Apt. 22
14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
#############
Miksi Ananias sen jälkeen kun hän oli laittanut kätensä Sauluksen päälle ja tämä sai näkönsä takaisin ja Pyhän Hengen sanoo, että
- huuda avuksi hänen nimeänsä (Herransa) (eihän puhujaveljien mukaan taivaasta tule anteeksiantamus vaan eikö se jo tullut Ananiaalta) ?
- viekö kaste synnit pois ?
Ikään kuin olisi näennäistä ristiriitaa. Kuka osaa selittää tämän ?
Kysymys Ananiaasta ja kasteesta teologeille
88
531
Vastaukset
Asia selviää jo avauksessa.
Kaste vaatii tunnustutumista Jeeseuksen seuraamiseen ja pitämistä Häntä ainoana Herrana sekä Kaikkivaltiaana.
Sen jälkeen saa itsellee upotuksen.
Ap. t. 22:16
Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
Kes.- Vl-Ville18V
Kysyn tarkennuksena että mikä osuus on kasteella syntien anteeksisaamisessa.
Luterilaisuudessa opetetaan että vesi sinällään ei ole voimallinen vaan vasta kun se yhdistetään Sanaan (Kristus) niin se saa voimansa.
Eli tuleeko se puhdistava vaikutus sitten kasteessa Sanan (Kristus ) ja uskon kautta ? Vl-Ville18V kirjoitti:
Kysyn tarkennuksena että mikä osuus on kasteella syntien anteeksisaamisessa.
Luterilaisuudessa opetetaan että vesi sinällään ei ole voimallinen vaan vasta kun se yhdistetään Sanaan (Kristus) niin se saa voimansa.
Eli tuleeko se puhdistava vaikutus sitten kasteessa Sanan (Kristus ) ja uskon kautta ?100%. Kaikki, kuten kirjoitan, pestään (apolosai) täydellisesti pois.
Mitään osuutta muuhun ei jää.
Vesi on elementti (alkukielessä nesteeseen upottamalla, toimenpide on pabtizoo kaste), johon upotetaan ja Hänen tulee ensin tunnustaa uskonsa Kristukseen ja halunsa jatkaa Hänen opetuslapsenaan.
Silloin on valmis kasteelle.
Kasteessa ihminen painetaan otsasta veden alle, ja sanotaan; Kastan sinut Jeesukseen Kristukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Sitten nostetaan vedestä ylös uusi luomus, joka on pessyt entisen elämän synteineen pois, ja on nyt puhdas Kristus- ruumis, jonka Hän on saanut päällensä pukea.
Erohan on pakanalliseen ripotteluun siinä ”kastetaan” tunnustamaton vauva vain lahkon jäseneksi, veronmaksajaksi, vastoin Hänen tahtoaan.
Näillä tekemisillä ei ole mitään yhteyttä keskenään.
Toinen on Kristukseen ja Hänen oppinsa, toinen on johonkin lahkoon, Katolinen oppi.
>>Eli tuleeko se puhdistava vaikutus sitten kasteessa Sanan (Kristus ) ja uskon kautta** Ensin tulee olla usko siihen, että Jeesus on Herra ja kaikkivaltias.
Tämä jo tekee ihmisen Pyhäksi, mutta Jeesus käski ikään kuin ”kihlata” itseensä kaikkien uskovien ja juuri niin Uudessa Testamentissa tehtiinkin.
Sanana Kirus ei ratkaise, vaan ihminen saa pukea päälleen Kristus ruumiin ja se on Jumalalle mieleen.
Kes.- HIenoa
Vl-Ville18V kirjoitti:
Kysyn tarkennuksena että mikä osuus on kasteella syntien anteeksisaamisessa.
Luterilaisuudessa opetetaan että vesi sinällään ei ole voimallinen vaan vasta kun se yhdistetään Sanaan (Kristus) niin se saa voimansa.
Eli tuleeko se puhdistava vaikutus sitten kasteessa Sanan (Kristus ) ja uskon kautta ?Kyllä, veli on oikein ymmärtämyt asian.
- MummoPuttaalta
Puhujaveljet on aina saarnanna kuinka Ananias saarnasi synnit anteeksi.
# Ei kannata raamatulla sekottaa päätä # - totesoi eräs puhujaveli vaan. - RM7777777
Lueppa nuo;
Room. 6:
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]
6 Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. [Gal. 5:24, Gal. 6:14; Ef. 4:22; Kol. 3:5]
7 Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. [1. Piet. 4:1]
8 Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. [2. Tim. 2:11]
--------------
Kasteessa siis liitetty Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen - siis Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kalliiseen osallisuuteen ja on siis osa pelastusta.
Ei siis ollenkaan vähäpätöinen asia vaan SUURI JUMALAN LAHJA.
Paavalihan sanoi saaneensa evankeliumin Damaskoksen tiellä itseltään ylösnousseelta Jeesukselta Kristukselta koska Hän kutsui Sauluksen (Paavali) pakanain apostoliksi kuten itse Hän kutsui aiemmin kaikki muutkin apostolinsa.
Gal. 1:
11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. [1. Kor. 11:23; Ef. 3:3]- kerrosenyt
no mikä siinä on sellaista joka piti lukea tässä yhteydessä, kerro?
No se, että kun apt.22:16, mukaan synnit saa anteeksi kasteessa ja Room.6:3,5 kertoo taas kuinka kaste liittää osalliseksi Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, toki uskon kautta.
- niinmikäseteitävaivaa
hEITTÄKÄÄ jo muutam apuhujaveli pihalle että oppisivat jotain mitä saarnata kerrankin OIKEIN, en usko että koko sakissa on ainuttakaan joka olisi omin silmin ja Pyhän Hengen kautta saanut saarnaansa ainekset, vaan kaikki on pelkkää toistoa entisistä harhoista...uskokaa syntinne antteksi...tuotakin hoetaan kuin kello sekuntiaan vaikka koko käsitettä ei ole RAAMATUSSA olemassakaan !
ettekö koskaan ihmettele itse mikä meitä vaivaa siellä siionissanne ja jumalanvaltakunnassa!!!??? - Mutta_aloittajahan
osoitti kysymyksensä teologeille... Miksi kaiken maailman sekoilijat tunkevat perseensä jaloon ketjuun... odoteltakoon , kunnes joku teologi eksyy palstalle.
Teologejakin on monenlaisia. Luetaan vaan kaikki yhdessä Raamattua, joka kertoo, että kasteen lupaus, sanan kautta, pesee synnit pois:
"Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä" (apt.22:16); vanha Raamattu.- eihalutatajuta
weha kirjoitti:
Teologejakin on monenlaisia. Luetaan vaan kaikki yhdessä Raamattua, joka kertoo, että kasteen lupaus, sanan kautta, pesee synnit pois:
"Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä" (apt.22:16); vanha Raamattu.Nousiko vauvasi heti vaunuistaan tuon luettuaan häh pöllö?!
tajuatko weha millainen sekottaja olet täälläkin!!? - HannuOn
Weha on yksi syvällisimmistä kasteen asiantuntijoista palstalla. Piste.
- Mukavaa_että
weha kirjoitti:
Teologejakin on monenlaisia. Luetaan vaan kaikki yhdessä Raamattua, joka kertoo, että kasteen lupaus, sanan kautta, pesee synnit pois:
"Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä" (apt.22:16); vanha Raamattu.olet palannut keskuuteemme, Weha. Sehän on asia sillä tavalla, että joka joskus on saanut maistaa Herran suloisuutta, ei oikein koskaan pääse tästä maailman ainoasta oikeasta Jumalalle kelpaavasta uskosta irti. Et Sinäkään. Nöin se Jumala vetää ihmispoloa puoleensa.
Palsta onkin viime aikoina, keväästä saakka, kärsinyt kuivuudesta, joten janoamme uudelleenkastelua.
Vaikeahan Sinun olisi enempää viipyä siellä Luther-säätiössä kun siellä on niin kovin viisasta porukkaa, jotka eivät hevin siedä meitä tyhmempiä. Palaja siis Jumalan valtakuntaan, jossa rakastetaan ja siedetään meitä tyhmempiäkin. En tietenkään tarkoita, että tämä palsta olisi Jumalan valtakunta... tämähän on oikeastaan susitarha, jossa lammasparat vain ohimennen viuhahtavat. eihalutatajuta kirjoitti:
Nousiko vauvasi heti vaunuistaan tuon luettuaan häh pöllö?!
tajuatko weha millainen sekottaja olet täälläkin!!?Weha muuten puhuu juuri niin kuin Raamattu asan sanoo.
Kiitos W.
Kes.- IhimeissäniOon
Harvinaisen selvää evankeliumia täällä. Liekko kaikki kirjoittajat vanhoillislestadiolaisia?
Kasteessa sana antaa mitä lupaa, eikä Raamatun sana petä. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä:
Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'
weha: "Tämä on erittäin vakava paikka kasteesta, jossa Jeesus ihan vannoo oikeaksi: oikeaksi "Totisesti, totisesti..."Juuri näin.
Johannes vahvitsaa asian:Joh. 3:3
Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Eli, se on pelastumisen vaade.
Kes.
- hhhtrfgkl
Tarkoittaako se sitä, että kaikki kastetut vauvat ovat uudestisyntyneitä? Kohta on koko taivas täynnä?
Ei. Ei missään tapauksessa. Eiväthän he ole tunnustaneet olla uskossa Jeesukseen.
Toisalta, heitä ei ole kastettu, pakanallisesti ripoteltu vain.
Lähellä epäjumalan palvelua.- hö-hö-höö
Kesitas kirjoitti:
Ei. Ei missään tapauksessa. Eiväthän he ole tunnustaneet olla uskossa Jeesukseen.
Toisalta, heitä ei ole kastettu, pakanallisesti ripoteltu vain.
Lähellä epäjumalan palvelua.hö-hö-höööööh
Siis armonevankeliumiin ei kuulu teot ja omat hengelliset ratkaisut, vaan ne kuuluu lakiuskoihin ts. lain ja evankeliumin sekoittamiseen kohtalokkaasti (synergismi, katso Joh.6:63). Kuinka hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä ratkaisun? Tottakai vauvat uskovat, sillä vauvojen ja vaarien pelastustie on sama: "Uskon kautta". Mitään muuta pelastustietä Raamattu ei tunne- "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" ja "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa".
Usko taas synty sanan ja sakramenttien kautta. "Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on ilman muuta perkeleestä": "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista." (Gal.3:27).
Raamatussa ei ole varmuudella yhtään kohtaa, jotka puhuisivat upotuskasteesta.
Esim. melkoisella varmuudella Paavali kastettiin ihan luterilaisittain (ei upotettu), merkityksineen ja muotoineen:
apt.22:16 Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
"Raamatussa ei ole säädöstä, eikä asetusta kasteen muodosta, että sen toimitus on silloin vapaata. On sama onko vettä, kourallinen tai järvi, sillä sana yhdistettynä veteen on pääasia."- Nyt_Kesitas
ei enää varmaankaan ole samaa mieltä Sinun kanssasi. Kesitaksen mielestähän upotus on ainoa oikea homma Olen ymmärtänyt, että Kesitaksen mielestä ihmisen ensiksi tarvitsi olla TOSI HYVÄ ja HURSKAS - eli siis omasta takaa tarttis olla tällaisia ansioita, ja sitten se koko fariseus molskautetaan veden alle, ja selevän teki.
Jossakin ketjussa otaksuttiin, että varmemmaksi vakuudeksi äijää tai ämmää pitäisi pitää veden alla ainakin viisi minuuttia. - vapaaehtoisesti
Nyt_Kesitas kirjoitti:
ei enää varmaankaan ole samaa mieltä Sinun kanssasi. Kesitaksen mielestähän upotus on ainoa oikea homma Olen ymmärtänyt, että Kesitaksen mielestä ihmisen ensiksi tarvitsi olla TOSI HYVÄ ja HURSKAS - eli siis omasta takaa tarttis olla tällaisia ansioita, ja sitten se koko fariseus molskautetaan veden alle, ja selevän teki.
Jossakin ketjussa otaksuttiin, että varmemmaksi vakuudeksi äijää tai ämmää pitäisi pitää veden alla ainakin viisi minuuttia.Tuo Ap 22 kuuluu oikeinkäännettynä seuraavasti ,prof Saarisalon kääntämänä:
"Mitä viivyttelet. Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."
Siinähän ei kehoiteta kastamaan vauvoja, vaan siinä toteutuu Raamatun esittämä järjestys:
"Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu" Ap 2:21
Ihminen siis uudestisyntyy, eli pelastuu huutamalla avukseen Herraan Jeesusta, johon hän uskoo. Sen JÄLKEEN uudestisyntynyt pestään, eli kastetaan. Aivan kuten luonnossakin vastasyntynyt pestään. Pesemällä ei kukaan synny, vaikka vauvakasteen puolesta kiivailevat niin väittävätkin.
Silloin toteutuu tuo, mistä Raamattu puhuu:
"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."
Weha ja kumppanit sotkevat Raamatun selvää ilmoitusta ja kuvittelevat, että vanhemmat voisivat pelastaa vauvan omilla töillään ja ratkaisuillaan. Tuo on armotonta evankeliumia, kun ihmisen pelastus riippuu toisen ihmisen teoista.
Se on synergismiä ja lakiuskoa pahimmillaan. Nyt_Kesitas kirjoitti:
ei enää varmaankaan ole samaa mieltä Sinun kanssasi. Kesitaksen mielestähän upotus on ainoa oikea homma Olen ymmärtänyt, että Kesitaksen mielestä ihmisen ensiksi tarvitsi olla TOSI HYVÄ ja HURSKAS - eli siis omasta takaa tarttis olla tällaisia ansioita, ja sitten se koko fariseus molskautetaan veden alle, ja selevän teki.
Jossakin ketjussa otaksuttiin, että varmemmaksi vakuudeksi äijää tai ämmää pitäisi pitää veden alla ainakin viisi minuuttia.>>Kesitaksen mielestähän upotus on ainoa oikea homma ** Ei yksin minun. vaan Raamattu ei tunne muita tapoja, ja kaste on väärin käännetty, sillä suomessa ei ”haluta” sitä kääntää oikein, sillä Katolinen perimä sekoittaa koko Pyhän asian.
Voitko mainita jonkin paikan, missä se missä se esiintyy?
Tarkastan sen jälkeen kantani.
Missä ole maininnut ihmisen Pyhyyden tasoa kasteelle mennessä.
En missään, ainoastaan sen, minkä Raamattu kertoo; - Tunnustaa julkisesti Jeesus Herraksi ja Messiaaksi.
Hyvyys tulee sen jälkeen Hengen avulla ja Jeesuksen johdatuksella.
Olen usein painottanut, ettei fariseuksia kasteta, ja siksi koko VL jengi jää kuiville.
>>Jossakin ketjussa otaksuttiin, että varmemmaksi vakuudeksi äijää tai ämmää pitäisi pitää veden alla ainakin viisi minuuttia.** Mikäs siinä, jos happi riittää, mutta kasteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kes.vapaaehtoisesti kirjoitti:
Tuo Ap 22 kuuluu oikeinkäännettynä seuraavasti ,prof Saarisalon kääntämänä:
"Mitä viivyttelet. Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."
Siinähän ei kehoiteta kastamaan vauvoja, vaan siinä toteutuu Raamatun esittämä järjestys:
"Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu" Ap 2:21
Ihminen siis uudestisyntyy, eli pelastuu huutamalla avukseen Herraan Jeesusta, johon hän uskoo. Sen JÄLKEEN uudestisyntynyt pestään, eli kastetaan. Aivan kuten luonnossakin vastasyntynyt pestään. Pesemällä ei kukaan synny, vaikka vauvakasteen puolesta kiivailevat niin väittävätkin.
Silloin toteutuu tuo, mistä Raamattu puhuu:
"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."
Weha ja kumppanit sotkevat Raamatun selvää ilmoitusta ja kuvittelevat, että vanhemmat voisivat pelastaa vauvan omilla töillään ja ratkaisuillaan. Tuo on armotonta evankeliumia, kun ihmisen pelastus riippuu toisen ihmisen teoista.
Se on synergismiä ja lakiuskoa pahimmillaan.>>Tuo Ap 22 kuuluu oikeinkäännettynä seuraavasti ,prof Saarisalon kääntämänä:
"Mitä viivyttelet. Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."** Ei aivan niinkään, mutta asian saa selväksi tuollakin.
Mutta tuo upottaminen, josta kerrotaan, ei ole missään kohdassa Raamattua avoin muille kun uskonsa tunnustaville aikaisille.
Yhtään lasta ei ole upotettu.
>>"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."** Amen. Uskon tunnustus oikeuttaa kasteeseen ja kaste pelastaa myös synnistä, sekä iankaikkiseen elämään.
1. Piet 3;21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Tuo näkemys vauvan pelastumisesta uskovana ( on käytössä vain Suomessa). Katolisuudessa kun vauvaa ripotellaan, vanhemmat vakuuttavat vauvan olevan ”uskova” ja kelvollinen ja mikä hulluinta, vastaavat Papin kysymykseen; Lupaako Hän lähteä pois saatanasta?
Aika paksua juttua, vauva joka on puhdas ja viaton, ei edes tunne saatanaa, on tämä käytännössä vain saatanan tilanteen korottamista Jeesuksen tasolle.
Tähänkin kummit vastaavat; Hän kieltää saatanan?
Vauvaripottelussahan se lasketaan käytännössä muiden ihmisten näkemyksen varaan vauvassa? Aika hullua.
Toisaalta Wehan jutuissa olen nähnyt paljon positiivista, se vie vaan aikaa ja jossain kirjoituksessa Hän myönsi upottamisen oikeaksi.
Kes.- Onko_Sulle
Kesitas kirjoitti:
>>Kesitaksen mielestähän upotus on ainoa oikea homma ** Ei yksin minun. vaan Raamattu ei tunne muita tapoja, ja kaste on väärin käännetty, sillä suomessa ei ”haluta” sitä kääntää oikein, sillä Katolinen perimä sekoittaa koko Pyhän asian.
Voitko mainita jonkin paikan, missä se missä se esiintyy?
Tarkastan sen jälkeen kantani.
Missä ole maininnut ihmisen Pyhyyden tasoa kasteelle mennessä.
En missään, ainoastaan sen, minkä Raamattu kertoo; - Tunnustaa julkisesti Jeesus Herraksi ja Messiaaksi.
Hyvyys tulee sen jälkeen Hengen avulla ja Jeesuksen johdatuksella.
Olen usein painottanut, ettei fariseuksia kasteta, ja siksi koko VL jengi jää kuiville.
>>Jossakin ketjussa otaksuttiin, että varmemmaksi vakuudeksi äijää tai ämmää pitäisi pitää veden alla ainakin viisi minuuttia.** Mikäs siinä, jos happi riittää, mutta kasteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kes.###
Hyvyys tulee sen jälkeen Hengen avulla ja Jeesuksen johdatuksella.
###
tullut tämä hyvyys? Miten tämä hyvyys Sinussa ilmenee? - saisitullavaloonkin
Onko_Sulle kirjoitti:
###
Hyvyys tulee sen jälkeen Hengen avulla ja Jeesuksen johdatuksella.
###
tullut tämä hyvyys? Miten tämä hyvyys Sinussa ilmenee?Se ilemee siinä että yhä uudestaan kesitaskin jaksaa teille ilmoittaa Raamatun sanoman, vaikak sitä vastaan taistelettikin kynsin hampain!
muistatko kuinka monta kertaa Jeesus tuskastui omiin oppilaisiinsakin, ja mistähän syystä se pyhyys ilmeni Hänessä sillä tavalla, mieti asiaa!
Kaste EI ole merkitykseltään Raamatussa uskovien kaste, Vaan on merkitykseltään uskoon tulevien kaste.
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. (1. Kor. 15:50; Ef. 2:3)
apt.2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Kol2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."Weha. Nyt karkaa; Kaste EI ole merkitykseltään Raamatussa uskovien kaste, Vaan on merkitykseltään uskoon tulevien kaste.
Kaste annetaan vain uskoon tulleille, ei ennen sitä, eikä lupailijoille.
Saattaa olla, ettei kastettava uskokkaan loppujen lopukisi ja näin Jeesuksen asettama prosessi jää kiroukseksi.
Panen vain yhden esimerkin, Pietarin puheesta; Ap. t. 10:47
"Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
Kuka voi estää kasteen, KUN ON JO VOIDELTU, niin kun mekin, täydessä Jeesuksen johdatuksessa.
Kes.
Uudesti kastajien kasteesta ei löydy armoa, vaikka kuinka yritettäisiin puhua siitä. Sehän on vertauskuvallinen näytelmä, jossa seurakunta muodostaa katsomon. Siinä ihminen oman kuuliaisuuden lisäksi, omaa vanhurskautta esittää. Kuulin kerran (tunnen tapauksen) ja luki lehdessäkin, että eräs Uk teki uskonratkaisun, mutta sitten lankesi takasin maailmaan. Sitten kehuskeli, että on tehnyt kunnolla uskonratkaisun, mutta taas lakesi juomaan ja maailmaan. Tämä siis oli lehdessäkin.
Kun Jumalan sana kutsuu ihmistä tuhlaajapojan/tytön tiellä tai lahkojen ojassa, kaste kutsuu meitä Jumalan ihanasta pelastusteosta, jota ei milloinkaan tarvitse uusia. Parannuksessa saamme, uskon kautta omistaa sen saman uudestisyntymisen, jonka olemme kasteessa jo usein vauvana saaneet. Kaste on yhden kerran toimitettava liitto ja Jumalan puolelta aina voimassa.- hölmölutterinkansa
Olet todella sokea pöljänteri juttujesi perusteella!
mitään sellaista liittoa ei kukaan tervesilmäinen Raamatusta löydä.
eri asia on nämä väisäsen fariseukset ja lutterin baskerin pyörittäjät joille kaikki on mahdollista.
väisänenkin kirjottaa monen kilon kirjoja aiheesta joista Jeesus ei tiedä mitään.
miksi haluat kuluttaa elämäsi tuossa tryperässä sokeudessa, mieti mikä on syy sellaiseen!
vauvana et ole saanut yhtään mitään muuta kuin kostean päänupin ja papin valheelliset tarinat korvilelsi joista niistä et onneksi mitään tajunnut. - eiselityksiä
Weha kopioi taas tuota patenttivastaustaan, koska ei halua uskoa selvää Jumalan Sanaa.
Kastehän ON NIMENOMAA USKOVIEN KASTE: "Joka uskoo ja kastetaan..."
"Jos koko sydämestäsi USKOT, niin se sinulle tapahtukoon." Ap 8:37
Miksihän Weha ei usko Jumalan Sanaa?
Kaste perustuu VAPAAEHTOISUUTEEN!!!eikä vanhempien ratkaisuihin.
Tuo pakollinen seremonia, jossa vauvan päähän heitetään hieman vettä, on merkitykseltään uskoon tulemattomien kaste ja kirkkoon liittämisen riitti. Se on lain vaatima pakollinen toimitus jossa ei ole mitään Jumalan armoa.
Sillä ei ole mitään tekemistä raamatullisen uskovien kasteen kanssa. Se on armon irvikuva, kun vanhemmat ratkaisevat sen, voiko vauva pelastua.
Miksihän Weha, eikä kukaan muukaan ole voinut osoittaa Raamatusta yhtään kohtaa, jossa olisi kastettu vauvoja? Sehän on vain kirkollista teatteria.
Pelkkiä pitkiä selityksiä ja olettamuksia olemme kuulleet tarpeeksi. Weha, nyt taas meni laukalle.
Tuo ripottelu on kun sama kun pikkulapsena sai joulupukilta ajokortin, kolmipyöräiseen ja oikea kaste on se, kun sen itse hankkii ja opiskelee.
Ihmisten leikit ovat leikkejä, Jeesuksen asettamaan seikkaan verrattuna.
Käsite uudelleen kastaja on naurettava.
Miten suhtaudut Pyhän kasteen esikasteeseen, jonka Johannes antoi omille opetuslapsilleen.
Luuk. 7:29
Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
Jeesus kastoi heidät uudelleen omalla kasteellaan, kuten uskova ihminen saa tänäkin päivänä.
Apt 19;
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Ehkä teologian opiskelu auttaisi, tätähän avaaja kaipasi.
Oletko kumman kasteen kannalla Weha.
Tuota pakanallista ripotteluahan ei Raamatussa esiinny.
Samoin myös Luther kirjoitti Isoon Katekismukseen.
Iso Katekismus: Osa 4
Luther aloitti, kuten Calvin uskonpudistuksen, mutta pelosta johtuen lopettivat sen kesken.
1. Kumpikaan ei kirjannut juuri mitenkään lähetyskäskyä, joka on Kristuksen itsensä asettama.
2. He eivät uskaltaneet puuttua kirkon valtarakenteisiin, siksi pelleily syntien anteeksi antamisesta Rooman tapaan jäi kuvioihin.
Minkä kannalle asetut?
>>Uudesti kastajien kasteesta ei löydy armoa, vaikka kuinka yritettäisiin puhua siitä. ** Hui sentään, me kastajathan olemme Jeesuksena armon välikappaleita, ripottelijat pakanallisten krittien suosioita.
UK:n osalta on kaste voimassa, mutta enemmän USKO KRISTUKSEEN, eikä mihinkään ihmisten lahkoihin.
Joh. 10:16
Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Tässä on esimerkki Raamatusta, kun Jeesus kutsuu jopa harhailijoita.
Kaste on kristityllä Jeesukseen, ei Jumalaan.
Kes.
JK: Jos tunnustat uskosi Jeesukseen, lupaan kastaa Sinut.
Samma.- jotainrajaa
Älä mene Weha Kempeleen perkeleen ansaan.
- ggertyui
Täytyy myös huomioida se, että weha ei edusta Luther-Säätiön virallista kantaa kasteasiassa ja hänellä on erilaisia uskonkäsityksiä asioista, joista Luther-Säätiö irtisanoutuu.
- qwerty2
Jerusalemin kokouksessa v. 48, jossa m.m. kaikki apostolit olivat paikalla, tultiin kovan väännön jälkeen siihen yksimieliseen käsitykseen että vanhan liiton merkkiä, ympärileikkausta, ei vaadita niiltä jotka ovat ottaneet vastaan kasteen uuden liiton merkiksi. Vanhan liiton aikana ympärileikkaus suoritettiin juutalaisten kahdeksan vuorokauden ikäisille poikalapsille ja niille miehille jotka kääntyivät juutalaisuuteen. Kaste korvasi luontevasti vanhan liiton aikaisen kehotuksen.
Varhaisimman kastettavien ikää koskevan tiedon antaa kuuluisa opettaja ja saarnamies Origenes (185 - 254), joka matkusti laajasti silloisessa kristikunnassa. Hän oli syntynyt Aleksandriassa kristittyjen vanhempien lapsena. Myös hänen isoisänsä ja isoisän isä olivat kristittyjä ja hänet itsensä oli kastettu kohta syntymänsä jälkeen. Hän kertoo, että kirkko oli saanut apostoleilta tavan kastaa lapset. Origenes ei olisi uskaltanut kirjoittaa tällaista ellei se olisi pitänyt paikkaansa. Apostolien toiminnasta oli kulunut nimittäin niin vähän aikaa, että kristikunnassa tiedettiin yleisesti, mikä oli apostolien käytäntö kasteasiassa.- Raamatunsanaa
Meidän ei kannata perustaa oppiamme noiden harhaanmenneiden kirkko-isien opetuksiin, sillä mm Origenes oli täysin harha-oppinen. Hänethän julistettiin kirkonkiroukseen ja keskenään vallasta taistelevat piispat tuomitsivat toisiaan ja kehittelivät omia oppirakennelmiaan.
Syntyi opit Neitsyt Marian synnittömyydestä, kiirastuli-oppi, piispojen ja paavin eritysasemasta, ehtoollisen asemasta, jne, jne. Miksihän noista vain lapsien kastaminen on jäänyt luterilaisen kirkon käytäntöön?
Juuri 200-luvun alussa alkoi levitä käytäntö pakollisesta vauvakasteesta, mutta mm Tertullianus vastusti sitä voimakkaasti.
Origenes uskoi mm sielunvaellukseen ja hän kastroi itsensä, kuvitellen olevansa siten pyhempi. Hänen opetulsensa mukaan Saatanakin pelastuisi lopussa, joten hänen kastekäsityksensäkin on täysin pielessä. Häntähän ei kastettu vauvana, vaikka hän oli kristitystä perheestä.
Joten ainoa auktoriteetti on Raamattu ja se tuntee vain uskovien kasteen:
"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu".
Vauvalla ei ole mitään syntymäuskoa, joten hänen kastamisensa on turhaa. - qwerty2
Raamatunsanaa kirjoitti:
Meidän ei kannata perustaa oppiamme noiden harhaanmenneiden kirkko-isien opetuksiin, sillä mm Origenes oli täysin harha-oppinen. Hänethän julistettiin kirkonkiroukseen ja keskenään vallasta taistelevat piispat tuomitsivat toisiaan ja kehittelivät omia oppirakennelmiaan.
Syntyi opit Neitsyt Marian synnittömyydestä, kiirastuli-oppi, piispojen ja paavin eritysasemasta, ehtoollisen asemasta, jne, jne. Miksihän noista vain lapsien kastaminen on jäänyt luterilaisen kirkon käytäntöön?
Juuri 200-luvun alussa alkoi levitä käytäntö pakollisesta vauvakasteesta, mutta mm Tertullianus vastusti sitä voimakkaasti.
Origenes uskoi mm sielunvaellukseen ja hän kastroi itsensä, kuvitellen olevansa siten pyhempi. Hänen opetulsensa mukaan Saatanakin pelastuisi lopussa, joten hänen kastekäsityksensäkin on täysin pielessä. Häntähän ei kastettu vauvana, vaikka hän oli kristitystä perheestä.
Joten ainoa auktoriteetti on Raamattu ja se tuntee vain uskovien kasteen:
"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu".
Vauvalla ei ole mitään syntymäuskoa, joten hänen kastamisensa on turhaa."Vauvalla ei ole mitään syntymäuskoa, joten hänen kastamisensa on turhaa."
Vauvalla ei ole mitään syntymäEPÄuskoa, joten vauva on kelvollinen ottamaan vastaan kasteen uuden liiton merkiksi. Vauva on hyvän omantunnon liitossa Jumalan kanssa ja kaste on merkki siitä. Liitto on voimassa niin kauan kunnes epäuskon aiheuttamat synnit rikkovat tämän liiton. Ihminen voi palata liiton osallisuuteen nöytymällä parannukseen. Tällöin ei tarvita uutta kastamista. qwerty2 kirjoitti:
"Vauvalla ei ole mitään syntymäuskoa, joten hänen kastamisensa on turhaa."
Vauvalla ei ole mitään syntymäEPÄuskoa, joten vauva on kelvollinen ottamaan vastaan kasteen uuden liiton merkiksi. Vauva on hyvän omantunnon liitossa Jumalan kanssa ja kaste on merkki siitä. Liitto on voimassa niin kauan kunnes epäuskon aiheuttamat synnit rikkovat tämän liiton. Ihminen voi palata liiton osallisuuteen nöytymällä parannukseen. Tällöin ei tarvita uutta kastamista.Eikö Saulin ollut hyväntunnon siteessä Jumalaan?
Hän jopa tappoi Jumalan vastustajia, mielestään. Hän eli Vnahan Liiton alla.
Mutta Hän teki parannuksen/ kääntymisen Jeesukseen, ja otti kasteen.
Sama on edessä myös lestadiolaisilla, pelastusta ajatellen.
Kes.
- ent.vl
Kasteessa aatami vaihtuu kristukseksi(luuk.20:34..) (i? (Ilm.20:6)(1.kor.15:19-).
- parasta_lie-
nee upottaa koko porukka - niin uskovaiset kuin epäuskoisetkin - ja illä selevä
- 44x77
Isiltä perityt tavat ovat monta kertaa eri kuin Raamatusta eli Jumalan sanasta lähtevät tavat. Miksi Origenes kirjoitti näin kuin tuolla ylhäällä "qwerty2 " esitti on aivan luonnollista, sillä jo apostolien aikaan kastettiin ihmisiä perhekunnittain ja seassa oli tietenkin lapsia. Eri asia on sitten kirkon käytäntöönottama tapa kastaa jo vastasyntyneet lapset, jotka Jumalan yhteyteen siunattaessa kastettiin ikäänkuin Jumalan suojelukseen ja Hänen omakseen, joka oli eri asia kuin mitä apostolit tarkoittivat raamatunmukaisesti: "Joka uskoo ja kastetaan", koska ihmisen on uudestisynnyttävä , ei ensimmäisen syntymän ( ja lapsikasteen) mukaan ( koska eihän se olisi ns. uudestisyntyminen samanaikaisesti varsinaisen biologisen syntymisen yhteydessä), vaan kun ihminen saa kokea syntymisen "ylhäältä" eli Pyhän Hengen kosketuksen Jeesuksessa Kristuksessa.
- Kysynteiltä
Kastettiinko ristillä ryöväri? Entä ne joille Jeesus sanoi mene eläkä enää syntiä tee. Johannes sanoi että hän kastaa vedellä mutta JÄLKEENI tulee hän joka kastaa hengellä. Kumpi on ensin usko vai kaste, mihin kastetta tarvitaan jos on usko?
- RistinRyövärinLailla
Silloin elettiin vanhan liiton aikaa ja kastekäsky annettiin ylösnousemuksen jälkeen. Sitä paitsi Jeesuksella Jumalana on valta tehdä mitä vain.
Ei kastettu, ristillä se ei ollut mahdollisuutta, mutta Hänen syntejäänkään ei annettu ”äänellisesti” anteeksi, vaan Hänet pelasti tunnustava usko siitä, että Jeesus on Herra ja Messias.
Hän ei monelle sanonut näin, mutta sanoi ja jos he tulivat uskoon, uskoon Hänessä, kaste oli ilmeinen.
Johannes oli oikeassa. Jeesus tuli ja kastoi tulella, joka on uskon synonyymi ja Hengellä joka on Häneen upottaen.
Melko tyhmä kysmys, kumpi ennen.
Raamatussa se on ollut jo kaksi tuhatta vuotta. Kun uskoo, niin kastetaan.
Jos ei usko, ei kasteta.
Kysyt vielä, miksi kaste?
Miksi pitää olla ajokortti autolla ajoon?
Kasteessa uskotaan Kristukseen ja puetaan Hänet päällensä ja Uudestisynnytään, joka on portti Jumalan Valtakuntaan.
Tehän ette usko Kristukseen, vaan SRK;hon, jota pelkäätte enemmän kun Jumalaa.
Siksi Jumalan Valtakunnan portit on teille kiinni, kun ette käy kasteella ja Uudestisynny.
Hän näytti myös esimerkkiä itse.
Kes.RistinRyövärinLailla kirjoitti:
Silloin elettiin vanhan liiton aikaa ja kastekäsky annettiin ylösnousemuksen jälkeen. Sitä paitsi Jeesuksella Jumalana on valta tehdä mitä vain.
Ristin ryövärin lailla kirjoittajalle sanon, että kyllä Jeesuksen tapahtumat olivat jo UL alla, sillä;
Matt. 11:13
Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
Hyvää kuitenkin tarkoitit, valta on Jeesuksen.
Kes.RistinRyövärinLailla kirjoitti:
Silloin elettiin vanhan liiton aikaa ja kastekäsky annettiin ylösnousemuksen jälkeen. Sitä paitsi Jeesuksella Jumalana on valta tehdä mitä vain.
Ei Jeesus ole jumala.
lappix kirjoitti:
Ei Jeesus ole jumala.
Mitä tarkoittaa; Minä olen?
Mitä; Minä ja Isä olemme yhtä?
Mitä; Jumala Jumalasta?
- fferthjk
Yksin usko riittää!
Riippuu mihin ja kehen uskoo? Jos uskoo uskonnollisten lahkojen oppiin, silloin usko on uskoa eksyttäjien opetukseen.
- pojassa
Jeesus kastaa Pyhällä hengellä ihmiset kastaa vedellä Jeesuksen nimeen kuten on käsketty. Pelastus on Jeesuksen teko eikä sitä vastuuta anneta ihmiselle eikä vanhurskautta joka saadaan lahjaksi ilman omia tekoja. Kyse on Jeesuksen teoista eikä ihmisten. Kristitty on Kristuksen kastama . Taivaan kansalainen . Jolla on vaikeeta lihan tähden ja joka taistelee pahaa vastaan loppuun saakka Jumalan Pojan uskolla eikä omallaan. Kyse on Jeesuksen uskosta eikä ihmisen.
- hhyyuklö
""Pelastus on Jeesuksen teko eikä sitä vastuuta anneta ihmiselle eikä vanhurskautta joka saadaan lahjaksi ilman omia tekoja. ""
Amen!- vaikoihankonukkuessaan
Saako yhtään liikauttaa kättään tai jalkojaan Jeesuksen puoleen,miten on?
saako yhtään huutaa vaikkapa että Herra armahda minua syntistä, uudestisynnytä ja pelasta, miten se on onko siitä tietoa? Ap. t. 22:16
Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
Näin on myös Sinulla tie auki Taivaaseen.
Kes.
- rippe31
Huutaa saa Herran puoleen, mutta kättä ei saa nostaa Herran puoleen siinä tarkoituksessa, että anoo joltain ihmiseltä syntejä anteeksi, mutta toki kättä saa nostaa siinä tarkoituksessa, että anoo syntejä anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä Jumalalta.
Tässä tulee esille ero kun nostan kättä Vapaakirkossa, niin tärkein asia (saada synnit anteeksi itse Sovittajalta ja todelliselta syntein anteeksiantajalta) ja kunnia tulee Kristukselle ja Jumalalle kun taas Ry:llä tärkein asia ( saada äänellinen synninpäästö VAIN Pyhän Hengen omaavalta uskovaiselta ja täten tulee äärimmäisen tärkeäksi tämä jopa niin tärkeäksi, että itse Sovittaja ja varsinainen syntien Anteeksiantaja Jeesus Kristus jää taka-alalle)) ja kunnia ja kiitos lankeaa tästä suureksi osaksi ( "koska emme ole kuin muut") seurakunnalle ja oikeahenkiselle puhujaveljelle.
Kunpa Ry:llä opittaisiin korostamaan, että itse Jeesuksen Kristuksen sovitys ja syntein anteeksiantamus sanomana ja evankeliumina olisi tärkeämpää katuvalle ihmiselle kuin ihmisen osuus siinä.- lutherfani
Vapaitten suuntien käsitys syntien anteeksisaamisesta, kompastuu vapauteen toimia ja tulkita Raamattua oudosti. Kansankirkkomme opetus pohjautuu uskonpuhdistaja Martti Lutherin opetukseen Raamatusta. Tosin tänä päivänä
kirkkommekin on tinkinyt alkuperäisestä opista. Lutherin näkemys syntien anteeksisaamisesta :Copy from Angelfire:
#36. Mitä nyt lopuksi tulee tuohon syntien anteeksiantamisen voimaan, niin tiesivät fariseukset hyvin kyllä, että se oli Jumalan työ, joka ainoastaan Jumalalle kuului; sentähden he pitivät Kristusta Jumalan pilkkaajana, joka, vaikka oli ihminen, tahtoi syntiä antaa anteeksi. Nyt löytyy kaksi tapaa, joilla syntiä annetaan anteeksi: ensimmäinen on se, kun synti ajetaan pois sydämmestä ja siihen vuodatetaan armoa, tämän tekee yksin Jumala: toinen on se, kun julistetaan syntein anteeksiantamus; tämän tekee myös toinen ihminen toiselle. Mutta Kristus tekee tässä molemmat osat. Hän antaa Hengen sisällisesti sydämmeen; ulkonaisesti julistaa Hän sen sanalla. Tämä jälkimmäinen on nyt anteeksiantaminen sanalla, se on julistaminen ja julkinen saarna siitä anteeksiantamisesta, joka sisällisesti on tapahtunut.
37. Tämä voima on jokaisella ihmisellä, joka on kristitty ja kastettu; sillä tällä he ylistävät Kristusta. Ja heillä on tuo sana: antaa synnit anteeksi suussa, niin että he, milloin vaan tahtovat ja niin usein kuin tarvis vaatii, voivat ja saavat sanoa: Katso, ihminen, Jumala tarjoo sinulle armonsa, antaa anteeksi kaikki syntisi, ole hyvässä turvassa, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi; usko ainoastaan se, niin on se varma - tahi mitä sanoja muutoin tahdotaan käyttää. Tämä ääni ei ole vaikeneva kristittyjen joukossa aina viimeiseen päivään asti: Sinulle annetaan syntisi anteeksi, ole iloinen ja hyvässä turvassa. Semmoista puhetta kristityllä aina on suussa. Siis on kristityllä tällä tavoin syntien anteeksi antamisen valta. Sentähden, kun sanon sinulle: Sinun syntis ovat anteeksi annetut, niin pidä se niin varmana, kuin jos Jumala itse olisi sen sinulle sanonut. Sillä kuka muutoin uskaltaisi tehdä tätä ell`ei Kristus itse olisi tullut alas, pannut sen minun suuhuni ja sanonut, että meidän piti antaa synnit anteeksi toinen toisellensa? Niinkuin Hän Joh. (20:22-23) sanoo: Ottakaat Pyhä Henki; joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Ja toisessa paikassa Matt. 18:19 - 20 sanoo Hän: Missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä, jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
Nämät sanat tekevät sen ja tunkeutuvat aina sydämmeen.
38. Jos nyt ei löytyisi yhtään ihmistä, joka voisi syntiä antaa anteeksi, vaan olisi ainoastaan lakeja ja töitä, o, miten surkea silloin olisi murheellisen omantunnon laita! Mutta nyt, kun Jumala antaa kullekin suun täyteen, niin että toinen voi sanoa toiselle: Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi, missä tahansa oletkin, niin kultainen vuosi on käsillä. Siinä me saamme uhata syntiä, koska minä voin hädässä ja synnin tuskassa olevalle veljelleni sanoa: ole iloinen ja hyvässä turvassa, veljeni, sinun syntisi ovat anteeksi annetut; vaikka kyllä en voi antaa sinulle Pyhää Henkeä ja uskoa, niin voin kuitenkin julistaa sinulle sen; jos uskot sitä, niin sinulla on se. Ne, joille Hän lahjoittaa sen, ylistävät ja kiittävät Jumalata, niin kuin he myös tekevät tässä evankeliumissamme. Tämä on nyt se, että Jumala on antanut ihmisille vallan antaa syntiä anteeksi; ja se on Kristuksen valtakunnan enentämistä, kun me näin virvoitamme ja vahvistamme omaatuntoa. Tämän teemme me sanan kautta. Suokoon Jumala, että me myös käsittäisimme sen siksi.# Täyttä soopaa;Tässä tulee esille ero kun nostan kättä Vapaakirkossa, niin tärkein asia (saada synnit anteeksi itse Sovittajalta ja todelliselta syntein anteeksiantajalta)
Vapaakirkossa saarnataan vain ja ainoasti, syntien sovitusta Jeesuksessa, Kaikkivaltiaassa Herrassa.
Kes.
- kilinkalinkolinko
EIKÖ MIKÄÄN KELLO KILISE KUN TUOLLAISTA PAKSUA USVAA TÄNNE LAITAT!
missä on muka se ihminenjolla on valta antaa syntejä anteeksi?
herää jo tähän päivään.- mn-truth
Tietysti tuo on tuskaa vääräoppisille.
- P1215
Jeesus Vapahtajamme antoi valtuudet ja suorastaan velvoitti viemään evankeliumia kaikkeen maailmaan ja julistamaan sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen sanaa.
- helenasipilä
"" Jeesus Vapahtajamme antoi valtuudet ja suorastaan velvoitti viemään evankeliumia kaikkeen maailmaan ja julistamaan sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen sanaa.""
Sitähän juuri me kristityt teemme, mutta emme julista sitä omissa nimissämme ( kuten vanhoilliset), vaan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Siinä on tärkeämpää Jeesus Kristus ja usko Häneen kuin usko Hänestä kertovaan.
On kumma, että usko puhujaveljen sanomaan ei riitä, vaan pitää uskoa myös puhujaveljeä!!!!!!!! - missäseuskominen
Ei näiltä mitään tietoa heru ei enää edes kehoiteta mene seuroihin siellä puhujat sulle selvittää heh!
ne puhujatko jotka mummuja paiskoivat ässälle, nekö selvittää...on tämä yks joukko ei voi muuta sanoa. - RynSiivooja
#16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.' #
Puhujaveljien mukaan kaste ei pese syntejä pois vaan evankeliumin sana kun se puhutaan ja uskotaan.
Nauhoitettuna ei toimi.- TP0812
Muutamat puhujat sanovat että pitää olla samassa tilassa suoraan kuulemassa ja nauhoitettuna tai muuten viivästettynä ei anteeksianto ole pätevä.
Tuolloinhan koska ääni etenee ääniaaltoina pitää määritellä mikä saa olla maksimi viive kun ääni lähtee puhujan suusta ja päätyy vastaanottajan korvaan.
Ilmeisesti radion välityksellä ei siis saa syntejä anteeksi puhumattakaan synniksi saarnatun liikkuvan kuvan (tv, video) kautta.
Sama ongelma kuin entisessä partasynnissä että missä on synnin raja. Jos se on millien osia niin joutuu yölläkin nousemaan parranajoon.
Jeesuksen ajan fariseuksilla oli samanlaiset itsekeksityt jutut. Eivät menneet itse sisälle eivätkä olisi antaneet muidenkaan mennä.
Niin ja ennen kaikkea luettua Raamatun Sanaa ei Olavin uuden opin mukaan saa pitää totena ja uskoa. Koomisinta oli, että LLL.n ajoista lähtien on aina kirjoitetussa teksteissä julistettu synninpäästö ja niin tekivät vl-papitkin siihen saakka kun Olavi sen kielsi.
Samalla hetkellä nämä västäräkki papit pyllistivät aiemmin tekemälleen ja kumarsivat Olavi epäjumalaansa.
Vl-papit pyllistävät myös tälle Jumalan Sanalle:
Joh. 20:31
Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden. [1. Joh. 5:13]
Ristin ryövärin aikana, ei ollut kristillistä uudenliiton kastetta olemassakaan. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen, Jeesus sääti kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Ennen tuota Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli Kristillinen uudenliiton kaste (Apt.19:1-6). Johanneksen kaste kuului vain juutalaisille (apt.13:24).
Raamatussa on kaksi kohtaa, jossa Pyhä Henki tuli ennen, kastetta. Kesitas jälleen VL:ien tavoin ottaa esiin tuon kohdan Korneliuksen tapauksesta, jossa Jumala nimenomaan osoitti, että Pyhä Henki kuuluu muillekin kansoille, kuin juutalaisille. Tätä eivät ensin juutalaiset uskoneet, joten Jumala antoi Heille näkyvästi Pyhän Hengen. On hyvä vielä kysyä, onko mielen ja tahdon uudistus, muka sama, kuin kasteessa tapahtuva sakramentti uudestisyntyminen.Nyt on Weha tarkennettava kasteen osalta.
Jo julistuksensa puolessa välissä Jeesus osallistui itse kastamiseen.
Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä (Joh 3;22)
Matkansa Juudeaan sen vahvistaa.
Kasteen sisältyminen lähetyskäskyyn tosin oli Ylösnousemuksensa jälkeen, josat luvussa Matt 28.
Mainitsemasi Roomalaiskirjeen osio vain vahvistaa kasteen Pyhyyttä Jeesukseen.
Osa Jeesusken opetuslapsista oli kastettu Johanneksen ”parannuksen kasteella”, johon päättyi Vanha Liitto, mutta otti uudelleen kasteen Jeesukseen, ymmärtäen asian.
Kysyin muuten Sinulta jo kymmnisen vuotta sitten, että ovatko nämä nyt niitä uudellen kastajia, joille naureskelet.
Ripotteluhan ei ole kaste, koska kaste on Pabtzoo, upottaminen.
Ei sadokkaan ole meri, vaikka se kastelee.
Kerrot, että Johanneksen kaste kuuluu juutalaisille? Totta kai kuuluu, ei siellä erämaassa pakanoita ollutkaan.
Oli muuten samaan aikaan myös eräs kaste, jossa pakana halusi integroitua Pyhään kansaan ja se mahdollistui koulutuksella ja kasteella, jota nimitetään proselyyttikasteeksi.
Se vaati myös teollista tunnustautumista.
Korneliusen tapauksessa on paljon enemmän merkittävää faktaa.
Kornelius sai enemmän, Hän sai Hengen, Hän sai Jumalan, löydettyään Jeesuksen.
Ei ole mitään väliä sillä Milloin saa Hengen voitelun, mutta Raamattu sanoo usein sen tulevan kasteessa.
Minä sain Voitelun pari vuotta ennen kastetta ja voitelu oli niin voimakas, että olin ”jalaton” kolme päivää ja aloin etsiä seurakuntaa, joka pää on Kristus.
Korneliusen tapauksessa ei Jumala juuri tehnyt mitään, vaan Jumalan enkeli ja Jeesus, käyttäen Pietaria.
Tietoisuus Evankeliumista laajentui jo nahkuri Simonin katolla Pietarille, jonka jälkeen Hän aluksi puhutteli ensimmäistä parannuksen tehnyttä pakanaa Herraksi.
Hyvää joulun odostusta Weha
Kes.- eikastanut
Joh.4:1 Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes -- [Joh. 3:26]
2 tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.
Jeesus ei itse kastanut vaan Hänen opetuslapsensa.
Jeesuksen tavasta kastaa:
Matt. 3:11
"Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. [Hes. 36:25-27; Mal. 3:2; Joh. 3:5; Ap. t. 1:5, Ap. t. 18:25, Ap. t. 19:3-6] eikastanut kirjoitti:
Joh.4:1 Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes -- [Joh. 3:26]
2 tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.
Jeesus ei itse kastanut vaan Hänen opetuslapsensa.
Jeesuksen tavasta kastaa:
Matt. 3:11
"Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. [Hes. 36:25-27; Mal. 3:2; Joh. 3:5; Ap. t. 1:5, Ap. t. 18:25, Ap. t. 19:3-6]Juuri näin kuului seuraava jae, mutta kasteprosessin operoi Jeesus.
Jätin sen siksi pois, että heräisitte.
Tässä prosessissa ihminen upotettiin uskontunnustuksen jälkeen ha Hänet kastettiin Jeesukseen, Isän Pojan ja PH;n nimeen.
Mitenkään se ei heikennä, eikä mitätöi kastetta, vaan nostaa sen jopa Temppelin harjalle ja saa sanoman, - Jokainen uskova sen tehkööt.
Samoin tuo Johanneksen sanoma kasteen siirtymisestä oikeaan ositteeseen, vahvistaa sanoman.
Tulella, joka on Karistus uskon vertauskuva ja Hengellä, jossa kerrotaan Hengen astumisesta kastettavaan.
Näin Raamattu selittää itse itseään.
Kes.
Niin, Johannes kastoi vedellä, mutta Jeesuksen kasteeseen kuuluu Pyhä Henki: Matt.28: 19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. "
Weha: "Vauvathan on lihasta ja syntisinä syntyneitä. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä".- WPLehto
Vauvallahan ei ole tekosyntejä: Ei ole rikkonut kymmentä käskyäkään vastaan.
Jeesus sanoo että lapsi uskoo.
Jos vauva kuolee vaikka muutaman päivän vanhana ennen kuin on ehditty kastaa - miten Weha vauvan käy ? On paradoksaalista väittää, ettei Johanneksen toiminnassa Pyhä Henki toiminut.
Ennen Hengen lähettämistä helluntaina, Henki toimi vain eri tavalla.
Se auttoi Kuninkaita, tuomareita sekä profeettoja, joihin Johannes luetaan.
Näin Henki UT;n aikaan johtaa koko seurakuntaa ja Voitelu on kollektiivista tunnustautuville.
Upotuksessa kasteen saatesanat ovat; Kastan sinut nn. Jeesuksekseen, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Ripottelussa kaste on veroluetteloon.
On hyvä Weha, että huomioit lähetyskäskyn, nyt se on myös pakanoilla.
Otan otannan Ilmestyskirjan luentosarjasta, kohteena on, aika jakso 69- 70 vuosiviikko;
KUN juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen, Heillä ikään kuin pysähtyi kello, kun he jättivät Jeesuksen tapettavaksi silloin 69. vuosiviikon ja edessä olevan 70. vuosiviikon välillä, kun tuli heille pitkä katkos, seurakunnan aika.
Sitä kutsutaan myös aukoksi ja kuiluksi.
Jeesus itse ilmaisi katkoksen Viinatarhan vuokraamisen vertauksessa.
Vertaushan oli juutalaisessa kulttuurissa hyvin tärkeä muistin lukitsemis- menetelmä.
Vertauksessahan viinitarha otetaan pois alkuperäisiltä viinitarhureilta juutalaisilta ja annetaan muille.
Matt. 21;33- 41.
33 "Kuulkaa toinen vertaus. Oli isäntä, joka istutti viinitarhan, ympäröi sen aidalla, louhi kallioon viinikuurnan ja rakensi vartiotornin. Sitten hän vuokrasi tarhan viininviljelijöille ja muutti itse pois maasta.
34 "Kun korjuuaika oli käsillä, hän lähetti palvelijoitaan perimään viinitarhan viljelijöiltä hänelle kuuluvan sadon.
35 Mutta nämä ottivat palvelijat kiinni. Jonkun he pieksivät, jonkun iskivät kuoliaaksi, jonkun kivittivät.
36 Isäntä lähetti uusia palvelijoita, enemmän kuin ensimmäisellä kerralla, mutta heidän kävi samalla tavoin.
37 Lopulta hän lähetti vuokraajien luo poikansa ajatellen: 'Minun omaan poikaani he eivät sentään uskalla koskea.'
38 Mutta kun nämä näkivät pojan, he sanoivat toisilleen: 'Hän on perillinen. Tapetaan hänet, niin perintö on meidän.'
39 He ottivat hänet kiinni, raahasivat ulos viinitarhasta ja tappoivat hänet.
40 "Kun viinitarhan omistaja tulee, mitä hän tekee noille viljelijöille?"
41 He vastasivat: "Hän antaa noille pahoille pahan lopun ja vuokraa tarhan toisille viljelijöille, jotka toimittavat hänelle kuuluvan sadon määräaikaan."
Tarinahan jatkuu. jae 43;
"Tämän takia minä sanon teille, että Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
Evankeliumin julistaminenhan siirtyi pakanoille.
Kesitas jatkaa aiheesta; Juuri tätä aikaa Jeesus tarkoitti sanoessaan lähetyskäskyn ja näin Israelille tulee lisää aikaa, jota teologisesti kutsutaan kuiluksi.
Joten evankeliumin vastuu on nyt annettu pois alkuperäiseltä Viinitarhan hoitajalta, juutalaiselta.
Sitten mainitset näin; Weha: "Vauvathan on lihasta ja syntisinä syntyneitä. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä".
Vastus. Karekeimia Raamatun raiskauksia on väittää vauvaa synnilliseksi.
Synti on AINA tietoinen rikos Jumalaa kohtaan.
Vauvasta ei ole siihen.
Samoin, muiden tekemistä synneistä ei vauva ole tilivelvollinen.
On aivan eri asia kuulua Jumalalle vihamieliseen lahkoon, jossa itse lahko on epäjumala aikaisena ihmisenä, siitä joutuu tilille epäjumalan palvojana ja Jeesuksen vastus on heille; - Menkää pois te epäuskoiset, en tunne teitä?
On siis aivan sama, kuinka monta kertaa on vilkuteltu, se on täysin lasten leikkiä, lasten syyttely niin pitkälle, että se vie helvettiin, takaa vain itselle saman reitin.
Valitan.
Kes.- samakaste
Jeesuksen kaste on esimerkki meille kristillisestä kasteesta. Se on ENSIMMÄINEN Uuden liiton kaste, kun läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä Henki, ei vain hokemana vaan todellisesti.
Näinhän ei ollut Johanneksen kasteesta.
Raamattu kehoittaa meitä seuraamaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä myös kaste-asiassa:
"Hän antoi teille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiään."
Opetuslapset toteuttivat Lähetyskäskyä ja kastoivat vain ne, jotka olivat uskoneet Jeesuksen opetusta:
Joh 4:1
1. Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
2. - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
He eivät kastaneet vauvoja eikä kaikkea kansaa!
Jeesus on Uuden liiton alkaja ja täyttäjä. HÄN ON SAMA EILEN, TÄNÄÄN JA IANKAIKKISESTI!!!
Siksi Hänen kasteensakin on sama! samakaste kirjoitti:
Jeesuksen kaste on esimerkki meille kristillisestä kasteesta. Se on ENSIMMÄINEN Uuden liiton kaste, kun läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä Henki, ei vain hokemana vaan todellisesti.
Näinhän ei ollut Johanneksen kasteesta.
Raamattu kehoittaa meitä seuraamaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä myös kaste-asiassa:
"Hän antoi teille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiään."
Opetuslapset toteuttivat Lähetyskäskyä ja kastoivat vain ne, jotka olivat uskoneet Jeesuksen opetusta:
Joh 4:1
1. Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
2. - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
He eivät kastaneet vauvoja eikä kaikkea kansaa!
Jeesus on Uuden liiton alkaja ja täyttäjä. HÄN ON SAMA EILEN, TÄNÄÄN JA IANKAIKKISESTI!!!
Siksi Hänen kasteensakin on sama!Amen.
Kes.
Kastemuoto UT:ssa
Baptidzoo-sana merkitsee Uudessa testamentissa kaikenlaista vedellä koskettamista. Baptidzoo-sana ei vielä itsessään kerro, millä tavalla kosketus tapahtuu. Uudessa testamentissa ei ole yhtään kohtaa, jonka perusteella voitaisiin osoittaa, että baptidzoo merkitsee ainoastaan upottamista eikä mitään muuta. Väite, että sanat baptidzoo ja baptisma merkitsisivät aina upottamista, ei täten pidä paikkaansa. Uusi testamentti käyttää upottamisesta (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta (Matt. 14:30) kokonaan toista sanaa katapontidzoo.
Uuden testamentin sanonnat “hän nousi heti vedestä” (Matt. 3:16), “astuivat veteen”, “kun he olivat nousseet vedestä” (Apt. 8:38 s.) eivät nekään sinänsä sisällä ajatusta ‘upottamisesta’. Näitä sanontoja käytetään eri syvyyksiin veteen menemisistä ja siitä nousemisista.
Kun apostolit kastoivat kuulijakuntaa, jolla ei tietysti ollut kastepukuja mukanaan (köyhillä ei ollut edes muuta vaatepartta kuin päällä oleva), oli pakko kastaa valelemalla, koska yleisön takia ei voitu esiintyä alastomanakaan. Jeesuksen kastetta esittävät varhaiskristilliset maalaukset (kuten Rooman katakombissa Pyhän Calixtuksen kastekappelissa oleva heti ensimmäisen vuosisadan jälkeen syntynyt kuva) paljastavat, että valelu on ollut alkukirkon yleisin kastetapa: kastettava seisoi vedessä ja kastaja valeli vedellä hänen päänsä ja olkapäänsä.
Didakhe vuosien 50–100 vaiheilta mainitsee valelukasteen. Justinus Marttyyri (110–165 jKr.) mainitsee Apologiassaan epäjumalain pappien matkivan kristillistä kastetta pirskottaessaan itsensä vedellä. Tertullianus (145–220 jKr.) mainitsee kirjassaan De Baptismo, ettei ole väliä kastetaanko ihminen meressä tai lammikossa, virrassa tai maljassa, järvessä tai ruuhessa. Cyprianus (200–258 jKr.) sanoo kirjassaan Fidukselle, ettei kenenkään tule vaivaantua pirskottelemalla tai valelemalla suoritetusta kasteesta.
Kirkkohistoria kertoo upotuskasteitakin olleen, mutta Raamatussa ei ole ohjetta, että kaste olisi toimitettava tällä tavalla. Mikäli upottamista käytettiin, se oli kirkollinen perimätapa, ei Raamatussa määrätty muoto.
On yhdentekevää, valellaanko, vihmotaanko vai upotetaanko, kunhan vain kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen puhtaalla vedellä. Valeleminen sopii hyvin kuvaamaan ‘puhdistusta synneistä’ ja ‘elävän veden virtoja’. Vihmominen eli pirskottaminen kuvaa ‘puhdistusta’ ja ‘Jumalan armon siunausta’. Upottaminen kuvaa paitsi ‘puhdistusta synneistä’ myös ‘vanhan ihmisen kuolemaa’ ja ‘uuden ihmisen syntymistä’. Alkukirkko ymmärsi, että kasteen olemus ei riipu veden määrästä vaan laadusta: sen on oltava ‘Kristuksen veren punaamaa’! Näin ollen kasteen muoto on Jumalan sanan mukaan varsin vapaa, ja tämä on myös luterilaisen kirkon kanta.Baptizoo merkitsee aina samaa, upottaa nesteeseen upottaa, upota (uponneiden alusten) puhdistaa upottamalla, pestä, jotta puhdasta vedellä, hukuttaa
Upottaminen nimenomaan on sanan juuri.
Yrität nyt kikkailla väärällä asialla.
Raamatun ei tarvitse selitellä totutaan, vain lääkärille selitellään.
Kaste on aina upottamista ja juuri,, nesteeseen.
Babtizoo on Babtisman alkusana ja merkitys käytännössä sama.
>>(Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta ** Tässä ei ole veteen vajoamista, vaan väkivalatinen hukuttaminen, jossa ei ole sanaa baptizoo, vaan sana baptisma.
kokonaan toista sanaa katapontisthe.
Taas Matt. 14:30 on sana upota, pulahtaa, jolloin loppuliite on ai, eli sanana katapontisthai.
Apt 8;36 taas on selvä; Tässä on vettä, estääkö mikään upottamasta minua?
Alkukeksiä käyttäen ja kasteen alkuperäistä luonnetta siteeraten.
Pakko sieltä on myös nousta, muuten hukkuu?
Oletko samaa mieltä.
Olet nyt jo naurettava, pakko valella, kun ei ole pukua mukana.
Olen kastanut ihmisiä jopa verkkarit jalassa, alasti ja puvunhousut jalassa, vain takki riisuttiin.
Tilanne on niin Pyhä, ettei siinä vaatteet vaikuta.
Olet todella hyvin naiivi tässä kohti.
Alkukirkossa, joka oli nimeltään seurakunta, ei valetu ketään, jos olisi, Raamattu olisi sen kertonut.
Taas Rooman saatanallinen kirkko on verollepanoja ja ”kastaa” keisarin Rahaan.
Muuten, Jeesusta ei ole missään kuvattu, kaikki on Apollonikseen kuvia tai mielikuvia.
Viimeinen havainto Jeesuksesta on valkopartainen mies, jonka Johannes näki Ilmestyksessä 1; 10-15.
En kommentoi noita loppuja, osa on samaa kategoriaa kun Luther, jopa antisemitistejä, helvetin omia.
Olen tenttinyt kirkko ja kirkko Isä n hyvillä arvosanoilla, mutta kuivaa ja katkeraa se on.
Kommentoin vain Pyhää Sanaa.
Kes.- omahyväistä
Kesitas kirjoitti:
Baptizoo merkitsee aina samaa, upottaa nesteeseen upottaa, upota (uponneiden alusten) puhdistaa upottamalla, pestä, jotta puhdasta vedellä, hukuttaa
Upottaminen nimenomaan on sanan juuri.
Yrität nyt kikkailla väärällä asialla.
Raamatun ei tarvitse selitellä totutaan, vain lääkärille selitellään.
Kaste on aina upottamista ja juuri,, nesteeseen.
Babtizoo on Babtisman alkusana ja merkitys käytännössä sama.
>>(Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta ** Tässä ei ole veteen vajoamista, vaan väkivalatinen hukuttaminen, jossa ei ole sanaa baptizoo, vaan sana baptisma.
kokonaan toista sanaa katapontisthe.
Taas Matt. 14:30 on sana upota, pulahtaa, jolloin loppuliite on ai, eli sanana katapontisthai.
Apt 8;36 taas on selvä; Tässä on vettä, estääkö mikään upottamasta minua?
Alkukeksiä käyttäen ja kasteen alkuperäistä luonnetta siteeraten.
Pakko sieltä on myös nousta, muuten hukkuu?
Oletko samaa mieltä.
Olet nyt jo naurettava, pakko valella, kun ei ole pukua mukana.
Olen kastanut ihmisiä jopa verkkarit jalassa, alasti ja puvunhousut jalassa, vain takki riisuttiin.
Tilanne on niin Pyhä, ettei siinä vaatteet vaikuta.
Olet todella hyvin naiivi tässä kohti.
Alkukirkossa, joka oli nimeltään seurakunta, ei valetu ketään, jos olisi, Raamattu olisi sen kertonut.
Taas Rooman saatanallinen kirkko on verollepanoja ja ”kastaa” keisarin Rahaan.
Muuten, Jeesusta ei ole missään kuvattu, kaikki on Apollonikseen kuvia tai mielikuvia.
Viimeinen havainto Jeesuksesta on valkopartainen mies, jonka Johannes näki Ilmestyksessä 1; 10-15.
En kommentoi noita loppuja, osa on samaa kategoriaa kun Luther, jopa antisemitistejä, helvetin omia.
Olen tenttinyt kirkko ja kirkko Isä n hyvillä arvosanoilla, mutta kuivaa ja katkeraa se on.
Kommentoin vain Pyhää Sanaa.
Kes.#Olen tenttinyt kirkko ja kirkko Isä n hyvillä arvosanoilla, mutta kuivaa ja katkeraa se on.#
Eihän tuolla välttämättä ole mitään tekemistä ymmärryksen kanssa , jonka usko Pyhän Hengen kautta antaa. omahyväistä kirjoitti:
#Olen tenttinyt kirkko ja kirkko Isä n hyvillä arvosanoilla, mutta kuivaa ja katkeraa se on.#
Eihän tuolla välttämättä ole mitään tekemistä ymmärryksen kanssa , jonka usko Pyhän Hengen kautta antaa.Kirkkohistoria on juuri historian ymmärtämistä. Pitää ymmärtää painettua tekstiä. Se sisältää lähes 10 kirjaa.
Jeesus on taas uskon takana.
Minä uskoin Jeesukseen yli 40 vuotta, mutta sitten sain Pyhän Hengen voitelun.
Henki tekee niin kuin iste tahtoo. Häntä ei ohjailla.- jälkensäjättää
Se henki, mikä sinussa on, ei ole Pyhä Henki. Jos olisi, niin tuottaisi hyvää, mutta sinä tuotat pahaa.
- kaikkipielessä
jälkensäjättää kirjoitti:
Se henki, mikä sinussa on, ei ole Pyhä Henki. Jos olisi, niin tuottaisi hyvää, mutta sinä tuotat pahaa.
Missä kohtaa kesin henki tuottaa pahaa, kerro että muutkin tietävät!
Ei hän muuta tee kuin oikoo teidän surkeaa Raamatun tuntemuksen puutettanne.
Apostolien opetus (7:3) n. vuodelta 100 kertoo myös valelemalla kastamisesta ("valele päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"). Ilmeisesti alkuseurakunta käytti useita eri kastetapoja, tilanteesta riippuen. Kasteen muoto on siis siinä mielessä vapaa, että se voidaan tehdä joko upottamalla, valelemalla tai pirskottelemalla (vihmomalla).
Veden määrä ei vaikuta kasteen "tehokkuuteen", mikä johtuu kasteen olemuksesta: se ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan yhdistettyä vettä. Ef 5:26. Vesihän ei sinänsä vaikuta kasteen lahjaa, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan (Luther). On tarpeetonta kiivailla vain kasteen muodollisen toimittamistavan puolesta, varsinkin jos hylätään kasteen ydin, kasteen armo ja Jumalan sana, joka kasteessa on.- Evluttilainen
Mielestäni Weha kirjoitit täyttä asiaa.
Upotus kuvaa symbolisesti sitä, että nousee vedestä uusi luomus.
Raamatussa kuvataan että oltiin joskus sisätiloissa ja todennäköisesti ei aina ollut altaita tai isoja vesialueita käytössä. Monestihan jo pelkästään ruokavesi jouduttiin tuomaan kaukaakin.
Koska sitä ei ole tarkasti määrätty se muoto ei ole olennaisin vaan halu kastaa vedellä ja siihen liittyvällä Jumalan Sanalla Kristuksen valtakuntaan - Hänen kuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen. - olisitävaloakin
Evluttilainen kirjoitti:
Mielestäni Weha kirjoitit täyttä asiaa.
Upotus kuvaa symbolisesti sitä, että nousee vedestä uusi luomus.
Raamatussa kuvataan että oltiin joskus sisätiloissa ja todennäköisesti ei aina ollut altaita tai isoja vesialueita käytössä. Monestihan jo pelkästään ruokavesi jouduttiin tuomaan kaukaakin.
Koska sitä ei ole tarkasti määrätty se muoto ei ole olennaisin vaan halu kastaa vedellä ja siihen liittyvällä Jumalan Sanalla Kristuksen valtakuntaan - Hänen kuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen.Niin niin mutta kun sitä ei voi kukaan toista ihmistä määritellä mihinkään vaan se halu pitää olal sillä itsellään!
kuinka monta Apostolia Jeesuksen perässä kulki väkisten vietynä, kerrotko?
edelleen mikä on syy ettei niitä selviä tapauksia joita Sanasta luemme kelpaa pitää oikeina vaan pitää siihen väkisin vängätä sellainen jotra ei Raamatusta löydy!
Jopa niin että jotka sitä vastustivat ne poltetttiin hukutettiin tai karkotettiin!
Milloin te ymmärrätte näiden asioiden kokonaisuuden?!?! Evluttilainen kirjoitti:
Mielestäni Weha kirjoitit täyttä asiaa.
Upotus kuvaa symbolisesti sitä, että nousee vedestä uusi luomus.
Raamatussa kuvataan että oltiin joskus sisätiloissa ja todennäköisesti ei aina ollut altaita tai isoja vesialueita käytössä. Monestihan jo pelkästään ruokavesi jouduttiin tuomaan kaukaakin.
Koska sitä ei ole tarkasti määrätty se muoto ei ole olennaisin vaan halu kastaa vedellä ja siihen liittyvällä Jumalan Sanalla Kristuksen valtakuntaan - Hänen kuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen.Kysymyksiä;
>>Upotus kuvaa symbolisesti sitä, että nousee vedestä uusi luomus.** Onko kuvaus symbolinen, jossa Jeesus kastetaan.
Onko Hoviherran, onko Vanginvartija kaste symbolinen.
Se on symbolinen heille, jotka eivät ole Pyhiä. Uudestisyntyneitä, eivätkä tajua Luettua tekstiä.
Mitä kuvattiin sisätiloina, jossa oli kaste?
Vettä ei juuri alueella juotu, se oli viiniä, jota vedellä laimennettiin.
Kyllä Israelissa vettä riittää, etkö ole käynyt sileällä.
>>Koska sitä ei ole tarkasti määrätty se muoto ei ole olennaisin vaan halu kastaa vedellä ja siihen liittyvällä Jumalan Sanalla Kristuksen valtakuntaan - Hänen kuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen.** Mikä muoto?- näinLuther
Kesitas kirjoitti:
Kysymyksiä;
>>Upotus kuvaa symbolisesti sitä, että nousee vedestä uusi luomus.** Onko kuvaus symbolinen, jossa Jeesus kastetaan.
Onko Hoviherran, onko Vanginvartija kaste symbolinen.
Se on symbolinen heille, jotka eivät ole Pyhiä. Uudestisyntyneitä, eivätkä tajua Luettua tekstiä.
Mitä kuvattiin sisätiloina, jossa oli kaste?
Vettä ei juuri alueella juotu, se oli viiniä, jota vedellä laimennettiin.
Kyllä Israelissa vettä riittää, etkö ole käynyt sileällä.
>>Koska sitä ei ole tarkasti määrätty se muoto ei ole olennaisin vaan halu kastaa vedellä ja siihen liittyvällä Jumalan Sanalla Kristuksen valtakuntaan - Hänen kuolemaan ja ylösnousemuksen osallisuuteen.** Mikä muoto?Lutherkin ymmärsi alussa, että kaste suoritetaan upottamalla, mutta tukijoidensa painostuksesta hän luopui siitä, ja alkoi kastamaan vauvoja:
Iso Katekismus: Neljäs osa
Kasteessa tehdään eli menetellään näin: meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös.25 Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa näinLuther kirjoitti:
Lutherkin ymmärsi alussa, että kaste suoritetaan upottamalla, mutta tukijoidensa painostuksesta hän luopui siitä, ja alkoi kastamaan vauvoja:
Iso Katekismus: Neljäs osa
Kasteessa tehdään eli menetellään näin: meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös.25 Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaaNäin ne kirjoitukset kertoo, mutta Hän teki kasteen priorisoinnin ennen painostusta.
Hän mainitsi jotain "legedaarista" siinä yhtyedessä, mutta en nyt löydä sitä lausetta.
Kes.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 853408
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442837Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742356- 612308
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512251Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162226Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212103Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202057- 621954
- 1121914