit pussiin ja eläköityä niin liekö näiden nyt kalliiden vahvistinten arvo edes osiensa summaa??? Itsehän työ loppupelissä päätätte mihin rahanne haaskootte, mutta sen vaan sanon että tähän samaan rahaan saisi käytettynä jo ihan oikean putiikki vahvistimen. No olivatko ne sitten ihan läppeensä susia kaikki tyynni? No eipä ihan sentään. Teknisestä vinkkelistä kun asiaa katteleepi niin tämän paremmin ei voi vahvistinta rakentaa. Juotokset on hyviä, komponentit laadukasta peruskauraa ja toteutus on äärimmäisen huoltoystävällinen ja varmaan ammattimies saisi tuollaista muokattua vielä jälkeenkin päin aikasten pitkälle.

Mulla jäi tämä kuitenki harmittamaan kun iski kauhia mieliteko siihen joutsenlippuvahvistimeen. Googlehan se sitten paljasti tämmöisen merkin kuin Monsteri. Yksi semmoinen miniatyyristäkki löytyi Musikantin varastosta testattavaksi ja samalle reissulle vielä tori.fi sivuston kautta pääsi yksi käytetty La Mesera mallinenkin verrokiksi. Mitäpä näistä sitten? Nyt oli edelliseen yrittäjään nähden paremmin saatu ulkoiset avut kohdilleen. Samaten se saundipolitiikka oli kyllä nyt paljon enempi kohdallaan kuin kilpaveikollansa. Mutta jo taas odotti pettymys nurkan takana. Ihan älyttömiä teknisiä ratkaisuja! Komponentit kaikki niinku sardiinit purkissa ikään ja muutenkin toteutus oli sitä luokkaa että menisi korjaajalla kyllä jokunen tovi kun koko hemskutin komponenttilevyn ruuvaa sieltä poikkeen. Eikä tuota varmasti modaa itse tekijäkään enää kun se kerran on koteloon lyöty.

Eipä ole vielä nämä suomipoikien vahvistinkyhäelmät lähelläkään sitä tasoa mihin kitaroiden kanssa on jo tottunut näkemään vaikka aineksia kyllä on vaikka mihin.

Harmittamaan jäi vietävästi koko keissi. Onko täällä vielä muita jotka näitä vahvistimia kyhhää vai menneekö taas rapakon taakse nämäkin setelit?

Eipä mulla sitten muuta.

36

6669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poird

      Osta siis joku 1960-70 luvun Fenderin putkivahvistin käytettynä, niin et pety.
      Esimerkiksi Fenderin Twin on vahvistin, joka vääntyy lähes joka genreen.

    • Mika222222222

      Mad Professor tekee sikakalliita vahvistimia eläkkeellä oleville hammaslääkäreille ja asianajajille, jotka ei tartte hyvää keikkalaitetta vaan kallista silmäkarkkia :-). Soundihan näissä putiikkivahvistimissa tulee aina sormista ja juuri siihen nämä yksinkertaiset putkivahvistimet on tehty. Siksi huvittaa tämä marina soundeista kun nehän soundaa soittajaltaan hyvässä ja pahassa.

      Ehkä viestisi onkin oikeasti jonkun matalaotsaisen kilpailijan panettelua. Sitä ei voi ikinä tietää.

      • ei_toiminut_mulla

        Mad Professori oli valtaisa pettymys minulle. On totta että saundi lähtee näpeistä mutta hyvän putkivahvistimen tietää juuri siitä että se reagoi omiin näppien liikehdintään hyvällä vasteella. Mad Professor ei niin tehnyt. Hävisin niissä kaupoissa 500euroa. Nyt mennään ihan jenkkipelillä ja hyvä niin.


    • Bläähtone

      Bluetone Dusty Road oli vähän sinne päin, muttei sinne päinkään. Rikstone on parempaa soundia pienemmällä rahalla, on ne paljon hienompiakin.

    • Pettynyt_käyttäjäää

      Kannattaa kyllä tarkkaan miettiä sijoittaako rahansa tuommoseen osaamattomaan kusetusfirmaan kuten Bluetone. Soppari tehdään etukäteen ja äkkiseltään vilkaistuna asiat on ok. Kunnes oot maksanut rahasi.
      Sittemmin jätetään laittamatta vahvistimeen vaikka joitakin osia. Kuulemma näistähän ei erikseen mainittu näissä soppareissa!? Oli kyllä melkoinen pettymys näiden kahden kusettajan kanssa asiointi.
      Puhumattakaan että ne vahvistimet on siis rumia paskoja / kalliita kopioita. Niiden myynti jälkikäteen on käytännössä mahdodonta. Sisältävät myös omia "parannuksia" kuten PPIMV mastereita vahvistinpiireihin joihin ne ei sovellu. Kopiot tehdään vahvistimista joita he eivät ikinä kuulleet livenä. Mainostetaan kuitenkin että saat "real deal" eli siis kytkikseen perustuvan mukaelman joka voi olla täysin paska.
      Kannattaa myös olla valmis siihen, että kun tilaat vahvistimen testaus sisältää suurin piirtein siis sen että se menee päälle. Sittenhän se on ok!
      Ei sitä kukaan ei kuuntele eikä viritä vahvaria hyväsoundiseksi. Muttei sen takia ettei ole aikaa, vaan sen takia ettei osata. Eli sulle voi ihan hyviä saapua ihan karmealta kuulosta vahvari ja sittenhän et voi asialle mitään kun olet rahasi maksanut. Koska Bluetonesta sulle vastataan että korvissasi on vika.
      Ja miksköhän näitä paskoja on netti pullollaan käytettynä.

      • Mika222222222222

        Mikä osa jäi puuttumaan ?


    • Pettynyt_käyttäjäää

      En viitti paljastaa liikaa. Mutta siis sopparissa yleensä lukee vapaamuotoisesti mitä säätöjä / kytkimiä siihen on tulossa muttei ihan joka osaa luetella. Kannattaa lukea tarkkaan. Joka tapauksessa jos jokin vahvistimen osa jää siihen mainitsematta niin voi olettaa et nuo kusettajat jättää ongelmitta sen pois. Etkä voi asialle mitään! Näin ollen hyvinkin jättävät vahvistimeen ylimääräisen reiän ilman mitään tarkoitusta =) Sitten kun oot rahasi maksanut et voi asialle mitään ja nuo hyvin tietää sen! Ei taida olla ihan se eka kusetus takana. Vaan on kokemusta miten kuluttaja kusetetaan on kattava.
      Kusetus voi olla ihan sitä tasoa että esim. jos sopparissa ei lue että pitäis olla kanavakohtaiset ledit siihen ei tuu sellaisia. Mielikuvitus vain rajana. Jos vaik ei laiteta et nupissa pitäis olla toleksit niin voihan sitä lähettää vaikka ihan puuboksin tai ilman kahvaa. Eikä kuluttaja voi asialle mitään. Eihän se haittaa ettei voi menettää mainetta jota sulla ei koskaan ollutkaan.

    • Pettynyt_käyttäjäää

      Aih niin joo. Kaupan päälle saat tottakai myös line level efektilenkin. Joten voit heittää pedaalit roskiin! Eikä auta säädöt koska lenkki todennäköisesti on myös huono.

      • Mojomies

        Pitäisi varmaan hieman asioita ymmärtää jos lähtee tilaamaan Custom-vahvistinta.
        Bluetone on ihan ok valmistaja. Itse en ole kuitenkaan tilannut koska enemmän viehättää ulkomaiset ns. Boutique-merkit. Tuskin ovat parempia... mutta jälleenmyynti saattaa olla helpompaa. Sama koskee kaikkia Custom Shop kitaroita. Voipi olla vaikeea löytää ostaja, ainakaan hyvään hintaan.
        Ja tosiaan ovat hyviä ja laadukkaita nämä Bluetonet. Itseä kiinnostaa enemmän Doktor Z, Divided by13 , Suhr yms. merkit.


    • Bluetonegoesdown

      Kiistän. Liian monelta suunnalta tulee paskaa palautetta. Eikä siinä ole mitään merkitystä custom vai ei custom. Jos pajaltasi lähti paska vahvistin olet paska rakentaja. Kyllä siellä osataan laittaa johdot yhteen mut siihen se sitten loppuu. Kaikki merkit mitä luettelit olen soittanut. Erityisesti Suhr. Shittone ja Suhr ei saisi olla edes samassa lauseessa.
      En ymmärrä mikä saa näitä luusereita kuluttamaan hyviä komponentteja huonojen vahvistimien valmistamiseen.

    • Bluetonegoesdown

      Kitaroissa on eri meininki. Suomessa on Juha Ruokangas jonka kitarat näiden perusteella mitä omistin ja kokeilin on taideteoksia. Aivan yhtä hyviä kuin mikään butiikkivalmistaja Anderson, Suhr, Tyler. Täysin sopii samaan lauseeeseen. Ruokangas.

      • Mojomies

        Juu, Suhr Badgerilla tulee soiteltua, on kyllä erinomainen vahvistin. En ole yhtään Bluetonen mallia kokeillut, ei oikein nappaa. Vaikka kotimaista pitäisikin suosia, Tuolla muusikoiden.net puolella on oikein Bluetone-uskovaisten ja fanipoikien oma ketju ja kannattaa kokeilla vähän sohaisemista. Takaan että tulee paskaa niskaan ja rajusti :-)


    • Bluetonegoesdown

      Badger on EL84 matalatehoiseksi vahvistimeksi aika hieno vehje.

    • Mojomies

      On hieno mutta mulla Badger 30 eli EL 34. Vähän enemmän siihen Marshall suuntaan mutta on kyllä oma soundi.

      Ethän vaan ole sama kaveri joka on nyt aiheuttanut myrskyn tuolla Muusikoiden.net ketjussa, topiikki "Bluetone vahvistimet"

      https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=214117

      Ei silti, saa niitä vähän sohaistakkin, varsinaisia Bluetone-uskovaisia.

    • marttimaki

      Miepä voisin alkuperäsenä postaajana kertoa kans nykysiä mietteitä.

      Ettimällä löysin ku löysinki itelleni hyvän bluetonen. Kokeilin aikas montaa mallia vielä jälkeen ja päädyin sitte löytämään sopivan mallin kuitenki ittelleni. Bluetonella on semmonen omantyylinen tapa tehä noita konneitansa, eikä siinä mittään. Tykkää jos tykkää, hyvähän se lienee että on oma juttu. Huomasin että myös pientä edistymistä näkkyy esteettisellä puolella eikä nuo uudet mallit ole ennää niin tylsän näkösiäkään. Sehän se on yrityksen voimavara ottaa palaute vastaan ja tehä sitte sen mukkaan. Eivät nämä ole kusettajia vaan oikein mukavia miehiä. Tuo niitten uusi dutyroadi jossa on kahet pääteputkilot oli ykkösmallia parempi myös siellä säröpuolella. Nyt näillä tiedoilla uskallan suositella testaamaan bluetoneaki.

      Toisenki hyvän kotimaisen löysin vielä, hehku ampsin. Kannattaa tsekata tuoki. Nuo minulle suositellut madprofessorit oli kans hyviä, mutta nepä oli englannissa tehty.

      Nyt kyllä on jo bluetoneki myyty, ei siksi että se oli huono mitenkään. Mutta löysin vieläki paremman jenkkipelin.

    • Ep1000

      Itselläni on niin Bluetonen kuin Hehkunkin custom vahvari. Molemmat ovat sitä mitä tilasinkin. Työn jälki niin ulkoa kuin sisältä huippuluokkaa. Ulkonäkökysymyksethän on katsojan silmissä. Itseäni molempien ulkonäkö viehättää. Lisäksi soundihan on molemmissa aivan upea. Itse ainakin olen saanut molemmat vahvarit halvemmalla kuin vastaavat ulkolaiset versiot, lisäksi juuri sellaisena kuin olen halunnut.
      Itselläni on ollut myös Swart, Tone king ja muutama muukin custom vahvari, eivätkä ne ole olleet millään mittareilla sen parempia kuin nämä kaksi nykyistä peliä.

    • Btonkuraa

      Jokainen putiikki mitä itselläni on ollut on pessyt Bluetonet täysin. Ei millään pahalla.

    • JazzMaster

      Hei, olen testaillut neljää eri bluetonea: ac30, princeton, dusty road, stalker ja tweed deluxe. Ihan käypiä pelejä jokainen. Dusty Road oli vähiten minun makuuni, mutta kyllä silläkin keikkaa olisi heittänyt. Ulkoasu oli kaikissa näissä ihan siisti.

    • DustyShit

      Juu, "käypä", "ok", "ihan siisti" on sanat jotka kuvaa parhaiten näitä vahvistimia. Mukamas Marshall soundia joka kaikissa vahvistimissa kuulostaa samalta. Ja sitten mukamas "fender" kliinit..

    • 68marsumies

      JMP50 1968 PLEXI MARSU on oiva peli, pelannu mulla jo kohta 40v, saundista löytyy lämpöä mutta myös älytöntä rähinää ja potkua jos haluaa! :)

    • Stratomaster

      Mulla oli kanssa pitkään 100 lead plexi.
      Huonoa tuossa on sen kylmä kliini soundi, jota ei saa säätämällä tai putkillakaan juuri muutettua. Myin pois kun sain tuplasti euroja mitä aikoinaan maksoin markkoja.

      Nykyään käytän -71 Impactia, siinä on plexi särö vahvalla dynaamiikalla ja aktiivi tonella siihen saa todella nätin kliinin.
      JJ putkia olen päätteessä käyttänyt ja biasoinut
      melko kuumaksi. 451 voltin anodijännitteellä
      olen saatänyt lepovirran 39-40 mA.
      Näissä on ne kuuluisat Patridgen muuntajat ja sen kyllä saundista huomaa.
      Näittenkin hinnat on ollu reilussa nousussa.

    • Kaksikrt12

      No jaa, Uraltone jr 2.5. Aiivan riittävä meidän areenoille. Eikä ole kallos mutta pitää itse kasata.

    • JoseyStranded

      Ulkonäkö ei miellytä? Nehän tekevät siitä juuri sen näköisen kuin haluat.

    • Yeahrighttt

      Niin varmasti. Perus halpikset alumiinikotelot, rumat tekstit ja sanojen lyhennykset, rumat logot jne. Vertaa esim. Bognereihin. Nämä on kutakuinkin saman hintatason vehkeitä.

    • JoseyStranded

      Valitsin omaani itseäni miellyttävän kotelon, tolexin, potentiometrien hatut, grill-clothin, sekä tekstien fontin. Ne tekevät sellaisen kuin haluaa.

    • JoseyStranded

      Ja Bognerien hinnat lähtee suurinpiirtein siitä mihin Bluetonella päättyy.

    • Yeahrighttt

      Laatu myös lähtee siitä missä Bluetonella päättyy. Mutta ovat hieman kalliimpia eur/usd johtuen. Tosin osat on parempi, ei mitään halpis muuntajia ja kiireellä kasattuja bokseja joiden saundi ei ole mistään kotoisin.

    • Roadcraft

      Käykääs tsekkaa, näit on vaan yks Suomes, monipuolisin mitä on tullu vastaan, vaan ei oo persaukisen muusikon peli.
      http://www.graefedesigns.com

    • JoseyStranded

      Ei ole kyllä nuo minun koteloni kiireellä kasattuja ja taitaa ne osatkin olla kyllä ihan yhtälaista laatua.

    • Sellitwhileyoucan

      Osat on mut kokonaisuus ei. Oon kokeillut liki 10 Bt vahvaria. Ne on esikuvistaan hyvin kaukana. Ei ihme että näitä kiertää tilkkahintaan.

    • Keiky

      Minulla on Bluetone ACDC ja se on mielestäni hyvä vahvistin. Vahvarissa on "Plexi" ja "JCM800 modded" kanavat. Vertailin Bluetonea Marshallin Silver Jubilee (2553) 50W vahvistimeen. Ajoin niitä samaan kaappiin vuorotellen: Radial Tonebone Headbone VT switcherillä kaksi putkinuppia voi kytkeä samaan kaappiin ja yhdellä polkaisulla vaihtaa lennosta nuppia. Bluetone on hieman "kuivempi" mutta särösoundin soundin luonne on hyvin lähellä aitoa Marshallia. Vertailussa Bluetonessa oli 6L6 pääteputket ja jos olisin laittanut siihen EL34:t niin ehkä oltaisiin oltu vielä lähempänä Silver Jubileeta. Bluetone Dusty Road vahvaria olen myös soittanut ja sekin soundasi hyvältä.
      Kerrottakoon että Bluetone - Marshall vertailussa oli mukana myös Koch Studiotone nuppi. Sen säröosasto on myös mainio rokin vääntämiseen ja väittäisinpä Kochin Studiotonea hinta/laatusuhteeltaan yhdeksi parhaista. Mesaverrokkejakin on (Lonestar Special ja Lonestar) sekä Mad Professor Old School 11 mutta niitä en ottanut mukaan vertailuun koska tiesin niiden soundaavan erilaisilta.

    • Rotterdam

      Vanha ketju, mutta kommentoin silti: Minulla on Bluetone ac30 ja se on paras vahvistin saundeiltaan, minkä olen omistanut. Minulla on ollut Fenkkuja, Voxeja, Pleksi-Marsu, Koch, Bad Cat jne.

    • Anonyymi

      Kahta Bluetonea olen kokeillut jonkin aikaa. Mainioita pelejä.

      • Anonyymi

        Makuasioista ei kannata kiistellä. Toinen tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Hienoa jos tykkäät ja soitto maistuu. Se on pääasia.


      • Anonyymi

        On noissa suuret erot.


    • Anonyymi

      Paras vahvistin saundeiltaan minkä olen omistanut, on Bluetone ac30. Minulla on ollut esim. laadukkaita Fenkkuja, Marsuja ym.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe